Ei sille mitään voi.
Ajokorttikin pitäisi uusia, vielä menee ilman lääkärintarkastusta.
Joskus tuntuu, että vanhetessaan ihmiset muuttuvat kärsimättömimmiksi, kun vanhenevat, saa nähdä, miten omalla kohdalla käy.
Toivottavasti sitä kaikentietävää vanhanviisautta ei tule.
K kotton
Vuodet vierii ja ikää karttuu
24
301
Vastaukset
- Anonyymi
Eipä tänne maapallolle kaikki mahtuisi, jos kukaan täältä ei lähtisi vuorollaan pois. Kyllä se halu lähteä tulee iän myötä, vaikka nyt tuntuisi haluttavan olla vielä vähän aikaa. Tuo kärsimätön sana on monipuolinen, toinen voi olla ns. hermostunut ja ei malttaisi odottaa, mutta toinen pitää kärsimättönä sellaista, jolla ei ole mitään vaivoja eikä kärsimyksiä.
- Anonyymi
Suku ei ole pitkäikäistä, niin ei tässä ole kun kymmenen vuotta enää, ja se on taaksepäin katsoen lyhyt aika.
Tuolla kärsimättömällä tarkoitin kun monet iäkkäät tuskailevat, jos ei kaikki tapahdu just heidän toivomallaan tavalla.
- Anonyymi
Vanheneminen on perseestä.
Monikin noin todennut ja samaa mieltä itekkin. Toinen usein toistettu sanoma on että ei kaduta tehdyt asiat, vaan ne, jotka jääneet tekemättä. Totta sekin.
Kärsimättömyydestä en osaa sanoa. Mutta tavallaan havainnut jonkinlaisen sarkasmin lisääntyneen. Kun ihmiset sählää ja tekee samoja virheitä aina uudestaan, sitä jotenkin kyllästynyt katteleen. Ei jaksa samoja selittelyjä ja kaakkapuheita oikein kuunnella.
Joop, eläköityminen monille kriisi. Suomessahan ei ole eläkepakkoa, yleensä ihmiset kuitenkin jää eläkkeelle jossain vaiheessa. Itse en osaa suhtautua asiaan mitenkään. Pitäiskö, en tiedä.
Vanhemmiten eloon tulee muutoksia. Ei enää isoja kuvioita, vauhdikasta eloa, kiirettäkään. Tilalle bingoa ja tv-sarjoja. Tulee tylsää. Mikä voi olla hyväkin asia.
Terveys alkaa vanhemmiten väkiselläkin bragaan, sille ei voi mitään. Kuolema ei pelota, mutta miten se tapahtuu ja mitä sitä ennen tapahtuu, se pelottaa.
Toivottavasti terveys säilyy suunnalleen kunnossa siihen asti, että maassa sallitaan eutanasia.
Vanhenemisesta en kuitenkaan juuri hyviä puolia näe. Asialle ei paljoa itse voi. Tässäpä sitä vanhennutaann, joka ikinen päivä.
=DW=- Anonyymi
Mulle ei eläköityminen ole kriisi, kun jossain muodossa yritän hommia jatkaa, muttaremontteja ja huoltoja, niin enempi tappiota koko lysti taitaa tuottaa.
K kotton
Ei aina muista kuinka vanha jo on, siis vanhuseläkeläinen ehkä siksikin kun ei tunnu siltä. Vanheneminen sinänsä ei pelota, kipu ja kärsimys joskus vähän mietityttää. Kun ei tarvitsisi kärsiä eikä hoitoa ja hoivaa anella, pyydellä anteeksi sitä että on taloudellinen taakka yhteiskunnalle. Ja että olisi ihmisarvo elämän loppuun saakka.
- Anonyymi
Eikö sinuakin näin vaalienalla kyllästytä nämä vaalipuheet.
Luvataan hoitaa vanhat , sairaat lapset.
Huolehtia siitä ja tästä, mitä toimittajat kuunaan keksivät.
Kaikkeen tuohon ei raha riitä.
Se tässä hirvittää, että päässä suoni vuotaa, ja sitten tulee , pahimmassa tapauksessa vihannes.
Ei sitä nuorempana semmosia tarvinnut pelätä.
Tuo ajokotti on välttämätön, sen kimppuun herkästi käyvät, mitä enemmän ikää tulee.
K kotton Anonyymi kirjoitti:
Eikö sinuakin näin vaalienalla kyllästytä nämä vaalipuheet.
Luvataan hoitaa vanhat , sairaat lapset.
Huolehtia siitä ja tästä, mitä toimittajat kuunaan keksivät.
Kaikkeen tuohon ei raha riitä.
Se tässä hirvittää, että päässä suoni vuotaa, ja sitten tulee , pahimmassa tapauksessa vihannes.
Ei sitä nuorempana semmosia tarvinnut pelätä.
Tuo ajokotti on välttämätön, sen kimppuun herkästi käyvät, mitä enemmän ikää tulee.
K kottonNo muutaman tunnin kuluttuahan nuo vaalipuheet taas loppuu. Aika näyttää miten meidän kunkin sitten käy. Ja nuoremmiltakin puhkeaa verisuoni päästä tai tukkeutuu suoni. Ei etukäteen kannata pelätä.
Seittemään kymppiin on vielä aikaa ajokortin suhteen.- Anonyymi
Siili25 kirjoitti:
No muutaman tunnin kuluttuahan nuo vaalipuheet taas loppuu. Aika näyttää miten meidän kunkin sitten käy. Ja nuoremmiltakin puhkeaa verisuoni päästä tai tukkeutuu suoni. Ei etukäteen kannata pelätä.
Seittemään kymppiin on vielä aikaa ajokortin suhteen.Tuo ikä on siksi vähän herkkä, kun isä aikanaan sai aivoverenvuodon viikkoa ennen, kun täytti 70, kerkes uusia ajokortin, mutta siinäpä se elämä sitten oli. Selvis, että just pääsi liikkumaan, mutta ei se elo hääviltä näyttänyt.
Sitä kun ei ole meilläpäin totuttu elämästä nauttimaan. Joko tuo pitäisi sekin taito opetella.
Oon kahtonu joskus 70 palstaa, niin ei ne ole sielläkäänoppineet kyseistä taitoa.
K kotton Anonyymi kirjoitti:
Tuo ikä on siksi vähän herkkä, kun isä aikanaan sai aivoverenvuodon viikkoa ennen, kun täytti 70, kerkes uusia ajokortin, mutta siinäpä se elämä sitten oli. Selvis, että just pääsi liikkumaan, mutta ei se elo hääviltä näyttänyt.
Sitä kun ei ole meilläpäin totuttu elämästä nauttimaan. Joko tuo pitäisi sekin taito opetella.
Oon kahtonu joskus 70 palstaa, niin ei ne ole sielläkäänoppineet kyseistä taitoa.
K kottonJotkuthan saavat jonkun jopa kuolemaan johtavan slaagin samana päivänä kun pääsevät eläkkeelle. Työpaikan lippu puolitangossa.
Opettele toki nauttimaan elämästä. Suurin osahan meillä on elämästä takanapäin. Nyt jos koskaan pitäisi vielä nauttia kun vielä ehtii ja kykenee. Huomisesta meistä kukaan ei tiedä. Mikäs se nyt kenellekin se nautinnon aihe sitten onkaan.
- Anonyymi
Ajokortista.
Lääkärintarkastus varsin pintapuolinen. Noin periaatteessa, jos liikkuu, ei ole sokee, ei ole kuuro ja osaa piirtää kellotaulun, kortti myönnetään
Aika on lyhyt, ei siinä kerkee tarkasti tutkimaan. Jos on sairauksia, eri lääkkeitä, niistä toki jauhetaan. Samaten juopottelusta tingataan. Mutta aika harvalla tulee fyysisen terveyden kans ongelmia. Kyllä silloin jo pitäis tietää itekkin.
Isompi ongelma on dementia, sitä ei ehditä tutkia, kuin normi juttelulla ja sillä kellotaululla. Sopevasti höperö osaa kyllä hämätä. Tämä on mun mielestä se vaarallinen asia. Höperö tuskin ite tunnustaa höperyyttään.
Mä olen uusinut kortin jo muutamaan kertaan. Luovuin kuormurikortista, ettei tarvi vähän väliä lekurissa rampata. Muistin mukaan ens vuonna taas lääkärintodistuksen aika. Oletan, läpi menee. Jos en enenpää dementoidu.
Mun mielipide, just dementian takia tarkastusta pitäis tehdä tarkemmaksi. Ikääntyneillä paljon autoja ja polttimo voi himmetä nopeestikin. Pelkkä kellotaulu aika kelvoton mittaamaan sitä. Fyysinen puoli selviää kyllä nykyisin ihan hyvin.
Jos kortti lähtee, joudut kai ostaan invaskootterin. Sitä saa ajaa ilman korttia. Kuin muuten tarpeeks vanhat mopoakin. Mopoautoon pitää olla mopokortti. Noin muuten, suosittelen taksia.
=DW= - Anonyymi
Ai, minulla juuri päinvastainen kuvitelma eli että kärsivälisyyttä tulee lisää kun vanhenee kun hoksaa, että hosumalla ei mitään tule ja mikä kiire se on valmiissa maailmassa - ei mikään!
- Anonyymi
Pakko kai tässä on vähän löysätä, kun tuo selkä vihloo, että jonkun aikaa saa etukenossa mennä, että suoraksi pääsee.
No huomenna on päivä uus.
Ennen kevät oli parasta aikaa, ei tuo enää tunnu missään.
Tympäisee renkaiden vaihtokin. Kai ensi viikolla sekin on edessä.
K kotton
- Anonyymi
Noinhan se menee, kuin otsikko kertoo. Withumaisinta aiheessa on se, että kun ei itse tunne olevansa vanha ja vaivainen, niiin muut, ulkopuoliset kyllä pitävät huolen siitä, ettei aihe pääse unohtumaan ja lipsahtamaan vahingossakaan ohi.
- Anonyymi
On tässä vielä toivoa.
Kävin labrassa, siellä TK.ssa oli 90 vuotias uusimassa ajokorttia.
Ulostullessa toinen 86 vuotias oli lähdössä klapientekoon. Oli kuulema kolme raktoria, yhellä ajoi puita yksi pyöritti klapikonetta, kolmannella ajoi klapit pois.
No uusin minäkin ajokortin, ja nyt vaihdan kesärenkaat alle, on luvassa Vappuun asti plussan lämpötiloja.
k kotton - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
On tässä vielä toivoa.
Kävin labrassa, siellä TK.ssa oli 90 vuotias uusimassa ajokorttia.
Ulostullessa toinen 86 vuotias oli lähdössä klapientekoon. Oli kuulema kolme raktoria, yhellä ajoi puita yksi pyöritti klapikonetta, kolmannella ajoi klapit pois.
No uusin minäkin ajokortin, ja nyt vaihdan kesärenkaat alle, on luvassa Vappuun asti plussan lämpötiloja.
k kottonHyvä sulle, että jaksat toivoa. Toivossa on hyvä elää (sanoi lapamato :) .
- Anonyymi
HUomatkaa hyvät ihmiset,
niin kauan kuin te olette terveitä, jaksatte liikkua normaalisti, jaksatte puuhastella päivän rutiinit
NAUTTIKAA sen hetkisestä elämästä, menkää tulkaa olkaa NAUTTIKAA
sillä vanhuus tulee vääjäämättä ja vaivat lisääntyy, liikkuminen jopa voi estyä kokonaan esm. syd, vajaatoiminnan takia,
silloin ulette näkenäää elämä karsean varjopuolen,
ajatus kyllä lentää ja ihminen voi suunitella vaikka mitä ihanaa vielä tulevaan elämäänsä,
MUTTA yllättäin ETTE JAKSAKKAAN TOIMIA
sitten muuttuu elämä maanpäälliseksi helvetiksi,
niin on käyny minulle,
teen nyt kuolemaa syd. vajaatoiminnan takia, EIKÄ hoitoa enään ole,
ja kuoleman OOTTAMINEN ON MAANPÄÄLLISTÄ HELVETTIÄ kipuineen uupumuksineen avuttomuuttomana vanhuksena
ja kun elämä on eletty lapsiperheet kasvatettu maailmalle,
kymmenien vuosien työelämä takana
ja nyt vanhuus uupumus ja loppun eletty elämä,
joten
EUTANANASIA LAKI VOIMAAN myös Suomeen,
vanhat monisairaat loppuun uupuneet ja kun toivoa ei enään paremmasta elämästä ole niin ARMO OLKOON jokaiselle mahdollinen silloin kun vanhus sairas ITSE pyytää pillerin lopulliseen poislähtöön maanpäältä,
TE kuuskymppiset vielä terveet NAUTTIKAA NYT vielä elämästänne,
se on sitten myöhäistä kun tulette vahuksen ikään
ja armottaa AVUNTARVITSEJAKSI itse ette enään tule toimeen
ja suomen talous kuralla, teitä ei hoida kukaan koska valtion talous on kuralla rahaa ei ole,
on vain suuri avuttomuus ja hirvittävä yksinäinen kärsimys osannanne kun esm syd. vajaatoiminta estää liikumisen ja normaalin elämän,
EUTANASIA LAKI VOIMAAN MYÖS SUOMEEN
eutansai on monessa euroopanki maassa laillista,
lailisuus pitää saada myös Suomeen !
MIELIPIDE !
ja suuri huoli suomen kansan tulevaisuudesta jota ei näillä näkymin juurikaa tule olemaan on vain suuri yksinäinen auttomuus ja kärsimys !- Anonyymi
Ei suht terveenä tule ajatelleeksi,mikä tärkeintä elämässä on, ja se on terveys. Se kun menee, ei muullakaan ole paljon väliä.
Tuosta eutanasiasta olen ollut toista mieltä, mutta siinä voi mieli muuttua,jos omalle kohdalle sinunkaltainen tilanne tulee.
k kotton - Anonyymi
Siili25 kirjoitti:
Missä maassa eutanasia on sallittu niin että esim vanhus saa sen vain pyytämällä?
Oman käsityksen mukaan Sveitsissä ja Hollannissa, voin olla väärässä, jos joku tietää paremmin, niin korjaa.
k kotton
- Anonyymi
Tuosta ajokortin uusimisesta. Tuntuu että noita uusia liikennemerkkejä on tullut aikalailla sen jälkeen kun ajoi inssin. Täytyisi melkein opetella liikennemerkit uudelleen.
- Anonyymi
Missä vaiheessa niitä tiedustellaan? Ei ainakaan kukaan kysynyt, ennen kuin sain uuden ajokortin jokunen viikko sitten.
- Anonyymi
Kyllä liikennemerkkien tarkoitus symboleista selviää, kun paperilla on aikaa katsoa, mutta liikenteessä vähän eri asia.
- Anonyymi
Aabrahamkin ymmärsi kuin raskasta korkeassa iässä on muuttaa tapoja.
- Anonyymi
Lieneekö Aabrahamikaan ollut seitentäkymmentä.
Vielä 30 vuotta sitten harva mies eli 80 vuotiaaksi.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Tänään pyörit ajatuksissa enemmän, kun erehdyin lukemaan palstaa
En saisi, silti toivon että sinä vielä palaat ja otetaan oikeasti selvää, hioituuko särmät ja sulaudummeko yhteen. Vuod202393Nainen, sellaista tässä ajattelin
Minulla on olo, että täällä on edelleen joku, jolla on jotain käsiteltävää. Hän ei ole päässyt lähtemään vielä vaan jost2381746Seiska: Anne Kukkohovi myy pikkuhousujaan ja antaa penisarvioita
Melko hupaisaa: https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ex-huippumalli-anne-kukkohovin-amerikan-valloitus-vastatuulessa-myy3131317- 65969
Kulujen jako parisuhteessa
Hei, miten teillä jaetaan kulut parisuhteessa? Työttömyyttä ja opiskelua tulee omalla kohdalla jatkumaan vielä jonkin ai54950- 39844
Missä olit kun tajusit, että teistä tulee joskus pari?
Kuvaile sitä paikkaa, hetkeä ja tilannetta.53835J miehelle viesti menneisyydestä
On jo useampi vuosi, kun ollaan oltu näköyhteydessä. Jäi tyhjä olo, koska rakastin. En tietenkään sitä kertonut. Mutta e35757Valitse, kenen kanssa seurustelet
Seura turmelee, ja huono seura turmelee täysin. Vähän niin kuin valta turmelee, ja absoluuttinen valta turmelee kokonaan268692Paikat tapeltu
Ei mennyt ihan persujen toiveiden mukaan Ei kait nyt 20 ääntä ja arpajais voitolla voi olla Ähtärin kaupungin puheenjoh35691