Ärsyyntymiskynnys alenee

Klara*

Liekö iästä johtuvaa tai sitten pitkäaikaisesta sairastelusta, mutta olen huomannut ärsyyntymiskynnykseni alentuneen viime aikoina huimasti.

Monet pikkuasiatkin, joille saatoin ennen nauraa tai sivuuttaa ne pelkällä olankohautuksella, tuppaavat nykyisin nostattamaan verenpainetta niin, että päässä välillä kohisee (näin kuvaannollisesti).

En esimerkiksi voi nykyisin sietää lainkaan TV-mainoksia. Pakko lähteä toiseen huoneeseen mainoskatkon ajaksi, suurin osa niistä on niin kertakaikkiaan typeriä ja yliampuvia.

No, tämä on minun ongelmani, jos sitä sellaiseksi voi sanoa, mutta onko teillä muilla samantapaisia kokemuksia?

Luultavasti tämä on vain väliaikaista ja kynnys taas nousee, mutta oli pakko puhaltaa ulos;)

26

1799

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 59+

Olen pitänyt itseäni hyvinkin suvaitsevaisena ja pyrkinyt ajattelemaan asioita toisten ihmisten kannalta.

Mutta aivan viime aikoina olen reagoinut samoin, kuin sinä Klara*, joten et liene mikään poikkeus.

Ajattelen kyllä niinkin, että eihän sitä kaikkea tarvitse ymmärtää ja hyväksyä, se aika on ohi.
      Mielestäni minulla on oikeus olla asioista täysin omaa mieltäni ja toimia sen mukaan.

• angi

Voi olla että ihminen vanhetessaan kaipaa henkistä rauhaa ja ruumiillista tasapainoa enenmmän.

Muistellaan vaan meidän mummoja kuinka he jaksoivat olla kotona ilman TV:tä kuinka he nousivat kukonlaulun aikaan ulos ihailemaan säätä oli se vaikka kaatosede tai lumimyrsky.
      Voi ihan sain tunnelman itselleni lapsuus muistoista.

• 59+

"henkistä rauhaa ja tasapainoa", näin varmaan on.
        Olen sitä ikäkautta, johon lapsuudessa kuului monenlaista puutetta, eikä mikään ollut itsestään selvää.

Sitten tuli elämänvaihe, jolloin oli ponnisteltava kaikin voimin, että saisi paikan auringossa. Kaiken saamiseksi oli todella tehtävä kovasti työtä.

Tänään, voi sanoa, elän yltäkylläisyydessä, mutta tosiaan: tulee mieleen omat vanhemmat ja isovanhemmat. Kuinka tyytyväisiä he olivat elämäänsä.

Tuntuu, että pitäisi osoittaa kiitollisuutta kaikesta saadusta hyvästä, itse Kaitselmukselle.

• zakzak

Minulla on päinvastoin. Minulla on nyt paljon pitempi pinna kuin nuorempana. Sitävastoin hikeennyn omiin tekemisiini tai erityisesti tekemättä jättämisiini.

Olen omassa suvussani huomannut muillakin samoja piirteitä. (Paitsi yhdessä tädissäni. Hänestä tuli vuosi vuodelta ilkeämpi ja ilkeämpi. Ei hänelle edes voinut soittaa ilman että sai kuulla ensimmäiseksi litanian: "Ai, jassoo! Mistäs nyt tuuli puhaltaa, kun sinäkin muistat vanhan tätisi.")

• isoäiti**

Ikä on tuonut kärsivällisyyttä.

Nykyään en jaksa enkä tahdo tuhlata aikaani hikeentymällä jonnenjoutavista.

Huumorilla selviää yli monestakin esteestä ja
        vesihaudasta.

Itseään mieli tekisi joskus tukistella omista
        hölmöilyistä mutta että toisten asioista;
        kiitos ei, niistä en ota paineita.

Haluan kuulua siihen Pirun-hauskat-senioorit-kerhoon.

Tulkaa mukaan!

• Leny
        isoäiti** kirjoitti:

Ikä on tuonut kärsivällisyyttä.

Nykyään en jaksa enkä tahdo tuhlata aikaani hikeentymällä jonnenjoutavista.

Huumorilla selviää yli monestakin esteestä ja
        vesihaudasta.

Itseään mieli tekisi joskus tukistella omista
        hölmöilyistä mutta että toisten asioista;
        kiitos ei, niistä en ota paineita.

Haluan kuulua siihen Pirun-hauskat-senioorit-kerhoon.

Tulkaa mukaan!

Kai se on syntymälahja tuo pitkäpinnaisuus. En helposti hikeenny. Mutta puhelimeen oli otettava suoramarkkinointikielto, sillä saatoin sanoa töykeästi lehtimyyjille, kun iltapäivätorkuilta herättivät. Sanoisin, että vanhemmiten hikeentyy oikeastaan vain itseensä, kun sytytys on selvästi hidastunut. Silloin nuorena kun hoksasi kaikki ennen muita, niin tuskastui toisille kunneivät tajunneet. Nyt ku toimii arvokkaan hitaasti, niin tulee vähemmin töppäyksiä.

• Entinen "rantamies"

Kiitos hyvästä aiheesta!
      Olen ärsyyntynyt muutamaan mainokseen, esimerkiksi Elisan mainokseen. Enemmän olen kuitenkin ärsyyntynyt siitä, että kun ohjelman mukaan joku lähetys pitää alkaa esim. 20.00, niin se alkaakin vasta 20.10. Juuri sen takia että ensin tulee 10 minuuttia vain mainoksia. Se ottaa koppaan! Muuten en ole huomannut että ikä jotenkin vaikuttaisi siihen tuntemukseen.

• Klara*

No, nyt ainakin naurattaa! Nimenomaan Elisan mainokset minuakin ärsyttävät ja ihan erikoisesti se, jossa tämä nössö parivaljakko Sauli ja Pauli voittaaa tiedemiehet tietokilpailussa 30-0.
        Voihan elämän kevät!

Ja se Thomasson tietokilpailun vetäjänä saa melkein sappikivet kurkkuun!

• iloksi muuttuu, kun löydät taas enemmän ilonaiheita elämääsi. - Toivottavasti niitä löytyy meille kaikille.:)
      Kun elämästä katoaa ilo, ja kohtaa jatkuvasti paljon harmeja ja vastoinkäymisiä, ainakin minusta tulee varsinainen "ryppypeppu" ja huomaan vähintään ajattelevani negatiivisesti monista ihan turhista asioistakin,

Jos oikeasti kohtaa suuria harmeja ja vastoinkäymisiä, siinä ei enää ehdi tai jaksa paljon pikkuasioista ärtyillä. Sellaista en tietenkään sinulle, enkä kenellekään muullekaan toivoisi. Joten yritetään mieluummin löytää niitä iloisia asioita ja hymyillään typerille mainoksille. - Minusta kauko-ohjain on hyvä lääke tv-mainoksia vastaan. ;)

• Kauhistellen ajattelen tilannetta, että minäkin tulen kärsimättömäksi vanhukseksi!!!! Tuntemuksia kyllä on.

Mainokset on tehty ärsyttäviksi, muistettaviksi - tarkoituksella. Älä siis välitä!

Askel lyhenee, nivel kankenee, väsy tulee. Tämän netinkin avulla voimme yrittää pitää tuon tärkeän päämme toimivana.

Tsemppiä!

• Klara*

Siis...SINÄKIN "tulet kärsimättömäksi vanhukseksi"
        Sitäkö minä mielestäsi olen? Eeeeei kai?

Jos olet sellaisen kuvan minusta saanut, niin jommankumman on heti paikalla ryhdyttävä sitä kuvaa korjaamaan.
        Se on varmaan ensisijaisesti minun tehtäväni.
        Mitenkähän aloittaisi...?

• näin:
        Klara* kirjoitti:

Jos olet sellaisen kuvan minusta saanut, niin jommankumman on heti paikalla ryhdyttävä sitä kuvaa korjaamaan.

Lopeta tuo Ruuneperin varjostaminen.

• Klara* kirjoitti:

Itsestäni minä vain kirjoitan

• angi

..kanavaa silloin kun joku määrätty mainos rasittaa. Saadaan nopeasti huomata ettei sitä enään tulekkaan.
      Ne poistaa sen kun huomaavat ihmisten huomanneen mainoksen.

• Suvi2

Näin vanhempana ainakin minua ärsyttävät aivan erilaiset asiat kuin nuorena.

Sellaiset asiat, jotka nuorena suorastaan raivostuttivat ohitan kivuttomina päivinä olankohautuksella, mutta herrajestas kun sitä on kärttyisä silloin kun on kova särky eikä aamuisin tahdo päästä sängystä ylös. Silloin raivostuttaa jo puhelinmyyjän soitto tai postin viivästyminen.

Kuitenkin olen sitä mieltä, moni meidän ikäluokastamme on joutunut olemaan nöyrä ja kumartelemaan milloin mihinkin suuntaan, joten on se oikeus meilläkin olla joskus vihaisia. Kunhan muistaisimme aina katsoa ettemme purkaisi aivan syyttömiin kiukkuamme.

• pois

Monet mainokset ovat niin hölmöjä, että ei jää mieleen ollenkaan mitä siinä mainostetaan. Ei osoita suurta asiantuntua suunnittelijoilta, kun ei asiakas monen kerrankaan jälkeen tiedä mikä kalleus nyt olisi halvalla ostettavissa. Otan usein äänen pois usein mainosten ajaksi, joten en ikinä opikaan tietämään mistä on kysymys.
      Videot ovat siitä hyvät, että mainokset voi pikakelata.
      Mutta ärsyyntymisestä olen huomannut itsessäni sen, että minua ei ärsytä enää mikään. Ohi vaan!
      Kieltäydyn kiihtymästä. Kiihtykööt nuoremmat.

• Mariah

Lievä ärsytyskynnyksen ylitys (rimaa hipoen):

F1-pomo Bernie Ecclestone oli ottanut puhelun
        kuuluisalle
        Indy-sarjan ajajalle Danica Patrickille, joka on nuori, nätti ja ilmeisen fiksukin, ja sanonut, että naiskuskien pitäisi aina esiintyä valkoisissa, koska muutkin kodinkoneet ovat valkoisia.

Lisäksi hän oli sanonut, että jos F1-kuskiksi tulisi nainen, hänen pitäisi olla musta, superkaunis tyttö, juutalainen tai muslimi, joka puhuisi espanjaa.

Entä Bernie itse, miltä näyttää? Hän on alamittainen, yli-ikäinen, harmaakarvainen, pieni, ärsyyntynyt ukko. En olisi arvostellut Bernien ulkonäköä, ellei hön ITSE olisi noin rankasti arvostellut naisia.

Enkä sittenkään olisi Bernien karvoihin katsonut, jos hän olisi osoittanut edes jonkinasteista fiksuutta.

Mitä ajattelette tästä?

• Wenla
        Mariah kirjoitti:

Lievä ärsytyskynnyksen ylitys (rimaa hipoen):

F1-pomo Bernie Ecclestone oli ottanut puhelun
        kuuluisalle
        Indy-sarjan ajajalle Danica Patrickille, joka on nuori, nätti ja ilmeisen fiksukin, ja sanonut, että naiskuskien pitäisi aina esiintyä valkoisissa, koska muutkin kodinkoneet ovat valkoisia.

Lisäksi hän oli sanonut, että jos F1-kuskiksi tulisi nainen, hänen pitäisi olla musta, superkaunis tyttö, juutalainen tai muslimi, joka puhuisi espanjaa.

Entä Bernie itse, miltä näyttää? Hän on alamittainen, yli-ikäinen, harmaakarvainen, pieni, ärsyyntynyt ukko. En olisi arvostellut Bernien ulkonäköä, ellei hön ITSE olisi noin rankasti arvostellut naisia.

Enkä sittenkään olisi Bernien karvoihin katsonut, jos hän olisi osoittanut edes jonkinasteista fiksuutta.

Mitä ajattelette tästä?

Jopas on käppänä älähtänyt;) Mokoma ruikku koko ukko!
        Ala-arvoista käytöstä.

• Nainen
        Wenla kirjoitti:

Jopas on käppänä älähtänyt;) Mokoma ruikku koko ukko!
        Ala-arvoista käytöstä.

Nainenhan on Luojan luoma kuten mieskin, ja myös mies voi olla kaunis tai ruma.

Miksi naisen pitäisi pitää korkeakantaisia, kapeakärkisiä kärsimysgiljotiineja jaloissaan VAIN SIKSI, ETTÄ on nainen ?

Miksi miehet saavat pitää mukavia, ihanan tilavia kenkiä VAIN SIKSI, että on mies?

Pitiväthän miehet Ranskan hovissa 1700-luvulla kapeita, korkeita kenkiä. - Nykyiset miehet ovat osanneet katsoa OMAN etunsa hyvin.

• Leny
        Nainen kirjoitti:

Nainenhan on Luojan luoma kuten mieskin, ja myös mies voi olla kaunis tai ruma.

Miksi naisen pitäisi pitää korkeakantaisia, kapeakärkisiä kärsimysgiljotiineja jaloissaan VAIN SIKSI, ETTÄ on nainen ?

Miksi miehet saavat pitää mukavia, ihanan tilavia kenkiä VAIN SIKSI, että on mies?

Pitiväthän miehet Ranskan hovissa 1700-luvulla kapeita, korkeita kenkiä. - Nykyiset miehet ovat osanneet katsoa OMAN etunsa hyvin.

En ole kokenut, että minun pitäisi pitää epämukavia kenkiä. Kyllä nykyään on valinnan varaa kengissäkin. Itseäni varten minä ainakin kengät ostan ja tarkkaan katsonkin, että niissä on mukava lesti. Saavat siis naisetkin pitää mukavia kenkiä, kuka sen estää.

• Nainen
        Leny kirjoitti:

En ole kokenut, että minun pitäisi pitää epämukavia kenkiä. Kyllä nykyään on valinnan varaa kengissäkin. Itseäni varten minä ainakin kengät ostan ja tarkkaan katsonkin, että niissä on mukava lesti. Saavat siis naisetkin pitää mukavia kenkiä, kuka sen estää.

Ymmärrän tottakai, mitä tarkoitat. Itsekin joskus suutun itselleni, kun olen muodin orja, vaikka en tahtoisi. Mikä siihen auttaisi, sano sinä Leny, kun silmät tottuvat siihen muodin ilmeeseen.
        Tottakai kävelykengissä onkin jo nykyisin valinnanvaraa. Mutta menepä tanssimaan matalissa , tilavissa , ihananTUNTUISISSA patiineissa...!Ja joutuu niillä juhlissa pakosta kävelemäänkin aika paljon. Muistan yhdet hautajaiset, joissa muutenkin itketti...!
        Ortopedi-ystäväni sanoi, että naisten giljotiinit pitäisi lailla kieltää.

• Leny
        Nainen kirjoitti:

Ymmärrän tottakai, mitä tarkoitat. Itsekin joskus suutun itselleni, kun olen muodin orja, vaikka en tahtoisi. Mikä siihen auttaisi, sano sinä Leny, kun silmät tottuvat siihen muodin ilmeeseen.
        Tottakai kävelykengissä onkin jo nykyisin valinnanvaraa. Mutta menepä tanssimaan matalissa , tilavissa , ihananTUNTUISISSA patiineissa...!Ja joutuu niillä juhlissa pakosta kävelemäänkin aika paljon. Muistan yhdet hautajaiset, joissa muutenkin itketti...!
        Ortopedi-ystäväni sanoi, että naisten giljotiinit pitäisi lailla kieltää.

Muoti tulee ja muoti menee. On minulla jo sen verran ikää, että olen löytänyt oman tyylini. Tosiaan kenkien suhteen olen vaativa. En katsokaan niitä kenkiä, joissa on pitkä terävä kärki. Eihän kenenkään varpaat ole noihin sopivia. Italialainen kengän lesti suosii kapeaa jalkaterää. Minä ostan yleensä saksalaisia ja itävaltalaisia kenkiä. Niiden lasta on jalalleni sopiva. Olen kuullut, että muualla päin maailmaa ollaan taas menossa pyöreään kengänkärkeen.

• Nainen
        Leny kirjoitti:

Muoti tulee ja muoti menee. On minulla jo sen verran ikää, että olen löytänyt oman tyylini. Tosiaan kenkien suhteen olen vaativa. En katsokaan niitä kenkiä, joissa on pitkä terävä kärki. Eihän kenenkään varpaat ole noihin sopivia. Italialainen kengän lesti suosii kapeaa jalkaterää. Minä ostan yleensä saksalaisia ja itävaltalaisia kenkiä. Niiden lasta on jalalleni sopiva. Olen kuullut, että muualla päin maailmaa ollaan taas menossa pyöreään kengänkärkeen.

joissa on erilaisia lestejä. Ne on merkitty kirjaimin. Ostin sellaiset tanssikengät, kalliit kylläkin, enkä sitten kuitenkaan oikein pidä niiden ulkonäöstä.

Olisi päästävä eroon tuosta ulkonäköpointista. Säälittää nuoret tytöt, jotka ostelevat jo kymmenvuotiaina kapealestisiä kenkiä, joissa jalkapohjan lihakset eivät hyvin pääse toimimaan.
        (Vaikka onneksi eivät osta vielä korkeita, se on sitten se lopullinen niitti.

Itsekin jouduin työssä ptämään aina, tottakai se vaikuttaa ajan oloon jalkojen hyvinvointia vähentävästi.
        Mutta muodin kaikkivaltius !

• Leny
        Leny kirjoitti:

Helle vei tarkkuuden: niiden lesti (ei lasta)on jalalleni sopiva.

• Nainen
        Leny kirjoitti:

Helle vei tarkkuuden: niiden lesti (ei lasta)on jalalleni sopiva.

Vähän samaa kuin kirjaimien ollessa väärässä järjestyksessä, silti luin oikein.

Kiitos vastauksistasi.

• tuomasff
        Leny kirjoitti:

Moi kaikki!

Menkää ihmeessä kattomaan Finnfashion.fi-sivustoja!! Ne sisältää toooodella laajasti kaikkea tietoa suomalaisesta muodista ja designereista. Sieltä löytyy myös kouluja missä voi opiskella muotiin liittyviä aineita (tai tulla jopa muodin osaajaksi) ja sit siellä on galluppeja, valokuvaajien linkkejä, videoita muotinäytöksistä jnejne...ihan sikana kaikkee todella hyödyllistä :P En oo koskaan törmänny noin laajaan muotisivustoon! :)

Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. No nytkö tuli lähtö Orpolle?

Pieniä oli Marinin aamupalasilakat joulukaloiksi vrt. Orpon 35 miljoonan euron kähmintä johonkin Vapaavuoren urheiluhall
      Maailman menoa
      227
      1628
    2. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

Missä meni pieleen?
      Ikävä
      186
      1581
    3. Kauhavan häiriköijistä

Juttua Iltalehdessä. Pakko sanoa että noi nuoret on kyllä ihan pimeitä. Putkin peltoja jupksevat kiusaamaan kun ei tietä
      Kauhava
      44
      1174
    4. Haluan sinut, kuuletko minua.

Haluan sinut. Toivon, että voisimme olla yhdessä. Mietin pystynkö täyttämään toiveesi, olemaan arvoisesi. Voisitko saad
      Ikävä
      46
      871
    5. Auto ajoi päälle?

Ja pakeni luin iltapäivälehdestä. ! Ken on kuski joka tuollee teki
      Kuusankoski
      14
      740
    6. Miksi Lapset kiusaa yöllä

Miksi Lapset kiusaa yöllä ihmisiä? Miksi vanhemmat antaa tämän tapahtua? Eikö ne huomaa ettei lapset ole kotona vai eivä
      Kauhava
      30
      731
    7. Sama ransetti taas!

Keikkui tällä kertaa Honkavaaran tien varressa muutaman sadan metrin päässä Louhenkoskelta.. Otin rekisterin ylös ja ver
      Hyrynsalmi
      21
      720
    8. Hän on tosi

hyvännäköinen. Ei edes ryppyi oo. :D
      Ikävä
      36
      701
    9. Viimeinen lankafest

Käykää viimeisessä lanka festissä. Ensivuonna sitä ei enää ole. Rahat on loppu. Harmi .
      Puolanka
      20
      666
    10. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      46
      627
    Aihe