Veneilystä luopuminen

Anonyymi-ap

Ensimmäiset matkaveneilyn vuodet minulla olivat jo 70- luvulla asuessani pääkaupunki seudulla. Ensimmäinen vene oli Kemiöstä hankittu hieno puufiskari, jolla veneiltiin pääasiassa Helsinki - Hanko suunnalla. Siellä meni lähes kymmenen vuotta. Sen jälkeen yli kymmenen vuotta ”maakrapuna”. Polta vesille oli jäänyt kytemään ja kun aika oli kypsä jonkinlainen matkavene vene piti saada. Siinäpä sitten meni Saimaan vesistössä erilaisilla veneillä yli 25 vuotta upean harrastuksen parissa. Aika ja lähinnä mittariin kertyneet vuodet olivat syynä lopettamisen harkintaan. Viime kesän tehtiin päätös luopumisesta ja vaihdettiin viimeisin ja tietenkin paras:) vene euroiksi. Täytyy rehellisesti myöntää, että aikamoinen ”eroahdistus” siitä tietysti tuli. Nyt kuitenkin on helpottanut, eikä päätöstä ole tarvinnut katua.
Kirjoitan tämän lähinnä kannustukseksi ikääntyville veneilijöille. On varmaan parasta luopua mieluummin hyvissä ajoin ennen kuin terveys ja jaksaminen pakottavat siihen. Jään hyvä mieli eikä viimeistä paatiakaan tarvitse laittaa ”pakkomyyntiin” eniten tarjoavalle.
Hyvää tulevaa veneilykesää niin nuoremmille kippreille kuin ikääntyville ”kapuille”.

8

317

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Ja ha, uskoiskohan tuota, no en.

Itse taas valmistellut veneen matkaa varten ja parin viikonpäästä lähdetään puolenvuoden vene matkalle taas. Jos lähtee henki, niin lähtee mukavissa merkeissä. Nitrot ja muut pillerit on raihnaisen matkassa mukana, jotta onistuisi.

Tämä se vasta on elämää vs kotona nyhjöttäminen kuolemaa odotellessa.

• Anonyymi

Kuten sanonta kuuluu, niin jokainen ”taaplaa tyylillään”.
      Minä olen päättänyt jatkaa, niin kauan kun pysyn kannella.

Erilaisia toimintaa helpottavia ratkaisuja olen jo toteuttanut ja lisää on mielessä, jotta kaikenlainen kiipeily jäisi mahdollisimman vähiin.

Terveydestä tulee tietenkin huolehtia, jotta toimintakyky säilyy mahdollisimman hyvänä.
      Talvella joka päivä lenkki ja kunnon lumityöt siihen päälle - jos niitä riittää D.

• Täytyy kyllä myöntää että varsinkin näin keväisin tulee vähän haikea olo. Harrastus antoi sentään koko joukon hyviä ystäviä. Tässä yhteydessä haluankin kiittää myös tämän palstan keskustelukumppaneita antoisista luku-ja kirjoitteluhetkistä. Hyvää kesää vaan kaikille!

• Anonyymi

Hyvää kevään jatkoa sinulle.
        Sitä toivottaa Masaesbosta.

Kiitos vielä niistä sähköisen polttoainepumpun asennukseen liittyneistä neuvoista.
        Se pumppu pääsi tositoimiin kun eräänä syksynä siirsin Jurmo Cabin ja Volvo AD31 yhdistelmää mökin rannasta telakan rantaan.
        Tankissa oli tarpeeksi ainetta, mutta kun lisäsin tehoa sivutuulessa, niin se imaisi ilmat sisään ja meno loppui siihen.
        Kaadoin 20l dieseliä tankkiin ja panin sähköpumpun päälle ilmausta varten, mutta se ei riittänyt, vaan kaikki suuttimet piti ilmata ennenkuin se lähti käymään.
        Sähköpumpun ansiosta kaikki kävi helposti ja nopeasti - kiitos vielä kerran.

Sama

• Anonyymi

Suunilleen samanlainen veneilijän veneilijän historia minullakin takana. Myös minä aloitin harrastuksen 70 -luvulla ikääntyneeltä kalastajalla ostamalla paatilla. Siinä oli Olympia bensa- petrooli keskimoottori ,joka käynnistettiin veivistä. Vanhat kaput varmaan muistavatkin ko. moottorit, joita teki aikoinaan Vaasan moottori. Lähialueen ja Porkkalan saarissa vietettiin viikonloppuja. Silloin oli vielä vapaitakin saaria, joihin voi rantautua. Sunnuntaina kotiin lähtiessä moottorin käynnistyminen ei ollut aina varmaa etenkin jos tullessa käänsi polttoaineen liian myöhään bensalle. Kaasariin jäi petroolia ja sillähän ei kylmä moottori käynnistynyt. Onneksi kaasarin tyhjennys oli helppoa muutaman harjoituksen jälkeen. Pienet ongelmat eivät masentaneet. Silloin oltiin nuoria eli ” elämä edessä ja tukka takana”. Sen jälkeen siirryin diesel moottoreihin ja veneitäkin on ollut aika monta. Viimeinen myytiin tutulle veneilijä kollegalle. Ensimmäinen kesä ilman venettä oli minullakin aika kituuttamista. Venemessuilla käynti vähän helpotti. Vielä nytkin kesällä autolla liikkuessa menemme aina paikalliseen satamaan kahville ja veneitä katselemaan. Hyvät muistot jäivät harrastuksesta sekä paljon hyviä ystäviä tuli mukana. Kiitokset palstalle kirjoittaneille konkareille. Täältä löysin minäkin vuosien aikana hyviä vinkkejä ja neuvoja moottoreiden joskus hankaliinkin ongelmiin.
      Turvallista pian alkavaa veneilykesää kaikille.

• Anonyymi

kun ikää tulee riittävästi mittariin niin veneen ruffi alkaa tuntumaan ahtaalta sopelta.
      Ihan pakostakin on vain luovuttava iloa tuottavasta harrastuksesta. Lokikirja ja otetut valokuvat kannattaa pitää tallessa.

• Anonyymi

Minulla on 45v rysävene, lähdemme täältä yhdessä.
      Kun on aika.

• Anonyymi

Nyt on venemiehen puhetta.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ja taas ammuttu kokkolassa

Kokkolaisilta pitäisi kerätä pois kaikki ampumaset, keittiöveitset ja kaikki mikä vähänkään paukku ja on terävä.
      Kokkola
      52
      5280
    2. Mitä siellä ABC on tapahtunut

Tavallista isompi operaatio näkyy olevan kyseessä.
      Alajärvi
      81
      3870
    3. Helena Koivu on äiti

Mitä hyötyä on Mikko Koivulla kohdella LASTENSA äitiä huonosti . Vie lapset tutuista ympyröistä pois . Lasten kodista.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      322
      2275
    4. Milli-helenalla ongelmia

Suomen virkavallan kanssa. Eipä ole ihme kun on etsintäkuullutettu jenkkilässäkin. Vähiin käy oleskelupaikat virottarell
      Kotimaiset julkkisjuorut
      266
      1912
    5. Kuinka kauan

Olet ollut kaivattuusi ihastunut/rakastunut? Tajusitko tunteesi heti, vai syventyivätkö ne hitaasti?
      Ikävä
      117
      1788
    6. Kun näen sinut

tulen iloiseksi. Tuskin uskallan katsoa sinua, herätät minussa niin paljon tunteita. En tunne sinua hyvin, mutta jotain
      Ikävä
      56
      1362
    7. Ja taas kerran hallinto-oikeus että pieleen meni

Hallinto-oikeus kumosi kunnanhallituksen päätöksen vuokratalojen pääomituksesta. https://sysmad10.oncloudos.com/cgi/DREQ
      Sysmä
      95
      1290
    8. Yhdelle miehelle

Mä kaipaan sua niin paljon. Miksi sä oot tommonen pösilö?
      Ikävä
      70
      1232
    9. Löydänköhän koskaan

Sunlaista herkkää tunteellista joka jumaloi mua. Tuskin. Siksi harmittaa että asiat meni näin 🥲
      Ikävä
      133
      1197
    10. Purra saksii taas. Hän on mielipuuhassaan.

Nyt hän leikkaa hyvinvointialueiltamme kymmeniä miljoonia. Sotea romutetaan tylysti. Terveydenhoitoamme kurjistetaan. ht
      Maailman menoa
      295
      1172
    Aihe