Olen huomannut, että useat rekrytoijat eivät näe eroa sillä, onko hakija äidinkieleltään kaksikielinen, eli sujuvasti suomen- ja ruotsinkielen taitoinen, vai onko ruotsinkielen taso merkitty cv:hen "hyvänä". Olen ollut työpaikoilla, joissa työkaveri ei osannut kunnolla ruotsia ja työssä kuitenkin täytyi olla kaksikielinen. Olen jopa ollut finanssialan työpaikassa, jossa esimies oli vain suomenkielinen ja valvoi ruotsinkielistä työntekoa. Oletteko koskaan huomannut samaa? Ei ole sama asia, että hakijan ruotsinkielen taso on hyvä, kuin äidinkieleltään kaksikielinen. Maamme (ainakin rannikkoseutu) on täynnä äidinkieleltään kaksikielisiä ja mielestäni täysin käsittämätöntä että rekrytoijat eivät valitse heitä ensisijaisesti tehtäviin, vaan joku muu kriteeri menee edelle. Luulen, tai oikeastaan Tiedän, että suurin syy tähän on se, että rekrytoijalla ei ole itsellään kokemusta kaksikielisessä ympäristössä työskentelemisestä, tai ei ole itse kaksikielinen ja luulee että "hyvä-taso" riittää. Jos siis saatte joskus huonoa palvelua toisella kotimaisella kielellä, niin tiedoksi vaan, että hakijoita oli kyllä saatavilla, mutta ei vaan haluttu valita (tai työpaikkailmoitus oli väärin laadittu). Äidinkieleltään kaksikieliset hakijat tulisi aina mennä etusijalle kaksikielisellä alueella.
Kielitaito työssä
4
144
Vastaukset
- Anonyymi
ja jatkan vielä, että olen myös huomannut, että ei nähdä eroa eteläsuomen suomenruotsilla ja Pohjanmaan suomenruotsilla. Esim. yritys, jossa palvellaan puhelimitse asiakkaita, jotka soittavat Ruotsista ja puhuvat "riikinruotsia", niin heidän on huomattavasti helpompi ymmärtää Pohjanmaan suomenruotsia kuin eteläsuomen.. joten ne call centerit kannattaa todellakin perustaa Pohjanmaalle eikä Helsinkiin.
- Anonyymi
Sori. Isäni on kaksikielisestä perheestä ja ei osannut kumpaakaan kieltä kunnolla. Että yliarvioitko vähän osaamistasi?
- Anonyymi
Etelä-Suomi...Että ainakin on puutetta kirjallisessa suomenkielen ilmaisussa.
- Anonyymi
Olin reilu 20v kansainvälisessä ict-firmassa, en osaa sanaakaan esim. Englantia, pelkästään Suomea...tai no lontoota sillai kuten joku Uuno Turhapuro..yes..nou :D
Mutta ihme että pärjäsin noinkin pitkään pelkällä Suomella tai huitomakielellä
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1012026
- 411932
Sinkkujen kommentti järkyttävään raiskaukseen
Mikä on kommenttisi tähän järkyttävään raiskaukseen? https://www.is.fi/uutiset/art-2000011204617.html Malmin kohuttu sa4351613- 301519
Susanna Laine, 43, pohtii tätä muutosta itsessään iän karttuessa: "En tiedä, onko se vähän ikäjuttu"
Susanna Laine on kyllä nainen paikallaan Farmi-juontajana ja myös Tähdet, tähdet -juontajana, eikös vaan! Lue Susanna191401- 151216
- 1041188
- 171168
Hyvää yötä
Söpöstelen kaivattuni kanssa haaveissani. Halaan tyynyä ja leikin että hän on tässä ihan kiinni. *olet ajatuksissani61024Vanhemmalle naiselle
Kirjoitan tällä vanhalla otsikolla vaikka se joku toinen anonyymi naisen kaipaaja innostuukin tästä ja käyttää taas sam37991