Kurssit ja pörssit, tuulet ja ihan hirmumyrskyt.
Niin maailma makaa kuin ihminen petaa.
Kaadetaan palmupuut, että saadaan palmuöljyä.
huudetaan ja riehutaan, että saadaan suuria otsikoita.
Pääsiäinen on aika monen suunnan historian muunnelmista tullut tällaiseksi "meidän juhlaksi".
Trullit ja noidat. Vanhasta historista jäänyttä perinnettä.
Joko virvon varvon huivipäät ovat liikkellä?
Pohjanmaan pääsiäsiin kuuluvat kokot, sellaisen näin joskus 20 vuotta sitten ajellessani kohti etelää myöhäisillassa.
Ensiksi nenään tuli hieno puhtaan puun savun tuoksu. kun aloin silmilläni etsiä savun lähdettä, näin komean koko peltoaukean reunassa ja paljon ihmisiä siinä ympärillä.
Ihan kuin juhannuskokko jossain Saimaan rannalla.
Kokoitta ja kukoitta, mutta munia ja mämmiä syöden!
Munakasta pääsiäistä.
Pääsiäistä ootellessa
28
313
Vastaukset
- Anonyymi
En odota erikoisemmin pääsiäistä enkä muitakaan juhlapäiviä.
Tykkään enemmän tasaisesta arjesta.
Mitä iloa juhlapäivistä on yksinäisille ?
Ei se mämmikään maistu yhtään sen kummemmalta, kun sitä yksin syö
eikä nosta mitään juhlatunnelmaa.
Maailman myrskyt saavat mennä minulta ohi.
Seuraan jonkun verran mitä kaikkea tapahtuu,
mutta en millekään mitään voi.
Oman rytmini mukaan menen hiljaista elämääni
on sitten pääsiäinen, joulu tai juhannus.
Toivon tietenkin, että maailma rauhoittuisi,
mutta hulluille diktaattoreille en mitään voi.
Mikseivät ne tee jotakin, jotka voisivat ?
Miksi hulluus ja julmuus saa tilaa ?- Anonyymi
Todella levottomia aikoja, ihminen ei ole tuhansien vuosien aikana oppinut selvittämään keskinäisiä suhteita. Joko sota tai sillä uhkaaminen.
Taloudelliset pakotteet, korkeat tullit ja elintarvikkeiden saatavuuskin ovat
monien kansojen kiusa ja puute.
Kyllä nuo kaiken ylivallan itsellensä haalineet johtajat ovat ihan väärillä paikoilla, mutta minkäs teemme.
Minä odottelin niitä pieniä pajunoksilla virpojia, mutta kun ei ania niistäkään tiedä minä päivänä lähtevät koristeinensa liikkeeele.
Tänään ei ole soinut ovikello.
Mämmit ovat ihan liian makeita, ostin tuokkosen, imellettyä ei lisättyä sokeria, mutta niin sokerista, että en voi nut sitä syödä, Pakko laittaa roskiin, sokeriarvoni kohovat ja tulee hiki päähän.
En ota riskejä,
Tulevana Pääsiäisenä syön omavalmisteista mämmiä, jos elän silloin.
- Anonyymi
Ei me palmupuita kaadeta, vaikeaa suomalaiselle se olisi, hyvä ku saadaan edes kuusi nurin.
- Anonyymi
Meidän uudet ravintosuositukset,
voi on kielletty, mutta rasvaseokset
palmuöljy,
ne saavbat sinauksen, vaikka jokainen kaadettu
palmu merkitsee yhä suuremman alueen muuttumista,
autuiomaat ja kuivat plantaasdit.
Sinunkin ihanteesi, vai.
Kuusia meillä riittää ja kansa on katajaa.
- Anonyymi
Hierojani kertoi, ettei voi syödä mämmiä, kun kaikkien vamistajien tuotteet ovat ihan liian sokerisia. siirappia lisäty, sehän on halpaa maustetta ja pahaa.
Samma här. Pois heitin, missä oluluaisen mämmi, eikö Oululainen enää tee mämmiä.
Maltaita ja ruisjauhoja on kaapissani, pitääkö, sanoppas kantsiiko tehä ite?- Anonyymi
Ei kai ole sokeroitu piloille mämmejä? ...mämmikourat!
- Anonyymi
Lammaspaisti kuuluu Pääsiäiseen, kuin kinkku tai kalkkuna Jouluun.
Etsiskelin lampaanpaistia, en löytänyt vakikaupoistani.
Viime vuonna tuon lähikaupan pakasteessa oli lampaan viuluja vielä toukokuussa ja yhden ostin, hyvää ol vieläkesäkuussa kun vierailleni sen vamistin.
Lidlistä löysin lampaan filettä, sen nappasin heti, en huomannut edes hintaa katsoa. Siitä se lampaanlihan maku taas vanhoja aikoja muistuttaa.
Joku tuttavistani ei siedä lampaan lihaa, kun se maistuu villalle.
Maku on lampaan lihan maku, sika maistuu sialle.
Lidlissä leivät on kaallimpia kuin City marketissa. Ruispuikula paketti 2.19 kun Cittarissa alle 2. euroo.
Se siitä halvimmasta tänään. - Anonyymi
Pääsiäinen on Kristillinen juhla.
Kaikki hulapaloo sen liepeillä on sellaista "keskiajannoitaperinnettä"
Pitkäperjantai Jeesuksen kuolema, 1 pääsiäispäivä Ylösnousemus ja 2 pääsiäispäivä Jeesuksen ilmestyminen opetuslapsille.
Kirkossa liturgian väri on musta,
Keltainen väri on myös jo kaukaa perinteistä tullut pääsiäisen väri, untuvikot ja vihreä raeruoho,
Pupujussit ja maalatut munat.
Munankuori symboloi Jeesuksen hautaa.
Itse en koristele kotia, menen kirkkoon ja kuuntelen pääsiäisen sanomaa ja uskon etten ole ainoa jolle ristiinnaulittu on symboli kristinuskon sanomasta.
Jeesus elää, vaikka on kuollut.
Pääsiäisenä kirkon alttaripöydän maljakossa on viisi ruusua.
Niillä on tärkeä sanoma, mutta kuka tietää mikä, eipä ole kai kukaan koskaan edes ajatellut sellaista seikkaa, ellei ole kirkon palvelija.
Rauhaisaa aikaa lukijat.- Anonyymi
Iteäni pääsiäinen ahdistaa.
Tunnen kyllä pääsiäisen sanoman, ja juuri se ahdistaakin.
- Anonyymi
Sokerisia muka mämmit, kai ne ovat joillekin kuten jälkiruuat sekä jäätelöt.
Mietaa popsii pääsiäisen aikaan kymmenkunta lootaa mämmiä. - Anonyymi
Olen ostanut jo kolmea sorttia mämmiä. Kun syö vain vähän kerrallaan punaisen maidon kanssa, ei ole minulle liian makeaa.
Lammaspaisti menee uuniin tänään. Uuniohrapuuro samalla lämmöllä.
Ruohoon tulee kolme ihan pientä suklaajänistä, siinä on sopiva määrä makeaa aina yhdeksi kerraksi.
Kohokohta on että menen naapurikunnan kirkkoon, jossa en ole koskaan käynyt, torstai-illan ehtoollisjumalanpalvelukseen. Se on minulle tärkeä hetki. Viime vuonna olin helsinkiläisessä kotakirkossa. Tilaisuus oli vaikuttava. Linkki kirkosta ketä kiinnostaa.
https://www.helsinginseurakunnat.fi/kannelmaenkirkko/artikkelit/mvpjanvj9- Anonyymi
Kiitos. Tuonne kirkkoon on liian pitkä matka,
mutta menen oman seurakunnan kirkkoon.
Vaikka maallisuus ja kaikki muu vie ihmisiä pois kirkoista
olen huomannut merkittävien kirkkopyhien ja iltahartaukseinkin tuovan ihmisiä kirkkoon sisälle asti.
Ristiinnaulitun kuva alttaritaulussa, siitä jo täälläkin palstoilla jostain näin mainittavan, ja se oli minulle omassa rippikirkossani niin rakas, että unohduin joskus katsomaan ja miettimään sen kuvan koko historiallista taustaa je kertomusta, että en huomannut nousta ylös kirkkonkansan noustessa, vieressä oleva tönäisi ja ihan pelästyin.
Oma usko ei kaipaa mitään vakuutteluja, lapsuuden usko, esivanhemmiltakin peritty. Sen turvaan olen elämäni laskenut ja siihen luottaen käyn uuteen päivään, avaan sen hiljaisella kiitoksella.
Mämmistä, minulle ei makeat mämmit sovi, kokeillut olen ja luovun valmistuotteista.
Suklaata, jos vähintään 75 % on kaakaojauhetta, se on väkevä, mutta pieni pala riittää. Sokerin osuus mahdollisimman pieni.
Minulla on kaapissa Luomu Kaakaonibsejä, niilläkin suklaanmakua eri tavoilla.
Niissä voi olla kaakaopavun kuoriosia mukana, mutta käyttöä ei haittaa,
- Anonyymi
Hellesäätä ennustettiin pääsiäiseksi, ainakin hetkeksi.
- Anonyymi
Paistaa päivä, vaan ei helteet helli,
jos ennustetaan juuri ja juuri plussaa.
Ei haitaa, kunhan aurinko paistaa hyville ja paholle, se tekee hyvää.
Ei se kesä ole koskaan parhaimillaan huhtikuussa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Paistaa päivä, vaan ei helteet helli,
jos ennustetaan juuri ja juuri plussaa.
Ei haitaa, kunhan aurinko paistaa hyville ja paholle, se tekee hyvää.
Ei se kesä ole koskaan parhaimillaan huhtikuussa.No eihän nyt vielä sentään kesä olekaan, vaan kevät ja parhaimmillaan, parasta aikaa.
- Anonyymi
Eikö kaikki mämmit ole imeletty.
- Anonyymi
Pitäis olla.
Vain jossain lukee IMELLETTY, Ei lisättyä sokeria.
Muissa lukee tuoteselosteessa, että niihin on lisätty siirappia ja sokeria.
Kotonatejtyyn mämmiin ei valostusvaihheesa lisätä sokeria, eikä siirappia, mutta ovat makeita, koska sokeri syntyy imellytyksen ansiosta.
Joka on tehnyt oikeaa aitoa sahtia, tietää kuin maltaat imellytetään ja siitä syntyvä sokeri riittää valmistusprosessin loppuun asti.
Maltaat imeltyvät lämmössä.
- Anonyymi
Lepäilen ja syön juuri mämmiä, sokerilla ja kermalla.
Ainakin se on hyväksi vatsantoiminnalle.- Anonyymi
Huomenna verkkokauppa tuo pääsiäisruokani.
- Anonyymi
Kaik on korras. (?)
Vein ison säkin pahviroskaa ja istun nyt hetken aikaa pihalla. Kova, kylmä tuuli kylläkin (meri-ilma). - Anonyymi
Kävin isossa marketissa, en mämmiä ostamassa mutta juttelin siinä kassajonossa mämmistä.
Se on mämmi joka puhuttaa.
Iäkkäiden diabetes on lisääntynyt ja sekin on paljolti riippuvaine liikunnasta ja muusta ravinnosta jo pitkältä ajalta ennen tätä pääsiäistä.
Vanhempi pariskunta oli ostanut sellaisen yhden annoksen rasian mämmiä.
Mies siinä monellekin asiakkaalle, tuttuja ilmeisesti, kertoi että
emäntä hakusi mämmiä, vaikka se ei saa sitä syödä, kunn niissä on niin paljon sokeria. Emäntäkin kertoi, että tulee paha olo mämmin jälkeen, mutta se on perinne ja sitä on nyt alettu tekemään kuin suklaata, makeaa ja vetelää.
Kysyi minulta, enkö ostanut, siinä oli kai uusi satsi kun juuri lastasi poika hyllyyn.
Kerroin, en voi syödä, en halua oksentaa syönnin jälkeen. En syö karkkia, en suklaata, en jätskiä, enkä pullaa ja leivoksia.
Kiellän itseltäni kaiken sen joka tekee pahan olon.
En ole diabetikko.
Rouva mietti jättääkö mämmin kassalle, mutta mies sanoi sen syövänsä.
Eipä minulle kuulu muiden mämmin syönti, se kuuluu pääsiäiseen ja sitä syödään paljon.
Ulkomaalaiset pitävät sen makeudesta, eihän siinä maistu ruis!
Hyväksi tietenkin vatsan toiminnalle, mutta minulla se tulee yläs, ennekuin ennättää sinne vatsantoimintaan edes vaikuttaa.
Maltaat ja ruis, hyvä yhdistelmä, kannatan aatetta, kotona tehty oli aina parempaa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kävin isossa marketissa, en mämmiä ostamassa mutta juttelin siinä kassajonossa mämmistä.
Se on mämmi joka puhuttaa.
Iäkkäiden diabetes on lisääntynyt ja sekin on paljolti riippuvaine liikunnasta ja muusta ravinnosta jo pitkältä ajalta ennen tätä pääsiäistä.
Vanhempi pariskunta oli ostanut sellaisen yhden annoksen rasian mämmiä.
Mies siinä monellekin asiakkaalle, tuttuja ilmeisesti, kertoi että
emäntä hakusi mämmiä, vaikka se ei saa sitä syödä, kunn niissä on niin paljon sokeria. Emäntäkin kertoi, että tulee paha olo mämmin jälkeen, mutta se on perinne ja sitä on nyt alettu tekemään kuin suklaata, makeaa ja vetelää.
Kysyi minulta, enkö ostanut, siinä oli kai uusi satsi kun juuri lastasi poika hyllyyn.
Kerroin, en voi syödä, en halua oksentaa syönnin jälkeen. En syö karkkia, en suklaata, en jätskiä, enkä pullaa ja leivoksia.
Kiellän itseltäni kaiken sen joka tekee pahan olon.
En ole diabetikko.
Rouva mietti jättääkö mämmin kassalle, mutta mies sanoi sen syövänsä.
Eipä minulle kuulu muiden mämmin syönti, se kuuluu pääsiäiseen ja sitä syödään paljon.
Ulkomaalaiset pitävät sen makeudesta, eihän siinä maistu ruis!
Hyväksi tietenkin vatsan toiminnalle, mutta minulla se tulee yläs, ennekuin ennättää sinne vatsantoimintaan edes vaikuttaa.
Maltaat ja ruis, hyvä yhdistelmä, kannatan aatetta, kotona tehty oli aina parempaa.Itse en mitenkään "himoitse" mämmiä, mutta syön sitä kyllä, on ruispuuroa siinä kuin jokin muukin ja kuuluu kevääseen. Kerman kanssa on hyvää, vähän kerrallaan.
Mehukatin alkoholitonta simaa on kaapissa ja sitä monta viikkoa sitten tekemääni laihaa kotikaljaa. Pidän myös tippaleivistä, mutta en nyt tilannut. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kaik on korras. (?)
Vein ison säkin pahviroskaa ja istun nyt hetken aikaa pihalla. Kova, kylmä tuuli kylläkin (meri-ilma).Mihin lie viestini mennyt, kirjoitin tekstin, painoin lähetä ja lähti, mutta minne?
Menköönpä vaikka pilven päälikölle, tietäähän ettei ole kova helle, mutta tuuli on rakaa, vaikka muutama aste lämmintä auringon puolella mittarissa.
Lämmitin itse keittämääni hernekeittoa pakkasesta yhden annoksen,
Söin sen tuossa auringonpaisteessa, mutta ei kovin lämmintä ollut.
Saa pyhät tulla, ruokaa on, vaikka vieraillekin, mutta ei ole tulossa ja
se tietää sitä, että saa nukkua tai valvoa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Itse en mitenkään "himoitse" mämmiä, mutta syön sitä kyllä, on ruispuuroa siinä kuin jokin muukin ja kuuluu kevääseen. Kerman kanssa on hyvää, vähän kerrallaan.
Mehukatin alkoholitonta simaa on kaapissa ja sitä monta viikkoa sitten tekemääni laihaa kotikaljaa. Pidän myös tippaleivistä, mutta en nyt tilannut.Maistoin tuoretta mämmiä, ihan ilman sokeria, ei pakastettua, mutta nyt sattui hyvää mämmiä löytymään.
Pari lusikallista ja kermaa joukkoon.
Nyt on mämmi löydetty, monta käyttäjää kuuntelin ja löysin etsimääni.
En osta mehuja, tee itsesyksyllä mehut omista marjoista, samoin hillot, mutta marmelaadiksi keitän hillot, koska nnijin ei laiteta paljoa sokeria, agaragar hyydyttää.
Tippa eipiä en tee, mutta rosetteja Vappuna. omalla ohleella, omat mausteet ja taikina. suupaloja.
Aioin tehdä omaa sulkaata, aineet on kaapissa, mutta laiskuus ja kun ei tee mieli, jää toiseen kertaan.
- Anonyymi
Munien maalausta.
Puhallan munista sisukset pois ja maalaan agryylimaaleilla,
tulee hiukan kestävämpi pinta, vaikka terassille roikkumaan.
Maalausapua. - Anonyymi
Olen enemmänkin joulu- kuin pääsiäisihminen, meillä kotona, lapsuudessa, ei touhuttu kovin kummoista pääsiäistä. Olen kylläkin koristellut kotia, mutta ruoka on mulla lähes "tavallista". Meillä ei esim. syöty lammasta, äitee sano, että lammas maistuu aivan villasukalta. Jäniksen liha on itselleni aivan vierasta, en ole kait koskaan syönyt, hirveäkin vain ehkä pari kertaa elämässäni.
- Anonyymi
Eli: ihan kadehdin teitä, jotka osaatte kaikenlaisia käsitöitä, kuten munien puhaltelua ja maalausta. Lapsuudessa kylläkin maalasimme munia. Äiti mm. keitti munia sipulinkuori-vedessä, "antoi väriä".
- Anonyymi
Pääsiäislammas.
En ymmärrä miksi lampaasta on tullut
pääsiäsisruokaa.
Vanhassa raamatussa oli paljon kuvia joissa paimen
paimensi lampaita kedolla sauvaansa noojaten.
Miksi lammas on asetettu kuhlaruokana pääsiäisillalliselle.
Onko siihen jokin pakanallinen syy, lampaat tapetaan kun paimen on kuollut?
Jos lammaspaisti maisdtuu villallle nykypäivänä, syyon kokin, ei lampaan lihan.
Itse marinoin lampaanpaistin kahvissa ja erilaisessa yrttiseoksessa.
Jos ei tiedä syövänsä lammasta, ei puhu mitään villan mausta minun illallisruokailijani.
Olipas hyvää, ja niin on tänäänkin.
Tuohon koristeiden valmistamiseen,
munia värjttiin sipulinkuorella.
Kotonani oli ruskeita kanoja ja niiden munat olivat valmiiksi ruskeita, mutta värikynillä piirrettiin niihin kuvioiksi viivoja, jos ei muuta osattu.
Nyt on kokkojen aika.
Trullit ja noidat häädetään nuotiolla manalaan.
Pääsiäinen on täällä, lopetetaan odottaminen.
Mämmiä ja munia, piirsin tällä kertaa korttiini.
Hyvää Pääsiäistä!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 172443
- 441271
Piilorikollisuutta Puolangan päätöksentekoelimissä? Kyllä! Julkisesti todistettu!
Kyösti (kesk) rehenteli julkisissa tiedotusvälineissä tehneen jo ennen vaaleja sopimuksen kokoomuksen ehdokkaiden kanssa70917Miten suomalaiset miehet
On usein niin aikaansaamattomia? Odottavat prinsessapalvelua. Odottavat, että nainen tekee aloitteen, että nainen pyytää136859- 45841
- 59817
- 42786
Eräs läheinen sanoi
Että mies kyllä ottaa aina itse yhteyttä, jos on kiinnostunut. Oli tilanne mikä hyvänsä. Kuulemma kuvittelin koko jutun.44765Eduskunnassa valmistaudutaan jo persujen täydelliseen romahdukseen - Koko paska kaatuu hetkessä
– On mahdollista, että käy kuin Assadin Syyrialle tai Ceaușescun Romanialle: koko paska kaatuu aivan hetkessä, kun tarpe164742Iloista ja aurinkoista pääsiäistä kaikki palstan kivat sinkut :)
Täällä on näköjään vähän huono meininki tarttunut kuin tuolta muualta mutta pidetään edelleen tämä puoli suht positiivis130694