Vaasassa maahanmuutto ja tukien jako on mikä?

Anonyymi-ap

19-vuotiaista Somalia-taustaisista nuorista 75 prosenttia on saanut toimeentulotukea
Anonyymi-ap
2025-03-31 09:55:39

Huolestuttavaa on, että myös Suomessa syntyneet toisen sukupolven maahanmuuttajat saavat toimeentulotukea enemmän kuin samanikäinen kantaväestö. Esimerkiksi 19-vuotiaista Somalia-taustaisista nuorista 75 prosenttia on saanut toimeentulotukea. Tämä viittaa siihen, että kotoutumisessa on haasteita myös maahanmuuttajien lasten kohdalla.​

Toimeentulotuen muodot ja saajien profiilit
Raportissa käsitellään myös toimeentulotuen eri muotoja: perustoimeentulotuki, täydentävä toimeentulotuki ja ehkäisevä toimeentulotuki. Maahanmuuttajat ovat yliedustettuina kaikissa näissä tukimuodoissa. Esimerkiksi perustoimeentulotuessa maahanmuuttajien osuus on huomattava, ja heidän saamansa tukien keskiarvot ovat korkeammat kuin kantaväestöllä.​

Raportin tulokset herättävät kysymyksiä Suomen maahanmuuttopolitiikan ja kotouttamisjärjestelmän toimivuudesta. Pitkään maassa olleiden maahanmuuttajien sekä toisen sukupolven korkeammat toimeentulotukien saantimäärät viittaavat siihen, että työmarkkinoille integroitumisessa on merkittäviä haasteita. Tutkimus korostaa tarvetta arvioida nykyisiä kotouttamistoimenpiteitä ja kehittää uusia keinoja maahanmuuttajien työllistymisen edistämiseksi, jotta riippuvuus toimeentulotuista vähenee ja yhteiskunnallinen osallisuus paranee.

–––

Raportti on tehty vuonna 2020, joten tilanne on nykyään vielä pahempi.

5

169

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

pakko rapoa

• Anonyymi

Siis kaikkihan tietää tuon ilman sanomattakin: Että mitään työperäistä mashanmuuttoa ei ole, vaan toimeentulotukirahojen ja loiselämisestä 🤭🫣🙄😬

• Anonyymi

Pan-eurooppalainen sopimus ja Kalergi liikkeen suunnitelma 100 vuotta sitten on toteutunut. Valkoinen rotu haluttasn tuhota koska he ovat älykkäitä, ovatkehittyneet älykkäiksi Pohjolan ankarissa olosuhteissa missä järkeä on pakko ollut treenata.

• Anonyymi

Ei pitäisi olla yllätys kellekään, ettei kotoutuminen toimi, ei se ole toiminut missään maassa.

• Anonyymi

Taisi olla virhe antaa naisille äänioikeus, kun johti siihen että maa on täynnä ulkomaalaisia nuoria miehiä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Takaisin ylös

Luetuimmat keskustelut

1. Oletko kertonut jo muille tunteistasi?

Ystävillesi esimerkiksi? Minä en ole vielä kertonut kenellekään tästä meidän jutusta.
      Ikävä
      77
      4592
    2. Olisin ottanut sinusta akan itselleni

Mutta olitkin aika itsepäinen ja hankala luonne.
      Ikävä
      180
      1837
    3. Ei sua pysty unohtamaan

Ei vaan yksinkertaisesti pysty
      Ikävä
      124
      1540
    4. Hei, huomenta komistus

Yllättääkö, että olet heti mielessä. Mukavaa päivää upea ❤️
      Ikävä
      35
      1016
    5. Miten minusta tuntuu että kaikki tietää sun tunteista mua kohtaan

Paitsi suoraan minä itse, vai mitä hlvettiä täällä tapahtuu ja miksi ihmiset susta kyselee minulta 🤔❤️
      Ikävä
      16
      981
    6. Kerro todelliset motiivit

kaivattuasi kohtaan?
      Ikävä
      103
      930
    7. Sunnuntain terveiset kaivatulle

Mitä ajattelet hänestä tänään? Mitä haluaisit sanoa hänelle?
      Ikävä
      78
      913
    8. Hyvää huomenta!

Mietin miten suhtaudut minuun, jos kerron tunteista. Voinko enää sen jälkeen olla samassa paikassa kanssasi, jos koet as
      Ikävä
      78
      842
    9. Miks et tahtonut

Enää nähdä? Haluaisin ymmärtää
      Ikävä
      45
      807
    10. Mulla on tarkat korvat

Kuulin sun äänen ihan selvästi.
      Ikävä
      4