Jos vene on luovikärkäs, yrittää väkisin tehdä vendan puuskassa mitä teen, siirräkö mastoa johonkin suuntaan, kallistanko sitä johonkin, löysäänkö isoa, kiristänkö fokkaa??? Levanki on ja nostoköli.
luovikärkäs?
13
2120
Vastaukset
- pystyssä
Luovikärkkäys kuuluu asiaan, mutta liika on tietysti liikaa. Vaikka perustrimmi olisi kohdallaan, kovissa puuskissa vene saattaa pyrkiä turhan kärkkäästi ylös. Silloin avain on: pidä vene pystyssä. Miten sen teet riippuu veneestä ja selviää kokeilemalla. Oletan että vene ei ole jolla, joka roikutaan pystyyn, joten jäljelle jää kallistavien voimien poistaminen. Yleensä nopeinta on ison löysääminen skuutista tai levangista. Oikea-aikainen ja nopea reagointi on a ja o. Kun veneen suunta alkaa muuttua on jo liian myöhäistä. Heti kun tunnet puuskan persauksissasi toimi ripeästi. Huomaat, että hitaan tuuleen vääntymisen sijaan vene suorastaan ampaisee eteenpäin, kun ottaa liiat paineet pois ennen kuin vene kallistuu liikaa. (No, jos sulla on joku kelluva kesämökki niin ei ehkä ampaise, mutta paremmin kulkee kuitenkin.)
- ison skuutti
Just noin. Ensin ison skuuttia löysemmälle. Myös levangin siirtäminen alemmas auttaa. Ja tuulen yltyessä reivaaminen ja pienempi fokka auttaa asiaa.
Toimivuus eri veneissä on haettava perstuntumalla. Pääsääntönä on aina veneen pitäminen pystyssä koska ainoastaan silloin köli toimii kuten on se on suunniteltu toimivaksi. Toisena äärivaihtoehtona on broatsaus. Silloin vene on hallittavuuden ja ohjailuttavuuden toisella puolen. Eli silloin tuuli kuljettaa. - kepa
ison skuutti kirjoitti:
Just noin. Ensin ison skuuttia löysemmälle. Myös levangin siirtäminen alemmas auttaa. Ja tuulen yltyessä reivaaminen ja pienempi fokka auttaa asiaa.
Toimivuus eri veneissä on haettava perstuntumalla. Pääsääntönä on aina veneen pitäminen pystyssä koska ainoastaan silloin köli toimii kuten on se on suunniteltu toimivaksi. Toisena äärivaihtoehtona on broatsaus. Silloin vene on hallittavuuden ja ohjailuttavuuden toisella puolen. Eli silloin tuuli kuljettaa.Joo näin olen havainnut kysymykset on lähinnä varmistelua. Pytyssä pitäminen on tärkeää koska isolla kallistuksella peräsinkin nousee ylös ja sen pito heikkenee vene on JOE17.
- Artsi
kepa kirjoitti:
Joo näin olen havainnut kysymykset on lähinnä varmistelua. Pytyssä pitäminen on tärkeää koska isolla kallistuksella peräsinkin nousee ylös ja sen pito heikkenee vene on JOE17.
Kuvailemasi tilanne on ko veneelle perusominaisuus, kuten kaikille pienille jollamaisille köliveneille, ja lähtee isommatkin kokeneiltakin käsistä aina silloin tällöin! Edelliseen ohjeeseen korjaisin sen verran, että ensin levangista kaikki auki, niin ei menetetä paljon nopeudessa, vaan ohjautuvuus palautuu ja vauhti paranee. Jos joutuu skuutista päästämään, niin tilanne on jo menetetty ja päästö on pikemminkin "hätäpelastus". Yhden tai kahden broachin takia ei vielä kannata ruveta reivailemaan, mutta tuulen yltyessä tasaisesti, niin yksi reivi isoon. jos ei sekään auta, niin sitten pienempää keulaan, mutta ensin siis ison reivaus, koska peräsinpaine kasvaa turhaan, jos keulaan vaihdetaan liian pientä suhteessa isoon.
Joe 17 on suunniteltu kokolailla optimaalisesti, eli kantaa purjeensa pieneksi veneeksi melko hyvin ja tasapainoisesti. Ulkopuolinen peräsin "sakkaa" melko helposti, eli sitä ison painetta ei kannata päästää liian suureksi, eikä myöskään kääntää "yli". Eli levankia auki. Silloin iso pysyy myös oikeassa skuuttauksessa, eikä ala inhottavasti lepattamaan, jolloin monasti myös lattarit sanovat loiskis, ainakin vanhemmista purjeista.
- s/y Avec
Nousuherkkyys on myös turvallisuustekijä, ja siis tarpeellinen ominaisuus. Mutta: seuraa paineita ja virtauksia isopurjeessa, vene kulkee kovempaa, kun iso ei ole jalustettu liian sisään. Kovemmalla kelillä purjetta litteämmäksi, masto- ja puomiliikki kireämmälle, snörppiä (takaliikin naru, veneen ainoa naru)löysemmälle, peräharusta kireämmälle, levankia ulommas, kick-taljasta vähän löysää, niin purjeeseen tulee vähän twistiä eli kiertoa, se päästää ylhäältä enemmän kuin alhaalta. Muuten: Mastoa eteenpäin ja pystympään, niin nuosuherkkyys vähenee. Mutta jos tuulen voima käy liian suureksi niin on hyvä että vene kääntyy vastatuuleen. Muuten se nimittäin menisi nurin.
- 11418
Kyllä ei tarvi Bavarian kipparina tuommosista ongelmista kärsiä. Voi nauttia vain vauhdista ja meren tuulesta.
- 21008
Hätänosto. Ketä on saanut tästä vastauksen?
- Ketäitelles
Ketäpä meinaat?
- Ssppss
Ketäitelles kirjoitti:
Ketäpä meinaat?
" Kyllä ei" ketä voi asua muualla kuin Savossa.
- 007001
Luovikärkkäys on ihan hyvä ominaisuus, silloin poweria on ainakin tarpeeksi. Itse nostan puuskassa tarkoituksella, vauhti kuitenkin säilyttäen.
- kuka.trollailee
Kyllä trollaa!
- kärsävinossa
Luovikärsäkäs on eräs kovakuoriaislaji..
- Tyrnäväntorpedo
Luinkohan nyt ihan oikein?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mieleni harhailee sinussa
Uskon että tykkäät minusta. On vain yksi elämä. Silti jään paikoilleni ja odotan että jokin muuttuu. Menin palasiksi, ei235903- 602027
- 271499
Joko Martinalla uusi aviomies hakusessa
Onko jo Raya sovellukseen laitettu uusi vetoomus vetämään... ja mistähän maasta mahtaa olla seuraava sulhasehdokas. Suom2401267- 741135
Missä olitte kun oli teidän tähän saakka kaunein yhteinen hetki?
Me olimme rannalla erään kiven päällä❤️691128Mitä teet nainen
Jos saat tietää että mies on elänyt yksinäistä ja rauhallista elämää sinua kaivaten, ei ole ollut muiden naisten kanssa,531107- 511072
Pitkäaikaistyöttömyys Suomessa harvinaisen paha
Karut työttömyysluvut, korkein luku yli neljännesvuosisataan.1441067Mitä vastaisit
Jos kysyisin, että lähdettäisiinkö lenkille yhdessä? Vain sinä ja minä, kaksin? Miehelle58995