Onko sinulla kokemusta OCD:stä eli pakko-oireisesta häiriöstä?

Pakko-oireinen häiriö (OCD) on monelle tuttu nimeltä, mutta harva oikeasti ymmärtää, kuinka raskasta sen kanssa eläminen voi olla. Kyse ei ole pelkästä siisteydestä tai halusta järjestellä tavaroita – vaan siitä, että tietyt ajatukset jäävät jumiin ja niiden aiheuttamaa ahdistusta yritetään helpottaa toistuvilla rituaaleilla tai toimilla.

Esimerkiksi:
• Käytkö monta kertaa tarkistamassa, että ovi on lukossa?
• Pesetkö käsiäsi kymmeniä kertoja päivässä?
• Jääkö mieleen häiritseviä ajatuksia, joita et saa pois, vaikka kuinka yrittäisit?

Nämä voivat olla merkkejä OCD:stä. Häiriö voi viedä paljon aikaa, energiaa ja vaikuttaa ihmissuhteisiin ja arjen sujuvuuteen. Onneksi siihen on olemassa apua. Esimerkiksi www.ocd-terapia.fi tarjoaa tukea ja hoitoa OCD:hen erikoistuneelta ammattilaiselta.

Miltä OCD sinusta tuntuu?
Minkälaisia pakkoajatuksia tai -toimintoja olet kohdannut?
Oletko saanut apua – ja jos olet, mistä?
Mikä on ollut vaikeinta, ja mikä taas on tuonut helpotusta?

Jaetaan kokemuksia ja autetaan toisiamme. Jokainen meistä ansaitsee rauhan oman mielensä sisällä.

4

180

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Itse pesen käsiäni päivässä varmaan sen sata kertaa. Jos on joskus sairastanut koronan, tai noroviruksen aiheuttaman taudin, niin se vasta opettaa olemaan vähän liiankin neuroottinen.

Jaa. Vakavasti kommentoiden. Kyllä minulla on varmaan tuokin OCD. Tiettyinä aikoina pahemmin, etenkin, jos on stressaantunut. Liiallinen taipumus tehdä asiat täydellisesti. Liian ankarat vanhemmat. Karmea ja traumaattinen lapsuus.

SSRI- lääkkeistä oli jonkun verran apua aikoinaan. Mutta kun katosi tunteet ja genitaaleista alkoi mennä tunto, niin sitten loppui niidenkin käyttö.

• Anonyymi

Ikävä kuulla SSRI-kokemuksista. Monella tuntuu olevan ristiriitaisia kokemuksia niiden kanssa. Onneksi hoitokeinoja on kuitenkin muitakin – esim. kognitiivinen käyttäytymisterapia on monelle toiminut ilman lääkkeitä.
        Kaikkea hyvää sulle, ja toivon että saat oireita edes vähän rauhoittumaan.

• Anonyymi

Kyllä tuo oven tarkistelu on tuttua, ei luota rutiineihin. Onko hanat suljettu, onko jääkaapin ja pakastimen ovet kiinni. Onko kortit tallella, onko avain turvassa.

• Anonyymi

Tosi tuttua monelle, jolla on OCD. Vaikka tietää tarkistaneensa, mieli ei vaan rauhoitu. Se jatkuva varmistelu voi olla tosi väsyttävää.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mihin kaivattusi

Ja sinun juttusi kaatui?
      Ikävä
      184
      8495
    2. En löydä sinua

En löydä sinua täältä, etkä sinä varmaankaan minua. Ennen kirjoitin selkeillä tunnisteilla, nyt jätän ne pois. Varmaan k
      Ikävä
      26
      4608
    3. Ketä julkkista

kaivattunne muistuttaa?
      Ikävä
      50
      4158
    4. Tunniste

Jonka vain sinä ja kaivattusi tietää. ⬇️
      Ikävä
      58
      3679
    5. Opettelen sun jokaisen virheen

ja rakastan sua.
      Ikävä
      51
      3166
    6. Miten, milloin

Se onnistuisi sun luona
      Ikävä
      50
      2930
    7. Ne oli ne hymyt

Mitä vaihdettiin. Siksi mulla on taas niin järjetön ikävä. Jos haluat musta eroon päästä niin älä huomioi mua. Muuten kä
      Ikävä
      26
      2636
    8. Haluan huomiota sulta

nainen…tiedoksi. 😥❤️ -M-
      Ikävä
      38
      2404
    9. Anteeksi kun käyttäydyn

niin ristiriitaisesti. Mä en usko että haluaisit minusta mitään, hyvässä tapauksessa olet unohtanut minut. Ja silti toiv
      Ikävä
      38
      2093
    10. Mitä haluat oikeasti

Mun ymmärtävän? Sitäkö ettet rakasta ja ole valmis mihinkään?
      Ikävä
      29
      2076
    Aihe