ainakin vielä 1960-luvulla Lieksan seudulla käytettiin luonnonlääkkeitä. Kaksi tälläista kasvia oli suopursu ja siankärsämö. Niitä keitettiin mutta en muista mitä sitten, muistaakseni ei ainakaan molempia juotu.
Tietääkö nuoremmat lieksalaiset, että
25
263
Vastaukset
- Anonyymi
Jos haluttiin että lemmentööti tojjii, niin syötiin siankärsämöä.
Jos hummeetissa sassaroi, niin keitettiin suopursusta juomaa.- Anonyymi
Mitä tarkoittaa hummeetissa sassaroi? Olen n. alle 50 v mies ja en ole kuullut tällaista?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mitä tarkoittaa hummeetissa sassaroi? Olen n. alle 50 v mies ja en ole kuullut tällaista?
Päässä heittää, mt-ongelmia sillä tarkoitetaan.
Lemmentöötin tojiminen on erectio.
Olen 61 vuotias mies ja minä tiedän kaiken, koska olen lukenut koko Kalle Päätalon tuotannon. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Päässä heittää, mt-ongelmia sillä tarkoitetaan.
Lemmentöötin tojiminen on erectio.
Olen 61 vuotias mies ja minä tiedän kaiken, koska olen lukenut koko Kalle Päätalon tuotannon.Olen pyyhkinyt kirjastossa Kalle Päätalolla ahnukseni. Hommaan meni koko ii joki sarja!
- Anonyymi
Hyvä ja asiallinen aihe!
"Kekseliäs kansa on käyttänyt suopursua sen myrkyllisyydestä huolimatta oluen maustamiseen humalan asemesta tai sen lisäksi. Haihtuvat öljyt kiihdyttävät aluksi keskushermostoa, joten pursuoluen nauttijoista tulee seksuaalisesti kiihottuneita tai tappelunhaluisia riitapukareita. Mielialan kuohahdus menee kuitenkin pian ohi ja tilalle tulee apatia. Ja kaiken tämän seurauksena on lievimmilläänkin kaamea kohmelo – 🤣
pahimmillaan suopursulla voi pilata munuaisensa kertaheitolla."
"Siankärsämöä on käytetty jo kauan lääkintään, esimerkiksi kouristuksiin, tulehduksiin ja huonosti paranevien haavojen hoitoon. Se estää myös hien hajun muodostumista ja kasvista valmistettu uute estää kynsisientä aiheuttavan sienen kasvua. Myös teen aineksena siankärsämö on meillä melko suosittu ja villiyrttinäkin sitä käytetään. Kaikille laji ei kuitenkaan sovi: osa ihmisistä saa ihottumaa jo kasvin koskettelusta. Sisäisesti nautittuna ylisuuret annokset aiheuttavat huimausta ja päänsärkyä." https://luontoportti.com/t/16/siankarsamo
-Suopursusta (Rhododendron tomentosum, aiemmin Ledum palustre) ja siankärsämöstä (Achillea millefolium) on perinteisesti valmistettu luonnonlääkkeitä etenkin kansanparannuksessa. Näitä yrttejä käytettiin erityisesti tulehduksiin, vilustumisoireisiin, ruoansulatuksen tukemiseen ja kipujen lievitykseen. Tässä muutamia yleisiä valmistustapoja:
🌿 1. Yrttitee (hauduke tai keite)
Käyttötarkoitus: Vilustumisoireet, ruoansulatusvaivat, kuume.
Siankärsämötee:
1 tl kuivattua siankärsämöä / kuppi vettä
Kaada kiehuva vesi yrttien päälle, peitä ja anna hautua 10–15 min.
Siivilöi ja juo lämpimänä, 1–3 kertaa päivässä.
Suopursutee (HUOM: varovaisuus!):
Käytettiin ennen vanhaan mm. yskän hoitoon.
Käyttöä suositellaan vain lyhytaikaisesti ja hyvin pieninä annoksina, sillä suopursu sisältää myrkyllisiä yhdisteitä (etenkin palustroli).
N. ½ tl kuivattua suopursua / 2 dl kiehuvaa vettä
Hauduta 5–10 min, siivilöi.
⚠️ Suopursun käyttö sisäisesti on nykyisin yleisesti varoitettu myrkyllisyyden takia, joten sitä ei suositella ilman asiantuntijan ohjausta. Siankärsämö on turvallisempi valinta.
🌿 2. Yrttihaude tai kylpy
Käyttötarkoitus: Reumaattiset kivut, lihaskivut, rentoutus.
Kiehauta n. 1 litra vettä ja lisää siihen 1–2 dl kuivattuja yrttejä (esim. suopursua ja/tai siankärsämöä).
Anna hautua kannen alla 15–30 min.
Lisää neste kylpyveteen tai käytä hauteena (esim. kääre kivun alueelle).
Suopursu erityisesti tunnettiin reumaattisissa kivuissa ulkoisesti käytettynä.
🌿 3. Yrttiöljy
Käyttötarkoitus: Hieronta, haavojen hoito (erityisesti siankärsämö), iho-ongelmat.
Täytä puhdas lasipurkki kuivatuilla tai tuoreilla yrteillä (esim. siankärsämö).
Kaada päälle kylmäpuristettua öljyä (esim. oliivi-, manteli- tai auringonkukkaöljy), niin että yrtit peittyvät.
Anna seistä lämpimässä paikassa 2–4 viikkoa, ravista päivittäin.
Siivilöi ja säilytä pimeässä pullossa.
Suopursuöljyä käytettiin ulkoisesti esim. ihottumiin, kutinaan, reumaan.
🌿 4. Tinktuura (alkoholiuute)
Käyttötarkoitus: Sisäisesti tai ulkoisesti pieninä annoksina.
Täytä lasipurkki kuivatuilla yrteillä (tai tuoreilla, mutta vähemmän).
Kaada päälle n. 40–60 % alkoholia (esim. viinaa), niin että yrtit peittyvät.
Anna uuttua 2–4 viikkoa, ravista välillä.
Siivilöi ja säilytä tummassa pullossa.
⚠️ Suopursun tinktuura vain ulkoiseen käyttöön, siankärsämön tinktuuraa voidaan käyttää sisäisesti 10–20 tippaa veden seassa 1–3 kertaa päivässä (esim. ruoansulatukseen tai kuukautiskipuihin). - Anonyymi
Viherpiiperrystä syödä heiniä lääkkeeksi.
Jo wanhat alkulieksalaiset tiesivät että jos ei sauna ja viina auta, on kaivettava hauta. - Anonyymi
Tekihän se Viekin mummokin luonnonkasveista rohtoja ja paransi sairauksia niin hyvin, että lääkärit haastoivat oikeuteen, kun pitivät pahana kilpailijana. Toki apteekkien takahuoneissakin on tehty lääkkeitä luonnonkasveista.
- Anonyymi
Anni ("Viekin mummo") Aapontytär Pölönen (Mikkonen) (1889 - 1960)
https://www.geni.com/people/Anni-Viekin-mummo-Pölönen/6000000076219148326
SUOMALAINEN KANSANPERINNE JA LUONNONKASVI
Tchrome-extension://ieepebpjnkhaiioojkepfniodjmjjihl/data/pdf.js/web/viewer.html?file=https://www.doria.fi/bitstream/handle/10024/6739/stadia_1166182978_9.pdf#page=1&zoom=auto,-158,390
Tuoltapa sitä löytyy tietoa erilaisten kasvien käytöstä.
- Anonyymi
oon pannu viekin munmmon tytärten pimuja paljaalla suopursu persiissä
- Anonyymi
Olen saanut siankärsää ahnukseeni 🥰
- Anonyymi
Cittarin takapihalla saa kärsää bemarin takapenkillä
- Anonyymi
Kalja-Elsa jakoi asemaravintolassa lutakkoa tuopista
- Anonyymi
Minäkin haluan lutakkoa tuopista! 🙋♂️
- Anonyymi
Vaikutukset voidaankin nyt nähdä Lieksa -palstan aloituksissa.
- Anonyymi
En tiiä. Ainakin kaiken ne tietävät somevaikuttajista. Imitoivat niitä ja vaikuttavat yhtä torveloilta.
- Anonyymi
Tietääkö vanhemmat ihmiset, että Lieksan kirjastossa on hissi?
- Anonyymi
Nyt vasta sanot...🤨
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Nyt vasta sanot...🤨
Tietääkö Lieksalaiset, että hesassa nuorisolla on joka toinen sana niinku, kun ne sanoo jotain?
- Anonyymi
No niinku tietysti niinku.
- Anonyymi
Psilosybiini sieniä, kuten suippomadonlakkeja kasvaa usein hevostilojen tienoilla. Tämä on siis varoitus, älkää kerätkö ja syökö niitä.
- Anonyymi
Kasvoin maatalossa 60 luvulla ja perinteisiä hoitokeinoja oli monia.
Nokkosten polttamiin käsiin tai jalkoihin levitettiin lehmänlantaa joka lievitti kipua.
Myös pieniin veriisiin ihonaarmuihin levitettiin lehmänlantaa. Vanhempana vasta ymmärsin miksi! Tuolla toimella kasvatettiin elimistön vastustuskykyä !
Siis jo tuolloin oli käytössä ns nykyajan sidätyshoito, joka pohjautui ikivanhaan kansanperinteeseen.
Maalla ei pesty käsiäkään ruokapöytään tullessa oli sitten tullut perunamaalta tai kaivamasta onkimatoja tai navetasta.
Tuo kaikki kasvatti elimistön vastustuskykyä.
Ei ollut allergioita kellään eikä verenmyrkytyksiä tai muita nykyajan tauteja.- Anonyymi
Nykyään on karjatilallisillakin kovin kovettuneet kantapäät ja jalkopohjat joita pitää ihan voidella voiteilla päivittän.
Ennen käyskenneltiin avojaloin ja myös navetassa.
Lannan urea hoiti jalkoja niin ettei moisia kovettumisa ,jalkasilsoja juuri esiintynyt!
Ymmärtäähän sen sokea reettakin että jos jaloissa pidetään aina kenkiä, niin jalat hikoaa ja sairastuu..ties mihin tauteihin.
- Anonyymi
Ennenpä jos lyötiin vaikka kirveellä jalkaan, niin haavaan piti kusta ja haava parani heti.
- AnonyymiUUSI
Niin ja pontikkaa lisättiin ilimielävää ihmispåckaa. Maistui terävämmälle, kai siitä basillit kuitenkin kuoli.
- AnonyymiUUSI
Suopursua keitettiin ja hengitettiin sitä höyryä, kovassa yskässä.
Ketjusta on poistettu 6 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1717073
Klaukkalan onnettomuus 4.4
Klaukkalassa oli tänään se kolmen nuoren naisen onnettomuus, onko kellään mitään tietoa mitä kävi tai ketä onnettomuudes642772- 562188
Kolari Klaukkala
Kaksi teinityttö kuoli. Vastaantulijoille ei käynyt mitenkään. Mikä auto ja malli telineillä oli entä se toinen auto? Se661359Ukraina ja Zelenskyn ylläpitämä sota tuhoaa Euroopan, ei Venäjä
Mutta tätä ei YLE eikä Helsingin Sanomat kerto.3601310- 561274
Ooo! Kaija Koo saa kesämökille öky-rempan:jättimäinen terde, poreallas... Katso ennen-jälkeen kuvat!
Wow, nyt on Kaija Koon mökkipihalla kyllä iso muutos! Miltä näyttää, haluaisitko omalle mökillesi vaikkapa samanlaisen l181186Toivoisin, että lähentyisit kanssani
Tänään koin, että välillämme oli enemmän. Kummatkin katsoivat pidempään kuin tavallisesti toista silmiin. En tiedä mistä171020Kevyt on olo
Tiedättekö, että olo kevenee kummasti, kun päästää turhista asioista tai ihmisistä irti! Tämä on hyvä näin <384988Olisinpa jo siellä, otatkohan minut vastaan
Olisitpa lähelläni ja antaisit minun maalata sinulle kuvaa siitä kaikesta ikävästä, tuskasta, epävarmuudesta ja mieleni79980