Olisi voinut luulla ettei abilify tee sitä, mutta mitä vielä. Haittavaikutuksissa on painonnousu ja raajojen turvotus. Onko ihmisen pakko käyttää neuroleptejä jos ei tahdo?
Kaikki neuroleptit lihottaa ja turvottaa
39
276
Vastaukset
- Anonyymi
Ei kyllä lihota ja turvota. Toi oli aika kärjistetty. Itse olen laihtunut ja koskaan ollut minkäänlaista turvotusta. Potilaalla on itsemääräämisoikeus.Jos potilas kieltäytyy tietystä hoidosta, häntä on mahdollisuuksien mukaan hoidettava yhteisymmärryksessä hänen kanssaan muulla lääketieteellisesti hyväksyttävällä tavalla. Potilaalla on myös oikeus tehdä päätöksiä, jotka voivat vahingoittaa hänen omaa terveyttään tai henkeään, ja hänellä on oikeus kieltäytyä hänelle suunnitellusta tai jo aloitetusta hoidosta.
- Anonyymi
Mutta saako sitten enää keskusteluapua, jos lopettaa lääkkeet?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sitä en tiedä. Ehkä se lääkkeiden lopettaminen omatoimisesti voi vaikuttaa siihen.Sun pitää kysyä asiaa hoitajalta jos sulla on hoitosuhde. On olemassa sitten myös kriisikeskus ja netissä palveluja jotka ei edellytä lääkkeiden käyttöä.
- Anonyymi
Kyllä moneen neuroleptiin, tai mihin tahansa psyykelääkkeeseen liittyy olennaisena osana painonnousu, eli lihominen. Valitettavasti. Aika vähissä ovat ne lääkevaihtoehdot, joilla ei olisi tuota haittavaikutusta.
Jos haluaa käyttää lääkkeitä ilmeisistä haittavaikutuksista huolimatta, niin se on oma valinta.
Muitakin keinoja hoitaa itseään ja parantaa omaa hyvinvointia on olemassa. Ja on olemassa myös muita väyliä, kuin julkinen puoli, jossa usein painostetaan käyttämään lääkkeitä, jotta voi käyttää avopuolen palveluita. Esim. netistä löytyy varmasti jokin itselle sopiva sivusto.
Edellinen kommentoija taitaa olla joko tietämätön, tai täysi trolli. Koska nämä lääkkeiden haittavaikutukset ovat jo hyvin yleisessä tiedossa, ja löytyvät myös lääkkeiden pakkausselosteista.
Minun puolestani moiset trollit ja asioiden vääristelijät voisivat painua tältä keskustelupalstalta jonnekin muualle etsimään itselleen jotakin parempaa ja järkevämpää tekemistä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Riippuu varmaan siitä että meneekö puhe perille?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kyllä moneen neuroleptiin, tai mihin tahansa psyykelääkkeeseen liittyy olennaisena osana painonnousu, eli lihominen. Valitettavasti. Aika vähissä ovat ne lääkevaihtoehdot, joilla ei olisi tuota haittavaikutusta.
Jos haluaa käyttää lääkkeitä ilmeisistä haittavaikutuksista huolimatta, niin se on oma valinta.
Muitakin keinoja hoitaa itseään ja parantaa omaa hyvinvointia on olemassa. Ja on olemassa myös muita väyliä, kuin julkinen puoli, jossa usein painostetaan käyttämään lääkkeitä, jotta voi käyttää avopuolen palveluita. Esim. netistä löytyy varmasti jokin itselle sopiva sivusto.
Edellinen kommentoija taitaa olla joko tietämätön, tai täysi trolli. Koska nämä lääkkeiden haittavaikutukset ovat jo hyvin yleisessä tiedossa, ja löytyvät myös lääkkeiden pakkausselosteista.
Minun puolestani moiset trollit ja asioiden vääristelijät voisivat painua tältä keskustelupalstalta jonnekin muualle etsimään itselleen jotakin parempaa ja järkevämpää tekemistä.Aha. olen siis trolli koska olen käyttänyt unilääkkeitä 25 vuotta ja en ole lihonut lääkkeiden takia. Olen laihtunut viime kesästä 20 kiloa .Ja normaalipainoon on 7 kiloa. Kerro sitten miksi olen pystynyt laihduttamaan jos kerta se ei ole mahdollista ja edelleen neuroleptejä unettomuuteen. Haluatko nähdä mun painoseurannan. Voidaan sopia tapaaminen niin minä voin voin näyttää mun painonlaskun. Sä siis väität että vaaka ja mittanauha valehtelee ja vaatteet isontuneet jostain muusta syystä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Minun puolestani moiset trollit ja asioiden vääristelijät voisivat painua tältä keskustelupalstalta jonnekin muualle etsimään itselleen jotakin parempaa ja järkevämpää tekemistä.Jos sinä ja aloittaja ovat lihoneet lääkkeistä ja minä en niin minä olen trolli koska lääkkeet ei ole lihottaneet. Oletko kateellinen vai voitko muuten huonosti kun syyttelet mua trolliksi. No kerro mulle miten lääkkeet lisää rasvakudosta? mua kiinnostaa
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Aha. olen siis trolli koska olen käyttänyt unilääkkeitä 25 vuotta ja en ole lihonut lääkkeiden takia. Olen laihtunut viime kesästä 20 kiloa .Ja normaalipainoon on 7 kiloa. Kerro sitten miksi olen pystynyt laihduttamaan jos kerta se ei ole mahdollista ja edelleen neuroleptejä unettomuuteen. Haluatko nähdä mun painoseurannan. Voidaan sopia tapaaminen niin minä voin voin näyttää mun painonlaskun. Sä siis väität että vaaka ja mittanauha valehtelee ja vaatteet isontuneet jostain muusta syystä.
Unilääkkeet on eri asia kuin neuroleptit.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Unilääkkeet on eri asia kuin neuroleptit.
aha. no mun unilääkkeet kyllä on neuroleptejä
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mulle sanottiin kerran psykiatrian poliklinikalla, etteivät voi hoitaa, kun en syö lääkkeitä.
Tästä on tosin jo muutamia vuosia aikaa.
Mikä lienee käytäntö nykyään ?
- Anonyymi
Mä en ymmärrä miten ne lääkkeet lisää rasvakudosta. Selittäkää mulle. Mä syön terveellisesti ja monipuolisesti ja harrastan liikuntaa. Niin kertokaa mulle miten se rasva kertyy elimistöön niistä lääkkeistä.
- Anonyymi
Muuttaa rasva ja sokeriaineenvaihduntaa, hidastaa aineenvaihduntaa ja lisää ruokahalua.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Muuttaa rasva ja sokeriaineenvaihduntaa, hidastaa aineenvaihduntaa ja lisää ruokahalua.
Sekä kerää nestettä elimistöön.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Okei. Milloin mulla rasva-ja sokeriaineenvaihdunta sitten häiriintyy ? Henkilö ei siis voi laihtua terveellisellä ruualla ja liikunnalla. Onko mulla joku sairaus kun mun ruokavalio ja liikunta on pudottanut mun painoa. Mä kävin maaliskuussa labrassa ja kaikki arvot oli normaalit. Niin koska mun rasva ja sokeriaineenvaihdunta häiriintyy kun mulla on esim hyvä verensokeri ja loistavat kolesteroliarvot. Mä en nyt ymmärrä miksi mun aineen vaihdunta on pysynyt käynnissä silloin kun mulla on liikunnasta välipäivä. Koska mulla alkaa tulee noita haittoja? osaatko sanoa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Okei. Milloin mulla rasva-ja sokeriaineenvaihdunta sitten häiriintyy ? Henkilö ei siis voi laihtua terveellisellä ruualla ja liikunnalla. Onko mulla joku sairaus kun mun ruokavalio ja liikunta on pudottanut mun painoa. Mä kävin maaliskuussa labrassa ja kaikki arvot oli normaalit. Niin koska mun rasva ja sokeriaineenvaihdunta häiriintyy kun mulla on esim hyvä verensokeri ja loistavat kolesteroliarvot. Mä en nyt ymmärrä miksi mun aineen vaihdunta on pysynyt käynnissä silloin kun mulla on liikunnasta välipäivä. Koska mulla alkaa tulee noita haittoja? osaatko sanoa.
Minäkin nuoruudessa lihoin aloitettuani neuroleptit sun muut lääkitykset.
Joskus kolmekymppisenä, silloin vielä useampia lääkkeitä käyttävänä, päätin laihduttaa.
Mitä muutin elintavoissani ? Aloin käydä pitkillä kävelylenkeillä useamman kerran viikossa, katsoin, mitä söin, jätin kaikki herkut pois ( joskus toki namipäivä ), niin kyllä se paino putosi.
Se putosi kahdessa vuodessa 40 kiloa. Mutta kyllä siinä oli pidettävä itsekuri yllä, ettei alkanut lipsumaan koko juttu.
Lihominen taisi aiemmin tapahtua lääkkeet aloitettuani siitä syystä, kun en paljoa liikkunut, lähinnä makasin tai istuin, söin epäterveellisesti, myös erilaisia herkkuja, käytin myös aika runsaasti alkoholia.
Liikkuminen ja oikea ruokavalio auttaa aika pitkälle.
Tosin lääkkeet hidastavat aineenvaihduntaa, josta aiheutuu myös ummetusta. Ja kun suoli ei toimi kunnolla, hajoaa jotkut systeemit ravinnostakin ehkä väärällä tavalla elimistöön.
Liikunta tosin parantaa aineenvaihduntaa. Ja jos on ummetusta, sitä olisi hyvä hoitaa. Ihan ykkönen on, että muistaa juoda vettä riittävästi, suolisto tarvitsee sitä.
- Anonyymi
Neuroleptien NNT 6-10, mitä pidempään niitä käyttää niin sitä heikompitehoisia ne ovat psykoosioireiden hoidossa. NNT tarkoittaa, että pitää hoidtaa 6-10 potilasta, että yksi hyötyy. Hoidon vasteen kriteerit vaihtelevat, mutta oikeasti riittävän vasteen kriteerit ovat skitsofrenian lääkehoitoa tavanomaisesti paljon matalammat kuin esimerkiksi masennuksen hoidossa -vasteeksi riittää, että oireet laskevat vain 20 % lähtötasosta, vaikka lääkkeet ovat sivuvaikutuksiltaan paljon vaarallisempia keskimäärin kuin masennuslääkkeet.
Esimerkiksi laajan meta-analyysin Sixty Years of Placebo-Controlled Antipsychotic Drug Trials in Acute Schizophrenia: Systematic Review, Bayesian Meta-Analysis, and Meta-Regression of Efficacy Predictors tällaisen minimaalisen vasteen saavutti 51 % skitsofreenikoista, eli noin puolet ei saavuta edes minmaalista vastetta. Hyvän vasteen eli 50% laskun saavutti vain 23 %. NNT lasketaan kaavalla 1/koeryhmän vaste-kontrolliryhmän vaste, eli tässä tapauksessa esimerkiski 1(0.23-0.14) = 11,1 eli NNT on hyvälle vasteelle skitsofrenian hoidossa 11. Pitää hoitaa 11 potilasta, jotta yksi hyötyy. NNH eli number needed to harm on neurolepteille merkittävän painonnousun osalta 6-20, ekstrapyramidaalisille oireille 6-8, kuolemalle 23-500 riippuen henkilön kunnosta ja iästä jne. Näille sivuoireille altistuvat myös ne 77 % potilasita, jotka eivät hyödy lääkkeistä hyvällä vasteella mitattunja 49 %, jotka eivät hyödy edes vaatimattomalla minimaalisella tasolla mitattuna.- Anonyymi
Mulla ei ole skitsofreniaa vaan mulla on univaikeuksia. Mun psykoosilääkkeet on siis unettomuuteen. Mä voin muuten tosi hyvin ja olen terve. Niin koska mä alan lihomaan kun mä pidän itsestäni huolta. Syön terveellisesti ja monipuolisesti, harrastan liikuntaa ja nukun hyvin. Niin milloin mä alan siis lihomaan noista neurolepteistä. Unettomuus ei johdu psykoosista vaan elämään kuuluvista asioista jotka herättää terveessä ihmisessä tunteita ja reaktioita.
- Anonyymi
Kysyn vielä että onko nämä seuraavat psykoosin oireita : opiskelut loppusuoralla ja tulevaisuus pelottaa koska henkilö tietää ettei täytä yhteiskunnan vaatimuksia työelämässä, unen saanti ongelmia kun henkilön yksiö sijaitsee yökerhon vieressä ja basso tulee ikkunasta läpi jolloin unen saannista ei tule mitään vaikka on korvatulpat. Onko nämä psykoosin oireita eli opiskelija ei saa miettiä työelämän vaatimuksia ja yökerhon basson jytkeessä pitäisi kyetä nukkumaan. Jos nämä ei saa vaikuttaa mielenterveyteen niin sitten minulla on varmaan psykoosi.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mulla ei ole skitsofreniaa vaan mulla on univaikeuksia. Mun psykoosilääkkeet on siis unettomuuteen. Mä voin muuten tosi hyvin ja olen terve. Niin koska mä alan lihomaan kun mä pidän itsestäni huolta. Syön terveellisesti ja monipuolisesti, harrastan liikuntaa ja nukun hyvin. Niin milloin mä alan siis lihomaan noista neurolepteistä. Unettomuus ei johdu psykoosista vaan elämään kuuluvista asioista jotka herättää terveessä ihmisessä tunteita ja reaktioita.
Unettomuuteen en ovat vielä heikkotehoisempia. Esimerkiksi Atypical antipsychotics for insomnia: a systematic review mukaan näyttö antipsykoottien tehosta unettomuuden hoidossa on erittäin heikkolaatuista, ja niiden käyttöä unettomuuden hoidossa tulisi välttää:
"Very low quality evidence suggests that quetiapine does not significantly improve sleep parameters compared with placebo in primary insomnia, despite a trend towards clinical improvements. Atypical antipsychotics should be avoided in the first-line treatment of primary insomnia until further evidence is available." - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jatka samaan malliin, tuskin alat lihomaan, kun et ole tähänkään mennessä lihonut.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kysyn vielä että onko nämä seuraavat psykoosin oireita : opiskelut loppusuoralla ja tulevaisuus pelottaa koska henkilö tietää ettei täytä yhteiskunnan vaatimuksia työelämässä, unen saanti ongelmia kun henkilön yksiö sijaitsee yökerhon vieressä ja basso tulee ikkunasta läpi jolloin unen saannista ei tule mitään vaikka on korvatulpat. Onko nämä psykoosin oireita eli opiskelija ei saa miettiä työelämän vaatimuksia ja yökerhon basson jytkeessä pitäisi kyetä nukkumaan. Jos nämä ei saa vaikuttaa mielenterveyteen niin sitten minulla on varmaan psykoosi.
Ei sulla ole psykoosia.
Sitten olisi psykoosi, jos luulisit, että nuo meluhäiriöt, ja työelämän vaatimukset aiheuttaisivat psykoosin.
Sulla on normaali mielenterveys, kun ymmärrät nuo asiat.
Ainoa, että kyselet vähän typeriä. Vaikka toki kaikkea saa kysyä, siinä ei mitään pahaa ole. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Unettomuuteen en ovat vielä heikkotehoisempia. Esimerkiksi Atypical antipsychotics for insomnia: a systematic review mukaan näyttö antipsykoottien tehosta unettomuuden hoidossa on erittäin heikkolaatuista, ja niiden käyttöä unettomuuden hoidossa tulisi välttää:
"Very low quality evidence suggests that quetiapine does not significantly improve sleep parameters compared with placebo in primary insomnia, despite a trend towards clinical improvements. Atypical antipsychotics should be avoided in the first-line treatment of primary insomnia until further evidence is available."Kyllä minulla auttoi neuroleptit nukkumisessa, olisin voinut nukkua päivin. öin, 24/7, jatkuva väsymystila ja aivosumu oli päällä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Miksi luulet tietäväsi, ettet täyttäisi yhteiskunnan vaatimuksia työelämässä ?
Sitä ei voi tietää etukäteen, ensin on kokeiltava. Eikä kannata hommata sellaista työtä, joka olisi liian vaativaa, vaan omaa osaamistasoa vastaavaa.
Ehkä et vain luota ja usko itseesi, opettele tykkäämään itsestäsi sellaisena kuin olet. Se riittää.
- Anonyymi
Itselleni ainakin tuli painoa lisää noin lähes 30 kiloa käyttäessäni neuroleptejä.
Mutta paitsi ilmeisten huonojen vaikutusten lisäksi, myös neuroleptien mahdollisesti muiden aiheuttamien sairauksien puhkeamisen takia lopetin niiden käytön noin 20 vuoden jälkeen.- Anonyymi
Eli kun muilla ei sokeri-ja rasvaaineenvaihdunta toiminut niin mullakaan ei voi toimia. Ja koska mulla on neuroleptit niin mun pitäis syödä yli kulutuksen. Koska syön neuroleptejä niin en saa pitää terveydestäni huolta. Eli kun toiset eivät voi hillitä nälkäänsä niin se tarkoittaa etten mä saa huolehtia ruokavaliosta ja harrastaa liikuntaa. Haluan kysyä oletteko koskaan käyneet ravitsemusterapeutilla hakemassa ravinto-oppia jos kerta jatkuva syöminen ei poista nälkää? Kyllä se kuitu ja proteiini poistaa nälkää. Mä en voi sille mitään jos teillä ei ruokavalio ole auttanut. Mutta turha syyttää mua valehtelijaksi kun mun paino ei nouse lääkkeistä eikä lääkkeet kerää muhun nestettä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Eli kun muilla ei sokeri-ja rasvaaineenvaihdunta toiminut niin mullakaan ei voi toimia. Ja koska mulla on neuroleptit niin mun pitäis syödä yli kulutuksen. Koska syön neuroleptejä niin en saa pitää terveydestäni huolta. Eli kun toiset eivät voi hillitä nälkäänsä niin se tarkoittaa etten mä saa huolehtia ruokavaliosta ja harrastaa liikuntaa. Haluan kysyä oletteko koskaan käyneet ravitsemusterapeutilla hakemassa ravinto-oppia jos kerta jatkuva syöminen ei poista nälkää? Kyllä se kuitu ja proteiini poistaa nälkää. Mä en voi sille mitään jos teillä ei ruokavalio ole auttanut. Mutta turha syyttää mua valehtelijaksi kun mun paino ei nouse lääkkeistä eikä lääkkeet kerää muhun nestettä.
Kyllä minunkin neuroleptistä on ollut hyötyä. Ei painonnousua. Toki annos on ollut pieni.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kyllä minunkin neuroleptistä on ollut hyötyä. Ei painonnousua. Toki annos on ollut pieni.
Siis lisääkö ne neuroleptit ruokahalua vielä seuraavana päivänä,kun otat lääkkeet illalla. Niin lisääkö ne lääkkeet sun ruokahalua kun sä nukut. Koska mä en ole koskaan myöhään illalla syönyt niin mä en oikein tiedä tätä lääkkeiden ruokahalun lisääntymistä. Kun mä otan lääkkeet niin mä nukun aamuun asti. Mua kiinnostaa miten se ruokahalu lisääntyy yön aikana ja nukkuessa. Koska mun on vaikea käsittää tätä yhtälöä että ihminen nukkuu ja samalla sun keho huutaa nälkää. Koska mulla ei ole tästä kokemusta niin haluisin tietää miten yöllä nukkuessa se ruokahalun lisääntyminen näkyy ja miltä se tuntuu nukkuessa.
Mä kysyin kaksi vuotta sitten ylilääkäriltä kun mulla on psykoosilääkkeet unettomuuteen että miten ne lääkkeet estää psykoosin yöllä kun ihminen nukkuu.Mutta mä en ole saanut siihen vieläkään vastausta. Että psykoosia ei voi tulla päivällä ja sitä ei ehkäistä päiväaikaan vaan sitä ehkäistään kun ihminen nukkuu.Reseptissä lukee psykoosin estoon.Mä en ole löytänyt vastausta että miksi se psykoosilääke otetaan ennen nukkumaan menoa illalla. Joku viisas vois kertoa miksi se psykoosin esto ajoittuu nukkumisen aikaan. Onko siitä lääkkeestä isompi hyöty ja vaikuttaako se paremmin kun se otetaan juuri ennen nukkumaan menoa?Kiitos jos joku vois vastata tähän. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Siis lisääkö ne neuroleptit ruokahalua vielä seuraavana päivänä,kun otat lääkkeet illalla. Niin lisääkö ne lääkkeet sun ruokahalua kun sä nukut. Koska mä en ole koskaan myöhään illalla syönyt niin mä en oikein tiedä tätä lääkkeiden ruokahalun lisääntymistä. Kun mä otan lääkkeet niin mä nukun aamuun asti. Mua kiinnostaa miten se ruokahalu lisääntyy yön aikana ja nukkuessa. Koska mun on vaikea käsittää tätä yhtälöä että ihminen nukkuu ja samalla sun keho huutaa nälkää. Koska mulla ei ole tästä kokemusta niin haluisin tietää miten yöllä nukkuessa se ruokahalun lisääntyminen näkyy ja miltä se tuntuu nukkuessa.
Mä kysyin kaksi vuotta sitten ylilääkäriltä kun mulla on psykoosilääkkeet unettomuuteen että miten ne lääkkeet estää psykoosin yöllä kun ihminen nukkuu.Mutta mä en ole saanut siihen vieläkään vastausta. Että psykoosia ei voi tulla päivällä ja sitä ei ehkäistä päiväaikaan vaan sitä ehkäistään kun ihminen nukkuu.Reseptissä lukee psykoosin estoon.Mä en ole löytänyt vastausta että miksi se psykoosilääke otetaan ennen nukkumaan menoa illalla. Joku viisas vois kertoa miksi se psykoosin esto ajoittuu nukkumisen aikaan. Onko siitä lääkkeestä isompi hyöty ja vaikuttaako se paremmin kun se otetaan juuri ennen nukkumaan menoa?Kiitos jos joku vois vastata tähän.Siis mulla ei ole ollut pitkiä valvomisia koskaan ,aina joku unilääke on auttanut. Mutta mä inhoon valvomista ja sitä että uni ei tule. Voi olla kun 25 vuotta on käyttänyt unettomuuteen lääkkeitä ettei luontainen unen saanti enää onnistu. Kun puhutaan että valvominen aiheuttaa psykoosia . Nyt ei ole kyse päivätolkulla valvomisesta vaan ongelmista saada unta. Mä olen viime syksyn jälkeen kokenut normaalin väsymyksen mutta se ei riitä nukahtamiseen ja se on nukahtaminen on se ongelma mulla. Mua ei vaivaa heräämiset vaan kertakaikkiaan se nukahtaminen. Sitten kun nukahdan niin sitten myös nukun. Yleensä menen nukkuu kymmenen jälkeen mutta viime päivänä ollut tarve täällä kirjoittaa myöhään. Mutta nyt nukkumaan niin herää aamulla pirteänä.Kun lääkkeitä vähennetty niin ne ei enää vaikuta 12 tuntia. 7-8 tuntia riittää.
- Anonyymi
Mulla oli abilify. Teki namin himoa.bja shoppailuhimoa. Siksi vaihdettiin.
Nyt on Latuda ja se on painoneutraali.
Olen vaan lihonut, kun en osaa syödä oikein. - Anonyymi
Yksi syy, miksi neuroleptit lihottaa, on niiden lamaava vaikutus. Liian suurella annoksella ihminen jää sänkypotilaaksi ja lihoaa. Liian usein akuuttia psykoosia varten määrätty suuri annos jää osaston jälkeen päälle, varsinkin jos potilas itse ei pyydä annoksen vähentämistä. tosin vaikka pyytäisikin, eipä sitä annosta välttämättä kevennetä avohoidossa. Jolloin ainoa vaihtoehto on itse vähentää annosta. Metaboliaan hyvinkin moni lääke kyllä vaikuttaa hidastamalla aineenvaihduntaa.
- Anonyymi
Minulla oli aikoinaan Olanzapiini käytössä, meni 30 mg/vrk.
Osastolla oli otettu joku verikoe, josta näki vaikuttavan aineen määrän veressä. Arvo oli yli jonkun viiterajan, eli lääkeainetta oli liikaa veressä. Siltikään osastonlääkäri ei vähentänyt lääkkeen annostusta, vaan käytin sitä vielä monta vuotta sen verikoetuloksen jälkeen yhtä isolla annoksella. - Anonyymi
Kun neurolepti on unilääkkeenä ja se tuo unen niin miten sen neuroleptin pitäis vaikuttaa unilääkkeenä jos se ei saa lamauttaa? Mä en nyt ymmärrä edelleenkään miten ihminen lihoo kun se nukkuu? voisitko kertoa tämän lihomisen nukkumisen aikana. kiitos
- Anonyymi
Miksen minä ole jäänyt sänkypotilaaksi ja lihonut? mikä vika minussa on kun minä en ole lihonut . Mikä hitto mussa on vikana kun mä käyn päivän aikana useasti ulkoilemassa. Mikä mussa on vikana koska mulla ei neuroleptit lamaa. mussa on jotain vikaa koska mulla ei ole tollasta vaikutusta.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Miksen minä ole jäänyt sänkypotilaaksi ja lihonut? mikä vika minussa on kun minä en ole lihonut . Mikä hitto mussa on vikana kun mä käyn päivän aikana useasti ulkoilemassa. Mikä mussa on vikana koska mulla ei neuroleptit lamaa. mussa on jotain vikaa koska mulla ei ole tollasta vaikutusta.
Tuskin sinussa mitään kummempaa vikaa on.
Ole tyytyväinen itseesi, sinulla vaikuttaa olevan kuitenkin terveelliset elintavat.
Moni voisi jopa olla kateellinen, kun ei itse jaksa ja viitsi. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kun neurolepti on unilääkkeenä ja se tuo unen niin miten sen neuroleptin pitäis vaikuttaa unilääkkeenä jos se ei saa lamauttaa? Mä en nyt ymmärrä edelleenkään miten ihminen lihoo kun se nukkuu? voisitko kertoa tämän lihomisen nukkumisen aikana. kiitos
Ihminen lihoo ajan myötä, jos lihoo. Ei sitä edes tiedä, nouseeko se paino yöaikaan vai päiväaikaan, kun se tapahtuu pikkuhiljaa.
On todella harvinaista, että ihminen lihoisi yhden yön aikana.
Ja totta kai on vain hyvä, että unilääkkeeksi otettu lääke lamauttaa, koska se on tarkoituskin, että pystyisi nukkumaan.
Neuroleptit vain joskus väsyttävät vielä päivälläkin. Tosin se voi olla myös annostuksesta kiinni, meneekö lääkettä paljon vai vähemmän. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tuskin sinussa mitään kummempaa vikaa on.
Ole tyytyväinen itseesi, sinulla vaikuttaa olevan kuitenkin terveelliset elintavat.
Moni voisi jopa olla kateellinen, kun ei itse jaksa ja viitsi.Miksi minua syytetään trollksi koska minä en liho ja turpoa neurolepteistä. Niin olenkin tyytyväinen mutta miksi mua pitää syyttää trolliksi ja valehtelijaksi. Kaikki syyttää lääkkeitä lihomisesta vaikka syypää on siinä mitä syöt. Jos ei ole itsehillintää niin se ei ole mun vika ja jos ei osaa hakea ravintoneuvontaa niin ei se ole minun vika.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ihminen lihoo ajan myötä, jos lihoo. Ei sitä edes tiedä, nouseeko se paino yöaikaan vai päiväaikaan, kun se tapahtuu pikkuhiljaa.
On todella harvinaista, että ihminen lihoisi yhden yön aikana.
Ja totta kai on vain hyvä, että unilääkkeeksi otettu lääke lamauttaa, koska se on tarkoituskin, että pystyisi nukkumaan.
Neuroleptit vain joskus väsyttävät vielä päivälläkin. Tosin se voi olla myös annostuksesta kiinni, meneekö lääkettä paljon vai vähemmän.Kyllä voi väsyttää mutta ei se ole peruste syödä epäterveellisesti koska väsyttää. Siksi on hyvä kertoa hoitajalle tästä niin voidaan lääkkeen annos pienentää tai jopa vaihtaa lääkeet tuomaan unta. Ohan siinäkin eroa mitkä vaikuttaa unen saantiin. Onko taustalla esim stressi vai ympäristö. Sulla voi olla asiat hyvin mutta sä et voi nukkua koska ympäristössä on melua. Itse asuin yökerhon läheisyydessä ja minulle määrättiin psykoosilääkeet koska imovane ei enää riittänyt. Vaikka mulla oli psykoosilääkkeet ja korvatulpat niin pääsin nukkumaan aamu neljän jälkeen kun yökerho meni kiinni. Muutin kerrostalolähiöön ja rauhalliseen taloyhtiöön. Elämästä puuttui murheet ja stressi. Ympäristö oli hiljainen. Silti lääkitys pysyi samana. No mulla ei ollut kyllä mitään hoitosuhdettakaan. 16 vuoden jälkeen mietin tätä lääkkeiden käyttöä. Söin niitä sen takia koska kilttinä ihmisenä noudatan sääntöjä ja ohjeita. Kun16 vuoteen ei ollut päivärytmiä niin halusin muutosta. Ja vajaa 10 vuotta eri ympäistö. Sen takia viime syksystä lääkkeiden purku. Väsymyksen poistuminen. Päivärytmi johon kuuluu aamupala. Silloin kun oli lääkepöhnä niin heräsin iltapäivällä. Kukaan ei voi pakottaa sua syömään unilääkkeitä. Potilas itse yleensä haluaa unilääkkeitä ja hakee siihen apua. Mutta tietääkseni kukaan ei pakota sua siihen.
- Anonyymi
Omakohtainen kokemus että kunnalliseen mielenterveystoimistoon ei pääse edes juttelemaan ellei aloita mielialalääkkeitä automaattisesti ja tämä oli Jyväskylässä.
- Anonyymi
Onko sulla mahdollisuus mennä juttelee kriisikeskukseen tai netissä on maksuttomia palveluja joissa voit kirjoitella tukihenkilön kanssa sekä yksilöchatissa ja/tai ryhmächateissa. Netissä on monia maksuttomia tukipalveluja. Niitä kannattaa myös käyttää tai edes kokeilla.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 2169242
En löydä sinua
En löydä sinua täältä, etkä sinä varmaankaan minua. Ennen kirjoitin selkeillä tunnisteilla, nyt jätän ne pois. Varmaan k266048- 1034908
- 614858
- 863960
Miten mä olisin
Rohkeampi lähestymään häntä. En tiedä. En osaa nykyään edes tikusta tehdä asiaa vaan käyttäydyn päin vastoin välttelen.753500- 583457
Ne oli ne hymyt
Mitä vaihdettiin. Siksi mulla on taas niin järjetön ikävä. Jos haluat musta eroon päästä niin älä huomioi mua. Muuten kä262926Anteeksi kun käyttäydyn
niin ristiriitaisesti. Mä en usko että haluaisit minusta mitään, hyvässä tapauksessa olet unohtanut minut. Ja silti toiv592911- 432701