Helou Kajaanista!
Talven yli meni oregano ja sitruunamelissa kukkapenkissä. Siirsin ne isoihin purkkeihin ja ne kasvavat ja kasvavat... Voiko niitä pakastaa? Missä vaiheessa? Vai kuivattaa? Pakastaminen olisi näppärämpää??? Basilikan siemeniä pistin purkkeihin keväällä, vasta nyt innostuivat kunnolla kasvamaan...
Yrttien pakastus/kuivaus???
4
5446
Vastaukset
- herba
Menevät ihan muussiksi, eivätkä ole syömäkelpoisia. Esim. ruohosipulia ja persiljaa voi kyllä pakastaa.
Siispä kuivuriin. Kuivattamista ei kannata lykätä liian pitkälle, loppukesän yrteissä kun ei enää ole paljon makua.
Suosittelisin että kuivaisit viimeistään heinäkuun loppupuolella, mieluiten kuitenkin jo nyt. Jätä toki osa hyvistä lehdistä/oksista tuoreenakin nautittaviksi! Vaikka maku huononee, voi tuoretta satoakin riittää jopa lokakuulle asti, jos kasvisi todella voivat niin hyvin kuin kuvailet. - Kasvi
Poimi yrtit ja pilko lehdet paloiksi ja laita esimerkiksi kuivahtamaan haaleaan uuniin joksikin aikaa. Toinen, miellyttävämpi tapa on kuivattaa ikkunalaudalla laakeassa astiassa. Sitten vain kuivuneet yrtit rasioihin.
- katsuko
Yksi tosi kätevä keino on kuivattaa yrtit kuivurilla. Tutustuin keväällä Sopu- kuivuriin ja se on tosi hyvä. Menee pieneen tilaan varastoinnin ajaksi ja toimii hyvin. Kuivatus tapahtuu nopeasti, jolloin säästyy energiaa ja kaikki ravintoaineet ja väri säilyy hyvänä. Tietoja kuivurista saa minulta.
- Sami
Itse olen pakastanut basilikaa. En siitä enää salaattia aio tehäkkään, vaan mausteeksi; Pizza?
Olen väljästi pakannut pakastepussiin ja jättänyt ilmaakin väliin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1627116
En löydä sinua
En löydä sinua täältä, etkä sinä varmaankaan minua. Ennen kirjoitin selkeillä tunnisteilla, nyt jätän ne pois. Varmaan k264108- 473467
Eelin, 20, itsemurhakirje - Suomalaisen terveydenhuollon virhe maksoi nuoren elämän
Yksikin mielenterveysongelmien takia menetetty nuori on liikaa. Masennusta sairastava Eeli Syrjälä, 20, ehti asua ensi1423166- 512916
Ne oli ne hymyt
Mitä vaihdettiin. Siksi mulla on taas niin järjetön ikävä. Jos haluat musta eroon päästä niin älä huomioi mua. Muuten kä262306- 432286
Hajoaako persut kuten 2017?
https://www.is.fi/politiikka/art-2000011217813.html Tämä on totisinta totta. Persut on murroksessa. Osa jättää puolueen2722023Kamala uutinen: Henkilö kuoli Tokmannin pihaan Kankaanpäässä- Jäi trukin alle
IL 9.5.2025 Ihminen kuoli Kankaanpään Tokmannin edustalla perjantaina aamupäivästä. Poliisin mukaan henkilö oli jäänyt551975- 291876