Punajäkälä

Kirppu

Voiko punajäkälä ilmaantua vain suun limakalvoon ja jättää ihon kokonaan rauhaan?Itselläni on vuoden verran ollut kumma vaalea läntti suussa ja tänään vihdoin lääkäri tuumasi että on varmaankin punajäkälää.Koepala otetaan vasta syksyllä.Minulla on myös kilpirauhasen vajaatoiminta,ja luinkin muista jutuista että saattaisivat liittyä toisiinsa?

24

32368

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ankkuli

      kyllä se voi.

      • Päivi

        itselläni on viidettä vuotta punajäkälä (nilkoissa todella pahana tällä hetkellä), ja kilpirauhasen vajaatoiminta todettiin 3 v sitten.


      • Päivi
        Päivi kirjoitti:

        itselläni on viidettä vuotta punajäkälä (nilkoissa todella pahana tällä hetkellä), ja kilpirauhasen vajaatoiminta todettiin 3 v sitten.

        kulkevat yleensä "käsi kädessä", vajis ja joku muu, esim. juuri punajäkälä, psori jne.


      • Matti
        Päivi kirjoitti:

        itselläni on viidettä vuotta punajäkälä (nilkoissa todella pahana tällä hetkellä), ja kilpirauhasen vajaatoiminta todettiin 3 v sitten.

        Moi Päivi! Olen keski-ikäinen mies. Minulle "iski" tämä punajäkälä nyt tänä keväänä. Kävin lääkärissä kahteenkin kertaan. Ensin sain Bemetson-kortisonia, nyt sitten viimeksi toiselta lekurilta Dermovat-kortisonivoidetta. Se tuntuu kuivattavan. Nilkoista lähti minullakin ja jäi polvien alle. Suusta ei löytynyt mitään, mutta huomasin kutinaa ja punaläikkiä kainalotaipeissa. Onko sinulla ollut tämä "syyhy" todella koko viisivuotta. Saatko lääkitystä syihin ja seurauksiin? Mitä auringon valo tekee ihollesi?


      • Päivi
        Matti kirjoitti:

        Moi Päivi! Olen keski-ikäinen mies. Minulle "iski" tämä punajäkälä nyt tänä keväänä. Kävin lääkärissä kahteenkin kertaan. Ensin sain Bemetson-kortisonia, nyt sitten viimeksi toiselta lekurilta Dermovat-kortisonivoidetta. Se tuntuu kuivattavan. Nilkoista lähti minullakin ja jäi polvien alle. Suusta ei löytynyt mitään, mutta huomasin kutinaa ja punaläikkiä kainalotaipeissa. Onko sinulla ollut tämä "syyhy" todella koko viisivuotta. Saatko lääkitystä syihin ja seurauksiin? Mitä auringon valo tekee ihollesi?

        Lääkityksistä; tällä hetkellä käytän jonkin aikaa Diprosalic-voidetta koska jäkälä on "karstoittunut", eli sitä on paksu kerros, tuo voide tavallaan kuorii sitä.
        Muutoin käytössä Elocon-voide.
        On, on ollut kaikki nämä vuodet tämä vaiva, nyt tänä keväänä se riehaantui jostain kumman syystä aivan hillitömästi, osasyynä lienee stressi.

        Ja viime viikolla tosiaan tätä sitten löytyi jo niskasta ja hartioistakin, tosin siellä se ei ole (vielä?!) yhtä järkyttävän näköistä kuin nilkoissa, tai oikeastaan nilkat on väärä termi tälle alueelle, ne ovat liki polvitaipeissa saakka. Samoilla kohdilla kuin sinulla.
        Tämä alkoi tuosta nilkasta, pienestä alueesta, molemmista nilkoista samaan aikaan, mutta se on vuosien mittaan vain pahentunut.
        Olen käynyt valohoidossa, ei apua, auringonvalo auttaa, jonkin verran, ei paljoa.

        Kutina on välillä niin kaamea, että otan yötä vasten Atarax-antihistmamiinia.

        Kosmeettisestihan tämä on todella epämiellyttävän näköistä, sen huomaa näin kesäisin ihmisten katseistakin.
        No, pahempaakin tietysti voisi olla.
        Näiden vuosien aikana on toki ollut helpompiakin ajan jaksoja, mutta vain lyhytaikaisesti ja oikeastaan vain alussa.
        Käytän nyt jonkin aikaa tuota ensiksi mainitsemaani voidetta ja siirryn taas Eloconiin, siinä on pohjana vaseliini, joten se sopii minulle, karstoittumista ja kuivumista ei tule Eloconin käyt.aikana niin paljoa kuin muiden (pitkä lista erilaisia voidekokeiluja).

        (Olen muuten myöskin keski-ikäinen, ihotautilääkäri sanoi, että tässä ikärymässä tätä kuulema eniten tavataan).

        Hyvää kesää!


      • Matti
        Päivi kirjoitti:

        Lääkityksistä; tällä hetkellä käytän jonkin aikaa Diprosalic-voidetta koska jäkälä on "karstoittunut", eli sitä on paksu kerros, tuo voide tavallaan kuorii sitä.
        Muutoin käytössä Elocon-voide.
        On, on ollut kaikki nämä vuodet tämä vaiva, nyt tänä keväänä se riehaantui jostain kumman syystä aivan hillitömästi, osasyynä lienee stressi.

        Ja viime viikolla tosiaan tätä sitten löytyi jo niskasta ja hartioistakin, tosin siellä se ei ole (vielä?!) yhtä järkyttävän näköistä kuin nilkoissa, tai oikeastaan nilkat on väärä termi tälle alueelle, ne ovat liki polvitaipeissa saakka. Samoilla kohdilla kuin sinulla.
        Tämä alkoi tuosta nilkasta, pienestä alueesta, molemmista nilkoista samaan aikaan, mutta se on vuosien mittaan vain pahentunut.
        Olen käynyt valohoidossa, ei apua, auringonvalo auttaa, jonkin verran, ei paljoa.

        Kutina on välillä niin kaamea, että otan yötä vasten Atarax-antihistmamiinia.

        Kosmeettisestihan tämä on todella epämiellyttävän näköistä, sen huomaa näin kesäisin ihmisten katseistakin.
        No, pahempaakin tietysti voisi olla.
        Näiden vuosien aikana on toki ollut helpompiakin ajan jaksoja, mutta vain lyhytaikaisesti ja oikeastaan vain alussa.
        Käytän nyt jonkin aikaa tuota ensiksi mainitsemaani voidetta ja siirryn taas Eloconiin, siinä on pohjana vaseliini, joten se sopii minulle, karstoittumista ja kuivumista ei tule Eloconin käyt.aikana niin paljoa kuin muiden (pitkä lista erilaisia voidekokeiluja).

        (Olen muuten myöskin keski-ikäinen, ihotautilääkäri sanoi, että tässä ikärymässä tätä kuulema eniten tavataan).

        Hyvää kesää!

        Kuvauksesi karstasta oli mainio. Minulla on nyt, näillä voiteilla, menossa sama prosessi. Ja nyt kun aloitan loman, lupaan itselleni päästä eroon stressistä. Siitä tässä minunkin kohdalla on kysymys. Valitaan se stressitön tapa viettää kesää, ja itseironian tajulla meistä kai kaiken karstan alta kuoriutuu uusi ihminen. (Ihotautilääkäri sanoi, että se loppuu äkkiä siihen paikkaan, kun se löytää syynsä. Ja syytä ei kai tiedä kukaan ulkopuolinen)
        Joten; Kaikkea hyvää, Päivi!!

        Aurinkoterveisin! Matti


      • Päivi
        Matti kirjoitti:

        Kuvauksesi karstasta oli mainio. Minulla on nyt, näillä voiteilla, menossa sama prosessi. Ja nyt kun aloitan loman, lupaan itselleni päästä eroon stressistä. Siitä tässä minunkin kohdalla on kysymys. Valitaan se stressitön tapa viettää kesää, ja itseironian tajulla meistä kai kaiken karstan alta kuoriutuu uusi ihminen. (Ihotautilääkäri sanoi, että se loppuu äkkiä siihen paikkaan, kun se löytää syynsä. Ja syytä ei kai tiedä kukaan ulkopuolinen)
        Joten; Kaikkea hyvää, Päivi!!

        Aurinkoterveisin! Matti

        Juu, yritetään vähentää stressiä....tosin itselläni tämä on ja pysynee vaikkei olisikaan stressiä.
        Niin, tuosta syystä, sitä ei tosiaankaan tiedetä, pelkkä stressi sitä ei aiheuta, en tiedä sitten onko omalla kohdallani tämä sitten kytköksissä jotenkin tuohon kilpirauhashommeliin.

        Näin kesäkuumalla kuulema itse kullakin löytyy tuota jonkinasteista turvotusta ja se kuulema pahentaa asiaa.

        Katselin juuri tänään tuota niska/yläselkätilannetta ja kyllähän se näyttää lehahtaneen sielläkin oikein kunnolla.
        Ei toki ole samanlaista kuin nilkasta polveen oleva, mutta aivan selkeästi on jo nyt pahentunut.
        Samanlaisena minulla se nilkoissakin aikoinaan alkoi, oli todella "kesy" silloin alkuaikoina liki vuoden, nyt on mitä on...
        Heh, täytynee tässä toivoa ettei se ilmene kasvoihin, kuten jo aiemmin kirjoitinkin, saan jo aivan tarpeeksi kummeksuvia (ihmisiä varmasti iljettää!) katseita kun kuljen shortsit päällä, nilkat ja sääret paljaina.
        Joskus tekisi mieli sanoa pitkään tuijottajille, että olkaa huoleti, ei tämä tartu!

        Samoin, kaikkea hyvää Sinulle ja kirjoittelehan joskus kuulumisiasi!

        Terveisin;
        Päivi


      • Anonyymi

    • liisa

      voi punajäkälä olla. Minulla on ollut poskissa jo 20 vuotta, välillä kielessäkin, mutta siitä häipynyt. Koepalalla yleensä varmistetaan. Minulla ei ole muualla punajäkälää eikä kilprauhasen vajaatoimintaa.

    • 35v

      mulla on kanssa tosin jo n,35 vuottapuhkes tressin seurauksena koulussa kiusattiin ja hakattiin reilut pari vuotta, no ihottuma siitä tuli.olin silloin noin 15vuotta,nyt olen yli viisikymppinen, tälläkin hetkellä molemmissa käsissä ja vähän jaloissa. parhaillaan paahdan itseäni kahvipavuksi koska minulle aurinko on paras apu. yleensä talvella valohoitoa 20kertaa,avantouintia,suorastaan liotan itseäni jäiden seassa,jotta saan kutinan helpottumaan.sittenrasvausta. lääkärillä ja ilman uskallan väittää että olen kokeillut ainakin sataa erilaista rasvaa. kaikkea mitä saa lääkäriltä (vuosien varrella ainakin 10 erilaista)kaikki apteekki rasvat ja aina myos uudet,luontaistuoterasvat, tervat,pihkat,piet, erilaiset uutteet.kohtalaisella menestyksellä,mutta aina jäkälä vain ilmaantuu uudestaan ,ruokavaliot erilaisia ruokavalioita,laihdutusta,lihotusta viinanjuontia,ryhmäterapiaa,yksinoloa ,hiljaisuutta ,mitä kaikkea vielä??? sitä en tiedä lähteekö jäkälä vai henki ensin.olen sitä mieltä että joka siitä kärsii ,kärsii siitä elämänsä loppuun asti. mutta vielä on se viimeinen konsti. ensi viikolla olen menossa uuteenkaupunkiin ,pyydän siellä jumalalta rukousillassa syntejäni anteeksi.....

      • ape

        Minulla ollut punajäkälä vuosia. Stressi voi sitä aiheuttaa mutta esim minun työni on aina yhtä stressaavaa ja jäkälää ilmenee enemmän aina pimeänä aikana. Aurinkoaikana ei ole niin suuria läiskiä, jotain pientä kyllä. En usko stressin MINULLA olevan ainut syy, ehkä silläkin jotain vaikutusta on.
        Tsemppiä 35V:lle ! Elämä on kivaa muista se!


      • :))

        itsellä alkoi läiskiä ilmaantua vuodenvaihteen tienoilla stressin seurauksena, näin jälkikäteen ajatellen.
        punajäkäläksi todettiin, kortisooni - ja kosteusrasvaa sain hoidoksi lääkäriltä, sitä ennen olen syönyt luontaiskaupan tyrnikapseleita nyt vasta pari viikkoa, sekä aloe vera-nektaria pienen lusikallisen päivässä, sekä rasvannut ahkerasti. Näkyvät läiskät ovat kohta poissa!! - ihanaa!! Diagnoosin saatuani luin heti kaikki kirjotukset netistä kohtalotovereilta, jossa yksi oli saanut helpotusta suolakylvyistä. siitä muistin merisuolan. Merisuolakiteitä olen imeskellyt pari päivässä ja suussa tuntuvat oireet ovat hävinneet, vielä näkyy muutoksia, mutta suu tuntuu hyvältä.

        Laitan linkin merisuolasta kertovalle sivulle.
        merisuolahan on luonnontuote, jolla ennenkin kurlailtiin kun oli kurkku kipeä.

        http://www.minaolen.com/frameset.html >lehti >verkossa julkaistut artikkelit,
        hiukka pitkä juttu, mutta asiaa.

        Aurinkoa päiviinne :))


    • alvio

      ei ala suun seudulta tunnetuin alkamis tapa alhaalta ylös.eikä jäkäläl ja vaaleil jutuil tekemist josset oo ennen sairastanut

    • Vili

      Mulla tämä jäkälän kasvu alkoi viime kesänä 2005 ja ensiksi jalkapöydän hyttyspistojen kohdalle ja nyt vuodessa sitä on tullut ranteisiin,nivusii´n,kyynärtaipeeseen ja muuallakin kehossa on pieniä pisteitä. Kutina on välillä sietämätön ja kortisoni voide auttaa hetkeksi antihistamiini tapletti atarax on minulle liian väsyttävä.
      Toivotan kaikille jäkälästä kärsiville voimia kestää ja toivottavasti tähän vielä keksitään kunnon lääke joka tehoaa.

    • Punajäkälää????

      Minulla todettiin kaksi vuotta sitten suussa punajäkälä, joka koepalalla varmistettiin. Lääkäri sanoi silloin, että sen takana saattaa olla jokin perussairaus, mitä ei ole vielä todettu. Runsaan puolen vuoden kuluttua todettiinkin sitten kilpirauhasen vajaatoiminta, johon aloitettiin lääkitys. Huomasin, että kun kilpirauhasen vajaatoiminta saatiin tasapainoon, punajäkäläkin alkoi rauhoittua. Välillä se kyllä vieläkin muistuttelee itsestään - pieniä haavoja kielessä ja välillä posket ärtyneet. Mutta kyllä tämän vaivan kanssa pärjää, kun ei ota stressiä , kun se vain pahentaa sitä. Toivottavasti häviää joskus kokonaan niin kuin lääkärit ovat sanoneet senkin mahdolliseksi.

      • stressaantunut

        Pääsen n.kolmen viikon päästä Ihotautien polille, jossa otetaan koepala. Toivoisin ihottumani, joka tällä hetkellä kutiaa ja kirvelee olevan punajäkälää. Sitä on vas.nilkassa, hartiaseudulla sekä ranteen ja peukalon välillä. Olen pelännyt ihosyöpää. Minulla on ollut tätä kesästä lähtien. On ollut erilaisia huolia mm. kaksisuuntaista mielialahäiriötä sairastavasta tyttärestäni sekä adhd-tautia sairastavasta pojastani. Mm.heidän alkoholismistaan. Sairastan itse läheisriippuvaisuutta ja kipeät tunteet tulevat oireiksi ihon kautta.


    • jäk´älä

      Vastaaan tähän vanhaan viestiin josko joku vaikka jotain apua voisi saada.
      Itselläni on ollut läiskät nilkoissa noin 30 vuotta, suussa silloin tällöin karttamaista kuviota, kutinaa nilkoissa joskus viheliästäkin, mutta muuten lievää.
      Muutaman kerran olen näyttänyt työp.lääkärille ja joitain lyhyitä kuureja olen kortisoonivoidetta käyttänyt.
      Kunnes terskan päähän tuli muutoksia ja se pisti lähtemään lääkärille, joka lähetti ihotautilääkärille ja sain diagnoosin punajäkälä.
      Lääkäri passitti labraan helikobakteeri testiin ja bakteeria löytyi ja siihen sain häätöhoidon. Reilut kaksi kuukautta on kulunut ja läiskät on lähes kokonaan hävinneet ja kutinasta ei tietoakaan.
      Helikobakteerista ei ole kovin paljon vielä tietoa lääkäreillä, sehän löydettiin vasta joitakin vuosia sitten eikä sitä ole aikaisemmin yhdistetty kuin joihinkin epämääräisiin ylävatsakipuihin, joita mullakin oli ja joista olin lääkärille "valittanut" useammankin kertaa, ja oli tutkittu laktoosit ja muut, diagnoosi oli aikaisemmin ärtyvä suoli. Mutta nyt on nekin vaivat toivottavasti menneen talven lumia.
      Tälä hetkellä voin hyvin, eikä vatsa oireile.

    • Sain apua

      Minulla oli punajäkälää käsissä, jaloissa ja suussa.. Kokeilin valkosipulia, olen syönyt joka päivä 3-4 kynttä ja se on tehonnut ainakin minulle, käsistä ja jaloista se on kuukaudessa hävinnyt kokonaan ja suukin on paljon parempi, kärsii kuuman kahvinki jo. Muutenki olo tumtuu paljon paremmalta. Valkosipulin kynnet alkoivat heti vaikuttamaan.. Haju on ainut miinus, siirryin nyt valkosipuli kapseleihin sen takia, saa nähdä miten ne tehoaa, kirjoitan kuukauden päästä uudestaan niin voin raportoida lisää.

      • jäkälöitynyt

        Täytyykin kokeilla tuota valkosipulia tai jotain vastaavaa, jollei valohoidot ala tehoamaan.. Olen 25-vuotias nainen ja kärsin pahasta punajäkälästä. Vartaloni on kasvoja ja päänahkaa lukuunottamatta täynnä ihottumaa. Kutina on todella kovaa. Sain ihotautilääkäriltä avuksi valohoitokertoja ja kortisonirasvaa sekä perusvoidetta. Ihottumani on kestänyt noin viisi kuukautta, aloitin hoidot pari viikkoa sitten.
        Punajäkälän aiheuttajaa ei tiedetä. Stressi ja virusinfektiot saattavat laukaista. Itse menetin läheisen pari vuotta sitten, siitä aiheutunut stressi/ahdistus saattaa vieläkin vaikuttaa. Luulenpa, että tämä on monen stressaavan asian yhteensattuma. Minulta on myös otettu helikobakteeri- sekä kilpirauhaskokeet. Tuloksia en ole vielä saanut.
        Mahtaakohan eri luontaistuotteet parantaa ihottumaa?


      • sain apua

        Lupasin kuukauden päästä kirjoittaa.. Tuntuu ettei valkosipulikapselit ole yhtä tehokkaita kuin kynnet, olen syönyt tupla annoksen kapseleita ja lisäksi D3- vitamiinia 60 microgrammaa, tavallisen hammastahnan jätin ja ostin apteekista Salutem merkkistä. Nyt on jaloista melkein kaikki punajäkälä lähtenyt ja käsistä kokonaan, suussa on hieman jäljellä mutta täytyy ottaa huomioon että suu oli tosi paha, mitään kuumaa ei pystynyt nauttimaan ja oli kuin tulessa kun tavallisella hammastahnalla hampaat harjas. Uskon että nämä ovat auttaneet, ainakin paraneminen alkoi heti kuurin alettuani. Tuosta D3 vitamiinista innostuin kun luin tutkimustuloksista että ainakin atooppiseen ihottumaan auttaa. Maitoa olen välttänyt.


    • peevelijäkälä

      Oletko kokeillut helokkiöljyä, B-vitamiineja ja D-vitamiinia ravintolisänä? Itselläni auttoi ja suun limakalvoilta punajäkälä lähti pois 2 kk:n jälkeen.

      Annokset: Efamol-helokkiöljy (Omega-6, GLA) 3 x 1000 mg/päivä, Bekolong 1 tabletti/päivä ja Devisol (D3) 1 tableti/päivä.

      • 40+ v. mies

        minulle määrättiin Pro Topic nimistä lääkettä. Se tepsi erittlän hyvin ja iholta poistuivat oireet ja ovat olleet poissa nyt 3 v. Tepsii myös suun limakalvoon .


      • hevat
        40+ v. mies kirjoitti:

        minulle määrättiin Pro Topic nimistä lääkettä. Se tepsi erittlän hyvin ja iholta poistuivat oireet ja ovat olleet poissa nyt 3 v. Tepsii myös suun limakalvoon .

        Kutinaa helpottaa Molkosan lios apteekista ilman reseptiä.50v sairastellut välillä pois 2vuotta ja taas uusii.kortisooni voide ja atarax tapletti iltaisin.


    • iholla

      Hei.

      Minun jäkälä-ihottuma on pari viikkoa pois ja tulee taas viikoksi ja viikon paranee. Akupunkiossa kävin aiemmein säännöllisesti ja se auttoi. Unohdin koko vaivan, mutta sitten tuli akupunktioon puolen vuoden tauko ja eiköhän taas jäkälä iskenyt.

      Onko jollain muulla kuin toisen ketjun henkilölä todettu myös Helicoa, joka oli Virolaisen ihotautilääkärin mukaan mahdollisena aihauttajana jäkälään? Ja auttoiko vaivaan Helicon häätö?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      92
      6618
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      28
      2652
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      33
      2233
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      74
      1894
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1671
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      6
      1457
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1367
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      14
      1351
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      7
      1279
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1233
    Aihe