Pakko-oireinen häiriö (OCD) on monelle tuttu nimeltä, mutta harva oikeasti ymmärtää, kuinka raskasta sen kanssa eläminen voi olla. Kyse ei ole pelkästä siisteydestä tai halusta järjestellä tavaroita – vaan siitä, että tietyt ajatukset jäävät jumiin ja niiden aiheuttamaa ahdistusta yritetään helpottaa toistuvilla rituaaleilla tai toimilla.
Esimerkiksi:
• Käytkö monta kertaa tarkistamassa, että ovi on lukossa?
• Pesetkö käsiäsi kymmeniä kertoja päivässä?
• Jääkö mieleen häiritseviä ajatuksia, joita et saa pois, vaikka kuinka yrittäisit?
Nämä voivat olla merkkejä OCD:stä. Häiriö voi viedä paljon aikaa, energiaa ja vaikuttaa ihmissuhteisiin ja arjen sujuvuuteen. Onneksi siihen on olemassa apua. Esimerkiksi www.ocd-terapia.fi tarjoaa tukea ja hoitoa OCD:hen erikoistuneelta ammattilaiselta.
Miltä OCD sinusta tuntuu?
Minkälaisia pakkoajatuksia tai -toimintoja olet kohdannut?
Oletko saanut apua – ja jos olet, mistä?
Mikä on ollut vaikeinta, ja mikä taas on tuonut helpotusta?
Jaetaan kokemuksia ja autetaan toisiamme. Jokainen meistä ansaitsee rauhan oman mielensä sisällä.
Onko sinulla kokemusta OCD:stä eli pakko-oireisesta häiriöstä?
7
401
Vastaukset
- Anonyymi
Itse pesen käsiäni päivässä varmaan sen sata kertaa. Jos on joskus sairastanut koronan, tai noroviruksen aiheuttaman taudin, niin se vasta opettaa olemaan vähän liiankin neuroottinen.
Jaa. Vakavasti kommentoiden. Kyllä minulla on varmaan tuokin OCD. Tiettyinä aikoina pahemmin, etenkin, jos on stressaantunut. Liiallinen taipumus tehdä asiat täydellisesti. Liian ankarat vanhemmat. Karmea ja traumaattinen lapsuus.
SSRI- lääkkeistä oli jonkun verran apua aikoinaan. Mutta kun katosi tunteet ja genitaaleista alkoi mennä tunto, niin sitten loppui niidenkin käyttö.- Anonyymi
Ikävä kuulla SSRI-kokemuksista. Monella tuntuu olevan ristiriitaisia kokemuksia niiden kanssa. Onneksi hoitokeinoja on kuitenkin muitakin – esim. kognitiivinen käyttäytymisterapia on monelle toiminut ilman lääkkeitä.
Kaikkea hyvää sulle, ja toivon että saat oireita edes vähän rauhoittumaan.
- Anonyymi
Kyllä tuo oven tarkistelu on tuttua, ei luota rutiineihin. Onko hanat suljettu, onko jääkaapin ja pakastimen ovet kiinni. Onko kortit tallella, onko avain turvassa.
- Anonyymi
Tosi tuttua monelle, jolla on OCD. Vaikka tietää tarkistaneensa, mieli ei vaan rauhoitu. Se jatkuva varmistelu voi olla tosi väsyttävää.
- Anonyymi
en saa varmasti kaikkea mahutettua tähän, kerron pahimmat tai ne jotka kontrolloi eniten mun elämistä.
nää pakko oireet tietenki vaihtelee, osa kestää vuosia, osa kuukausia ja osa vaan päiviä. kerron nyt osan tällä hetkellä olevista.
aina kun suljen ulko oven tai hanan, mun pitää tuijottaa sitä hanaa/ovea sen aikaa, että laulan 2x yhdestä laulusta pätkän. jos vahingossa katse siirtyy tai keskittyminen herpaantuu pitää alottaa alusta. ennen mulla oli tähän numeroiden hokeminen (1,2,3,4,1,2,3,1,2,1)pusken myös ulko ovee kiinni ja hanassa käytän kättä hanan alla että varmasti tietää että se on kiinni. näitä siis teen sen takia että varmistan että ne on kiinni. sama on suoristimen, hiustenkuivaimen,... kans. en ikinä usko et ne on pois päältä, vaikka en ois käyttäny päiviin niitä.
aina illalla ku oon alkamassa nukkumaan, teen tälläsen rituaalin: eka painan kiinni/auki mun puhelimen näyttöä niin monta kertaa että se tuntuu oikeelta, sitten jätän päälle ja tuijotan mun puhelimen näyttöä niin kauan ku se sammuu. sitten kun näyttö sammuu niin tuijotan sitä mustaa näyttöä niin kauan että oon laskenu 20 asti. pelkään että jos en tee tätä niin mun puhelin alkaa itestään lähettään viestejä. aina kun mulle tulee joku pakkoajatus esim. "mitä jos-?" "jos en tee tätä niin-" joudun koputtaan johonki puuhun. esim puiseen leikkuulautaan tai hirsiseinään yms. niin kauan ku se tuntuu oikeelta. jos en tee tätä nii pelkään et se pakko ajatus toteutuu. joskus ihan kädet menee kipeeksi siitä koputtamisesta. nyt se on vähän hellittäny, yhessä vaiheessa joutuin ainakin 30 kertaa tehä tätä päivässä. tää on siis tullu siitä mulle alunperin, että jos sanoo jotain esim. tää päivä varmaa mun epäonnen pöivä, niin sanotaan siihen että "koputa puuta" niin se peruuntuu.
sitte tää käsienpesu. jos koskee käsialtaaseen, se on likanen ja pitää pestä heti kädet. mun yöhousujen narut on munmielestä "likaiset". niihin jos koskee niin pitää pestä ködet. en avaa ovia kädellä, vaan kyynärpäällä. (paitsi joskus esim koulussa, koska pelkään mitä muut aattelee jos näkee). kaapin ovet avaan hihalla yms. tää on erityisesti kotona. jos oon nähny kerran että joku ei pese käsiä vessasta tullessa, se on mulle ikuisesti likainen ihminen. pikkuveli sillontällöin ei pese käsiä ku tulee vessasta. en pysty ottaa avatusta leipäpussista siitä eestä leipää, en monesti syö esim. avattua juustoa tai kinkkua, tms. aina jos käytän voipakettia pitää pestä heti kädet. tää on yks kontrolloivista asioista tällä hetkellä. varsinki vaikeaa kun kotona ei voi syödä kaikkea taikka koskea ovenkahvaan yms. kaukosäätimeen en varsinkaan, enkä airfyeriin. monesti otan kumihanskat jos joudun koskemaan niihin. ne on jääny mulle vaan "likaisiksi".
tässä oli pahimmat tällä hetkellä, pahoittelut jos oli pitkä viesti. vastatkaa ihmeessä tähän, jos voitte samaistuu.- Anonyymi
lisäksi pelkään, että kun laitan oven kiinni meidän koira jää oven alle, Vaikka olisi eri huoneessa. pitää siis ikkunasta tarkistaa ,ettei jäänyt. aina kun ostan jotain, tosi monta tarkistusta että kortit ja rahat ei tippunut. sama jos laittaa esim. reppuun jotain
tää oli siis vielä vastauksena tohon pitkään viestiin, jos se ei näy siinä vastauksena.
- Anonyymi
Aina kun lähden kotoa,pitää tarkistaa ettei hanat tai hella ole päällä.Eihän ne koskaan ole mutta mieli ei usko ja pitää sanoa ääneen että kiinni on ja uskoa silmiään.Tosi raskasta jos joudut palata tarkistamaan kun ocd saattaa väittää että jos siellä onkin hella päällä ja koko talo palaa ja se on sinun syy tai vesivahinko ja joudut korvata ja linnaan joudut,aargh. Nämähän on siis pahimpia pelkoja ja siihen ocd tarttuu. Kannattaa vain tarkistaa kerran ja päättää että kaikki ok ja lähteä vaikka ahdistus nousee,se menee myös ohi mutta pitää vain sietää hetken epämukavaa oloa.Tsemppiä kaikille ocd kanssa painiville,ei anneta sen voittaa.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ikävöin sinua kokoyön!
En halua odottaa, että voisin näyttää sinulle kuinka paljon rakastan sinua. Toivon, että uskot, että olen varsin hullun533876KALAJOEN UIMAVALVONTA
https://www.kalajokiseutu.fi/artikkeli/ei-tulisi-mieleenkaan-jattaa-pienta-yksinaan-hiekkasarkkien-valvomattomalla-uimar902276Jos sinä olisit pyrkimässä elämääni takaisin
Arvelisin sen johtuvan siitä, että olisit taas polttanut jonkun sillan takanasi. Ei taida löytyä enää kyliltä naista, jo451922- 221753
- 281506
Kadonnut poika hukkunut lietteeseen mitä kalajoella nyt on?
Jätelautta ajautunut merelle ja lapsi uponnut jätelautan alle?231440- 151142
- 311108
- 1061033
Emme voi elää velaksi, sanoi Riikka
Valtionvelan odotetaan nousevan 86,3 prosenttiin bruttokansantuotteesta vielä kuluvan vuoden aikana. https://www.iltale791022