Kumpi ois parempi ekaks lemmikiks:marsu vai gerbiili?molemmat on niin ihunia ja aika helppohoitoisia.
marsu vai gerbiili?
19
2249
Vastaukset
- maasu*
Riippuu, kuinka paljon aikaa haluat käyttää lemmikkiisi. Gerbiilit on mielestäni vähän helppohoitoisempia, tulevat paremmin toimeen ilman ihmisseuraa (ei tietenkään pelkästään keskenään nekään aina viihdy) kuin marsut, jotka ovat todella sosiaalisia.
Marsut sottaavatkin jonkin verran enemmän. Lisäksi ne sairastuvat jonkin verran helpommin ja vaativat runsaasti tilaa jaloitteluun- jopa ison huoneen verran (gerbiileille riittää yleensä oma häkki/terraario). C-vitamiinilisääkin tarvitsevat ja syövät valtavia määriä kuivaa heinää ja muutakin ruokaa. Kuivikkeita menee paljon. Eli rahavaroistakin riippuu. (Lisäksi marsun hinta, eli riippuen 30-100€)
Mutta sitten toisaalta, marsuista on mielestäni vähän enemmän iloa ja ääntelevät enemmän. Toki gerbiilitkin ihan kivoja ovat, touhutessaan ja nakertaessa vessapaperirullia :)
Eli, jos haluat sosiaalisia, mutta paljon huomiota ja työtä vaativia kuikuttajia, niin valitse marsut, jos taas pienet piiperot, joita on kiva lähinnä vaan katsella, niin valitse gerbiilit.
Niin, ja kirjoitan nyt monikossa, koska molemmat ovat laumaeläimiä ja niitä pitäisi mieluiten aina hankkia vähintään kaksi :)- kitsa
Kyllä marsu on sitten ylivoimaisesti paras kaveri kun haen mahdollisimman sosiaalista pikku jyrsijää.:) ei haittaa jos se vaatii enemmään työtä tai on kalliinmpi,koska siitä saa hyvää seuraa:)
- kitsa
aiojn olla marsujen kanssa puoli päivää,ja toisen puolen olen koulussa,ystävien kaa ja/tai muuten vaan pidän vapaa aikakaa.
- mieh :D
Moi! Mulla oli ekana jyrsijänä 1 gerbiili (ostin kaveriltani..) ja oli oikein viehättävä otus. Oli niin seurallinen kun vain sellainen pieni otus voi olla :) Mutta seurallisuus ynm. riippuu yksilöstä aika paljon :D Gerbiilien hoitokaan ei ole vaikeata, vaan oiekin helppoa. Noh kun ensimmäinen gerbiilini kuoli, ostin 2 uutta gerbua. Ne olivat oikein ihania myöskin, mutta eivät viihtyneet niin plajon sylissä kun ensimmäinen gerbuni. Kun nämä 2 sitten kuolivat, päätin että tahdon seurtallisemman ja enemmän syliteltävän lemmikin ja ostin marsun :) Marsuni on nyt n. 5kk ikäinen ja hieman arka vielä. Marsut juttelevat enemmän ja kaipaavat enemmän seuraa ynm. Marsujen hoitokin on hieman vaativampaa, muttei niin kovin vaikeata sekään :D Eli yhdyn samaan mitä jo tuo edellinenkin kirjoittaja kertoi marsuista ja gerbiileistä ynm. :D
- jamelia007
mut marsu on ystävällinen eläin, helppo hoitoinen.. (omasta mielestäni).
ja siitä on paljon seuraa..
gerbiilistä en oikein tiedä.. kun tuota kokemusta ei oikein ole siitä pienestä viipeltäjästä.. :) - za-za
Gerbuista en tiedä, mutta marsuista osaan kertoa.
Marsu ei ole lemmikki helpoimmasta päästä. Se vaatii todella paljon huomiota joka päivä, se pärjää kotona vain yhden yön yksin (kannattaa ottaa tämä seikka huomioon jos tapana on käydä mökillä tai ulkomailla - miten aiot järjestää marsun hoidon? Teoreettisesti marsu pärjää yksin pari yötä jos sillä on paljon heinää ja vettä useammassa juomapullossa. Mutta ongelmaksi nousee c-vitamiini jota marsu tarvitsee päivittäin. C-vitaminoitu vesi pitää vaihtaa päivittäin eli pulloon et voi jättää C:tä. Et voi jättää myöskään tuoretta ruokaa koska se pilaantuu ja marsu sairastuu helposti pilaantuneesta ruuasta. Eli ihan C-vitamiininkin vuoksi marsua ei voi jättää pitkäksi aikaa yksin. Ja vaikka olisit viikon lomalla ja joku kävisi katsomassa sitä joka toinen päivä, marsu saattaa stressaantua pahasti siitä ettei sen kanssa seurustella riittävästi, kyseessä on kuitenkin 100% seuraeläin). Se vaatii syödäkseen hyvälaatuista kuivaa heinää ja tuoretta ruokaa. Jos se sairastuu, eläinlääkärireissusta ei selviä mitenkään alle 20 eurolla. Puhutaan jopa sadasta eurosta!
Marsu on tosiaan pehmolelu vain muodoiltaan, ei vaatimuksiltaan. Marsu elää jopa 8 vuotiaaksi ja se stressaantuu helposti mm. omistajan vaihdoksesta, eli jos otat marsun, sun täytyy sitoutua sen 100% hoitamiseen jopa 8 vuodeksi!
Marsun täytyy päästä juoksemaan vapaana päivittäin, kuitenkin sinun valvovan silmän alla. Siinä vierähtää helposti tunti ellei parikin.
Mutta jos ottaa marsun ja hoitaa sitä hyvin ja rakkaudella, siitä saa maailman ihanimman lemmikin. Se juttelee moninaisilla äänillään sinulle, joskus pulputtelee tyytyväisenä ja joskus kiljuu nälkäisenä - saattaa öisin myös visertää kuin lintu kertoessaan päivän jännittävistä tapahtumista. Se oppii pienimuotoisia temppuja ja mikä on hauskempi kuin perässäsi juoksenteleva marsu joka rohkeasti tutkii maailmaa sinun jalanjäkiäsi seuraten? :-)
Valintoja valintoja... ;-) - Ossi
Mää ottaisin marsun.ja on jo.
- GerbiiliRakas
mä ottaisin sinuna gerbiilejä mulla on gerbiilejä niitä voi taluttaa valjailla mulla on valjaat:)
- Niin se vain o
^ GERBIILEJÄ _EI_ SAA taluttaa valjaissa! Monet yksilöt ovat kuolleet valjaissa!! MARSUT EHDOTTOMASTI, MIKÄLI HALUAT IHANAN SYDÄNMURSUN
- Hmprfffd
Kamalan vastuutonta! Gerbiilejä ei MISSÄÄN TAPAUKSESSA saa pitää valjaissa. Gerbiili on pieni ja vilkas eläin, joka kuolee todella helposti valjaissa. Monet gerbiilit siis ovat kuolleet valjaiden takia.
Sitten aloittajalle:; Sinuna ottaisin kaksi marsua. Marsuista on enemmän iloa, kuin gerbiileistä, mutta vaivaa marsusta toki paljon on paljon enemmän.
- EI RAKASTA MARSUJA!
Gerbiilejä!! MULLA OLI MARSU SE EI TEE MUUTA KU NUKKUU NJA SYÖ SUUREN OSAN ELÄMÄSTÄÄN!! MULLA O NYT GEBSU POJAT JOTKA OVAT 1000000000 KERTAA PAREMPIA KU JOTKUTMURSUT!
- Sedä
Oliko marsullasi lajitoveri? Kuinka paljon sillä oli häkkitilaa, ja kuinka paljon se sai olla vapaana?
Yksin häkissä nököttävä marsu voikin olla tylsä, kun sillä ei ole tilaa eikä kaveria puuhailuun. Eipä sillä, marsut kyllä rakastaa syömistä, ja on huomattavati yksikertaisempia otuksia kuin vaikka rotat, mut niin on gerbiilitkin :D
- kokemusta4
Marsuissa on paljon huolehdittava!! Lue marsuyhdistyksen sivuilta perus tietoa. Gerbiilit ovat todella helppo hoitoisia :)
- MarsuProus
Itselläni oli talvikko joka oli 2,5 vuotiaaksi se uoli tässä muutama päivä sitten. Mietin että pidän pinen hetken taukoa ennenkuin ostan uutta eläintä, äitikin sanoi että miksi se lemmikki nyt pitäisi ostaa. Mutta kuitenkin sellainen hio olisi ostaa se lemmikki joka olisikin marsu :s Tiedän että marsu vie paljon aikaa mutta haluasisin sen mutta äiti ei oikein innostunut ehdotuksesta.
- 16+11
^ja se on laumaeläin joten niitä pitää aina ottaa vähintään kaks
- gerbiili
mä en tykkää YHTÄÄN marsuista kun niitten kanssa ei oikein voi tehdä mitään.Siis tuo oli mun mielipide ei pahalla kenellekkään joka tykkää marsuista.Mutta mä raaaaaaaaaaaakaaaaastaaaan gerbiilejä ;) mutta ne ovat tietysti vilkkaampia eivätkä oikein välitä olla kädellä,ellei niitä opeta siihen.Mutta valinta on sun ;)
- theLagiiri
No ystävälläni on ollu yhteensä 8 gerbua ja mikään ei oo ollu haitaks, kun taas marsut vaan mässyttää ja tapittaa seinä mitä iloa?! Gerbut ovat vikkeliä ja hyviä viihdyttäjiä. Marsut vierii rinnettä alas
- maaaaaaaasu
Jos marsu vaan mäsyttää ja tapittaa seinää niin sen hoidossa on silloin vikaa... Kyllä marsujen touhut viihdyttää paljon enemmän kun gerbiilien :D
Ja mitä gerbiilin kanssa voi muka tehdä?? Eihän ne viihdy edes sylissä eivätkä kesyynny yhtä hyvin kuin marsut. Marsuja voi jopa kouluttaa tekemään temppuja... - Quic
Marsu on laumaeläin ja sillä pitäisi siksi aina olla marsukaveri, vaikka se saisikin paljon seuraa ihmisiltä. Yksinäinen marsu masentuu helposti.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1703253
En kai koskaan saa sinua
Koska et usko että riitäisit minulle. Olet aina pitänyt itseäsi liian risana ja heikkona. Katkot korkeutesi, ja poraat k1541859Terveystalon lääkärit ylilaskuttaneet
Tämän pörriäiset osaavat, laskuttamisen. Terveystalo myöntää asian. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011134269.html "K1471799Saran ökytyyli käänsi katseita.
On nyt kyllä Sara kasvoistaan, kuvan perusteella todellakin pyöristynyt ainakin kuvan perusteella.1591684- 771584
Työttömille lusmuille luvassa lisää keppiä
Hallitus aikoo kiristää velvoitteiden laiminlyönnistä seuraavia työttömyysturvan karensseja ensi vuodesta alkaen. Hall3411510Tekisi niin mieli laittaa sulle viestiä
En vaan ole varma ollaanko siihen vielä valmiita, vaikka halua löytyykin täältä suunnalta, ja ikävää, ja kaikkea muuta m811369The Summit Suomi: Maxie avaa hyytävästä tilanteesta kuvauksissa: "Veri roiskui ja tajusi, että..."
Oletko seurannut The Summit Suomea? Tykkäätkö vai et tai mitä mieltä ylipäätään olet sarjasta? Moni katsoja on kaikonnut201268- 1581132
Miksi ihmeessä?
Erika Vikman diskattiin, ei osallistu Euroviisuihin – tilalle Gettomasa ja paluun tekevä Cheek251115