Tällä palstalla on aprikoitu uuden 9-3:n moottoreiden "Opel -astetta". Eli onko vakio-Opeliin moottoriin lyöty kiinni turbo ja Trionic, ja heitetty kone 9-3:n nokalle, vai onko vain sylinterilohko Opel -pohjainen ja sisuskalut muut Saabin.
Saabzonen nettisivuilta löytyi tällainen teksti:
Saab is a center of expertise within General Motors for the development of turbocharged gasoline engines and the new powertrain adds enhanced refinement and driveability to Saab’s traditional strengths of high torque for strong, mid-range pulling power. It also delivers a level of sporty performance in keeping with the chassis’s dynamics, further reinforcing the new car’s driver focus. The main highlights include:
· New all-aluminium 2.0-liter turbo engine. Saab developed and tuned for 150 bhp/110 kW (badged 1.8t), 175 bhp/129 kW (badged 2.0t) and 210 bhp/147 kW (badged 2.0T) with high torque for swift overtaking. All internal components unique to Saab. Balancer shafts and dual-mass flywheel for greater running refinement.
· Sophisticated powertrain performance. Highly sensitive and precise throttle control, adaptive torque delivery and smooth power on/power off characteristics from new Trionic 8 engine management, latest version of Saab’s own 32-bit in-house system.
· More transmission choice. Uprated five-speed and all-new six-speed Saab manual gearboxes. Five-speed, adaptive automatic transmission with Saab Sentronic manual gear selection and optional steering wheel controls.
· Unique ‘pendulum’ engine mounting. Engine noise and vibration is reduced by installation of rods at the base of the engine for optimal torque control.
Huomatkaa erityisesti lause "All internal components unique to Saab." Hyvä niin.
Uuden 9-3:n moottoreista
20
2775
Vastaukset
- 9-5 2,3t
Toivottavasti tuo mainosteksti on oikeastikin totta. Katselin juuri viimeistä Teknikens Värld lehteä, jossa on vertailtu isoja diesel-farmareita BMW 530, Saab 9-5 3,0 ja Volvo V70. Volvo vei selvän voiton, Saab hävisi sille nimenomaan huonon moottorin takia. Meluinen, janoinen ja huonosti käyttäytyvä moottori olivat perustelut. Lopuksi todettiin nimenomaan moottorin olleen pettymys, koska juuri Saabilta on lupa odottaa moottorilta paljon. GM:n sana on siis painanut paljon ja ehkäpä sama saattaa olla edessä nytkin. Toivotaan parempaa.
- Turbo Sensonic
No täytyy myöntää, ettei tuo Saabin iso "turbokiisseli" ole taloudellisimmasta päästä, mutta täytyy myös ottaa huomioon, että kyseessä on Teknikens Värld.
Lehdessä oli nimittäin kaksi eri dieselvertailua, toisessa oli Volvo S80 D5 vastaan Sitikat, Mersut sun muut ja toisessa BMW, Saab ja Volvo. Ja yllätys, yllätys: Volvo oli molemmissa vertailuissa "Bästä Köp". Luulisi tuon jutun jo kertovan jotain Teknikens Världin Volvo -mielisyydestä. Kaksi Volvoa kahdessa eri testissä samassa lehdessä ja molemmissa Volvo on TV:n mielestä paras valinta. Ei voi muuta kuin sanoa, että "hei kamoon!" Luulisi nyt jotenkin TV:n välttävän tekemästä asioista noin "läpikuultavia".
Sori, että taas haukun Teknikens Världiä (ei ole varmaan eka eikä vika kerta), mutta lehden luettuaan luulisi kunkin miettivän, että jotain "mätää" pitää hommassa olla, kun Volvo on aina "bästä köp" heidän testeissään.
Olihan tuo dieseltesti Saabin kannalta tosin hieman neutraalimpi kuin jotkut TV:n aikaisemmat testit, joissa 9-5 oli ollut mukana. Yhdessä aiemmassa lehdessä olleessa testissä haukuttiin 9-5:n vaihdelaatikko täysin paskaksi (no okei sivistyneemmin sanottuna huonoksi), ja Saabeissa on muka ollut aina paska vaihdelaatikko. Eipä vaikuta kovin asiantuntevalta ja rakentavalta autotestikritiikiltä. - J.R.
Turbo Sensonic kirjoitti:
No täytyy myöntää, ettei tuo Saabin iso "turbokiisseli" ole taloudellisimmasta päästä, mutta täytyy myös ottaa huomioon, että kyseessä on Teknikens Värld.
Lehdessä oli nimittäin kaksi eri dieselvertailua, toisessa oli Volvo S80 D5 vastaan Sitikat, Mersut sun muut ja toisessa BMW, Saab ja Volvo. Ja yllätys, yllätys: Volvo oli molemmissa vertailuissa "Bästä Köp". Luulisi tuon jutun jo kertovan jotain Teknikens Världin Volvo -mielisyydestä. Kaksi Volvoa kahdessa eri testissä samassa lehdessä ja molemmissa Volvo on TV:n mielestä paras valinta. Ei voi muuta kuin sanoa, että "hei kamoon!" Luulisi nyt jotenkin TV:n välttävän tekemästä asioista noin "läpikuultavia".
Sori, että taas haukun Teknikens Världiä (ei ole varmaan eka eikä vika kerta), mutta lehden luettuaan luulisi kunkin miettivän, että jotain "mätää" pitää hommassa olla, kun Volvo on aina "bästä köp" heidän testeissään.
Olihan tuo dieseltesti Saabin kannalta tosin hieman neutraalimpi kuin jotkut TV:n aikaisemmat testit, joissa 9-5 oli ollut mukana. Yhdessä aiemmassa lehdessä olleessa testissä haukuttiin 9-5:n vaihdelaatikko täysin paskaksi (no okei sivistyneemmin sanottuna huonoksi), ja Saabeissa on muka ollut aina paska vaihdelaatikko. Eipä vaikuta kovin asiantuntevalta ja rakentavalta autotestikritiikiltä.Mainitsit, että lehdessä olleessa toisessa dieselvertailussa oli Sitikat, Mersut jne. Voisitko kertoa, minkälaiseen tulokseen tässä testissä päädyttiin ja mitä malleja oli mukana? Meiltäpäin ei nimittäin kaupoista Teknikens Världiä löydä (onko se hyvä vai huono, sitä en tiedä)!
- Turbo Sensonic
J.R. kirjoitti:
Mainitsit, että lehdessä olleessa toisessa dieselvertailussa oli Sitikat, Mersut jne. Voisitko kertoa, minkälaiseen tulokseen tässä testissä päädyttiin ja mitä malleja oli mukana? Meiltäpäin ei nimittäin kaupoista Teknikens Världiä löydä (onko se hyvä vai huono, sitä en tiedä)!
Kyseessä oli Peugeot 607 HDi, ei Sitikka. Muistin väärin. Lehdessä oli testissä joku uusi dieselmersu (ja tyyppimerkinnästä ei taaskaan ole hajuakaan, kuten ylensäkään Mersun tyyppimerkinnöistä???), jota oli sitten lopputuloksissa vertailtu mm. Audi A6 2.5 TDi:hin, tuohon em. Pösöön ja Volvo S80 D5:een.
Loppuvertailussa oli mukana viisi dieseliä, ja tuon viidennen nimeä en muista ulkoa. Joka tapauksessa Volvo S80 D5 oli Teknikens Världin mielestä "Bästa Köp". Olikohan mikään yllätys. Varmaan kiva lehti kaikille Volvisteille, kun Volvo voittaa aina testit. Money talks ja bullshit walks, luulisin minä. Tai sitten TV:n toimittajat ovat korviaan myöten ihastuneet Volvoon, eikä heidän kantojaan hetkauta Pösöt, Saabit, BMW:t, Audit, eikä Mersut.
Aika "kotiinpäin" vetoa, mutta sitähän ne saksalaisetkin autolehdet harrastavat. Toisaalta on "kiva" lukea noita TV:n autovertailuja ja katsoa, että mitäköhän negatiivista ne ovat taas keksineet muista autoista, että Volvo voittaisi testin. - TiDlös
Tuulilasin (4/01) parivertailusta sai vähän sellaisen kuvan ettei Volvon D5:llä pärjää kovilla pakkasilla. Moottori ei tuota riittävästi lämpöä ja väärään paikkaan sijoitettu lisälämmitin hyytyy kovalla pakkasella. Lisäksi Volvossa oli käynnistys ongelmia (ks. kuva s.100!). Vertailussa Saabin päivitettyä moottoria kehuttiin paremmaksi kuin Volvon D5.
Vaikka molemmat testaajat olisivat ottaneet Saabin, saatiin Volvo ihmeellisesti pisteissä ykköseksi. Esim. hallintalaitteet 7-10, valot 8-9, lämmönjako 12-15...
Ja minkä olen monesti ennenkin sanonut: yli 300tmk:n auton ostajalle ei juurikaan merkitse, viekö auto litran enemmän tai vähemmän satasella.
- Näin on
Juu, sisukset saabin tekosia.
ja 1,8 on 2,0 litrainen se vaan merkitään 1,8:ksi. Vähän niinkun 523 bemarikin on 2,5. En kyllä ymmärrä miksi ?
saa nähdä miten myynti lähtee käymään, se on varmaa että ainakin ennen saabin muodoista "ei" tykänneet saattavat valita saabin nyt kun muotoilu ei ole niin perinteinen.- Teme
Mutta onko lohko Opelin? Ei kai tämä olisi taas sama juttu, kuin Volvon ekopuut (jotka paljastuivatkin muoviksi)?
- Juu
Teme kirjoitti:
Mutta onko lohko Opelin? Ei kai tämä olisi taas sama juttu, kuin Volvon ekopuut (jotka paljastuivatkin muoviksi)?
Vissiinkin lohkot ovat opelin taí gm:n linjalta ja mallistosta.
kansista en tiedä venakoneistoineen ?
- Teme
Saabin kotisivuilla näkyy, että uudet mallimerkinnät olisivat 1,8ti, 2,0ti, 2,0tiT ja 2,0TiD
- saabmies
Käyttääkö nokka-akseleita (ja tasapainoakseleita) ketju vai hammashihna?
Tekstistä ei selvinnyt, mutta onko tietoa kellään?- Tepa
Ainakin nykyisessä 2.2 TiD:ssä on Saabin nokalla ketju. Onko myös Opelissa, en tiedä.
- ostaja
Mikäs tämän koneen oikea vääntö on?
Muistelisin että ennakko tiedoissa sanottiin että 220 nm.- Tepa
Teho: 150 hp / 5500 rpm
Vääntö: 240 Nm / 2500 rpm - gj
Se on oikeasti 2,0 litranen, se vaan merkitään 1,8:ksi :)
- yks vaan
Henkilökohtainen mielipiteeni on ,että uusi 9-3 tulee ottamaan dieselpuolella esim. Volvo S60:ltä rajusti kuonoon jos markkinaosuuksissa mitataan.
Ihmettelen miksi Saab on laittanut vanhan koneen uuteen autoonsa. Tämä konehan esiteltiin opelin keulalla jo v.-98- Tepa
Olet luultavasti oikeassa, mutta ne, jotka ovat valinneet tähän asti 9-3 TiD:n ovat nähneet autossa muita ominaisuuksia, joilla on kompensoitu puutteet moottoripuolella.
Toivottavasti uudessakin 9-3:ssa on ominaisuuksia, joilla päihittää esim. S60:n, vaikka dieselmoottoripuolella antaisikin tasoitusta. Moottoriin on kuitenkin jälleen tehty joitakin muutoksia, ainakin Saabin sivuilla puhutaan "uudistetusta turbodieselistä".
Henk.koht. pidän erittäin pahana puutteena 5-ovisen monikäyttömallin katoamista valikoimasta. Monikäyttökori aikoinaan ratkaisi minun valintani Saabin eduksi. Seuraavaksi täytynee sitten liittyä sudeksi susien laumaan ja vaihtaa farkkuun... - Kk
Pitää paikkaansa. Onneksi voi ostaa vapaasti Volvon! Samoin uusi Aero ottaa turpiinsa T5:ltä. Itse asiassa koko Dieselmallisto on Saabilla aika perseestä. Uuden Saabin perä on aivan järkyttävän ruma. Nuo kaarevat "hyppyrimäet" ja sisään potkittu takaluukku ovat paitsi pirun typerän =japanilaisen näköisiä, niin myös älyttömiä käytännössä. Lumi ja jää ja loska jäätyvät kivasti tuohon kohtaan talvella. Muuten auto on kuin Avensis tai Accord. Pettymys minulle!!
- Turbo Sensonic
Kk kirjoitti:
Pitää paikkaansa. Onneksi voi ostaa vapaasti Volvon! Samoin uusi Aero ottaa turpiinsa T5:ltä. Itse asiassa koko Dieselmallisto on Saabilla aika perseestä. Uuden Saabin perä on aivan järkyttävän ruma. Nuo kaarevat "hyppyrimäet" ja sisään potkittu takaluukku ovat paitsi pirun typerän =japanilaisen näköisiä, niin myös älyttömiä käytännössä. Lumi ja jää ja loska jäätyvät kivasti tuohon kohtaan talvella. Muuten auto on kuin Avensis tai Accord. Pettymys minulle!!
Hieman kritisointia:
"Onneksi voi ostaa vapaasti Volvo S60:n ja nauttia sen ihanan tunnottomasta keskialueen ohjaustuntumasta ja liian lyhyistä penkkien selkänojista".
Ja toi edellinen oli sitten vain ja ainoastaan meikäläisen mielipide, eli jokainen saa vapaasti ajatella, mitä lystää.
Itse en ole vielä missään ajamassani Saabissa törmännyt noin huonoon keskialueen ohjaustuntumaan, kuin tuossa S60:ssä on. Esim. S/V40:ssäkin on mielestäni parempi ohjaustuntuma kuin S60:ssä, mutta toki S60 on suuntavakaampi.
P.S. On Volvo S60:ssä hyviäkin ominaisuuksia, mm. jarrut.
Katsotaan nyt, mihin tuosta uudesta 9-3:sta (ja varsinkin Aero -mallista) on, kun pääsee ratin taakse. Itsekin olin kyllä pettynyt, kun uuden 9-3:n keulille tuli noin "kesy" kone. Olisi luullut, että olisivat pistäneet keulille saman koneen kuin 9-5 Aerossa. Mutta eiköhän se 2,8 -litrainen V6 ole vielä tulossa :)
- Saab4ever
Luin Saabzonen tänä aamuna ja sama lause - all internal components unique to Saab - kiinnitti huomioni.
Lyön vaikka ison veikan, että tuosta on kysymys eli uusi moottori perustuu vahvasti GM:n uuden L750-moottorimalliston perusarkkitehtuuriin.- Saab4ever
Piti sanomani GM:n L850-moottorimallistoon. Muisti takkuaa näköjään.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1016293
- 2183526
Näin susta unta
Teit siinä temppuja ja kurkit huomaanko. Niinkuin sun tarttis sitä epäillä. Öitä tuimalle!183385Toiselle puolikkaalleni
Sinulla ei taida olla kaikki nyt ihan hyvin? Minua itketti eilen kauheasti, sinunko itkuja itkin? Kyllä kaikki selviää j663328Niin voimakkaat tunteet
Että ajattelin hänen olevan se elämän rakkaus. Silmien edessä vikitteli toista ja hyvästelemättä hylkäs niin tyhjyys jäi162545Nainen, sinä viisas ja ymmärtäväinen
sekä hyvällä huumorintajulla varustettu. Kun kaikki muut ovat kaikonneet, vain sinä olet jäljellä. Ellet kestä kirjoituk242524Katu täyttyy askelista...
Hyvää sunnuntaita ja hyvää jatkoa jos näin...Vettä sataa, mutta hyvä vaan, ainakin kasveille.282373Kanki kovana; ei tiedä pornovideoista mitään
Kaikkosen erityisavustajan asunnossa kuvattiin pornoa. Väittää ettei tiedä asiasta yhtään mitään. https://www.is.fi/po312289- 2742161
Puhe on halpaa
Katso mitä hän tekee.Teot kertoo enemmän kuin tuhat sanaa.Uskokaa punaisia lippuja.Hyvää yötä.441766