"Parempi laiha sopu kuin lihava riita"

Anonyymi-ap

On noita vanhoja sanontoja hyvä sellainen.
Kyllä vanha kansa tiesi mistä puhui.
Se olisi nyt meilläkin paikallaan. asiat on nyt menneet pahasti "juntturaan"

24

339

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Kokemuksesta tiedän, että hokema on virheellinen.
      Nuorena aviovaimona asuimme vieri vieressä miehen veljen perheen kanssa. Kaikesta tuli sanomista. Syy oli aina meissä. Meidän lapset olivat kaikkeen syypäitä. Raha-asioista tuli kinaa. Pihan hoito oli riidan aihe. Sovitut asiat eivät toteutuneet. Meille sanottiin: Koettakaa sinnitellä. Parempi laiha sopu kuin lihava riita.
      Aina joutui sopeutumaan ja nöyrtymään, ohjeistamaan lapsia muistamaan paikkansa.
      Sitten meni hermo lopuksi.
      Välirikko kesti veljesten loppuelämän. Ja jatkuu seuraavassa sukupolvessa.

• Anonyymi

kyllä suurin osa ajattelee että rahat minulle sossusta ja ansiosidonnaista
      on parempi kuin laiha sopu sijaa antaa jos antaa

• Anonyymi

Sait siis sen käsityksen, että elimme sossun tuilla?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Sait siis sen käsityksen, että elimme sossun tuilla?

Miksi hyvään aiheen aloitukseen sotketaan heti "sossut".

Eikö voi jutella ihan henkilökohtaisesta ihmisten välisestä sovusta?

Onhan se niin, että "laiha sopu on parempi kuin lihava riita", - mutta teeskentelyksi se muuttuu.
        Vältellään jatkossa tietyistä aihaiesta, puhutaan vain ilmoista ja ruokaresepteistä.
        Se aito on jäänyt pois.

Pitäisi voida käydä läpi vaikeatkin asiat, eikä vain pintasiloitella.

• Anonyymi

Vippaako sulla päästä, kun et pysty aloituksen aiheessa ?

• Anonyymi

Mikään aihe ei saisi olla niin suuri, että veljessopu menee!
      Pitää osata pyytääanteeksi, jos on riidan saanut aikaiseksi.

Tiedä tapauksen, että veljeksille tuli jotain eripuraa.
      Silloin vanhempi veli sanoi, että hän menee sovittelemaan, että on hiin rumaa, jos veljekset riitelee.

Niin tapahtuikin ja sen jälkeen heillä on sopu säilynyt.

• Anonyymi

Kun veljesten sopu on syntymästä asti kiikun kaakun, ja kun vanhempi veli ei siedä vuosia nuorempaa kuopusta, on sovun säilyttäminen vaikeaa. Kauna leviää myös perheiden keskuuteen.
        Mukaan tulee perintöasiat, haudanhoidot, kaikenlaisten vääryyksien muistelu ja kaivelu.
        Kyllä sisarusten väliset suhteet ovat monta kertaa hyvin vaikeat sovitella.

• Anonyymi

Miehen veli käveli perässäni puutarhani kulmaan ja potkaisi heinäkasaa pensaan alla. ,"Olen nyt oikein seurannut kaksi viikkoa koska tämä heinäkasa tästä korjataan, ja tässä se on vieläkin."
        Hän oli siis tullut omalta pihaltaan kahden viikon ajan puutarhani poikki toteamaan asian. En sanonut mitään, enkä myöskään korjannut heiniä pois. Ne maatuivat pensaan alle kuten olin ajatellutkin.
        Hän myös kärsi siitä, että lapsilla oli nurmikolla riepumatto, jonka päällä oli kiva lukea, pelata korttia tai vain löhöillä.
        Hänen vieraansa ihmettelivät ja hän joutui häpeämään mattoa. Hänestä ei ollut lainkaan outoa, että heidän vieraansa parkkeerasivat meidän nurmikolle autonsa.
        Se on sitä laihaa sopua. Jos ei halunnut halveksivan ryöpytyksen kohteeksi, oli viisainta mennä sisään ja sulkea ovi. Mutta tahdikkaasti.
        Tärkeimmät asiat lähetettiin kirjattuina kirjeinä postitse.

• Anonyymi

Laija sopu olisikin ehkä pitänyt Skillanin >Nojatuolin pystyssä,
      mutta tuli havaa riitaa.

Katsokaa peillin siellä istuneet ja istahtaneet!

• Anonyymi

Skillan on muuttanut nimmariaankin niistä ajoista. Harvoin taidat palstalla käydä.

• Anonyymi

Saivat ajettua Skillanin ulos!

Lihavia mielipiteitä laukoivatkin.

Eihön ne riidelleet, ei kun kysytään, mutta täällä se kirjailija rallisuomesta puhuu, mikä se on?

• Anonyymi

Pitää kai siirtyä tälle palstalle, 70+ palsta on muuttunut riidanlietsomiseksi ja loanheitoksi hallitusta ja persuja kohtaan.
      Sopu sijaa antaa, joo.

• Anonyymi

Persuille fasistinen PS-puolue on niin rakas, että ne tulkitsevat aina asiallisen kriitiikin
        loanheitoksi. Persulta itseltä puuttuu kriitiikki kokonaan. Jos sitä olisi
        ihminen ei äänestäisi persuja.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Persuille fasistinen PS-puolue on niin rakas, että ne tulkitsevat aina asiallisen kriitiikin
        loanheitoksi. Persulta itseltä puuttuu kriitiikki kokonaan. Jos sitä olisi
        ihminen ei äänestäisi persuja.

Fasismia on se, kun yritetään estää äänestäjien valitseman puolueen toiminta tai haukutaan heitä 'rasisteiksi' yms. Se on niin, että persujen leimaajat ovat ITSE niitä syrjintää harrastavia fasisteja, heille ei kelpaa vapaan maan vapaiden vaalien tulokset, heille kelpaa vain oma ainoa 'totuus'.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Fasismia on se, kun yritetään estää äänestäjien valitseman puolueen toiminta tai haukutaan heitä 'rasisteiksi' yms. Se on niin, että persujen leimaajat ovat ITSE niitä syrjintää harrastavia fasisteja, heille ei kelpaa vapaan maan vapaiden vaalien tulokset, heille kelpaa vain oma ainoa 'totuus'.

Poliittista ajojahtia, onko sitä ja kuinka se näkyy?
        Kuinka näkyy se muu ajojahti jolla ajetaan joku ihan nurkkaan,
        muut ovat parenpia, tietävät veroista laulista ihan kaiken.

Lainaavat maailmankuuluja runoilijoita
        ja sitten puhuvatkin ihan muusta, unohtuu
        lainattu kaunis ajatus kun siirrytäänkin omiin tietoihin ja taitoihin

Mitä ne muut, kun minä olen meiltä ja muut minun oppilaitan

Oleppas siinä sitten rauhanjumalana, kennekään puolta pitämättä.

Parenpaa se lihava riita on !
        Tulokset kas puhuvat sen puolesta,
        sillä saavuttaa nopeammin tavoitteensa.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Poliittista ajojahtia, onko sitä ja kuinka se näkyy?
        Kuinka näkyy se muu ajojahti jolla ajetaan joku ihan nurkkaan,
        muut ovat parenpia, tietävät veroista laulista ihan kaiken.

Lainaavat maailmankuuluja runoilijoita
        ja sitten puhuvatkin ihan muusta, unohtuu
        lainattu kaunis ajatus kun siirrytäänkin omiin tietoihin ja taitoihin

Mitä ne muut, kun minä olen meiltä ja muut minun oppilaitan

Oleppas siinä sitten rauhanjumalana, kennekään puolta pitämättä.

Parenpaa se lihava riita on !
        Tulokset kas puhuvat sen puolesta,
        sillä saavuttaa nopeammin tavoitteensa.

Ainainen kiertokulkuhan se on; oppositio arvostelee ja yrittää päästä kaikin tavoin takaisin valtaan, ja hallitus puolustautuu kaikin tavoin. Kumpikin tekee työtään Suomen parhaaksi.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ainainen kiertokulkuhan se on; oppositio arvostelee ja yrittää päästä kaikin tavoin takaisin valtaan, ja hallitus puolustautuu kaikin tavoin. Kumpikin tekee työtään Suomen parhaaksi.

Tapa vain muuttunut.
        Kunnon väittely on hyväksi mutta voidaanko nykyistä tapaa asioita käsitellä sanoa väittely kai.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Hallituspuolueet eivät löydä yhteistä säveltä.
        Ei pitäisi puhua vain opposition arvostelusta, koska hallituksen sisäiset ristiriidat hallitsevat ihan kaikkea, ei vain opposition arvostelu.

Oppsitio on pakollinen kaikissa hallituksissa, keskustelua ei synny ilman oppositiota, mutta miksi pelkkää minä, sinä taistelua, miksei selkeästi kunnon riita ja sopu.

Molemmille se maksaa kannatta´jissa, mutta auttaa molempia katsomaan omia virheitään, ihan kuin sivullisen näkökulmasta.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Tapa vain muuttunut.
        Kunnon väittely on hyväksi mutta voidaanko nykyistä tapaa asioita käsitellä sanoa väittely kai.

Väittelyt menee helposti populismiksi, asiattomuus putkahtaa monesti myös eduskunnassa.

• Anonyymi

Tuskin tuota sanontaa aikoinaan, kun sitä alettiin käyttämään, liittyi mitenkään poliittisiin kärhämiin.
      Ne käytiinkin silloin ihan muualla kuin höperehtivien ihmiosten nettipalstoilla,
      on nuoria jotka jauhavat polittikka, vaikka ymmärtäminen ei ole ihan lukemalla selvinnyt, ja vanhoja juttuja jauhetaan kuin jyvämyllyssä jauhoja,.

Sananlaskut ja sanonnat ovat vanhoja, ei niitä ihan noin vain kevyesti heitelty, niillä on ollut aina vakaa tarkoitus.
      Mitä mies repulla tekee, kun ei sillä ole eväitäkään, mutta
      aikanaan kuulin sen sanottava,- kun sillä ei ole kirvestä eikä sahaa.

Aikoinaan reppu oli kulkumiehen merkki.metsurin kulkivat hakkuu alueelta toiselle ja kirvestä ja sahaa kuljetettiin reppun mukana.
      Olihan siellä eväätkin, ja silloin reppu tarpeellinen

• Anonyymi

Puhu sinä, minä pitelen hevosta.

Romaanien hevosen myyntiä -40 luvulla.
      Toinen kehuu; "siin on site hyveä hepo, osta sie isäntä, täst saat
      peltohevoseks vetävän ja väkevän juhtan" ja poinen pitere riehuvaa hevosta jonka takajalat ob jo aisojen ulkopuolellas, mutta toinen kehuu.

Tätä se taitaa olla tämä vaalipuheiden laatukin.

Liekkö sähköauto kauppiaatkin jo tyylin oppineet.

Puhu sinä, minä peittelen virheet!

• Anonyymi

Millainen sopu syntyy kun Stubb ja Trumb aloittavat neuvottelut
      ja sotien lopettaminen oli Trumpin lupaus maailmalle jo ennen hänen valintaansa.

Sota jatkuu, ameriikka hyökkää, asettaa ullit, paitsi Venäjä säätyi niiltä, mutyyta Pingviineille ja valaille tullit määräsi.

Kuinka Euroopan käy ja kuinka käy suomen kultavarannolle ameriikan katujen alla.

Mihin Suomi on aina luottanut?

Paremi siis se laiha sopu, tai ei sittebnkään, riidelkää niin, että asiat ovat selvät kaikille!

• Anonyymi

Nyt on hyvä aika sopia vanhat riidat ja aloittaa tyhjältä pöydältä, kun äänestystulokset on varmistettu ja hiljalleen palataan tavalliseen arkeen vaalien ajan rintamalinjoilta.

Trinpin tullit vaikuttavat hintoihin ja tuontipäätökset tekee maahantuoja kunkin maahantuomansa tavaraerän kohdalta, ei midän kuluttajien ole tarvetta laskimia esiin kaivaa.

Kenttä on jaettu, pallille istuvien nimet julkistettu ja riidatkin ehkä tasaantuneet sunnuntain jälkeen.

Palstallakin ihana myötätuuli, vaikka tuulen suunta vaihtelee, ehkä etelä ja lounaistuulet lämmittävät mieletkin, lumet pian vain muisto, mitä nyt pihoilla valtavat likaiset lumivuoret ja varjoisien alueiden vahva lumipeitto.

Katujen hiekat poistaa kaupunki, mutta jakakäytäviltä sen hoitaa kukin kiinteistö omalla kustannuksellaan, kuten lumien poistonkin.
      Asia ei tunnu olevan tuttu kaupunkilaisille, ei oman taloyhtiönkään velvollisuudet siitä jalkakäytävien hoitovastuusta, suurin kuluerä taitaa ollalumien poisto ja liukkauden esto, se on, sitä soraa on keväällä ja se pitää poistaa.

Meillä on hiekattomat jalkakäytävät.
      Kiitos huoltoyhtiön joka hoitaa meidän ulkotyöt.
      Osaltani olen niistäkin asioista päättämässä taloyhtiössä.

Katupölystä pois, puistot ja metsiköt, ja vielä jäälläkin on jossain ihan turvallista liikkua.

Hyvä sopu tilaa antaa!

• Anonyymi

Vastakkainasettelu on typerää ja pienelle kansalle erittäin typerää.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Marja sulkee liikkeen

Nyt lähtee kylän ainoa kello ja kultaliike ja kenkäkauppa
      Oulainen
      26
      5234
    2. Oulaisten vaalit ovat hyvä alku, mutta lisää toimenpiteitä tarvitaan.

Oulaisten vaalit ovat hyvä alku. Puolueväristä riippumatta hallituksen rikollisuutta torjuvat toimenpiteet tehoavat ja r
      Oulainen
      3
      4647
    3. Pääsiäisen terveiset kaivatullesi

kaivatullesi tähän alas 💕💕
      Ikävä
      137
      1531
    4. Olen rakastunut sinuun mies edelleen

Meidän yhteys on jossain ihan muualla kuin netissä, muistetaan se. Kaunista päivää sinulle 😍
      Ikävä
      155
      1426
    5. Sun ajatttelu tuo vaan julmuutta mut kukaan muu nainen ei voi korvaa sua

Mut sun ajattelu saa mut itsetuhoseks ja uhmaan lakiakin😭😭💀 Se väärinymmärryksen määrä on käsittämätöntä. Helpottais
      Ikävä
      14
      1250
    6. Oletko loukannut

Oletko loukannut tarkoituksella kaivattuasi?
      Ikävä
      93
      1104
    7. Kyläyhdistyksen tuho, kiitos sääntöukon

Hyrynsalmen kyläyhdistyksen yleinen keskustelutilaisuus ja ylimääräinen kokous alkoi hyvin. Siellähän keskusteltiin oike
      Hyrynsalmi
      21
      1054
    8. viekää miehet naiset kunnon treffeille

Ja käyttäytykää hyvin. Niin tehdään vaikutus. Miehen kuuluu tarjota naiselle.
      Ikävä
      168
      902
    9. En vittujakaan enää välitä sinusta nainen

Toivottavasti en näe sinua enää koskaan. Jos näen, niin en ole näkevinäni. Et merkitse minulle enää mitään.
      Ikävä
      61
      873
    10. Milloin se sitten

On? Se oikea hetki kun kerrot sille naiselle mitä tunnet häntä kohtaan?
      Ikävä
      37
      819
    Aihe