Olen sosiaalisesti ja emotionaalisesti yksinäinen

Anonyymi-ap

Oma tunnemaailma on niin tyhjä ettei siitä ole jakamaan muille. Voiko tunne tyhjyydellä edes täyttää emotionaalista yksinäisyyttä mitenkään?

3

116

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Eikö yksinäisyyskin ole tunne, etenkin emotionaalinen. Ehkä masennus on vienyt tunteet mukanaan.

Voi olla myös kehittymattomampi tapa tuntea, Aleksithymia

---Aleksithymia edustaa subkliinistä kokemusta tunnetietoisuuden puutteesta ja koostuu tunteiden tunnistamisen ja kuvaamisen vaikeuksista ja ulkoisesti suuntautuneesta ajattelusta, jolla on negatiivisia seurauksia tunteiden säätelyssä (Luminet & Zamariola, 2018).

Yksilöt, jotka kokevat aleksitymiaa ja heikentynyttä kykyä kuvailla ja jakaa omia tunteitaan, raportoivat todennäköisemmin ihmissuhteista ongelmista, huonosta...ihmiset, joilla on korkea aleksitymia, kokevat suurempaa yksinäisyyttä(Qualter ym., 2009)ja taipumus alentaa emotionaalisen vuorovaikutuksen merkitystä (Taylor et al., 1997). ...
      ... Henkilöillä, joilla on korkea aleksitymia, on huomattavia vaikeuksia integroida itsensä läheisiin ihmissuhteisiin. Lisäksi tutkimukset ovat osoittaneet, että aleksityymiset yksilöt eivät ole itsevarmoja ihmissuhteissaan (Vanheule et al., 2007) ja he kokevat enemmän romanttista ja sosiaalista yksinäisyyttä(Qualter ym., 2009). Kun erittäin aleksityymiset ihmiset joutuvat romanttisiin suhteisiin, heillä on taipumus kommunikoida arkipäiväisistä tapahtumista, jotka ovat ulkoisia itselle (Taylor & Bagby, 2004). ..

... Mahdollisuus luoda ja ylläpitää tyydyttävä romanttinen suhde edellyttää emotionaalista samaistumista ja ilmaisua sekä kumppanin tunteiden ymmärtämistä (Yelsma & Marrow, 2003). Koska erittäin aleksityymiset henkilöt eivät ehkä tiedä mitä odottaa vuorovaikutuksesta kumppaninsa kanssa, heillä on vaikeuksia rakentaa luottamusta parisuhteessa.(Qualter ym., 2009)Tuloksemme tukevat sitä, että romanttisissa pariskunnissa tunneviestintävaikeudet ja tunnevajeet eivät esiinny eristyksissä, koska niiden vaikutukset voivat olla vastavuoroisia. Kiintymysteorian mukaisesti tuloksemme voivat heijastaa kehitysprosesseja, koska epävarma pohja voi haitata kykyä kommunikoida tunteita. ...https://www.researchgate.net/publication/230003465_Loneliness_Interpersonal_Distrust_and_Alexithymia_in_University_Students1

• Anonyymi

Olen ajatellut, että lasteni voisi olla aleksityymikko. Luin sellaisen kirjoituksen, jossa tuotiin esille kymmenen asiaa mitkä kuuluvat hyvään parisuhteeseen. Kaikki ne puuttuivat minun ja lasteni isän parisuhteesta. Muistan kerran kun hän oli ollut viikon työmatkalla ja tuli kotiin reissusta. Hän jätti kengänsä tuulikomeroon ja minä tulin häntä vastaan isoon eteiseen. Hän jäi seisomaan tuulikomeron oven eteen ja sieltä sanoi hei, ei mitään muuta. Minä olin ikävöinyt häntä. Hänessä ei näkynyt minkäänlaisia tunteita ulospäin, että hän olisi kaivannut, ei sanallisesti, ei halaamista. Minä menin halaamaan häntä. Niin se oli koko parisuhteen ajan.

• Anonyymi

Kyvyttömyys puhua tunteista voi aiheuttaa niiden vajetta. Tunnepuhe ruokkii tunteita, ja auttaa erittelemään niitä. Itseään vahvistava kierre. Hyvässa ja pahassa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ja taas ammuttu kokkolassa

Kokkolaisilta pitäisi kerätä pois kaikki ampumaset, keittiöveitset ja kaikki mikä vähänkään paukku ja on terävä.
      Kokkola
      30
      3701
    2. Kuinka kauan

Olet ollut kaivattuusi ihastunut/rakastunut? Tajusitko tunteesi heti, vai syventyivätkö ne hitaasti?
      Ikävä
      113
      1503
    3. Milli-helenalla ongelmia

Suomen virkavallan kanssa. Eipä ole ihme kun on etsintäkuullutettu jenkkilässäkin. Vähiin käy oleskelupaikat virottarell
      Kotimaiset julkkisjuorut
      229
      1371
    4. Helena Koivu on äiti

Mitä hyötyä on Mikko Koivulla kohdella LASTENSA äitiä huonosti . Vie lapset tutuista ympyröistä pois . Lasten kodista.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      150
      1066
    5. Purra saksii taas. Hän on mielipuuhassaan.

Nyt hän leikkaa hyvinvointialueiltamme kymmeniä miljoonia. Sotea romutetaan tylysti. Terveydenhoitoamme kurjistetaan. ht
      Maailman menoa
      248
      930
    6. Kun näen sinut

tulen iloiseksi. Tuskin uskallan katsoa sinua, herätät minussa niin paljon tunteita. En tunne sinua hyvin, mutta jotain
      Ikävä
      34
      923
    7. Yhdelle miehelle

Mä kaipaan sua niin paljon. Miksi sä oot tommonen pösilö?
      Ikävä
      62
      918
    8. Ja taas kerran hallinto-oikeus että pieleen meni

Hallinto-oikeus kumosi kunnanhallituksen päätöksen vuokratalojen pääomituksesta. https://sysmad10.oncloudos.com/cgi/DREQ
      Sysmä
      72
      916
    9. Löydänköhän koskaan

Sunlaista herkkää tunteellista joka jumaloi mua. Tuskin. Siksi harmittaa että asiat meni näin 🥲
      Ikävä
      98
      859
    10. Kaipaan sua, Jii

Haluaisin vaan olla sylissäsi ja kuunnella mitä ajattelet, mistä haaveilet, mistä olet huolissasi jne 🥹 🫂
      Ikävä
      56
      744
    Aihe