Miksi puhutaan valtimotaudin riskistä ...

Anonyymi-ap

... mm. kolesterolin tavoitetasoja määritettäessä. Onko verisuonista nimenomaan valtimot jotenkin alttiimpia tukoksille kuin muut verisuonet. Onko aivoinfarktikin aivovaltimotukos?

14

259

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Valtimotukos aivoissa tai sydämessä on aina hengenvaarallinen tilanne.

• Anonyymi

Korkea kolesteroli merkitsee aina tavallista korkeampaa valtimotaudin riskiä. Jos riskitekijöitä on muitakin, valtimotaudin riski todella iso.

• Anonyymi

Molemmille edellisille: Enhän minä tuota riskiä tai valtimotukoksen vaarallisuutta mielestäni epäillytkään. Vaan kysyin nimenomaan sitä miksi se rajautuu pelkästään valtimoihin, onhan verenkiertojärjestelmä paljon muutakin.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Molemmille edellisille: Enhän minä tuota riskiä tai valtimotukoksen vaarallisuutta mielestäni epäillytkään. Vaan kysyin nimenomaan sitä miksi se rajautuu pelkästään valtimoihin, onhan verenkiertojärjestelmä paljon muutakin.

Miksi ja miksi? Kyllä tukoksia syntyy myös laskimoihin, mutta valtimotukokset ovat tappavimmat. Statiinit ehkäisevät myös laskimotukoksia.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Miksi ja miksi? Kyllä tukoksia syntyy myös laskimoihin, mutta valtimotukokset ovat tappavimmat. Statiinit ehkäisevät myös laskimotukoksia.

Ymmärtääkseni valtimoihin erit.kerääntyy plakkia ja valtimosta lähtee muualle verenkiertoon veri, valtimo pumppaa verta eteenpäin ja se joutuu kovan paineen alle. Valtimoihin siis kerääntyy plakki ja siitä valtimoseinämästä helposti myös voi irrota itsenäisiä plakkipaloja jotka aiheuttavat tukoksen ja myös valtimoihin kasautuu nämä irronneet plakit.
        Irronut plakki on siis verisuonten seinämästä irronut rasvakokkare joka verenkierrossa kiertäessään jumittuu valtimoon . Valtimo kuljettaa verta eteenpäin kun se tukkeutuu, lähtee henki. Valtimo on pieni pumppu joka huolehtii siitä että veri kulkeutuu aivoihin,,sydämeen, keuhkoihin jne.
        Sepelvaltimotaudissa suonten seinämät ovat jo ahtautuneet kovettuneesta rasvaplakista ja verenkierto on heikentynyt. Lopulta suoni tukkeutuu kokonaan ja potilas menehtyy ellei pääse hoitoon.
        Verisuonistossa on paikkoja joissa veri kiertää hurjaa vauhtia ja niissä solmukohdissa on plakkikertymiä. Plakkikertymästä lohkeaa pala joka jumittuu valtimoon ja taas potilas on hengenvaarassa. Syntyy tukos , pikku pumppu ei jaksa pumpata verta eteenpäin, syntyy kuolio.
        Ja kyllä plakkia on muuallakin verisuonistossa mutta erityisesti valtimoissa koska valtimot toimivat pumppuina, verenkierto on kiihkeää, nopeaa ja kurvikasta, liikenteessäkin solmukohtiin muodostuu tukoksia, liikenneruuhkia. Tieverkosto on kuin verisuonisto. Jossain tie menee poikki, ja liikenne jumittuu. Aina niissä sattuu ja tapahtuu jotain.

Monta kertaa nyt selitetty eri tavoin mistä on kyse, En tiedä edes oliko oikein selitetty. Kannattaa Googlata.

• Anonyymi

Valtimoista virtaa veri, plakkeja keräytyy seinämiin. Laskimoissa tromboosut, valtimoiden riski plakkiutua on kovempi, ovat kovemmalla käytöllä. Ihan hyvä tietous teillä, minä olen tosin maallikko, mytta mitä olen lukenut, niin, kyllä, pitää paikkansa pitkälti.

• Anonyymi

Statiinit, kolesterolilääkkeet. Verenpaineen mittaus
      Perusasioita terveyden vaalimisen kannalta. Plakkeja valtimoihin aiheuttaa ylipaino, tupakoivuus, elintavat, alkoholinkäyttö jne. Varjoaineangiografiassa näkyy valtimoiden kunto, sen voi päätellä myös muutoin. Rasitus ekg antaa tietoa kokonaisuudessaan , valtimoiden kunto sekin näkyy rasitus ekgssä, miten pumppu jaksaa, onko ahtautumia, mutta varjoainetutkimus antaa tietoa enemmän. Valtimot korjaavat siinä mielessä itse itseään, että jos plakkejs, tuoksua, tai yksi ahtautuu, sepel, niin pyrkivät muodostamaan uudet tieverkot ettei tule kuolema. Joka tapauksessa, kolesterolitasosra voi päätellä valtimoiden kunnon, jos kovin korkealla, yleensä ahtautumia. Aivoverkosto on valtimoita täynnä, veri virtaa viemäreihin ja aivotoiminta pyörii hapekkaalla valtimoverellä paremmin. Ulkoliikunta , se on iso tekijä.

• Anonyymi

Nykyisin ei voi enää luottaa rasituskokeiden tuloksiinkaan. Lääkärit kaunistelevat tuloksia koska potilaita on va ltava määrä ja täytyy priorisoida, osa jää automaattisesti diagnosoimatta vaikkaaihetta olisi esim.tarkemmille tutkimuksille. Nuoret menevät aina edelle oli ikääntyneen tilanne mikä hyvänsä.
        Itse olin kuntotestissä, en jaksanut juuri mitään ja silti tulos oli keskinkertainevn, ei hyvä eikä huono mutta arvioitiin selkeästi paremmaksi kuin mitä se todellisuudessa, arkielämässä onkaan.
        Lääkäri ei viitsinyt edes selittää vastauksia, marssitti pumeutumaan eikä kertonut että täytyy tulla takaisin. Lähdin pois kuulematta tulosta ja lopulta kannasta luin mairittelevan sepostuksen täysin päin helvettiä. Ensimmäinen osio meni jotenkuten, en edes päässyt siihen vauhtiin mikä oli tavoite ja uuvuin heti kohta kun pääsin alkuun, alkoi puristamaan rintakehältä ja oli vaikeuksia saada happea vedettyä.
        Silti kunto keskinkertainen,haistakoot home sanon minä. Kyse olisi siitä että haluttiin säästää erikoissairaanhoito potilailta, ei siis uusia mummoja tai vaareja lisää entisten lisäksi. Ne joilla ongelmia on, saavat kuolla pois. Se on totuus.
        Ja se priorisointi, potilaiden valikointi on täyttä totta ollut jo toistakymentä vuotta ja entistä raaempaa tulee olemaan.
        Jos olet eläkkeellä, olet out kaikesta mikä liittyy erikoissairaanhoitoon, sinne ei ole mitään asiaa nykypäivänä eläkeiän ylittäneillä enää.

• Anonyymi

Tukkeumia ei tuoksua

• Anonyymi

Kukaan ei ole mikään enkeli noiden elintapojen suhteen. Kolesterolitasoja ja verenpainetta kannattaa seurata. Jos haluaa lisätietoa yöajasta, niin holterin nauhoitus ja sydämen tilannetta voidaan myös tutkia kaikututkimuksellakin.

• Anonyymi

Ja se jos olet joskus tupakoinut vaikka kolme savuketta elämäsi aikana, olet tupakoitsija koko loppuelämäsi ja se vaikuttaa hoitoosi, hyväksytäänkö etikoissairaanhoitoon tutkittavaksi tai operoitavaksi.
        Kaikututkimuksiin et pääse takuuvarmasti jos tiedoissasi lukee ex- smoker...olet out kaikesta varsinkin jos olet jo eläkeiän ylittänyt.
        En päässyt minäkään flimmeripotilaana koskaan, yksityinen lääkäri lopulta teki ultraäänitutkimuksen ja sekin oli lausunnon osalta pelkkä täysi huti tai vitsi kun kukaan tk- lääkäri ei ymmärtänyt siitä mitään.

• Anonyymi

Ei kyllä pidä paikkaansa. Minunkin sydäntä on tutkittu, teini-iässä, vaikka poltin muutaman savukkeen ja se varmaan luki tiedoissakin, itsekin mainitsin. Joten, teillä on väärä tieto, moni lääkärikin muuten polttaa.

• Anonyymi

Teini- ikäinen on täysin eri asia kuin vaikka keski- iän ylittänyt henkilö, eläkeikäisistä puhumattakaan. Kyllä jotkut lääkärit vain näyttävät asenteellisuutensa. Kuntotestissä mukana ollut lääkäri ei ollut edes tutustunut esitietoihin koska esitti että olen lopettanut tupakoinnin vuonna X vaikka olin sen vasta aloittanut tuolloin. Hän näytti urheilulliselta siis siltä että elämä on yhtä kuntosalia, lenkkeilyä ja joogaa. Keskituloisesta perheestä vähintään ja suhtautuminen alemman tason väestönosaan oli ylimielinen. Kyllä ne poliittiset asenteet näkyvät vastaanotolla ja tutkimuksissa. Lääkäreilläkin.
        Toki useat lääkärit käyttävät huumeita, piristäviä ja rentouttavia että jaksavat opiskella yötä päivää ja valvoa harjoitusjaksoilla, kokaiini varmaan suosituinta lääkäreiden piirissä.

• Anonyymi

Voi olla joissakin tapauksissa perää. Omalla kohdallanikin suhtautuminen ollut ylimielistä,koska en ole titteli-ihmisiä. Mutta kun itsellä on tietoutta, joissakin asioissa hyvinkin paljon, se auttaa. Alkavat kohtelemaan asiallisesti, varsinkin kun tietävät että jos ei homma toimi niin valitus ja kantelu potilasvakuutuskeskukseen ja liipoon. Kannustan teitäkin tekemään valituksia ja kanteluita. Potilasa-asiamies, avi. Potilasvakuutuskeskus ja jos vaaditaan, niin liipo.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitä tapahtunut

Poliiseja monta autoa+panssariauto Porista kpäähän päin tänään klo n.20 kuka hurjistunut ?
      Kankaanpää
      46
      5781
    2. Lakea konkurssiin. Asukkaat menettävät asuntonsa

Kuntarahoitus on tänään jättänyt konkurssihakemuksen lakean kaikista kiinteistö osakeyhtiöistä. Kassa on tyhjä, kaikki
      Seinäjoki
      55
      3075
    3. Gallup: kaivattusi syntymävuosi

Minä vuonna kaipaamasi henkilö on syntynyt?
      Ikävä
      183
      2665
    4. Nikkalassa vauhdilla nokka kohti taivasta

Mitähän Darwin sanoisi näistä 4 suomalaisesta, jotka kävivät Haparandan puolella näyttämässä, kuinka Suomi auto kulkee t
      Tornio ja Haaparanta
      11
      2382
    5. mahdollista, että olet ollut iltavuorossa

Ja kotiin päästyäsi tulit palstalle etsimään merkkiä minusta, jos kaipaat yhtään minua niin kuin minä sinua Ei mennyt k
      Ikävä
      13
      2099
    6. Missäpäin,,,

Lapuaa tapettu ihminen viime yönä ? Hurjaa touhua nykymeno täällä...
      Lapua
      27
      2093
    7. törniöläiset kaaharit haaparannassa

isäpapan autolla kaahatta 270 km/h metsään https://www.lapinkansa.fi/nsd-kaksi-suomalaista-kuoli-kolarissa-haaparannall/
      Tornio ja Haaparanta
      15
      1786
    8. Upea peppuisella naisella

Upea peppuisella naisella on upea peppu.
      Ikävä
      14
      1389
    9. Mitähän ne katseet merkitsee

Kun et saa sanaa suustasi.
      Ikävä
      147
      1344
    10. Sitä saa mitä tilaa Perussuomalaiset!

https://yle.fi/a/74-20160212 SDP:n kannatus se vain nousee ja Keskusta on kolmantena. Kokoomus saanut pienen osan persu
      Maailman menoa
      262
      1175
    Aihe