Ihan on pelkkää hyvää kokemusta kun kaksikevättä sitten poisti nastat Nokian Hakkapelitasta.
Väite että kuluisi kesäkuumalla nopeammin on hömppä puheita, jopa eräs merkkiliikken huolto sanoi sellaisen renkaan kestävän paremmin kun ne tehty kovemmaksi kuin kesärenkaat.
Alkuun piti hiukan seurata kaarteissa, siihen kun pisti sellaiset 0,2-0,3 bariksiko niitä sanotaan enemmän, kaarrenopeys parani. Tosin tuskin ovat mitään kesärenkausiin verrattava kaarrenopeus. Ehkä vastaavan tasoinen kuin jollain merkillä on kesärenkaina saatavilla kaarteussa heikommat mutta suoralla hyvät?
On tosi nautinto ollut kun ei tarvinnut talven tullessa vaihtaa renkaita. Huomioitava talvella jäisellä tiellä tietysti liukkaammat mutta ajannut jopa hyvin pitkiä matkoja kerrallaan ja siinä eri sää olotilanteissa hyvin meni. Oulua ennen, ennen moottoritietä olevassa liikenne ympyrässä Oulusta etelään hiukan meni sivuttain vaikka taatusti varovaisena arvasin siinä olevan liuksta. Siis arviolta korkeintaan ajoi 25km/tunnissa. Noin muuten talvella oli täydellinen pito lumi-kovalumi metsätiellä, jopa repi hienosti kovan lumen niin että näkyi sora tiestä kun asetteli autoa pysäköidessä.
Varmasti rengaslajeissa on eroa eli kaikki nastat pois talvirenkausta ei takaa niin laadukasta kesänautintoa. Huonoimmat voi olla nastoilla tai ilman jopa vaaralliset, ilmeisesti hyväksyttävät.
Mukana ollut autossa syvyystikku aina mukana jolla ajoittain mitannut syvyyden. Lisäksi erityisen hyvä (kallis) pitkä käsipumppu ollut hyvä, sillä voinut tarvuttaessa pumpata erityisen vaikeissa tunturiteillä rennaat oikein täyteen jolloin maavara kasvaa. Tuolloin ajonopeus saa olla korkeintaan 50km muuten rakenteet kärsii ja rengas puhkeaa. Sitten kun tulee taas päätien reunaan voi laskea ylimääräisen ilmat pihalle ja tarkistaa pumpulla ilmanpaineet sopiviksi.
Taas puheita nastarenkaiden käytöstä kesällä kun poistaa nastat
29
270
Vastaukset
- Anonyymi
No tuo oli ehkä suurinta paskaa mitä renkaista on koskaan kirjoitettu ja myös kovin sekavaa tekstiä lukea.
- Anonyymi
On tainnut mennä rengasrahat "parempiin suihin".
- Anonyymi
Pito samaa luokkaa kuin käyttävät sähkö-autoissa joiden renkaat ovat pidoltaan heikommat kuin polttomoottoriautojen. Sähkö-autoissa tärkeämpää on vierintä. Sähkö-autojen uusi renkaan urasyvyys on 5,5 kun polttomoottoriautoilla 8,5. Jo onkun kiihdytyksen jälkeen 5,5 on pian 4,7?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Pito samaa luokkaa kuin käyttävät sähkö-autoissa joiden renkaat ovat pidoltaan heikommat kuin polttomoottoriautojen. Sähkö-autoissa tärkeämpää on vierintä. Sähkö-autojen uusi renkaan urasyvyys on 5,5 kun polttomoottoriautoilla 8,5. Jo onkun kiihdytyksen jälkeen 5,5 on pian 4,7?
Se tarkoitta seuraavaa, vesiliirron mahdollisuus merkittävästi syurempi kuin polttomoottoriaution renkaiden jossa sama kulutuspinta olisi vielä 7,7. Röh, röh,
- Anonyymi
samaa mieltä
- Anonyymi
Olen nuorena ja vähävaraisena syyllistynyt nasrtajyrsimien muuttamiseen kesärenkaisi.
Kyseessä tietenkin liki 10 vuoden ikäiset ja kovettuneet nastajyrsimet, jotka oli ihan toivottoman liukkaat talvella, vaikka melkein kaikki nastat tallella. Mutta heiluivat koloissaan kuin irtoamassa olevat maitohampaat.
Koska kumipintaa oli vielä reilusti ... niin, eihän se kumi enää kivikovaksi kovettuneena kulu ... päätin tuunata ne kesärenkaiksi, mikä oli yllättävän helppo
operaatio. Kapekärkinen meisseli samaan koloon nastan kanssa, vääntöä ja plop.
Ihan kamalat kesärenkaat niistä sai. Kovettuneen kumin pidossa ei hurraamista, rengasmelua ja uraherkkyyttä piisasi. Takatalven yllättäessä kuvittelin pärjääväni OK, kun oli sentään renkaat, joissa talvirenkaan karkea kuviointi... ehei. nastajyrsimen pito on niiden nastojen varassa. Näillä renkailla ei lumipinnalla pärjännyt edes sen vertaa kuin muut, kesärenkain, liikkeellä olleet autot.
Myöhemmin on tullut opittua, että uudetkin talvirenkaat ovat märällä tiellä selvästi kesärenkaita huonommat mm. vesiliirron suhteen Kesärenkaan kuviointi on suunniteltu syrjäyttämään vettä. Ero näkyy jopa polttoaineenkulutuksessa. Märkä tienpinta/vesisade nostaa kulutusta 0,3 l/100 km, kun ajan talvirenkain. Kesärenkain vaikutus on pienempi.- Anonyymi
Harvat kaahaa niin kuin sinä. Meteli on pienempi ja pehmeämpi. Ottanut huomioon tietusti verteiluna kesärengas tai nastallinen talvella ettei mutkiin ajele rajoituksien maksiminopeutta. Tietysti ajotaito joillain on suhteellista mutta suunilleen suoralla ajo on sujunut hyvin. On selvä tietysti ettei kaikilla renkailla ole hyvä laittaa vaikka BMW alle menee hyvin tavallisimpaan autoihin joilla on tarkoitus edetä eikä kilpailla muiden kanssa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Harvat kaahaa niin kuin sinä. Meteli on pienempi ja pehmeämpi. Ottanut huomioon tietusti verteiluna kesärengas tai nastallinen talvella ettei mutkiin ajele rajoituksien maksiminopeutta. Tietysti ajotaito joillain on suhteellista mutta suunilleen suoralla ajo on sujunut hyvin. On selvä tietysti ettei kaikilla renkailla ole hyvä laittaa vaikka BMW alle menee hyvin tavallisimpaan autoihin joilla on tarkoitus edetä eikä kilpailla muiden kanssa.
Jarrutusmatka on vanhoilla nastarenkailla todella pitkä verrattuna kunnollisiin kesärenkaisiin, sillä lienee väliä?
- Anonyymi
Kortti pois jos totta tämä sepustus. Ja rikosväline valtiolle.
- Anonyymi
Rengasliikkeet mainostaa uusia renkaita, eräski tunnettu rengasliike toi markkinoille mediakohinalla uutuuden joka osottautui oikein heikoksi kesärenkaaksi. Lautoin sellaiset siihen aikaan aika kovatehoseen autooni, olivat kamalat. Katsastuksessaki sanoivat etteivät tunnu kivalta. Sellasta se on, vaikea arvioida paljonko markkinoilla myydään on heikkolaatuisia kesärenkaita kuin entisiä nastallisia renkaita. Rengasliikkeet päättä osaltaan miten vastuullisia ovat, melkoisella varmuudella eivät nuku huonosti siitä alkaen kun asiakas lähtee kaupasta uusulla renkailla?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Rengasliikkeet mainostaa uusia renkaita, eräski tunnettu rengasliike toi markkinoille mediakohinalla uutuuden joka osottautui oikein heikoksi kesärenkaaksi. Lautoin sellaiset siihen aikaan aika kovatehoseen autooni, olivat kamalat. Katsastuksessaki sanoivat etteivät tunnu kivalta. Sellasta se on, vaikea arvioida paljonko markkinoilla myydään on heikkolaatuisia kesärenkaita kuin entisiä nastallisia renkaita. Rengasliikkeet päättä osaltaan miten vastuullisia ovat, melkoisella varmuudella eivät nuku huonosti siitä alkaen kun asiakas lähtee kaupasta uusulla renkailla?
Jos ei asiasta tiedä, eikä osaa tietoa hakea, niin renkaan hinta kertoo melko hyvin kuinka hyvä tai huono rengas on.
Miten katsastus totesi, että renkaat "ei tunnu hyvältä"? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jos ei asiasta tiedä, eikä osaa tietoa hakea, niin renkaan hinta kertoo melko hyvin kuinka hyvä tai huono rengas on.
Miten katsastus totesi, että renkaat "ei tunnu hyvältä"?Kaiketi jollain hetulan heilunta kertoo miltä tuntuu,...
- Anonyymi
Löytääkö rengasliikkeen jätekasasta hyviä nastattomia talvirenkaita parin kesän ajoon?
- Anonyymi
Varasti löytyy, mutta siitä kasasta ei saa ottaa, se on varkaus.
- Anonyymi
Kannattaa ne kuluttaa loppuun hyvä pintaiset kus luistimet.👍
- Anonyymi
Ja paljonko niitä kilometrejä tulee vuodessa? Villi veikkaus on että korkeintaan 6000 km.
- Anonyymi
Sähköautojen uudet 5,5milliset urasyvyys kestää painavassa autossa asfaltilla käytänmössä vain yhden kesän noin 20000km, sen jäkeen vain vähän kukutuspintaa.
Soratiellä nuo painavan sähkö-auton alla saattaa kestää 100-200km, oli jossain joku lapissa kertonut joutuneen vaihtaan jatkuvasti (tulikoha sählö-auto halvaksi).
Ai niin jokunen aika sitten laivan autokannelle meni ilmeisesti liikaa painavia sähkö-autoja, kansi lavalle romahti?
Ei voi suositella muuta kuin käyttänyttä Nokian Hakkapilita jos poistaa keväällä nastat, on se vaan ollut niin nautinto niillä ajaa. Hiljaisempi on kun monet kesärenkaat, totta on käyännössä pyrkinyt pitään huomattavasti pidempää etäisyytte delläajaviin. Huomannut myös jos ajaa noin 85km tunnissa moottoritiellä jossa monet päästelee sataa tai kovempaa keväisin kun tiellä viellä irronneuta nastoja, niin huomattacasti pienempi todennäköisyys etulasiin lennellä kilahtavia esineitä. Jos siinä ajaa noin sataa niin ihan varmasti kilahtelee ohittanut autosta lasiin. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sähköautojen uudet 5,5milliset urasyvyys kestää painavassa autossa asfaltilla käytänmössä vain yhden kesän noin 20000km, sen jäkeen vain vähän kukutuspintaa.
Soratiellä nuo painavan sähkö-auton alla saattaa kestää 100-200km, oli jossain joku lapissa kertonut joutuneen vaihtaan jatkuvasti (tulikoha sählö-auto halvaksi).
Ai niin jokunen aika sitten laivan autokannelle meni ilmeisesti liikaa painavia sähkö-autoja, kansi lavalle romahti?
Ei voi suositella muuta kuin käyttänyttä Nokian Hakkapilita jos poistaa keväällä nastat, on se vaan ollut niin nautinto niillä ajaa. Hiljaisempi on kun monet kesärenkaat, totta on käyännössä pyrkinyt pitään huomattavasti pidempää etäisyytte delläajaviin. Huomannut myös jos ajaa noin 85km tunnissa moottoritiellä jossa monet päästelee sataa tai kovempaa keväisin kun tiellä viellä irronneuta nastoja, niin huomattacasti pienempi todennäköisyys etulasiin lennellä kilahtavia esineitä. Jos siinä ajaa noin sataa niin ihan varmasti kilahtelee ohittanut autosta lasiin.Tuossa ei ole mitään järkeä yritäpä nyt jo rauhoittua.
- Anonyymi
Ootteko kuulleet sellaisesta keksinnöstä kuin kitkarengas, ei tarvii nyppiä nastoja.
- Anonyymi
Tietysti ajan 3mm kuluneet nastarenkaani kesän aikana eikä edes kulu loppuun. Syksyllä uudet piikkipyörät alle ja talvi saa alkaa. Nastarenkaat nastat pois nypittyinä on täysin turvalliset ja hyvät rrenkaat se on 100% totuus. Autolehtien ratakierros sekunnit ja jarrutus matka mittaukset on tosi asioita mutta nepä ei kiinnosta minua. Ajan ennakoiden ja turvallisesti muut huomioiden. Ei mitään ongelmaa koskaan eikä tule tämmöisen rengas operaation jälkeen. Vaarallisuus on siinä ratin ja selkänojan välissä olkoon vaikka mitkä testivoittaja renkaat ei nasttomilla renkailla liikenteessä.
Välillä ajan kesärenkailla ja en näe koe että mitään ihmeellistä tapahtuu nastojen jälkeen. Ajakaa järkevästi niin eipä tule vahinkoja. Nylyiset vahingot tapahtuu idioottimaien ajon seurauksena ei sen nastattoman nastarenkaan tähden. Se on totuus.- Anonyymi
Et ole koskaan ajanut yhtään millään jos ei polkupyörää lasketa. Satuilet vaan kun ei ole mitään järkevää tekemistä.
- Anonyymi
Vaikka sinä olisit millainen tarttumisen ja vakio, niin et voi kaikkea ja kaikkien tekoja ja töppäyksiä ennakoida ja esim. hirven väistäminen tai kulman takaa tuleva lapsi tulee sen verran yllättäen että renkaan ominaisuuksille tulee tarvetta.
Mutta omapa on valintasi ja mielettömän suuri säästö, hihii! - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Vaikka sinä olisit millainen tarttumisen ja vakio, niin et voi kaikkea ja kaikkien tekoja ja töppäyksiä ennakoida ja esim. hirven väistäminen tai kulman takaa tuleva lapsi tulee sen verran yllättäen että renkaan ominaisuuksille tulee tarvetta.
Mutta omapa on valintasi ja mielettömän suuri säästö, hihii!Vanha nastaton entinen nastarengas kestää paremmin kuin sähkö-autojen 5,5millin kitkarengas kuoppia, sorateita ja maastoa. Mikään rengas ei ole täydellinen, mikään kesärengas ei ole estänyt Suomessa kolareita. Tilanne nopeus, havaintokyky, häikäisyt, älypuhelimien räpeltämiset, ajon aikana syöminen, viinaryypyt ovat niitä jotka aiheuttaneet tavallista enemmän onnettomuuksia. Kovin monilla ihmisillä on luulo että auto pysyy tiellä kuin itsestäön kun autossa on sportti alusta ja kesällä kesärenkaat. Sitten vai kokeilevat pitoa, mutta eivät tajua tiellä olevan jossain mutkassa vaikka talven jäljeltä hikkaa jolloin hurjastelija suorastaan lentää ulos😇🥳🤗🤭,...
- Anonyymi
Autolehtien mukaan kalliit renkaat kulkee ympyrärataa 90 km/h halvat vain 80 km/h,
mutta minä en aja koskaan liikenneympyrään 80 lasissa vaan 40 on sopiva nopeus. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Autolehtien mukaan kalliit renkaat kulkee ympyrärataa 90 km/h halvat vain 80 km/h,
mutta minä en aja koskaan liikenneympyrään 80 lasissa vaan 40 on sopiva nopeus.Hieno perustelu, ei sitten melu ja turvallisuus väitötolanteessa merkitse mitään?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Vaikka sinä olisit millainen tarttumisen ja vakio, niin et voi kaikkea ja kaikkien tekoja ja töppäyksiä ennakoida ja esim. hirven väistäminen tai kulman takaa tuleva lapsi tulee sen verran yllättäen että renkaan ominaisuuksille tulee tarvetta.
Mutta omapa on valintasi ja mielettömän suuri säästö, hihii!Sillä kesärenkaallasi todennäköisest menet siihen risteykseen liian lujaa, koska siulla on kitkat joilla jarrutusmatkasi piteneen kun niin lujaa ajelet.
- Anonyymi
Kauan saa mennä ajassa taaksepäin, että otettiin nastat pois renkaista ja ajettiin ne loppuun kesällä.
- Anonyymi
Se oli sitä samaa porukkaa joka vei omat öljyt ja suodattimen kun vei autonsa huoltoon.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Se oli sitä samaa porukkaa joka vei omat öljyt ja suodattimen kun vei autonsa huoltoon.
Minä pistän ne itte pellin alle, internetissä on videoita jossa moniin uusimpiki autoihin on huollot nähtävillä. Ennen oli tulpan johdotki niin helppo irrottaa ettei videoita tarvinut katella. Nyt nekin on monimutkaiset. Lisäksi erikoissännöt jos poistaa akun johdot ja uudelleen kiinityksen jälkeen jos starttaa käyntiin niin tulee koko rojukasaan ongelmia. Oikea menetelmä on pitää virtaa päällä maksimi minuutti, sitten sammuttaa ja vasta tuolloin kynnistää. Ei ennen ollut noin vaikeaa.
Ja jos toiselle annat ystävällisin virtaa, niin tuskimpa sen jäkeen liikut vaurioituneella autollasa pitkälle, niin olet kiltisti rikkonut autosi?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Klaukkalan onnettomuus 4.4
Klaukkalassa oli tänään se kolmen nuoren naisen onnettomuus, onko kellään mitään tietoa mitä kävi tai ketä onnettomuudes1637250Yleltä tyrmäävä uutinen
Ylen uutisen mukaan Raamattu on keksitty n. 2600. Putoaako kristinuskolta pohja kokonaan alta pois? https://yle.fi/a/746142648Riitta-Liisa ja Toni Roponen: Ero! Riitta-Liisa Roponen kertoo asiasta Instagramissa.
Riitta-Liisa ja Toni Roponen eroavat. Riitta-Liisa Roponen kertoo asiasta Instagramissa. – Talvi on ollut elämäni synk481948Pakko kertoa mies
Äitini tietää, että olen ihastunut sinuun. 😳 halusin että hän näkisi sinun kuvan ja pyysin googlaamaan sinua. Kommentti1141471Sinä vain tulit elämääni
Ja joku tarkoitus sillä on ollut. Näyttämään mitä olen ja kuinka arvokas voisin olla. Se muutti ja käänsi elämäni suunna901365Kuulin että Metsa Manille kaavaillaan Maaseudun Sivistysliiton kunniakirjaa ja jotain
muutakin huominosoitusta. Syystä että on on elvyttänyt huomattavasti videoillaan vanhemman väen englanninkielentaitoja.271149- 711147
Millaisia ajatuksia on kaivatusta ja tilanteestanne tänään?
Kerro omista mietteistäsi tai lähetä terveisiä. Ehkä hän lukee ja lähettää sinulle takaisin omia mietteitään.511127Tiesitkö mies
Kuinka paljon mulla oli tunteita sua kohtaan? Jos et tiennyt,olisiko tietäminen vaikuttanut tapahtumiin? Ihmettelen kyll631123- 691027