Anne riitaantui autoliikkeen kanssa takalasin lämmittimestä – Onko 5-vuotias auto vanha?
Myyjäliike viittasi auton ikään sanoessaan, ettei vika ole yllättävä tämän ikäisessä autossa.
Riitaa tuli rikkoutuneesta takalasin lämmittimestä. Asiakas, jota tässä jutussa kutsutaan Anneksi, ryhtyi vaatimaan korjauskuluja auton myyneeltä liikkeeltä.
Auto oli viisi vuonna vanha Toyota Auris, jonka matkamittarissa oli kaupantekohetkellä 102 000 kilometriä. Anne maksoi autosta 16 729 euroa.
Kun kaupat oli tehty, Anne huomasi, että auton takalasin lämmitin ei toimi kunnolla. Myyjä ei kuitenkaan suostunut korjaamaan vikaa, joten Anne vei asian kuluttajariitalautakunnan ratkaistavaksi.
Hän kertoi lautakunnalle monesta muustakin asiasta kuin pelkästä lämmittimestä. Ensinnäkin auto oli tuotu ulkomailta, mutta sitä ei ollut kerrottu Annelle ennen kaupantekoa.
Lisäksi auton huoltohistorian ja sisäpistokepaikan kanssa oli epäselvyyttä, mutta myyjä hoiti ne kuntoon.
”Ei ole vikaa”
Takalasin lämmittimen suhteen kävi toisin. Anne kertoi vieneensä auton myyjäliikkeen tutkittavaksi. Hämmästys oli melkoinen, kun liike ilmoitti, ettei lämmityksessä ole vikaa.
Sitten hän vei auton Toyotalle, jossa todettiin heti, että takalasin lämmitys on suurimmaksi osaksi rikki. Nyt myyjäosapuolikin alkoi uskoa, että vikaa todellakin on.
Myyjäliike tarjoutui maksamaan puolet korjauskuluista, mutta se ei Annelle riittänyt.
Lautakunnassa myyjäliike pysyi kannassaan mutta lisäsi toiseksi vaihtoehdoksi 200 euron hinnanalennuksen Auriksen kauppahinnasta.
Liikkeen mukaan vian ainoa korjaamiskeino on koko takalasin uusiminen. Sitten liike muistutti, että lasin lämmitysmekanismi on herkkä.
– Takalasin lämmitysvastukset ovat lasin sisäpinnalla, ja ne voivat vaurioitua, jos niitä esimerkiksi puhdistetaan varomattomasti hankaamalla, liikkeen vastauksessa sanotaan.
Hetkinen! Oliko tuossa vihjaus siihen suuntaan, että Anne olisi omalla toiminnallaan aiheuttanut vian?
Lautakunta ei lähtenyt samalle linjalle.
– Asiassa ei ole syytä epäillä, että vikaantuminen olisi johtunut ostajan menettelystä, lautakunta katsoi.
”Tämän ikäisessä”
Myyjäliike nosti vielä esiin sen tosiasian, ettei käytetyn auton ostaja voi olettaa auton olevan uudenveroisessa kunnossa.
– Ei ole poikkeuksellista tai yllättävää, että takalasin lämmitin ei toimi moitteetta tämän ikäisessä autossa, liike sanoo vastauksessaan.
Toisin sanoen liikkeen mukaan on jopa tavanomaista, että takalasin lämmitin menee rikki viidessä vuodessa.
Lautakunnan mukaan lämmittimen olisi kuitenkin pitänyt kestää pidempään.
– Ostajalla on perusteltua aihetta odottaa, että takalasin lämmitin toimii etenkin tämän ikäisessä ajoneuvossa, ellei myyjä erikseen kerro sen viallisuudesta ostajalle, lautakunta toteaa.
Lukijan katse tarttuu kohtaan ”etenkin tämän ikäisessä autossa”, jolla lautakunta katsoo viiden vuoden ikäisen auton niin uudeksi, ettei siinä saisi olla tällaisia vikoja.
Lautakunnan mielestä ennenaikaisesti rikkoutunut takalasin lämmitin voidaan katsoa kuluttajansuojalain tarkoittamaksi virheeksi.
Myös matkakuluja
Siirryttiin ratkaisemaan oikeudenmukaisen hyvityksen määrää.
Tässä vaiheessa mainittakoon, että Anne oli joutunut ajamaan asian selvittämisen takia 144 kilometriä ja vaati korvausta myös tästä.
Myyjäliikkeen mukaan Annelle koituneita polttoainekustannuksia ei voi pitää kohtuuttoman suurina.
– Käytetyssä autossa voi ilmetä korjaustarvetta, ja ostaja voi joutua ajamaan autoa korjaamoille tutkittavaksi, liike sanoo vastauksessaan.
Ei auttanut. Lautakunta katsoi vakiintuneen käytäntönsä mukaisesti, että Anne olisi oikeutettu saamaan korvausta matkakuluistaan 0,20 euroa kilometriltä.
Varsinaista ratkaisua tehdessään lautakunta törmäsi erikoiseen seikkaan. Vaikka Anne oli vaatinut myyjäosapuolelta kaikkia korjauskuluja, hän ei ollut liittänyt ratkaisupyyntöön tietoa toteutuneista kustannuksista.
Lautakunta joutui nyt ratkaisemaan hyvityksen määrän arviopohjalta. Arvioon vaikuttavat aina auton ikä, hinta ja ajomäärä. Niiden lisäksi huomioon otetaan esimerkiksi ilmenneen virheen merkitys auton tavanomaisen käytön ja ostopäätöksen kannalta.
Missä kuitti?
Lopulta lautakunta päätyi juuri siihen hyvityssummaan, 200 euroa, jota autoliike oli jo tarjonnut Annelle. Lisäksi hän saisi korvausta matkakuluistaan noin 29 euroa.
Miksei Anne liittänyt korjauskuittia lautakunnalle tekemäänsä ratkaisupyyntöön? Lautakunta arvostaa aina kirjallisia perusteluja, joista konkreettisimpia ovat kustannuksista kertovat kuitit.
Myyjäliikkeellä on asiasta oma arvauksensa, jonka se kertoikin lautakunnalle.
– Lasia ei ole myyjän tietojen mukaan vaihdettu, joten vika ei tälläkään perusteella ole ilmeisen merkittävä ostajalle, vastauksessa arvellaan.
Kuluttajariitalautakunnan ratkaisut ovat suosituksia, koska lautakunta ei ole tuomioistuin. Noin neljä viidestä yrityksestä noudattaa suosituksia.
https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/62c9eb94-a67e-4f4f-abb6-5aeb0241f6de
Viat ja ongelmat eivät ole yllättävä 5 vuoden ikäisessä Toyotassa
25
235
Vastaukset
- Anonyymi
Ihanaa kun kopiot noita juttuja suoraan Iltapaskasta, siinä on jotain niin älykästä ja nerokasta.
Kiitos! - Anonyymi
Yleisin syy takalasin lämmityksen vaurioitumiselle on että sukset tai jääkiekkomailat raapivat satunnaisesta lasia, sitä ei yleensä huomata. Minullakin taannoin suksenkärjet tekivät niin. Silloin joku/jotkut vastuslangat lakkasivat toimimasta. Oli myynnissä ainetta jolla voi yrittää korjata asian, onnistui tai sitten ei.
Tällainen vika on pikkujuttu, ei estä auton käyttöä.- Anonyymi
Miten saitkin tökittyä suksilla lämmittimen rikki? Melkoinen tunari.
Harmittava ongelma jos lasia ei saa kirkkaaksi ja kuivaksi sisäpuolelta, se tahtoo kerryttää vain paksun jään sisäpuolelle siinä vaiheessa. - Anonyymi
Mootori kolkottaa toyotassa se on pikkujuttu ei estä auton käyttöä.
- Anonyymi
Miksei relax.
- Anonyymi
Relax ei ole voimassa ulkomailta tuoduissa autoissa.
Lukee ihan Relax sivulla.
Auto ei ole ensirekisteröity Euroopan markkina-alueella.
Komponenttia ei ole mainittu edellä olevan katettujen osien luettelossa.
Itse aiheutettu vika esimerkiksi sukset tai muu objekti on rikkonut lämmittimen ei sitä Relax korvaa.
https://www.toyota.fi/omistajalle/takuu/toyota-relax/toyota-relax-kohteet - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Relax ei ole voimassa ulkomailta tuoduissa autoissa.
Lukee ihan Relax sivulla.
Auto ei ole ensirekisteröity Euroopan markkina-alueella.
Komponenttia ei ole mainittu edellä olevan katettujen osien luettelossa.
Itse aiheutettu vika esimerkiksi sukset tai muu objekti on rikkonut lämmittimen ei sitä Relax korvaa.
https://www.toyota.fi/omistajalle/takuu/toyota-relax/toyota-relax-kohteetEipä kuulu relaxiin tuollaiset rikotut vastukset. Sen rikotun kohdan kyllä näkee kun paremmin tutkii ja artisti maksaa, taas kerran.
- Anonyymi
Harmillinen yksittäistapaus.
Onneksi Suomen Toyotan Toyotat hoitaa Relax® ja 10 vuotta!- Anonyymi
Toyota osaa rahastuksen.
Muuta ei kyllä osaa hoitaa.
Takuun pituus on Toyotan ongelma.
3v verrattuna muiden 5 ja 7v takuisiin Toyotan takuu on surkea.
Mazda tarjoaa 6v takuun ja tiepalvelun.
Mazda-malliston takuu laajennettu 6 vuoteen tai 150 000 ... - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Toyota osaa rahastuksen.
Muuta ei kyllä osaa hoitaa.
Takuun pituus on Toyotan ongelma.
3v verrattuna muiden 5 ja 7v takuisiin Toyotan takuu on surkea.
Mazda tarjoaa 6v takuun ja tiepalvelun.
Mazda-malliston takuu laajennettu 6 vuoteen tai 150 000 ...Matsa ruostuu jo puhki alle kahdessa vuodessa eli matsassa turhan pitkä takuu matsassa eli matsa. Matsalooda.
- Anonyymi
ulkomailta tuotu? eikös ne kaikki,,
- Anonyymi
Toyotat tehdään ajatellen 5 vuoden käyttöä ja sen jälkeen paaliin. Näin Japanin verotus toimii ja miksi tehdä autoa joka kestäisi turhan pitkään?
- Anonyymi
Japanilaisten surkea ajettavuus estää ainakin minulla niiden ostamisen. Siksi aina länsiauto.
- Anonyymi
Ojanpohjilla katollaan tai rattaillaan, puuhun ajettuna liikennejakajaan tai vastaantulevan keulaan ajaneista autoista paljon on saksalaisvalmisteisia, eli se siitä Länsiautojen hyvistä ajo-ominaisuuksista!!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ojanpohjilla katollaan tai rattaillaan, puuhun ajettuna liikennejakajaan tai vastaantulevan keulaan ajaneista autoista paljon on saksalaisvalmisteisia, eli se siitä Länsiautojen hyvistä ajo-ominaisuuksista!!
Nyt puhutaan Toyotasta. Menikö se ihon alle ja sitten piti kirjoittaa jotain typerää?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Nyt puhutaan Toyotasta. Menikö se ihon alle ja sitten piti kirjoittaa jotain typerää?
Nii, muttako Länsiautot on vielä surkeampia ajaa, kun ne ei pysy tienpäällä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Nii, muttako Länsiautot on vielä surkeampia ajaa, kun ne ei pysy tienpäällä.
Taitaa olla enempi vikaa länsikuskeissa, vai oliko itäkuskit vielä huonompia.
- Anonyymi
Toyotat alkavat olla aika rimpuloita 120tkm ajettuina. Ihan tuuria kuinka paljon vikoja löytyy, mutta mitä uudempi, sitä riskialttiimpi.
- Anonyymi
Toyotalla olen ajanu yli kolmesataatuhatta kilometriä ilman mainittavia vikoja, Saksalaismerkit tuskin pystyy samaan.
- Anonyymi
Jos auton käyttää maahantuojalla määräaikaishuolloissa, ei niihin mitään vikaa tulekaan. Merkistä riippumatta.
- Anonyymi
Paitsi toyotaa.
- Anonyymi
Edellisellä Tojotallani ajettiin jokapäiväistä pyöritysajoa peräti 28 vuotta, eikä mitään mainittavia vikoja esiintynyt. Takalasin lämmityskin oli aivan ehjä, ja takapyörien jarruhihnatkin olivat vielä alkuperäiset. Automaattivaihteistokin toimi aina kuin ajatus, vaikka siihen ei koskaan vaihdettu vaihteistoöljyä, eikä sitä koskaan lisättykään. Nykyinen autoni on tietysti varmatoiminen itselataava hybridi-Toyota, joka tulee syksyllä 8 vuotta vanhaksi.
- Anonyymi
Mikäs automaatti oli kyseessä?
Ei edes manuaali kestä jos siihen ei öljyjä vaihda.
Toyotan manuaalit hajottaa laakerit todella helposti.
Ei halpa korjata koska vaihteiston kuoret menee uusiksi samalla. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mikäs automaatti oli kyseessä?
Ei edes manuaali kestä jos siihen ei öljyjä vaihda.
Toyotan manuaalit hajottaa laakerit todella helposti.
Ei halpa korjata koska vaihteiston kuoret menee uusiksi samalla.Edellinen Toyotani oli 91-mallinen Carina 1.6 Xli. Siinä oli alkuperäinen Toyotan automaattivaihteisto, johon ei tosiaan koskaan vaihdettu öljyä. Öljy oli vielä ihan kirkasta ja punaista, kun annoin auton vaihdossa autokauppaan. Öljyssä ei ollut lainkaan palaneen käryä, joten vaihteisto oli loistokunnossa. Auton ajomäärä oli noin 250000 km.
- Anonyymi
Hoopo akka tais olla?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Hannu Pikkarainen ehdottomaan vankeuteen
KKO tuomitsi 1 v 9 kk. Tämä ei ole Hannulle ilon päivä.4295021Kuka on mystinen heppamies?
Nyt tänne vinkkejä siitä kuka on Martinan seurassa viihtyvä hevosmiljonääri. On tullut jo muutamia nimiä esiin keskustel1262053- 1461700
Jäätävä epävarmuus
Mistä tää hirveä epävarmuus molemminpuolin johtuu? Pohjimmiltaan uskon, että molemmat tietää, että tunteita on. Vai onko751385Yksi iso yllätys luvassa The Summit Suomi -finaalijaksossa - Tiesitkö nämä Summit-loppukolmikosta?
The Summit Suomi on tarjoillut yllättäviä pudotuksia ja melkoisen määrän pelkkää kisaajien vaelluksen kuvaamista Norjass151336Perjantaita!
Miltä kaivattusi tuoksuu? Tuli mieleen kun täällä usein mainitaan pahasta hajusta. 🤔801231Voi että! Sergey Hilman paljastaa Race Across the World -kuvauksista: "Tämä oli se paras jekku"
Tykätään! Aikamoinen pari tämä Sergey Hilman ja Sini Sabotage - herättävät varmasti vahvoja tunteita suuntaan sun toise181229Ei tullut konkurssia, tuli 3 karhua
Olipas hyvä uutinen. Näin sitä vaan tunnetaan. Persut eivät onnistuneet tuhoamaan.. tätäkään701148- 701128
- 381060