Miksi valitsin yliopiston enkä amista.

kylteri

Tradenomien palkka:
Keskiarvo: 2112 euroa/kk

lähde: tral

Ekonomien palkka
Keskiarvo: 4484 euroa/kk

lähde: Sefe

Täten julistan keskustelun päättyneeksi.

41

6519

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • nipa

Paljonkohan on työmarkkinoilla olevan traden ja ekonomin ikä keskimäärin..

Taitaa olla >50 vuotiailla yleensä suuremmat tulot kuin

• ...

Hyvin monet tradenomit ovat käyneet sen esim. vanhan opistomerkonomin tutkinnon päälle, joten tradenomien keskimääräinen ikä lienee yllättävänkin suuri.

• Ruutmanni

jokainen joka yliopistoon pääsisi, valitsisi ennemmin yliopiston. Mutta valitettavasti vain reilut viidesosa ylioppilaista mahtuu tiedekorkeakouluihin :(

• Primrose

... minä. Kaikki olivat niin hämmästyneitä, kun ilmoitin, että en yliopistoon mene. Mankuivat, että hae nyt ainakin, pääset heittämällä sisään, mutta ei, se ei ole minulle. Ja kyllä, kyse on kaupallisesta linjasta. Jos joskus saan päähäni vielä yliopistoon hakea, niin sitten haetaan, mutta nyt olen selvästi sitä mieltä, että ammattikorkea on mun juttu.

Sitäpaitsi, telkkarissa julkistetun tutkimuksen mukaan koulutuspohjaltaan ammattikorkeakoulu -ihmiset ovat keskimääräistä tyytyväisempiä seksielämäänsä kuin yliopistolaiset :P

• -a-
        Primrose kirjoitti:

... minä. Kaikki olivat niin hämmästyneitä, kun ilmoitin, että en yliopistoon mene. Mankuivat, että hae nyt ainakin, pääset heittämällä sisään, mutta ei, se ei ole minulle. Ja kyllä, kyse on kaupallisesta linjasta. Jos joskus saan päähäni vielä yliopistoon hakea, niin sitten haetaan, mutta nyt olen selvästi sitä mieltä, että ammattikorkea on mun juttu.

Sitäpaitsi, telkkarissa julkistetun tutkimuksen mukaan koulutuspohjaltaan ammattikorkeakoulu -ihmiset ovat keskimääräistä tyytyväisempiä seksielämäänsä kuin yliopistolaiset :P

Tässä olikin kyse siitä, että se kuka pääsisi yliopistoon, valitsisi mielummin yliopiston kuin amkin. Mutta sähän et edes ole hakenut yliopistoon.
        Mutta joo, mä olen siinä sun kaa samaa mieltä, että amkiin menen jos pääsen, vaikka pääsisin myös yliopistoon, koska se ala, jota voin amkissa lukea, tuntuu enemmän omalta ainakin tällä hetkellä. Olen siis hakenut molempiin paikkoihin, mutta tuloksia en vielä tiedä.

• hmmm
        Primrose kirjoitti:

"Sitäpaitsi, telkkarissa julkistetun tutkimuksen mukaan koulutuspohjaltaan ammattikorkeakoulu -ihmiset ovat keskimääräistä tyytyväisempiä seksielämäänsä kuin yliopistolaiset :P"

Syykin selviää kun vähän aikaa hengailee jonkun yliopiston käytävällä. Ohitse kävelee pullea pieni ihmispossu noin tuuman paksuisine silmälaseineen ja pelokkaine olemuksineen, laiha kalpea mies, jonka farkut ovat lahkeista noin viisi senttiä liian lyhyet ja nuori nainen, jonka vaatteet olivat vanhanaikaisia jo silloin kun ne olivat hänen äitillään rippijuhlassa.

Siis ihan oikeasti. Missään ei (kai) näe niin paljon "ihme hiippareita" kuin yliopistoissa.

Kyllä. Istuskelen useinkin välipala-automaattien vieressä ja kyyläilen ohikulkijoita. That's my life :D

• muodikkaita..
        hmmm kirjoitti:

"Sitäpaitsi, telkkarissa julkistetun tutkimuksen mukaan koulutuspohjaltaan ammattikorkeakoulu -ihmiset ovat keskimääräistä tyytyväisempiä seksielämäänsä kuin yliopistolaiset :P"

Syykin selviää kun vähän aikaa hengailee jonkun yliopiston käytävällä. Ohitse kävelee pullea pieni ihmispossu noin tuuman paksuisine silmälaseineen ja pelokkaine olemuksineen, laiha kalpea mies, jonka farkut ovat lahkeista noin viisi senttiä liian lyhyet ja nuori nainen, jonka vaatteet olivat vanhanaikaisia jo silloin kun ne olivat hänen äitillään rippijuhlassa.

Siis ihan oikeasti. Missään ei (kai) näe niin paljon "ihme hiippareita" kuin yliopistoissa.

Kyllä. Istuskelen useinkin välipala-automaattien vieressä ja kyyläilen ohikulkijoita. That's my life :D

Itse vuosia yliopiston käytäviä kulkeneena hyvännäköisenä naisena voin sanoa, ettäkyllä niiden hiippareiden lisäksi näkyy myös hyvinpukeutuvia ja komeita miehiä, sekä kauniita ja trendikkäitä naisia:) Aika hauskoja nuo sinun yleistyksesi!

Mitä tulee KTM:n ja tradenomin tutkintoon..eihän ne ole samalla viivalla ensinkään. Itselläni on pari ystävää, jotka kävivät ensin tradenomikoulutuksen ja sitten hakivat KTM:ksi. Ovat sanoneet, ettei opiskeluja (eikä niitä paljon puhuttuja opintoviikkoja;)) voi keskenään edes verrata, puhumattakaan tenttien laajuudesta ja vaatimustasosta. Pätevä henkilö voi kyllä hyvin saada jonkun paikan, oli sitten KTM tai tradenomi, mutta totuus on se, että tradenomit ovat vanhoja amiksia uudella termillä;)Korkeakoulu- ja opintoviikkovouhotuksen sijaan keskittykää siihen käytännönläheiseen tutkintoon, johon teidät on tarkoitettu. Vaativampi tutkimustyö ja teoria jätettäköön yliopistoon:)

Tsemppiä kuitenkin kaikille tradenomeille! Kyllä se siitä!

• jos

Entäs jos raha ei olekaan kaikki kaikessa?

• aslk

Ekonomeja ja KTM-tutkinnon suorittaneita on ollut
      tässä maassa jo vuosikymmeniä. Tradenomeja vajaa 10 vuotta. Totta hitossa Ekonomien/KTM palkat ovat keskimäärin korkeammat.
      Jos vaivautuisivat tekemään tietyn ikäluokan (melko vähän työelämässä olevan) mukaan tutkimuksen niin olen aivan varma että Ekonomien/KTM palkat eivät ole
      tuolla mainitulla tasolla.
      Tämän provosoivan aiheen kirjoittaja ikäänkuin paljastaa oman tyhmyytensä koska ei osaa tulkita tilastotietoa oikein.

• Asiasta huvittunut

Toteutuneet palkat (TRAL):

tradenomi (1996 valmistunut)
        keskiarvo 2753
        mediaani 2478

tradenomi (2003 valmistunut)
        ka. 1800
        med. 1620

TRAL:n ja SEFE:n palkkasuositukset vastavalmistuneille:

tradenomi 2000-2600
        KTM 3000 (Helsingin talousalue), 2600 (muu Suomi)

Käytännössä TRAL:n palkkasuosituksessa on julmetusti ilmaa. Karkeasti sanottuna vastavalmistunut KTM tienaa saman verran tai enemmän kuin tradenomi noin 10 vuoden työkokemuksella (verrataan mediaaniin, se antaa paremman kuvan). SEFE:n palkkatilastoja ei löytynyt.

Lisäksi puolet tradenomeista työskentelee toimihenkilöinä, mikä kuvaa työelämään sijoittumista hyvin.

• Palkka
        Asiasta huvittunut kirjoitti:

Toteutuneet palkat (TRAL):

tradenomi (1996 valmistunut)
        keskiarvo 2753
        mediaani 2478

tradenomi (2003 valmistunut)
        ka. 1800
        med. 1620

TRAL:n ja SEFE:n palkkasuositukset vastavalmistuneille:

tradenomi 2000-2600
        KTM 3000 (Helsingin talousalue), 2600 (muu Suomi)

Käytännössä TRAL:n palkkasuosituksessa on julmetusti ilmaa. Karkeasti sanottuna vastavalmistunut KTM tienaa saman verran tai enemmän kuin tradenomi noin 10 vuoden työkokemuksella (verrataan mediaaniin, se antaa paremman kuvan). SEFE:n palkkatilastoja ei löytynyt.

Lisäksi puolet tradenomeista työskentelee toimihenkilöinä, mikä kuvaa työelämään sijoittumista hyvin.

Jos tuosta tradenomien joukosta otetaan pois
        IT-alan tradenomit ja lasketaan heidän kuukausipalkan keskiarvo niin olen täysin varma, että keskiarvo on korkeampi.
        terv. tradenomi(it) 4100 e/kk

• nomisteri
        Palkka kirjoitti:

Jos tuosta tradenomien joukosta otetaan pois
        IT-alan tradenomit ja lasketaan heidän kuukausipalkan keskiarvo niin olen täysin varma, että keskiarvo on korkeampi.
        terv. tradenomi(it) 4100 e/kk

niin onkin, ja vastaavasti muiden eli liiketalous yms. tradisten keskiarvo tippuu noin reiluun pariin tonniin kuukaudessa. ja sitähän se tosielämässä on, vaikka te opiskelijat ette sinisilmäisyyttänne sitä suostu vielä uskomaan.

työelämän opettaa.

• laskija
        nomisteri kirjoitti:

niin onkin, ja vastaavasti muiden eli liiketalous yms. tradisten keskiarvo tippuu noin reiluun pariin tonniin kuukaudessa. ja sitähän se tosielämässä on, vaikka te opiskelijat ette sinisilmäisyyttänne sitä suostu vielä uskomaan.

työelämän opettaa.

Minä työskentelen pienessä tilitoimistossa ja saan palkkaa reilut 1300 euroa kuukaudessa. Laskentatraden paperit (keskiarvolla ~4) on opinnäytettä vaille vajaat. Vaikka en tienaa 4000 euroa kuussa, olen vallan tyytyväinen elämääni. Minulla ei myöskään ole hienoa titteliä eikä alaisia. Pidän silti työstäni ja mielestäni asiat ovat mallillaan. Olen kai vähän vajaa.

• hmmm

"Miksi valitsin yliopiston enkä amista."

Aika huolestuttavaa jos enemmänkin ihmisiä valitsee työnsä ja opiskelunsa vain rahan takia. Onneksi minun alallani on melko epätodennäköistä kohdata tälläisiä, vain rahalla motivoituvia, helpon elämän tavoittelijoita. (No ok, eihän helpossa elämässä sinänsä mitään pahaa ole. Sillä vain on tapana heijastua kaikkeen muuhunkin toimintaan.)

Ilmeisesti pidät tradenomien ja ekonomien koulutuksia melko samanlaisiana...?

• hiillosmakkara on hyvää

hehe hehe hehe... Mun vuositulot on piirua vaja 60 000e vuodessa ja olen onnellinen KTM... no anteeksi, olen "pelkkä" tradenomi vain...

että näin... hehe hehe hehe...

• erik2005

Aivan varmasti ekonomit saavat keskimäärin enemmän palkkaa kuni tradenomit. Sehän nyt on kaikkien tiedossa. Opiskelen tradenomiksi, mutta aion myös suorittaa maisterin tutkinnon myöhemmin. Henk koht uskon, että työelämässä on tilaa molemmille ja että molemmissa koulutuksissa on omat vahvat puolensa. (ja huonot puolensa)

• työtön trade

"mutta aion myös suorittaa maisterin tutkinnon myöhemmin"

no tuollaisia aikojia on amk-opiskelijoissa 13 tusinassa. sanon nyt suoraan ja rehellisesti, että olisi ihan oikeasti kannattanut hakeutua suoraan sinne yliopistoon, jos kyvyt oikeasti siihen riittää.

• aivan sama

Ei mitään väliä mitä valitsit.Oma on elämäsi..eli toisin sanoen: kirjoituksesi oli turha,ketä liikuttaa sun valintasi? Ei minua ainakaan.Olen omaan elämääni tyytyväinen,mutta silti en ala hehkuttamaan sitä oikein keskustelun aloituksella!

• Mutta..

..sanon nyt sitten kuitenkin.
      Eli itse olen käynyt pelkän ammattikoulun...siis amiksen ei mitään ammttikorkeaa tai muuta vastaavaa ja tutkintonimike on ekektroniikka-asentaja.
      Olen tällä hetkellä myyntitöissä provikkapalkalla ja viimevuoden verotettava tulo oli 57 000 € joka tekee 4750 € kuussa!!!!

• työtön trade

provikkapalkkaiset myyntityöt on koiran hommia, kokemusta on! vaikka rahaa kaadettaisiin saavista, niin tyrkyttämään (lue:myymään provikkapalkalla) en kyllä enää ala. en asuntoja, en autoja, en aikakauslehtiä. en mitään!

• ajattelu

Kyllä sinulle vielä Kauppiksessa opetetaan katsomaan numerotiedon taakse. On toki totta, että ekonomit tienaavat enemmän, mutta:

- vertailussa on keskiarvo, ei mediaani tai moodi (paljonkohan yksi miljoonatuloinen nostaa keskiarvoa?)
      - tutkimus perustuu ekonomi- ja tradenomiliittojen työssäkäyvien jäsenten keskuudessa tehtyihin kyselyihin, ei kaikien tutkinon suorittaneiden tuloihin
      - kysymys oli joka tapauksessa tuloista , ei palkasta

--> ei siis voi vetää johtopäätöstä tyypillisestä kuukausipalkasta; tradenomien kohdalla tulos ehkä kuitenkin heijastaa tätä paremmin, kuin ekonomien

• sefeläinen

Valtaosa ylimmässä ja keskijohdossa työskentelevistä sekä yrittäjänä toimivista, eli keskimäärin kaikkein eniten tienaavista ekonomeista ei ole Sefen jäsenä, eivätkä siten näy keskiarvossa. Tradenomeja ei ainakaan kahdessa ensin mainituissa ryhmässä juurikaan työskentele.

• aika vähän

Ekonomi (vuosikymmeniä töissä ollut) saa siis keskimäärin saman kuin sairaanhoitaja jenkeissä. Miksi et siis käynyt AMK:ta ja lähtenyt sinne? Sanonta "kaikkihan nyt kauppikseen pääsee" pitänee paikkansa...

• tosiporsas

Vuosikymmenen alalla työskennellyt MSc(BA) tienaa jenkeissä ka. 250 000 $/vuosi, eli 30 donaa kuukaudessa. Lääkärit tienaa jonkin verran paremmin, eli keskimäärin noin 350 000 $ vuodessa

Miksi ette kaikki siis lähteneet ekonoomiksi tai lekuriski ameriikkaan, vaan jäitte tänne suomeen nysväämään? Kaikkihan nyt kauppikseen ja lääkikseen pääsee, paitsi ne 80% hakijoista jotka jää joka kevät ulkopuolelle.

• ???
        tosiporsas kirjoitti:

Vuosikymmenen alalla työskennellyt MSc(BA) tienaa jenkeissä ka. 250 000 $/vuosi, eli 30 donaa kuukaudessa. Lääkärit tienaa jonkin verran paremmin, eli keskimäärin noin 350 000 $ vuodessa

Miksi ette kaikki siis lähteneet ekonoomiksi tai lekuriski ameriikkaan, vaan jäitte tänne suomeen nysväämään? Kaikkihan nyt kauppikseen ja lääkikseen pääsee, paitsi ne 80% hakijoista jotka jää joka kevät ulkopuolelle.

Ihan fuulaa.

Yksi esimerkki: kansallinen ydinaselabra, väitellyt tutkija, erikoisstipendillä (erikoishyvä CV), alle 100 000 taalaa vuosi.

http://www.lanl.gov/science/postdocs/salary.shtml

• ei aina niin helppoa

Ei se kauppakorkeakoulukaan aina takaa sitä, että pääsisi unelmiensa ammattiin tai työpaikkaan, eikä välttämättä aina edes kohtuullisen hyväåän tai koulutusta vastaavaan.

Avomieheni on kuappatieteen maisteri, joka valmistui 9kk sitten kauppakorkeasta ja on siitä saakka ollut työttömänä. Kyse ei ole siitä, etteikö hän olisi töitä hakenut, päinvastoin, hän on niitä kokopäiväisesti hakenut. Ongelmana on mielestäni se, että hän on hakenut vain ja ainoastaan koulutustaan vastaavia työpaikkoja eikä ole suostunut hakemaan yhtään sellaisia työpaikkoja, joihin myös esim. tradenomit voisivat hakea. Todistus hänellä on ollut aina kiitettävä, myöskin kauppakorkeasta. Gradusta hän sai magnan arvosanan, oli aivan hilkulla ettei tullut e. Hän myös teki gradunsa toimeksiantona eräälle suomen tunnetuimmalle ja kansainvälisemmimmälle yritykselle. On työkokemusta mm. pankkialalta, ja persoonana on esiintymiskykyinen, erittäin kielitaitoinen, älykäs ja sosiaalinen jne. eli se ei niistäkään voi olla kiinni.

Monessa työpaikassa hän on edennyt ns. viimeiseen vaiheeseen asti, jossa on enää ollut jäljellä 3 parasta hakijaa, mutta hän ei ole tullut valituksi. En tiedä jaellaanko noita työpaikkoja täysin suhteilla nykyään, vai onko mukana ollut aina kokeneempia työnhakijoita. Hän on hakenut kyllä pääasiassa Turun ja Helsingin suuntiin, jonne on myöskin pilvin pimein muita hakijoita.

Eli tällä kirjoituksellani tahdon vain sanoa, että ei se korkeakaan koulutus ole aina tae siitä, että onnistuu saamaan hyvän työpaikan ja että olisi jotenkin automaattiseta että sen jälkeen uraputki aukeaa loistokkaana edessä. Ainakin meillä tunnelmat alkavat olla jo aika epätoivoisia, kun ei työpaikkaa tunnu löytyvän ja noinkin pitkään on jo niitä töitä etsinyt. Nyt on oikeastaan kaksi vaihtoehtoa: joko lähteä kauppakorkeakouluun jatko-opiskelijaksi tekemään lisuria ja sen jälkeen väikkäriä, tai sitten perustaa jonkin sortin oma yritys.

Eli ihan mietittäväksi vain teille kaikille.

• DI+KTM

Tämä KTM:ien palkkojen suitsutus on siinä mielessä vähän harhaanjohtavaa, koska yli 4k€ palkkoihin vaaditaan yleensä pitkä työkokemus tai 2 tutkintoa(esim. DI KTM tai OTK KTM) ja yleensä eka 3tonnia maksetaan siitä ekasta tutkinnosta ja viimeisen tonnin saa sitten KTM-papereista.
      Lisäksi KTM-tutkinnon suorittaminen on äärimmäisen helppoa kun valitsee pääaineekseen johtamisen/markkinoinnin tai vastaavan. Sen sijaan laskentatoimi ja rahoitus voi olla nihkeämpiä suorittaa helposti mutta kyllä keskiverto DI-tutkinnon aikana ehtii hyvin suorittamaan vasemmalla kädellä KTM-tutkinnon(ketään DI:tä ei kiinnosta tradenomin tutkinto koska siellä pitää olla paikanpäällä istumassa tenttimisen sijaan) joilloin näkyy hyväpalkkaisena sekä TEK:in että SeFen palkkatilastoissa, ja näin saatiin taas DI:t ja KTM:ien keskipalkkoja nostettua...
      Lopuksi ihan omakohtaisesti sanoisin etten tunne ketään joka tienaisi toisen palkollisena yhdellä tutkinnolla yli 5000€/kk, sen sijaan muutama tuplamaisterikaverini tienaa viiden vuoden työkokemuksella sen 10k€/kk josta pitää maksaa 52% veroja joten ei täällä Suomessa koulutuksella rikastumaan pääse.

• Tyytyväinen

Itse olen HSO-tradenomi, eli sihteeritradenomi. Töitä löytyy vaikka kuinka paljon. Palkka on alle 2000€/kk, mutta ei ylitöitä, eikä suurta vastuuta tekemisistä. Riittää kun tekee omansa. Minkä takia kaikkien täytyisi tavoitella iso palkkaa ja hienoa titteliä. Eihän sairaanhoitajatkaan halua lääkäreiksi vaan nimenomaan hoitajiksi. Voi olla, että tulevaisuudessa haen kauppakorkeakouluun ja suoritan maisterin paperit, mutta tällä hetkellä olen ihan tyytyväinen näin.

• uraputki
        Tyytyväinen kirjoitti:

Itse olen HSO-tradenomi, eli sihteeritradenomi. Töitä löytyy vaikka kuinka paljon. Palkka on alle 2000€/kk, mutta ei ylitöitä, eikä suurta vastuuta tekemisistä. Riittää kun tekee omansa. Minkä takia kaikkien täytyisi tavoitella iso palkkaa ja hienoa titteliä. Eihän sairaanhoitajatkaan halua lääkäreiksi vaan nimenomaan hoitajiksi. Voi olla, että tulevaisuudessa haen kauppakorkeakouluun ja suoritan maisterin paperit, mutta tällä hetkellä olen ihan tyytyväinen näin.

Opettele ottamaan paremmin suihin, niin eiköhän se liksa nouse. Kyllä hutsusihteeri aina parempaa palkkaa saa...

t. esiMIES

• tutkintotehtailija

äläpäs hopsi siellä, ei reilu neljän tonnin liksa nyt niin kummallinen ole. sen saavuttaa ainakin miespuolinen ekonomi helpostikin noin 5-10 työvuoden jälkeen eli suunnilleen 35-vuotiaana, eikä sen eteen tarvitse edes edetä johtajan palleille.

provosi oli muutenkin melkoista soopaa. jos sinä et tunne ketään yli 5 tonnia tienaavia pelkkiä ekonomeja tai DI:tä, niin tuttavapiirissäsi on kyllä melkoisia luusereita.

kaksi - kolme yliopistotutkintoa on ihan ok, yleensä kun on niin että mitä enemmän oppii niin laaja-alaisemmin ja tuottavammin kykenee työskentelemään, mutta kovin radikaalia lisää lisätutkinnot eivät palkkaan pääsääntöisesti tuo. Esimerkiksi KTM OTK on tietysti erinomainen lähtökohta vaikkapa tilintarkastajan työhön, mutta palkkaa se ei niissä tehtävissä juurikaan kasvata. Sieltä toki edetään yleensä talous- tai liikkeenjohtoon, ei oppi pahitteeksi niissäkään hommissa ole ja tietysti palkkaus on mitä parhain.

Kymppitonnin tuloista menee veroa sotuja yhteensä 48,7%, ilman vähennyksiä. Tuplamaisterikaverisi makselee ilmeisesti myös pääomatuloveroa ennakonkannon muodossa, tai sitten joku pissaa häntä verotoimistossa iirikseen.

• DI-02

"Lopuksi ihan omakohtaisesti sanoisin etten tunne ketään joka tienaisi toisen palkollisena yhdellä tutkinnolla yli 5000€/kk,"

No tälläisiähän tapauksia on joka paikassa. Setäni tienaa yhdellä tutkinnolla (AMIKSESTA valmistunut) n. 6500 e kuussa, asiantuntijatehtävissä. Kaverini isä luultavasti suunnilleen saman verran koulutukseltaan hän on DI.

Lopuksi vielä sanosin ettei koulutuksella ole oikeastaan mitään väliä (paitsi alussa) kun palkkoja tarkastellaan. Palkka määräytyy sen mukaan mitä osaa ja kuinka tärkeä henkilö omalle firmalleen on. minulla on kavereita joilla on DI:n tai KTM:n koulutus silti heidän palkkansa on vähän reilut 2000 e/kk eli todella onneton. Onhan sitä itsekin ollut tekemisissä muutaman pikkupyrkyrin kanssa jotka eivät tajua yhtikäs mitään tekniikasta tahi kauppatieteistä vaikka heillä koulutus siihen onkin.

• tiedonjakaja

"(ketään DI:tä ei kiinnosta tradenomin tutkinto koska siellä pitää olla paikanpäällä istumassa tenttimisen sijaan)"

Mistä moinen "tieto"?

• pääsin yliopistoon
        tiedonjakaja kirjoitti:

"(ketään DI:tä ei kiinnosta tradenomin tutkinto koska siellä pitää olla paikanpäällä istumassa tenttimisen sijaan)"

Mistä moinen "tieto"?

Samanlaistahan siellä on kuin lukiossa. Tunneilla on pakko olla paikalla ja melkein kaikki tunnit ovat oman luokan kanssa. AMK:ssa ei ole luentoja tai tenttejä, vaan tunteja ja kokeita.

• käsittämätöntä
        pääsin yliopistoon kirjoitti:

Samanlaistahan siellä on kuin lukiossa. Tunneilla on pakko olla paikalla ja melkein kaikki tunnit ovat oman luokan kanssa. AMK:ssa ei ole luentoja tai tenttejä, vaan tunteja ja kokeita.

Kuulostaa kyllä tosi kummalliselle. Meillä oli 70% paikallaolovelvollisuus vain kielissä ja matikassa, että pääsi VÄLIKOKEISIIN. Tenttimään pystyi siis ihan kotona istumallakin. Tai sanottakoon, että "isoon kokeenseen" pääsi siis tunneilla istumattakin, koska termi "tentti" on ilmeisesti mielestäsi varattu yliopisto-maailmaan. SV:n valinnan jälkeen suurin osa tunneista tosiaan mentiin saman suuntautumisen valinneen porukan kanssa. Mites "tunti" ja "luento" sitten eroaa, jos voisit ystävällisesti valaista?

• koppelo_111
        käsittämätöntä kirjoitti:

Kuulostaa kyllä tosi kummalliselle. Meillä oli 70% paikallaolovelvollisuus vain kielissä ja matikassa, että pääsi VÄLIKOKEISIIN. Tenttimään pystyi siis ihan kotona istumallakin. Tai sanottakoon, että "isoon kokeenseen" pääsi siis tunneilla istumattakin, koska termi "tentti" on ilmeisesti mielestäsi varattu yliopisto-maailmaan. SV:n valinnan jälkeen suurin osa tunneista tosiaan mentiin saman suuntautumisen valinneen porukan kanssa. Mites "tunti" ja "luento" sitten eroaa, jos voisit ystävällisesti valaista?

liitynpäs keskusteluun. Itse olen viettänyt vuoden stadiassa ja sillä perusteella voin sanoa että AMK:ssa on todellakin tunteja. Mielestäni luennon nimitys tulee siitä että joku tulee puhumaan luokalle asiansa ja häipyy sitten. AMK:ssa saatoimme tehdä vaikka laskuja ja opettaja kierteli neuvomassa ja katsomassa miten työ sujuu, eli aivan kuten lukiossa. No itse hajosin täydellisesti AMK:n onnettomaan hommaan ja siirryin sieltä pois, paha pettymys ko. koulu oli ainakin itselleni. Yliopisto maailma soveltui minulle huomattavasti paremmin.

• hopelipopeli

kyseessä kauppakouluaan käyvä tuleva ekonomin raasu, joka pelkää omaa tulavaisuuden työpaikkaansa ja kyseenalaistaa amk-koulutuksen. kyllä minuakin pelottaisi jos työnantaja voi palkata samaa hommaa tekemään halvemman yhtä paljon osaavan työntekijän. numeroita osaa nyt pyöritellä vaikka koulutettu simpanssi mutta myös omaa palkkaansa hehkuttava kokoomusnuori.

• tyhmä kysymys...

Mistä lähtien amk on ollu amis? Jos kertoisin opiskelevani amiksessa/amistossa (miten se nyt sit kirjoitettais) niin kyl sitä oletettais et meikä puhuis tällöin ammattioppilaitoksesta joka taas on ihan eri koulutustaso ku amk eli ammattikorkeakoulu.

• oikeessa oot

En kyllä ole minäkään kuullut aiemmin että amiksessa koulutetaan tradenomeja.

• nykyajan amis
        oikeessa oot kirjoitti:

En kyllä ole minäkään kuullut aiemmin että amiksessa koulutetaan tradenomeja.

Siitä ei pääse yli eikä ympäri. Vain viikset puuttuvat.

• proprietor

kun teoreettikojen palkat hipovat pilviä. Syytetään duunareiden palkkojen olevan suuria (no ovathan ne verrattuna Kiinaan, Itäblokin maihin jne), mutta kaikenmaailman turhat virkamiehet ja A4 -lappujen pyörittäjät tappavat yrittäjyyden maassamme. Puoli miljoonaa työtöntä (luku sisältää pilipalityöllistetyt, -koulutuksissa istuvat) ja pula ammatti-ihmisistä, kuten putkimiehistä, rakennusmiehistä, kertoo koulutuksen tasapainottomuudesta. Pitää olla yritystoimintaa, että ekonomeilla on työtä tehdä tutkimuksiaan ja pyöritellä toisten rahoja.

• joran

Kyllä vaan maailma on byrokraattien A4:n kääntäjien ja osaamattomien p..nuoleskelijoiden pyörittelemä. Meidän organisaatiossa on yli puolet sellaista sorttia, toisesta puolesta puolet on sitä evvk p..nuoleskelijoita ja vain loput 25% tekeekin oikeasti duunia...

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Suomen kansa haluaa Antti Lindtmanista pääministerin

Lindtman on miltei tuplasti suositumpi kuin etunimikaimansa Kaikkonen. Näin kertoo porvarimedian teettämä kysely. http
      Maailman menoa
      262
      4606
    2. Vain 21% kannattaa Lindtmania pääministeriksi

se on selvästi vähemmän kuin puolueen kannatus, mites nyt noin?
      Maailman menoa
      132
      3003
    3. Miten löydän sinut

Ja saan sanottua kaiken mitä haluan sinulle kertoa? Ja kuinka kuuntelisit minua sen hetken? Kuinka voin ilmaista sen mit
      Ikävä
      43
      2786
    4. Yöllinen autolla kaahari Heinolan seudulla

Asukkaita häiriköivän nuoren herran autokaahaus keskustelu poistettu, onko jokin hyvävelijärjestelmä käytössä ?
      Heinola
      76
      1761
    5. Vaikea tilanne

Hieman kolkuttaa omatuntoa, kun on osoittanut kiinnostusta väärää naista kohtaan. En ymmärrä miten toinen on voinut te
      Ikävä
      106
      1614
    6. Jouluksi miettimistä: kuka tai mikä valmistaa rahan?

Nyt kun on ollut vääntöä rahasta ja eritoten sen vähyydestä, niin olisi syytä uida rahan alkulähteille, eli mistä se syn
      Maailman menoa
      28
      1493
    7. Milloin kaivatullasi

.. on nimipäivä?
      Ikävä
      58
      1351
    8. Kehtaisitko näyttäytyä

kaivattusi seurassa?
      Ikävä
      94
      1253
    9. Missä kunnassa kaivattusi asuu

Kuinka tarkkaa uskalla sanoa?
      Ikävä
      47
      1129
    10. Julkinen sektori on elänyt aivan liian leveästi yli varojensa!

Viimeisen 15 vuoden aikana julkisen puolen palkat ovat nousseet n. 40%, kun taas yksitysellä sektorilla vain n. 20%. En
      Maailman menoa
      212
      1128
    Aihe