kryssi kulma

(kapu)

Minkälaiseen kulmaan tulisi purjeveneen päästä tuuleen kun olen katsonut omaa gepsin piirtämää vanavesi jälkeä niin hyvä kun saan 90 asteen kulman onko se liian vähän? Nimen omaan gepsistä katsottuna senhän luulisi olevan se todellinen kryssikulma. Tietenkin pitää olla avara paikka jossa tuulee vapaasti eikä mitään virtausta. Testailkaa ja kertokaa eri venetyypit kiinnostaa?

20

4511

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • luovija

      Sirena 38:lla kryssaan noin 40 asteen tuulikulmaan.

      • (kapu)

        Oletko tämän katsonut GPS:tä vaiko mittareistasi jotka eivät ota huomioon esim. sortoa, keulahan näytä aina ylemmäs kuin todellinen kulku suunta.


      • luovija
        (kapu) kirjoitti:

        Oletko tämän katsonut GPS:tä vaiko mittareistasi jotka eivät ota huomioon esim. sortoa, keulahan näytä aina ylemmäs kuin todellinen kulku suunta.

        Tämä on siis tuulikulma. Mittarit ottaa huomioon vauhdin vaikutuksen kulmaan. Sorto, yms ei varmaankaan huomioidu 100 %.


    • Antsu

      Optimitapauksessa 65 asteen tienoilla, yleensä 70-80 astetta, veneenä 3/4-tonnari kohtuullisen hyvissä trimmeissä, ikää parinkymmentä vuotta. Ei se 90 astetta mikään poikkeus ole, varmaankin lähempänä keskiarvoa ja aika paljon kiinni purjeista.

    • suunta mikäköhän on??

      Jos gepsistä katsot kryssikulman niin mistäs otat sen tarkan tuulensuunnan. Kyllähän tuo aika hurjalta kuulostaa jos ei pääse kuin 90 asteen kulmaan :) Sitä sitten vaan ajaellaan sivutuuleen/myötäseen vai??? Se on paha noilla kulmilla vastaseen mennä kun sahaa vaan eestaas sivuttain.

      • ensin

        No kysyjä tarkoittaa tietysti vendakulmansa olevan 90 astetta, eli kryssikulman 45. Tahallaanko ymmärrät väärin?

        Kysyjälle: Olet jo ihan oikealla hehtaarilla. Veneissä ja purjeissa on niin paljon eroja, että parempi kun unohdat tämän asteen tai parin viilailun paperilla. Jo pelkät mittaustarkkuuden rajat tekevät tästä silkkaa teoriaa. Vesille vaan harjoittelemaan ja kokeilemaan erilaisia trimmejä. Jos löydät toisen samanlaisen veneen sparraajaksi, niin aina parempi. Ja muista perussääntö: ensin vauhti, sitten nousu.


      • (kapu)
        ensin kirjoitti:

        No kysyjä tarkoittaa tietysti vendakulmansa olevan 90 astetta, eli kryssikulman 45. Tahallaanko ymmärrät väärin?

        Kysyjälle: Olet jo ihan oikealla hehtaarilla. Veneissä ja purjeissa on niin paljon eroja, että parempi kun unohdat tämän asteen tai parin viilailun paperilla. Jo pelkät mittaustarkkuuden rajat tekevät tästä silkkaa teoriaa. Vesille vaan harjoittelemaan ja kokeilemaan erilaisia trimmejä. Jos löydät toisen samanlaisen veneen sparraajaksi, niin aina parempi. Ja muista perussääntö: ensin vauhti, sitten nousu.

        Aivan oikein vendakulma on silloin 45 ast. jolloin eteenpäin kyllä päästään. Eli parantamisen varaa on 80 olis jo aika hyvä. Ei voi olla parempaa mittaus tarkkuutta kuin katsoa tuota GPS piirtämää vanavesi viivaa koska se on todellisdta etenemistä. Siitä näkee myös miten vendat onnistuu kun suurentaa skaalaa. Tottakai tuulen suunnan pienikin vaihtelu aikaan saa tähän virhettä mutta keskiarvon tästä mielestäni saa. Nopeutta seuraan tietenkin myös eli nousukulman ja parhaan vauhdin kompromissi on haussa. kiitos "asiallisista" kommenteista. Viikinki laivallako luulit minun purjehtivan?


      • Joakim
        (kapu) kirjoitti:

        Aivan oikein vendakulma on silloin 45 ast. jolloin eteenpäin kyllä päästään. Eli parantamisen varaa on 80 olis jo aika hyvä. Ei voi olla parempaa mittaus tarkkuutta kuin katsoa tuota GPS piirtämää vanavesi viivaa koska se on todellisdta etenemistä. Siitä näkee myös miten vendat onnistuu kun suurentaa skaalaa. Tottakai tuulen suunnan pienikin vaihtelu aikaan saa tähän virhettä mutta keskiarvon tästä mielestäni saa. Nopeutta seuraan tietenkin myös eli nousukulman ja parhaan vauhdin kompromissi on haussa. kiitos "asiallisista" kommenteista. Viikinki laivallako luulit minun purjehtivan?

        Olen varsin usein tallentanut GPS-trackin 10 s välein ja koittanut jälkikäteen katsoa kryssivauhtia, -kulmaa ja VMG:tä. Tuulen suunta vaihtelee usein niin paljon, että noiden laskeminen kovinkaan kummoisella tarkkuudella ei onnistu. Toki tuulen ollessa tasaista voi jotain saada aikaan.

        Kryssikulma riippuu paljon sekä veneestä, että kelistä. Kevyellä tuulella kulma on selkeästi suurempi kuin kovemmalla ja aallokkokin vaikuttaa.

        90 astetta on hyvä saavutus kevyellä kelillä, mutta keskituulella monet veneet pääsevät 80-asteeseenkin.


      • (kapu)
        Joakim kirjoitti:

        Olen varsin usein tallentanut GPS-trackin 10 s välein ja koittanut jälkikäteen katsoa kryssivauhtia, -kulmaa ja VMG:tä. Tuulen suunta vaihtelee usein niin paljon, että noiden laskeminen kovinkaan kummoisella tarkkuudella ei onnistu. Toki tuulen ollessa tasaista voi jotain saada aikaan.

        Kryssikulma riippuu paljon sekä veneestä, että kelistä. Kevyellä tuulella kulma on selkeästi suurempi kuin kovemmalla ja aallokkokin vaikuttaa.

        90 astetta on hyvä saavutus kevyellä kelillä, mutta keskituulella monet veneet pääsevät 80-asteeseenkin.

        Kiitos Joakim ja muutkin: Kysytään toisin vielä minkälaista kulmaa pidätte vindeksin haarukassa? Ja vielä mitä vaikuttaa purjeen taka liesman dirkki säätö,onko dirkki oikein vai onko se sillä joku muu nimi? Ymmärrän että sillä suljetaan liesmaa mutta miten se vaikuttaa eri tuulilla?


      • tarkoitetaan...
        (kapu) kirjoitti:

        Kiitos Joakim ja muutkin: Kysytään toisin vielä minkälaista kulmaa pidätte vindeksin haarukassa? Ja vielä mitä vaikuttaa purjeen taka liesman dirkki säätö,onko dirkki oikein vai onko se sillä joku muu nimi? Ymmärrän että sillä suljetaan liesmaa mutta miten se vaikuttaa eri tuulilla?

        Dirkki on oikeastaan puomin nostin, eli sillä nostetaan puomin takaosaa ylöspäin (erittäin tarpeellinen, jos ei ole kick-rodia ja etenkin, kun isoa ei ole tukemassa puomia). Puomiliikkiä säädetään erikseen, mutta varsinaisesti takaliikkiä voidaan säätää dirkillä, ison skuutilla, levangin säädöllä, hekkitaljalla tai jopa keulastaagin säädöllä. Myös snörppejä voi käyttää takaliikin elävyyden säätelemiseen.


      • sama
        tarkoitetaan... kirjoitti:

        Dirkki on oikeastaan puomin nostin, eli sillä nostetaan puomin takaosaa ylöspäin (erittäin tarpeellinen, jos ei ole kick-rodia ja etenkin, kun isoa ei ole tukemassa puomia). Puomiliikkiä säädetään erikseen, mutta varsinaisesti takaliikkiä voidaan säätää dirkillä, ison skuutilla, levangin säädöllä, hekkitaljalla tai jopa keulastaagin säädöllä. Myös snörppejä voi käyttää takaliikin elävyyden säätelemiseen.

        Jep dirkkihän olikin se, tarkoitus oli kysyä snörpin vaikutuksesta eli takaliikissä sisällä oleva snöre?


      • Jake
        sama kirjoitti:

        Jep dirkkihän olikin se, tarkoitus oli kysyä snörpin vaikutuksesta eli takaliikissä sisällä oleva snöre?

        Tämä snörppi ei ole mitenkään tärkeä: lähinnä sillä sää ärsyttävän takaliikin rapytyksne pois. Eli kiristä snörppiä sen verran, että takaliikki juuri rauhoittuu. Vauhtiin sillä ei ole muuta kuin teoreettista (jos edes sitä) merkitystä.


      • balle
        Jake kirjoitti:

        Tämä snörppi ei ole mitenkään tärkeä: lähinnä sillä sää ärsyttävän takaliikin rapytyksne pois. Eli kiristä snörppiä sen verran, että takaliikki juuri rauhoittuu. Vauhtiin sillä ei ole muuta kuin teoreettista (jos edes sitä) merkitystä.

        Heh, onpas hassun kuuloinen termi tuo "snörppi". Itse olen kuullut käytettävän "Helminarua". No oli mikä oli, niin sitä ei välttämättä kannata ainakaan kevyessä tuulessa ruveta okeilumielessä kiristelemään, koska varsinkin kun purje on uusi, voi se jäädä helposti jumittamaan - eikä sitten heikossa tuulessa takaliikki enää löystykään. Tämä niinkuin empiiriseltä pohjalta - jouduttiin kerran taputtelemaan takaliikkiä puoshaalla, jotta helminaru löystyisi:-)


      • Artsi
        Joakim kirjoitti:

        Olen varsin usein tallentanut GPS-trackin 10 s välein ja koittanut jälkikäteen katsoa kryssivauhtia, -kulmaa ja VMG:tä. Tuulen suunta vaihtelee usein niin paljon, että noiden laskeminen kovinkaan kummoisella tarkkuudella ei onnistu. Toki tuulen ollessa tasaista voi jotain saada aikaan.

        Kryssikulma riippuu paljon sekä veneestä, että kelistä. Kevyellä tuulella kulma on selkeästi suurempi kuin kovemmalla ja aallokkokin vaikuttaa.

        90 astetta on hyvä saavutus kevyellä kelillä, mutta keskituulella monet veneet pääsevät 80-asteeseenkin.

        Olen pari kertaa ottanut läppärin mukaan ja asettanut gepsin seurannaksi 5 sekkaa. Kyllä sillä saa yllättävän hyvännäköistä viivaa aikaan! Vanhassa varttitonnarissa kävi kyllä aivan päinvastoin, eli kulma oli hyvinkin alle 80 kevyellä kelillä, mutta yksi reivi isossa ja fokan skuutit ulkona mentiin jo lähempänä tuota 90 astetta. Itse olisin vakuuttunut siitä, että gepsi näyttää tarkemmin, kuin perinteiset (mm 100% sorron huomioiminen) ja se (ohjelmasta riippuen) piirtää todellista tietoa kulkusuunnasta. Mikäli tuulimittarin saa vielä kytkettyä läppäriin ja softa lukee sitä, niin saisi myös tarkat kulmat hetkellisistä tuulensuunnanmuutoksista.
        Mutu-tuntemukseen verrattuna toi gepsitieto hieman murensi aiempaa arviota purjehduskyvyistäni, mutta siitä pitänee vaan ottaa opiksi. Sitäpaitsi, kukaan ei mennyt ohitsekaan...


      • Saimaan Sissi
        Artsi kirjoitti:

        Olen pari kertaa ottanut läppärin mukaan ja asettanut gepsin seurannaksi 5 sekkaa. Kyllä sillä saa yllättävän hyvännäköistä viivaa aikaan! Vanhassa varttitonnarissa kävi kyllä aivan päinvastoin, eli kulma oli hyvinkin alle 80 kevyellä kelillä, mutta yksi reivi isossa ja fokan skuutit ulkona mentiin jo lähempänä tuota 90 astetta. Itse olisin vakuuttunut siitä, että gepsi näyttää tarkemmin, kuin perinteiset (mm 100% sorron huomioiminen) ja se (ohjelmasta riippuen) piirtää todellista tietoa kulkusuunnasta. Mikäli tuulimittarin saa vielä kytkettyä läppäriin ja softa lukee sitä, niin saisi myös tarkat kulmat hetkellisistä tuulensuunnanmuutoksista.
        Mutu-tuntemukseen verrattuna toi gepsitieto hieman murensi aiempaa arviota purjehduskyvyistäni, mutta siitä pitänee vaan ottaa opiksi. Sitäpaitsi, kukaan ei mennyt ohitsekaan...

        Ei mikään muu laite ota sortoa huomioon samalla tavalla, joten kyllä gepsin viivasta saa melko tarkan keskimääräisen kryssikulman.


    • s/y Avec

      Voit yrittää purjehtia korkeanpaan kurssiin tai paremmalla nopeudella. Eri veneet toimii tässä vähän eri tavalla, ja vanhat saariatoristeilijät ja monet "vanhanaikaiset" pitkät kapea- ja matalarunkoiset ovat omaa luokkaansa tässä mielessä. Mutta nopeammin olet perillä, kun ajat vähän alemmas ja huolehdit enemmän vauhdista kuin luovikulmasta. Jollet sitten ole jo valmiiksi perillä, siis purjehtimassa.

    • Anonyymi

      Kuinka lujaa pääsee?

    • Anonyymi

      Kuinka korkea on kulma jos edetään suoraan tuulta vasten? Onnistuu esim. pyörivällä mastolla josta voimansiirto potkuriin...

      • Anonyymi

        Niin että niinkuin moottorilla pyöritetään mastoa josta menee akseliveto sitten potkurille? Kuulostaa aika kätevälle. Onko kuvia?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin että niinkuin moottorilla pyöritetään mastoa josta menee akseliveto sitten potkurille? Kuulostaa aika kätevälle. Onko kuvia?

        Ei, sillä silloin kyseessä olisi lähinnä ns. Fletner- roottori!
        Tuuli voi pyörittää pyörivää mastoa ihan niin kuin tuuli pyörittää tuulivoimaloiden siipiä. On toki rakennettu myös pystyakselilla olevia pienvoimaloita. Näiden hyvänä puolena on tunteettomuus tuulten suunnalle.
        Olisi varsin yksinkertaistakin tehdä pyörivästä mastosta voimansiirto potkuriin.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nainen näytät mummolta. :D

      Siks sua ei huoli kukaan.
      Ikävä
      231
      3038
    2. Kompostointitarkastaja tuli tarkastukselle!

      En ole ikinä kompostoinnut ja eilen kävi kompostointitarkastaja kylässä. Tosi hianoa byrokratiaa taas: "Laki edellyttää,
      125
      2171
    3. Varattais lähihotellista

      🥰 huone viikoksi. Oltais vaan ja tilattais huonepalvelusta herkkuja! Viikonloppukin käy jos et viikoksi ehdi ❤ Hyvää
      Ikävä
      218
      1726
    4. Nyt jäi velat perimättä

      Mikä idea se talo oli polttaa ja velalliset sisällä nyt jäi rahat saamatta
      Jämsänkoski
      14
      1705
    5. Martinan aussikulta, missä?

      Mihin katosi Martina Aitolehden aussikulta kyselee Seiska!
      Kotimaiset julkkisjuorut
      292
      1540
    6. Ellen Jokikunnas muistelee Reino-koiraa - Ralph-poika koskettavalla tavalla esiin: "Kiitos, että..."

      RIP Reino. Lämmin osanotto suureen suruunne Ellen, Jari ja Ralph. Reino tuli tutuksi monelle suomalaiselle Unelmia Ita
      Tv-sarjat
      47
      1277
    7. Haluaisin sun kanssa yhteisen

      Elämän. Haluun sut.
      Ikävä
      51
      1243
    8. Mitä tekisit jos kaivattusi olisi

      humalassa, kun tapaat hänet jossain seuraavalla kerralla?
      Ikävä
      110
      1065
    9. Meneekö eläinpuiston johto vaihtoon vaalien jälkeen?

      Ähtärissä kuhistaan ja kuiskitaan, että perussuomalaiset esittävät vaalien jälkeen, että eläinpuiston hallitus uusitaan
      Ähtäri
      58
      984
    10. Rakkauden kesä 2025

      Oletko valmis? 🥰
      Ikävä
      92
      975
    Aihe