Ministeri Juuso perusteli kotihoidon käyntien vähennystä vanhusten yksityisyydellä ja sillä että vanhukset eivät halua että vieras ihminen käy heidän kotonaan monta kertaa päivässä.
Tosiasia on että jo kauan kotihoidon saannin kriteereitä on jo paljon tiukennettu vaikka ympärivuorokautisia hoitopaikkoja on vähennetty.
Vanhus jonka kotihoidon käyntikertojen määräksi on arvioitu neljä kertaa vuorokaudessa todellakin tarvitsevat sen neljä kertaa ennen kuin siirrytään ympärivuorokautiseen hoitoon tai hoidon tarve päättyy muuten.
Vanhuspalveluiden suunnitelmissa vanhuksen paikka on kotona. Täten kotihoidossa on yhä heikkokuntoisempia vanhuksia joille on tarkoitus antaa jopa sairaalatasoista hoitoa. Ei tänä päivänä kotihoidossa myönnetä turhakäyntejä vanhuksen yksinäisyyden hoitoon.
Haluaako heikkokuntoinen vanhus että luonaan rampataan
25
255
Vastaukset
- Anonyymi
Niin monta kertaa vanhukset ovat sanoneet; että mitäs täällä ramppaatte ja toiset taas, ettei täällä kukaan käy. Riippuu aina esim. muistisairaan muistin tasosta minkä vastauksen saa.
Ensin ajettiin laitoshoito alas ja nyt kotihoito. Omaisten, jos heitä on, hoitovastuu lisääntyy. Yksityisiä palveluita on täytynyt käyttää jo vuosikausia. Olemassa oleva ”kotihoito” ei täytä palveluntarvetta muuten kuin hoidolliselta osalta.
On jännää olla vanha😉On ammattitaidon puutetta perustaa esim. muistisairaan hoito hänen omiin arvioihinsa tässä asiassa.
- Anonyymi
Siili25 kirjoitti:
On ammattitaidon puutetta perustaa esim. muistisairaan hoito hänen omiin arvioihinsa tässä asiassa.
Usein vaan niin käy , koska päättäjinä on usein nuorempia ihmisiä joilla ei ole kokonaiskuvaa muuta kun teoreettisesti .tulkinnat sen mukaisesti.
Kauhulla katsonut viime aikoina miten pahasti miten muistisaraat käyttäytyvät, ja päättäjät päättävät koska tapaavat ( jos) muistisairaan ainoastaan pienen hetken, ja kaikki jotka ovat toimineen Muistisairaiden parissa tietävät että osaavat terästää hetkisen kun heidän kanssaan keskustellaan. Mutta sitäkään ei ilmeisesti päättäjät tiedä .
Kotihoitajatkaan ei aina ole osaavia näissä asioissa he kuuntelevat sairaan juttuja ja kukin kokee sairaan omalla tavallaan . ( ilman koulutusta)
Mielessä on työajalta tapauksia missä eräänlaiset hoitajat jopa pitivät totena kun sairas kertoi mielikuvituksellisia juttujaan, kokenut hoitaja pystyy näkemään missä mennään vaan nämä kotihoitajat eivät aina näe koska tapaavat sairaan lyhyen ajan.voi vaan ajatella millaisia paniikin tunteita sairas tuntee yksinäisyydessään kun kehittelee asioita päässään mitä ei ole koskaan tapahtunut edes
Muista erään muistisairaan joka kertoi että hänen lapsenlapsensa oli ammuttu koulussa , voi kamalaa sanoi hoitaja eikä nähnyt mitenkään että sairas ihminen puhui palturia, Sillä jos asia olisi ollut totta niin sitä eivät omaiset edes olisi kertoneet mustisairaalle mummolle.joten hoitokoti jossa on osaavaa henkilökuntaa olisi paras ratkaisu muistisairaan kannalta , saisi virikkeitä kun näkisi joka päivä muitakin ihmisiä yhteisissä aktiviteeteissa Se kun että ihminen istuu päivät pitkät yksin kotonaan odottaen sitä kotihoidon pikakäyntiä luokseen.
Nämä vanhukset ovat maksaneet veroja koko elämänsä , siis miksi heille ei anneta mahdollisuutta aikaisemmin laitoshoitoon se kun pidetään turhia kokouksia omaisten kanssa joissa katsotaan että vanhus pärjää yksin. Omaisille ei voi laittaa vastuuta hoitamisesta koska heillä ei ole useinkaa minkäänlaista koulutusta ymmärtääkseen sen miten sairas saattaa käyttäytyä .
Se mitä sairas tarvitsee pärjätäkseen on toiset ihmiset joita näkee hoitokodissa eikä yksinäisyys missä usein pelkäävät kaikkea mahdollista . Päätös hoidosta elämän loppusuoralla on hoitokoti eikä yksinjättäminen oman onnensa nojaan .
Katselin vuoden verran meidän kadulla vanhaa miestä joka tuli päivä päivältä huonommaksi dementiansa kanssa ja mietin miten kauan hän saa tehdä asioita kuten kiivetä huonon tasapainonsa kanssa katolle lunta luomaan. Tai vuoraamalla lastiikalka ja teippillä pihalla olevan roskapöntön ja postilaatikon jostain mielijohteesta. .onneksi hän pääsi vihdoin hyvään hoitokotiin jossa saa tarvitsemaansa hoitoa .
Milloin päättäjät näkevät että kotihoito tulee pitkällä tähtäimellä kalliimmaksi kun pikajuoksua harrastavat kodinhoitajat jotka vielä ilmoittavat sairaalle että on kiire . Sellaista ei ilmoitella se kasvattaa ainoastaan syyllisen tunteita vanhuksessa , kun häntäkin pitää tulla auttamaan. Vaikka on kova kiire . Ja syyllisyyden tunne taas tekee vanhuksen sekavaksi .
Joten elämän loppusuoralla hoito hoivakodissa olisi se paras mahdollinen , ei heitteillejättö
Vähän ylläyksenä tuli aihe joka kovasti tapetilla, en tiedä eri kuntien tasosta klikkasin netistä miten meidän paikkakunnalla immeiset tämän huomioineet, suomi24 ei aina kerro totuutta mutta kuitenkin..
https://keskustelu.suomi24.fi/t/11216839/mikkelin-kotihoito-!Tuovtaitaa olla tuttua juttua useimmissa kunnissa. Uskon että niin kauan asiat on hyvin kun vanhus itse ymmärtää hoidon päälle ja hänellänon omaisia jotka katsovat perään. Ongelmat alkavat silloin kun muistisairaus vaivaa ja pitäisi liian hionokuntousena pärjätä yksin kotona. Eihän kolmivuotiastakaan jätetä yksin kotiin niin että kotihoito käy neljä jopa viisi kertaa vuorokaudessa.
- Anonyymi
Kuulin tuon perustelun eilen uutisista ja olin aivan H-moilanen; että mitä! Ihmistä, jonka mieluummin pitäisi olla jo hoivakodissa valvovain silmäin alla koko ajan, ei pitäisi käydä katsomassa ja hoitamassa kotonakaan.
Mikä hlvt:n ruuvi niiltä, jotka ovat tietävinään kaiken, on pudonnut matkalle? Ja miten ne voivat olla ajamassa yhteisiä asioita, kun ruuveja ei ole tai ne ovat löysällä.Tuli kyllä Juuson kommentit yllätyksenä. Tuon tahon takanako on kaikkein raihinaisimpien ikäihmisten hoito? Ei ihme että sakset heiluu.
- Anonyymi
Siili25 kirjoitti:
Tuli kyllä Juuson kommentit yllätyksenä. Tuon tahon takanako on kaikkein raihinaisimpien ikäihmisten hoito? Ei ihme että sakset heiluu.
Sillä porukalla ei ole mitään tietoa eikä käsitystä tavallisesta, tavallisten ihmisten elämästä. Eikä se ole enää mikään yllätys edes, mutta ymmärrys ei yllä, missä sfääreissä ne elävät. Eikö niitten pitänyt olla meidän, kansan palvelijoita.
- Anonyymi
Persuilla ei ole mitään käsitystä...mistään. He vain olettavat ja käyttävät ilkeitä tai ivallisia kuvailuja ihmisistä kuten hoitajat ravaavat, kullanuput = tukea tarvitseva lapsi, roska jne.jne.
Vain täysi juntti tai ihmisvihaaja omaa perussuomalaisten arvomaailman! - Anonyymi
Todellakaan tarpeettomia käyntejä ei tehdä ja varsinkaan muistisairaat eivät välttämättä edes ymmärrä, miksi heidän luonaan "rampataan".
- Anonyymi
Luuletko, että nykyisillä henkilöstöresurseilla on tarpeettomia käyntejä??!! Kun ei tarpeellisiinkaan riitä väkeä!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Luuletko, että nykyisillä henkilöstöresurseilla on tarpeettomia käyntejä??!! Kun ei tarpeellisiinkaan riitä väkeä!
No sitähän juuri sanoin, että tarpeettomia käyntejä ei todellakaan tehdä (kun ei resurssit riitä edes tarpeellisiin).
- Anonyymi
Rahaa olisi voinut säästää tarpeettomista kohteista kuten tunnin rata ja laittaa nekin vaikka vanhusten hoidon yllä pitoon.
- Anonyymi
HALOOOOOOO,,,
minä kun olen ollu montakertaa sairaalassa minsta on aina ollu suuri ilo kun hoitajat ramppaa mun sängyn ympärillä
joskus kun niitä on näkyny harvoi niitä on ihan ikävä missä ne viipyy,
nyt kun olen vanhus avuton yksin
on tosi surkeeta kun kukaan ei käy kattomassa tarvinko apua,
viime viikollaki kerty 6 roskapssi tuohon nurkkaan
kun en itse jaksanu niitä viedä ulos roskakatokseen,
sitten tuli lapsenlapseni käymään hän vei ne pois kahdessa erässä,
mä varmaan kuolen joku päivä roskapussien sekaan,
ei ole kiva kuolema,
mä haluaisin että meillä ramppaisi hoitajia monta kertaa päivässä,
miten saisin vakituisesti hoitajat ramppaamaan meillä
mulla on kaikki koti työt tekemättä kun enään ei kunto riitä puhastelun,
jalat ei toimi enkä oikein pysy edes pystyssä enään,Kotihoito ei enää vie roskapusseja eikä muutoinkaan suorita kodin askareita. Tekevät vain sovitut hoidolliset hommat. Siivoojat täytyy itse maksaen hankkia.
- Anonyymi
Siili25 kirjoitti:
Kotihoito ei enää vie roskapusseja eikä muutoinkaan suorita kodin askareita. Tekevät vain sovitut hoidolliset hommat. Siivoojat täytyy itse maksaen hankkia.
Mielenkiintoista! Kuka vie vaipparoskat, kuka tiskaa tiskit, kuka pesee pyykit, kuka siivoaa päivittäiset sotkut, kuka vaihtaa lamput, kuka pesee ikkunat ym., ym?
Kun kukaan ei päivittäin tee kodinhoidollisia töitä, niin ei se yksityinen viikkosiivoojakaan kaikkea tee ja kodit ovat todella likaisia ja lutikat nauttivat.
Onko se sitten ihmisarvoista elämää? Anonyymi kirjoitti:
Mielenkiintoista! Kuka vie vaipparoskat, kuka tiskaa tiskit, kuka pesee pyykit, kuka siivoaa päivittäiset sotkut, kuka vaihtaa lamput, kuka pesee ikkunat ym., ym?
Kun kukaan ei päivittäin tee kodinhoidollisia töitä, niin ei se yksityinen viikkosiivoojakaan kaikkea tee ja kodit ovat todella likaisia ja lutikat nauttivat.
Onko se sitten ihmisarvoista elämää?No tuo siivous ei kuulu kotisairaanhoidon tehtäviin vaan se pitää jokaisen hankkia esim yksityisiltä palvelun tuottajiltavtai vaikka sukulaisilta. Ennenvanhaisia kodinhoitajia ei enää ole. Vissiin aiemmin näistä siivouspalveluista sai kotitalousvähennyksen mutta eikö siitäkin ole nipistetty. Luulisi että vaippapussit kotisairaanhoito vie roskikseen
- Anonyymi
Siili25 kirjoitti:
No tuo siivous ei kuulu kotisairaanhoidon tehtäviin vaan se pitää jokaisen hankkia esim yksityisiltä palvelun tuottajiltavtai vaikka sukulaisilta. Ennenvanhaisia kodinhoitajia ei enää ole. Vissiin aiemmin näistä siivouspalveluista sai kotitalousvähennyksen mutta eikö siitäkin ole nipistetty. Luulisi että vaippapussit kotisairaanhoito vie roskikseen
Tarkoitin sitä, että kotona on niin paljon kaikkea hommaa, eikä niitä enää kukaan tee. Ei siinä riitä siivooja tai kotihoidon vaipparoskiksen vienti. Sinne jää vanhus sotkujensa keskelle. Se on sitä kotona asumisen ”ihanuutta”, kun ei enää itse kykene!
- Anonyymi
Siili25 kirjoitti:
Kotihoito ei enää vie roskapusseja eikä muutoinkaan suorita kodin askareita. Tekevät vain sovitut hoidolliset hommat. Siivoojat täytyy itse maksaen hankkia.
Kyllä meillä ainakin vie roskapussit. Tunnen hoitajia , kun tammikuuhun 2025 saakka kävivät meillä kolmasti päivässä.
Ja meillä pääsi hoitolaitokseenkin. Jo vuoden pyytelivät varaamaan paikkaa. Marraskuussa 2024 ei vaimo päässyt enää pois autosta , kun oltiin "terapia ajelulla" ja viikonloppuisin lasten kodeissa.
6 viikkoa odoteltiin, kun eka paikka ei kelvannut minulle, oli huono näköala ikkunasta.
Kotona asumisen tukipalvelut ovat erikseen.
Kotona asumisen tukipalvelut ovat monesti ensimmäisiä palveluja, joita tarvitset itsenäisen asumisen tueksi. Tukipalveluita voivat saada myös henkilöt, jotka eivät tarvitse muuta kotipalvelun tai kotihoidon palvelua.
Tukipalveluja ovat esimerkiksi
– siivous
– vaatehuolto
– kauppa- ja muut asiointipalvelut
– turvapalvelut kuten turvapuhelinpalvelu
– sosiaalista kanssakäymistä edistävät palvelut.
Tukipalvelujen kattavuuteen ja hankintaan liittyvää opastusta saat sosiaalitoimistosta tai palveluohjauksesta.
Ja maksullista tietenkin tuokin. Moni kunta tarjoaa palvelusetelin jolla palvelua voi hankkia. Kenelle sitä tarjotaan selviää ottamalla yhteys oman kunnan palvelunohjaukseen.- Anonyymi
Tein hoitajan työtä 42 vuotta. Kotihoito on ollut ongelmissa vuosikausia. Sairas joko dementti tai muuten apua tarvitseva voi olla 12 tuntia ulosteet vaipassa tai housussa pystymättä itse tekemään mitään. Valitettavasti tilanne yksityisessa ympärivuorokautisessa hoidossa voi olla usein sama. Voitto tulee pienestä hoitajamäärästä ja nämä rahat valuvat nykyään suureksi osaksi ulkomaisille osakkeen omistajille. Niinkuin jo yllä joku kirjoitti päätöksien takana on nuoremmat teoreetikot. Toimistosta käsin nämä yliopistoihmiset tietävät omaisia paremmin mitä vanhuksemme tarvitsevat. Onneksi voimme äänestää nitä jotka haluavat muutosta parempaan vastoin nykyhallituksen parempaa tietoa.
- Anonyymi
Ikävä tajuta että Kaisa Juuso on ihan pihalla. Puhuu mitä sattuu.
- Anonyymi
Hänellä taitaa olla nyt joku sellainen katsantokanta aiheeseen, joka menee muilta ohi. Eilen uutissivulta luin ja olin ymmärtävinäni, että hän paasaa tekniikan puolesta. Digitalisaatio hoitamaan ja seurustelemaan iäkkäitten kanssa. Jeeee ja LOL.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Oulaisen vaalitulos: Vahva alku, mutta lisää toimia tarvitaan
Hallituksen toimet rikollisuutta vastaan alkavat tuottaa tulosta. Puolueväriin katsomatta demokratian valtaa ja perustus166929- 1972500
Yh:n pihalla aina eri auto
Ompa jännä seurata ohiajaessa, että millainen auto on nyt erään yksinhuoltajan pihassa. Näyttääpä siellä taaskin olevan1001938En vittujakaan enää välitä sinusta nainen
Toivottavasti en näe sinua enää koskaan. Jos näen, niin en ole näkevinäni. Et merkitse minulle enää mitään.761507Exän käytös hämmentää (taas)
Osaisivatko palstan herrat kenties helpottaa tulkitsemista? Toki naispuolisetkit saavat antaa tulkinta-apua, mutta nyt k1911059- 41980
Olet minua
vanhempi, mutta se ei vaikuta tunteisiini. Tunnen enemmän kuin ystävyyttä. Olo on avuton. Ikävöin koko ajan. Yhtäkkiä va46949- 77843
- 45719
Susanna Laine paljastaa - Tästä farmilaiset yllättyvät joka kaudella: "Ettei olekaan niin paljon..."
Farmi Suomi vie Pieksämäelle maaseudulle ja suosikkirealityn juontajan puikoissa on Susanna Laine. Uudella kaudella muka7708