Väistämisvelvollisuus

Anonyymi-ap

Jos ajelen leppoisassa iltapäivätuulessa omaa suuntaani pienellä 6 metrin purjeveneelläni ja huomaan että vastaan on tulossa toinen isompi ehkä 9-12 metrinen pursi ja olemme törmäyskurssilla. Väistämissääntöjen mukaan isomman veneen pitäisi kääntää kurssiaan mutta ei vaan käännä, vaan pitää sitkeästi omastaan kiinni. Minulla on vaimo ja kaksi pientä lasta mukana niin katson viisaammaksi kääntää itse suuntaani niin että ohitamme toisemme 5- 10 metrin etäisyydellä.
Toisen veneen kuski oli hyvin ylimielisen näköinen ällötys jota tulen ojentamaan jos satun tapaamaan hänet maissa.
Onko teillä paljonkin tällaisia kokemuksia?

29

654

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Kyllä joo, ja yleensä se 9-12 metrinen on koneajossa väylän keskellä tai sisäkaarteessa (vaikka vasemmassa laidassa) ja kipparilla on katse tiiviisti windexissä.

• Anonyymi

Ensinnäkin jollalla tulisi pysytellä rannikon tuntumassa, ei väylällä, ihan jo CE luokitustenkin perusteella. Ja toiseksi onhan muutenkin mutkittelevalla jollalla nyt monin verroin helpompi väistä "kuin kiskoilla" kulkevaa isoa purjevenettä.

• Anonyymi

Mistä tiedät, ettei tuo kohtaaminen tapahtunut rannikon tuntumassa? Koska olit kipparoimassa sitä isompaa?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Mistä tiedät, ettei tuo kohtaaminen tapahtunut rannikon tuntumassa? Koska olit kipparoimassa sitä isompaa?

Älä sekaannu jos et ollut paikalla

• Anonyymi

"Väistämissääntöjen mukaan isomman veneen pitäisi kääntää kurssiaan"

Mistähän väistämissäännöstä nyt on kyse?

• Anonyymi

Kyllä.
      Isomman veneen kuskit ovat aina ällöttäviä.

Heillä on enemmän rahaa ja fiksumpi vaimo. Kaiken lisäksi ne ruokkivat minun alemmuuskompleksiani. Ja niillä on isompi vene.

• Anonyymi

Hauska provo.

Jos lähdetään siitä, että alkuasetelma on fakta, niin onhan se ikävää, jos väistämisvelvollinen ei väistä.

Kysymykseen onko käynyt sama itselle, niin on. Tosin en ole huomannut sen riippuvan mitenkään aluksen koosta. Tai ehkä niin, ettei uimapatjalla leikkivät lapset yleensä väistä, mutta jos puhutaan veneistä sellaisina kuin ne yleensä käsitetään, kolla ei tunnu olevan väliä.

• Anonyymi

Kuinkahan kauan menee, että tässä keskustelussa saadaan sata rikki?
      On nimittäin sen verran mielenkiintoinen aloitus.

• Anonyymi

En tiedä, voi mennä pitkään.
        Väistämisjuttuja on kaluttu niin paljon, ettei enää hirveästi innosta.

Tuossa on kuitenkin perusteeman jiirissä. Iso ja paha vene sekä rikas kippari ja pieni köyhä rääsyläinen lapsen ja lapsen äidin kanssa kokemassa vääryyttä 🤣

Mä luulen, että ton pajatson ressut on kuitenkin tyhjennetty soteöyhötyksessä ja loputkin maailman vääryyksistä kokee inflaation, kun puolueiden johtajat pääsevät maalailemaan kauhukuviaan.

Aloittajan on vaikea kilpailla markkinoinnin ammattilaisten kanssa sieluista vaalien alla.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

En tiedä, voi mennä pitkään.
        Väistämisjuttuja on kaluttu niin paljon, ettei enää hirveästi innosta.

Tuossa on kuitenkin perusteeman jiirissä. Iso ja paha vene sekä rikas kippari ja pieni köyhä rääsyläinen lapsen ja lapsen äidin kanssa kokemassa vääryyttä 🤣

Mä luulen, että ton pajatson ressut on kuitenkin tyhjennetty soteöyhötyksessä ja loputkin maailman vääryyksistä kokee inflaation, kun puolueiden johtajat pääsevät maalailemaan kauhukuviaan.

Aloittajan on vaikea kilpailla markkinoinnin ammattilaisten kanssa sieluista vaalien alla.

Sopisko tuollaiset dickensiläiset veneilytarinat paremmin Jouluun?

• Anonyymi

Siinä kaksi kovartaloky*rpää kohtaavat.

• Anonyymi

Ei pitäisi provosoitua kun provoillaan...

• Anonyymi

Ison veneen ajajaa ottaa kovasti päähän jos joutuu väistämään ylpeetä pienveneilijää!! Sen olen todennut monta kertaa ja itse en varmasti väistä jos en ole väistämisvelvollinen. On sieltä tullu monenlaista huutoa ja karjumista ja ajetaan niin läheltä että melkein vois nyrkillä pläjäyttää öykkäriä päin pläsiä. Kiroilua ja huutoa kuuluu vielä pitkään ohittanmisen jälkeen. Silloin mukava näyttää vain sormimerkkejä ja pistää musaa kovemmalle.

• Anonyymi

Ystävällisyys ja tavat ennen kaikkea. Nuo merten polkupyöräilijät.

• Anonyymi

Tuo laki on aika outo. Jos törmäyskurssilla on pikkuinen vene jossa 3.5hp moottori ja törmäyskurssilla suuri ja nopea jahti niin pieni ja hidas vene ei ehdi edes kunnolla väistää.
      Mielestäni kummankin tulisi tehdä tarpeellinen ja turvallinen väistö.
      Kapealla väylällä tietysti vaarallista suuremman veneen väistää jos ajaa lähellä väylän reunaa ja muutakin vastaantulevaa liikennettä.
      Itse vältän pienellä purkilla noita väyliä. Ylittää joskus kumminkin täytyy.

• Anonyymi

Juu, olen samaa mieltä.
      Ajellaan siellä missä on tilaa, näin Saimaalle.
      Mennään sitten muiden ehdoilla kun tarvis.

• Anonyymi

Kommentoin eilen aloitusta,
      "Voithan käyttää juuri sellaisia käsitteita kuin haluat."

Se poistettiin. Mikähän tässä oli sääntöjen vastaista?

Eihän kukaan purjehtija "ajele" purjeveneellään. Ja jos pointtina on väistämissääntöjen noudattaminen, hän osaa kuvata liikesuunnat kohtaaville veneille sekä niiden suhteen vallitsevaan tuuleen, jotta lukija voi arvioida, onko väistämissääntöjä noudatettu. Aloittaja ei sääntöjä näin paljon edes tunne.

Siis: aloitus on ylläpidon "hieno" provo. Ja kommentin poiston syy, kun hyvästä provosta alkanut veivaaminen uhkasi loppua heti alkuunsa?

• Anonyymi

Melkein mikä tahansa viesti voi häipyä kun käyttää ilmoitustoimintoa. Joku elämäänsä kyllästynyt modebotti poistaa kaikki viestit joista on ilmoitus tullut.

• Anonyymi

Uusi omistaja haluaa enemmän myyntiä. Se ei onnistu ilman tunteita eikä ainakaan liialla järjellä.

• Anonyymi

Mitähän sinäkin hölösuu yrität sanoa. Katso alkuun, aloiutus on siellä eikä mihinkään poistettu. Vaikuttaa siltä että et tiedä mikä on purjevene? Ajokortiton autoilijan tyypillistä puhetta kun ei tunneta liikennesääntöjä.
        Mitä sinulle sanoo "ohituskielto" tai "nopeusrajoitus"?

• Anonyymi

Provo aloitus selvästi olikin. Jotkut ottivat tosissaan kahden merten mulkun ”kohtaamisen”.

• Anonyymi

Ylläpitoko se onkin joka täällä kirjottelee provot tai yleensäkin kirjottelee tänne ollenkaan?
        Päivän vitsi HAH HAH!!

• Anonyymi

Minä jäin pohtimaan sitä, miten vaimon ja kaksi lasta saa mukaan kuuden metrin purjeveneeseen.

• Anonyymi

Varmaan ihan samalla tavalla kuin viiden metrin purjeveneeseenkin.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Varmaan ihan samalla tavalla kuin viiden metrin purjeveneeseenkin.

Siis jonkinlaista maanittelua, kiristystä ja uhkailua.

• Anonyymi

Mä en väistä tollasia jollia, kyllä ne väistää minua, kuten aloittajakin teki.

Merellä otetaan mitaa, kuka on mies ja kuka mikkihiiri.

Satamassa nämä ei uskalla suutaan avata, kunhan kyräilevät.

• Anonyymi

Siinä olikin kommentti, jota olemme jo odotelleetkin.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Siinä olikin kommentti, jota olemme jo odotelleetkin.

Ei kovin uskottava.
        Mutta totta, odotettu.

Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ja taas ammuttu kokkolassa

Kokkolaisilta pitäisi kerätä pois kaikki ampumaset, keittiöveitset ja kaikki mikä vähänkään paukku ja on terävä.
      Kokkola
      80
      6552
    2. Mitä siellä ABC on tapahtunut

Tavallista isompi operaatio näkyy olevan kyseessä.
      Alajärvi
      148
      6087
    3. Helena Koivu on äiti

Mitä hyötyä on Mikko Koivulla kohdella LASTENSA äitiä huonosti . Vie lapset tutuista ympyröistä pois . Lasten kodista.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      501
      3916
    4. Ovatko naiset lopettaneet sen vähäisenkin vaivannäön Tinderissa?

Meinaan vaan profiileja selatessa nykyään valtaosalla ei ole minkäänlaista kirjoitettua tekstiä siellä. Juuri ja juuri s
      Nettideittailu
      123
      2371
    5. Kuvaile elämäsi naista

Millainen hän on? Mikä tekee hänestä sinulle erityisen?
      Ikävä
      42
      1539
    6. Suomi vietiin Natoon väärin perustein. Viides artikla on hölynpölyä. Yksin jäämme.

Kuka vielä uskoo, että viides artikla takaa Suomelle avun, jos Suomeen hyökätään. Liikuttavasti täällä on uskottu ja ved
      Maailman menoa
      420
      1458
    7. Et ilmeisesti aio enää ikinä olla tekemisissä

Että näinkö se menee
      Ikävä
      74
      1265
    8. Sydämeni on sinun luona

Koko ajan. Oli ympärilläni ketä oli niin sinä olet vain ajatuksissa ja tunteissa. En halua muiden kosketusta kuin sinun
      Ikävä
      47
      1094
    9. Jatkuva stressitila

On sinun vuoksesi kun en tiedä missä mennään mutta tunteeni tiedän ainoastaan
      Ikävä
      61
      1076
    10. Trump ja Venäjä

Huomasitteko muuten... Käytännössä ainoat valtiot, joille Trump EI eilen asettanut typeriä tariffejaan, olivat Venäjä ja
      Maailman menoa
      143
      1033
    Aihe