Pitäisikö poronhoito lopettaa siellä, missä liha menee pedoille eikä ihmisille? Näin vastaa paliskuntien puheenjohtaja
Petovahingot
Poronhoitoalueen kaakkoisnurkalla on useita paliskuntia, jossa kymmenet poronomistajat elävät petovahingoista saamillaan korvauksilla.
Esimerkiksi Suomussalmen Hossa-Irnissä poroja on mennyt jo pitkään petojen suuhun kaksi kertaa niin paljon kuin lihanmyyntinä ihmisille.
Eteläisimmässä paliskunnassa Hallassa pedon tappamana korvattuja oli vuonna 2023 yli kolminkertaisesti verrattuna teuraiden määrään.
Kuusamossa ja Pohjois-Kainuussa on itärajaa vasten kaikkiaan kuusi paliskuntaa. Niille lohkesi melkein neljäsosa lähes 7,8 miljoonan euron vahingonkorvauksista, jotka on myönnetty viime vuodelta.
Poroja kuudessa paliskunnassa on yhteensä vähemmän kuin Enontekiön Käsivarressa – vajaat kuusi prosenttia poronhoitoalueen pääluvusta.
oronomistajat elävät petovahingoista saamillaan korvauksilla.
Anonyymi-ap
5
382
Vastaukset
- Anonyymi
rosvot
- Anonyymi
Mitä lie ovat sinulta varastaneet?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mitä lie ovat sinulta varastaneet?
Kukat varastavat pihasta ja sotkevat kusella joka paikan ja paskovat ihmisten pihoille
- Anonyymi
Ei normi ihminen pysty syömään liian suolaista poronlihaa.
- Anonyymi
poro kolarin sattuessa poron omistajan tulisi korvata lemmikkinsä aiheuttamat vahingot.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mikaela Nylander: Jos pakkoruotsi poistetaan, niin ruotsin kielen asema romahtaa
(Nylander on vanha RKP:nen) Mutta niin heikossa vedossa muumiruotsi siis on Suomessa, että vain tekohengityksellä se pys652572Nainen aion pilata elämäsi täysin, opetus sulle, että pelasit väärän ihmisen sydämellä.
Empatiani sua kohtaan katosi siinä kohtaan, kun teit tietoisen valinnan leikkiä mun sydämellä. Luulet olevas joku älykäs2411585- 941380
6 vkoa kulunut ilman sua
…ihme että olen vielä hengissä. 😔 Kyynelillä pessyt lattioita. Rakastan ja odotan sua ikuisesti❤️Projekti jäi kesken jo8901- 65882
Jotenkin se harmittaa
Etten voinut antaa itselleni mahdollisuutta tutustua. Tulit vain liian lähelle ja syvälle kemia oli alusta alkaen liian46700Olen yrittänyt tavoittaa sinut kolmesti
Elämän aikana. Kahdesti hakenut numeroa ja lähettänyt jollekkin nimisellesi viestin. Kerran aivan summassa keksimääni os2652Haluan kysyä vain yhden asian
Miksi et koskaan halunnut kohdata minua kasvotusten silloin, kun molemmilla oli tunteita? Kaiken muun olen jo hyväksymäs39579- 73562
- 22512