Nyt se sitten tapahtui, jakohihna otti ja katkesi kesken ajon. Meniköhän venttiileitä paskaksi? Kone on 4A-F 16V 1,6 kaasari.
Meni jakohihna poikki 16V koneesta!
35
16671
Vastaukset
- Jäykkäjöpö
Kesken ajon.... nojuu, vähintään kieroja venttiileitä, lisäksi voi olla venttiilinohjureita viallisia, nokka-akseli(t) tai niiden kiinnitys, mäntä tai useampia tai kampiakselin laakereita.
Onnea remonttiin... - että
Muistelisin että ko. kone on vapaasti pyörivä, eli tuurillaan voisi olla että mitään ei ole särkynyt. En ole ihan sata varma....
- AE111
Näin taitaa olla. Ainakin 4A-FE ja 4A-GE taisivat olla vapaasti pyöriviä koneita. Ei muuta kuin hihna ja rullat vaihtoon.
- kaarina
AE111 kirjoitti:
Näin taitaa olla. Ainakin 4A-FE ja 4A-GE taisivat olla vapaasti pyöriviä koneita. Ei muuta kuin hihna ja rullat vaihtoon.
Toyotan 4A-koneiden pitäisi olla vapaasti pyöriviä, joten vahinkoja ei pitäisi tulla.
- Heikki
AE111 kirjoitti:
Näin taitaa olla. Ainakin 4A-FE ja 4A-GE taisivat olla vapaasti pyöriviä koneita. Ei muuta kuin hihna ja rullat vaihtoon.
Vahvistan sen mitä tässä keskustelussa on jo todettu, 4A-moottori on "vapaastipyörivä"
Sen sijaan, jos vanhan 1.3 tai 1.33 -moottorilla varustetun (pikkucorollan) jakohihna menee poikki, seurauksena on "venttiilispaghettia"
Turhien yllätysten välttämiseksi muistakaa että 4A :n jakohihnan vaihtoväli on 105000 km tai 5 vuotta... - On se nyt siunaa
AE111 kirjoitti:
Näin taitaa olla. Ainakin 4A-FE ja 4A-GE taisivat olla vapaasti pyöriviä koneita. Ei muuta kuin hihna ja rullat vaihtoon.
Taisi olla?
Saattaa olla?
Tässä on muillekkin: Jos, ehkä, kun.. ihmisille :
Kampiakselin päässä on pyörä vapaan kun remmi on poikki..
juu juuri se alempi siinä..ota kiinni ja käännetään hellästi
kuin omasta tatista 3 x 360 astetta eli ympäri sitä,
ja jos pyörii ktikattomasti niin AVOT... kone on vapaastipyörivä.
tai sit siin ei oo ventiileitä....eikä näin ollen koko kanttakaan.
- daamn
Merkkiliikkeen mies epäili että venttiileitä on mennyt, huonolla säkällä jotain muutakin. Toisaalta herää pieni epäilys, että merkkiliike yrittää lypsää tietämätöntä autoilijaa ja ottaisi mielellään auton työn alle... ehkä vaihdan itse hihnan ja rullat ja toivon että matka jatkuu
- corollalla ajava
Niin meni minultakin hihna poikki joskus aikoinaan, ei vaurioita. Sama moottori.
- rolla -95
Onkahan Corollan 1.3 kone vapaasti pyörivä?
- cvbncv
Eiköhän tuo asia ole jo tullut selväksi
kun lukee viestiketjua alusta.... - Kysyin 4E-FE koneesta....
cvbncv kirjoitti:
Eiköhän tuo asia ole jo tullut selväksi
kun lukee viestiketjua alusta....Tuossa ylempänä puhutaan 4A-FE koneesta, mutta haluaisin tietää kuinka on Corollan 1.3:ssa koneessa (4E-FE), voiko venttilit osua mäntiin!
Luetaas vähän tarkemmin.... - AE111
Kysyin 4E-FE koneesta.... kirjoitti:
Tuossa ylempänä puhutaan 4A-FE koneesta, mutta haluaisin tietää kuinka on Corollan 1.3:ssa koneessa (4E-FE), voiko venttilit osua mäntiin!
Luetaas vähän tarkemmin....Tuossa nimimerkki Heikki pohti, että 1,3 (2E ja 2E-E)ja 1,33, joka siis olisi tuo 4E-FE, eivät olisi vapaasti pyöriviä. Varmuuden voisi saada soittamalla Toyotalle.
- kaarina
Kysyin 4E-FE koneesta.... kirjoitti:
Tuossa ylempänä puhutaan 4A-FE koneesta, mutta haluaisin tietää kuinka on Corollan 1.3:ssa koneessa (4E-FE), voiko venttilit osua mäntiin!
Luetaas vähän tarkemmin....Niin Toyotan 4E-FE kone ei ole vapaasti pyörivä, joten remonttia tiedossa jos hihna katkeaa.
- venttiilit ehjät, tuurista kiinni
kaarina kirjoitti:
Niin Toyotan 4E-FE kone ei ole vapaasti pyörivä, joten remonttia tiedossa jos hihna katkeaa.
Kaveri osti vm. 1995 Corollan 4E-FE koneella (1.3), siitä oli kuulemma remmi menny poikki jossain välissä, mutta ei osannu sanoa, että oliko isompaa remonttia tehty moottorille.
Noita 4E-FE patoja kun on kuitenkin kolmea eri sukupolvea, niin voipi olla että näissä tuoreemmissa mäntä ei pääse tuota spagettia jauhamaan. Täysin varmaksi ei pysty sanomaan. - !
venttiilit ehjät, tuurista kiinni kirjoitti:
Kaveri osti vm. 1995 Corollan 4E-FE koneella (1.3), siitä oli kuulemma remmi menny poikki jossain välissä, mutta ei osannu sanoa, että oliko isompaa remonttia tehty moottorille.
Noita 4E-FE patoja kun on kuitenkin kolmea eri sukupolvea, niin voipi olla että näissä tuoreemmissa mäntä ei pääse tuota spagettia jauhamaan. Täysin varmaksi ei pysty sanomaan.meneekö 4E-FE koneesta venttiilit kun remmi hajoo
- 16v
corollan 1.3 16v 4E-FE ei riko vaikka remmi katkee itseltä meni 120km vauhdissa kiristinpyörä läpi muovikotelon ei muuta kuin uusi remmi ja rullat taas toimii.
- ei taas
käännä kapiakselin pyörästä niin tuokin selviää...
- osku
Mulla ei kyseinen kone pyöri ollenkaan, on aivan tohjona.
- HIM-473 vm -97
kaarina kirjoitti:
Niin Toyotan 4E-FE kone ei ole vapaasti pyörivä, joten remonttia tiedossa jos hihna katkeaa.
4E-FE hihna ajossa poikki. Ei todellakaan vaurioita. Siis vapaasti pyörivä!!!
- Anonyymi
Ei.
- aloittaja
No niin, vaihdoin hihnan ja kiristimen ja auto toimii taas kuin ennenkin.
- tercel
mites toyota tercelissä jos jakohihna katkeaa moottori on 1,3 2A vuosimallia 1984
tuleeko moottori vaurio - Corolalla.
tercel kirjoitti:
mites toyota tercelissä jos jakohihna katkeaa moottori on 1,3 2A vuosimallia 1984
tuleeko moottori vaurioItse ajelin liki 10 vuotta 1984-mallin Corollaa jossa siis sama konetyyppi kuin Tercelissä eli 2A. Tämä ei ole vapaasti pyörivä moottori eli venttiilit tapaavat mäntiin hihnan katketessa. Vaihtotyö on aina ikävä, mutta ei kallis jos itse osaa tehdä. Tarvikehihna maksanee noin 10 euroa. Vaihtoväli on 5 vuotta tai 100 tkm. Varmaankin moisella katiskalla ei enää 100 tkm ajella...
- carina94
Corolalla. kirjoitti:
Itse ajelin liki 10 vuotta 1984-mallin Corollaa jossa siis sama konetyyppi kuin Tercelissä eli 2A. Tämä ei ole vapaasti pyörivä moottori eli venttiilit tapaavat mäntiin hihnan katketessa. Vaihtotyö on aina ikävä, mutta ei kallis jos itse osaa tehdä. Tarvikehihna maksanee noin 10 euroa. Vaihtoväli on 5 vuotta tai 100 tkm. Varmaankin moisella katiskalla ei enää 100 tkm ajella...
Itselläni meni jakohihna paskaksi ja mullon 94 vuoden 1.6 carina. Siinä on se 4 A-FE kone eikä tarvinu muuta ku vaihtaa jakohihna. Aika tarkasti vissii se suositeltu vaihtoväli annettu. 105000 oli ajettu hihnalla ju napsahti. 20 cm matkalta hampaat kulahti pois mut ei menny poikki.
- ruuvRI
carina94 kirjoitti:
Itselläni meni jakohihna paskaksi ja mullon 94 vuoden 1.6 carina. Siinä on se 4 A-FE kone eikä tarvinu muuta ku vaihtaa jakohihna. Aika tarkasti vissii se suositeltu vaihtoväli annettu. 105000 oli ajettu hihnalla ju napsahti. 20 cm matkalta hampaat kulahti pois mut ei menny poikki.
paras tapaus jonka olen työssäni nähnyt oli 4A-FE koneella ajettu 177000km samalla hihnalla ja sit korkkas. Uusi hihna ja rullat paikalle ja matka jatkuu.
nimim. 10v merkkiasentajana - Carina II 90 4afe
Joutuuko purkamaan mitä kaikkea Carina II 4afe 1.6i , jotta jakopäänhihnan saa irti?
Miten kampiakselinpään hihnapyörä on kiinnitetty? Yhdellä vai useammalla pultilla?
Omassa kyllä hihna on hyvä mutta kokeilin yläsuojuksen irroittamalla hihnankireyttä , varmaan 10mm painuu. Onko liian löysällä?
Pystyykö kirimään helposti vai onko samalla vaivalla viisasta uusia jakohihna?
Vaihtoajankohtaa ei ole tiedossa , edellinen ajanut 2 vuotta autolla ja ilmeisesti aiempi uusinut. - narina liikkuu
Carina II 90 4afe kirjoitti:
Joutuuko purkamaan mitä kaikkea Carina II 4afe 1.6i , jotta jakopäänhihnan saa irti?
Miten kampiakselinpään hihnapyörä on kiinnitetty? Yhdellä vai useammalla pultilla?
Omassa kyllä hihna on hyvä mutta kokeilin yläsuojuksen irroittamalla hihnankireyttä , varmaan 10mm painuu. Onko liian löysällä?
Pystyykö kirimään helposti vai onko samalla vaivalla viisasta uusia jakohihna?
Vaihtoajankohtaa ei ole tiedossa , edellinen ajanut 2 vuotta autolla ja ilmeisesti aiempi uusinut.mul on carina 2:sen jakohihnalla ajettu nyt 10 vuotta ja 130 000km ja viel toimii.
Joo vaihdan kyl sen nyt keväällä.
koneena kasari kaasari 1.6 16V (4A-F) - - niinhän se menee
Carina II 90 4afe kirjoitti:
Joutuuko purkamaan mitä kaikkea Carina II 4afe 1.6i , jotta jakopäänhihnan saa irti?
Miten kampiakselinpään hihnapyörä on kiinnitetty? Yhdellä vai useammalla pultilla?
Omassa kyllä hihna on hyvä mutta kokeilin yläsuojuksen irroittamalla hihnankireyttä , varmaan 10mm painuu. Onko liian löysällä?
Pystyykö kirimään helposti vai onko samalla vaivalla viisasta uusia jakohihna?
Vaihtoajankohtaa ei ole tiedossa , edellinen ajanut 2 vuotta autolla ja ilmeisesti aiempi uusinut.Mulla painuu jo pari senttiä eikä haittaa mitään. Sitä voi tietysti yrittää kiristää piippuavaimella siitä trissan kohdalla olevasta reiästä, kun ottaa pyöreän kumitulpan pois.
- ?
Mikä moottorityyppi oliko 1.3 16v 4E-FE
- voi voi
ruuvRI kirjoitti:
paras tapaus jonka olen työssäni nähnyt oli 4A-FE koneella ajettu 177000km samalla hihnalla ja sit korkkas. Uusi hihna ja rullat paikalle ja matka jatkuu.
nimim. 10v merkkiasentajanaNo etpä oo kauheesti 10 vuores nähny =D
kyllä tääl on ihmiset saal remmil päästäny liki miljoonaa...että näin. - rikaasko
carina94 kirjoitti:
Itselläni meni jakohihna paskaksi ja mullon 94 vuoden 1.6 carina. Siinä on se 4 A-FE kone eikä tarvinu muuta ku vaihtaa jakohihna. Aika tarkasti vissii se suositeltu vaihtoväli annettu. 105000 oli ajettu hihnalla ju napsahti. 20 cm matkalta hampaat kulahti pois mut ei menny poikki.
Kuinka sinulla on voinut mennä poikki 105tkm kun toisella on kestänyt 177tkm? Omassa hihnalla on ikää 9v ja ajettu 97tkm. Pääsisinköhän myös tuon 105tkm? Ajattelin vuoden vielä ajaa Carinalla ja hihnan vaihtoon ei viitsis enää laittaa rahaa!
- ja kopää
5 vuotta tuli remmille täyteen, mutta kilsoja vain n. 30 tuhatta. Tarviiko vaihtaa?
- 8+20
remmi näyttää hyvältä, ei murtumia ja kone on vapaasti pyörivä niin ei kannata.
Mutta kannattaa tarvittaessa opetella vaihto vaikkapa tien syrjässä :) - Corolla 1,3 ruisku
8+20 kirjoitti:
remmi näyttää hyvältä, ei murtumia ja kone on vapaasti pyörivä niin ei kannata.
Mutta kannattaa tarvittaessa opetella vaihto vaikkapa tien syrjässä :)4E-FE koneesta remmi poikki 117000 ajon jälkeen. Ei ventiili soppaa. Remmin vaihto ja menoksi.
- Anonyymi
Corolla 1,3 ruisku kirjoitti:
4E-FE koneesta remmi poikki 117000 ajon jälkeen. Ei ventiili soppaa. Remmin vaihto ja menoksi.
Ikivanha viestiketju mutta laitan oman kokemuksen. ikivanha hihna yli 10v ja ajettu 145tkm. Remmissä ei pykimiä vaan enemmin näyttää että joku hiekanjyvä olisi mennyt väliin ja leikannut remmin poikki. Ei moottorivauriota. Muuten helppo vaihtaa mutta kampiakselin päässä olevan hihnapyörän irrotus oli hieman työläs kun oli kivasti jumissa.
Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Theermannilla kulkee!
Vouti vie kaiken mikä mieheltä irti lähtee ja palstan naiset syyttävät tilanteesta kilpaa eri naisia. Miehellä on elämän1137420- 505578
Esivaihdevuodet, menopaussi
https://www.pihlajalinna.fi/palvelut/yksityisasiakkaat/terveys/esivaihdevuodet-eli-premenopaussi Täällä kun puhutaan pa623122Tänään taas tuli pari-kolme juttua
Jotka niin mielelläni jakaisin sun kanssa. Niin paljon elämää jaettavana ja niin selkeä paikka sinulle. Mutta ymmärrän72573Kuhmo tekisi perässä
Lomauttakaa kaupungin talolta turhat lattiankuluttajat pois, kuten naapuripitäjä101608Suomi julkaisi varautumisoppaan
Että sellanen tappaus. Kun kriisitilanne iskee, niin on mentävä nettiin ja luettava ohjeet suomi.fi -sivuilta. Onkohan j2011433Olen jälleen pahoillani
Harjoittamastani henkisestä väkivallasta palstan välityksellä. Kyllä ne voi vaikuttaa jotenkin mieleen, vaikka ei itsell931119Ukraina sai luvan vastata ohjuksin Venäjän lueelle
Mediatietojen mukaan Yhdysvallat on antanut Ukrainalle luvan iskeä pitkän kantaman ohjuksilla Venäjälle. Ylen kirjeenvai3251077Miksi putin ei valinnut ensimmäiseksi kohteekseen Suomea?
Olisiko ollut sittenkin helpompi kohde?2441037Oot vaan niin hellä
Ja lämmin luonteeltasi, että rakastan sitä yli kaiken. Oot ehkä tietämättäsi auttanut mua todella paljon. Auttaisit tämä30926