kryssi kulma

(kapu)

Minkälaiseen kulmaan tulisi purjeveneen päästä tuuleen kun olen katsonut omaa gepsin piirtämää vanavesi jälkeä niin hyvä kun saan 90 asteen kulman onko se liian vähän? Nimen omaan gepsistä katsottuna senhän luulisi olevan se todellinen kryssikulma. Tietenkin pitää olla avara paikka jossa tuulee vapaasti eikä mitään virtausta. Testailkaa ja kertokaa eri venetyypit kiinnostaa?

20

4588

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • luovija

      Sirena 38:lla kryssaan noin 40 asteen tuulikulmaan.

      • (kapu)

        Oletko tämän katsonut GPS:tä vaiko mittareistasi jotka eivät ota huomioon esim. sortoa, keulahan näytä aina ylemmäs kuin todellinen kulku suunta.


      • luovija
        (kapu) kirjoitti:

        Oletko tämän katsonut GPS:tä vaiko mittareistasi jotka eivät ota huomioon esim. sortoa, keulahan näytä aina ylemmäs kuin todellinen kulku suunta.

        Tämä on siis tuulikulma. Mittarit ottaa huomioon vauhdin vaikutuksen kulmaan. Sorto, yms ei varmaankaan huomioidu 100 %.


    • Antsu

      Optimitapauksessa 65 asteen tienoilla, yleensä 70-80 astetta, veneenä 3/4-tonnari kohtuullisen hyvissä trimmeissä, ikää parinkymmentä vuotta. Ei se 90 astetta mikään poikkeus ole, varmaankin lähempänä keskiarvoa ja aika paljon kiinni purjeista.

    • suunta mikäköhän on??

      Jos gepsistä katsot kryssikulman niin mistäs otat sen tarkan tuulensuunnan. Kyllähän tuo aika hurjalta kuulostaa jos ei pääse kuin 90 asteen kulmaan :) Sitä sitten vaan ajaellaan sivutuuleen/myötäseen vai??? Se on paha noilla kulmilla vastaseen mennä kun sahaa vaan eestaas sivuttain.

      • ensin

        No kysyjä tarkoittaa tietysti vendakulmansa olevan 90 astetta, eli kryssikulman 45. Tahallaanko ymmärrät väärin?

        Kysyjälle: Olet jo ihan oikealla hehtaarilla. Veneissä ja purjeissa on niin paljon eroja, että parempi kun unohdat tämän asteen tai parin viilailun paperilla. Jo pelkät mittaustarkkuuden rajat tekevät tästä silkkaa teoriaa. Vesille vaan harjoittelemaan ja kokeilemaan erilaisia trimmejä. Jos löydät toisen samanlaisen veneen sparraajaksi, niin aina parempi. Ja muista perussääntö: ensin vauhti, sitten nousu.


      • (kapu)
        ensin kirjoitti:

        No kysyjä tarkoittaa tietysti vendakulmansa olevan 90 astetta, eli kryssikulman 45. Tahallaanko ymmärrät väärin?

        Kysyjälle: Olet jo ihan oikealla hehtaarilla. Veneissä ja purjeissa on niin paljon eroja, että parempi kun unohdat tämän asteen tai parin viilailun paperilla. Jo pelkät mittaustarkkuuden rajat tekevät tästä silkkaa teoriaa. Vesille vaan harjoittelemaan ja kokeilemaan erilaisia trimmejä. Jos löydät toisen samanlaisen veneen sparraajaksi, niin aina parempi. Ja muista perussääntö: ensin vauhti, sitten nousu.

        Aivan oikein vendakulma on silloin 45 ast. jolloin eteenpäin kyllä päästään. Eli parantamisen varaa on 80 olis jo aika hyvä. Ei voi olla parempaa mittaus tarkkuutta kuin katsoa tuota GPS piirtämää vanavesi viivaa koska se on todellisdta etenemistä. Siitä näkee myös miten vendat onnistuu kun suurentaa skaalaa. Tottakai tuulen suunnan pienikin vaihtelu aikaan saa tähän virhettä mutta keskiarvon tästä mielestäni saa. Nopeutta seuraan tietenkin myös eli nousukulman ja parhaan vauhdin kompromissi on haussa. kiitos "asiallisista" kommenteista. Viikinki laivallako luulit minun purjehtivan?


      • Joakim
        (kapu) kirjoitti:

        Aivan oikein vendakulma on silloin 45 ast. jolloin eteenpäin kyllä päästään. Eli parantamisen varaa on 80 olis jo aika hyvä. Ei voi olla parempaa mittaus tarkkuutta kuin katsoa tuota GPS piirtämää vanavesi viivaa koska se on todellisdta etenemistä. Siitä näkee myös miten vendat onnistuu kun suurentaa skaalaa. Tottakai tuulen suunnan pienikin vaihtelu aikaan saa tähän virhettä mutta keskiarvon tästä mielestäni saa. Nopeutta seuraan tietenkin myös eli nousukulman ja parhaan vauhdin kompromissi on haussa. kiitos "asiallisista" kommenteista. Viikinki laivallako luulit minun purjehtivan?

        Olen varsin usein tallentanut GPS-trackin 10 s välein ja koittanut jälkikäteen katsoa kryssivauhtia, -kulmaa ja VMG:tä. Tuulen suunta vaihtelee usein niin paljon, että noiden laskeminen kovinkaan kummoisella tarkkuudella ei onnistu. Toki tuulen ollessa tasaista voi jotain saada aikaan.

        Kryssikulma riippuu paljon sekä veneestä, että kelistä. Kevyellä tuulella kulma on selkeästi suurempi kuin kovemmalla ja aallokkokin vaikuttaa.

        90 astetta on hyvä saavutus kevyellä kelillä, mutta keskituulella monet veneet pääsevät 80-asteeseenkin.


      • (kapu)
        Joakim kirjoitti:

        Olen varsin usein tallentanut GPS-trackin 10 s välein ja koittanut jälkikäteen katsoa kryssivauhtia, -kulmaa ja VMG:tä. Tuulen suunta vaihtelee usein niin paljon, että noiden laskeminen kovinkaan kummoisella tarkkuudella ei onnistu. Toki tuulen ollessa tasaista voi jotain saada aikaan.

        Kryssikulma riippuu paljon sekä veneestä, että kelistä. Kevyellä tuulella kulma on selkeästi suurempi kuin kovemmalla ja aallokkokin vaikuttaa.

        90 astetta on hyvä saavutus kevyellä kelillä, mutta keskituulella monet veneet pääsevät 80-asteeseenkin.

        Kiitos Joakim ja muutkin: Kysytään toisin vielä minkälaista kulmaa pidätte vindeksin haarukassa? Ja vielä mitä vaikuttaa purjeen taka liesman dirkki säätö,onko dirkki oikein vai onko se sillä joku muu nimi? Ymmärrän että sillä suljetaan liesmaa mutta miten se vaikuttaa eri tuulilla?


      • tarkoitetaan...
        (kapu) kirjoitti:

        Kiitos Joakim ja muutkin: Kysytään toisin vielä minkälaista kulmaa pidätte vindeksin haarukassa? Ja vielä mitä vaikuttaa purjeen taka liesman dirkki säätö,onko dirkki oikein vai onko se sillä joku muu nimi? Ymmärrän että sillä suljetaan liesmaa mutta miten se vaikuttaa eri tuulilla?

        Dirkki on oikeastaan puomin nostin, eli sillä nostetaan puomin takaosaa ylöspäin (erittäin tarpeellinen, jos ei ole kick-rodia ja etenkin, kun isoa ei ole tukemassa puomia). Puomiliikkiä säädetään erikseen, mutta varsinaisesti takaliikkiä voidaan säätää dirkillä, ison skuutilla, levangin säädöllä, hekkitaljalla tai jopa keulastaagin säädöllä. Myös snörppejä voi käyttää takaliikin elävyyden säätelemiseen.


      • sama
        tarkoitetaan... kirjoitti:

        Dirkki on oikeastaan puomin nostin, eli sillä nostetaan puomin takaosaa ylöspäin (erittäin tarpeellinen, jos ei ole kick-rodia ja etenkin, kun isoa ei ole tukemassa puomia). Puomiliikkiä säädetään erikseen, mutta varsinaisesti takaliikkiä voidaan säätää dirkillä, ison skuutilla, levangin säädöllä, hekkitaljalla tai jopa keulastaagin säädöllä. Myös snörppejä voi käyttää takaliikin elävyyden säätelemiseen.

        Jep dirkkihän olikin se, tarkoitus oli kysyä snörpin vaikutuksesta eli takaliikissä sisällä oleva snöre?


      • Jake
        sama kirjoitti:

        Jep dirkkihän olikin se, tarkoitus oli kysyä snörpin vaikutuksesta eli takaliikissä sisällä oleva snöre?

        Tämä snörppi ei ole mitenkään tärkeä: lähinnä sillä sää ärsyttävän takaliikin rapytyksne pois. Eli kiristä snörppiä sen verran, että takaliikki juuri rauhoittuu. Vauhtiin sillä ei ole muuta kuin teoreettista (jos edes sitä) merkitystä.


      • balle
        Jake kirjoitti:

        Tämä snörppi ei ole mitenkään tärkeä: lähinnä sillä sää ärsyttävän takaliikin rapytyksne pois. Eli kiristä snörppiä sen verran, että takaliikki juuri rauhoittuu. Vauhtiin sillä ei ole muuta kuin teoreettista (jos edes sitä) merkitystä.

        Heh, onpas hassun kuuloinen termi tuo "snörppi". Itse olen kuullut käytettävän "Helminarua". No oli mikä oli, niin sitä ei välttämättä kannata ainakaan kevyessä tuulessa ruveta okeilumielessä kiristelemään, koska varsinkin kun purje on uusi, voi se jäädä helposti jumittamaan - eikä sitten heikossa tuulessa takaliikki enää löystykään. Tämä niinkuin empiiriseltä pohjalta - jouduttiin kerran taputtelemaan takaliikkiä puoshaalla, jotta helminaru löystyisi:-)


      • Artsi
        Joakim kirjoitti:

        Olen varsin usein tallentanut GPS-trackin 10 s välein ja koittanut jälkikäteen katsoa kryssivauhtia, -kulmaa ja VMG:tä. Tuulen suunta vaihtelee usein niin paljon, että noiden laskeminen kovinkaan kummoisella tarkkuudella ei onnistu. Toki tuulen ollessa tasaista voi jotain saada aikaan.

        Kryssikulma riippuu paljon sekä veneestä, että kelistä. Kevyellä tuulella kulma on selkeästi suurempi kuin kovemmalla ja aallokkokin vaikuttaa.

        90 astetta on hyvä saavutus kevyellä kelillä, mutta keskituulella monet veneet pääsevät 80-asteeseenkin.

        Olen pari kertaa ottanut läppärin mukaan ja asettanut gepsin seurannaksi 5 sekkaa. Kyllä sillä saa yllättävän hyvännäköistä viivaa aikaan! Vanhassa varttitonnarissa kävi kyllä aivan päinvastoin, eli kulma oli hyvinkin alle 80 kevyellä kelillä, mutta yksi reivi isossa ja fokan skuutit ulkona mentiin jo lähempänä tuota 90 astetta. Itse olisin vakuuttunut siitä, että gepsi näyttää tarkemmin, kuin perinteiset (mm 100% sorron huomioiminen) ja se (ohjelmasta riippuen) piirtää todellista tietoa kulkusuunnasta. Mikäli tuulimittarin saa vielä kytkettyä läppäriin ja softa lukee sitä, niin saisi myös tarkat kulmat hetkellisistä tuulensuunnanmuutoksista.
        Mutu-tuntemukseen verrattuna toi gepsitieto hieman murensi aiempaa arviota purjehduskyvyistäni, mutta siitä pitänee vaan ottaa opiksi. Sitäpaitsi, kukaan ei mennyt ohitsekaan...


      • Saimaan Sissi
        Artsi kirjoitti:

        Olen pari kertaa ottanut läppärin mukaan ja asettanut gepsin seurannaksi 5 sekkaa. Kyllä sillä saa yllättävän hyvännäköistä viivaa aikaan! Vanhassa varttitonnarissa kävi kyllä aivan päinvastoin, eli kulma oli hyvinkin alle 80 kevyellä kelillä, mutta yksi reivi isossa ja fokan skuutit ulkona mentiin jo lähempänä tuota 90 astetta. Itse olisin vakuuttunut siitä, että gepsi näyttää tarkemmin, kuin perinteiset (mm 100% sorron huomioiminen) ja se (ohjelmasta riippuen) piirtää todellista tietoa kulkusuunnasta. Mikäli tuulimittarin saa vielä kytkettyä läppäriin ja softa lukee sitä, niin saisi myös tarkat kulmat hetkellisistä tuulensuunnanmuutoksista.
        Mutu-tuntemukseen verrattuna toi gepsitieto hieman murensi aiempaa arviota purjehduskyvyistäni, mutta siitä pitänee vaan ottaa opiksi. Sitäpaitsi, kukaan ei mennyt ohitsekaan...

        Ei mikään muu laite ota sortoa huomioon samalla tavalla, joten kyllä gepsin viivasta saa melko tarkan keskimääräisen kryssikulman.


    • s/y Avec

      Voit yrittää purjehtia korkeanpaan kurssiin tai paremmalla nopeudella. Eri veneet toimii tässä vähän eri tavalla, ja vanhat saariatoristeilijät ja monet "vanhanaikaiset" pitkät kapea- ja matalarunkoiset ovat omaa luokkaansa tässä mielessä. Mutta nopeammin olet perillä, kun ajat vähän alemmas ja huolehdit enemmän vauhdista kuin luovikulmasta. Jollet sitten ole jo valmiiksi perillä, siis purjehtimassa.

    • Anonyymi

      Kuinka lujaa pääsee?

    • Anonyymi

      Kuinka korkea on kulma jos edetään suoraan tuulta vasten? Onnistuu esim. pyörivällä mastolla josta voimansiirto potkuriin...

      • Anonyymi

        Niin että niinkuin moottorilla pyöritetään mastoa josta menee akseliveto sitten potkurille? Kuulostaa aika kätevälle. Onko kuvia?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin että niinkuin moottorilla pyöritetään mastoa josta menee akseliveto sitten potkurille? Kuulostaa aika kätevälle. Onko kuvia?

        Ei, sillä silloin kyseessä olisi lähinnä ns. Fletner- roottori!
        Tuuli voi pyörittää pyörivää mastoa ihan niin kuin tuuli pyörittää tuulivoimaloiden siipiä. On toki rakennettu myös pystyakselilla olevia pienvoimaloita. Näiden hyvänä puolena on tunteettomuus tuulten suunnalle.
        Olisi varsin yksinkertaistakin tehdä pyörivästä mastosta voimansiirto potkuriin.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Suomen kansa haluaa Antti Lindtmanista pääministerin

      Lindtman on miltei tuplasti suositumpi kuin etunimikaimansa Kaikkonen. Näin kertoo porvarimedian teettämä kysely. http
      Maailman menoa
      260
      4596
    2. Vain 21% kannattaa Lindtmania pääministeriksi

      se on selvästi vähemmän kuin puolueen kannatus, mites nyt noin?
      Maailman menoa
      132
      3003
    3. Miten löydän sinut

      Ja saan sanottua kaiken mitä haluan sinulle kertoa? Ja kuinka kuuntelisit minua sen hetken? Kuinka voin ilmaista sen mit
      Ikävä
      42
      2770
    4. Yöllinen autolla kaahari Heinolan seudulla

      Asukkaita häiriköivän nuoren herran autokaahaus keskustelu poistettu, onko jokin hyvävelijärjestelmä käytössä ?
      Heinola
      75
      1749
    5. Vaikea tilanne

      Hieman kolkuttaa omatuntoa, kun on osoittanut kiinnostusta väärää naista kohtaan. En ymmärrä miten toinen on voinut te
      Ikävä
      106
      1604
    6. Jouluksi miettimistä: kuka tai mikä valmistaa rahan?

      Nyt kun on ollut vääntöä rahasta ja eritoten sen vähyydestä, niin olisi syytä uida rahan alkulähteille, eli mistä se syn
      Maailman menoa
      28
      1493
    7. Milloin kaivatullasi

      .. on nimipäivä?
      Ikävä
      55
      1334
    8. Kehtaisitko näyttäytyä

      kaivattusi seurassa?
      Ikävä
      93
      1245
    9. Missä kunnassa kaivattusi asuu

      Kuinka tarkkaa uskalla sanoa?
      Ikävä
      47
      1119
    10. Julkinen sektori on elänyt aivan liian leveästi yli varojensa!

      Viimeisen 15 vuoden aikana julkisen puolen palkat ovat nousseet n. 40%, kun taas yksitysellä sektorilla vain n. 20%. En
      Maailman menoa
      208
      1116
    Aihe