Lestadiolaiset ja työelämän edustustilaisuudet?

Anonyymi-ap

Miten lestat välttävät työelämän edustustilaisuudet, joissa on esim. nostettava malja tai muuten kaikkien odotetaan toimivan tavalla, joka on vakaumuksen vastaista? Voisin kuvitella, että ahdistavaksi menee.
Jos opiskelee akateemisessa maailmassa ja valmistuu esim. tohtoriksi, niin miten järjestetään karonkka?
Karonkassa olennaisena asiana on maljapuheet vastaväittelijän kunniaksi. On todella junttia, jos ei tähän vakaumuksen vuoksi kykene.
Työelämässäkin voi tulla vastaan edustustilaisuuksia, joissa joutuu pitämään esim. maljapuheita ja nostamaan maljaa jonkun kunniaksi. Aika noloa kieltäytyä näistä.

16

350

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Myös lessuissa on holisteja.

• Ja paljon!🍾🥂🍻🍺🥃🍸🍹🥳🐷

• Anonyymi00004

Eivät lestat saa nostaa maljaa. Jostain luin.

• Anonyymi00004 kirjoitti:

Eivät lestat saa nostaa maljaa. Jostain luin.

Sinulla on hyvin vakaa oma mielipide, - jostain lukeneena.

• Anonyymi

Lessu on lahjottavissa rahalla.

• Anonyymi00005

Olen juhlinut siinä missä muutkin. Lapsellista kytätä mitä toiset tekee kun kyttääjät kumminki rynkyttäneet surutta kaikkea liikkuvaa.

• Anonyymi00006

Minun karonkassa ei nostettu maljoja eikä ollut alkoholia tarjolla.

• Anonyymi00007

Nykyään ei olla enää niin tarkkoja näissä maljan kohottamis -jutuissa. Ihan hiljattain olin keskusteluillassakin, jossa yleinen kanta oli, että tarviiko sitä erityisemmin korostaa, että me emme nosta maljoja, koska nykyään maljan nostoilla ei todellakaan tarkoiteta kenenkään palvomista niin, kuin joskus siitä oli tapana ajatella.

Nykyisin muutenkin tosi monet meikäläiset nostaa maljan. Juomaksi tietysti alkoholiton vaihtoehto, koska itse olen vahvasti sitä mieltä, että alkoholia ei tarvitse yhtään mihinkään. Sillä myös suojellaan heikompia, eli niitä, joilla se alkoholinkäyttö ei pysyisi kohtuudessa. Edustustilanteissa minä ja moni meikäläinen työkaverikin olemme nostaneet maljan, koska emme halua nousta silmätikuiksi ja tiedämme myös, että se on vain yksi tapa, missä kumartaminen, niiaaminen, kättely yms on. Maljan nostossa harva ajattelee, että tuo on minun jumalani ja sitä minä ylistän.

Muistan tässä kymmenisen vuotta takaperin, kun nousi kamala haloo siitä, kun eräs uskovainen puhuja oli edustustehtävissä nostanut maljan muiden mukana. Moni väitti myös virheellisesti, että tämän puhujan maljassa olisi ollut alkoholia. Ei ollut. Hän oli valinnut maljaansa alkoholittoman vaihtoehdon. Juoruilijat halusi saada tällä saada aikaseksi turhaa eripuraa meikäläisten kesken. Maljan nostoista nousikin paljon puhetta ja moni puolusti tätä puhujaa minä mukaan lukien. En edes kehtais jättää maljaa nostamatta, varsinkaan kun olen oman työyhteisöni ainoa vanhoillislestadiolainen.

Onneksi kukaan ei enää ihmettele, miksi valitsen pikkujouluissa ja näissä erinäisissä juhlissa aina alkoholittoman vaihtoehdon, koska absolutisteja on nykyään muutenkin ja kuka mistäkin syystä. Moni työkaverini pidättäytyy alkoholista ihan vain terveydellisistä syistä. Hauskaa osataan pitää ilman viinaakin ja hyvä niin! Viinalla saa vain teennäistä iloa ja usein myös turhia riitoja, kun tokkurapäissään moni ei osaa enää käyttäytyä.

• Anonyymi00008

Olen ollut siis työpaikassa, jossa oli muitakin uskovaisia ja me nostettiin maljoja. Nykyisessä työyhteisössäni olen porukan ainoa vanhoillislestadiolainen. Aiemmassa työyhteisössä me kaikki vanhoillislestadiolaiset nostimme maljan muiden mukana. Olen ollut 90-luvulla työyhteisössä, jossa kaikki uskovaiset eivät nostaneet. Itestä se tuntui hiukan nololta, vaikka ymmärsin sen, miksi nää kaikki uskovaiset eivät sitä nosta. He kun oli opetettu ajattelemaan, että maljan nostolla nimenomaan korotettaisiin joku ihminen Jumalan yläpuolelle. Näin tuskin kukaan nykyään työelämässä oleva vl ajattelee. Toki varmasti jotku uskovaiset saattavat tänä päivänäkin jättää nostamatta sen maljan, mutta toivoisin, että muut eivät siitä loukkaannu. Kyllä ne siinä menossa muuten mukana on. Ja nykyään alkoholista kieltäytyjiäkään ei enää pidetä ilonpilaajina. Pikkujouluissa ja karonkkatilaisuuksissa voi lähtee lipettiin silloin, kuin muilla alkaa nousta alkoholi päähän. Ei siitä kukaan ainakaan täällä päin enää pahastu.

• Anonyymi00009

ihanan helpottava olo, kun on päässyt irti näistä vl-liikkeen synneistä. mun puolesta hoitomiehet ja heidän kannattajat voivat pidättäytyä kaikesta, mitä pitävät syntinä. minä olen päässyt vapaaksi srk.n syntilistan noudattamisesta ja sanonut bye, bye koko liikkeelle.

• Anonyymi00010
        Anonyymi00008 kirjoitti:

Olen ollut siis työpaikassa, jossa oli muitakin uskovaisia ja me nostettiin maljoja. Nykyisessä työyhteisössäni olen porukan ainoa vanhoillislestadiolainen. Aiemmassa työyhteisössä me kaikki vanhoillislestadiolaiset nostimme maljan muiden mukana. Olen ollut 90-luvulla työyhteisössä, jossa kaikki uskovaiset eivät nostaneet. Itestä se tuntui hiukan nololta, vaikka ymmärsin sen, miksi nää kaikki uskovaiset eivät sitä nosta. He kun oli opetettu ajattelemaan, että maljan nostolla nimenomaan korotettaisiin joku ihminen Jumalan yläpuolelle. Näin tuskin kukaan nykyään työelämässä oleva vl ajattelee. Toki varmasti jotku uskovaiset saattavat tänä päivänäkin jättää nostamatta sen maljan, mutta toivoisin, että muut eivät siitä loukkaannu. Kyllä ne siinä menossa muuten mukana on. Ja nykyään alkoholista kieltäytyjiäkään ei enää pidetä ilonpilaajina. Pikkujouluissa ja karonkkatilaisuuksissa voi lähtee lipettiin silloin, kuin muilla alkaa nousta alkoholi päähän. Ei siitä kukaan ainakaan täällä päin enää pahastu.

aina jos on vellu kannattaa nostaa malja ja kattoo miten se reagoi jos se vetää herneet nenään asiassa on onnistuttu

• Anonyymi00011
        Anonyymi00009 kirjoitti:

ihanan helpottava olo, kun on päässyt irti näistä vl-liikkeen synneistä. mun puolesta hoitomiehet ja heidän kannattajat voivat pidättäytyä kaikesta, mitä pitävät syntinä. minä olen päässyt vapaaksi srk.n syntilistan noudattamisesta ja sanonut bye, bye koko liikkeelle.

kun voit olla vapaana orjuuttavasta uskonnosta tiedät mitä todellinen vapaus on ei uskonto roskalla aivo pestyjä ihmisiä

• Anonyymi00012
        Anonyymi00008 kirjoitti:

maljan nostamisen kiellon tarkoitus vl uskonnossa on osoittaa halveksuntaa muita ihmisiä kohtaan

• Anonyymi00014
        Anonyymi00012 kirjoitti:

maljan nostamisen kiellon tarkoitus vl uskonnossa on osoittaa halveksuntaa muita ihmisiä kohtaan

se on mukava katsoa, kun vellut on maljannosto tilaisuudessa.

• Anonyymi00015
        Anonyymi00014 kirjoitti:

se on mukava katsoa, kun vellut on maljannosto tilaisuudessa.

on se mukava niille pitää järjestää lisää maljan nosto tilaisuuksia

• Anonyymi00016

ihmiset nostaa maljoja ihan hyvän asian puolesta jos vellu ei maljan nosto tilaisuudessa voi nostaa maljaa hyvän asian puolesta se on pahuuden palvelija

Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kiva kun SDP alkaa hallitsemaan Suomea

Vanhat hyvät ajat taas palaavat ja kansa vaurastuu. Muistatteko vielä Sorsan aikakauden? Silloin Suomessa tehtiin jopa
      Maailman menoa
      240
      6047
    2. SDP:n lyhyt selviytymisopas

1. Komitea on vastaus, oli kysymys mikä tahansa Jos maailma on muuttumassa tai jossain palaa, demari ei hätiköi. Ensin p
      Maailman menoa
      78
      4839
    3. Keskisen kyläkaupassa Temun vaatteita myynnissä?

Siis mitä? Miksi siis ei itse tilaisi Temusta samoja.
      Maailman menoa
      94
      3697
    4. SÄHKÖLASKU 1600 EUROA Ei tässä ole mitään järkeä

https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000011804443.html Kyllä täysin huijausta nämä sähkömarkkinat. Varsinkin pörssisähk
      Maailman menoa
      253
      3150
    5. Toivoisitko

Toivoisitko, että kaivattusi olisi introvertimpi tai extrovertimpi? Itsenäinen tai tarvitsisi enemmän apua/sinua? Osoit
      Ikävä
      146
      2859
    6. Olli Rehn: Eläkkeistä pitää leikata. Nyt tuli Lindtmanille kauhun paikka

jos johtaa seuraavaa hallitusta. Purra: eläkkeisiin ei kosketa. Eikä tällä hallituskaudella varmasti kosketa, mutta seur
      Maailman menoa
      196
      2384
    7. Venäläiset varkaudessa

Ja venäjä mieliset. Teitä kiinnostaa toisinajattelijat ja trafikista päätellen aika paljonkin. Kunhan aika koitaa tulee
      Varkaus
      262
      1797
    8. Säästäminen on typerää, muistakaa äänestää demareita

Säästäminen on typerää, koska aiheuttaa vain talouden taantumista ja lopulta tappaa potilaan. Demareiden tapa on satsat
      Maailman menoa
      59
      1435
    9. Lupajaoston esityslista

Ilmoitus rakennusvalvonntaan luvattomasta rakentamisesta. esityslistan 6pykälä Kyse on kulttuuritalon rakentamisesta jo
      Pyhäjärvi
      49
      1305
    10. Jorma Uotinen UMK-juontajaksi! Mitä ajatuksia UMK-pesti herättää?

Professori, laulaja, koreografi ja TTK-tuomari Jorma Uotinen, 75, on yksi tämän vuoden UMK-juontajista. Uotisen rinnall
      Euroviisut
      28
      1218
    Aihe