Mistä päivästä sairausajan palkanmaksu alkaa?

Anonyymi-ap

Olin sairaana melkein kuukauden. Sille ajalle oli sovittuna kaksi työpäivää. Olin siis poissa kaksi päivää, joista ensimmäinen oli puolisentoista viikkoa sairastumiseni alusta, toinen viikkoa myöhemmin.

Ymmärrän, että laki määrää työnantajan maksamaan palkkaa sairastumispäivältä ja yhdeksältä arkipäivältä. Työsuojelun sivuilla sanotaan näin, ja näin minäkin sen ymmärrän:
'Lain mukaan sairausajan palkkaa maksetaan sairastumispäivältä, jos se olisi ollut työntekijän työpäivä, ja sitä seuraaviin yhdeksään arkipäivään sisältyviltä työpäiviltä.'

Palkanlaskija kuitenkin tulkitsi lakia niin, että tuo yhdeksän päivän jakso alkoi ilmoittamastani sairastumispäivästä. Näin jälkimmäinen päivä jäi maksamatta.

Mitä mieltä olette? Miten teille on maksettu palkkaa, kun olette ollut sairaana useampia viikkoja?

Kuten normaalisti, en mennyt lääkäriin heti ensimmäisenä päivänä, koska flunssat yleensä parantuvat itsestään. En tarvinnut lääkärintodistusta, koska puoleentoista viikkoon ei ollut töitä. Sitten kuitenkin aloin tuntea oloni niin huonoksi, että menin lääkäriin. Hän ei suostunut kirjoittamaan lääkärintodistusta takautuvasti. Jos nyt hakisin Kelan sairaspäivärahaa tuolle palkattomalle sairausajalle, Kela vaatii lääkärintodistuksen sairastumisen alusta asti, jota en siis voi heille antaa.

Eikö olisi hullua, jos tuo palkanmaksuvelvollisuus tosiaan aloitettaisiin heti siitä päivästä, kun joku vapaalla viikollaan sairastuu, ei rasita terveyskeskusta, vaan parantelee itseään kotona? Yritetäänkö tässä saada kaikki sairastuneet heti ryntäämään terveyskeskukseen, siltä varalta, että tauti kestää viikkoja? Sehän olisi ihan hölmöä! Ja kyseessä on 'hyvinvointi'-alue palkan maksajana. Eikö heillä ole työvoimapula? Miksi patistaa ihmisiä sairaana terkkariin istumaan kuumeessa, muita tartuttamaan? Vai voiko sairaustodistuksen saada puhelimitse - ei kai sentään? Tämä taitaa olla ensimmäinen kerta, kun olisin pyytämässä palkkaa sairausajalta. Yleensä otan ne päivät palkattomana. Terkkariin on kymmeniä kilometrejä. Kuka jaksaa lähteä sairaana terveyskeskukseen!

Olisi ihana kuulla toisten kokemuksia ja tietoja ja käsityksiä asiasta.

3

246

Vastaukset 3

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Pitää kertoa se ensimmäinen työpäivä sairastumispäiväksi. Jos menet sinä päivänä pyytämään sairaslomaa, lääkäri tuskin uskoo, että keuhkokuume alkoi sinä päivänä! Jos hän kuitenkin antaa antibioottien lisäksi sairaslomaa, jääkö se sitten palkanlaskijan tehtäväksi arvioida, milloin itse asiassa sairastuit, jotta voi alkaa yhdeksän päivän ynnäämisensä sieltä?

Ei se niin voi mennä. Totta kai sairausajan palkanmaksu alkaa sovitusta työpäivästä ja jatkuu sen yhdeksän päivää, niiltä päiviltä, jotka olisi ollut töitä. Selvä asia.

• Anonyymi

Totta. Noin on. Lääkäriin ei tietysti kukaan ensimmäisestä nuhapäivästä mene, ellei se satu olemaan työpäivä. Lääkäri ei kirjoita sairaslomaa takautuvasti, joten kannattaa mennä lääkäriin juuri sinä ensimmäisenä työpäivänä, jos suinkin jaksaa.

Miten se nyt oli sen ensimmäisen sairaspäivän palkattomuuden kanssa? Onko se jo tullut voimaan? Jos on sairaana vain yhden päivän, onko se nyt palkaton?

• Anonyymi

Siitä kun aivastat ensimmäisen kerran. Äänität aivastuksen ja viet lääkärille. Lääkäri tekee audiovisuaalisen analyysin autenttisuudesta, jonka jälkeen saat saikkua ihan stanasti. ok?

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Venäjä alkaa iskemään Suomen politiikkaan.

Tässä on valtion ja koko länsiliiton päämiehet varoitelleet, että Venäjä alkaa talven aikana taas iskemään hybridisesti.
      Sinkut
      236
      1444
    2. Hallituksen järjestämä spektaakkeli tuo vessanpyttykeissi

Että olisi kymmenien kansanedustajien kodeissa käyty ihan tuosta vaan, eikä kukaan kansanedustaja kerro niin käyneen, va
      Maailman menoa
      249
      1000
    3. Sysmän "ilon päivä"

Ja taas palaa hirveä määrä verorahoja, ihan turhaan soopaan. Eikö nämä jotka kuntapolitiikassa valittavat ja tuhoaa vaan
      Sysmä
      68
      762
    4. Miltä tuntuu vanhempi nainen olla

Pihkassa huomattavasti nuorempaan kolliin joka on uskollinen ja kiltti ja tottelee joka asiaa ja tykkää pussailla ja pan
      Ikävä
      93
      751
    5. Uskon, että saataisiin kaikki selvitettyä

Mutta yhteys on jäissä, minä olen jäässä, enkä osaa tai uskalla enää lähestyä. Se vaan on niin. Naiselta Jos ei ole hyvä
      Ikävä
      48
      713
    6. Pakko myöntää mies

En mä aina ihan rehellinen sulle ollut
      Ikävä
      109
      609
    7. Joka ilta mietin

sua❤️Mitä teet, missä meet? Kaipaatko yhtään? Yön tullen toivotan mielessäni sulle hyvää yötä ja aamuisin huomenet. Joka
      Ikävä
      27
      573
    8. Riitastako pelastaja

Riitta jätti hakemuksen. Hyvä niin. On ainakin yksi mistä ottaa. Pertsa ei taida aikuistua koskaan ja Pekka hoiteli silt
      Kemijärvi
      34
      564
    9. Timo Vornanen.

On siinäkin yksi täystampio. Eipä ihme, että persukannattajat sen eduskuntaan äänestikin.
      Maailman menoa
      46
      548
    10. Luottamus

Luotan vain siihen mitä tapahtuu IRL. Anonyymipalstan vihjailut eivät merkitse minulle mitään.
      Ikävä
      94
      525
    11. mielikuva

Mitä luulet hänen ajattelevan sinusta?
      Ikävä
      40
      481
    12. 31
      461
    13. Kadutko mies sitä miten reagoit?

..siihen sotkuun, jonka jälkeen mikään ei ole ollut kuin ennen. 🥺
      Ikävä
      47
      441
    14. Millaisen talvitakin haluaisit?

Talveen vielä aikaa, mutta talvitakit tulleet kauppoihin. Millainen olisi unelmiesi talvitakki? Itse tykkäisin jostain
      Sinkut
      75
      440
    15. Olisitko nainen ihan nolona

Jos et saisikaan sitä nousemaan...
      Sinkut
      77
      412
    16. Onko kahvila Retro samalla pub???

Netin mukaan anniskeluoikeudet. Käykö tuolla kaljoitteluporukkaa? Onko iltaviihdettä? Olen muuttamassa marraskuussa Kuhm
      Kuhmo
      8
      407
    17. Mikä kaivatullesi

On tärkeintä elämässään?
      Ikävä
      27
      400
    18. 30
      393
    19. Oletteko täyttä sataa?

Muuta etunimienne kirjaimet numeroiksi. Esim. Mia ja Risto siitä tulee 8 numeroa. Laske ne yhteen . Paljonko tulee?
      Ikävä
      33
      390
    20. Iivari esittää poliisin tutkintaa

Siikalatvan kunnanjohtaja Pekka Iivari on pannu ison pyörän liikkeelle. Entinen Kemijärven historian lyhimmän kaupunginj
      Kemijärvi
      21
      381
    Aihe