paraneeko likinäkö?

non-existing

Kuinka nopeasti (jos ollenkaan) likinäkö voi parantua käyttämällä aktiivisesti laseja tai piilolinssejä? Mun isällä parani täydellisesti joskus kakskymppisenä, mutta mulla vain huononee näkö?

18

14227

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • piilarimies

      Käsitykseni mukaan likinäköisyys ei parane (eikä huonone) käyttämällä laseja tai piilareita. Toki pieniä muutoksia ihmisillä tapahtuu, mutta jos vähänkään voimakkaampi likinäköisyys on, ei kannata hirveitä toiveita elätellä sen paranevan niin paljon, että selviäisi kokonaan ilman rillejä/piilareita.

      • non-ex...

        Mun isällä parani täydellisesti. Nyt sillä on parempi näkö kuin esim. äidilläni jolla ei ole koskaan ollut likinäköä.

        =??


      • piilarimies
        non-ex... kirjoitti:

        Mun isällä parani täydellisesti. Nyt sillä on parempi näkö kuin esim. äidilläni jolla ei ole koskaan ollut likinäköä.

        =??

        Joo, vastaukseni ei perustunut lääketieteen asiantuntemukseen, vaan siihen, mitä tuttavilta kuulee ja mitä lääkärit ja optikot ovat minulle tutkimustensa lomassa sanoneet. Kyllä itsellänikin on ainakin piilolinssiarvot parantuneet noin 0,5 diopterilla pahimmista ajoista, joten kai täydellinen paraneminen on mahdollista. Kenelläkään tutulla eivät vain ole parantuneet niin paljon, että sillä olisi ollut käytännön elämässä merkitystä.


    • riina

      Mä en ollu kuullukaan et se voi parantua käyttämällä laseja, onks tää fakta? Ku mulla on lasit mutten käytä ku jos on koulussa tai pitää nähdä joku teksti jossain kaukana. Osittain johtuu siitä etten ole oikeen ikinä tykännyt kehysmallista ja osittain siitä että olen aina kuvitellut että näkö vaan huononee jos käyttää laseja koko ajan.. Kertokaas kummin päin se nyt sitten on.. :/

      • Vitunpaskiainen

        En mäkää käytä ku koulussa


    • tinttu

      Silloin kakarana kun sain lasit niin muistelisin silmälääkärin sanoneen sellaista, että likinäkö voi johtua kahdesta syystä.

      Ensinnäkin likinäköisyys voi johtua silmän linssistä, ja tämän tyyppinen likinäkö voi mahdollisesti parantuakin osaksi tai ehkä jopa kokonaan iän myötä. Tuskin siinä kuitenkaan laseilla ja niiden käytöllä mitään vaikutusta on.

      Toiseksi likinäkö voi johtua siitä että koko silmämuna on kasvanut liian pitkäksi, jolloin kuva ei muodostu verkkokalvolle vaan sen eteen, eli se ei ikäänkuin ylety verkkokalvolle asti. Tällainen silmän pituudesta johtuva likinäkö ei parane ikinä. Ja tietysti minulla on sitten tämä ei-paraneva tapaus...

      • piilarimies

        Tällä palstalla kirjoittaneet oikeat asiantuntijat ovat käsittääkseni olleet sitä mieltä, ettei silmälasien/piilareiden käyttö tai käyttämättömyys vaikuta näon kehittymiseen yli 10-vuotiaille. Eli jos tuota alkuperäisen kirjoittajan toivomaa paranemista tapahtuu, ei se kyllä johdu rilleistä.


    • Valelikinäköinen

      Hei!

      Usein tulkitaan kaukonäön heikkeneminen väärin näön heikkenemiseksi.

      Jos silmän absoluuttista näön tarkkuutta kuvaava visusarvo ei ole huono tai huonontunut (1...2) ei voida puhua näön huonontumisesta vaan taittovirheestä jonka silmän pituuden muutos aiheuttaa.

      Arvaan, että sinun ja isäsi kohdalla on kysymys likinäöstä eli simä ei tarkennu kauas.

      Isäsi näön parantuminen voi johtua siitä että hänen kouluaikana hankittu koulumyopia joka on ollut valelikinäköä (pseudomyopia) parantui kun hän mahdollisesti siirtyi työelämään tehtäviin jossa silmiä ei rasitettu lähityöllä.

      Sinun kohdalla arvatenkin tilanne on se että opiskelet ja joudut rasittamaa silmiäsi lukemalla ja et käytä lukulaseja ja/tai lähilaseja vaan käytät kaukolaseja jatkuvasti myös näyttöpääte-etäisyydelle ja silmäsi ovat silmälihaskrampissa eli akkommodaatiospasmissa.

      Jos likinäkösi on lievä voi silmäsi parantua kun akkommodaatispasmi poistuu silmistäsi (kuten isäsikin akkommodaatispasmi hellitti ja taittovirhe poistui) jos käytät tästä eteenpäin silmiäsi oikein.

      Silmien oikeat käyttöohjeet saat linkeistä:

      Likinäkö pois ilman leikkausta.

      http://www.yle.fi/akuutti/arkisto2004/140904_a.htm

      Lisäksi tässä on linkki USA:n terveysviranomaisille lähetetystä vetoomuksesta jossa suositelleen lukulasien käyttöä ja vähän kiistanalaisesti selvitetään likinäön syntyminen ja annetaan silmien oikeat käyttöohjeet (D-I-A-L rules, sivu 39)

      http://www.preventmyopia.org/fdapetition.pdf

      Kerro olenko väärässä?

    • www.rebuildyourvision.com

      Ei kannata pitää ainakaan miinuslinssejä, koska ne vaan pidentävät silmää, ja tekevät näöstä huonomman. Katsokaa www.rebuildyourvision.com jos halajat päästä likinäöstä pois.

      • juuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuu...

        Joo siis tottakai kun pistät lasinpalasen silmän eteen niin silmämuna venyy uusiin mittoihin... Luonnollista.


      • Anonyymi

        Ainakin minun on ollut ja on edelleen pakko pitää miinuslinssejä, koska ilman en näe kunnolla edes metrin päähän. En voi lähteä haahuilemaan kaupungille ilman laseja. Normaalia näköä en tule kuitenkaan koskaan saamaan, vaikka tonttuilisin ilman laseja 10 vuotta. Tämä on fakta, jonka kanssa on käytettävä miinuslaseja, jos haluaa elää niin kuin muutkin.

        Minulle -9 silmälasit ei ole ongelma vaan pelastus.


    • Positiivinenyllätys

      Hei!

      Minä olen yksi esimerkki siitä, että kaukonäkö saattaa parantua. Huomasin parantumineen näköni täytettyäni 27 vuotta. Tällöin aloin saada lasieni kanssa tietokoneella työskennellessä päänsärkyjä enkä enää nähnyt laseillani kunnolla koneelle. Olin käyttänyt jo noin 5 vuotta -2,75 laseja, tätäkin ennen n. 5 vuotta hieman heikempiä laseja (-2,25)-(-2,5). Olin käynyt mittauttamassa näköni puoli vuotta aikaisemmin, jolloin muutosta ei havaittu. Nyt kuitenkin kolmella eri optikolla mitattuni näköni oli välillä (-1,75)-(-2) molemmissa silmissä.
      Nyt piilolasini ovat olleet vuoden verran -1,75 vahvat. Palasin lukemaan aiheeseen liittyviä keskusteluja nyt, koska olen huomannut jälleen näössäni tarkentumista. Erityisesti kun aamulla herään, huomaan, että näen välillä tarkkoja yksityiskohtia kaukaakin, joita en ole aikaisemmin nähnyt. Lisäksi minulla on ollut hyllyssä kirja, jonka kyljessä olevan nimen näen nyt kauempaa kuin aikaisemmin, ym. vastaavia kokemuksia. Odotan mielenkiinnolla optikon mittauksen tuloksia, kun joulun jälkeen varmasti optikolla vierailen. Epäilen, että näköni on tarkentunut hieman, ehkä -1,5:seen. Tämä on kuitenkin suuri muutos, kun ottaa huomioon, että reilu vuosi sitten optikko mittasi vahvuudekseni 5 vuotta pysyneen -2,75. Seuraan mielenkiinnolla, josko näköni tarkentuisi seuraavien vuosien aikana niin paljon, että piilolaseille ei olisi enää tarvetta.
      Olen silloin tällöin käyttänyt iltaisin 2 laseja, kun huomaan, että paineen tunne silmissä ja kireyden tunne kasvoissa helpottuu näiden avulla.
      Näköni vaihtelee jonkin verran, kun työskentelen kauan koneella, se saattaa olla työskentelyn jälkeen heikompi, mutta palautuu jo yhden lepopäivän avulla. Lisäksi huomaan, että kun katson pidempään kaukana olevaa kohdetta, näen kohteen vaihtelevasti, esim. valot hajoavat vähemmän ja enemmän.
      En tiedä, voiko sellainen asia vaikuttaa näköön, mutta mielestäni näen paremmin aina kun olen hyvällä tuulella! Stressissä tai väsyneenä näköni on heikompi. Kuitenkin -1,75 vahvuus on minulle riiittävä tällä hetkellä, saa nähdä putoaako vahvuus tästä.

      • esimerkki

        ..optikko mittasi, että näköni saattaa olla jopa -1 luokkaa tällä hetkellä, ei ainakaan yli -1,5. Sain -1,25 piilarit kokeiluun ja näillä näen hyvin kaukanakin olevia kohteita. Niin, että se siitä likinäön parantumisen mahdottomuudesta. Kyllä se näyttäisi olevan mahdollista.


    • Näätäpulveri

      Yleensä likinäkö lieventyy / tasaantuu ajan kanssa. Se ei siis parane, mutta tasaantuu teini-iän jälkeen. Ei isäukollasi voinnut paljoa miinusta olla. Itsellä on yli -7 ja olen käyttänyt silmälaseja ala-asteen viimeisiltä luokilta asti. siitäkin on noin 17vuotta aikaa. About 20v jälkeen näköni ei ole enää merkittävästi heikentynyt.

      Ainoa millä paranee, on laser leikkauksella.

      BR

    • minavaan9

      nostan! muakin kiinnostaisi! :)

    • Lasitkäyttöön

      Likinäköisyys lisääntyy lapsesta nuoruuteen eniten ja tarvitsee voimakkaampia miinuslaseja jatkuvasti. Aikuisiällä pysyy samana useimmiten ja sitten kun tulee ikää niin tulee muutoksia ja tarvitsee 2 tai monitehoja. Tässä vaiheessa n45 -60v lasien miinusta usein vähennetään silmän ikärappeutumisen takia,joita tulee kaikille myös niille jotka ovat normaalinäköisiä,he tarvitsevat aina lukulaseja nähdäkseen tarkasti lähelle. Likinäköinen pärjää pitempään 1-tehoilla mutta joutuu kyllä hankkimaan 2- lasit tai monitehot lopuksi ikää. Jos joku laseja käyttämätön vanhus sanoo näkönsä olevan yhä hyvä se on mahdollista vain että hän on likinäköinen,eikä ole käynyt tarkistuttamassa näköään.
      Jos on todettu likinäköisyys käyttäkää laseja nuoret. On hassua ja väärin leikkiä terveydellään.

    • Anonyymi

      Olen nyt 61 vuotias, aloin käyttämään laseja likinäköisyyteen 11 vuotiaana, jolloin silmälääkärissä sanottiin, että 'silmät ovat kasvaneet liian nopeasti'. Noin 45 vuotiaaksi asti kauas näkeminen huononi, ja piti laittaa vähitellen enemmän miinuksia laseihin, kunnes ne pahimmiillan olivat yli -4 vahvuuden luokkaa, toisessa silmässä heikompi näkö kuin toisessa. Käytän moniteholaseja, mutta näen silti vieläkin lukea ilman laseja. Viimeisen 4 vuoden aikana kauas näkeminen on hiukan parantunut, ja miinuksia on tarvinnut vähentää jo kaksi kertaa silmälaseista. Näen nyt esimerkiksi TV:n tekstityksen ilman laseja, vaikka ennen se ei onnistunut. Lasit eivät tietääkseni paranna luonnollista näköä, näkö paranee itsestään, jos on parantuakseen. Kehoitetaan olemaan välillä ilman laseja, ettei silmät liikaa totu lasien korjaavaan vaikutukseen. vaan saavat itsestäänkin toimia.

    • Anonyymi

      Kyl se vähän parantaa jos aktiivisesti käyttää laseja.

      Se on ihan tutkittu, mutta näkö ei parannu paljon.

      Enemmän mikäli näkö on erittäin huono, mutta hyvin vähän mikäli esim. likinäköä on vain esmes -1.5 näin esimerkkinä.

      Enemmän näköön voi vaikuttaa A-vitamiini sekä luteiini ja runsas nesteiden nauttiminen jatkuvasti.

      Jostakin syystä itselläni näkö on parantunut hiljalleen viimeisen 30v aikana.
      Sekä liki että lähinäkö.

      Eli toisin sanoen, ollaan yksilöitä.

      Siksi hyvin pieni osa laserleikkauksistakin epäonnistuu, silmänpaineet heittelevät ym.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      38
      1903
    2. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      43
      1476
    3. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1411
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      17
      1408
    5. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      13
      1384
    6. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1375
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      2
      1347
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1280
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1220
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      5
      1207
    Aihe