1. kysymys:
Onko Scanialla ollut koskaan keskimoottorista alustaa vai onko aina ollut vaihtoehtoina vain joko etu- tai takamoottori?
2. miten Scanialla ilmaistaan alustan ominaisuudet eli mitä mikäkin kirjain ja numero alustan tyyppinimessä tarkoittaa?
3. sama kysymys Volvosta kuin kohdassa 2 eli mitä mikäkin kirjain ja numero tarkoittaa?
4. miten vanhoissa Volvoissa ilmaistiin moottorin sijainti, esim. B-59 ja B-58 vai ilmaistiinko ollenkaan?
5. miten voi tietää jo pelkästään bussia katsomalla että mikä alustatyyppi siinä on? siis jos katsoo autoa niin voinko sanoa pelkällä vilkaisulla papereita näkemättä että tuo bussi on alustalla XYZ555 ja sillä ja sillä moottorilla?
Ja lopuks: suuuuuuren suuuri kiitos niille jotka viitsii vaivautuu asiallisesti vastaamaan. :)
Alustamerkinnät
5
1064
Vastaukset
- Tuoppi_29
"4. miten vanhoissa Volvoissa ilmaistiin moottorin sijainti, esim. B-59 ja B-58 vai ilmaistiinko ollenkaan?"
B57 Etumoottori, B58 keskimoottori, B59 takamoottori.
"5. miten voi tietää jo pelkästään bussia katsomalla että mikä alustatyyppi siinä on?"
Riippuu alustamallista. N113-Scanian tunnistaa moottoritilan luukuista. Ko. alustassa on alustajavalmistajan rakentama moottoritilan kotelointi/äänieristys eli kaikissa korimalleisa on samanlaiset moottoritilan luukut. Esimerkkejä löytyy
http://jno.1g.fi/N113fi.htm - Perde
1. Scanialla on ollut vain etu- ja takamoottorillisia , ihan joku testikappale taisi
olla keskimoottorillista.
2.K112 / K113/ K124 ovat takamoottorien malleja mm.
F112 on etumoottori
B110 on etumoottori ( vai oliko se BF110 ja 111 )
3. ja 4. B10M keskimoottori , B58 keskimoottori
B57 etumoottori / B59 takakone
B10R takakone / B10B takakone / B12 takakone
B12M keskimoottori
5.Vilaisulla voi nähdä missä kone, minkä ikäluokan auto(kori kertoo yleensä), navoista näkee onko merkki mikä ja onko Volvo 57/58 vai uudempi B10 tai B12.
Pakoputken sijainti kertoo myöskin, eli Volvon keskimoottoripeleissä pakopiippu on vasemmalla kupeella ja takatuupparissa takana..
On niitä niksejä.. ja tässä vasta murto-osanenScanialla merkintöjen selvennykset on kutakuinkin seuraavat.
Ensimmäinen kirjain määrittelee moottorin "mallin" ensimmäinen/esnsimmäiset numerot määrittää koneen "tilavuuden" ja viimonen mitä sarjaa alusta on.
Esmes L94 markkeeraa seuraavaa L= kallistettu kone pitkittäin 9= ysilitranen ja 4 tarkoittaa nelossarjan alustaa.
Etukirjaimia on mm. L K N ja F. Äffät on kuten aikasemmin on jo mainittu etumoottorisia. L K ja N moottorit on "tuuppareita". L = kallistettu kone pitkittäin N = kallistettu kone poikittain ja K = pystykone pitkittäin.
Konetilavuuksia on nykyään markkinoilla olevassa 4-sarjassa 9/11/12 litraset. Eli 124 on siis kaksitoistalitrainen nelossarjalainen 113 ykstoistalitranen kolmossarjalainen yms yms.
Nelossarjassa on myös mallimerkinnässä numeroitten jälkeen kirjaimia jotka kertovat alustan "käyttötarkoituksen".
Seuraavat on lainattu suoraan Scanian nettisivuilta.
U=urban kaupunki- ja lähiöliikenteeseen, joko matalalla tai normaalikorkuisella lattialla.
I=intercity lähi- ja turistiliikenteeseen
E=exclusive vaativaan turistiliikenteeseen
Volvoissa ensimmäinen B tarkoittaa bussia numerot tarkoittavat Volvossa konetilavuutta 10 = litranen 12 = litranen 7 = litranen yms. Jälkimmäinen B tarkoittaa takamoottorista alustaa ja M keskimoottorialustaa elikkäs mahuria. Muut kirjaimet B/M:n perässä markkeeraavat sitten muita alusta ominaisuuksia. BLE on esim takamoottorinen lowentry alusta eli etuovelta matalalattianen. Kirjaimia on muitakin hurumykket joiden kaikkien tarkoitusta on vaikea edes hahmottaa.
Eiks noilla jo alkuun pääse? ;)- mrl586
JTW kirjoitti:
Scanialla merkintöjen selvennykset on kutakuinkin seuraavat.
Ensimmäinen kirjain määrittelee moottorin "mallin" ensimmäinen/esnsimmäiset numerot määrittää koneen "tilavuuden" ja viimonen mitä sarjaa alusta on.
Esmes L94 markkeeraa seuraavaa L= kallistettu kone pitkittäin 9= ysilitranen ja 4 tarkoittaa nelossarjan alustaa.
Etukirjaimia on mm. L K N ja F. Äffät on kuten aikasemmin on jo mainittu etumoottorisia. L K ja N moottorit on "tuuppareita". L = kallistettu kone pitkittäin N = kallistettu kone poikittain ja K = pystykone pitkittäin.
Konetilavuuksia on nykyään markkinoilla olevassa 4-sarjassa 9/11/12 litraset. Eli 124 on siis kaksitoistalitrainen nelossarjalainen 113 ykstoistalitranen kolmossarjalainen yms yms.
Nelossarjassa on myös mallimerkinnässä numeroitten jälkeen kirjaimia jotka kertovat alustan "käyttötarkoituksen".
Seuraavat on lainattu suoraan Scanian nettisivuilta.
U=urban kaupunki- ja lähiöliikenteeseen, joko matalalla tai normaalikorkuisella lattialla.
I=intercity lähi- ja turistiliikenteeseen
E=exclusive vaativaan turistiliikenteeseen
Volvoissa ensimmäinen B tarkoittaa bussia numerot tarkoittavat Volvossa konetilavuutta 10 = litranen 12 = litranen 7 = litranen yms. Jälkimmäinen B tarkoittaa takamoottorista alustaa ja M keskimoottorialustaa elikkäs mahuria. Muut kirjaimet B/M:n perässä markkeeraavat sitten muita alusta ominaisuuksia. BLE on esim takamoottorinen lowentry alusta eli etuovelta matalalattianen. Kirjaimia on muitakin hurumykket joiden kaikkien tarkoitusta on vaikea edes hahmottaa.
Eiks noilla jo alkuun pääse? ;)"Ensimmäinen kirjain määrittelee moottorin "mallin" ensimmäinen/esnsimmäiset numerot määrittää koneen "tilavuuden" ja viimonen mitä sarjaa alusta on."
Väärin. Scanian alustan ensimmäinen kirjain kertoo mihin asentoon moottori on asennettu. Muut tiedot tuossa lainauksessa ovat oikein. mrl586 kirjoitti:
"Ensimmäinen kirjain määrittelee moottorin "mallin" ensimmäinen/esnsimmäiset numerot määrittää koneen "tilavuuden" ja viimonen mitä sarjaa alusta on."
Väärin. Scanian alustan ensimmäinen kirjain kertoo mihin asentoon moottori on asennettu. Muut tiedot tuossa lainauksessa ovat oikein.Hui kauheeta. Ei varmaan suuressa pesservisseriydessä tullu mieleen että ne lainausmerkit oli sinnä juuri sen takia että mallilla voi käsittää muutakin kuin sen missä asennossa kone on.
Eikö ne koulussa enää opeta lukemansa ymmärtämistä
? Vai onko nää asiat vaan tietyille yksilöille liian vaikeita ymmärtää?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Suomen kansa haluaa Antti Lindtmanista pääministerin
Lindtman on miltei tuplasti suositumpi kuin etunimikaimansa Kaikkonen. Näin kertoo porvarimedian teettämä kysely. http2714687Vain 21% kannattaa Lindtmania pääministeriksi
se on selvästi vähemmän kuin puolueen kannatus, mites nyt noin?1343040Miten löydän sinut
Ja saan sanottua kaiken mitä haluan sinulle kertoa? Ja kuinka kuuntelisit minua sen hetken? Kuinka voin ilmaista sen mit442857Miksei Björn Wahlroos jaa rahaa köyhille?
Esimerkiksi Nordean tiloissa? Vai tuovatko ne köyhät hiekkaa marmorilattioille ja siksi ei pysty mursunviiksi pystyyn k292841Yöllinen autolla kaahari Heinolan seudulla
Asukkaita häiriköivän nuoren herran autokaahaus keskustelu poistettu, onko jokin hyvävelijärjestelmä käytössä ?761801Vaikea tilanne
Hieman kolkuttaa omatuntoa, kun on osoittanut kiinnostusta väärää naista kohtaan. En ymmärrä miten toinen on voinut te1061654Jouluksi miettimistä: kuka tai mikä valmistaa rahan?
Nyt kun on ollut vääntöä rahasta ja eritoten sen vähyydestä, niin olisi syytä uida rahan alkulähteille, eli mistä se syn281521- 601429
- 951292
Julkinen sektori on elänyt aivan liian leveästi yli varojensa!
Viimeisen 15 vuoden aikana julkisen puolen palkat ovat nousseet n. 40%, kun taas yksitysellä sektorilla vain n. 20%. En2151180