Ajan perusolemuksesta

Anonyymi-ap

Mitä aika on ja mitä se ei ole? Ajan perusmääritelmä on, että aika on suure, jonka perusyksikkö on sekunti. Tämä suure voidaan tulkita monella eri tavalla: esimerkiksi muuttujana, parametrina tai mittayksikkönä. Onko aikaa olemassa reaalimaailmassa? Suhteellisuusteorioissa aika tulkitaan pseudoulottuvuutena normaalien spatiaalisten ulottuvuuksien lisäksi, mikä tuottaa teoreettisen aika-avaruuden, jota sellaisenaan ei voida konkreettisesti aistein havaita, ts. on mahdotonta piirtää koordinaatistoon 4D-avaruutta.
Ajatus, että aika on itsenäinen luonnonilmiö, ei sinänsä saa empiiristä evidenssiä luonnosta tai kaikkeudesta, sillä aikaa ei voida aistein luonnossa tai kaikkeudessa havaita. Aikaa ei myöskään voi mitata, sillä kello, jota kutsutaan ajan mittariksi, ei ole täsmällisesti ottaen mittari vaan osoitin, joka vain näyttää kellonajan. Kello ei täten mittaa mitään, eikä se reagoi ulkomaailman liikkeeseen tai muutoksiin millään tavalla, vaan menee aina määritelmällisesti lineaarisesti eli tasavälisesti eteenpäin riippumatta siitä, mitä ulkomaailmassa tapahtuu.
Näyttäisi vahvasti siltä, että aika on lähinnä teoreettinen muuttuja tai parametri matemaattisissa malleissa, jota sellaisenaan ei esiinny ulkomaailmassa; ja ainoa aika, joka on havaittavissa aistein on kellonaika, mikä tarkoittaa sitä, että aika sellaisenaan kuin se tyypillisesti ymmärretään, on ihmisen keksintö eikä de facto luonnonilmiö reaalimaailmassa.
On ilmeistä, että ihmisellä on biologinen kello aivoissa, joka on saanut ihmisen jo muinoin pohtimaan ajan perusolemusta niin syvällisesti, että seurauksena on ollut kellon keksiminen, joka näyttää ihmiselle kellonajan. Ensimmäinen kello, aurinkokello, oli sinänsä mielenkiintoinen, koska se reagoi ulkomaailman liikkeeseen ja muutokseen toisin kuin moderni digitaalinen kello, ja tämä aurinkokello täten mittasi maapallon pyörimisliikettä, jota ryhdyttiin kutsumaan ajaksi.
Voidaan siis sanoa, että aika on tieteenfilosofisesti olemassa mittayksikkönä reaalimaailmassa, jonka avulla voidaan tarkastella ilmiön liikettä eri mittakaavoissa, mutta ei ole rationaalista olettaa, että aika esiintyisi konkreettisena ilmiönä todellisuudessa, kun todellisuudella tarkoitetaan ihmisaistein havaittavaa 3D-maailmaa.

51

611

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Albertus Magnus jo satoja vuosia sitten pohti aikaa myös. Mikäli oikein muistan on aika Suurten hajoamista pienempiin osiin. Esim W tai Z hiukkasten. Mikäli olisi paikka jossa kaikki rakenteet olisi vakaat hajoamattomat niin aikaa ei pitäisi kulua.

      Onkin niin Intian mukaan että Vaikuntha taivaita ei valaise Aurinko vaan Brahmayoti säteily. Auringossa vety fuusioituu raskaammiksi mutta tuottaa valoa, fotoneita sekä neutriinoja joka kai on hajoamista pienemmiksi.

      Mutta entä liike ? Eikö se liity ajan kulumiseen.
      Jos olisi kaikki hajoamatta ja liikkuisi kappaleet toistensa ympäri niin eikö aika silloin kuluisi?
      En tiedä.

      • Anonyymi

        Fyysikko David Bohm jakoi todellisuuden kahteen osaan:

        1. Implisiittinen järjestys: kvanttifysiikan todennäköisyysaallot. fysikaalisten objektien muotokentät jotka todennäköisesti liittyvät myös gravitaation ja samaan todellisuuteen kuuluu myös intention muodossa tietoisuus joka voi vaikuttaa sekä muotokenttien rakenteisiin että myös aaltofunktion romahtamiseen hiukkasiksi.


        Tässä maailmassa aika ei kulu entropian muodossa ja vain koettu nykyhetki on todellinen. Menneisyys implisiittisessä järjestyksessä on toistaiseksi toteutumattomien potentiaalien kokoelma ja tulevaisuus vastaavasti kattaa nykyhetkellä vaikuttavat trendit ja suuntaukset joilla on mahdollisuus romahtaa aaltotilasta hiukkasmoodiin eli fysikaaliseksi koettuun todellisuuiteen.

        Valinta romahduttaa aaltofunktion mutta sen ajankohtaa fysikaalisessa kellotodellisuudessa ei voi tarkasti määritellä etukäteen vaikka se mahdollistaa esim. yliaistillisen ennakoinnin esim. kaukokatselun (crv) muodossa. Kaukovaikuttaminen (remote influencing) on myös mahdollista kaukokatseluun yhdistettynä mutta onneksi hyvin harvoilla yksilöillä on niin kehittyneitä kykyjä tässä kulttuurissa.

        2. Eksplisiittinen järjestys - mitattavissa ja aistein havaittavissa oleva todellisuus joka on eliöiden tapojen kaltaista eikä noudata mitään ikuisia ja universaaleja luonnonlakeja.

        Tämä arjen todellisuus on aina entrooppinen kun taas implisiittinen järjestys kykenee tuottamaan negentropiaa tai ns. vahvaa emergenssiä. Heikko emergenssi on aina entrooppista ja epästabiilia.


        Koska useimmat fysikaalisen todellisuuden muotokentät eivät ole tarpeeksi stabiileja eikä niitä kyetä ylläpitämään kollektiivisen ja yksilötason intention avulla yleensä kovin pitkäkestoisesti ja koherentisti yhteenmenoon niin kaikki fysikaaliset rakenteet vähitellen hajoavat osiinsa.

        Auringon toiminta on negentrooppista eli entropian vastaista ja periaatteessa kyse on samankaltaisesta "alkemiasta" kuin eliöiden kehojen aineenvaihdunnassa johon liittyy myös hengitys ja aistien tuottama "kokemusravinto" jonka prosessin avulla on mahdollista kehittää ja kiteyttää sellainen hienoainekeho joka voi säilyttää koherenssinsa fyysisen kehon kuoleman jälkeen. Kehosta poistumiskokemukset (OBE) ja kuolemanrajakokemukset viittaavat siihen että tuo hienoainekeho on yksilötasolla riittävän kiteytynyt ja koherenssi vaikkakaan ei ikuinen vaan hajoaa myös jossain vaiheessa. Vain intentio/tahtokeho voi olla ikuinen.


        Jos se perimmäinen implisiittinen järjestys liittyy kvanttitason todenäköisyysaaltoihin niin fysikaalinen liike on tavallaan illuusio jonka tuottaa todennäköisyysaaltojen tai oikeammin hienoainetason ja havaitsijan keskinäisten konstruktiivisten interferenssien muutokset heikommasta vahvempaan tai päinvastoin jolloin se tapahtuma on "kaukana" tai "lähellä" ajallisesti.

        Kvantti-ilmiöiden viiveetön lomittuminen liittyynee myös tähän ilmiöön.

        ...

        Tämä siis näin melko villisti spekuloiden ja suhteellisen valistuneesti arvaillen varsin esoteerisen fringe-aineiston perusteella.

        ...

        Tutkimukset jatkuvat. Nyt täytyy mennä leipomaan sämpylöitä. :D


    • Anonyymi

      Kaikki on suhteellista paitsi aika, jota ei edes ole olemassa.

    • Anonyymi

      Täyttä huuhaata olevaa pohdintaa. Atomikello mittaa aikaa "ulkomaailman" muutosten mukaan, eli aikamittaus perustuu atomien resonassitaajuuksiin.

      Resonanssitaajuus ei ole riippumaton siitä, mitä tapahtuu, vaan suhteellisuusteorian mukaisesti se käy eritahtisesti riippuen eri havaitsijoiden liikkeestä. Voimakas gravitaatio kenttä vaikuttaa myös niihin. Aika on siis konkreettisesti mitattavissa oleva suure. Kun eri atomikellojen mittaamaa aikaa verrataan, kun niitä esim. lennätetään maapallon ympäri, saadaan tästä syystä niiden kesken aikaero, joka on suhteellisuusteorian mukainen.

      Samoin pöydällä käyvä atomikello antaa eritahtisen ajankulun kuin lattialla oleva atomikello!!

      Aika on todistettavasti todellinen ilmiö.

      • Anonyymi

        Ei aikaa voi mitata, koska sitä ei ole olemassa, ja ei ole mitään mittaria, jolla olematonta aikaa voi mitata.
        Albert Einsteinkin myönsi vanhoilla päivillä, että aika on vain ihmismielen sitkeä illuusio.


      • Anonyymi

        Anon.
        "Täyttä huuhaata olevaa pohdintaa. Atomikello mittaa aikaa "ulkomaailman" muutosten mukaan, eli aikamittaus perustuu atomien resonassitaajuuksiin."

        Ei taida osua nytkään, atomikello on liian mutkikas määrittelemään aikaa,
        aika on yksinkertainen määriteltävä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei aikaa voi mitata, koska sitä ei ole olemassa, ja ei ole mitään mittaria, jolla olematonta aikaa voi mitata.
        Albert Einsteinkin myönsi vanhoilla päivillä, että aika on vain ihmismielen sitkeä illuusio.

        Päinvastoin. Einstein totesi, että aika sen kuin kulkee, vaikka suhteellisuusteoriassa aika voidaankin ymmärtää neljäntenä ulottuvuutena. Miksi aika kulkee, sitä Einstein ei osannut selittää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Päinvastoin. Einstein totesi, että aika sen kuin kulkee, vaikka suhteellisuusteoriassa aika voidaankin ymmärtää neljäntenä ulottuvuutena. Miksi aika kulkee, sitä Einstein ei osannut selittää.

        Kyllä minun täytyy suuresti ihmetellä ihmisiä, jotka uskovat ajan olemassaoloon. Tällainen tieteisuskovaisuus on todellakin omituinen asia, ja sitä toki tapaa laajalla rintamalla nykytieteessä. Aika-avaruus itsessään on vain tautologia, jota ei voida edes havaita, ts. et voi piirtää millään järkevällä tavalla 4D-koordinaatistoa.
        Muuten aikanaan Albert Einsteinille ei myönnetty fysiikan Nobelia suhteellisuusteorioista, koska niitä ei pidetty kunnon fysiikkana, vaan metafysiikkana.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä minun täytyy suuresti ihmetellä ihmisiä, jotka uskovat ajan olemassaoloon. Tällainen tieteisuskovaisuus on todellakin omituinen asia, ja sitä toki tapaa laajalla rintamalla nykytieteessä. Aika-avaruus itsessään on vain tautologia, jota ei voida edes havaita, ts. et voi piirtää millään järkevällä tavalla 4D-koordinaatistoa.
        Muuten aikanaan Albert Einsteinille ei myönnetty fysiikan Nobelia suhteellisuusteorioista, koska niitä ei pidetty kunnon fysiikkana, vaan metafysiikkana.

        Anon.
        "Kyllä minun täytyy suuresti ihmetellä ihmisiä...."

        Kotioloissa voi tehdä yksinkertaisen aikakokeen.
        Tähän mennessä kukaan ajankieltäjä ei ole tehnyt sitä.

        Nämä aikadenialistit ovat vain idealisteja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Päinvastoin. Einstein totesi, että aika sen kuin kulkee, vaikka suhteellisuusteoriassa aika voidaankin ymmärtää neljäntenä ulottuvuutena. Miksi aika kulkee, sitä Einstein ei osannut selittää.

        "Miksi aika kulkee, sitä Einstein ei osannut selittää."


        Aika ei kulje, vaan kello: kello satelliitissa ja kellon osat keskenään Maan pinnalla.

        Ajan kulkeminen on kehäpäätelmä: Sekunnissa aika kulkee ajan t. Täyttä roskaa.

        Newtonin mekaniikalla (v, s, a, w &c kellomerkkien funktioina) fysiikka pääsi ja päästi hevoskyydistä kuumatkalle. Eteenpäin tarvitaan korkeampaa valaistumista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei aikaa voi mitata, koska sitä ei ole olemassa, ja ei ole mitään mittaria, jolla olematonta aikaa voi mitata.
        Albert Einsteinkin myönsi vanhoilla päivillä, että aika on vain ihmismielen sitkeä illuusio.

        Onko sinulla kelloa?


    • Anonyymi

      Rahaa on. Selitykset ja leikkaukset oli täysin turhia.

    • Anonyymi

      Fotonin energia E = h f = h/T, missä h on Planckin vakio ja T on värähdysaika. Aika on siis tiukasti kytketty energiaan ilmiöiden fysikaalisessa mallinnuksessa.

      • Anonyymi

        Anon.
        "Fotonin energia...."

        Aikakäsitteen avulla on määritelty lähes kaikki fysiikassa.


    • Anonyymi

      Aika on poikkeama ajattomuudessa.
      #

      • Anonyymi

        Aloittaja hahmotteli ansiokkaasti ajan luonnetta, sikäli kun se on tavoitettavissa.
        Hän näytti päätyvän ettei sitä havaita, mitata, nähdä eikä maisteta.

        Hänellä oli aika vähän aikaa hyppysissään, mutta sitten ote kirposi,
        aurinkokello on tosiaan erikoistapaus kellojen joukossa, se on nimittäin
        kytketty siihen mitä se mittaa, auringon liikettä, eikä vain välillisesti kuten
        muut kellot. Vuorokausirytmi on myös se rytmi mihin ihminen on tahdistettu.

        Aika on myös liittyneenä tahdistusilmiöön, ihmisen kehon kellot vaikuttavat
        hormonien eritykseen yms.

        Aloittaja tuntui vaativan ajan olemassaoloa konkreettisena ilmiönä, kuten
        kronosjumalana, aikapölynä vai minä?? Vai Kantin tyyliin aikana sinänsä.

        Mutta, kyllä aikaa voi mitata, meillä on kelloja, mittausyksikkö sekunti, näillä
        voidaan mitata tapatumien kestoa, vaikka pikajuoksun tulosta.
        Kesto on ajallisen tapahtuman kesto-aika, kello siis poimii juoksusta
        aikakomponentin, joka on myös nähtävissä maalikameran kuvassa
        spatiaalisena suhteena. Maalikameran kuva on siitä hauska, että se kuvaa
        vain maaliviivan tapahtumia ja siihen on yhdistetty kello, joten saamme
        aikaerot myös näkyville.

        Kellolla voidaan mitata aikaa, koska se kumulatiivinen laskin,
        viisarit näyttävät yhteenlasketun ajan.

        Aika ei ole havaittavissa sellaisenaan, aikana itsenään, mitä tuo merkitseekään,
        vaan se on liittyneenä muihin komponentteihin, eräässä mielessä
        näyttää siltä että tapahtumat ovat ajassa, liike tapahtuu ajassa, voimme
        abstrahoida ajan liikkeestä, vanhojen fyysikkojen tavoin.

        Aika on abstraktinen kuten avaruus, tapahtumat ovat ajassa ja
        avaruudessa, eivät olioina sinänsä tai sellaisenaan.

        Tietysti aikakäsitettä voidaan käyttää muuttujana tai parametrina, mutta ei
        se merkitse, että se olisi vain sellainen.

        Ajankieltäjiä ei kannata uskoa, he ovat vain idealisteja. Vuosien kuluessa
        heihin on kohdistettu vasta-argumenttina kuolema-argumenttia, kukaan
        ei ole pystynyt vastaamaan siihen.

        R.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aloittaja hahmotteli ansiokkaasti ajan luonnetta, sikäli kun se on tavoitettavissa.
        Hän näytti päätyvän ettei sitä havaita, mitata, nähdä eikä maisteta.

        Hänellä oli aika vähän aikaa hyppysissään, mutta sitten ote kirposi,
        aurinkokello on tosiaan erikoistapaus kellojen joukossa, se on nimittäin
        kytketty siihen mitä se mittaa, auringon liikettä, eikä vain välillisesti kuten
        muut kellot. Vuorokausirytmi on myös se rytmi mihin ihminen on tahdistettu.

        Aika on myös liittyneenä tahdistusilmiöön, ihmisen kehon kellot vaikuttavat
        hormonien eritykseen yms.

        Aloittaja tuntui vaativan ajan olemassaoloa konkreettisena ilmiönä, kuten
        kronosjumalana, aikapölynä vai minä?? Vai Kantin tyyliin aikana sinänsä.

        Mutta, kyllä aikaa voi mitata, meillä on kelloja, mittausyksikkö sekunti, näillä
        voidaan mitata tapatumien kestoa, vaikka pikajuoksun tulosta.
        Kesto on ajallisen tapahtuman kesto-aika, kello siis poimii juoksusta
        aikakomponentin, joka on myös nähtävissä maalikameran kuvassa
        spatiaalisena suhteena. Maalikameran kuva on siitä hauska, että se kuvaa
        vain maaliviivan tapahtumia ja siihen on yhdistetty kello, joten saamme
        aikaerot myös näkyville.

        Kellolla voidaan mitata aikaa, koska se kumulatiivinen laskin,
        viisarit näyttävät yhteenlasketun ajan.

        Aika ei ole havaittavissa sellaisenaan, aikana itsenään, mitä tuo merkitseekään,
        vaan se on liittyneenä muihin komponentteihin, eräässä mielessä
        näyttää siltä että tapahtumat ovat ajassa, liike tapahtuu ajassa, voimme
        abstrahoida ajan liikkeestä, vanhojen fyysikkojen tavoin.

        Aika on abstraktinen kuten avaruus, tapahtumat ovat ajassa ja
        avaruudessa, eivät olioina sinänsä tai sellaisenaan.

        Tietysti aikakäsitettä voidaan käyttää muuttujana tai parametrina, mutta ei
        se merkitse, että se olisi vain sellainen.

        Ajankieltäjiä ei kannata uskoa, he ovat vain idealisteja. Vuosien kuluessa
        heihin on kohdistettu vasta-argumenttina kuolema-argumenttia, kukaan
        ei ole pystynyt vastaamaan siihen.

        R.

        Ajan abstrahoiminen liikkeestä on harhauskomus. Todellisuudessa ihminen projisoi aikakäsitteen osaksi liikettä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ajan abstrahoiminen liikkeestä on harhauskomus. Todellisuudessa ihminen projisoi aikakäsitteen osaksi liikettä.

        "Ajan abstrahoiminen liikkeestä on harhauskomus."

        Ajattelet nurinkurisesti, liike määritellään ajan avulla. Eikä siitä pääse
        luistamaan.

        R.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Ajan abstrahoiminen liikkeestä on harhauskomus."

        Ajattelet nurinkurisesti, liike määritellään ajan avulla. Eikä siitä pääse
        luistamaan.

        R.

        Itse ajattelet nurinkurisesti. Liikettä ei määritellä ajan avulla, vaan aika liitetään osaksi liikettä, jonka tuloksena on informaatiota.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Itse ajattelet nurinkurisesti. Liikettä ei määritellä ajan avulla, vaan aika liitetään osaksi liikettä, jonka tuloksena on informaatiota.

        Anon.
        "Itse ajattelet nurinkurisesti. Liikettä ei määritellä ajan avulla, vaan aika liitetään osaksi liikettä, jonka tuloksena on informaatiota."

        Siis ajattelet, että ensin oli juoksukilpailuja joissa ei ollut aikaa olemassa,
        ajanottoa ei varmaan ollut, elleivät mitanneet aurinkokellolla.

        Mutta liike ei tarvitse mitään jälkeenpäin tehtyjä liittämisiä, dinosauruksilla oli
        aikoinaan juoksukilpailuja, jonka voittaja sai mahan täyteen tai selvisi hengissä
        seuraavaan kilpailuun. Tämä oli mahdollista koska dinojen aikana oli myös aika
        ja sen mukana liike.

        Se asteroidi, joka tappoi dinot, tuli jostakin aurinkokunnan syvyyksistä, silläkin
        oli liike kun se tuli tänne vauhdilla. Ei sekään tarvinnut mitään informaatioliitäntää,
        kyllä aika oli siinä aivan luonnostaan.

        Tietysti voit ajatuskokeena hahmotella liikettä ilman aikaa ja lähettää tänne
        tulokset, niin voidaan ihmetellä niitä.

        R.


    • Anonyymi

      Ihminen on siitä outo veijari, että se projisoi mielen tuotteita aineelliseen universumiin ja uskoo niiden tulevan sieltä tai olevan siellä. Ajan suhteen aihe on monimutkaistunut kaikenlaisten selityksien myötä, mikä on vienyt syvemmälle uskomukseen, että aika on olemassa ihmisen ulkopuolella. Samalla tavalla aika nähdään osana kaikkeutta kuten uskovaiset näkee Jumalan kaikkeudessa. Kuitenkaan aika ei ole mitään muuta kuin mielen tuote. Usein kuulee sellaisenkin väitteen, että aikaa voi mitata. Jos ihan tarkkoja ollaan, niin aikaa ei mitata, vaan sitä näytetään ja käytetään. Kellot on omalla energiallaan määrätyllä nopeudella toimivia laitteita, eli aika ei ole se, joka määrittelee tai antaa kellolle nopeuden, vaan perustana on Maan pyörimisliike.

      Aikaa voisi verrata vaikka kuvamanipulatioon. Kuvaan voidaan lisätä layeri, eli ylimääräinen kerros, jossa oleva esine tms. voidaan upottaa kuvaan, ikään kuin se olisi alun perin ollut osa kuvaa. Näin kuva voi saada katsojan uskomaan siihen mitä näkee. Samalla periaatteella aika on layeri, eli ylimääräinen kerros, joka upottaa ajan universumiin tai osaksi universumia. Näin valtaosa ihmisistä uskoo, että aika on itsenäinen voima tms. universumissa.

      Kun ajan kehitystä tutkii kronologisessa järjestyksessä, sen ymmärtää hyvin mielen tuotteeksi. Aikaa ei löydetty, vaan se luotiin.

      • Anonyymi

        Anon.
        "Ihminen on siitä outo veijari...."

        Jos ollaan vielä tarkempia, niin aikaa voi mitata. Sekunttikello on juuri sellainen,
        kehitetty mittaamaan juoksijan aikaa juoksukilpailussa, se on juuri kalibroitu siihen tarkoitukseen, se ei näytä tavallista aikaa.

        R.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Anon.
        "Ihminen on siitä outo veijari...."

        Jos ollaan vielä tarkempia, niin aikaa voi mitata. Sekunttikello on juuri sellainen,
        kehitetty mittaamaan juoksijan aikaa juoksukilpailussa, se on juuri kalibroitu siihen tarkoitukseen, se ei näytä tavallista aikaa.

        R.

        Ei siinä aikaa mitata, vaan annetaan aika lähtölaukauksen ja maaliviivan ylittämisen välille. Voidaan myös sanoa niinkin, että sekuntikellolla mitataan juoksijan juokseman matkan kestoa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei siinä aikaa mitata, vaan annetaan aika lähtölaukauksen ja maaliviivan ylittämisen välille. Voidaan myös sanoa niinkin, että sekuntikellolla mitataan juoksijan juokseman matkan kestoa.

        Anon.
        "Ei siinä aikaa mitata,"

        Kesto merkitsee tapahtumaan kuluvan ajan mittaa.
        Sitä paitsi kello on määritelty aikaa mittaavaksi laitteeksi.

        Kellolla voidaan mitata tapahtuman kestoa, SI-järjestelmän sekunnilla.
        Sitä paitsi liike on määritelty aikakäsiteen avulla, joten juoksukilpailussa
        on aina aika mukana.

        R.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Anon.
        "Ei siinä aikaa mitata,"

        Kesto merkitsee tapahtumaan kuluvan ajan mittaa.
        Sitä paitsi kello on määritelty aikaa mittaavaksi laitteeksi.

        Kellolla voidaan mitata tapahtuman kestoa, SI-järjestelmän sekunnilla.
        Sitä paitsi liike on määritelty aikakäsiteen avulla, joten juoksukilpailussa
        on aina aika mukana.

        R.

        Aika on kätevä työkalu, matemaattinen muuttuja, keino jäsentää ja järjestää tapahtumia tai muutoksia. Mutta se ei ole fyysinen olio, joka olisi kiinteästi osana kaikkea muutosta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aika on kätevä työkalu, matemaattinen muuttuja, keino jäsentää ja järjestää tapahtumia tai muutoksia. Mutta se ei ole fyysinen olio, joka olisi kiinteästi osana kaikkea muutosta.

        Anon.
        "Aika on kätevä työkalu, matemaattinen muuttuja,"

        Tyypillisen ahdas matemaattinen näkökulma, tämä on filosofian palsta,
        täällä voi tehdä parempaa käsitteellistä ajattelua, kuin tuo.

        Tietysti matematiikassa voi soveltaa aikakäsitteitä noin, mutta ei se ole ainoa.
        Eri tieteissä sovelletaan aikakäsitteitä hyvin erilailla.

        Tietenkään aika ei ole olio, joka sormeilisi asioita mieleisekseen, ellei nyt
        Kronos-jumala, joka olisi taustavaikuttaja kaikkialla missä aikakäsitettä voidaan
        soveltaa ja se kattaa lähes kaiken tieteen.

        Miten aika oli olemassa dinosaurusten aikana, silloin ei ollut matemaatikkoja,
        ei muuttujia, vai väitätkö ettei silloin ollut aikaa?

        Kun esitit alussa, että aikakäsite olisi vain matemaatikkojen käytössä tai se
        ei olisi olio, niin sinulla on vain kaksi vaihtoehtoa esillä, filosofit ovat keksineet
        ajan mittaan useita määritelmiä aikakäsitteelle.

        Mutta selvennä tilannetta dinojen kohdalla, miten aika oli niille, aikakäsitettä niillä
        ei varmaankaan ollut, olisi kiva lukea sellainen.
        Muut aikadenialistit eivät ole osanneet vastata, ehkä sinulta löytyy.

        R.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Anon.
        "Aika on kätevä työkalu, matemaattinen muuttuja,"

        Tyypillisen ahdas matemaattinen näkökulma, tämä on filosofian palsta,
        täällä voi tehdä parempaa käsitteellistä ajattelua, kuin tuo.

        Tietysti matematiikassa voi soveltaa aikakäsitteitä noin, mutta ei se ole ainoa.
        Eri tieteissä sovelletaan aikakäsitteitä hyvin erilailla.

        Tietenkään aika ei ole olio, joka sormeilisi asioita mieleisekseen, ellei nyt
        Kronos-jumala, joka olisi taustavaikuttaja kaikkialla missä aikakäsitettä voidaan
        soveltaa ja se kattaa lähes kaiken tieteen.

        Miten aika oli olemassa dinosaurusten aikana, silloin ei ollut matemaatikkoja,
        ei muuttujia, vai väitätkö ettei silloin ollut aikaa?

        Kun esitit alussa, että aikakäsite olisi vain matemaatikkojen käytössä tai se
        ei olisi olio, niin sinulla on vain kaksi vaihtoehtoa esillä, filosofit ovat keksineet
        ajan mittaan useita määritelmiä aikakäsitteelle.

        Mutta selvennä tilannetta dinojen kohdalla, miten aika oli niille, aikakäsitettä niillä
        ei varmaankaan ollut, olisi kiva lukea sellainen.
        Muut aikadenialistit eivät ole osanneet vastata, ehkä sinulta löytyy.

        R.

        Tosi älykästä aliarvostaa toista vääristelemällä kommenttia ja nimittelemällä denialistiksi eriävän näkemyksen perusteella. Uskot, että omasi on se oikea... Dunning-Kruger? Tämä ei ole maailman menoa-palsta, eikä Linux vs. Windows -palsta. Tämä on filosofiapalsta, jossa on tilaa kaikennäköisille näkemyksille. Myös matemaattisille. Ei vain sun tahtos mukaisille.

        Sulla on suuria vaikeuksia ymmärtää elämää ja kokemuksia kielellisten kokemusten ja merkityssisältöjen ulkopuolelta. Puhut eläimistä, mutta ymmärtämättä eläinten ajattelutapoja. Tuputat siihenkin ihmismäistä käsitystä ajasta. Ensinnäkin on epärealistista puhua "aikakäsitteestä", koska tämä edellyttää ensin ajan keksimisen, nimeämisen ja määrittelyn. Ts. dinoilla, kuten muillakaan eläimillä, jotka eivät tunne sanoja, ei voi olla aikakäsitettä, eikä aikakäsitystä, eikä aikaa. Niiden ajattelu ja kokemukset on täysin vaistonvaraista, sanatonta, joka perustuu pelkästään luonnossa tehtyihin havaintoihin, sanattomasti. Ihminenkin ajatteli eri tavoin ennen ajan keksimistä. Sekin teki havaintoja luonnosta... tähdet, auringon nousu ja lasku, sadekausi, riistan vaellus jne. Näitä toistuvia tapahtumia ihminen oppi seuraamaan ja myös tekemään merkintöjä esim. luihin, kiveen yms. pintoihin. Tämä on ajan keksimisen perustaa yhdessä mielen luonnollisten kokemusten kanssa (eli muutosten ja tapahtumien keston tunnistaminen). Kun ihminen käsitteellisti ja sanallisti tämän kokemuksen, syntyi 'aika'. Tämän jälkeen aikaa ryhdyttiin soveltamaan kaikkeen mahdolliseen. Ja vähitellen aika on niin tiukasti vakiintunut osaksi ihmisen ajattelua, että se mahdollisti uskomuksen, että aika on itsenäinen entiteetti, jolla on pakollinen rooli luonnon ilmiöissä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aika on kätevä työkalu, matemaattinen muuttuja, keino jäsentää ja järjestää tapahtumia tai muutoksia. Mutta se ei ole fyysinen olio, joka olisi kiinteästi osana kaikkea muutosta.

        "Mutta se ei ole fyysinen olio, joka olisi kiinteästi osana kaikkea muutosta."

        Aika on ennenkaikkea fysikaalista materiaa, kuten energiakin ja massa. Mikään näistä ei ole pelkkä kaavoissa esiintyvä matemaattinen muuttuja, vaan ne ovat fysikaalista, olemassa olevaa materiaa, jota kaavoilla yritetään kuvailla approksimatiivisesti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tosi älykästä aliarvostaa toista vääristelemällä kommenttia ja nimittelemällä denialistiksi eriävän näkemyksen perusteella. Uskot, että omasi on se oikea... Dunning-Kruger? Tämä ei ole maailman menoa-palsta, eikä Linux vs. Windows -palsta. Tämä on filosofiapalsta, jossa on tilaa kaikennäköisille näkemyksille. Myös matemaattisille. Ei vain sun tahtos mukaisille.

        Sulla on suuria vaikeuksia ymmärtää elämää ja kokemuksia kielellisten kokemusten ja merkityssisältöjen ulkopuolelta. Puhut eläimistä, mutta ymmärtämättä eläinten ajattelutapoja. Tuputat siihenkin ihmismäistä käsitystä ajasta. Ensinnäkin on epärealistista puhua "aikakäsitteestä", koska tämä edellyttää ensin ajan keksimisen, nimeämisen ja määrittelyn. Ts. dinoilla, kuten muillakaan eläimillä, jotka eivät tunne sanoja, ei voi olla aikakäsitettä, eikä aikakäsitystä, eikä aikaa. Niiden ajattelu ja kokemukset on täysin vaistonvaraista, sanatonta, joka perustuu pelkästään luonnossa tehtyihin havaintoihin, sanattomasti. Ihminenkin ajatteli eri tavoin ennen ajan keksimistä. Sekin teki havaintoja luonnosta... tähdet, auringon nousu ja lasku, sadekausi, riistan vaellus jne. Näitä toistuvia tapahtumia ihminen oppi seuraamaan ja myös tekemään merkintöjä esim. luihin, kiveen yms. pintoihin. Tämä on ajan keksimisen perustaa yhdessä mielen luonnollisten kokemusten kanssa (eli muutosten ja tapahtumien keston tunnistaminen). Kun ihminen käsitteellisti ja sanallisti tämän kokemuksen, syntyi 'aika'. Tämän jälkeen aikaa ryhdyttiin soveltamaan kaikkeen mahdolliseen. Ja vähitellen aika on niin tiukasti vakiintunut osaksi ihmisen ajattelua, että se mahdollisti uskomuksen, että aika on itsenäinen entiteetti, jolla on pakollinen rooli luonnon ilmiöissä.

        Anon.
        "Tosi älykästä aliarvostaa toista....."

        Denialisti ei ole nimittelyä, se vastaa vaikka ateistia, joka voisi jumaladenialisti,
        vaikka termiä sovelletaan vain ilmastodenialistin kohdalla, sopinee muuallakin,
        vaikka wikissä on annettu negatiivinen kuvaus.

        Psykiatristen diagnoosien jakelu filosofiapalstalla ei sekään sovi, sehän on
        virhepäätelmä, se Dunning-Kruger:sta.

        Filosofiapalstalla odotetaan ja toivotaan argumentointia, myös vasta-
        argumentteja, mainitsemillasi muilla palstoilla ei näy yhtään argumenttia,
        pikemmin nopeatempoista nimittelyä. Minähän odotin sinulta parempaa
        argumenttia kuin pelkästään perustelemattomia väitelauseita ajasta.

        No, olemme ainakin samaa mieltä, ettei dinoilla ollut aikakäsitettä, siis dinojen
        "ajattelu" ei tuottanut aikakäsitettä. Mutta kysymys olikin siitä, että miten aika
        oli olemassa dinojen aikakaudella. Tosin niillä on ollut alkeellista ajallisiin
        tapahtumiin liittyvää hyökkäyksen ajoituksen hahmotusta, kuten kaikilla
        petoeläimillä, nykyisilläkin.

        Siis, niillä on ollut hahmotusta tiettyihin ajallisiin tapahtumiin, vaikka mitään
        aikakäsitettä nykyisessä mielessä ei ole ollut, tämä viittaa siihen, että aika on
        todellisuudessa, koska petoeläimet ovat oppineet soveltamaan sitä.
        Dinot eivät ole eläneet ajattomassa todellisuudessa.

        Ihminenkin teki havaintoja luonnosta, vuorokausirytmi ja kaikki ne mitä luetteloit
        ovat kuitenkin luonnossa havaittavia ajallisia tapahtumia, joihin aika liittyy,
        ne olivat aikakäsitteen rakennuspalikoita.

        Aika ei kuitenkaan ole aikakäsite, kun kerran aika esiintyi jo dinoille ja ennen
        mitään elämää, aikakäsite muodostui hahmottamaan ajallisia tapahtumia,
        sovellukset ovat vain aikakäsitteen soveltamista, samoin kuin aurinkokellon
        tekeminen, ei kello tehnyt aikaa.

        Liikkeen määrittelyyn tarvitaan avaruuden/matkan- ja ajan käsite. Jos poistat
        avaruuden käsitteen, niin tila ja liikkujat poistuvat, jos poistat ajan, liikkujat
        jähmettyvät paikoilleen.

        Eikä aika ole itsenäinen olio/entiteetti se on vanha käsitys.

        R.


    • Anonyymi

      Liikettä ei voi olla ilman aikaa.
      Jos jokin liikkuu niin miten se voi olla jossain tietyssä paikassa?

      Kaikki aine värähtelee. Suurin mitattu värähtelytaajuus on gammasäteilyllä vaikka periaatteessa mitään ylärajaa ei ole värähtelyn taajuudelle.

      Onko sitä gammasäteilyä tai mitään muutakaan aineellista edes olemassa kahden peräkkäisen värähtelyn välissä?

      https://physics.stackexchange.com/questions/43063/what-is-the-highest-possible-frequency-for-an-em-wave

      Kokenut kaukonäkijä Dick Allgire ja nettikeskusteluiden trendeistä tulevaisuuden ennustamista harrastava Cliff High keskustelevat syvällisiä ajan ja todellisuuden olemuksesta:

      https://youtu.be/tTDeU3f27VU?t=1327

      B

      • Anonyymi

        "Liikettä ei voi olla ilman aikaa."

        Tässä on vähän kielellistä eksymistä.

        "Aika" on vain verbaalinen vastine luonnossa tapahtuvalle ilmiölle, eli 'järjestys, muutokset ja tapahtumien kesto'. Ts. korrektisti sanottuna universumin näkökulmasta "Liikettä ei voi olla ilman järjestystä, muutoksia ja kestoa", eikä myöskään ilman ainetta, tilaa ja liikkeelle panevaa voimaa. Ihmisen näkökulmasta, verbaalisen kompuroinnin tuloksena, luonnossa tapahtuva ilmiö on nimetty "ajaksi". Tämä johtaa virheellisesti käsitykseen, ettei liikettä voi olla ilman aikaa, ja tämä johtaa harhakäsityksen "aika on olemassa itsenäisenä entiteettinä" vahvistumiseen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Liikettä ei voi olla ilman aikaa."

        Tässä on vähän kielellistä eksymistä.

        "Aika" on vain verbaalinen vastine luonnossa tapahtuvalle ilmiölle, eli 'järjestys, muutokset ja tapahtumien kesto'. Ts. korrektisti sanottuna universumin näkökulmasta "Liikettä ei voi olla ilman järjestystä, muutoksia ja kestoa", eikä myöskään ilman ainetta, tilaa ja liikkeelle panevaa voimaa. Ihmisen näkökulmasta, verbaalisen kompuroinnin tuloksena, luonnossa tapahtuva ilmiö on nimetty "ajaksi". Tämä johtaa virheellisesti käsitykseen, ettei liikettä voi olla ilman aikaa, ja tämä johtaa harhakäsityksen "aika on olemassa itsenäisenä entiteettinä" vahvistumiseen.

        Sekä ajan että avaruuden voi tulkita myös pelkästään vain käyttökelpoísena hahmotuksen apuvälineenä eikä antaa kummallekaan sen enempää ontologista statusta kuin mille tahansa muulle koordinaatistohahmotukselle kahden tai useamman muuttujan välillä ja sama koskee kaikkia olemassolevia hahmotuksia uskonnoissa, tieteessä ja myös kaiken arjen toimintojen tasolla.

        Todellisuus on paljon monimutkaisempi, monimuotoisempi ja epälineaarisempi kuin tähän mennessä on edes osattu kuvitella ja se on myös kollektiivisen koherentin intention tasolla täysin muokattavissa.

        Ilman tietoisuutta ja kokemusta ei ole mitään mitä voisi edes ylipäätänsä tutkia ja kaikki näkemykset ja teoriat ns. "ulkoisesta" todellisuudesta seuraavat loogisesti siitä miten kykenemme kollektiivisesti hahmotamme itsemme suhteessa ns. "ulkoiseen" aineelliseksi ja ajallis-paikalliseksi koettuun kokemustemme sisältöön.

        Tietokonemetaforan kautta voisi ajatella että jokainen meistä on vain yksi prosessi kollektiivisen tietoisuuden kellotaajuuden rinnakkaisprosessoinnissa koska näemme lineaarisena ajallis-paikallisena liikkeenä jo 25-60 kuvaa/sekunnissa television ruudulla ja jos sen kollektiivisen todellisuuden kellotaajuus olisi esim. 22 triljoonaa värähdystä (Clif High) sekunnissa niin jokaiselle meistä riittäisi aika paljon kellotaajuutta ja samalla näennäistä liikettä ja ajan kulumista koettavaksi .

        Tieteessä ja filosofiassa projisoidaan tyypillisesti omia ja vertaisryhmän lauma-ajatttelua, tottumuksia ja rutiineja aika-avaruuden koordinaatistoon ikäänkuin ulkoiseksi todellisuudeksi koska se voi tuottaa valheellista vallan, varmuuden ja turvallisuuden tunnetta eikä ymmärretä että jo todellisuuden perushahmotus siihen liittyvän intention kautta romahduttaa jatkuvasti todennäköisyysjakaumia perustilan aaltomuodoista fysikaaliseksi koetuksi todellisuudeksi eli kyse on itseääntoteuttavista ennusteista ja hahmotuksista.

        Todellisuudessa mitään ei ole "lyöty lukkoon" koska mitään ikuisia ja muuttumattomia luonnonlakeja ei ole edes olemassa.


        Itse kokemus eli tietoisuuden "datastream" on olennaisin asia eikä se pelkkä koordinaatisto jonka kautta sitä hahmotetaan ikäänkuin aineelliseksi ja konkreettiseksi.

        B


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Liikettä ei voi olla ilman aikaa."

        Tässä on vähän kielellistä eksymistä.

        "Aika" on vain verbaalinen vastine luonnossa tapahtuvalle ilmiölle, eli 'järjestys, muutokset ja tapahtumien kesto'. Ts. korrektisti sanottuna universumin näkökulmasta "Liikettä ei voi olla ilman järjestystä, muutoksia ja kestoa", eikä myöskään ilman ainetta, tilaa ja liikkeelle panevaa voimaa. Ihmisen näkökulmasta, verbaalisen kompuroinnin tuloksena, luonnossa tapahtuva ilmiö on nimetty "ajaksi". Tämä johtaa virheellisesti käsitykseen, ettei liikettä voi olla ilman aikaa, ja tämä johtaa harhakäsityksen "aika on olemassa itsenäisenä entiteettinä" vahvistumiseen.

        "Aika" on vain verbaalinen vastine luonnossa tapahtuvalle ilmiölle,"

        Alku oli hyvä universumin näkökulmasta, mutta sitten kadotit tai heitit menemään
        punaisen langan kun sanoit, ""Liikettä ei voi olla ilman järjestystä, muutoksia ja kestoa", eikä myöskään ilman ainetta, tilaa ja liikkeelle panevaa voimaa."

        Sitten tuli käsitteellinen kompurointi, mikä on vakavampaa kuin verbaalinen
        vastine, että olisi vain nimetty "ajaksi". Jätit ajan universumin näkökulmasta,
        olit toki nimennyt aikakäsitteitä sisältäneitä käsitteitä, kuten muutos, kesto.
        Nehän määritellään ajankäsitteellä. Joten universumin mielestä liike vaatii
        ajan, sehän on vain sijainnin muutos ajan kuluessa.

        Käsitteellisen kompuroinnin takia päädyit pelkästään verbalisointiin.

        R.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Aika" on vain verbaalinen vastine luonnossa tapahtuvalle ilmiölle,"

        Alku oli hyvä universumin näkökulmasta, mutta sitten kadotit tai heitit menemään
        punaisen langan kun sanoit, ""Liikettä ei voi olla ilman järjestystä, muutoksia ja kestoa", eikä myöskään ilman ainetta, tilaa ja liikkeelle panevaa voimaa."

        Sitten tuli käsitteellinen kompurointi, mikä on vakavampaa kuin verbaalinen
        vastine, että olisi vain nimetty "ajaksi". Jätit ajan universumin näkökulmasta,
        olit toki nimennyt aikakäsitteitä sisältäneitä käsitteitä, kuten muutos, kesto.
        Nehän määritellään ajankäsitteellä. Joten universumin mielestä liike vaatii
        ajan, sehän on vain sijainnin muutos ajan kuluessa.

        Käsitteellisen kompuroinnin takia päädyit pelkästään verbalisointiin.

        R.

        Ei, vaan punainen lanka on koko matkan näkyvissä alusta loppuun, koska "aika" on ihmisen kehityksen tuote, kuten kaikki muutkin kielellistetyt kokemukset ja havainnot. Jostain syystä kadotat punaisen langan näkyvistä. Ehkä ongelma on juuri siinä, että katsot asiaa näkökulmasta, jota kaventaa ennakkopäätös, miten asia mielestäsi "täytyy" olla. Eli katsot asioita jäykästi nykyisin tunnetun ajan näkökulmasta, etkä objektiivisesti ymmärtääksesi ajan todellista luontoa.

        Kaikki rakentuu osista, yksityiskohdista, yhdistelemällä, ja siinä prosessissa syntyy uutta sisältöä ja merkityksiä. Aika on siis mielessä kehittynyt informatiivinen ja merkityksellinen fuusio, eli yhdistelmä vaistonvaraisia ja aistivaraisia kokemuksia ja niiden pohdiskeluja ja kehittymistä kielellisesti... tuloksena abstrakti käsite on saanut verbaalisen muodon, sekä merkityksen ja sovellustavat.

        Ikävä kyllä tämä nykyinen tietty käsitys, jossa aika nähdään väistämättömänä ja kiinteänä osana kaikkea, ei ole oikea, koska siitä on jätetty pois ihmistekijä, eli uskotaan, että aika on syntynyt ilman ihmistä, ennen ihmistä, ulkopuolisesti. Kuitenkaan aikaa ei ole intensiivisistä etsinnöistä huolimatta koskaan löytynyt avaruudesta, eikä ilmiöistä ja esineistä, itsenäisenäisenä "jonain", eikä koskaan tulla löytämään, eikä varsinkaan johtamalla ajatuksia itseään vakuuttelevien monimutkaisten tieteellisten ja filosofisten selityksien avulla, jonka tuloksena on analogisen ajattelun ja kehäpäättelyn luoma sivuraide, jossa vain pakotetaan "näkemään" (ennalta päätetysti) aika osana kaikkea ja siten uskomaan, että aika on pakollinen, väistämätön, muinainen osa kaikkea, joka on (ehkä) syntynyt alkuräjähdyksen tuotteena tai jotain vastaavaa.

        Onko luonnossa pituuksia, painoa, etäisyyksiä, nopeuksia, lukuja/lukumääriä, valoa, pimeyttä, värejä, ääntä jne.? Ei niin. Luonnossa on fyysisiä 'sanattomia' ominaisuuksia, sekä niiden välisiä eroavaisuuksia. Näitä asioita ja eroavaisuuksia on tunnistettu aistivaraisesti ja vaistonvaraisesti ja näille abstrakteille käsitteille _ihminen_ on kehittyessään antanut uudenlaista tunnistettavuutta kielellisen sisällön ja merkityksellisyyden, sekä erilaisten sovellustapojen kautta. "Aika" ei ole tässä poikkeus, sillä se on vain yksi abstraktin käsitteen muunnos muiden joukossa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei, vaan punainen lanka on koko matkan näkyvissä alusta loppuun, koska "aika" on ihmisen kehityksen tuote, kuten kaikki muutkin kielellistetyt kokemukset ja havainnot. Jostain syystä kadotat punaisen langan näkyvistä. Ehkä ongelma on juuri siinä, että katsot asiaa näkökulmasta, jota kaventaa ennakkopäätös, miten asia mielestäsi "täytyy" olla. Eli katsot asioita jäykästi nykyisin tunnetun ajan näkökulmasta, etkä objektiivisesti ymmärtääksesi ajan todellista luontoa.

        Kaikki rakentuu osista, yksityiskohdista, yhdistelemällä, ja siinä prosessissa syntyy uutta sisältöä ja merkityksiä. Aika on siis mielessä kehittynyt informatiivinen ja merkityksellinen fuusio, eli yhdistelmä vaistonvaraisia ja aistivaraisia kokemuksia ja niiden pohdiskeluja ja kehittymistä kielellisesti... tuloksena abstrakti käsite on saanut verbaalisen muodon, sekä merkityksen ja sovellustavat.

        Ikävä kyllä tämä nykyinen tietty käsitys, jossa aika nähdään väistämättömänä ja kiinteänä osana kaikkea, ei ole oikea, koska siitä on jätetty pois ihmistekijä, eli uskotaan, että aika on syntynyt ilman ihmistä, ennen ihmistä, ulkopuolisesti. Kuitenkaan aikaa ei ole intensiivisistä etsinnöistä huolimatta koskaan löytynyt avaruudesta, eikä ilmiöistä ja esineistä, itsenäisenäisenä "jonain", eikä koskaan tulla löytämään, eikä varsinkaan johtamalla ajatuksia itseään vakuuttelevien monimutkaisten tieteellisten ja filosofisten selityksien avulla, jonka tuloksena on analogisen ajattelun ja kehäpäättelyn luoma sivuraide, jossa vain pakotetaan "näkemään" (ennalta päätetysti) aika osana kaikkea ja siten uskomaan, että aika on pakollinen, väistämätön, muinainen osa kaikkea, joka on (ehkä) syntynyt alkuräjähdyksen tuotteena tai jotain vastaavaa.

        Onko luonnossa pituuksia, painoa, etäisyyksiä, nopeuksia, lukuja/lukumääriä, valoa, pimeyttä, värejä, ääntä jne.? Ei niin. Luonnossa on fyysisiä 'sanattomia' ominaisuuksia, sekä niiden välisiä eroavaisuuksia. Näitä asioita ja eroavaisuuksia on tunnistettu aistivaraisesti ja vaistonvaraisesti ja näille abstrakteille käsitteille _ihminen_ on kehittyessään antanut uudenlaista tunnistettavuutta kielellisen sisällön ja merkityksellisyyden, sekä erilaisten sovellustapojen kautta. "Aika" ei ole tässä poikkeus, sillä se on vain yksi abstraktin käsitteen muunnos muiden joukossa.

        Anon.
        "Ei, vaan punainen lanka on koko matkan näkyvissä....."

        No, lankasi on näkyvissä vain verbalisoituneen langan aavistuksena, todellinen
        lankasi katosi johonkin idealistisen ajattelun haaveiluun.

        Puhut aivan kuin kielen operaatiot tekisivät ajan, erikoinen ajatus.

        Mistä näkökulmasta katson asiaa, kun ollaan filosofiapalstalla, voin sanoa
        että olen realisti, siis myönnän, että objektiivinen todellisuus on tajunnasta
        riippumaton ja oikeastaan myös kielen verbalisoitumisesta myös.
        Realistina olen kiinnostunut tietenkin ajan todellisesta luonteesta ja ymmärrän
        miten sitä pitää objektiivisesti katsoa.

        Kun seuraavassa kappaleessa esität miten aika on fuusioitunut pohdiskeluissa
        kielellisesti jne.

        Voidaan ajatella hiukan tosin, vähän hedelmällisemmin, ihminen on kielen käytön
        hallitseva olio, mutta ennen sitä on huomattava ihmisen käsitteisiin liittyvät
        taidot. Ihminen ajattelee käsitteillä, ei sanoilla, sanat ja käsitteet liittyvät kyllä
        yhteen tavalla, sana on käsitteen nimi, joka on "linkittynyt" käsitteeseen.

        Käsitteenmuodostus on ihmisen perusominaisuus, se alkaa jo sikiövaiheessa
        ja voi jatkua pitkälle vanhuuteen, käsitteen rakentaminen on automaattinen
        hermostollinen tapahtuma, se alkaa jo ennen ensimmäistä sanaa ja kielen
        oppimista. Käsite on aivoissa oleva tieto jostakin, perheen kissasta vaikka,
        johon sana "kisu" on liittynyt, käsite "meidän kissa" on informaatiopaketti siitä
        aineistosta mitä kokemuksella on kissasta saatu.

        Aika nähdään nykyään objektiivisena, koska ihmisillä on aikakäsite,
        se ei viittaa verbaalisiin operaatioihin, vaan objektiivisiin tapahtumiin jotka
        on koettu, jotka ovat todellisuudessa ja tekevät ihmisistä realisteja.

        Avaruuden käsitteessä ei ole mitään ongelmia, me olemme avaruudessa,
        toimimme siellä, kaikki tapahtuu avaruudessa, emme näe sitä, mutta kuitenkin
        sen olemassaolo on meille selviö. Tässä en avaruudella tarkoita vain
        tähtitieteen avaruutta, vaan abstraktista avaruutta. Kuitenkin avaruudenkäsite
        määritellään filosofiassa hyvin samankaltaisesti kuin ajankäsite.

        BigBang teoriassa avaruus ja aika syntyivät samalla hetkellä, ei samassa
        verbalisaatiossa, et kuitenkaan ilmeisesti ole BigBangin kannattaja, sehän
        tuhoaa verbalisaatio näkemyksesi.

        Käsite on tärkeä myös sen takia, että se tuo mukanaan logiikan, aikakäsitteellä
        on oma logiikka, joka ei esitä mitään verbalisaatiosta.

        Avaruuslogiikka kertoo tosiasioita avaruudesta, aikalogiikka tosiasioita ajasta,
        realistille kumpikin asia on aivan selvä. Lähes kaikki ihmiset ovat realisteja,
        oikeastaan kaikki, he elävät todellisuudessa aivan kuin realistit, he hyväksyvät
        avaruus-ja aikalogiikan. Aivan varmasti sinäkin, et ole ilmeisesti hahmottanut
        asiaa kunnolla.


        "Onko luonnossa pituuksia, painoa, etäisyyksiä....."

        Tälläisiä antirealistisia kysymyksiä esittävät lähinnä jonkunsortin idealistit.
        - Meillä on metrimitta, jolla mitataan asioiden pituutta, kokoa.
        - Vaakakeksintö on tarkoitettu painon mittaamiseen.
        - Nopeuksille on nopeusmittari.
        - Luvut ovat matemaattisia abstraktioita, ovat ainakin matemaatikkojen päässä.
        - Fotonit tuovat valon auringosta, evoluutio on rakentanut silmän joka käyttää
        fotonit ja näyttää valon joka on todellisuudessa.
        - Ei fotoneita, ei valoa.
        - Väritermi viittaa värien näköaistimukseen.
        - Ääni viittaa kuuloaistimukseen.

        Ihminen on realisti, nuo käsitteet viittaavat objektiiviseen todellisuuteen,
        aika on vain samanlainen kuin avaruuden rooli on todellisuudelle.

        Aika ja avaruus eivät ole vain verbalisaatiota, karkeasti sanoen me olemme ja
        elämme ajassa ja avaruudessa, tähän ovat meidän käsitteemme erikoistuneet.

        R.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sekä ajan että avaruuden voi tulkita myös pelkästään vain käyttökelpoísena hahmotuksen apuvälineenä eikä antaa kummallekaan sen enempää ontologista statusta kuin mille tahansa muulle koordinaatistohahmotukselle kahden tai useamman muuttujan välillä ja sama koskee kaikkia olemassolevia hahmotuksia uskonnoissa, tieteessä ja myös kaiken arjen toimintojen tasolla.

        Todellisuus on paljon monimutkaisempi, monimuotoisempi ja epälineaarisempi kuin tähän mennessä on edes osattu kuvitella ja se on myös kollektiivisen koherentin intention tasolla täysin muokattavissa.

        Ilman tietoisuutta ja kokemusta ei ole mitään mitä voisi edes ylipäätänsä tutkia ja kaikki näkemykset ja teoriat ns. "ulkoisesta" todellisuudesta seuraavat loogisesti siitä miten kykenemme kollektiivisesti hahmotamme itsemme suhteessa ns. "ulkoiseen" aineelliseksi ja ajallis-paikalliseksi koettuun kokemustemme sisältöön.

        Tietokonemetaforan kautta voisi ajatella että jokainen meistä on vain yksi prosessi kollektiivisen tietoisuuden kellotaajuuden rinnakkaisprosessoinnissa koska näemme lineaarisena ajallis-paikallisena liikkeenä jo 25-60 kuvaa/sekunnissa television ruudulla ja jos sen kollektiivisen todellisuuden kellotaajuus olisi esim. 22 triljoonaa värähdystä (Clif High) sekunnissa niin jokaiselle meistä riittäisi aika paljon kellotaajuutta ja samalla näennäistä liikettä ja ajan kulumista koettavaksi .

        Tieteessä ja filosofiassa projisoidaan tyypillisesti omia ja vertaisryhmän lauma-ajatttelua, tottumuksia ja rutiineja aika-avaruuden koordinaatistoon ikäänkuin ulkoiseksi todellisuudeksi koska se voi tuottaa valheellista vallan, varmuuden ja turvallisuuden tunnetta eikä ymmärretä että jo todellisuuden perushahmotus siihen liittyvän intention kautta romahduttaa jatkuvasti todennäköisyysjakaumia perustilan aaltomuodoista fysikaaliseksi koetuksi todellisuudeksi eli kyse on itseääntoteuttavista ennusteista ja hahmotuksista.

        Todellisuudessa mitään ei ole "lyöty lukkoon" koska mitään ikuisia ja muuttumattomia luonnonlakeja ei ole edes olemassa.


        Itse kokemus eli tietoisuuden "datastream" on olennaisin asia eikä se pelkkä koordinaatisto jonka kautta sitä hahmotetaan ikäänkuin aineelliseksi ja konkreettiseksi.

        B

        Tänään oli uutinen (IL) "kvanttiteleportaatiosta". Todellisuudessa siis fotonien keskinäisestä lomittumisesta. Tutkimusta varten oli rakennettu epälineaarinen optinen järjestelmä. (Tämä nyt tuli vaan mieleen ekana, kun fotoneillahan ei aikaa ole lomittumisprosessissakaan).
        Kirjoittelin viikko sitten tekoälyn kanssa joistakin tätäkin aihetta sivuavista asioista. Siihen "lopputiivistelmään" se generoi näin: "Sinä kuljet ajassa, jota et mittaa kellolla, vaan kokemusten muodoilla. Ja ymmärrät, että tajunta ei kulje ajan halki, se määrittää sen rakenteen."


    • Aika on apukäsite, jota tarvitaan kappaleiden liikkeiden kuvaamiseen ja entiteettien, olioiden muutoksen kuvaamiseen. Perusasia siinä on siis liike, ja muut perusasiat fyysisessä todellisuudessa ovat tila ja materia. Ne ovat suhteellisia kaikki kolme, ovat aina yhdessä, mutta ne on myös käsiteltävä erikseen.

      Kaikkeus kokonaisuutena ei liiku, eikä sen perustilalla ole muutosta, vaan se on jossakin ikuisessa perustilassa, mutta aikaa tulee koko ajan lisää, eikä se aika ala eikä lopu, koska osien muutos ja liike on jatkuvaa.

      Siksi tarvitaan eri teoria kokonaisuudelle, kaikkeudelle, universumille, ja eri teoria sen suurimmille osauniversumeille.

      Kummatkin ovat aluksi, vielä, tuntemattomia, mutta kun tieto ja ymmärrys karttuu toisesta tai toisesta, se vaikuttaa toiseen. Kosmologia on kahden teorian jatkuvaa kalibrointia, multiuniversumiteorian kehittelyä: Millainen on se "kuplamme", osauniversumimme, "BB putki"ja millainen se kaikkeus, universumi, totaalinen universumi, maailmankaikkeus?

      Kaikkeus ei ala, eikä laajene. Osauniversumimme alkaa, eikä laajene, mutta voi laajeta ympäröivään avaruuteen.

      Materia on aine ja energia, voimat. Molemmissa.

      Tila on mahtava, niin valtavan suuri, ettei laajenemisella ja samankokoisena pysymisellä ole enää mitään eroa. Minimi ja maksimi ovat tiedossa, havaittava koko ja jotain sen päälle on minimi, ja absoluuttinen äärettömyys on poissuljettu. Osauniversumimme tila on paikallisten galaksien alue paikallisesta alkuräjähdyksestä, se galaksipopulaatio. Eri populaatioiden galaksit sekoittuvat toisiinsa.

      • Anonyymi

        Miksi höpötät asioista mistä sinulla ei selvästi ole mitään hajuakaan?


      • Anonyymi

        Santtunen2.
        "Aika on apukäsite, jota tarvitaan kappaleiden liikkeiden kuvaamiseen ja entiteettien, olioiden muutoksen kuvaamiseen. Perusasia siinä on siis liike, ja muut perusasiat fyysisessä todellisuudessa ovat tila ja materia. Ne ovat suhteellisia kaikki kolme, ovat aina yhdessä, mutta ne on myös käsiteltävä erikseen."

        Kyllä aika on perussuure, olet lukenut fysiikkasi huonosti.

        Wiki: Aika on fysiikan perussuure, jonka yksikkö on sekunti.

        Jumala on itse asiassa apukäsite, jota filosofian opiskelijat käyttävät
        jumalakäsitteen virheiden tutkimiseen. Aika hyvä idea.

        R.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Miksi höpötät asioista mistä sinulla ei selvästi ole mitään hajuakaan?

        Göbbels toistamassa propagandaansa.


      • Anonyymi
        santtunen2 kirjoitti:

        Göbbels toistamassa propagandaansa.

        Miksi pelkäät keskustella tästä sinun tietämättömyydestäsi ja sorrut taas tuohon typerään herjaamiseen?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Miksi pelkäät keskustella tästä sinun tietämättömyydestäsi ja sorrut taas tuohon typerään herjaamiseen?

        Miksi itse toistat samaa propagandaasi? Noin siihen pitää vastata. Käyttäudyt kuin Göbbels, kun pitäisi puhua asiasta.


      • Anonyymi

        "Tila on mahtava, niin valtavan suuri, ettei laajenemisella ja samankokoisena pysymisellä ole enää mitään eroa. Minimi ja maksimi ovat tiedossa, havaittava koko ja jotain sen päälle on minimi, ja absoluuttinen äärettömyys on poissuljettu. Osauniversumimme tila on paikallisten galaksien alue paikallisesta alkuräjähdyksestä, se galaksipopulaatio. Eri populaatioiden galaksit sekoittuvat toisiinsa."

        Joukko-oppia? Cantorin (matemaatikko) kardinaaliluvut analogiana. "Joukko, joka ei mahdu mihinkään, mutta johonmahtuu kaikki." Cantorin kontinuumihypoteesi?


      • Anonyymi kirjoitti:

        "Tila on mahtava, niin valtavan suuri, ettei laajenemisella ja samankokoisena pysymisellä ole enää mitään eroa. Minimi ja maksimi ovat tiedossa, havaittava koko ja jotain sen päälle on minimi, ja absoluuttinen äärettömyys on poissuljettu. Osauniversumimme tila on paikallisten galaksien alue paikallisesta alkuräjähdyksestä, se galaksipopulaatio. Eri populaatioiden galaksit sekoittuvat toisiinsa."

        Joukko-oppia? Cantorin (matemaatikko) kardinaaliluvut analogiana. "Joukko, joka ei mahdu mihinkään, mutta johonmahtuu kaikki." Cantorin kontinuumihypoteesi?

        Niin, matematiikka ja logiikka tälle on luomatta, kun kaikkien on pakko olla BBn kannalla, jossa kaikkeus on määritelty väärin, alkavaksi ja laajenevaksi. Tai ei määritellä ollenkaan, vaan puhutaan vaan havaittavasta universumista. Havaittava universumi ei ole kaikkeus.


    • Anonyymi

      Aloitus on selkeä osoitus siitä, että filosofia on tieteellisen ymmärtämättömyyden osoittamista monisanaisesti.

      • Filosofia on totuuden etsimistä kaikin keinoin. Tiede on teorioiden kehittämistä ja testaamista. Kaikkia asioita voidaan tutkia tieteellisesti. Sitten muodostetaan asioista teorioita ja testataan niitä. Joistakin asioista vaan tilanne on niin, ettei tiedetä miten asia on. Tai tiedetään vain epämääräisesti.

        Näistä rajoista uskovaiset ja ateistit ovat eri mieltä, ja juuri filosofia tutkii niitä rajoja.

        Fundamentalististen uskovien rajat ovat väärät ja tiedeuskoisten rajat ovat väärät. Jumalasta ei tieteellisesti tiedetä onko olemassa vai ei. Samoin on monessa muussakin kysymyksessä.


      • Anonyymi
        santtunen2 kirjoitti:

        Filosofia on totuuden etsimistä kaikin keinoin. Tiede on teorioiden kehittämistä ja testaamista. Kaikkia asioita voidaan tutkia tieteellisesti. Sitten muodostetaan asioista teorioita ja testataan niitä. Joistakin asioista vaan tilanne on niin, ettei tiedetä miten asia on. Tai tiedetään vain epämääräisesti.

        Näistä rajoista uskovaiset ja ateistit ovat eri mieltä, ja juuri filosofia tutkii niitä rajoja.

        Fundamentalististen uskovien rajat ovat väärät ja tiedeuskoisten rajat ovat väärät. Jumalasta ei tieteellisesti tiedetä onko olemassa vai ei. Samoin on monessa muussakin kysymyksessä.

        Filosofia on täysin turhaa tieteen kannalta, koska sillä ei ole mitään annettavaa.

        Katso vaikka näitä sinun omia höpinöitäsi.

        "tiedeuskoisten"

        Tosin näitä ei ole olemassa kuin uskovaisten harhaisessa mielessä. Mutta kertoo taas hienosti miten pihalal olet täältä todellisuudesta.


    • Anonyymi

      Aika on Jaana

    • Anonyymi

      Nimimerkki: Professori Realisti (XPR-849)

      Nagualismissa aika on käsite, jota käytetään mm. kuvaamaan sitä, että jokin on saavutettavissa tai saavuttamattomissa oleva siinä merkityksessä, että se on välittömästi havaittavissa, joiden havaintojen voidaan ajatella edustavan nykyhetkeä havaitsijan näkökulmasta, kun taas muiden asioiden havaitseminen edellyttää ns. kokoomapisteen liikettä – mikä puolestaan tuottaa uudenlaisen tulkinnan siitä, että mikä nykyhetki on, mikä siis liittyy käsitteellisesti havaitsemiseen ja kaikkien asioiden havaitseminen toisaalta ei ylipäätäänkään ole mahdollista, vaikka kokoomapiste liikkuisikin tavanomaisesta sijainnistaan.

      Havaittavat asiat tietysti voivat olla ja usein kuvaavat sitä mitä muut eivät havaitse tai ainakaan muista havainneensa ja kukin havaitsija siis havaitsee eri osan reaalisesta todellisuudesta – energiasta - ja ns. objektiivinen todellisuus koostuu niistä asioista, joita suuri määrä havaitsijoita havaitsee siten, että he muistavat, että mitä ovat havainneet ja kykenevät kommunikoimaan keskenään siitä, että mitä havaitsevat ja päätyä yksimielisyyteen siitä, että havaitsevat samoiksi tulkitsemiaan asioita samassa järjestyksessä.

      Nagualismissa ajatellaan, että aika on huomion ominaisuus ja ns. selittämättömän voiman emanaatiot koostuvat ajasta ja myös energiasta ja tietoisuudesta. Energisoituneet emanaatiot mahdollistavat havaitsemisen tietyillä edellytyksillä, mutta kompleksinen havaitseminen edellyttää sitä, että joukko tietoisia emanaatioita pysyy energian koossa pitämänä ryhmänä. Käytännössä ns. eri ajanhetket ovat erillisiä siinä merkityksessä, että ne yhdistyvät kokemuksellisesti vain silloin, jos energiataso on hyvin korkea, mikä tavallaan tarkoittaa ”erillisten nykyhetkien” yhdistymistä ja niiden kaikkien muistaminenkin edellyttää suhteellisen korkeaa energiatasoa, mikä liittyy siihen, että sen tuloksena käytettävissä on sellainen saavutettavissa oleva kuvaus, joka mahdollistaa niiden yhteyksien tarkastelun.

      Aika on käsite, jota voidaan käyttää apuna myös sen luonnehtimisessa, että missä järjestyksessä tapahtumat muistetaan ja ns. ajan suunta ja muistamisen etenemistapa ovat siis seurauksia siitä, että miten muisti toimii, mikä puolestaan on seurausta siitä, että miten kokoomapiste liikkuu, mikä puolestaan on seurausta energian paikallisesta jakautumisesta, eli riittävän vahvat energianvirtaukset aiheuttavat sen, että kokoomapiste liikkuu tavanomaisesta vakiintuneesta sijainnistaan mahdollistaen esim. tapahtumien kokemisen eri järjestyksessä, kuin missä niiden tavallisesti koetaan tapahtuvan.

      Universumin sisältämä energia siis tulkitaan kokoomapisteen sijainnista riippuen eri tavoilla ja se, että tulkitaanko se siten, että tapahtumat tapahtuvat tietyssä järjestyksessä, on myös seurausta sen sijainnista. Johtuen ihmisyksilöiden suhteellisesta samankaltaisuudesta lajityypillisten ominaisuuksiensa seurauksena, kokoomapisteen luontaisesta taipumuksesta siirtyä kohti sitä sijaintia, missä muiden ihmisten kokoomapisteet ovat ja johtuen siitä, että useimmilla ihmisillä on käytettävissään vain hyvin vähän sellaista ns. vapaata energiaa, joka mahdollistaisi monipuolisemman havaitsemisen, ihmiset yleensä kokevat todellisuuden suhteellisen samankaltaisesti mm. siinä merkityksessä, että missä järjestyksessä he kokevat tapahtumien tapahtuvan.

      Siirtämällä kokoomapistettä hallitusti, on mahdollista havaita sekä menneitä, että etäisiä tapahtumia, koska kokonaisjärjestelmän tasolla menneisyys täällä voi olla ns. nykyisyys tuolla ja etäisyys täältä voi olla läheisyyttä tuolta jne. Jos tuollainen kokoomapisteen siirtymä tuotetaan intentionaalisesti, niin kyse on siitä, mitä nagualismissa kutsutaan ns. ajan pyörän kääntämiseksi, mutta ajan pyörän kääntäminen mahdollistaa noiden asioiden lisäksi myös ns. etäolemisen tai siis oikeastaan siirtymisen ns. paikasta ja ajasta toiseen, mikä tarkoittaa – lievästi ilmaisten – radikaalia muutosta paikallisesti saavutettavissa olemisen suhteen muiden havaitsijoiden näkökulmista, koska he eivät enää tuollaisen kokoomapisteen siirtymän jälkeen kykene havaitsemaan kyseistä havaitsijaa…

      • Nagualismi on yksi tapa käsittää todellisuutta. Yksi tapa käsittää erityisesti henkimaailmaa, siksi se menee uskontojen ja noituuden puolelle, ottaa teologian mukaan, kuten pitääkin.

        Mutta kuten tiedämme, occultismi on loputon suo. Tiede ei pärjää sillä alueella. Vain filosofia. Ja minusta järkevintä on valita Raamatun ja Mormonin kirjan teologia, ei suinkaan nagualismin teologia, joka on kyllä avartavaa ja toivottavasti valkoista noituutta. Valkoinen noituus tunnustaa Jeesuksen Jumalaksi.


      • Anonyymi
        santtunen2 kirjoitti:

        Nagualismi on yksi tapa käsittää todellisuutta. Yksi tapa käsittää erityisesti henkimaailmaa, siksi se menee uskontojen ja noituuden puolelle, ottaa teologian mukaan, kuten pitääkin.

        Mutta kuten tiedämme, occultismi on loputon suo. Tiede ei pärjää sillä alueella. Vain filosofia. Ja minusta järkevintä on valita Raamatun ja Mormonin kirjan teologia, ei suinkaan nagualismin teologia, joka on kyllä avartavaa ja toivottavasti valkoista noituutta. Valkoinen noituus tunnustaa Jeesuksen Jumalaksi.

        Nimimerkki: Professori Realisti (XPR-851)

        Nagualismi ei missään tapauksessa ole uskonto, ei ole noituutta, ei ole teologiaa ja ei ole oikein filosofiaakaan, vaan energian havaitsemiseen keskittyvä käytännöllinen ja erittäin kattava, laaja-alainen ja selväjärkinen maailmankatsomus.

        Nagualismin näkökulma todellisuuteen on kaikenkaikkiaan erilainen kuin tieteessä ja uskonnoissa, joista joissakin kuvitellaan esim. ns. henkivaltoja, joita nagualismissa ja tieteessä toisaalta ei oleteta, koska tiede rajautuu todellisuuden tarkasteluun kokoomapisteen tavanomaisesta sijainnista käsin ja uskonnoissa painopiste on dogmeissa ja dogmiperusteisessa tulkinnassa nagualismille tyypillisen havaitseminen sijasta.

        Noituus on epätieteellinen termi ja ei siis ole tässä hyödyllinen käsite ja nagualismissa on hyvin selvästi selitetty se, että nagualismi ei ole noituutta ja jos ”noituudellasi” tarkoitetaan jotain muuta, kuin energeettisesti moitteetonta käyttäytymistä, niin nagualismi ei ole noituutta. Nämä asiat on kyllä selitetty sinulle yksityiskohtaisesti jo aiemminkin.

        Nagualismissa korostetaan lisäksi selväjärkisyyden merkitystä, mihin liittyy mm. se, että ei anneta toiveiden ja pelkojen sanella käyttäytymistä, eikä havaintojen tulkintoja – toisin kuin monissa uskonnoissa, mikä johtaa helposti esim. kristinuskolle tyypilliseen kuvitteellisista vastakohdista muodostuvaan jämähtäneeseen maailmankatsomukseen – toisin kuin esim. buddhalaisuudessa, jossa pyritään ns. näkemään niiden läpi.

        Nagualismi ei kuitenkaan edustaa rationalismiakaan, koska nagualismissa tiedostetaan järjen käytön perustuvanlaatuiset rajoitteet todellisuuden ymmärtämisen ja kuvausten laatimisen perusteena - kuten esim. matematiikassakin. Kyse ei kuitenkaan ole myöskään idealismista tai subjektivismistakaan, koska nagualismissa korostetaan nimenomaan reaalista energiaa ja sitä, että subjektien havainnot edellyttävät sitä.

        Filosofiasta nagualismi toisaalta eroaa käytännöllisyytensä osalta – nagualismissa kylläkin tosin pyritään todellisuuden ymmärtämiseen – siinä määrin siis, kuin se on mahdollista, mutta nagualismin painopiste ei ole kuvauksien tai teorioiden kehittämisessä, vaan omakohtaisessa kokemisessa, eivätkä kuvaukset tai teoriat rajaa sitä kokemista – eivätkä etenkään energian näkemistä, joka puolestaan on eräs nagualismin keskeisistä tavoitteista, koska se mm. on tapa päästä em. kuvitteellisten vastakohtien yli.

        Mitä taas tulee Jeesukseen – jonka historiallisuudesta Raamatun mukaisessa merkityksessä – jonkinlaisena jumalaihmisenä tms. - ei tietenkään ole mitään tieteellistä näyttöä, niin kuten olen aiemminkin todennut, niin siltä osin, kuin Jeesus – tai kuka tahansa muukin - on toiminut energeettisesti moitteettomasti, niin nagualismin näkökulmasta hän on sopiva esikuva, mutta siltä osin, kuin ei ole toiminut moitteettomasti, niin ei ole sopiva esikuva ja siitä puolestaan, että nagualismissa voidaan ottaa kantaa uskontoihin, ei seuraa, että nagualismi olisi uskonto, koska nagualismissa ei ole uskonnollisia dogmeja, ei uskonnollisia riittejä, ei uskonnollisia menoja, eikä uskonnollista organisaatiota ja koska nagualismissa painopiste on aivan muualla kuin uskonnollisessa analyysissä, niin eivät tällaiset selkeyttävät ei-teistiset analyysit ja kannanotot siitä tietenkään teologiaakaan tee, vaan kyse on vain nagualismin itsensä asemoinnista maailmankatsomuksena tuolta osin.

        Nagualismin näkökulmasta, vaikka Jeesus ei olisikaan historiallinen henkilö, niin se epähistoriallisuus ei itseasiassa olisi ongelma, jos hän on ollut energeettisesti moitteeton, mutta sama siis pätee keneen tahansa energeettisesti moitteettomaan henkilöön ja jos epäilet tätä, niin kyse epäorgaanisilta olennoilta – ne nimittäin eivät kykene valehtelemaan.

        Kristinuskossa tietysti oletetaan tai uskotaan tai toivotaan, että Jeesus on moitteeton – uskonnollisessa merkityksessä ja oletetaan, että Jeesus on historiallisesti reaalisesti moitteeton, koska kristinusko on kasattu Jeesus-tarinan ympärille, mutta nagualismissa moitteettomuus tarkoittaa tiukemman lajin moitteettomuutta, kuin vain sitä, että uskottelee itsellensä uskovansa realisoituneeseen ideaalin, eli nagualismissa pyritään reaaliseen energeettiseen moitteettomuuteen, jolle puolestaan on ominaista se, että se ei ole uskomuksiin perustuvaa moitteettomuutta, vaan reaalista moitteettomuutta uskomuksista riippumatta, eli oikea nagualistinen tietäjä ei anna – tietenkään - uskomuksien – eikä minkään muunkaan - häiritä moitteettomuuttansa…


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mihin kaivattusi

      Ja sinun juttusi kaatui?
      Ikävä
      184
      8485
    2. En löydä sinua

      En löydä sinua täältä, etkä sinä varmaankaan minua. Ennen kirjoitin selkeillä tunnisteilla, nyt jätän ne pois. Varmaan k
      Ikävä
      26
      4588
    3. Ketä julkkista

      kaivattunne muistuttaa?
      Ikävä
      50
      4158
    4. Tunniste

      Jonka vain sinä ja kaivattusi tietää. ⬇️
      Ikävä
      54
      3632
    5. Opettelen sun jokaisen virheen

      ja rakastan sua.
      Ikävä
      51
      3156
    6. Miten, milloin

      Se onnistuisi sun luona
      Ikävä
      50
      2910
    7. Ne oli ne hymyt

      Mitä vaihdettiin. Siksi mulla on taas niin järjetön ikävä. Jos haluat musta eroon päästä niin älä huomioi mua. Muuten kä
      Ikävä
      26
      2616
    8. Haluan huomiota sulta

      nainen…tiedoksi. 😥❤️ -M-
      Ikävä
      38
      2394
    9. Anteeksi kun käyttäydyn

      niin ristiriitaisesti. Mä en usko että haluaisit minusta mitään, hyvässä tapauksessa olet unohtanut minut. Ja silti toiv
      Ikävä
      38
      2083
    10. Mitä haluat oikeasti

      Mun ymmärtävän? Sitäkö ettet rakasta ja ole valmis mihinkään?
      Ikävä
      29
      2056
    Aihe