Akkuporan laturin jännitteen alentaminen.

Anonyymi-ap

Lataus pistorasian jännite pitäisi olla 14.4 VDC
Laturin jännite on esim. 24 VDC.
Miten saan laturin jännitteen alennettua 14.4 VDC;si
Kiitos vinkeistä. Ei viitsisi ostaa uutta laturia.
Tulee liian kalliiksi.

21

349

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Se on kuule "step down" sitten -mutta en suosittele ellet varmista että latauksen valvonta on akussa itsessään eikä laturissa.

    • Anonyymi

      Kyselyn kirjoittajana päätin koeilla vaan rohkeasti, kun en saanut riittävää tietoa ko. asiasta.
      Satuin löytämään varastoistani verkkovirta laturin 18 VDC.
      Latasin sillä tyhjentynyttä akkuporani akkua n. puolisen tuntia.
      Havaitsin sen piristneen akkuporaani huomattavasti.
      Hiukan verkkolaite laturini 18 VDC lämpeni. Vain sellaiseksi käden lämpöiseksi.
      Itse akku ei lämmennyt yhtään. Ehkä tämä konsti ei ole kovin suositeltava.
      Itse kylläkin pääsin taas jatkamaan akkuporani käyttöä.
      Mahtaneeko tällä konstilla tehdä vahinkoa itse laturille, taikka akulle?
      En osaa sanoa, kun ei ole aikaisempaa kokemusta ko. menetelmästä.

    • Anonyymi

      Riippuu paljon akusta. NiCd vaatii syväpurun ennen latausta. NiMh vaatii delta-V tai lämpötilaan perustuvan latauksen lopun. Li-ion on helpoin ladata. Jos jännite on alle 3.5V per kenno niin aloittaa latauksen pienellä virralla 3.6V saakka ja 3.8V jälkeen pienellä virralla 4.2V asti.
      Lataus alle 1C varmaan kaikille akuille.

      • Anonyymi

        Jäi mainitsematta, että akkuporani on "HYUNDAI - PLCD-170" (14.4v)
        Akku tuli tietenkin ko. poran mukana. Siinä ei ollut muuta merkintää, kuin "HYUNDAI"
        Akun tyypistä en osaa sanoa sen enempää.
        Olettaisin, että lataus jännite pitäisi silloin olla myöskin tuo 14.4v.
        Kun en isohkoista tarvikevarastoistani sattunut löytämään 14,4v:n verkkolaite laturia, niin latasin tuolla lähimmäksi sattuvalla 18 v:n laturilla.
        Olisi tietysti hyvä tietää, että voinko jatkossakin ladata sillä vahingoittamatta akkua / ko. laturia?
        En kehtaisi lähteä ostamaan 14,4 v:n laturia, jos se on turhaa?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jäi mainitsematta, että akkuporani on "HYUNDAI - PLCD-170" (14.4v)
        Akku tuli tietenkin ko. poran mukana. Siinä ei ollut muuta merkintää, kuin "HYUNDAI"
        Akun tyypistä en osaa sanoa sen enempää.
        Olettaisin, että lataus jännite pitäisi silloin olla myöskin tuo 14.4v.
        Kun en isohkoista tarvikevarastoistani sattunut löytämään 14,4v:n verkkolaite laturia, niin latasin tuolla lähimmäksi sattuvalla 18 v:n laturilla.
        Olisi tietysti hyvä tietää, että voinko jatkossakin ladata sillä vahingoittamatta akkua / ko. laturia?
        En kehtaisi lähteä ostamaan 14,4 v:n laturia, jos se on turhaa?

        Jatkaisin vielä vähän.
        Ostin aikoinani sen porakoneen muistaakseni Tokmannilta.
        Tämän päivän hinta näyttäisi olevan ainoastaan n.35€
        Se on toiminut ihan moitteettomasti tähän asti.
        Lienen kadottanut ko. laturin jonnekkin, tai sitten en ole vielä ostanutkaan koko laturia?
        Siinä tapauksessa en olisi myöskään ladannut ko. koneen akkua.
        Muistikuvani on kuitenkin se, että olen joskus jo ladannutkin sitä.
        Tässä linkki ko. porakoneesta.
        https://www.rautakauppa365.fi/tuote/hyundai-akkuporakone-144v/


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jatkaisin vielä vähän.
        Ostin aikoinani sen porakoneen muistaakseni Tokmannilta.
        Tämän päivän hinta näyttäisi olevan ainoastaan n.35€
        Se on toiminut ihan moitteettomasti tähän asti.
        Lienen kadottanut ko. laturin jonnekkin, tai sitten en ole vielä ostanutkaan koko laturia?
        Siinä tapauksessa en olisi myöskään ladannut ko. koneen akkua.
        Muistikuvani on kuitenkin se, että olen joskus jo ladannutkin sitä.
        Tässä linkki ko. porakoneesta.
        https://www.rautakauppa365.fi/tuote/hyundai-akkuporakone-144v/

        Katselin tuossa ko. koneen esitettä.
        Sen mukaan koneen mukana olisi jo tullutkin ko. verkkolaite laturi.
        Eli se pitäisi vain löytä suurehkoista pienen konepajani varastoista.


      • Anonyymi

        En menisi sanomaan Li-ion:a helpommaksi kun se on kuitenkin noista kaikista vaarallisin väärin ladatessa.
        Ja en menisi lataamaan millään muulla kuin omalla laturillaan ilman varmistusta että latauksen "äly" on koneessa eikä laturissa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Katselin tuossa ko. koneen esitettä.
        Sen mukaan koneen mukana olisi jo tullutkin ko. verkkolaite laturi.
        Eli se pitäisi vain löytä suurehkoista pienen konepajani varastoista.

        Ok. Täytynee käydä ostamassa Tokmannilta se 14,4 vdc laturi uudestaan ja pitää se sitten paremmassa tallessa.
        Ettei enää pääsisi uudestaan tekemään samanlaista katoamis temppua.
        Noita tarvikkeita kun on tässä elämän varrella päässyt kertymään jo niin paljon, että on vaikeuksia pitää niitä hyvässä järjestyksessä.
        Nimimerkki jo kohta 78v.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ok. Täytynee käydä ostamassa Tokmannilta se 14,4 vdc laturi uudestaan ja pitää se sitten paremmassa tallessa.
        Ettei enää pääsisi uudestaan tekemään samanlaista katoamis temppua.
        Noita tarvikkeita kun on tässä elämän varrella päässyt kertymään jo niin paljon, että on vaikeuksia pitää niitä hyvässä järjestyksessä.
        Nimimerkki jo kohta 78v.

        Se 14,4 V tarkoittaa nikkelikennon nimellisjännitettä 1,2 V, sillä jännitteellä ei vielä varsinainen lataantuminen vielä tapahdu. Täyden kennon jännite on 1,4 V, eli latausjännite olisi tässä tapauksessa n. 17 V.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Se 14,4 V tarkoittaa nikkelikennon nimellisjännitettä 1,2 V, sillä jännitteellä ei vielä varsinainen lataantuminen vielä tapahdu. Täyden kennon jännite on 1,4 V, eli latausjännite olisi tässä tapauksessa n. 17 V.

        Miksi tähän mitään muinaisia nikkeli- akkuja sotket?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miksi tähän mitään muinaisia nikkeli- akkuja sotket?

        Minkä muun akun kuin Nikkelimetallihydridiakkun luulet olevan kysyjän porakoneessa? Eikö tuo 14,4 V jännite soita mitään kelloja pääkopassasi? 😁


      • Anonyymi

      • Anonyymi

      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Se 14,4 V tarkoittaa nikkelikennon nimellisjännitettä 1,2 V, sillä jännitteellä ei vielä varsinainen lataantuminen vielä tapahdu. Täyden kennon jännite on 1,4 V, eli latausjännite olisi tässä tapauksessa n. 17 V.

        Yleensä 14,4 V on 4 kpl 3,8 V , 1865 kennoja nimh noissa halvoissa. Sama juttu NS. 16V Bosch varsi imurissa jossa on Samsungin kennot.


      • Anonyymi

      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos et uskalla linkkiä avata niin laskeppas sitten vaikka mitä tulee kun 14,4 jaetaan neljällä...

        Neljä kertaa 3,7V on 14,8V


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Yleensä 14,4 V on 4 kpl 3,8 V , 1865 kennoja nimh noissa halvoissa. Sama juttu NS. 16V Bosch varsi imurissa jossa on Samsungin kennot.

        Mitä ihmettä sepustat?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei ole sama porakone.
        Katso aloittajan linkistä, ja kiinnitä huomiosi akun muotoon.

        Niin mutta "14,4 V:n litiumioniakku,"...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin mutta "14,4 V:n litiumioniakku,"...

        Et taida ymmärtää akuista paljoakaan...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Et taida ymmärtää akuista paljoakaan...

        Sinähän se et ymmärtänyt että 14,4 V akku voi olla Lion...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sinähän se et ymmärtänyt että 14,4 V akku voi olla Lion...

        Sinä se et erotanut toisistaan C-kokoista nikkelikennoa ja 18650 Litiumkennoa. Noiden eron nyt huomaa vaikka sokea kepillään.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Laitetaas nyt kirjaimet tänne

      kuka kaipaa ja ketä ?
      Ikävä
      151
      10984
    2. Pieni häivähdys sinusta

      Olet niin totinen
      Ikävä
      52
      5240
    3. Taas ryssittiin oikein kunnolla

      r….ä hyökkäsi Viroon sikaili taas ajattelematta yhtään mitään https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011347289.html
      NATO
      45
      2463
    4. Missä olet ollut tänään kaivattuni?

      Ikävä sai yliotteen ❤️ En nähnyt sua tänään söpö mies
      Ikävä
      30
      2153
    5. Vanha Suola janottaa Iivarilla

      Vanha suola janottaa Siikalatvan kunnanjohtaja Pekka Iivaria. Mies kiertää Kemijärven kyläjuhlia ja kulttuuritapahtumia
      Kemijärvi
      13
      1721
    6. Valtimon Haapajärvellä paatti mäni nurin

      Ikävä onnettomuus Haapajärvellä. Vene hörpppi vettä matkalla saaren. Veneessä ol 5 henkilöä, kolme uiskenteli rantaan,
      Nurmes
      42
      1574
    7. Tiedän kuka sinä noista olet

      Lucky for you, olen rakastunut sinuun joten en reagoi negatiivisesti. Voit kertoa kavereillesi että kyl vaan, rakkautta
      Ikävä
      31
      1260
    8. Känniläiset veneessä?

      Siinä taas päästiin näyttämään miten tyhmiä känniläiset on. Heh heh "Kaikki osalliset ovat täysi-ikäisiä ja alkoholin v
      Nurmes
      35
      1196
    9. Daniel Nummelan linjapuhe 2025

      Kansanlähetyksen toiminnanjohtajan Daniel Nummelan linjapuhe tänään. Rehellistä analyysiä mm. evlut kirkosta ja piispo
      Luterilaisuus
      92
      935
    10. TÄSTÄ TAITAA TULLA SUOMEN HISTORIAN SUURIN USKONNONVAPAUDEN OIKEUDENKÄYNTI.

      Sinun täytyy hyväksyä se että jos sinä vetoat uskonnonvapauteen, silloin sinun tulee antaa myös muille vastaava vapaus o
      Hindulaisuus
      317
      902
    Aihe