Taas puheita nastarenkaiden käytöstä kesällä kun poistaa nastat

Anonyymi-ap

Ihan on pelkkää hyvää kokemusta kun kaksikevättä sitten poisti nastat Nokian Hakkapelitasta.
Väite että kuluisi kesäkuumalla nopeammin on hömppä puheita, jopa eräs merkkiliikken huolto sanoi sellaisen renkaan kestävän paremmin kun ne tehty kovemmaksi kuin kesärenkaat.
Alkuun piti hiukan seurata kaarteissa, siihen kun pisti sellaiset 0,2-0,3 bariksiko niitä sanotaan enemmän, kaarrenopeys parani. Tosin tuskin ovat mitään kesärenkausiin verrattava kaarrenopeus. Ehkä vastaavan tasoinen kuin jollain merkillä on kesärenkaina saatavilla kaarteussa heikommat mutta suoralla hyvät?
On tosi nautinto ollut kun ei tarvinnut talven tullessa vaihtaa renkaita. Huomioitava talvella jäisellä tiellä tietysti liukkaammat mutta ajannut jopa hyvin pitkiä matkoja kerrallaan ja siinä eri sää olotilanteissa hyvin meni. Oulua ennen, ennen moottoritietä olevassa liikenne ympyrässä Oulusta etelään hiukan meni sivuttain vaikka taatusti varovaisena arvasin siinä olevan liuksta. Siis arviolta korkeintaan ajoi 25km/tunnissa. Noin muuten talvella oli täydellinen pito lumi-kovalumi metsätiellä, jopa repi hienosti kovan lumen niin että näkyi sora tiestä kun asetteli autoa pysäköidessä.
Varmasti rengaslajeissa on eroa eli kaikki nastat pois talvirenkausta ei takaa niin laadukasta kesänautintoa. Huonoimmat voi olla nastoilla tai ilman jopa vaaralliset, ilmeisesti hyväksyttävät.
Mukana ollut autossa syvyystikku aina mukana jolla ajoittain mitannut syvyyden. Lisäksi erityisen hyvä (kallis) pitkä käsipumppu ollut hyvä, sillä voinut tarvuttaessa pumpata erityisen vaikeissa tunturiteillä rennaat oikein täyteen jolloin maavara kasvaa. Tuolloin ajonopeus saa olla korkeintaan 50km muuten rakenteet kärsii ja rengas puhkeaa. Sitten kun tulee taas päätien reunaan voi laskea ylimääräisen ilmat pihalle ja tarkistaa pumpulla ilmanpaineet sopiviksi.

29

327

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      No tuo oli ehkä suurinta paskaa mitä renkaista on koskaan kirjoitettu ja myös kovin sekavaa tekstiä lukea.

      • Anonyymi

        On tainnut mennä rengasrahat "parempiin suihin".


      • Anonyymi

        Pito samaa luokkaa kuin käyttävät sähkö-autoissa joiden renkaat ovat pidoltaan heikommat kuin polttomoottoriautojen. Sähkö-autoissa tärkeämpää on vierintä. Sähkö-autojen uusi renkaan urasyvyys on 5,5 kun polttomoottoriautoilla 8,5. Jo onkun kiihdytyksen jälkeen 5,5 on pian 4,7?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pito samaa luokkaa kuin käyttävät sähkö-autoissa joiden renkaat ovat pidoltaan heikommat kuin polttomoottoriautojen. Sähkö-autoissa tärkeämpää on vierintä. Sähkö-autojen uusi renkaan urasyvyys on 5,5 kun polttomoottoriautoilla 8,5. Jo onkun kiihdytyksen jälkeen 5,5 on pian 4,7?

        Se tarkoitta seuraavaa, vesiliirron mahdollisuus merkittävästi syurempi kuin polttomoottoriaution renkaiden jossa sama kulutuspinta olisi vielä 7,7. Röh, röh,


      • Anonyymi

        samaa mieltä


    • Anonyymi

      Olen nuorena ja vähävaraisena syyllistynyt nasrtajyrsimien muuttamiseen kesärenkaisi.

      Kyseessä tietenkin liki 10 vuoden ikäiset ja kovettuneet nastajyrsimet, jotka oli ihan toivottoman liukkaat talvella, vaikka melkein kaikki nastat tallella. Mutta heiluivat koloissaan kuin irtoamassa olevat maitohampaat.

      Koska kumipintaa oli vielä reilusti ... niin, eihän se kumi enää kivikovaksi kovettuneena kulu ... päätin tuunata ne kesärenkaiksi, mikä oli yllättävän helppo
      operaatio. Kapekärkinen meisseli samaan koloon nastan kanssa, vääntöä ja plop.

      Ihan kamalat kesärenkaat niistä sai. Kovettuneen kumin pidossa ei hurraamista, rengasmelua ja uraherkkyyttä piisasi. Takatalven yllättäessä kuvittelin pärjääväni OK, kun oli sentään renkaat, joissa talvirenkaan karkea kuviointi... ehei. nastajyrsimen pito on niiden nastojen varassa. Näillä renkailla ei lumipinnalla pärjännyt edes sen vertaa kuin muut, kesärenkain, liikkeellä olleet autot.

      Myöhemmin on tullut opittua, että uudetkin talvirenkaat ovat märällä tiellä selvästi kesärenkaita huonommat mm. vesiliirron suhteen Kesärenkaan kuviointi on suunniteltu syrjäyttämään vettä. Ero näkyy jopa polttoaineenkulutuksessa. Märkä tienpinta/vesisade nostaa kulutusta 0,3 l/100 km, kun ajan talvirenkain. Kesärenkain vaikutus on pienempi.

      • Anonyymi

        Harvat kaahaa niin kuin sinä. Meteli on pienempi ja pehmeämpi. Ottanut huomioon tietusti verteiluna kesärengas tai nastallinen talvella ettei mutkiin ajele rajoituksien maksiminopeutta. Tietysti ajotaito joillain on suhteellista mutta suunilleen suoralla ajo on sujunut hyvin. On selvä tietysti ettei kaikilla renkailla ole hyvä laittaa vaikka BMW alle menee hyvin tavallisimpaan autoihin joilla on tarkoitus edetä eikä kilpailla muiden kanssa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Harvat kaahaa niin kuin sinä. Meteli on pienempi ja pehmeämpi. Ottanut huomioon tietusti verteiluna kesärengas tai nastallinen talvella ettei mutkiin ajele rajoituksien maksiminopeutta. Tietysti ajotaito joillain on suhteellista mutta suunilleen suoralla ajo on sujunut hyvin. On selvä tietysti ettei kaikilla renkailla ole hyvä laittaa vaikka BMW alle menee hyvin tavallisimpaan autoihin joilla on tarkoitus edetä eikä kilpailla muiden kanssa.

        Jarrutusmatka on vanhoilla nastarenkailla todella pitkä verrattuna kunnollisiin kesärenkaisiin, sillä lienee väliä?


    • Anonyymi

      Kortti pois jos totta tämä sepustus. Ja rikosväline valtiolle.

      • Anonyymi

        Rengasliikkeet mainostaa uusia renkaita, eräski tunnettu rengasliike toi markkinoille mediakohinalla uutuuden joka osottautui oikein heikoksi kesärenkaaksi. Lautoin sellaiset siihen aikaan aika kovatehoseen autooni, olivat kamalat. Katsastuksessaki sanoivat etteivät tunnu kivalta. Sellasta se on, vaikea arvioida paljonko markkinoilla myydään on heikkolaatuisia kesärenkaita kuin entisiä nastallisia renkaita. Rengasliikkeet päättä osaltaan miten vastuullisia ovat, melkoisella varmuudella eivät nuku huonosti siitä alkaen kun asiakas lähtee kaupasta uusulla renkailla?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Rengasliikkeet mainostaa uusia renkaita, eräski tunnettu rengasliike toi markkinoille mediakohinalla uutuuden joka osottautui oikein heikoksi kesärenkaaksi. Lautoin sellaiset siihen aikaan aika kovatehoseen autooni, olivat kamalat. Katsastuksessaki sanoivat etteivät tunnu kivalta. Sellasta se on, vaikea arvioida paljonko markkinoilla myydään on heikkolaatuisia kesärenkaita kuin entisiä nastallisia renkaita. Rengasliikkeet päättä osaltaan miten vastuullisia ovat, melkoisella varmuudella eivät nuku huonosti siitä alkaen kun asiakas lähtee kaupasta uusulla renkailla?

        Jos ei asiasta tiedä, eikä osaa tietoa hakea, niin renkaan hinta kertoo melko hyvin kuinka hyvä tai huono rengas on.
        Miten katsastus totesi, että renkaat "ei tunnu hyvältä"?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos ei asiasta tiedä, eikä osaa tietoa hakea, niin renkaan hinta kertoo melko hyvin kuinka hyvä tai huono rengas on.
        Miten katsastus totesi, että renkaat "ei tunnu hyvältä"?

        Kaiketi jollain hetulan heilunta kertoo miltä tuntuu,...


    • Anonyymi

      Löytääkö rengasliikkeen jätekasasta hyviä nastattomia talvirenkaita parin kesän ajoon?

      • Anonyymi

        Varasti löytyy, mutta siitä kasasta ei saa ottaa, se on varkaus.


    • Anonyymi

      Kannattaa ne kuluttaa loppuun hyvä pintaiset kus luistimet.👍

    • Anonyymi

      Ja paljonko niitä kilometrejä tulee vuodessa? Villi veikkaus on että korkeintaan 6000 km.

      • Anonyymi

        Sähköautojen uudet 5,5milliset urasyvyys kestää painavassa autossa asfaltilla käytänmössä vain yhden kesän noin 20000km, sen jäkeen vain vähän kukutuspintaa.
        Soratiellä nuo painavan sähkö-auton alla saattaa kestää 100-200km, oli jossain joku lapissa kertonut joutuneen vaihtaan jatkuvasti (tulikoha sählö-auto halvaksi).
        Ai niin jokunen aika sitten laivan autokannelle meni ilmeisesti liikaa painavia sähkö-autoja, kansi lavalle romahti?

        Ei voi suositella muuta kuin käyttänyttä Nokian Hakkapilita jos poistaa keväällä nastat, on se vaan ollut niin nautinto niillä ajaa. Hiljaisempi on kun monet kesärenkaat, totta on käyännössä pyrkinyt pitään huomattavasti pidempää etäisyytte delläajaviin. Huomannut myös jos ajaa noin 85km tunnissa moottoritiellä jossa monet päästelee sataa tai kovempaa keväisin kun tiellä viellä irronneuta nastoja, niin huomattacasti pienempi todennäköisyys etulasiin lennellä kilahtavia esineitä. Jos siinä ajaa noin sataa niin ihan varmasti kilahtelee ohittanut autosta lasiin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sähköautojen uudet 5,5milliset urasyvyys kestää painavassa autossa asfaltilla käytänmössä vain yhden kesän noin 20000km, sen jäkeen vain vähän kukutuspintaa.
        Soratiellä nuo painavan sähkö-auton alla saattaa kestää 100-200km, oli jossain joku lapissa kertonut joutuneen vaihtaan jatkuvasti (tulikoha sählö-auto halvaksi).
        Ai niin jokunen aika sitten laivan autokannelle meni ilmeisesti liikaa painavia sähkö-autoja, kansi lavalle romahti?

        Ei voi suositella muuta kuin käyttänyttä Nokian Hakkapilita jos poistaa keväällä nastat, on se vaan ollut niin nautinto niillä ajaa. Hiljaisempi on kun monet kesärenkaat, totta on käyännössä pyrkinyt pitään huomattavasti pidempää etäisyytte delläajaviin. Huomannut myös jos ajaa noin 85km tunnissa moottoritiellä jossa monet päästelee sataa tai kovempaa keväisin kun tiellä viellä irronneuta nastoja, niin huomattacasti pienempi todennäköisyys etulasiin lennellä kilahtavia esineitä. Jos siinä ajaa noin sataa niin ihan varmasti kilahtelee ohittanut autosta lasiin.

        Tuossa ei ole mitään järkeä yritäpä nyt jo rauhoittua.


    • Anonyymi

      Ootteko kuulleet sellaisesta keksinnöstä kuin kitkarengas, ei tarvii nyppiä nastoja.

    • Anonyymi

      Tietysti ajan 3mm kuluneet nastarenkaani kesän aikana eikä edes kulu loppuun. Syksyllä uudet piikkipyörät alle ja talvi saa alkaa. Nastarenkaat nastat pois nypittyinä on täysin turvalliset ja hyvät rrenkaat se on 100% totuus. Autolehtien ratakierros sekunnit ja jarrutus matka mittaukset on tosi asioita mutta nepä ei kiinnosta minua. Ajan ennakoiden ja turvallisesti muut huomioiden. Ei mitään ongelmaa koskaan eikä tule tämmöisen rengas operaation jälkeen. Vaarallisuus on siinä ratin ja selkänojan välissä olkoon vaikka mitkä testivoittaja renkaat ei nasttomilla renkailla liikenteessä.
      Välillä ajan kesärenkailla ja en näe koe että mitään ihmeellistä tapahtuu nastojen jälkeen. Ajakaa järkevästi niin eipä tule vahinkoja. Nylyiset vahingot tapahtuu idioottimaien ajon seurauksena ei sen nastattoman nastarenkaan tähden. Se on totuus.

      • Anonyymi

        Et ole koskaan ajanut yhtään millään jos ei polkupyörää lasketa. Satuilet vaan kun ei ole mitään järkevää tekemistä.


      • Anonyymi

        Vaikka sinä olisit millainen tarttumisen ja vakio, niin et voi kaikkea ja kaikkien tekoja ja töppäyksiä ennakoida ja esim. hirven väistäminen tai kulman takaa tuleva lapsi tulee sen verran yllättäen että renkaan ominaisuuksille tulee tarvetta.
        Mutta omapa on valintasi ja mielettömän suuri säästö, hihii!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vaikka sinä olisit millainen tarttumisen ja vakio, niin et voi kaikkea ja kaikkien tekoja ja töppäyksiä ennakoida ja esim. hirven väistäminen tai kulman takaa tuleva lapsi tulee sen verran yllättäen että renkaan ominaisuuksille tulee tarvetta.
        Mutta omapa on valintasi ja mielettömän suuri säästö, hihii!

        Vanha nastaton entinen nastarengas kestää paremmin kuin sähkö-autojen 5,5millin kitkarengas kuoppia, sorateita ja maastoa. Mikään rengas ei ole täydellinen, mikään kesärengas ei ole estänyt Suomessa kolareita. Tilanne nopeus, havaintokyky, häikäisyt, älypuhelimien räpeltämiset, ajon aikana syöminen, viinaryypyt ovat niitä jotka aiheuttaneet tavallista enemmän onnettomuuksia. Kovin monilla ihmisillä on luulo että auto pysyy tiellä kuin itsestäön kun autossa on sportti alusta ja kesällä kesärenkaat. Sitten vai kokeilevat pitoa, mutta eivät tajua tiellä olevan jossain mutkassa vaikka talven jäljeltä hikkaa jolloin hurjastelija suorastaan lentää ulos😇🥳🤗🤭,...


      • Anonyymi

        Autolehtien mukaan kalliit renkaat kulkee ympyrärataa 90 km/h halvat vain 80 km/h,
        mutta minä en aja koskaan liikenneympyrään 80 lasissa vaan 40 on sopiva nopeus.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Autolehtien mukaan kalliit renkaat kulkee ympyrärataa 90 km/h halvat vain 80 km/h,
        mutta minä en aja koskaan liikenneympyrään 80 lasissa vaan 40 on sopiva nopeus.

        Hieno perustelu, ei sitten melu ja turvallisuus väitötolanteessa merkitse mitään?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vaikka sinä olisit millainen tarttumisen ja vakio, niin et voi kaikkea ja kaikkien tekoja ja töppäyksiä ennakoida ja esim. hirven väistäminen tai kulman takaa tuleva lapsi tulee sen verran yllättäen että renkaan ominaisuuksille tulee tarvetta.
        Mutta omapa on valintasi ja mielettömän suuri säästö, hihii!

        Sillä kesärenkaallasi todennäköisest menet siihen risteykseen liian lujaa, koska siulla on kitkat joilla jarrutusmatkasi piteneen kun niin lujaa ajelet.


    • Anonyymi

      Kauan saa mennä ajassa taaksepäin, että otettiin nastat pois renkaista ja ajettiin ne loppuun kesällä.

      • Anonyymi

        Se oli sitä samaa porukkaa joka vei omat öljyt ja suodattimen kun vei autonsa huoltoon.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Se oli sitä samaa porukkaa joka vei omat öljyt ja suodattimen kun vei autonsa huoltoon.

        Minä pistän ne itte pellin alle, internetissä on videoita jossa moniin uusimpiki autoihin on huollot nähtävillä. Ennen oli tulpan johdotki niin helppo irrottaa ettei videoita tarvinut katella. Nyt nekin on monimutkaiset. Lisäksi erikoissännöt jos poistaa akun johdot ja uudelleen kiinityksen jälkeen jos starttaa käyntiin niin tulee koko rojukasaan ongelmia. Oikea menetelmä on pitää virtaa päällä maksimi minuutti, sitten sammuttaa ja vasta tuolloin kynnistää. Ei ennen ollut noin vaikeaa.
        Ja jos toiselle annat ystävällisin virtaa, niin tuskimpa sen jäkeen liikut vaurioituneella autollasa pitkälle, niin olet kiltisti rikkonut autosi?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

      Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      102
      2176
    2. Ei se mene ohi ajan kanssa

      Näin se vaan on.
      Ikävä
      99
      1557
    3. Tunnistebiisi

      Laita joku tunnistebiisi, niin tiedän ett oot täällä ja kaipaat ehkä mua
      Ikävä
      80
      1275
    4. Taidat tykätä linnuista paljon

      Mikä on sun lemppari ☺️😉🥹🦢🐦‍⬛🦉🦜🦚
      Ikävä
      121
      1273
    5. Tavoitteeni onkin ärsyttää

      Sua niin turhaudut ja unohdat koko homman
      Ikävä
      117
      1226
    6. Okei nyt mä ymmärrän

      Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘
      Ikävä
      57
      1034
    7. Olen huolissani

      Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis
      Ikävä
      60
      1014
    8. Miks käyttäydyt noin?

      Välttelet kaikkia kohtaamisia...
      Ikävä
      51
      1007
    9. Ei sun tarvi jännittää enää

      en yritä enää mitään. Tiedän että olin mauton ja sössin kaiken.
      Ikävä
      36
      932
    10. Minkälainen ääni mulla on mies

      Sinun mielestä?
      Ikävä
      33
      814
    Aihe