asiansa kuntaan Jumalan kanssa, ennen kulemaa.
JEESUS PELASTAA
Anonyymi
2022-03-12 06:55:22
Kävin kuoleman rajan takana ja minulle oli valtava pettymys, kun jouduin tulemaan takaisin. Moni pelkää kuolemaa, kirkkaan valon ja lämmön ympäröimänä minä pelkäsin henkiin jäämistä, sotaharjoituksissa loukkaantunut Lauri Hallikainen sanoo.
Kovista kokemuksitaan huolimatta Hallikaisella on huumori herkässä. Hän on hyväntuulinen pohdiskelija, joka asettelee sanansa tarkasti. Vuonna 1982 Lauri oli yhdeksäntoista vuotias ja suorittamassa asevelvollisuuttaan. Rovajärven sotaharjoituksissa hän oli raskaan kranaatinheittimen lataaja, kun sattui inhimillinen erehdys.
”Yhtäkkiä näin kirkkaan välähdyksen ja kuulin terävän rysähdystä muistuttavan äänen. Sen jälkeen näin elämäni kuin filminauhalta pikakelauksena. Sitten jokin suunnattoman paha voima alkoi vetää minua puoleensa. Samalla tunsin etten ollut omassa ruumiissani, vaan sen ulkopuolella. Hätäännyin hirveästi ja minut valtasi pakokauhu ja pelko siitä, mihin olen menossa.
Muistin vanhempieni neuvon: Hädän hetkellä huuda avuksesi Jeesusta. Tartuin tähän toivoon kuin hukkuva pelastusrenkaaseen. Heti kun olin sanonut Jeesuksen nimen, minut ympäröi valtava kirkkaus ja rauhallinen, hyvä olo. Sitä tunnetta ei pysty mitenkään kuvailemaan. Mitään vastaavaa en ole kokenut koko maallisen elämäni aikana.”
Kirkas hahmo odotti rajan takana
”Kun paha oli päästänyt otteensa minusta, näin vasemmalla hyvin kirkkaan hahmon. Hahmo sädehti ja valaisi niin kirkkaana, etten erottanut yksityiskohtia. Mitenkä kuvaisin sitä valoa, Lauri miettii ja on hetken hiljaa. Vaikka se oli valtavan kirkas, se ei häikäissyt eikä jättänyt varjoja. Sen lisäksi se oli lämmin ja minusta tuntui aivan kuin kokemani hyvä olisi tulvinut tästä kirkkauden lähteestä. Hahmon oikealla puolella näin suuret, kallioon hakatut kirjaimet ”Jeesus”. Tekstin alapuolella huomasin kaksi hahmoa, jotka tunnistin neljän vuoden ikäisenä kuolleeksi Eero-veljekseni ja kaksikymmentä vuotiaana menehtyneeksi Elli-sisarekseni. Heillä ei ollut fyysistä olemusta, vaan paljon kauniimpi ylösnousemusruumis. He olivat aivan kuin enkelihahmoja ja heistä loisti täydellinen onni. Näin heti että heidän oli hyvä olla.
Pian tämän jälkeen minut palautettiin takaisin tähän maailmaan. Tulin osittain tajuihini ja jotenkin kaukaisesti ymmärsin, että olin joutunut vakavaan onnettomuuteen. Käteni olivat puutuneet enkä pystynyt liikuttamaan niitä. Joka puolella oli pimeää, vaikka tiesin että silmäni olivat auki. Kuulin ja tunsin, että minua yritätetään auttaa, mutta siitä huolimatta hätäännyin. Halusin takaisin siihen hyvään, josta minut oli palautettu. En pelännyt kuolemaa, vaan pelkäsin hnkiin jäämistä.”
Harva ihminen saa nähdä taivaan
Lauri ei tiedä, kuinka paljon aikaa kului ennen kuin hänet saatiin siirretyksi Rovajärven maastosta Rovaniemen keskussairaalaan. Joka tapauksessa tuskat olivat tuona aikana niin kovat, että niiden muisteleminenkin näyttää tekevän kipeää.
”Jossain vaiheessa sain kipulääkettä ja ambulanssissa vajosin tajuttomuuteen. Sairaalassa minulle tehtiin neljätoista tuntia kestänyt leikkaus. Paljon ei kuitenkaan ollut tehtävissä. Kasvojeni ja käsieni lähellä räjähtänyt kranaatti oli vienyt näköni ja melkein kaikki sormeni.”
Lauri oli sairaalassa yhteen menoon puoli vuotta. Sen jälkeen hän oli hoidettavana lyhyempiä jaksoja niin, että onnettomuuden aiheuttamaa sairaalassaoloa kertyi kaikkiaan kaksi vuotta. Sinä aikana hänelle tehtiin kaksikymmentäkaksi leikkausta.
”Tiedän että maallisen mittarin mukaan minun pitäisi olla hyvin katkera ja vihainen, mutta en ole. En myöskään syytä ketään. Onnettomuus johtui inhimillisestä erehdyksestä, ei ampuja tahalleen laukaissut karanaattia sillä hetkellä, kun olin lataamassa uutta. Olen onnellinen että olen saanut elää näin rikkaan elämän, vain harva ihminen saa elämänsä aikana kokea taivaan kirkkauden. Sen rinnalla sokeus ja vammaisuus eivät ole suuria murheita. Se, mitä minulle näytettiin, on jo kolmentoista vuoden ajan ollut minulle valtava voimanlähde. Kokemus rajan takana käymisestä ja Kristuksen kohtaaminen siellä ovat kaiken yläpuolella.
Olen kiitollinen vanhemmilleni kristillisestä kasvatuksesta ja niistä neuvoista, joita olen lapsena saanut. Arvokkain perintö, jonka vanhemmat voivat lapsilleen antaa, on opettaa heidät turvautumaan Jumalaan ja tuntemaan Jeesus, johon voi turvautua, olivatpa murheet pieniä tai suuria. Ilman vanhempieni neuvoja en olisi osannut huutaa hädässäni avuksi Herraani.
Se mitä koin ja näin heti onnettomuuden jälkeen ei ole mitään mielikuvituksen tuotetta. Tiedän varmasti, että olen saanut tuntea esimakua taivaan ihanuudesta, Lauri Hallikainen sanoo.”
Tässä on vielä Lauri Hallikaisen haastattelu sana.fi arkistosta, jossa hän kertoo samasta kokemuksesta.
Sana-arkisto, 6.4.2006 Teksti: Kristiina Miettinen
On tultava pieneksi voidakseen kokea suuria
Lauri Hallikainen menetti onnettomuudessa näkönsä, mutta aistii maailmaa herkästi. Hänelle järvenselkä laulaa jäätyessään ja mu
Kannattaa panna
11
118
Vastaukset
- Anonyymi
Olen uskova, en nyt leventele että vain ihan oikein eläisin, mutta aika oikein kuitenkin, se miten asian oikeasta ja väärästä ymmärrän.
Onneksi ei ole tarvinnut käydä kuoleman rajamailla ymmärtääkseni. Usko on peräisin aika vapaasta kotikasvatuksesta, se on pysynyt ja jatkuu.
Siunattua pääsiäisen odotusta kaikille! - Anonyymi
Puhun Jumalalle joka päivä, vaikka en ole mikään uskonnollani jotain parempaa näyttelevä, rukous on joka iltainen tapa kiittää Taivaan Isää päivästä ja kaikista hyvistä asioista.
Aamulla kiitän kun saan herätä uuteen päivään, ja rukoilen kaikille ihmisille suojelusta.
Rukouksen ei tarvitse olla sanallista uloslukua, se on hiljainen hetki jossa ajatukset kulkevat siihen pyhyyteen, jota ei tarkemmin tunne, mutta jonka olemassaolon vaikutus on todellista ja turvallista.
Usko luo turvan, tämä lapsen usko riittää minulle. - Anonyymi
Ehtiihän sitä sitten.
- AnonyymiUUSI
Minäkin puhun Taivaan isälle joka ilta.
Usein yöllä herään ja olen onnellinen, tuntuu, että olen silloin lähellä Jumalaa.
Rukoilen paljon muiden ihmisten ja läheisten puolesta. - AnonyymiUUSI
Mitä ehtii? Ja milloin?
Asiat Jumalan kanssa on oltava "kunnossa" jo täällä eläessä. Ei ne asiat kuolemassa mitenkään "korjaannu". Miksei korjaisi asioitaan jo nyt? Kuoleman jälkeen se on liian myöhäistä.
Ei Jumala ole petettävissä. Ei Häntä huijata.
Eikä se oikea muutos välttämättä hetkessä tapahdu, monilla kestää kokonainen elinikä kasvaa ja kehittyä toivottuun suuntaan, olemaan edes jossain määrin "valmis". Siksi kannattaisi kääntyä vääriltä teiltään Jeesus Tielle, suorastaan: heti.
- AnonyymiUUSI
Minä uskon Jumalaan ja Jeesukseen. Mietin paljon kuolemaa. Minäkin haluaisin jo tuohon Laurin kokemaan, taivaalliseen valoon ja lämpöön.
- AnonyymiUUSI
minun tätyy tunnistaa ettenään seuraa plastaa häriköiden jatkaessa julistuksiaan
jsus tulee sdptulee hae suojaa jne - AnonyymiUUSI
"asiansa kuntaan Jumalan kanssa, ennen kulemaa."
Mihin Kuntaan, tai kulemaan?
Onko "kulema" matkan pituus, virsta tai väärä?
Onneksi sinä tiedät sen oikean polun, joten jatka siellä. - AnonyymiUUSI
Hyvä jos et seuraa, et ahdistu liikaa muiden puheista ja Jumalasta.
Kuolema
( ja sd , olkoon se sitten kuka tahansa)
ovat aina lähellä ilmeisesti sinuakin, vaikka koitat pysyä erossa.
Toivotaan varjelusta kaikesta pahasta,
että voisi elää edes yhden
päivän ilman tämän palstan paineita ja vaaroja. - AnonyymiUUSI
Rukoilen, eli juttelen Jumalalle, Jeesukselle pitkin päivää, jos on mitä asiaa milloinkin.
Saan yliluonnollista apua ja tukea. Esim: jos jokin asia on pielessä, ei esim. toimi, rukouksen jälkeen asia vaan alkaa sujua. - AnonyymiUUSI
Huomenna on Kiirastorstai, ilta jolloin Jeesus kavallettiin.
"Tänään" he vielä huolettomina olivat ja liikkuivat, Jeesus Itse tietysti tiesi tulevan, mutta opetuslapsijengi ei suorastaan aavistanut mitään.
Onhan huomenna ensin Viimeinen ehtoollinen, juutalainen pesach-pääsiäisateria. Siinä rauhallisesti istuskellaan, Jeesus tosin jo hiukan vihjaa tulevasta.
Jeesus menee puutarhassa yksinäisyyteen ja rukoilee nk. ylimmäispapillisen rukouksensa. Opetuslapset päättävät nukkua.
Sitten alkaa tapahtua... Vihollinen astelee paratiisiin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1832244
Oletko ymmärtänyt
Oletko ymmärtänyt jotain kaivatustasi lähiaikoina tai oletko muuttanut mielipidettäsi kaivatustasi?1721990Sanna Ukkolan kolumni: Rautarouva, joka unohti joukkonsa - Riikka Purran pitäisi katsoa peiliin
"Historialliset tappiot eivät synny vahingossa. Ne syntyvät, kun johtaja unohtaa, ketä hänen piti palvella, kirjoittaa I441933- 1281630
Ikäero suhteessa
Huomasin äsken Iltalehden tuoreen artikkelin, jossa kerrottiin, että vain 5% parisuhteista on yli 10v ikäero. Millaisia641509Liian paljon hylättyjä ääniä
Ottakaa avustaja mukaan jos ette osaa äänestää oikein. Moni varmaan sekosi kahden listan ja lipun takia. Oliko tarkoitus1891470Tiedän kyllä sen
Että käyt täällä. En kuvittelisi sellaista asiaa. Tiedän kyllä senkin, että olet ainakin ollut minusta kiinnostunut. Sen771221Ähtärin vaalitulos ja nyt neuvottelut alkavat
Keskusta voitti yhden paikan Ähtärissä kun oli hyvin ehdokkaita ( 32) ja kansanedustaja veturina keräämässä ääniä. P321094- 711063
Taas syytöntä illlllkkaa rangaistiin
Niin se vain paha saa palkkansa ja rääsyämiselle ja räkimiselle laskettiin hinta. Ottaisi nyt tuo onneton lusikan kauni751053