Haluaisin tiedustella asiasta jotain TIETÄVILTÄ, että mahtaako 150 000 euroa (ilman tonttia) riittää omakotitaloon seuraavien esitietojen perusteella.
rakennuspaikka pääkaupunkiseutu, 1 1/2- kerroksinen, n. 150 neliötä, itse tekisimme ainakin sisätyöt itse ja jonkin verran muitakin töitä, talopaketista. Saako tuohon summaan kaikki kulut mahtumaan, siis viranomaismaksut, liittymät yms.
omakotitalo
9
7566
Vastaukset
- M626
...meillä menee 180/202 1.5 krs puurakenteiseen elementtitaloon (perustuksineen ja maatöineen) piirun verran yli 200t liittymineen avaimet käteen toimituksena 60 km Helsingistä kasvavassa taajamassa.
Koska meidän talo on halpa oman työn osuuteen nähden (ehkä 3% omaa työtä?) en usko että 150t riittää. Jos riittää, niin hieno juttu.
Mutta ihan turhaa spekulaatiota tämä on, sillä muutettavat muuttaen meidän talommekin voisi maksaa mitä tahansa 150t ja 300t väliltä. Olennaisia ovat esim. lämmitysmuoto perustamiskustannuksineen, lämmönjako, sisutusmateriaalit, sähköistyksen taso jne. ja nep. - mahdollista
Se onnistuu esim. kastellista tekemällä itse myös perustukset ja ulkoverhouksen sisätöiden lisäksi. Eli itse täytyy tehdä ns ammattitöitä runsaasti, ehken yli 50 %
Tarkista tilanne vaikka OP:n laskurilla, sieltä se selviää kun syötät erilaisia oman työn osuuksia laskuriin.
Itse tehden rakennusaika viruu väkisin ainakin vuoden pituiseksi, mutta saatava säästökin on kymmeniä tuhansia euroja.
nimimerkki: kokemusta on - Sanna
Meille tulee Pohjois-Suomeen 150-neliöinen talo talopaketista, puolitoista kerrosta, vuokratontti (halpa) ja erinomaiset perustusolosuhteet. Sisätyöt tehdään itse, samoin muita aputöitä ja meillä on PALJON suhteita joka paikkaan, eri rakennusliikkeisiin, kaivurifirmoihin yms. ja pinnat tulee olemaan ihan normaalitasoa. Talon budjetti on nyt 155 tuhatta (päälle autokatos ja pihan laitto). Ja tämäkin voi tehdä tiukkaa, vaikka me olemme saaneet erittäin tuntuvia etuja mm. rakennusliikkeen kautta.
- jussi
Jos teet ihan kaikki itse/talkooporukalla, pääset noin 155-160 te hintaluokkaan. Tähän hintaluokkaa ei kuulu erityisen hieno sisustus, eli halpaa laminaattia ja edulliset kiintokalusteet, mutta pääasiahan on että tekniikka toimii ja talossa on lämmintä ja turvallista asua.
Suosittelen että varaat vaikka isomman lainan merkeissä budjetiksi 175 000 te. Tämän alitatte jos teette paljon itse. - xarto
Jossain päin voisi tuollaisen talon saada 170 000€ mutta helsingissä taitaa hinta olla paljon korkeampi.
Keksittyjä hintoja:
Hiekka/sorat(500m3) kaivuri. 7000€
Lätkäykset muut vuokrat 1000€
Betonit anturaan lattiavaluun. 3000€
Imeytyskenttä kaivot 3000€ (ei helsinkiin)
Harkot/raudat/salaojat/styroxit/laastit 5500€
Luvat/liittymät(sähkö,vesi)/vastaava mestari 5500€
Sähkötarvikkeet 6000€
Vesi,viemäri/ ilmastointitarvikkeet 9000€
Pesu, khh laatat koneet 4500€
Keittiö kaapit/koneet 5500€
Kaapit 3000€
Tiilet tarvikeet uuniin/piippuun/välis. 4000€
Tapetit/maalit 2000€
Lukkoja/peltejä/kattoturvatuotteita 3500€
Halpa lattia 2000€
Suunnitelmiin (sähkö,lvi) 1000€
Pihatarvikkeet 1600€
Talopaketin hinta 45000€
Nämä voi säästää tekemällä itse.
Perustuksen teko 2500€
Talon pystytys "sateelta suojaan" 5000€
Rakennustyöt 36000€
Ilmastointityöt 4000€
Vesi ja viemärityöt 3000€
Sähkötyöt 8000€
Pinnat/laatoitukset 3000€
Muuraukset 3000€
Mutta jos teet paljon itse saatat joutua maksamaan:
Lava-auto(datsun), naulain kompura, 1500€
akkuporavasarasahamirkelijiirisahavatupassimittarullamittalaserluotilankarutasahasthil170ms
liiVitturvakengätym.1000€
1v vuokrat korot 8000€- kustannuksista
Kysyjän haluaman talon tavarat maksaneet meillä melkein tonnilleen tuon 106 000 euroa, joskin pystytys saatiin tuohon talopakettihintaan mukaan sopimaan pari vuotta sitten.
Ja loput on tehty itse (tai talkoilla) eli säästö on sitten ilmeisesti tuo 64 000 euroä tai sen voinee laskea oman työn palkaksi.
Ja työkalupuolikin täsmää, niihin on mennyt muutama tonni pakettiauto mukaan laskien.
Eli tuollaisen talon tekee 120 000 eurolla ja sitten työt on revittävä omasta tai toisten selkänahasta.
- suorasähkö
ei varmaan p-kaup seutu.
Meillä on kolmas talo tulossa, meinaan tehdä sen 140 000€. 168m2 talli autokatos varasto 58m2.
Edelliset jäivät vähän alle 150 000€. Samaa kokoluokkaa olivat. - maalla_rakentanut
Luulen, että ei riitä. Meillä maksoi paketti 1,5krs talo ja 154m2 varastorakennus 41m2 (autotalli,-katos ja varasto) 190 000 €. 1vuosi meni, tontti oli halpa (maalla), pintamateriaalit on melko hyvät ulkopuolista työvoimaa oli 2timpuria n.2kk (huonoja), laatoittaja ja putki- ja ilmastointityöt. Portaat ja takka asennettuina. Itse muut työt mm.sähköt (ko.alalla itse).
Tätä vertailupohjaa käyttäen voi olla, että ei etelä-Suomessa 150 000 €:lla lähde. - Jarmo
En usko riittävän. Perustamistapa ratkaisee toki paljon mutta vaikka olisi todella helpot perustukset niin vaikeaa tekee. Meillä menee n. 170.000 eskoo 134 neliöiseen taloon.
Nyrkki sääntö 1300 eskoo / neliö pätee aika hyvin, toki on porukkaa joilla menee pirusti yli ja toisilla paljon ali mutta suuntaa tuo antaa
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Alle 15 oli
Arvasi että lapsi asialla hallin palossa. Surullista. Mutta jos osaa/kykenee käyttää tulentekovehkeitä niin pitää osata892648Heh, persut = vassarit = 10,0 %
Minja tuli nyt jo Riikan rinnalle, sitten alkaa tekemään kaulaa. Molemmilta kympin arvoinen suoritus! https://www.hs.f2031678- 1161610
Paula Koivuniemi täyttää tänään 78 vuotta! Sydämelliset onnittelut!
Paula Koivuniemi, tuo suomalaisen iskelmän ikoninen artisti, täyttää tänään 78 vuotta. Muutaman vuoden estradeilta pois411471Olen miettinyt pitkään miksi hän ei uskalla
Hän kyllä yrittää tiedän sen ja olen yrittänyt olla helposti lähestyttävä ystävällinen lempeä jne. mutta silti hän yhä v641232Juhannusterveiset kaivatulle
Onko teillä yhteisiä juhannuksia vietettynä ja millaista juhannusta viettäisit kaivattusi kanssa juhannuksena 2025? 🌻761015- 56979
- 67871
- 45867
- 61835