Yhteiskunta
Maahanmuutto
Maahanmuutosta asiallisesti - osa 1
Moktar.Gubta
2025-04-11 17:46:09
Maahanmuuttovastaisuus on yleistä oikeistopopulistien piirissä. Oikeistopopulistit korostavat kansallista identiteettiä, perinteisiä arvoja ja erottelua "meidän" ja "muiden" välillä. Tässä ajattelutavassa maahanmuutto halutaan nähdä uhkana kansalliselle kulttuurille, kielelle ja perinteiselle elämäntavalle.
Maahanmuuttajat toimivat helppoina syntipukkeina tilanteessa, jossa ihmiset kokevat epävarmuutta esimerkiksi taloudessa, työllisyydessä tai turvallisuudessa. Populistinen viestintä toimii usein yksinkertaistusten kautta: ongelmien syyksi nimetään selkeä ulkopuolinen tekijä, kuten maahanmuutto, jolloin ratkaisuksi tarjotaan sen rajoittamista. Tällainen retoriikka vetoaa erityisesti ihmisiin, jotka kokevat jääneensä yhteiskunnallisen muutoksen jalkoihin tai ovat muuten huono-osaisia yhteiskunnan jäseniä.
Sosiaalisen median aikakaudella maahanmuuttovastaiset viestit leviävät erityisen tehokkaasti, koska ne herättävät voimakkaita tunteita ja luovat vastakkainasettelua. Populistiset liikkeet osaavat hyödyntää tätä jakamalla yksittäisiä tapauksia, jotka vahvistavat heidän kertomustaan maahanmuuton ongelmista. Maahanmuuton vastustamisen nimissä jaetaan myös paljon täysin keksittyjä tai muuten valheellisia tarinoita.
Maahanmuuttovastaisuus vetoaa ihmismielen negatiivisiin tunteisiin; kateuteen, ahneuteen ja tuntemattoman pelkoon. Maahanmuuton vastustaja pelkää, että joku toinen voi saada jotakin enemmän kuin hän itse saa. Tyytyväisyys ja onnellisuus ei perustu siihen,- että kaikilla olisi asiat hyvin, vaan siihen, että jollakin on asiat vielä huonommin kuin minulla.
Ystävällisin terveisin, Moktar. ;)
PS. Tämä on osa 1 luentosarjasta, jossa nyt suunnittelen noin 16-osaista. ;)
Ilmari ja moktar gubta voimaa! maahanmuuttomyönteisyys
7
61
Vastaukset
- Anonyymi
Suomen maahanmuuton kustannukset 200 miljardia!
Anonyymi-ap
2025-04-15 12:25:19
Anonyymi
2025-04-15 11:48:21
UUSI
Maahanmuuton laskelmia:
Ero maahanmuuttajien ja Suomessa syntyneiden välillä muodostuu työttömyysturvan, asumistukien ja toimeentulotuen kokonaisuudesta. Suomessa syntynyttä henkilöä kohden näitä- etuuksia maksettiin noin 900 euroa vuodessa ja maahanmuuttajaa kohden noin 3 300 euroa vuodessa.3.12.2020 (googlekysely)
Suomen maahanmuuton kustannukset 200 miljardia!:
https://blogit.perussuomalaiset.fi/matti-rinnekangas/suomen-maahanmuuton-kustannukset-200-miljardia/- Anonyymi
Montakohan miljardia on mennyt yritys- ja puoluetukiin?
- Anonyymi
ollah suuri sdp
- Anonyymi
Persukat pulisevat ja pönöttelevät sekaisin ja levällään kuin jokisen eväät.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Persukat pulisevat ja pönöttelevät sekaisin ja levällään kuin jokisen eväät.
https://keskustelu.suomi24.fi/t/18905562/suomen-kansa-sanoi-selvasti-ei-rasismille
miksi Jokista haukut? hyvä laulaja - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
https://keskustelu.suomi24.fi/t/18905562/suomen-kansa-sanoi-selvasti-ei-rasismille
miksi Jokista haukut? hyvä laulajaYmmärrys on persuilla jäänyt kokoonlaitettaessa irtonaiseksi varaosaksi, joka on hukkunut
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ymmärrys on persuilla jäänyt kokoonlaitettaessa irtonaiseksi varaosaksi, joka on hukkunut
Päästöhuijaus kiehuu yhä - Volkswagen maksaa YHÄ
osat voi ohjelmoida
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Taas syytöntä illlllkkaa rangaistiin
Niin se vain paha saa palkkansa ja rääsyämiselle ja räkimiselle laskettiin hinta. Ottaisi nyt tuo onneton lusikan kauni831449Kadun transhoitoja - Suomalainen dokkari kertoo yhden ihmisen tarinan: "Miks oon ikinä..."
Mielenkiintoinen dokkari tv:ssä. Sametti poistatti rintansa, kohtunsa ja munasarjansa ja eli vuosia miehenä. Pitkään pä671235Asunnottomuus lisääntyy
Petteri Orpon hallituksen leikkaukset ihmisoikeusjärjestö Amnestyn syynissä. Jokaisella on oikeus omaan kotiin. Jopa työ2021213Vähemmän metsien hakkuita, enemmän sähköautoja
Siinä ilmastopaneelin neuvot tiivistettynä kuinka Suomi saavuttaa ilmastotavoitteensa. https://yle.fi/a/74-20155596 "S2191204Sun ajatttelu tuo vaan julmuutta mut kukaan muu nainen ei voi korvaa sua
Mut sun ajattelu saa mut itsetuhoseks ja uhmaan lakiakin😭😭💀 Se väärinymmärryksen määrä on käsittämätöntä. Helpottais121049Sulle on tullut
Viesti mesessä, tietääkseni. Olis ihan kiva saada vastauskin sulta, kaunis nainen😊 Mieheltä1041009Olen rakastunut sinuun mies edelleen
Meidän yhteys on jossain ihan muualla kuin netissä, muistetaan se. Kaunista päivää sinulle 😍134936Minä pyydän,
jos yhtään minua haluat, näytä se jotenkin. Kosketa tai sano jotain joka rikkoo rajoja. Ota vaikka olematon roska hiuksi65913Ihmeelliseltä pikkunaiselta....
Jatkakaa vaikka tässä jos on jotain mitä joku haluaa että mä näen... En jaksa, eikä mua kiinnosta sitä jätti ketjua t123798- 78791