Kuten tuossa Hil-lan ketjussa jo kirjoitin jolen miettimässä aihetta uuteen kirjaan ja haluaisin kirjoittaa maastamuuton dynamiikasta ja miten se vaikuttaa erityisesti naisten elämään. Äidinäidistä tyttärentyttäreen perheeni naiset ovat joutuneet tai valinneet jättää kaiken taakseen ja aloittaa alusta. Sodan ja rauhan aikaiset olosuhteet eroavat suurestim mutta jääkö sodan aiheuttama juurettomuus perintönä uusille sukupolville?
Aiheesta on kirjoitettu aikaisemmin ja en väitä olevani asiantuntija. Haluan vain luodata muuttoa, sopeutumista, uusien juurien kasvattamista oman sukuni historiaan perusalla, mutta koska kukaan meistä ei ole saari meressä, niin kaikkien muidenkin vastaavanlaiset kokemukset luovat kaikupohjaa omille ajatuksilleni ja auttavat tarinan hahmottamisessa.
En siis ole keräämässä mitään tietokantaa, utelemassa kenenkään yksityisasioita, käyttääkseni tätä tietoa tai omia kokemuksia suoraan tai edes muokattuina kirjassa. Olen kiinnostunut keskustelemaan maalta kaupounkiin ja päinvastoin muutoista, idästä länteen, pohjoisesta etelään, pikkukaupungista suureen kaupunkiin, evakkoretkistä, ulkosuomalaisuudesta.
Luodakseni itselleni aitoa kaikupohjaa, kuten jo mainitsin, tai sirpalepeiliä, johon peilata omia havaintojani. Mahdollisesti uutta perspektiiviä,
Erityisesti sopeutumisvaihe kiinnostaa, naapurisuhteet, yhteisöllisyyden syntyminen tai puuttuminen, tunne että on jotenkin ulkopuolinen, "toiseus".
Olisin erittäin kiitollinen jos motiivejani ei lähdettäisi arvuuttelemaan tämän kummallisemmiksi.
Lähtemisestä ja jäämisestä
95
776
Vastaukset
- Anonyymi
Minusta tuntuu, että kun joutuu muuttamaan "sydän" jää sinne kotiseudulle
ja sinne jollain lailla kaipaa, vaikka vuosikymmenien jälkeen tietääkin,
ettei se ole enää samanlainen, eikä siellä ole enää kaikkia samoja ihmisiä,
mutta tunteet sitä kohtaan ovat samat ja muistot ovat säilyneet -
ne tunnemuistotkin.
"Sydän" juurtuu kotiseudulle, mikä ei kuitenkaan estä "sydäntä" juurtumista
muuallekin, missä on elänyt. Ehkä ihmisellä on mahdollista olla monta
"kotiseutua" ?Minustakin tuntuu aina joskus siltä., että ihmisellä voi olla monta "kotiseutua" tai monta "sydäntä". Tunnen nostalgiaa aika ajoin moneen eri maantieteelliseen sijaintiin, jossa olen asunut ja minä lähdin vapaaehtoisesti, odotin vain sitä päivää että pääsisin pois synnyinseudultani. Eikä minulla ole edes paljoakaan negatiivisia muistoja lapsuudestani ja nuoruudestani K-Suomessa, etupäässä vain positivisia, mutta juuret olivat pinnassa ja maailma kutsui.
Näin minäkin ajattelen, synnyinseutu säilyy aina sydämessä, vaikka sieltä lähtisimme ja aina siellä käydessä erityinen lämpö läikähtää sisimpään, ja onhan vanhempieni haudatkin siellä ja kirkon nähdessäni nousevat mieleen kaikki konfirmaatiot, häät, hautaan siunaamiset. Vesistöt ja kalliot ovat samat, kasvillisuus ja rakennuskanta muuttuu.
Itselleni muutot ovat olleet luonnollisia ja mieluisia, elämässä siirrytään eteenpäin. Muutto opiskupaikkakunnalle pääkaupunkiin, siellä vaihtuvia bokseja en kotinani pitänyt, en kaupunkiakaan. Sille reissulle jäin, kun tapasin mieheni ja saimme kumpikin koulutusta vastaavaa työtä. Ensimmäinen omistusasunto esikoisen synnyttyä rauhallisemmalta , väljemmältä pientaloalueelta läntisestä naapurikaupungista. Paritaloaloyhtiö oli uusi, me asukkaat sama ikäluokkaa, ensi asunnon ostajia, alkoi syntyä esikoisia ja toisia lapsia. Yhteisöllisyys oli vahvaa, hoidimme esimerkiksi äitiyslomilla toistemmekin pienokaisia., järjesteltiin kimppakyytejä. Leikkasimme toistemme hiuksia, pidettin pihatalkoita, ystävyyksiä on säilynyt näihin päiviin asti.
Perheen kasvaessa ostimme lähistöltä isomman paritalon puolikkaan, lapset kävivät koulua ja lähtivät omilleen. Ei oltu enää sidoksissa heidän koulumatkoihinsa, teki mieli myös itse suunniteltua omakotitaloa ja puutarhaa. Tämä toteutui vähän yli 20 vuotta sitten , ei kovin kaukana edellisistä asuinpaikoista ja lasten perheet asuvat mukavan matkan päässä myös. Täällä naapurusto kaksikielistä , ja olemme saaneet paljon ruotsinkielisten yhteisöllisyydestä, sopeutuneet hyvin. Harras toivomus on, ettei enää tarvitse muuttaa, pärjäisimme tässä terveyden puolesta vaikkapa loppuun asti.
Tämä merellinen ympäristö on ottanut meidät omikseen, saaristoluonto ja veneily kasvattanut tänne lujat juuret, ja eniten lasten täällä syntyminen ja tänne asettuminen aikuisina, tietysti työpaikat alunperin. En näe muuttoja minään mörkönä, uudet alut voivat olla hyvin antoisia . Olen luonteeltani sopeutuva, vaikka omalla kohdalla olen näin "juureva" ollutkin.Ramoona kirjoitti:
Näin minäkin ajattelen, synnyinseutu säilyy aina sydämessä, vaikka sieltä lähtisimme ja aina siellä käydessä erityinen lämpö läikähtää sisimpään, ja onhan vanhempieni haudatkin siellä ja kirkon nähdessäni nousevat mieleen kaikki konfirmaatiot, häät, hautaan siunaamiset. Vesistöt ja kalliot ovat samat, kasvillisuus ja rakennuskanta muuttuu.
Itselleni muutot ovat olleet luonnollisia ja mieluisia, elämässä siirrytään eteenpäin. Muutto opiskupaikkakunnalle pääkaupunkiin, siellä vaihtuvia bokseja en kotinani pitänyt, en kaupunkiakaan. Sille reissulle jäin, kun tapasin mieheni ja saimme kumpikin koulutusta vastaavaa työtä. Ensimmäinen omistusasunto esikoisen synnyttyä rauhallisemmalta , väljemmältä pientaloalueelta läntisestä naapurikaupungista. Paritaloaloyhtiö oli uusi, me asukkaat sama ikäluokkaa, ensi asunnon ostajia, alkoi syntyä esikoisia ja toisia lapsia. Yhteisöllisyys oli vahvaa, hoidimme esimerkiksi äitiyslomilla toistemmekin pienokaisia., järjesteltiin kimppakyytejä. Leikkasimme toistemme hiuksia, pidettin pihatalkoita, ystävyyksiä on säilynyt näihin päiviin asti.
Perheen kasvaessa ostimme lähistöltä isomman paritalon puolikkaan, lapset kävivät koulua ja lähtivät omilleen. Ei oltu enää sidoksissa heidän koulumatkoihinsa, teki mieli myös itse suunniteltua omakotitaloa ja puutarhaa. Tämä toteutui vähän yli 20 vuotta sitten , ei kovin kaukana edellisistä asuinpaikoista ja lasten perheet asuvat mukavan matkan päässä myös. Täällä naapurusto kaksikielistä , ja olemme saaneet paljon ruotsinkielisten yhteisöllisyydestä, sopeutuneet hyvin. Harras toivomus on, ettei enää tarvitse muuttaa, pärjäisimme tässä terveyden puolesta vaikkapa loppuun asti.
Tämä merellinen ympäristö on ottanut meidät omikseen, saaristoluonto ja veneily kasvattanut tänne lujat juuret, ja eniten lasten täällä syntyminen ja tänne asettuminen aikuisina, tietysti työpaikat alunperin. En näe muuttoja minään mörkönä, uudet alut voivat olla hyvin antoisia . Olen luonteeltani sopeutuva, vaikka omalla kohdalla olen näin "juureva" ollutkin.Kadehdin tavallaan vahvaa yhteisöllisyyttäsi ja "juurellisuuttasi". Tiedät kuka olet ja tiedät paikkasi tässä maailmassa.
- Anonyymi
Ramoona kirjoitti:
Tämä merellinen ympäristö on ottanut meidät omikseen, saaristoluonto ja veneily kasvattanut tänne lujat juuret, ja eniten lasten täällä syntyminen ja tänne asettuminen aikuisina, tietysti työpaikat alunperin. En näe muuttoja minään mörkönä, uudet alut voivat olla hyvin antoisia . Olen luonteeltani sopeutuva, vaikka omalla kohdalla olen näin "juureva" ollutkin.Minä kävin synnyinseudullani monien kymmenien vuosien päästä . Mutta mielessä on aina ollut.
Löysin talon missä olen syntynyt , siis kotisynnytys siihen aikaan , kuvasin taloa . Etsin hautausmaalta tätien ja setien hautoja vaan en löytänyt
Ajelin kouluni pihalle ja katselin rakennusta kauan ja muistelin eka päivää siinä koulussa ja opettajaa jota jumaloin .
Katselin taloja missä edesmenneet sukulaiset olivat asuneet ja jossa nyt asuin toisia ihmisiä
. Päiväkotini ei ollutkaan niin suuri kun sen muistin. , mutta lapsenahan kaikki on suurta kun itse on pieni, vanha vaatekauppa seisoi samassa paikassa tien vieressä hyljättynä ja siitä näki ettei siinä ollut eletty moniin vuosiin .
Löysimpä äitini silloisen työpaikankin minne aina menin portille odottamaan häntä kun kellon viisarit näyttivät lopettamis aikaa töistä .
Sekin talo oli muuttanut muotoaan oli ilmeisesti jokin ravintolan tapainen nykyisin luulisin ja maalattu valkoiseksi . Haikein mielin ajelin kotikylästäni muistojen vallatessa mielen, ja sen etten varmaan koskaan enää tulisi siellä käymään edes . Mutta synnyinseutu on usein mielessä. Ja monet tapahtumat mitä siellä sai kokea niin ikävät kun mukavatkin.
Lähtökohdat elämän polulla alkoivat tästä pitäjästä ja niitä ei unohda .
- Anonyymi
ne ovat duunareita jotka lähtivät Suomesta silloin ryssänvallanaikaan
eikä pohtijoita, osa palasi Venäjälle lamakauden yms. houkuttelemina ja ne tapettiinmelkein kaikki, huonosti tunnettu
asia maallikkojen keskuudessa koska haluttiin miellyttää kekkoskautena NLiittoa eli historiaa ei kerrottu NL = niskalaukaus (aika monella)
Minnesotassa on se henki nykyisinkin että tulijoiden oli pakko sopeutua koska takaisin ei ollut menoa ja itkeminen oli turhaa
ja se sitten siitä https://www.youtube.com/watch?v=v0RAlR3CSvIKun mennään taaksepäin ajassa niin tällainen kokemuksien, elämyksien kerääminen matkailulla oli vain kaikkein rikkaimpien huvia. Useimmilla ei ollut yksinklertaisesti varaa tai mahdollisuutta edes muuttaa edestakaisin montaa kertaa. Massaturismin myötä yleistyi myös omatoimimatkustaminen ja monet ikäpolveni nuoret lähtivät "maailmalle", koska heillä oli siihen mahdollisuus ja omaa rahaa käytössä.
- Anonyymi
Paloma.se01 kirjoitti:
Kun mennään taaksepäin ajassa niin tällainen kokemuksien, elämyksien kerääminen matkailulla oli vain kaikkein rikkaimpien huvia. Useimmilla ei ollut yksinklertaisesti varaa tai mahdollisuutta edes muuttaa edestakaisin montaa kertaa. Massaturismin myötä yleistyi myös omatoimimatkustaminen ja monet ikäpolveni nuoret lähtivät "maailmalle", koska heillä oli siihen mahdollisuus ja omaa rahaa käytössä.
annan sinulle vihjeen
https://www.karjalansivistysseura.fi/tapahtumakalenteri/historioitsija-pekka-vaara-kirjastokiertueella/
esimerkkinä maastamuuttaja kansanedustaja opettaja Aino Forsten kuolintapa NL Petroskoi
https://museo.pori.fi/naisiaporissa/naisiaporissa/kahdenvaltakunnanvihollinen/kunniapalautettiin.html - Anonyymi
Paloma.se01 kirjoitti:
Kun mennään taaksepäin ajassa niin tällainen kokemuksien, elämyksien kerääminen matkailulla oli vain kaikkein rikkaimpien huvia. Useimmilla ei ollut yksinklertaisesti varaa tai mahdollisuutta edes muuttaa edestakaisin montaa kertaa. Massaturismin myötä yleistyi myös omatoimimatkustaminen ja monet ikäpolveni nuoret lähtivät "maailmalle", koska heillä oli siihen mahdollisuus ja omaa rahaa käytössä.
Ahaa. Siis matkailun korvikkeena muutettiin ulkomaille seikkailemaan .Ei tainnut olla kovin yleistä meillä 80-kymppisillä. En tunne ketään sellaista.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ahaa. Siis matkailun korvikkeena muutettiin ulkomaille seikkailemaan .Ei tainnut olla kovin yleistä meillä 80-kymppisillä. En tunne ketään sellaista.
Luokka -js Ripari kavereista 1945 syntyneistä
Tytöistä muutti useita Saksaan ja muualle Eurooppaan ja avioituivat siellä ja siellä kaiketi elelevät edelleen
Paljon heitä muutti tietysti Ruotsiin
Itse asuin Skånessa vuoden siellä ei ollut muita suomalaisia ja minulle tuli kauhea ikävä suomen kieltä ja muita suomalaisia.
Muutin takaisin tänne siihen vaikutti varmaan isän syöpään sairastuminen halusin olla isän luona. Minua pyydettiin takaisin Ruotsiin mietin sitä lähdenkö elämäni olisi ollut siellä ehkä parempi ja helpompi.
Olen viihtynyt nyt tässä kaupungissa m 60 vuotta en pahemmin muistele synnyin seutuani
Tai muita paikkoja joissa olen asunut.
Ja tuohon Suomenlahteen toivon lopuksi pääseväni.
Kiitos näistä vihjeistä ja vinkeistä. Olen kyllä ollut tietoinen rajan taakse muuttaneiden kohtalosta, luulen että Jukka Rislakin kirjassa Vorkuta! mainittiin heistäkin, samoin Minne katosi Antti Järvi? kirjassa.
Ihmiset muuttavat eri syistä, ja tämä on yksi meidän historiamme traagisimmista luvuista mitä tukle maastamuuttoon.- Anonyymi
Yritätkö päästä historiankirjoihin, aiheesta on jo kirjoja kirjoitettu, myös he, jotka itse aikoinaan olivat mukana muuttoaallossa.
Et ylety sinne tasolle, jos omat tietosi ovat muiden tietoja.- Anonyymi
Sinä 11:34 et ylety edes tämän palstan keskitasolle. Olet pahansuopa.
- Anonyymi
Tuo keskustan. Ovaska on hyvän näköinen mies ei oo sormusta. Oisko mahista
- Anonyymi
Ei koskaan ole kaikkea kirjoitettu kaikesta.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sinä 11:34 et ylety edes tämän palstan keskitasolle. Olet pahansuopa.
Uskallan sanoa suoraan, kun ei ole TARVENUOLLA KETÄÄN.
Eikä silittää myötäkarvaan.
Oletko mittauttanut omat tietosi ja älysi?
Sanon suoraan mitä mieltä olen, jos se on pahansuopaa, se on sitten sitä.
Vastaan omista kommentoinneistani, en siirrä vastuuta kuulijalle, enkä lukijalle!
En kerää tietoja ja mielipiteitä keneltäkään, ne ovat ihan omiani mitä kerron ja sanon. - Anonyymi
Mikisi yleensä kommetoit ainaisella ilkeällä tyylilläsi.
Ei hän ole mistään sellaisesta edes puhunut mitä sinä hoilaat . Hyvän keskustelu ainainen pilaaja , eikö yhtään hävetä itseäsi nuo sairaat huomautukset joita olet aina jakelemassa. Paloma kyllä pärjää kirjoittamisessa ihan hyvin , joten mene kaltaistesi pariin, missä viihdyt kukaan täällä ei sinun ilkeyksiäsi kaipaa - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Uskallan sanoa suoraan, kun ei ole TARVENUOLLA KETÄÄN.
Eikä silittää myötäkarvaan.
Oletko mittauttanut omat tietosi ja älysi?
Sanon suoraan mitä mieltä olen, jos se on pahansuopaa, se on sitten sitä.
Vastaan omista kommentoinneistani, en siirrä vastuuta kuulijalle, enkä lukijalle!
En kerää tietoja ja mielipiteitä keneltäkään, ne ovat ihan omiani mitä kerron ja sanon.Uskaltaa tässä kuka tahansa sanoa suoraan asioita , mutta ei sellaisesta asiasta mitä ei edes ole vielä tehty. Kukaan ei tiedä toisen kapasiteetista yhtään mitään .
Niin että voisi sanoa ettei joku pysty johonkin asiaan. Se iåon jotenkin sellaista että yritetään ottaa toiselta usko itseensä pois. Silloin ei tartte sanoa yhtään mitään .
Miten kävi Einsteinin. Kun opettajansa sanoi ettei hänestä tule koskaan , mutta tulipas kuitenkin .
Moni muu kuuluisuus on myöskin saanut kuulla etukäteen etteivät kykene asioihin mitä haaveilevat vaan ovat kyenneet..
- Anonyymi
ei ole epäilyä siitä ettet Paloma tiedä mutta tälläkin palstalla puhutaan
on ne suomalaisetkin muuttaneet ulkomaille jne
mikä on siis tietämättömyyden korkein aste eikä pidä paikkaansa 1970 Ruotsiin'menneet jopa puhuivat ruotsia pääosin ainakin vähän
Vanhoista vain USAssa /Kanadassa vanhemmat muuttaneet ovat jotenkin yhteisöllisesti elossa jopa Brasiliassa ne ovat vaikeuksissa ja Venäjälläta pettujakaikki
tämä on se ero nykymuuttajiin joilla on joku ihme ihmisoikeus tulla elämään veronmaksajien laskuun ja tähän liittyvä alamittainen lässytys suomalaisista - Anonyymi
Eiköhän meistä suurin osa ole työn perässä joutunut muuttamaan. kaupunkeihin. Joku harva saattoi höyrähtämään rakkauden perään ulkomaille ja tuli sieltä maitojunalla häntä koipien välissä takaisin kun se suklaasilmä ei niin luotettava ollutkaan ja vieras kulttuuri tökki.
Kotiseudulleen saatoi jäädä vanhin tilan poika, ei töitä maalla löytynyt eikä koulutustakaan. Perhe pitää paikoillaan, lapsille on hyväksi varttua tutussa turvallisessa ympäristössä.
Onhan nyt maahanmuuttoa Suomeen paljon, siitä paloma saisi kiinnostavan kirjan.- Anonyymi
Kaikkea hyvää kirjallesi. Olen lukenut vain yhden, silmät kun konstailivat, ehkä nyt kirjastosta löydän muitakin.
Sukututkimusta harrastaneena kannustan kaikkia merkitsemään muistiin edellisten polvien tarinoita, ja tässä iässä on omaakin historiaa pitkälti. Olen joskus lukenut romaaneja, jotka ovat muka vanhoilta ajoilta, ja usein jäänyt harmittelemaan, kuinka ohuet kirjan henkilöt ovat. Ei kerrota oikein mitään, ei yhteiskunnasta, ei toimeentulosta, ei luokkaeroista, asumisen tasosta ja taloudesta. Vain rakkaustarina alusta loppuun.
Taustatietoja pitää olla, ei tarina muuten elä.
Mkr. Anonyymi kirjoitti:
Kaikkea hyvää kirjallesi. Olen lukenut vain yhden, silmät kun konstailivat, ehkä nyt kirjastosta löydän muitakin.
Sukututkimusta harrastaneena kannustan kaikkia merkitsemään muistiin edellisten polvien tarinoita, ja tässä iässä on omaakin historiaa pitkälti. Olen joskus lukenut romaaneja, jotka ovat muka vanhoilta ajoilta, ja usein jäänyt harmittelemaan, kuinka ohuet kirjan henkilöt ovat. Ei kerrota oikein mitään, ei yhteiskunnasta, ei toimeentulosta, ei luokkaeroista, asumisen tasosta ja taloudesta. Vain rakkaustarina alusta loppuun.
Mkr.Tarkoituksenani on rakentaa tarina neljän minäkertojan , isäitini, äitini, itseni ja tyttäreni omien kokemuksien pohjalle ja heidän perspektiiveistään.. Rakkaus ei tule olemaan pääosassa, vaan juuri sopeutuminen uuteen yhteiskuntaan. Äitini, omani ja tyttäreni osuudet ovat helpompia, mutta nyt tulen Suomeen kesällä haastattelemaan serkkuani joka tunsi isoäitini parhaiten, koska isoäitini oli osa heidän perhettään evakkomatkan jälkeen kuolemaansa saakka.
Haluan antaa isöäidilleni oman äänen, oman perspektiivin .
Äitiini kanssa juttelimme pitkään juuri näistä asiaoista, evakkomatkasta ja saapumisesta K-Suomeen, sopeutumisesta ja ikävästä kotiin. Äiti ei halunnut palata Viipuriin senkän jälkeen kun se oli taas mahdollista, koska halusi muistaa nuoruutensa iloisen, kauniin Viipurin , ei ryssien tuhoamaa ja nöyryyttämää slummiutunutta rajakaupunkia.
Tämän lisäksi suurin ongelmani tulee olemaan että osaisin kirjoittaa riittävän mielenkiintoisesti, niin että kirjaani jaksaisi lukea, mutta riittävän hienotunteinen, koska suuri osa suvusta muistaa sekä isoäitini että äitini ja en halua loukata ketään enkä pahoittaa kenenkään mieltä.- Anonyymi
Harva tytöistä tuli takaisin. Monet onnistuivat avioliitoissaan saivat hyvät työpaikat miks olisivat tulleet takaisin.
Ruotsi on vähän eri asia - Anonyymi
Minua kiinnostaa ainakin enemmän paloman omat kokemukset.
Miksi hänen pitäisi kirjoitta maahanmuutosta Suomeen ? - Anonyymi
Moni suklaasilmä on luotettavampi kuin suomalainen mies.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Harva tytöistä tuli takaisin. Monet onnistuivat avioliitoissaan saivat hyvät työpaikat miks olisivat tulleet takaisin.
Ruotsi on vähän eri asiaMiten niin Ruotsi on eri asia ?
- Anonyymi
Paloma.se01 kirjoitti:
Tarkoituksenani on rakentaa tarina neljän minäkertojan , isäitini, äitini, itseni ja tyttäreni omien kokemuksien pohjalle ja heidän perspektiiveistään.. Rakkaus ei tule olemaan pääosassa, vaan juuri sopeutuminen uuteen yhteiskuntaan. Äitini, omani ja tyttäreni osuudet ovat helpompia, mutta nyt tulen Suomeen kesällä haastattelemaan serkkuani joka tunsi isoäitini parhaiten, koska isoäitini oli osa heidän perhettään evakkomatkan jälkeen kuolemaansa saakka.
Haluan antaa isöäidilleni oman äänen, oman perspektiivin .
Äitiini kanssa juttelimme pitkään juuri näistä asiaoista, evakkomatkasta ja saapumisesta K-Suomeen, sopeutumisesta ja ikävästä kotiin. Äiti ei halunnut palata Viipuriin senkän jälkeen kun se oli taas mahdollista, koska halusi muistaa nuoruutensa iloisen, kauniin Viipurin , ei ryssien tuhoamaa ja nöyryyttämää slummiutunutta rajakaupunkia.
Tämän lisäksi suurin ongelmani tulee olemaan että osaisin kirjoittaa riittävän mielenkiintoisesti, niin että kirjaani jaksaisi lukea, mutta riittävän hienotunteinen, koska suuri osa suvusta muistaa sekä isoäitini että äitini ja en halua loukata ketään enkä pahoittaa kenenkään mieltä.Kirjoita "puolifiktio" niin se ei loukkaa ketään. Kaiken ei tarvitse olla prikulleen totta.
Kirjahan voi kertoa monista samantyyppisen kohtalon kokeneista. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Miten niin Ruotsi on eri asia ?
Ei Suomi tyttöä oikein haluttu miniäksi.
Toki olihan niitäkin joille Suomi tyttökin kelpasi
Tunnen näitä tapauksia läheltä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Minua kiinnostaa ainakin enemmän paloman omat kokemukset.
Miksi hänen pitäisi kirjoitta maahanmuutosta Suomeen ?Suomi24 Ikäryhmät, siellä löytyy kokemuksia ja näkemyksiä, ei ne kaipaa kansia hänen tarinansa, kirjanaineksia löytyy ja tarinaa hyvässä ja pahassa.
Selaamallahan ne selviää. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kirjoita "puolifiktio" niin se ei loukkaa ketään. Kaiken ei tarvitse olla prikulleen totta.
Kirjahan voi kertoa monista samantyyppisen kohtalon kokeneista.Romaani on eri asia kuin historiankirjoitus.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mkr.Rakkaus tarina on aina rakkaustarina, ei luokkaeroista ole tarpeenkaan mainita, ellei puhuta aatelis suvuista. Nekin ovat useimmiten pelkkää mielikuvaa.
Anonyymi kirjoitti:
Romaani on eri asia kuin historiankirjoitus.
Koko kirja on vielä suunnitteluvaiheessa, en ole edes päättänyt tuleeko siitä romaani, elämänkerta, puolifiktio, tai kirjoitanko sitä lainkaan.
Ja edelleenkin, niille jotka jankuttavat "tietojenkeräämisestä", toisten kokemuksien hyväksikäytöstä ja niiden käyttämisestä hyväkseni ja omiin tarkoituksiini: haluan todellakin vain avartaa näkemyksiäni, lisätä omaa tietokantaani asenteista ja sopeutumisista uuteen ympäristöön, perspektiivin aavartuminen ja sirpalepeilistä peilaaminen avainsanoja
Keskeisenä teemana voisi olla esim. sodan aiheuttama mmahanmuutto (pakolaisuus, siirtolaisuus) ja sen vaikutus asumishistoriikissa neljässä sukupolvessa, naisten omana narratiivina.
Mitä kaikkea siihen sitten kuuluukin.Anonyymi kirjoitti:
Kirjoita "puolifiktio" niin se ei loukkaa ketään. Kaiken ei tarvitse olla prikulleen totta.
Kirjahan voi kertoa monista samantyyppisen kohtalon kokeneista.Puolifiktio voi olla kaikkein vaikein. Toinen kirjani, joka pohjautuu veljeni traagiseen ja mysteeriseen kuolemaan Dominikaanisessa tasavallassa (Kuolema Tuhannen nuolen lahdella on juuri sellainen.
Alunperin rikosromaaniksi tarkoitettu siitä tulikin luotaus oman sukuni "mustan lampaan" elämään, etsien syitä hänen huonoihin valintoihinsa ja epäonnistumisiinsa, huonoon terveyteensä ja lopuksi äkilliseen ja käsittämättömään kuolemaansa toi pinnalle paitsi paljon tunteita, myös eri näkemyksiä ja tulkintoja hänen elämästään.
Jokaisella, joka oli ollut lähellä häöntä tuntui olevan oma mielipiteensä ja monet, esim. ex-vaimo ja tytär kyseenalaisti tulkintani , samoin Suomessa asuvat sukulaiset, joilla oli taas oma näkemyksensä.
Ehkä minun olisi kuitenkinpitänyt jo alkulauseessa tehdä hyvin selväksi, että kysymys on romaanista, sepitetystä tarinasta, fiktiosta, jolla on kosketuspintaa todellisuudessa tapahtuneeseen ja elämänkerrallista aineistoa omana tulkintanani.
Oppia ikä kaikki ...Tulkintakysymys; nuoruudessani puhuttiin siirtolaisuudesta ja siirtolaisista, ei maahnamuutosta tai maahanmuuttajista. Käsitteet voinevat tarkoittaa eri asioita eri ihmisille. Ilman poliittista agendaa tai ideologiaa tai sitten esim. etnonationalistien (lue:perussuomalaisten) omana tulkintana . Luovutetusta Karjalasta evakuoitu väestö voidaan rinnastaa maansisäiseen pakolaisuuteen, paitsi että se oli emämään organisoima järjestäytynyt väestönsiirto ja periaatteessa hyvin onnistunut.
Ulkosuomalaiset ovat muuttaneet maasta hyvinkin eri syistä, yleisin lienee työnhaku ja vihreämmän ruohon tavoittelu, mutta myös ideologista syistä, kuten jo tuli esille. On lähinnä hiustenhalkomista ja saivartelua väittää että viime vuosisadan alussa USA:han muuttaneet olisivat olleet "ruotsalaisia" tai Venäjän vallan alla muuttaneet "venäläisiä", vaikka heillä ei ollutkaan Suomen passia.
Vimme vuosisadan alussa muutti paljon väkeä Lähi-Idästä Etelä-Amerikkaan: libanonilaisia, syyrialisia, , palestiinalaisia,, turkkilaisia; kaikilla oli turkkilainen passi ja kansan suussa heeovat vieläkin kaikki turkkilaisia. Tämä oli Ottomaanien valtakunna aikaa... vasta viimeisten 50 vuoden aikana he ovat itse ottaneet takaisin kansalliset identiteettinsä, poliittisen identiteetin sijasta. (esim. Shakira Mubarak, tunnettu kolumbialainen poptähti, on libanonilaisen isän ja espanjalaissukuisen äidin tytär....mutta turkkilaiseksi ei hän itseään näe...)
Suomalaiset siirtolaiset olivat mastamuuttajia ja maahanmuuttajia, emograntteja ja immigrantteja, suomalaisia, oli heillä passissaan sitten Ruptsin kolmen kruunun tai ryssän vaakunat.Paloma.se01 kirjoitti:
Tulkintakysymys; nuoruudessani puhuttiin siirtolaisuudesta ja siirtolaisista, ei maahnamuutosta tai maahanmuuttajista. Käsitteet voinevat tarkoittaa eri asioita eri ihmisille. Ilman poliittista agendaa tai ideologiaa tai sitten esim. etnonationalistien (lue:perussuomalaisten) omana tulkintana . Luovutetusta Karjalasta evakuoitu väestö voidaan rinnastaa maansisäiseen pakolaisuuteen, paitsi että se oli emämään organisoima järjestäytynyt väestönsiirto ja periaatteessa hyvin onnistunut.
Ulkosuomalaiset ovat muuttaneet maasta hyvinkin eri syistä, yleisin lienee työnhaku ja vihreämmän ruohon tavoittelu, mutta myös ideologista syistä, kuten jo tuli esille. On lähinnä hiustenhalkomista ja saivartelua väittää että viime vuosisadan alussa USA:han muuttaneet olisivat olleet "ruotsalaisia" tai Venäjän vallan alla muuttaneet "venäläisiä", vaikka heillä ei ollutkaan Suomen passia.
Vimme vuosisadan alussa muutti paljon väkeä Lähi-Idästä Etelä-Amerikkaan: libanonilaisia, syyrialisia, , palestiinalaisia,, turkkilaisia; kaikilla oli turkkilainen passi ja kansan suussa heeovat vieläkin kaikki turkkilaisia. Tämä oli Ottomaanien valtakunna aikaa... vasta viimeisten 50 vuoden aikana he ovat itse ottaneet takaisin kansalliset identiteettinsä, poliittisen identiteetin sijasta. (esim. Shakira Mubarak, tunnettu kolumbialainen poptähti, on libanonilaisen isän ja espanjalaissukuisen äidin tytär....mutta turkkilaiseksi ei hän itseään näe...)
Suomalaiset siirtolaiset olivat mastamuuttajia ja maahanmuuttajia, emograntteja ja immigrantteja, suomalaisia, oli heillä passissaan sitten Ruptsin kolmen kruunun tai ryssän vaakunat.emigrantteja ei "emograntteja" :)
- Anonyymi
Paloma.se01 kirjoitti:
Tulkintakysymys; nuoruudessani puhuttiin siirtolaisuudesta ja siirtolaisista, ei maahnamuutosta tai maahanmuuttajista. Käsitteet voinevat tarkoittaa eri asioita eri ihmisille. Ilman poliittista agendaa tai ideologiaa tai sitten esim. etnonationalistien (lue:perussuomalaisten) omana tulkintana . Luovutetusta Karjalasta evakuoitu väestö voidaan rinnastaa maansisäiseen pakolaisuuteen, paitsi että se oli emämään organisoima järjestäytynyt väestönsiirto ja periaatteessa hyvin onnistunut.
Suomalaiset siirtolaiset olivat mastamuuttajia ja maahanmuuttajia, emograntteja ja immigrantteja, suomalaisia, oli heillä passissaan sitten Ruptsin kolmen kruunun tai ryssän vaakunat.n lähinnä hiustenhalkomista ja saivartelua väittää että viime vuosisadan alussa USA:han muuttaneet olisivat olleet "ruotsalaisia" tai Venäjän vallan alla muuttaneet "venäläisiä", vaikka heillä ei ollutkaan Suomen passia.
höpötystä, rasistinen venäläinen runoilija jonka patsaan edessa kuvautetaan avioon menevät pushkin nälvi työkseen ruotsalasia rasistisesti eli suomalaisia
kaikki suomalaisugrialiset kultuurit on tuhottu ryssien tietä
mitään suomea ei ollut
mitään ruotsisuomea ei ole ollut
monelta ei pelkästään hiuksia halottu vaankoko pää
https://yle.fi/a/3-11797228 Kuolansuomalaisten karua historiaa vuosia selvittänyt Agnessa Haikara on peloissaan.
– Minä, nuorehko nainen, vastaan Venäjän turvallisuuspoliisi FSB. Kuulostaa kyllä naurettavalta. Samaan aikaan se on myös kauheaa ja surullista. Tuntuu kuin olisin yksin labyrintissa Minotaurosta vastaan, hän sanoo. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei Suomi tyttöä oikein haluttu miniäksi.
Toki olihan niitäkin joille Suomi tyttökin kelpasi
Tunnen näitä tapauksia läheltä.Tunnen monia suomi tyttöjä jotka ovat pidettyjä miniöitä ja jotka ovat vielä hoitaneet ruotsalaiset appivanhempansa loppusuoralla.
Joten eiköhän se ole ihminen itse , eikä missä maassa on syntynyt, joka tekee vaikutuksen . Moni ruotsalainen ei pidä miniästään vaikka miniä on ruotsalainen . Joten ihminen merkitsee ainoastaan jotain. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Suomi24 Ikäryhmät, siellä löytyy kokemuksia ja näkemyksiä, ei ne kaipaa kansia hänen tarinansa, kirjanaineksia löytyy ja tarinaa hyvässä ja pahassa.
Selaamallahan ne selviää.Palomalla on ihana tapa kirjoittaa tekstiään. Siinä on tunne mukana aina. Minä ainakin jo alan odottamaan että hänen kerrontansa kirja muodossa kansien kanssa on pian valmis , mielenkiintoiselta vaikuttaa se miten hän on ajatellut henkilöt kirjaansa . Onnea vaan toivottelen hänelle . Työ ei sentään ole mitenkään helppo vaan vaatii ihmisensä.
- Anonyymi
Paloma.se01 kirjoitti:
Puolifiktio voi olla kaikkein vaikein. Toinen kirjani, joka pohjautuu veljeni traagiseen ja mysteeriseen kuolemaan Dominikaanisessa tasavallassa (Kuolema Tuhannen nuolen lahdella on juuri sellainen.
Alunperin rikosromaaniksi tarkoitettu siitä tulikin luotaus oman sukuni "mustan lampaan" elämään, etsien syitä hänen huonoihin valintoihinsa ja epäonnistumisiinsa, huonoon terveyteensä ja lopuksi äkilliseen ja käsittämättömään kuolemaansa toi pinnalle paitsi paljon tunteita, myös eri näkemyksiä ja tulkintoja hänen elämästään.
Jokaisella, joka oli ollut lähellä häöntä tuntui olevan oma mielipiteensä ja monet, esim. ex-vaimo ja tytär kyseenalaisti tulkintani , samoin Suomessa asuvat sukulaiset, joilla oli taas oma näkemyksensä.
Ehkä minun olisi kuitenkinpitänyt jo alkulauseessa tehdä hyvin selväksi, että kysymys on romaanista, sepitetystä tarinasta, fiktiosta, jolla on kosketuspintaa todellisuudessa tapahtuneeseen ja elämänkerrallista aineistoa omana tulkintanani.
Oppia ikä kaikki ...Kaikille ei edes auta vaikka sanoo että on romaani jankuttavat siltikin, usein siksi että asiat joita lukee kirjassa pitääkin paikkansa , sen tietävät mutta kieltävät
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
n lähinnä hiustenhalkomista ja saivartelua väittää että viime vuosisadan alussa USA:han muuttaneet olisivat olleet "ruotsalaisia" tai Venäjän vallan alla muuttaneet "venäläisiä", vaikka heillä ei ollutkaan Suomen passia.
höpötystä, rasistinen venäläinen runoilija jonka patsaan edessa kuvautetaan avioon menevät pushkin nälvi työkseen ruotsalasia rasistisesti eli suomalaisia
kaikki suomalaisugrialiset kultuurit on tuhottu ryssien tietä
mitään suomea ei ollut
mitään ruotsisuomea ei ole ollut
monelta ei pelkästään hiuksia halottu vaankoko pää
https://yle.fi/a/3-11797228 Kuolansuomalaisten karua historiaa vuosia selvittänyt Agnessa Haikara on peloissaan.
– Minä, nuorehko nainen, vastaan Venäjän turvallisuuspoliisi FSB. Kuulostaa kyllä naurettavalta. Samaan aikaan se on myös kauheaa ja surullista. Tuntuu kuin olisin yksin labyrintissa Minotaurosta vastaan, hän sanoo.1920 luvulla mutta 1,5 miljoonaa Ruotsalaista Amerikkaan .
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
1920 luvulla mutta 1,5 miljoonaa Ruotsalaista Amerikkaan .
Korjaus = Muutti (ei mutta )
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Romaani on eri asia kuin historiankirjoitus.
Historiallisia romaanejakin on Ole massa
- Anonyymi
Australiaan muutti sotien jälkeen suomalaisia etenkin nuoria miehiä kaivos- ja rakennustöihin.
Monille paikkakunnille muodostui yhteisöjä, joissa oli suomalaista kulttuuri-ja urheilutoimintaa mm pesäpalloa.
Kaivoskaupunki Mount Isassa oli suuri pubi, jonka parikymmentä metriä pitkä baaritiski oli nimetty "Mannerheimlinjaksi".- Anonyymi
Serkkuni ei onnistunut Australiassa.
Kuoli siellä aika nuorena. Sisko ja veli hoitivat tuhkat tänne idän ja äidin viereen - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Serkkuni ei onnistunut Australiassa.
Kuoli siellä aika nuorena. Sisko ja veli hoitivat tuhkat tänne idän ja äidin viereenEi moni onnistu Suomessakaan.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei moni onnistu Suomessakaan.
Se on totta
- Anonyymi
Elämässä ei ole mitään taetta mistään.
- Anonyymi
Eipä ole, se on totta. Aina ei voi valita mihin menee, tulee pakkolähtöjä.
Joskus seikkailu päättyy itkuun.
- Anonyymi
Kadutko paloma koskaan lähtöäsi sinne Kolumbiaan ja sieltä USAan? Et kuitenkan jäänyt sinne etkä palannut Suomeenkaan, miksi? Oliko sinulla mies kiikarissa Ruotsissa?
Millaista elämäsi olisi ollut jos olisit jäänyt Suomeen, mietitkö sitä koskaa?Voi, voi monta kertaa... (olen miettinyt sitä).
Ei elettyä elämää, kuljetun tien pituutta voi katua, koska emme tiedä miten se sitten olisi mennyt jos olisin jäänyt.
Todennäköisesti eläköitynyt englannin / historianmaikka, rivitalonpätkä Etelä-Suomessa kaupungin lähiössä, mies, joka olisi ollut ehkä insinööri tai opettaja, hybridi autotallissa ja hyvä eläke.
Ihan hyvä elämä, enkä varmaan katuisi sitäkään.
Espanjankielestä tulee mieleenpari sananlaskua:
Lo bailado no se quita" (Tanssittua ei ole menetetty)
El que se va goza del verde del camino (Se joka lähtee nauttii tienvarsien vehreydestä)
Ei ollut mies kiikarissa Ruotsissa. Olin matkalla Suomeen, mutta Ruotsissa asuva ystävättäreni sai minut ylipuhuttua Ruotsiin asettumisen hyvistä puolista verrattuna Suomeen. Nyt taaksepäin katsottuna olisi ehkä pitänyt palata Suomeen. Hyvä elämä minulla on täälläkin ollut ja tapasin uuden rakkaudenkin täällä, mutta toiseuden, ulkopuolisuuden tunne on aina vaivannut enemmän tai vähemmän. Nyt olisin kypsä muuttamaan kokonaan Suomeen, mutta mieheni haluaa asua täällä, koska lapsemme ja lapsenlapsetkin ovat täällä.- Anonyymi
Paloma.se01 kirjoitti:
Voi, voi monta kertaa... (olen miettinyt sitä).
Ei elettyä elämää, kuljetun tien pituutta voi katua, koska emme tiedä miten se sitten olisi mennyt jos olisin jäänyt.
Todennäköisesti eläköitynyt englannin / historianmaikka, rivitalonpätkä Etelä-Suomessa kaupungin lähiössä, mies, joka olisi ollut ehkä insinööri tai opettaja, hybridi autotallissa ja hyvä eläke.
El que se va goza del verde del camino (Se joka lähtee nauttii tienvarsien vehreydestä)
Ei ollut mies kiikarissa Ruotsissa. Olin matkalla Suomeen, mutta Ruotsissa asuva ystävättäreni sai minut ylipuhuttua Ruotsiin asettumisen hyvistä puolista verrattuna Suomeen. Nyt taaksepäin katsottuna olisi ehkä pitänyt palata Suomeen. Hyvä elämä minulla on täälläkin ollut ja tapasin uuden rakkaudenkin täällä, mutta toiseuden, ulkopuolisuuden tunne on aina vaivannut enemmän tai vähemmän. Nyt olisin kypsä muuttamaan kokonaan Suomeen, mutta mieheni haluaa asua täällä, koska lapsemme ja lapsenlapsetkin ovat täällä.Onko se ulkopuolisuuden tunne jo vanhempien perintöä, evakot ikävöivät kotiseudulleen aina ja heitä kohdeltiinkin huonosti. Sitten vielä kahden muun maan ulkopuolisuus, ihme että olet selvinnyt. Traagista että jäit nuorena leskeksi, etkö silloin kaivannut sukusi turvaa Suomessa?
Näin vanhana muutto kauas lapsistaan ei kannata. Myös Suomi olisi sinulle vieras maa. Täällä on ihan erilaista kuin lähtiesssi nuorena. - Anonyymi
Paloma.se01 kirjoitti:
Voi, voi monta kertaa... (olen miettinyt sitä).
Ei ollut mies kiikarissa Ruotsissa. Olin matkalla Suomeen, mutta Ruotsissa asuva ystävättäreni sai minut ylipuhuttua Ruotsiin asettumisen hyvistä puolista verrattuna Suomeen. Nyt taaksepäin katsottuna olisi ehkä pitänyt palata Suomeen. Hyvä elämä minulla on täälläkin ollut ja tapasin uuden rakkaudenkin täällä, mutta toiseuden, ulkopuolisuuden tunne on aina vaivannut enemmän tai vähemmän. Nyt olisin kypsä muuttamaan kokonaan Suomeen, mutta mieheni haluaa asua täällä, koska lapsemme ja lapsenlapsetkin ovat täällä.Monet ovat muuttaneet ja palanneet vuoden sisällä takaisin Ruotsiin , sanovat ettei suomi enää ole samanlainen kun silloin ennen . Eipä tietenkään olekkaan Suomessakin on sama jatkuva muunnos käynnissä koko ajan kuten Ruotsissakin . Ja usein muistot 60 luvulta ovat olleet romanttisia ajatuksia kotimaasta . Joten tiedän ainoastaan yhden pariskunnan jotka muuttivat ja jäivät Suomeen , eivät oppineet koskaan ruotsin kieltä. Ja elämä oli vajaavaista sen vuoksi.
Onhan se niin että se kotimaa on aina se jonne kaipaa vaikka missä maan kolkassa asuisi. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Monet ovat muuttaneet ja palanneet vuoden sisällä takaisin Ruotsiin , sanovat ettei suomi enää ole samanlainen kun silloin ennen . Eipä tietenkään olekkaan Suomessakin on sama jatkuva muunnos käynnissä koko ajan kuten Ruotsissakin . Ja usein muistot 60 luvulta ovat olleet romanttisia ajatuksia kotimaasta . Joten tiedän ainoastaan yhden pariskunnan jotka muuttivat ja jäivät Suomeen , eivät oppineet koskaan ruotsin kieltä. Ja elämä oli vajaavaista sen vuoksi.
Onhan se niin että se kotimaa on aina se jonne kaipaa vaikka missä maan kolkassa asuisi.ruotsiin palanneet mustalaisetovat paenneet takaisin Suomeen
Anonyymi kirjoitti:
Onko se ulkopuolisuuden tunne jo vanhempien perintöä, evakot ikävöivät kotiseudulleen aina ja heitä kohdeltiinkin huonosti. Sitten vielä kahden muun maan ulkopuolisuus, ihme että olet selvinnyt. Traagista että jäit nuorena leskeksi, etkö silloin kaivannut sukusi turvaa Suomessa?
Näin vanhana muutto kauas lapsistaan ei kannata. Myös Suomi olisi sinulle vieras maa. Täällä on ihan erilaista kuin lähtiesssi nuorena.Olen kyllä aika lailla ajan tasalla miten Suomi on muuttunut eikä siellä ole mitenkään ihan erilaista, mikään ei ole oikeastaan muuttunut siitä kuin lähdin, kaikki muutokset ovat olleet pinnallisia ja seuranneet aikaansa kuten muuallakin maailmassa. Käyn Suomessa joka kesä,; olen tehnyt sitä vuodesta 1987. Suomi on kansainvälistynyt , nuoriso etenkin. Kaikki muutokset eivät ole parempaan päin.
Minua ei kannata sääliä eikä surkutella; oikeastaan vasta täällä Ruotsissa olen tuntenut tuotta "toiseutta". Kolumbiassa oli toivottu, haluttu, suosittu ulkomaalainen; USA:ssa olin vain yksi siirtolainen kaikkien muiden joukossa; minut toivotettiin tervetulleeksi viranomaisten puolesta sanoilla "kyllä sinullekin täältä paikka löytyy" . Kysymys on tietenkin maahnamuuttajan, siirtolaisen statuksesta yhteiskunnassa. Kolumbiassa olin korkeimmalla portaalla, USA:ssa normi .
Ruotsissa nautin heti alussa amerikkalaisen statuksen tuomista eduista: amerikanenglanti ja se että muutin tänne USA:sta olivat minulle ja lapsilleni vain etu. Vasta kun kadotin amerikkalaisen korostukseni ja suomalainen aksentti alkoi hivuttautu a puheeseeni, aloin tuntea negatiivisuutta, ulkopuolisuutta . Mitään suurta tai merkittävää se ei kyllä koskaan ollut, mutta koska ruotsinkieleni ei ole vieläkään täysin natiivin tasolla, ylitseni puhutaan helpolla ja minun on pakko merkata että hei, puhun ehkä vähän hitaammin ja sanat eivät tule suustani niin kuin olin ajatellut se ei tarkoita sitä etteikö minulla olisi asiaa.
Äitini asui kanssani 6kk. Floridassa tukenani mieheni kuoleman jälkeen.- Anonyymi
Paloma.se01 kirjoitti:
Olen kyllä aika lailla ajan tasalla miten Suomi on muuttunut eikä siellä ole mitenkään ihan erilaista, mikään ei ole oikeastaan muuttunut siitä kuin lähdin, kaikki muutokset ovat olleet pinnallisia ja seuranneet aikaansa kuten muuallakin maailmassa. Käyn Suomessa joka kesä,; olen tehnyt sitä vuodesta 1987. Suomi on kansainvälistynyt , nuoriso etenkin. Kaikki muutokset eivät ole parempaan päin.
Minua ei kannata sääliä eikä surkutella; oikeastaan vasta täällä Ruotsissa olen tuntenut tuotta "toiseutta". Kolumbiassa oli toivottu, haluttu, suosittu ulkomaalainen; USA:ssa olin vain yksi siirtolainen kaikkien muiden joukossa; minut toivotettiin tervetulleeksi viranomaisten puolesta sanoilla "kyllä sinullekin täältä paikka löytyy" . Kysymys on tietenkin maahnamuuttajan, siirtolaisen statuksesta yhteiskunnassa. Kolumbiassa olin korkeimmalla portaalla, USA:ssa normi .
Ruotsissa nautin heti alussa amerikkalaisen statuksen tuomista eduista: amerikanenglanti ja se että muutin tänne USA:sta olivat minulle ja lapsilleni vain etu. Vasta kun kadotin amerikkalaisen korostukseni ja suomalainen aksentti alkoi hivuttautu a puheeseeni, aloin tuntea negatiivisuutta, ulkopuolisuutta . Mitään suurta tai merkittävää se ei kyllä koskaan ollut, mutta koska ruotsinkieleni ei ole vieläkään täysin natiivin tasolla, ylitseni puhutaan helpolla ja minun on pakko merkata että hei, puhun ehkä vähän hitaammin ja sanat eivät tule suustani niin kuin olin ajatellut se ei tarkoita sitä etteikö minulla olisi asiaa.
Äitini asui kanssani 6kk. Floridassa tukenani mieheni kuoleman jälkeen.Tuskin olit Kolumbiassa korkeimmalla portaalla. Siellä on oma äärimmöisen rikas yläluokka. Sinä. ja miehesi piditte siellä kertomsi mukaan koulua, itse siellä teitte työtä. Apulaisia kotiin saattoi palkata hyvin halvalla keskiluokkainenkin pikkuvirkamies.
Epäuskottavaa tuokin että USAsta muuttanut saisi Ruotsissa jotain hailua vain sen takia että on jenkkikorostusta puheessa. Anonyymi kirjoitti:
Tuskin olit Kolumbiassa korkeimmalla portaalla. Siellä on oma äärimmöisen rikas yläluokka. Sinä. ja miehesi piditte siellä kertomsi mukaan koulua, itse siellä teitte työtä. Apulaisia kotiin saattoi palkata hyvin halvalla keskiluokkainenkin pikkuvirkamies.
Epäuskottavaa tuokin että USAsta muuttanut saisi Ruotsissa jotain hailua vain sen takia että on jenkkikorostusta puheessa.Np voi hyvänen aika! Miten minä nyt tuon niin väärin muistan!
Tiedät minun elämäni kiemurat paljon paremmin kuin minä.
Onneksi olenkin kaiken tuon jo dokumentoinut eka kirjassani.- Anonyymi
Paloma.se01 kirjoitti:
Np voi hyvänen aika! Miten minä nyt tuon niin väärin muistan!
Tiedät minun elämäni kiemurat paljon paremmin kuin minä.
Onneksi olenkin kaiken tuon jo dokumentoinut eka kirjassani.No mikä se korkein porras kenenkin mielestä on. Saattoi se olla sinun elämäsi korkein porras.
- Anonyymi
Paloma.se01 kirjoitti:
Olen kyllä aika lailla ajan tasalla miten Suomi on muuttunut eikä siellä ole mitenkään ihan erilaista, mikään ei ole oikeastaan muuttunut siitä kuin lähdin, kaikki muutokset ovat olleet pinnallisia ja seuranneet aikaansa kuten muuallakin maailmassa. Käyn Suomessa joka kesä,; olen tehnyt sitä vuodesta 1987. Suomi on kansainvälistynyt , nuoriso etenkin. Kaikki muutokset eivät ole parempaan päin.
Äitini asui kanssani 6kk. Floridassa tukenani mieheni kuoleman jälkeen.Jos mikään ei mielestäsi ole muuttunut Suomessa sen jälkeen kun lähdit
havaintokykysi on heikko. - Anonyymi
Paloma.se01 kirjoitti:
Äitini asui kanssani 6kk. Floridassa tukenani mieheni kuoleman jälkeen.Se, että toteaa "Suomi on kansainvälistynyt" ei vaadi suurta älyä eikä paljon
tietoa. Se pätee useisiin maailman maihin sitten 1987. - Anonyymi
Paloma.se01 kirjoitti:
Äitini asui kanssani 6kk. Floridassa tukenani mieheni kuoleman jälkeen.Kyllä täällä merkataan että hei, olet täysin pihalka Suomesta kuin lumiukko.
- Anonyymi
Juu, siellä klunssiverannan portaalla tärkeänä entisenä tarhatätinä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Onhan se ollut melkoinen mahalasku sieltä Kolumpian korkealta portaalta vanhan mökinrähjän verannalle maahan, jonka kieltä ei ole vieläkään oppinut näitten kymmenien vuosien jälkeen.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
ruotsiin palanneet mustalaisetovat paenneet takaisin Suomeen
Romaanit ovat oikeastaan molemman maan kansalaisia välillä Suomessa jansitten taas Ruotsissa
Minä puhuin ystävistä, sukulaisista,ja työkavereista ja heidän muutoistaan , ja niitähän on oppinut tuntemaan vuosien varrella paljon. - Anonyymi
Se on sinun asenteesi ainoastaan , ei hän mitään kuvittele vaan kertoo kokemuksia , mutta se on tietysti vaikea teikäläisten ymmärtää , ja alat laittamaan ajatuksiasi hänen ajatuksiksi, asia ei ole niin.
Sinä viitsisin olet ollut myös niillä paikoilla asumassa kun oikein tiedät sen arvo järjestyksen .
Ei pitäisi olla noin töykeä toista ihmistä kohtaan . Lapsellista jorinaa että hän muka haluaisi olla korkeammalla kun muut palstalaiset,
Se on ainoastaan alemmuuden tunteesta kärsivän ihminen. Joka sellaisia puhuu
Kuka aikuinen ihminen muka haluaisi olla jotain enemmän kun muut, jokainen tietää omat taitonsa , siis ajattele hieman, silloin kun meidän tytöt oli murkku ikäisiä niin kuulin viimeiseksi tuon että toinen muka yrittää olla parempi, aikuisten maailmassa ei sellaista kilpailua ole, vaikka sinulla on. Jostainhan sekin johtuu.. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Onhan se ollut melkoinen mahalasku sieltä Kolumpian korkealta portaalta vanhan mökinrähjän verannalle maahan, jonka kieltä ei ole vieläkään oppinut näitten kymmenien vuosien jälkeen.
Luepa itse mitä kirjoitit , onko sinusta jotenkin asiallinen kommentti, vai onko solvaaminen taas alkanut. On se ihme että samaa ihmistä aletaan mollaamaan vaan siksi kun hän ketoo mitä on kokenut, ja ”opettaja” sitten oikoo netissä kaiken kuten hän nyt on kyennyt asiat ymmärtämään.
Kun on likavesien parissa elänyt niin ei voi olla ilman niitä . Nettikiusaaja on ainakin sinä asiassa korkeimmalla rappusella aina valmis kun valpuri sotaan .
Tulee ainoastaan paha mieli joka kerran kun aletaan letkauttelemaan lapsellisuuksia .annetaan jokaisen olla ihan kuten he ovat , se kun ilkeillä aina ihan kun olisi joku arvovalta taistelu käynnissä .koita olla vastaamatta , sillä letkautuksesi ovat kyllästyttäviä . - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ruotsissa ei ole tarha tätejä ainoastaan koulutettuja lasten hoitajia ja esikouluun opettajia . Suomessa vissiin on tarha , sitä ei voi verrata. Ruotsin oppi- suunnitelmaan .
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tuskin olit Kolumbiassa korkeimmalla portaalla. Siellä on oma äärimmöisen rikas yläluokka. Sinä. ja miehesi piditte siellä kertomsi mukaan koulua, itse siellä teitte työtä. Apulaisia kotiin saattoi palkata hyvin halvalla keskiluokkainenkin pikkuvirkamies.
Epäuskottavaa tuokin että USAsta muuttanut saisi Ruotsissa jotain hailua vain sen takia että on jenkkikorostusta puheessa.Se mikä sinulle on epäuskottavaa on totisinta totta sinänsä,. Joten en ymmärrä miksi aletaan. Yleensä mollaamaan ihmistä joka kertoo siirtolaisten asioista . Se joka kokee ne tietää, se joka ei usko ei voi tietää kun ei ole kokenut. Ämiksi se on niin tärkeää etsiä hänen sanoistaan aina jotain pahaa sanottavaa . Se ei enää ole siis mielipiteitä ainoastaan ilkeyttä .
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Luepa itse mitä kirjoitit , onko sinusta jotenkin asiallinen kommentti, vai onko solvaaminen taas alkanut. On se ihme että samaa ihmistä aletaan mollaamaan vaan siksi kun hän ketoo mitä on kokenut, ja ”opettaja” sitten oikoo netissä kaiken kuten hän nyt on kyennyt asiat ymmärtämään.
Kun on likavesien parissa elänyt niin ei voi olla ilman niitä . Nettikiusaaja on ainakin sinä asiassa korkeimmalla rappusella aina valmis kun valpuri sotaan .
Tulee ainoastaan paha mieli joka kerran kun aletaan letkauttelemaan lapsellisuuksia .annetaan jokaisen olla ihan kuten he ovat , se kun ilkeillä aina ihan kun olisi joku arvovalta taistelu käynnissä .koita olla vastaamatta , sillä letkautuksesi ovat kyllästyttäviä .Nythän sinä itse täytit ne nettikiusaajan kriteerit ja kuitenkin sanot, että "annetaan jokaisen olla ihan kuten he ovat". No miksi et itse anna jokaisen olla kuten he ovat?
- Anonyymi
Guben hahmoja molemmat hilla ja palomaa,on se aikamoinen vesseli!
- Anonyymi
Mitään ei kannatta katua eikä juuri jossitellakaan, koska me valitsemme parhaan mahdollisen vaihtoehdon kulloisenkin tilanteen mukaan.
- Anonyymi
Paloma vielä kirjaasi kolmas vinkki
Ruotsiin paenneet mustalaiset ovat paenneet väkivaltaa Suomeen turvaan
Fler och fler av Sveriges finska romer som även kallas kalé-romer, flyttar till Finland trots att många är uppvuxna i Sverige och har sitt liv här.
Framför allt är det rädslan för den ökande gängkriminaliteten men även sämre utbildningsmöjligheter i Sverige som gör att grannlandet lockar.
Medverkar gör Ossi Borg och Natali Hagert som vittnar att fler och fler vänner lämnar Sverige för Finland - Anonyymi
Ruotsissa oli 80- luvulla paremmat sossuedut kuin Suomessa, sai hänet valitsemaan Ruotsin.
- Anonyymi
Jaa että hävetti, mitä hänen pitäisi hävetä
Silloin kun ihminen menettää miehensä hyvin nuorena ja jää yksin pienten lasten kanssa
Ei ole sentään helppo asia .ja lapset ovat hänelle ne tärkeimmät asiat maailmassa , joten kauhistuttaa että joku oikeastaan voi olla noin ilkeä . Ihminen joka noin kirjoittaa ei voi olla terve , mitä verta omat lapsesi ovat, tai eihän sinulla voi edes olla lapsia , jos olisi niin vanhempana et kirjoittaisi tuollaisia asioita edes , koska tietäisit että sellainen haavoittaa.
Mutta tarkoitushan onkin ainoastaan haavoittaa ja näyttää kaikin tavoin hänelle ilkeytensä.
Ei oikein sovi minun kuvaani suomalaisuudesta , mutta näyttää silti olevan että taso on laskenut vuosikymmenien aikana.
Vielä lopuksi ennen poistumistani aloituksesta, joka odotetusti täyttyi asiattomista kommenteista joiden tarkoituksena on ainoastaan mitätöidä, loukata ja halvelveerata ja jotka eivät tuo muuta tähän ketjuun kun kommentoija noman ajatusmaailman rajoitteneisuuden ja köyhyyden,
Maailmanonnellisin kansa on puhunut.
Viittasin tietenkin omaan sosiaaliseen statukseeni maahnamuuttajana sikäläisessä yhteiskunnassa, miten minut otettiin vastaan. Lempeät tuulet-kirjassani olen kertonut jopaljon siitä, miten luokkayhteiskunnassa, jossa statuksen määrittelevät ihonväri, varallisuus, koulutus ja etenkin sukunimet, olin ulkopuolinen ja miten minulta ei odotettukaan sosiaalisten normien ja tapojen tuntemusta: se että minut hyväksyttiin ja otettiin vastaan avoimella sydämellä ei ollut omaa ansiotani: eurooppalaisena ja vaaleaihoisena se oli itsestäänselvyys. Ilman sukua, taustaa, varallisuutta, tietämättä mitään minusta. Avioiduttani ylemmän keskiluokaan perheeseen oma statukseni määriytyi mieheni aseman mukaan yhteiskunnassa, mutta minulta ulkomaalaisena ei vaadittu koskaan samanlaista normien ja tapojen tuntemusta kuinjos olisin syntynyt siellä.- Anonyymi
"Maailmanonnellisin kansa on puhunut"
Melkoista "köyhyyttä" on tuo kommenttisi. Luokittelet koko ihmismassan ja muutaman kirjoittajan takia. Äärettömän typerää ja lapsellista. - Anonyymi
Jos sinua häiritsee muiden kommentoinnit, voit pyytää aloituksesi poistoa.
Erityiset käytännöt Keskusteluissa
Suomi24 tarjoaa maksuttoman kanavan julkiseen keskusteluun ja mielipiteiden vaihtoon. Jotta keskustelupalstojen ilmapiiri säilyisi miellyttävänä ja kaikille sopivana, on kaikkien kirjoittajien noudatettava palstoja koskevia sääntöjä. Muistathan, että jokainen kirjoittaja on itse vastuussa omien viestiensä sisällöstä. Kirjoittajia sitoo Suomen laki.
Jokaisella palstalla tulee keskustella palstan aihealueeseen liittyvistä asioista. Aiheeseen kuulumattomat aloitukset tai kommentit voidaan poistaa. Keskustelujen ikäraja seksipalstoilla on 18 vuotta.
Jos huomaat keskustelupalstoilla sääntöjen vastaista sisältöä, ilmoita siitä aina ylläpidolle.
Jos huomaat keskustelupalstoilla sääntöjen vastaista sisältöä, ilmoita siitä aina ylläpidolle.
Kommentteja voit ilmoittaa klikkaamalla viestien yhteydessä olevaa kolmea pistettä ja valitsemalla sen jälkeen ”Ilmoita”.
Valitse aukeavasta lomakkeesta oikea kategoria. Kysymysmerkistä saat lisätietoja. Jos mikään kategoria ei mielestäsi sovi, valitse ”Jokin muu, mikä?” ja anna lisätietoja. Anonyymi kirjoitti:
Suomi24 tarjoaa maksuttoman kanavan julkiseen keskusteluun ja mielipiteiden vaihtoon. Jotta keskustelupalstojen ilmapiiri säilyisi miellyttävänä ja kaikille sopivana, on kaikkien kirjoittajien noudatettava palstoja koskevia sääntöjä. Muistathan, että jokainen kirjoittaja on itse vastuussa omien viestiensä sisällöstä. Kirjoittajia sitoo Suomen laki.
Jokaisella palstalla tulee keskustella palstan aihealueeseen liittyvistä asioista. Aiheeseen kuulumattomat aloitukset tai kommentit voidaan poistaa. Keskustelujen ikäraja seksipalstoilla on 18 vuotta.
Kommentteja voit ilmoittaa klikkaamalla viestien yhteydessä olevaa kolmea pistettä ja valitsemalla sen jälkeen ”Ilmoita”.
Valitse aukeavasta lomakkeesta oikea kategoria. Kysymysmerkistä saat lisätietoja. Jos mikään kategoria ei mielestäsi sovi, valitse ”Jokin muu, mikä?” ja anna lisätietoja.Haluan keskustelua, en piikittelyä, naljailua ja mitätöimistä. Aloitukseseni on osittain, suurelta osaltaan, vastannut tarkoitustani, miksi menisin sitä poistamaan? Tai siis, voisin kopioida viestit joissa on riittävästi asiasisältöä ja pyytää ketjun poistoon.
- Anonyymi
Paloma.se01 kirjoitti:
Haluan keskustelua, en piikittelyä, naljailua ja mitätöimistä. Aloitukseseni on osittain, suurelta osaltaan, vastannut tarkoitustani, miksi menisin sitä poistamaan? Tai siis, voisin kopioida viestit joissa on riittävästi asiasisältöä ja pyytää ketjun poistoon.
Vuodesta toiseen olet itse harrastanut tuota piikittelyä, naljailua ja mitätöimistä, joten suo se muille myös.
- Anonyymi
Paloma.se01 kirjoitti:
Haluan keskustelua, en piikittelyä, naljailua ja mitätöimistä. Aloitukseseni on osittain, suurelta osaltaan, vastannut tarkoitustani, miksi menisin sitä poistamaan? Tai siis, voisin kopioida viestit joissa on riittävästi asiasisältöä ja pyytää ketjun poistoon.
Miksi sinun pitäisi nuo viestit kopioida, jos olet ne jo lukenut?
- Anonyymi
Ylempään keskiluokkaan siis pääsi siellä opettajatkin. Eikös se miehesikin ollut opettaja, tuskin kovin hyväpalkkainen ja arvostettu sielläkään.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Valitse aukeavasta lomakkeesta oikea kategoria. Kysymysmerkistä saat lisätietoja. Jos mikään kategoria ei mielestäsi sovi, valitse ”Jokin muu, mikä?” ja anna lisätietoja.Erinomaisia ohjeita, joita palstalla ei juuri noudateta.
Tosin mieltäni jäi vaivaamaan se neuvosi, että voit pyytää aloituksesi poistoa, jos muiden kommentit häiritsevät.
Ei mielestäni tue sananvapautta.
Jokaisella on oikeus avata keskustelu, ja siihen kommentoineet vastaavat itse mielipiteistään. Jos kommentit valuvat nykyisiin uomiinsa, ei aloittaja ole vastuussa.
Mkr. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Erinomaisia ohjeita, joita palstalla ei juuri noudateta.
Tosin mieltäni jäi vaivaamaan se neuvosi, että voit pyytää aloituksesi poistoa, jos muiden kommentit häiritsevät.
Ei mielestäni tue sananvapautta.
Jokaisella on oikeus avata keskustelu, ja siihen kommentoineet vastaavat itse mielipiteistään. Jos kommentit valuvat nykyisiin uomiinsa, ei aloittaja ole vastuussa.
Mkr.Mutta jos aloittaja valittaa kommenttien tasosta, on hyvä että tietää kuinka niistä pääsee eroon.
Luulisi sinunkin makriina tietävän aloittajan tyylin.
Hän ruokkii kommentoijia, kertoo asiaa ja toisessa viestissä väittää vääräksi.
Satutäti, ilman että osaa kertoa aidosti satujakaan, itse kumoaa kaiken ja syyttää muita.
"En tunne tapausta", sanoi tuomari, "mutta suutarille haisee". - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Miksi sinun pitäisi nuo viestit kopioida, jos olet ne jo lukenut?
Kirjaansa varten, kun ei itsellään riitä mielikuvitusta muuhun kuin itsensä kehumiseen.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Vuodesta toiseen olet itse harrastanut tuota piikittelyä, naljailua ja mitätöimistä, joten suo se muille myös.
Tuok ilkeily sinulle tyydytystä ?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kirjaansa varten, kun ei itsellään riitä mielikuvitusta muuhun kuin itsensä kehumiseen.
Itse ei itseäsi voi kehua mistään. Keltä olet perinyt pahansuopaisuutesi ?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tuok ilkeily sinulle tyydytystä ?
Ei se muuhun pysty kuin muita haukkumaan. Kade ihminen ehkä.
- Anonyymi
Uskoisin, että amerikkalainen Paloma ajatteli, että Suomi on edelleen Itämaa, jota valovuosia edellä oleva vauras Ruotsi joutuu sivistämään vielä vuosia
Samasta syystä Ericsson on Nokiaa mielikuvissa edellä, vaikka N taloudelliset tunnusluvut hakkaavat kevyesti E:n
Ehkä P ei huomannut että koulu on pilattu Ruotsissa? Paluumustalaiset: Naapurimaan houkuttelevuutta tekee ennen kaikkea pelko jengirikollisuuden lisääntymisestä, mutta myös heikentyneet koulutusmahdollisuudet Ruotsissa- Anonyymi
Persun mölinöitä.
- Anonyymi
Virta on kääntynyt. Ruotsista tulee porukkaa Suomeen hommiin
usein nuoria henkilöitä eli koulukotikarkulaisia matuja jengiläisiä
on rantautuut Suomeen hommia tekemään
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/live-kello-10-laajassa-vakivalta-ja-huumerikosvyyhdissa-uusi-vaarallinen-ilmio/9126684 Helsingin poliisilaitos piti tänään tiedotustilaisuuden väkivalta- ja huumerikoksista sekä nuorten tekemien rikosten tutkinnasta.
Tiedotustilaisuudessa käytiin läpi laajaa väkivaltaan ja huumausaineisiin liittyvää rikoskokonaisuutta, kertoo poliisi. Sen taustalla kerrotaan olleen huumeisiin ja velkaan liittyvä riita, johon kytkeytyvät katujengit. Huomionarvoista on, että iso rooli on kuitenkin Ruotsista tulevilla toimijoilla.- Anonyymi
Persun mölinöitä.
Muuttanut olen ainakin 10 kertaa, mutten kovin laajalla alueella.
Aina olen ikäänkuin ollut valmis paikan vaihtoon.
En ole jäänyt haikailemaan mitään.
Koska olen tälläinen sekoitus introverttiekstroverttiä, sopeudun hyvin.
Maalta kaupunkiin tieni vei, niinkuin monilla. Isoin kaupunki missä olen asunut on Tampere. Siellä vierähti 21 vuotta vakituiseen. Tosin joskus oleskelen siellä vieläkin vähän, veljeni asuu meidän yhteisessä kaksiossa, siellä tulee oltua, velipoikaakin jeesaten.
Nykyään asun 6kk vuodesta, talven, pikkukaupungissa vakituisesti ja toisen 6kk kesäpaikalla.
Kun on asunut/asuu sekä maalla, että kaupungissa, oppii ymmärtämään molempia asumispuolia.
Rakkain paikka ikinä, on tuo kesäpaikka, siellä, jos missä tunnen olevani kotona.
Lykkyä vaan kirjan tekoon, se on vaativa harrastus.
Luin juuri kirjan Punainen noita, joka kertoi 1600-luvulla eläneestä Valpurista.
Kirja oli romaanin muodossa.
Aika paljon lähdeluetteloa. Ei sitä varmaan aina lukijat tule ajatelleeksi, kuinka paljon
taustatyötä kirjoittamiseen tarvitaan.- Anonyymi
Mihis ne sun tilastot?
- Anonyymi
Noitajuttu
1986 lähellä Stadia nainen sai syyteen, koska hän yritti polttaa vuohen uhrina
Kali-jumalalle
mutta koska sosdem on pervertoinut lain hänet määriteltiin hulluksi eikä tehty mitään
tuomiota
Ketjusta on poistettu 8 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1442308
Terveystalon lääkärit ylilaskuttaneet
Tämän pörriäiset osaavat, laskuttamisen. Terveystalo myöntää asian. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011134269.html "K1311578En kai koskaan saa sinua
Koska et usko että riitäisit minulle. Olet aina pitänyt itseäsi liian risana ja heikkona. Katkot korkeutesi, ja poraat k1521573- 631254
Saran ökytyyli käänsi katseita.
On nyt kyllä Sara kasvoistaan, kuvan perusteella todellakin pyöristynyt ainakin kuvan perusteella.1431251The Summit Suomi: Maxie avaa hyytävästä tilanteesta kuvauksissa: "Veri roiskui ja tajusi, että..."
Oletko seurannut The Summit Suomea? Tykkäätkö vai et tai mitä mieltä ylipäätään olet sarjasta? Moni katsoja on kaikonnut121144Työttömille lusmuille luvassa lisää keppiä
Hallitus aikoo kiristää velvoitteiden laiminlyönnistä seuraavia työttömyysturvan karensseja ensi vuodesta alkaen. Hall226985- 156926
Tiedän kaiken sinusta ja kaikesta
Tiedän miten kärsit. Tiedän millanen oikeesti oot. Tiedän miksi valehtelit, tiedän miksi satutit mua. Tiedän mitä tapaht57833Miksi ihmeessä?
Erika Vikman diskattiin, ei osallistu Euroviisuihin – tilalle Gettomasa ja paluun tekevä Cheek20829