Ikäväkseni huomaan, vanhan ihmisen asunto tai tavarat alkaa haista tunkkaselta, ihan laatikoita myöten, kuten myös vaatehuoneessa vaateet,
--- johtuu siitä kun vanhus ei jaksa enään samoin kuin nuorena ja terveenä tuulettaa vaateita kuin ennen,
ennen sänkyvatteet ja matot usein myös vaatehuoneen sisältö oli pihalla tulettumassa,
tunkkaista vanhan ihmisen hajua ei siihen aikaan kotiin muodostunu,
jotenki harmittaa kun kauniita laadukkaita vaateita pitäis raaaaaskia littaa kierrätykseen tai hiettää pois,
en vaan raski , eikä jaksa enään kaikki pistää uloskaa kun ei kaupungissa niin vain voi tuleettaa vaaeittaan missän olikeestaan,
kuinka te toiset, raskitteko heittää kierrätykseen laadukkaitaa aikasempaa motia,
mä en oikein raski ja sitten nyt huomasin yllätyksekseni olis pakko kaikki tulettaa, mutta MISSÄ kun ei ole paikkaa missä .
ASUMINEN !
22
177
Vastaukset
- Anonyymi
ON se harmi kun laadukkaat vaatteeet alkaa haista tunkaiselle,
vanhukset tarvitskisivat paljon ulkopuolista apua just siivouspuuhiin,
mutta eipä nyky suomessa juurikaan saa apua, jos ei osaa pyytä ja MAKSA työstä,
toisaltaan ainaki MINÄ MAKSAISIN mielelläni kun osaisin tai joku hoksaisi tulla avuksi.
kai mun pitää kuolla PASKAN keskella, tunkaseen vanhan ihmisen kotiini.
en ymmärrä itseäni, kun en jaksa enkä oikein saa aikaseksi alkaa pyytämään ulkopuolista apua, - Anonyymi
Ei ole olemassa mitään vanhan ihmisen hajua. Jokaisen kämppä alkaa haista, jos ei siivoa vai onko nenässäsi vikaa, joku paise, joka haisee siellä ?
- Anonyymi
Mua alko tympäsemään kun UNTUVATAKKIKKI alo haisemaan tunkkaselta, pistin se los parvekeelle, sielä olkoon muutaman päivä jos haku ei lähde vie sen joko kierrätykseen tai sekajattaisiin,
eikä ole ainoa sievä vaate joka mun nokassa haiseen tunkkaseleel vaikka on välillä parvekkella tuulettumassa,
tosi tympeä juttu, arvokkaita vaateita, ja alkava haisemaan tnkaselle, onko niissä valmistusvaihessa jotain kemikaalia joka alkaa vanhemmuten haisemaan inhottavalta.
nykyisin kaikki on niiiiin kemikaalisesti valmistettuja kuituja mistä tuon tietää kuinka myrkyllisiäki ne voi oikeesti olla,
inhottaa joka tapausessa jos ja kun hyvän näköiset vaatteet alaa haista pahalta, vaikka niitä pesee, - Anonyymi
Minulla ei ole hajuista mitään huolta vaatteet eivät haise miltään koska en koskaan laita käytettyä vaatetta takaisin kaappiin van aina pessyt ne ensin . Mutta jos ei pese ja laittaa kaappiin niin niissä on ihonhilsettä siiamkuolleita ihon lieseitäm, aina ja se alkaa haisemaan lopuksi hyvin tunkkaiselta . Äitini oli yli 80 vuotias eikä hänenkään vaatteensa haiset pahalle . Hänkin pesi ja silitti ne ennkuin laittoi vaatekaappiin , vaatekaappikin on pestävä.hajua estääkseen moni pitää vaatekaapin lattialla etikka kuppia joka on tehokas hajun poistaja
- Anonyymi
Vanhassa on ominaishaju myös ihmisessä.
- Anonyymi
Suihkussa joka ilta , ei ehdi haisemaan , apteekin suihku saippuaa ilman hajusteita
- Anonyymi
Kerrostaloissa on vaikea esim vuodevaatteita tuulettaa. Patjat varsinkin. Peitot ja tyynyt voi pestä ja se on tärkeää että myös tyynyt ovat puhtaat niihin voi tulla pöpöjä. Vaatteet tietysti pitäisi voida pestä.
Yhden itseäni vanhemman jakun sain jos haluaisin sitä käyttää mutta se tuoksuu voimakkaasti hajuvedelle ja tytär sanoi että vanhalle ihmiselle. Enkä muutenkaan tykkää siitä ihan hyvä jakku olisi. Nykyään ei ole hajuvedet suosittuja.
Hajusteeton suihkusaippua ei poista hien hajua täytyy alkaa taas käyttämään jotain tuoksuvaa vaikka iho ei pidä siitä
Kynnet inhottavat pitäisi käydä usein manikyyrissä kun ei oikein saa itse hyvin. Jäävät teräviksi ja repalaisiksi
Monenlaista inhottavaa asiaa tulee kun vanhenee- Anonyymi
Niin tulee , kumpa jaksisi ostaa uuden asunnon, olisko siinä ratkaisu,
tai jotenki pitäis jaksaa ja osata heittää kaikki ylimääräinen vaatteet pois,
mutta MITEN RASKII kun ne ovat kauniita ja arvokkaita, kaikki voisin pitää
kun kerkiäisi,
siinä on suuri ongelma,
aivan omituista on olla vanha ihminen
yleensä pistää aina yhtä ja samat vaatteet päälle kun lähtee asioilla
vaikka vaatehuoneessa olisi minkälaista valikoimaa vaihteluksi,
siitä huolimatta EI raski havittää niitä ylimääräsiä, ja sitten alkaa vaatteet haisemaan tunkkaselta,
aivan kauheeta olla vanha ihminen. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
kun kerkiäisi,
siinä on suuri ongelma,
siitä huolimatta EI raski havittää niitä ylimääräsiä, ja sitten alkaa vaatteet haisemaan tunkkaselta,
aivan kauheeta olla vanha ihminen.>>... yleensä pistää aina yhtä ja samat vaatteet päälle kun lähtee asioilla
vaikka vaatehuoneessa olisi minkälaista valikoimaa vaihteluksi,...<<
Sama täällä. Pitää vaan avata kaapin ovi ja ottaa vaihtovaatteita käyttöön. 🙃 - Anonyymi
Se on itse saoipouassa oleva aine joka puhdistaa, hajuton laitettu vaan siksi että ihmiset luulisivat että ovat puhtaita.
Kuuntelin yhden lääkärin joka on professori ja bakteodologin poddia ja hän itse ei käytä edes suihkusaippuaa vaan pesee itsensä ainoastaan vedellä , eikö haise koskaan pahalta . Hän kertoi hyvin selvöästi ja . Osaavasti juuri näistä teko hajuista miksi ne on laitettu tuotteisiin. Ja niinhän se on että ihmiset luulevat että ovat puhtaista kun suihkusaipuassa on hajusteita mutta hajusteet saattavat aiheutta sen että hikuoilu on kahta haisevampaa seuraavana päivänä
Joten hän itse ei todellakaan käytä muuta kun vettä. Kun peseytyy . Niin että hän tietää näistä asioista, sanoi että käsiinsä jos saa rasvaa niin silloin ottaa saippuaa koska rasvaa ei,saa pois paljaalla vedellä. Joten minä taas en ole koskaan käyttänyt hajusteita suihkusaipuassa sillä ne hajut ovat synteettisiä, ja muuttavat muotoaan ihmisen iholla. Ja olen allerhåginen kaikille hajusteille .
Kauan sitten satoja vuosia sitten naiset käyttivät ruusuista tehtyä ainetta joka aito hajuste eikä synteettinen ja pesivät sillä itsensä ja tuoksuivat hyvältä. Siltikin oli vesi se joka puhdisti sikä se tuoksu Kertoo historian kirjat. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
kun kerkiäisi,
siinä on suuri ongelma,
aivan kauheeta olla vanha ihminen.Ihan niin lapsenlapsi sanoo joskus että laita nyt jotain muuta päällesi kun noita samoja käytät , ihmiset alkaa luulemaan ettei ole muta vaatteista . Niin ne nuoret, minulle se sama mitä ihmiset luulee kunhan olen itse tyytyväinen.
- Anonyymi
Olispa vanhusten turvallisia palvelutaloja enemmän
tai olispa niihin pääsy helpompaa,
moni vanhus riutuu tuskissaan yksin uupuneena
toivoen että kuolis pois kitumasta. - Anonyymi
Kaikki vaatteet alkaa haisemaan tunkalle, jos niitä pitää kerran päällä, laittaa takaisin kaappiin ja taas ottaa päällensä.
Ain ihmisen ihoi erittää vähän hikeä ja sehän saa vaatteet tuntumaan ja haisemaan vanhoilta, ellei niitä tuuleteta käytn jälkeen, tai laiteta pyykkin.
Minulla on tapana huuhtaista yltäni riisumani paita, joka ei ole likaantunut kerta käytöstä, mutta ei ole enää käyttämätön,.
Lasken ämpäriin haaleaa vettä, lisään pienen tilkan väkiviinaetikkaa, painan paidan sinne, ja hetken kuluttua huuhtasen kertaalleen ja laitan vaateripustimeen roikkumaan. Kuivana ja ehkä silitettynäkin, jos kangas sitä vaatii, se on raias päälle puettavaksi.
Väkiviinaetikkaa, ei mitään hajustettuja pyykkietikoita, niistä se tunkka hajukin syntyy.
Huuhteluaineiden haju tappaa raikkaan puhtaan pyykin tuoksun.- Anonyymi
Vaihdan vaatteeni päivittäin. Menevät illalla pyykkiin.
- Anonyymi
Etikka on minullakin aina kun pesen , peukoneeseenkin laitan virutus lokeroon . Toiset kyselee että eikö vaatteet haise etikasta mutta eivät haise
- Anonyymi
Itse pidän vaatehuoeen ja vaatekaappien ovia aina raollaan, "että ilma vaihtuu" (niinku äiti sanoi).
- Anonyymi
niin pidän minäki, mutta siitä huolimatta kyllä niitä pitäisi jaksaa tulettaakki mutta en vaan enään jaksa, olen senverran huonossa knnossa jo.
- Anonyymi
Miten ihmeessä ette raski heittää sellaisia vaatteita pois, joita ette edes jaksa tuulettaa. Ette todnäk ole käyttäneet niitä vuosiin, eikä ne kelpaa kenellekkään.
Itse heitän kaiken sellaisen pois, jota nuoret ei voi käyttää esim joissakin vintage-juhlissa. On ihana olo ,kun on heittänyt turhat kama pois. Ole 79v mummo.- Anonyymi
MÄ en raski
TV:ssäki näkee just samanlaisia takkeja nuorten näyttelijoirrenki päällä ja jakkuja,
on todella harmillista että olen nyt näin vanha
enkä enää niitä ehkä tule käyttämämään vaikka ovat ihan sopivan kokosia,
minulla on melko uusia takkeja vaki käyt.össä,
mutta nyt otin hautajaisiin todella kauniin ainaki lähes kaksikymmentä vuotta vanha takki
oli yhtä modikas kuin uudemmatki väri oli musta, villakangastakki, todella kunis takki, vaikka oli vanha,
joskus olen huumorilla sanon että pitäis ostaa surempi asnto että vaatteet mahtuis paremmin vaatehuoneisiin,
joku hieman naurasti vitsille, mutta olis siinä ajatustaki,
nyt kaapit ovat aivan liian täynnä enkä raski heittää pois, sitten ne alkaa ummehtumaan niihin alkaatulla se vanhan ihmisen haju, kun en enään jaksa niitä tulettaa samoin kuin terveenä ollessani,
tosi harmillista,
vanhuus ny vainon tämmöstä,
en pidä vanhan ihmisen elämästä, mtta kun ei tätä vanhutta pakoonkaa pääse, kohta kuolen kuitenki. - Anonyymi
Niissä on se ns tunne arvo että in joakusnostanut juuri sen vaatteen mikä in ollut mieleinen . Imun vaatteeni ovat sellaisia ettei ne mene koskaan pois muodista klassillisia samalla måkun jokaisessa on jotain miksi olen sen hankkinut.
Mutta kunhan nyt puhun itselleni järkeä niin löytyy vaatteille uusi paikka
- Anonyymi
Niinhän se tahtoo olemaan ettei oikein raski niitä kauniita vaatteita laittaa menemään vaikka tietää ettei niitä tule koskaan käyttämään. Ostelin paljon vaatteita työvuosina kun tienasin hyvin, monia ei ole koskaan käytetty edes , joten maanataina vien ne terassille tuulettumaan ja huiskin pölyvipalla henkareissa riippuvat vaatteet joihin usein tulee olkapäiden kohdalle pölyä .
Vaatteita on ihan liikaa ja silti pidän vaan pientä vaate ryhmää joita pesen aina välillä alakerran vaatekaapissa mekkoja jos jonkinlaisia , monta en edes saisi ylleni ovat XS kokoa kun oli sellainen laiha kausi kun mieheni sairastui vakavasti . Yläkerran kaapeissa lisää ja vaatehuoneessa , ja koska olen ollut ihan liiankin hoikka aikaisemmin niin kukaan lapsenlapsistakaan ei niitä voi käyttää koska ovat pidempiä kun minä ja normaali kokoisia ja itsekkin alan olla vartin yli normaali painoa nykyisin.
laatikoita aloin viime viikolla siivoamaan ja pesemään ja se sujui aika hyvin kiva nyt kun on tavarat kunnossa laatikoissa eikä sikin sokin kuten ne tapaa mennä aina vähän ajan päästä siivoamisesta . Ei ei sitä samalla tavalla jaksa kun nuorena vaikka luulee ennen kun aloittaa että äkkiähän nuo tuosta laittelen kuntoon .
Niin että pitää tässä kasvattaa hieman itseään että älyää laittaa pois vaatteet joita ei koskaan tule käyttämään
. Astioita ei taas ole ollenkaan vaikea laittaa pois , niihin ei ole samaa tunne arvoa, olen jaellut lastenlapsille niitä ja ovat mielissään ottaneet vastaan . - Anonyymi
Minulla on yli 40 vuotta vanha retkiasu harvoin enää käytetty, paitoja yli 30 vuoden takaa. Pihi olen, myönnettävä. Kahvilassa käynyt omalla rahalla yhden kerran yli viiteen vuoteen.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Klaukkalan onnettomuus 4.4
Klaukkalassa oli tänään se kolmen nuoren naisen onnettomuus, onko kellään mitään tietoa mitä kävi tai ketä onnettomuudes1024487Yleltä tyrmäävä uutinen
Ylen uutisen mukaan Raamattu on keksitty n. 2600. Putoaako kristinuskolta pohja kokonaan alta pois? https://yle.fi/a/743821243- 1861052
Pakko kertoa mies
Äitini tietää, että olen ihastunut sinuun. 😳 halusin että hän näkisi sinun kuvan ja pyysin googlaamaan sinua. Kommentti1091032Sinä vain tulit elämääni
Ja joku tarkoitus sillä on ollut. Näyttämään mitä olen ja kuinka arvokas voisin olla. Se muutti ja käänsi elämäni suunna85921Millaisia ajatuksia on kaivatusta ja tilanteestanne tänään?
Kerro omista mietteistäsi tai lähetä terveisiä. Ehkä hän lukee ja lähettää sinulle takaisin omia mietteitään.47901- 64891
- 64856
Riitta-Liisa ja Toni Roponen: Ero! Riitta-Liisa Roponen kertoo asiasta Instagramissa.
Riitta-Liisa ja Toni Roponen eroavat. Riitta-Liisa Roponen kertoo asiasta Instagramissa. – Talvi on ollut elämäni synk11852Onko se niin
Että meillä molemmilla on niin isot egot ettei voi alentua myöntämään kuin tykkää toisesta64826