Olen huomannut, että useat rekrytoijat eivät näe eroa sillä, onko hakija äidinkieleltään kaksikielinen, eli sujuvasti suomen- ja ruotsinkielen taitoinen, vai onko ruotsinkielen taso merkitty cv:hen "hyvänä". Olen ollut työpaikoilla, joissa työkaveri ei osannut kunnolla ruotsia ja työssä kuitenkin täytyi olla kaksikielinen. Olen jopa ollut finanssialan työpaikassa, jossa esimies oli vain suomenkielinen ja valvoi ruotsinkielistä työntekoa. Oletteko koskaan huomannut samaa? Ei ole sama asia, että hakijan ruotsinkielen taso on hyvä, kuin äidinkieleltään kaksikielinen. Maamme (ainakin rannikkoseutu) on täynnä äidinkieleltään kaksikielisiä ja mielestäni täysin käsittämätöntä että rekrytoijat eivät valitse heitä ensisijaisesti tehtäviin, vaan joku muu kriteeri menee edelle. Luulen, tai oikeastaan Tiedän, että suurin syy tähän on se, että rekrytoijalla ei ole itsellään kokemusta kaksikielisessä ympäristössä työskentelemisestä, tai ei ole itse kaksikielinen ja luulee että "hyvä-taso" riittää. Jos siis saatte joskus huonoa palvelua toisella kotimaisella kielellä, niin tiedoksi vaan, että hakijoita oli kyllä saatavilla, mutta ei vaan haluttu valita (tai työpaikkailmoitus oli väärin laadittu). Äidinkieleltään kaksikieliset hakijat tulisi aina mennä etusijalle kaksikielisellä alueella.
Kielitaito työssä
4
275
Vastaukset
- Anonyymi
ja jatkan vielä, että olen myös huomannut, että ei nähdä eroa eteläsuomen suomenruotsilla ja Pohjanmaan suomenruotsilla. Esim. yritys, jossa palvellaan puhelimitse asiakkaita, jotka soittavat Ruotsista ja puhuvat "riikinruotsia", niin heidän on huomattavasti helpompi ymmärtää Pohjanmaan suomenruotsia kuin eteläsuomen.. joten ne call centerit kannattaa todellakin perustaa Pohjanmaalle eikä Helsinkiin.
- Anonyymi
Sori. Isäni on kaksikielisestä perheestä ja ei osannut kumpaakaan kieltä kunnolla. Että yliarvioitko vähän osaamistasi?
- Anonyymi
Etelä-Suomi...Että ainakin on puutetta kirjallisessa suomenkielen ilmaisussa.
- Anonyymi
Olin reilu 20v kansainvälisessä ict-firmassa, en osaa sanaakaan esim. Englantia, pelkästään Suomea...tai no lontoota sillai kuten joku Uuno Turhapuro..yes..nou :D
Mutta ihme että pärjäsin noinkin pitkään pelkällä Suomella tai huitomakielellä
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Purran tuhoja tuskin saadaan koskaan korjatuksikaan
Purra on aiheuttanut Suomen taloudelle karmaisevat tuhot. Sen lisäksi Purra on ajanut myös suuren osan Suomen kansasta k16310625Marinin tuhojen korjaaminen kestää kahdeksan vuotta
Nyt on vasta neljännes mennyt ja ensimmäiset korjausliikkeet saatu liikkeelle. Innokkaimmat olivat odottaneet että jo t887501Miksi persuilla ei ole firmoja?
Kuten vasemmisstolaisilla, esim. Sannalla MA\PI. Eikö ole aika erikoista?1067387Se oli Orpo joka rynni Eagle S -alukselle
Vastoin kaikkia kansainvälisen merenkäynnin sääntöjä. Kunpa olisi ollut purjehtija Harkimo Suomen johdossa silloin. ht37346Aamun Riikka: työttömyydessä lähestytään viime laman synkintä vaihetta
Nopeasti mentiiin upean Marinin hallituksen ennätystyöllisyydestä toiseen ääripäähän, kohti Suomen historian kurjimpia t227331Persut hommasivat Suomeen 35 000 pientä lasta v. 2015
Onko Riikka Purra nyt tavoittelemassa tätä samaa historiallista persujen utopiaa? Purram kaksinaamaisessa pelissä vaadit427279Miksette persut irtisanoudu Kirkin lausunnoista?
Kirkhän muun muassa vaati raiskattuja naisia pidättäytymään abortista ja vaimoja alistumaan aviomiestensä tahtoon. Mik1136677Purran vuoro kiihoittua Lepomäen sääristä
"Ulkoministeri Elina sanoo, ettei muuta pukeutumistaan sen mukaan, kenet tapaa, ja että hän ei suostuisi peittämään kasv296516Demarikultin uhri kertoo
Demarikultin uhri kertoo: “En saanut mennä edes suihkuun ilman lupaa” – Seksuaalisen hyväksikäytön uhri kertoo vuosistaa885733Persujen kaksoisstandardit: Räsäsen uhkailu paha, Virran uhkailu hyvä
Tässä taas nähdään kuinka kaksinaamaista porukkaa persut ovat. Mitäs persut tähän?485515