Parkkipaikalla väistetään oikealta tulevaa, mutta...

Anonyymi-ap

Väistämisvelvollisuus parkkipaikalla riippuu täysin parkkipaikasta ja on parkkipaikkakohtainen asia.

Prisman parkkipaikalla tapahtui outo kolari – Poliisihallitus arvioi, menikö sakko väärälle kuskille
https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/b737a4c5-5752-492f-a7d9-d108c2f8c46f

Jos parkkipaikan "pääväylä" on eriarvoisessa asemassa, niin se lasketaankin eriarvoiseksi "päätieksi" ja parkkipaikalta tuleva väistää tullessa tielle. Tuossa Tampereen tapauksessa kyseessä saattaa kenties olla Linnainmaan Prisma, jonka parkkipaikan läpi kulkevat kaupungin viralliset tiet (Liikekatu ja Länkinotkonraitti).

https://maps.app.goo.gl/NXGx6weYy422NCoo7

Molemmilta puolilta teitä on siis parkkipaikat ja tullessa niiltä tielle, niin pitää väistää tiellä ajavia. Koko parkkialue ei Linnainmaan Prisman tapauksessa ole samanarvoinen, vaan sen halkaisevat nuo viralliset tiet.

99

901

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Itse väistän aina poistuessani tuollaiselle kokoamisväylälle. Ihan oman turvallisuuden takia.

      • Anonyymi

        Ei ole niin kiire, ettenkö ottaisi iisisti parkkipaikoilla. Väistän jos näyttää siltä, että muuten kolahtaa.


      • Anonyymi

        Parkkipaikalla ja pihoilla ja huoltoasemilla väistää aina vasemmalta tuleva ellei liikennemerkit toisin osoita. Ruudusta ja esim. bensiini mittarilta lähtevä väistää aina muita. Vaikka vasemmalta tuleva ajaa leveämpää väylää mitä oikealta tuleva ajaa, silti väistää vasemmalta tuleva. Ellei liikennemerkit toisin osoita.


        Ruudusta lähtevä väistää aina muuta liikennettä. Mutta kuinka on, jos joku peruuttaa ruutuun? Kun taas lähtevä auto jos on samassa asennossa mitä on ruutuun peruttava on silloin ruudusta lähtevä väistää muita, kun taas ruutuun peruuttavaa väistävät väylää kulkevat autot.

        Pitää muistaa että päälleajo oikeutta ei ole. Eikä tahallaan kannata ajaa kolaria, vaikka olisit syytön. Koska se tietää ylimääräistä juoksemista näytöillä ja korjaamo aikoja varaamisina ja korjaamolle viemisin. Sijaisautosta saat tapella vastapuolen vakuutusyhtiön kanssa. Ja joudut maksamaan 5%. Plus polttoaine.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Parkkipaikalla ja pihoilla ja huoltoasemilla väistää aina vasemmalta tuleva ellei liikennemerkit toisin osoita. Ruudusta ja esim. bensiini mittarilta lähtevä väistää aina muita. Vaikka vasemmalta tuleva ajaa leveämpää väylää mitä oikealta tuleva ajaa, silti väistää vasemmalta tuleva. Ellei liikennemerkit toisin osoita.


        Ruudusta lähtevä väistää aina muuta liikennettä. Mutta kuinka on, jos joku peruuttaa ruutuun? Kun taas lähtevä auto jos on samassa asennossa mitä on ruutuun peruttava on silloin ruudusta lähtevä väistää muita, kun taas ruutuun peruuttavaa väistävät väylää kulkevat autot.

        Pitää muistaa että päälleajo oikeutta ei ole. Eikä tahallaan kannata ajaa kolaria, vaikka olisit syytön. Koska se tietää ylimääräistä juoksemista näytöillä ja korjaamo aikoja varaamisina ja korjaamolle viemisin. Sijaisautosta saat tapella vastapuolen vakuutusyhtiön kanssa. Ja joudut maksamaan 5%. Plus polttoaine.

        Huono provokaatioyritys. Pinnistä, pinnistä, niin ehkä syntyy parempaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Parkkipaikalla ja pihoilla ja huoltoasemilla väistää aina vasemmalta tuleva ellei liikennemerkit toisin osoita. Ruudusta ja esim. bensiini mittarilta lähtevä väistää aina muita. Vaikka vasemmalta tuleva ajaa leveämpää väylää mitä oikealta tuleva ajaa, silti väistää vasemmalta tuleva. Ellei liikennemerkit toisin osoita.


        Ruudusta lähtevä väistää aina muuta liikennettä. Mutta kuinka on, jos joku peruuttaa ruutuun? Kun taas lähtevä auto jos on samassa asennossa mitä on ruutuun peruttava on silloin ruudusta lähtevä väistää muita, kun taas ruutuun peruuttavaa väistävät väylää kulkevat autot.

        Pitää muistaa että päälleajo oikeutta ei ole. Eikä tahallaan kannata ajaa kolaria, vaikka olisit syytön. Koska se tietää ylimääräistä juoksemista näytöillä ja korjaamo aikoja varaamisina ja korjaamolle viemisin. Sijaisautosta saat tapella vastapuolen vakuutusyhtiön kanssa. Ja joudut maksamaan 5%. Plus polttoaine.

        "Mutta kuinka on, jos joku peruuttaa ruutuun? "

        Peruuttava on velvollinen väistämään muita. Niin sanoo laki, mutta toki kohteliaisuus on sallittua ja suotavaa, kun joku peruuttaa parkkiruutuun.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Parkkipaikalla ja pihoilla ja huoltoasemilla väistää aina vasemmalta tuleva ellei liikennemerkit toisin osoita. Ruudusta ja esim. bensiini mittarilta lähtevä väistää aina muita. Vaikka vasemmalta tuleva ajaa leveämpää väylää mitä oikealta tuleva ajaa, silti väistää vasemmalta tuleva. Ellei liikennemerkit toisin osoita.


        Ruudusta lähtevä väistää aina muuta liikennettä. Mutta kuinka on, jos joku peruuttaa ruutuun? Kun taas lähtevä auto jos on samassa asennossa mitä on ruutuun peruttava on silloin ruudusta lähtevä väistää muita, kun taas ruutuun peruuttavaa väistävät väylää kulkevat autot.

        Pitää muistaa että päälleajo oikeutta ei ole. Eikä tahallaan kannata ajaa kolaria, vaikka olisit syytön. Koska se tietää ylimääräistä juoksemista näytöillä ja korjaamo aikoja varaamisina ja korjaamolle viemisin. Sijaisautosta saat tapella vastapuolen vakuutusyhtiön kanssa. Ja joudut maksamaan 5%. Plus polttoaine.

        Kauppojen, huoltoasemien ja vastaavien liikekeskuksien pihat ovat teitä. Normaalit väistämissäännöt ovat voimassa teillä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kauppojen, huoltoasemien ja vastaavien liikekeskuksien pihat ovat teitä. Normaalit väistämissäännöt ovat voimassa teillä.

        Ajoneuvolla on väistettävä oikealta lähestyvää ajoneuvoa ellei 2–4 momentissa toisin säädetä.


      • Anonyymi

        Tuo aiempi liittyy siis 24 § Väistäminen.


    • Anonyymi

      Joo eipä noissa oikein voi muuta kuin edetä varovasti niin ettei törmäile muihin, kun tilanne on kuitenkin jossain määrin epämääräinen, niin kuin tuosta linkitetystä tapauksestakin näkyy. Edes eri oikeusasteet eivät ole samaa mieltä, kenen olisi pitänyt väistää.

    • Anonyymi

      Liikenteessä kuskin pitää suunnilleen sekunnissa tehdä päätös kenen kuuluu väistää. Ja jos oikeudessa ei lakitietäjät saa edes asiaan selvyyttä, niin olisko ehkä syytä jotenkin selkeyttää noiden parkkialueiden tilannetta?

      • Anonyymi

        Siksi liikenteessä onkin velvoite sovittaa nopeus tilanteisiin sopivaksi.


    • Anonyymi

      Tässä poliisin uutisointia aiheesta:

      https://poliisi.fi/-/poliisi-muistuttaa-pysakointialueiden-vaistamissaannoista

      Itse kun olen ajanut kaupan kokoojaväylää ja parkkipaikalta oikealta tuleva on pysähtynyt väistääkseen, niin olen kyllä ajanut varovasti ensin enkä jäänyt neuvottelemaan/ viittoilemaan asiasta. Mutta se on siis näemmä väärin. Tuossa IL:n tapauksessa jos tosiaan on ollut vain merkki E4.2 (ajoneuvojen sijoitus pysäköintipaikalla), niin silloinhan molemmat autoilijat ovat kai jo parkkialueen sisällä, joten tapaus on vieläkin selkeämpi.

      • Anonyymi

        Omasta etuaj-oikeudesta saa luopua. Ei ole lain mukaan kiellettyä. Jos joku niin tekee, niin pitää itse varovasti edetä, ettei se toinen sitten yhtä-äkkiä muuta mieltään ja ajaa päin.


      • Anonyymi

        Minä väistän aina oikealta tulevaa


    • Anonyymi

      Ihanaa kun nämä Iltapaskojen jutut pitää aina ensimmäisenä linkittää Suoleen kun ei itse keksi mitään?

      • Anonyymi

        Tee joku oikein hyvä keskustelunavaus, niin päästään juttelemaan oikein kunnolla.


    • Anonyymi

      Pointti on siis jollain tapaa eriarvoiset väylät. Jutun yhden kuvan kuvatekstissä mainitaan seuraavaa:

      "Kuva toisen liikekeskuksen pysäköintialueelta, jonka reunoilla kulkee kokoojaväylä. Väylällä ei ole nimeä, mutta se on erotettu parkkipaikoista korotuksin ja istutuksin. Lisäksi väylän yli kulkee suojateitä."

      Tuollaisesta pitäisi pystyä tulkitsemaan, että väylä on eriarvoisessa asemassa suhteessa niihin vähäarvoisempiin väyliin, jonka yhteydessä parkkiruudut sijaitsevat. Väitän, että aika harva katselee istutuksia tai reunakivityksiä sillä mielellä ja siksi on syytä aina varoa parkkipaikoilla.

      • Anonyymi

        Niin ja lainauksen yhteydessä sanotaan, että KKO:n mukaan väylät ovat tasa-arvoisia, eivät eroarvoisia. Istutuksilla ja reunakivityksillä ei ole tuossa merkitystä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin ja lainauksen yhteydessä sanotaan, että KKO:n mukaan väylät ovat tasa-arvoisia, eivät eroarvoisia. Istutuksilla ja reunakivityksillä ei ole tuossa merkitystä.

        Aloituksessa mainitussa Linnainmaan Prisman tapauksessa parkkipaikan läpi kulkevat kaupungin viralliset tiet. Ero on, että väylillä on nimet. Nimet ilmeisesti muuttavat tilannetta?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aloituksessa mainitussa Linnainmaan Prisman tapauksessa parkkipaikan läpi kulkevat kaupungin viralliset tiet. Ero on, että väylillä on nimet. Nimet ilmeisesti muuttavat tilannetta?

        Ovathan nuo nyt muutenkin "ylempiarvoisia" teitä, koska ne eivät ole vain pysäköintialueen käytössä, vaan niitä pitkin pääsee myös mm. asuntoalueelle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ovathan nuo nyt muutenkin "ylempiarvoisia" teitä, koska ne eivät ole vain pysäköintialueen käytössä, vaan niitä pitkin pääsee myös mm. asuntoalueelle.

        Eivät aloituksessa mainitut Liikekatu ja Länkinotkonraitti minnekään asuinalueille vie. Ne kulkevat parkkipaikan läpi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eivät aloituksessa mainitut Liikekatu ja Länkinotkonraitti minnekään asuinalueille vie. Ne kulkevat parkkipaikan läpi.

        ? Kun seurasin tietä aloituksen linkin kohdasta eteenpäin, niin kyllä sieltä Liikekadun suunnalta vaan asuintaloja tuli vastaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        ? Kun seurasin tietä aloituksen linkin kohdasta eteenpäin, niin kyllä sieltä Liikekadun suunnalta vaan asuintaloja tuli vastaan.

        Tulee siellä taloja vastaan, mutta kadun nimi vaihtuu ennen niitä taloja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tulee siellä taloja vastaan, mutta kadun nimi vaihtuu ennen niitä taloja.

        Silti ko. kadut eivät ole vain parkkipaikalle menoon tai sieltä poistumiseen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Silti ko. kadut eivät ole vain parkkipaikalle menoon tai sieltä poistumiseen.

        Niitä pitkin voi siirtyä parkkipaikalla paikasta toiseen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niitä pitkin voi siirtyä parkkipaikalla paikasta toiseen.

        Tai ajaa läpi asunnolleen käymättä ollenkaan parkkialueella.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tai ajaa läpi asunnolleen käymättä ollenkaan parkkialueella.

        Silloin poistutaan parkkialueelta ensin ja ajetaan asunnolle jotain muuta katua pitkin.


      • Anonyymi

        Nyt ollaan ottamassa pois kärkikolmioita myös risteyksistä. Vaikka risteys on tasa arvoinen. Kuinka vieras paikkakuntalainen tietää?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aloituksessa mainitussa Linnainmaan Prisman tapauksessa parkkipaikan läpi kulkevat kaupungin viralliset tiet. Ero on, että väylillä on nimet. Nimet ilmeisesti muuttavat tilannetta?

        "Aloituksessa mainitussa Linnainmaan Prisman tapauksessa parkkipaikan läpi kulkevat kaupungin viralliset tiet. Ero on, että väylillä on nimet. Nimet ilmeisesti muuttavat tilannetta?"

        Nämä ovat niitä ansoja mitä tehdään vieraan paikkakunnan autoilijoille,


    • Anonyymi

      Käsittääkeni sillä, onko jokin väylä "virallinen" ei ole merkitystä. Mutta olen itse jossakin keskusteluketjussa, joka koski tätä paikaa tulkinnut aiemmin, että tässä pääväylä on eriarvoinen pysäköitipaikoilta tuleviin liittymiin nähden. Siten pääväylää ajava on etuajo-oikeutettu. Se johtuu rakenteellisista tekijöistä.

      Paikka ei ole kuitenkaan kovinkaan selvä, joten varovaisuutta kannattanee kaikkien noudattaa alueella.

      • Anonyymi

        Aloituksessa lukee myös, että "KKO linjasi toisin".

        Jutussa lukee: "Teiden ominaisuuksia erottavat tekijät eivät ole olleet niin merkityksellisiä, että niiden perusteella voitaisiin päätyä sellaiseen johtopäätökseen, että tiet olisivat ilmeisen eriarvoisia, KKO:n ratkaisussa sanotaan."

        Korkeimman oikeuden mielestä rakenteelliset tekijät eivät olleet "tarpeeksi" merkittävät, vaikka sellaisia olikin. Parkkipaikan sisäinen väylä voi olla eriarvoinen, tai sitten ei, mutta mistään ei satavarmasti tiedä, kun ei ole mitään määritystä asialle.


      • Anonyymi

        ^ Korjaus: Aloituksen linkin takaa löytyvässä jutussa lukee...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aloituksessa lukee myös, että "KKO linjasi toisin".

        Jutussa lukee: "Teiden ominaisuuksia erottavat tekijät eivät ole olleet niin merkityksellisiä, että niiden perusteella voitaisiin päätyä sellaiseen johtopäätökseen, että tiet olisivat ilmeisen eriarvoisia, KKO:n ratkaisussa sanotaan."

        Korkeimman oikeuden mielestä rakenteelliset tekijät eivät olleet "tarpeeksi" merkittävät, vaikka sellaisia olikin. Parkkipaikan sisäinen väylä voi olla eriarvoinen, tai sitten ei, mutta mistään ei satavarmasti tiedä, kun ei ole mitään määritystä asialle.

        Tässä asiassa ei pitäisi turvautua pelkästään siihen, että autoilijoiden pitäisi rakenteellisista ratkaisuista tulkita, pidetäänkö väyliä eriarvoisina. Asia tulisi korjata siten, että pääväylälle tuleville väylille laitetaan stop-merkit. Ja mikäli merkkiä ei ole, on jokainen pippeli risteys tasa-arvoinen jolloin vasemmalta tuleva väistää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tässä asiassa ei pitäisi turvautua pelkästään siihen, että autoilijoiden pitäisi rakenteellisista ratkaisuista tulkita, pidetäänkö väyliä eriarvoisina. Asia tulisi korjata siten, että pääväylälle tuleville väylille laitetaan stop-merkit. Ja mikäli merkkiä ei ole, on jokainen pippeli risteys tasa-arvoinen jolloin vasemmalta tuleva väistää.

        Esim. tässä tapauksessa tulisi pirun paljon stop merkkejä asennettavaksi, jos haluttaisiin varmistaa, että tällä kokoajaväylällä on etuajo-oikeus.

        https://maps.app.goo.gl/TF6gH2wDhKBRpv1j7


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Esim. tässä tapauksessa tulisi pirun paljon stop merkkejä asennettavaksi, jos haluttaisiin varmistaa, että tällä kokoajaväylällä on etuajo-oikeus.

        https://maps.app.goo.gl/TF6gH2wDhKBRpv1j7

        No tuollainen kokoomaväylähän on selvästi parkkipaikkaa.
        Monessa kokoomaväylässä on korotetut suojatiet ja eroteltu parkkipaikka-aluesta korotetuilla kivetyksillä joissa monesti istutuksia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No tuollainen kokoomaväylähän on selvästi parkkipaikkaa.
        Monessa kokoomaväylässä on korotetut suojatiet ja eroteltu parkkipaikka-aluesta korotetuilla kivetyksillä joissa monesti istutuksia.

        Ko. kokoomaväylän alkupäässä on muuten kyltti, jossa pitkä valkoinen nuoli sinisellä pohjalla ja perässä P (onkohan tuo muuten virallinen liikennemerkki?). Viittaisi siihen, että katua pitkin pääsee pysäköintialueelle - jolloin kyseinen katu ei vielä olisi pysäköintialuetta?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ko. kokoomaväylän alkupäässä on muuten kyltti, jossa pitkä valkoinen nuoli sinisellä pohjalla ja perässä P (onkohan tuo muuten virallinen liikennemerkki?). Viittaisi siihen, että katua pitkin pääsee pysäköintialueelle - jolloin kyseinen katu ei vielä olisi pysäköintialuetta?

        Osoittaa juuri ongelman tulkinnoissa, kun ei ole mitään tarkkaa määritelmää asioille. Onko edes parkkipaikka, jos ei virallista liikennemerkkiä käytetä?

        Joka tolpan kohdalla on annetussa esimerkissä oma P-merkki, eli alkaako jokainen parkkialue erikseen vasta jokaisen tolpan kohdalta? Silloin kokoajaväylä ei olisi parkkialuetta.

        https://maps.app.goo.gl/fCEoCHvsHVi28nSK7


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Osoittaa juuri ongelman tulkinnoissa, kun ei ole mitään tarkkaa määritelmää asioille. Onko edes parkkipaikka, jos ei virallista liikennemerkkiä käytetä?

        Joka tolpan kohdalla on annetussa esimerkissä oma P-merkki, eli alkaako jokainen parkkialue erikseen vasta jokaisen tolpan kohdalta? Silloin kokoajaväylä ei olisi parkkialuetta.

        https://maps.app.goo.gl/fCEoCHvsHVi28nSK7

        Tuo parkkikenttä on kyllä niin yhtenäisen näköinen alue, että kokoojaväylä varmasti kuuluu parkkialueeseen (koko alueella on myös 20km/h nopeusrajoitus).

        Mielestäni olisi selkeintä, että pysäköintialue alkaisi aina vasta P-merkin jälkeen - jos kokoojaväylän halutaan kuuluvan siihen, niin silloin sen alussa olisi vaikka vähän isompi P-kyltti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Esim. tässä tapauksessa tulisi pirun paljon stop merkkejä asennettavaksi, jos haluttaisiin varmistaa, että tällä kokoajaväylällä on etuajo-oikeus.

        https://maps.app.goo.gl/TF6gH2wDhKBRpv1j7

        Vaihtoehto olisi se, että kaikki nuo risteykset ovat yksiselitteisesti tasa-arvoisia. Nyt tuollakin varmasti arvotaan, että onko nyt yksi väylä merkittävämpi kuin toinen ja onko oikealta tulevaa aina väistettävä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuo parkkikenttä on kyllä niin yhtenäisen näköinen alue, että kokoojaväylä varmasti kuuluu parkkialueeseen (koko alueella on myös 20km/h nopeusrajoitus).

        Mielestäni olisi selkeintä, että pysäköintialue alkaisi aina vasta P-merkin jälkeen - jos kokoojaväylän halutaan kuuluvan siihen, niin silloin sen alussa olisi vaikka vähän isompi P-kyltti.

        Tuo parkkikenttä on toki yhtenäisen näköinen alue, mutta silloinhan jokaisen rivin edessä oleva P-liikennemerkki on mielestäni turha. Nyt ne sekoittavat pakkaa, että alkaako jokainen pysäköintialue erikseen jokaisen P-liikennemerkin kohdalta. Yksi iso virallinen P-liikennemerkki alueen sisäänajojen kohdalla olisi selkeä asia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuo parkkikenttä on toki yhtenäisen näköinen alue, mutta silloinhan jokaisen rivin edessä oleva P-liikennemerkki on mielestäni turha. Nyt ne sekoittavat pakkaa, että alkaako jokainen pysäköintialue erikseen jokaisen P-liikennemerkin kohdalta. Yksi iso virallinen P-liikennemerkki alueen sisäänajojen kohdalla olisi selkeä asia.

        Ei sen merkin isokaan tarvi olla, kunhan on oikeassa paikassa;
        https://maps.app.goo.gl/wbtKxC2sFadgXjk96


      • Anonyymi

    • Anonyymi

      Parkkipaikka on tieksi laskettava/rinnastettava alue, jolla on liikennesäännöt ja liikennemerkit voimassa.

      Tieliikennelaissa tarkoitetaan: tiellä maantietä, katua, yksityistä tietä, moottorikelkkailureittiä tai muuta yleiselle liikenteelle tarkoitettua taikka yleisesti liikenteeseen käytettyä aluetta.

      Ajoneuvolla on väistettävä oikealta lähestyvää ajoneuvoa, ellei toisin säädetä.

    • Anonyymi

      Itse asuin ruotsissa lähes 10 vuotta ja siellä oli käytössä psygologinen ajo-oikeus.
      Ei siis virallisesti mutta käytännössä.
      Homma toimi siten että vähäisemmältä kadulta tai kääntyvä antoi tietä isommalla tai suoraan ajavalle.
      Homma toimi yllättävän hyvin eikä niissä tilanteissa alettu arpomaan että kuka on etuajo-oikeutettu.
      Jos vahinko sattui niin vastuukysymyket meni aika lailla niinkuin suomessakin, mutta vahinkoja sattui aika vähän kun yleensä se psygologinen väistämisevelvollisuus esti ne.

      Suomessa esiintyy myös psygologista väistämisvelvollisuutta ja useinmiten juurikin noissa parkkipaikoissa.
      Suoraa ajava luulee omaavansa etuajo-oikeuden ja oikealta (kääntyvä ja pienempi) pitää tiukasti kiinni oikeudestaan niin kolari on taattu.
      Mitäpä jo alettaisiin käyttää ruotsin tyylistä väistämiskäytäntöä?

      Siitä on jo yli 30 vuotta kun muutin takaisin suomeen mutta edelleen joissakin tilanteissa tulee esille tuo ruotsin väistämiskäytäntö ja nimenomaan niin että oikealta tullessani annan suoraa ajavan ajaa ensin.

    • Anonyymi

      Niin kuin asiaan liittyvistä lehtijutuista ja kommentoinnista näkyy, niin asia ei ole tosiaankaan selkeä, siitäkään huolimatta että monet ovat olevinaan asiasta niin kovin varmoja. Kuitenkin nämäkin varmasti asian tietävät ovat eri mieltä keskenään.

      Selkeä väistämisvelvollisuus olisi sellainen että se ymmärretään samalla tavalla kummankin törmäyskurssilla olevan ajokin kuskin päänupissa. Jos molemmat luottaa siihen että toisen pitää väistää, niin ei se homma oikein toimi. Usein toki sen verran ymmärretään varoa, ettei ihan kolariakaan tule, mutta jonkinlainen riski siinä aina on. Ja vähintäänkin mieli pahoitetaan, kun joudutaan toisen tunarin takia jarruttamaan.

      • Anonyymi

        Selkeä asia on kuitenkin se, että huoltoasemien, kauppojen ja vastaavien liikekeskuksien pihat ovat teitä. Normaalit väistämissäännöt ovat voimassa teillä, ellei väistämisvelvollisuuden osalta ole toisin osoitettu, kuten esim. väistämiseen velvoittava liikennemerkki.

        Tieliikennelain tien määritelmä vahvistaa asian. Löytyy myös ihan korkeimman oikeuden ratkaisu asiasta. Tien määritelmä ei ole kovin paljon ajan saatossa muuttunut, etteikö tuo oikeuden ratkaisu päde edelleen.

        "Huoltoaseman piha katsottiin yleisesti liikenteeseen käytetyksi alueeksi, jossa tapahtuvaan liikenteeseen oli sovellettava tieliikennelakia ja sen nojalla annettuja säännöksiä."

        KKO:1967-II-55
        https://finlex.fi/fi/oikeuskaytanto/korkein-oikeus/ennakkopaatokset/1967/II-55


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Selkeä asia on kuitenkin se, että huoltoasemien, kauppojen ja vastaavien liikekeskuksien pihat ovat teitä. Normaalit väistämissäännöt ovat voimassa teillä, ellei väistämisvelvollisuuden osalta ole toisin osoitettu, kuten esim. väistämiseen velvoittava liikennemerkki.

        Tieliikennelain tien määritelmä vahvistaa asian. Löytyy myös ihan korkeimman oikeuden ratkaisu asiasta. Tien määritelmä ei ole kovin paljon ajan saatossa muuttunut, etteikö tuo oikeuden ratkaisu päde edelleen.

        "Huoltoaseman piha katsottiin yleisesti liikenteeseen käytetyksi alueeksi, jossa tapahtuvaan liikenteeseen oli sovellettava tieliikennelakia ja sen nojalla annettuja säännöksiä."

        KKO:1967-II-55
        https://finlex.fi/fi/oikeuskaytanto/korkein-oikeus/ennakkopaatokset/1967/II-55

        "Selkeä asia on kuitenkin se, että huoltoasemien, kauppojen ja vastaavien liikekeskuksien pihat ovat teitä. "
        Eivät ne ole teitä, vaan ne ovat yleiselle liikenteelle tarkoitettua taikka yleisesti liikenteeseen käytettyä aluetta, joilla tieliikennelaki on voimassa.


      • Anonyymi

        Parkkialueilla noudatetaan lähtökohtaisesti tasa-arvoisen risteyksen pääsääntöä, eli oikealta tulevia väistetään. Tästä poiketaan vain, jos se osoitetaan liikennemerkillä (kärkikolmio tai stop liikennemerkki), tai jos väylät ovat ilmeisen eriarvoiset. Tuo viimeinen onkin sitten se vaikea asia tulkita ja väylän pitää olla todella eriarvoinen. Näin ei monessakaan tapauksessa ole.

        Ylempänä mainittu Tampereen tapaus on haasteellinen, koska siinä viralliset tiet kulkevat alueen läpi ja parkkialueet ovat näiden teiden molemmin puolin. Koko alueen sisäänajon yhteydessäkään ei siis ole mitään P-liikennemerkkiä osoittamassa, että nyt ajetaan pysäköintialueelle, vaan kyseessä on todellakin tie.

        https://maps.app.goo.gl/CbSE8BkUgZikxAqw7

        P-liikennemerkkiä ei myöskään näy teiden sivuilla oleville alueille vievien ajoväylien kohdalla, vaan näkyy esim. alla olevassa kuvassa vasta jokaisen rivin yhteydessä.

        https://maps.app.goo.gl/L88Aknm3rDxDyRMw8


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Selkeä asia on kuitenkin se, että huoltoasemien, kauppojen ja vastaavien liikekeskuksien pihat ovat teitä. "
        Eivät ne ole teitä, vaan ne ovat yleiselle liikenteelle tarkoitettua taikka yleisesti liikenteeseen käytettyä aluetta, joilla tieliikennelaki on voimassa.

        TLL 2 §. Tässä laissa tarkoitetaan:

        1) tiellä maantietä, katua, yksityistä tietä, moottorikelkkailureittiä tai muuta yleiselle liikenteelle tarkoitettua taikka yleisesti liikenteeseen käytettyä aluetta;

        Käänteisesti niin, että yleiselle liikenteelle tarkoitettu taikka yleisesti liikenteeseen käytetty alue on siten tie. Kyseessä on tie, kuten 2 § määritelmästä voi todeta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        TLL 2 §. Tässä laissa tarkoitetaan:

        1) tiellä maantietä, katua, yksityistä tietä, moottorikelkkailureittiä tai muuta yleiselle liikenteelle tarkoitettua taikka yleisesti liikenteeseen käytettyä aluetta;

        Käänteisesti niin, että yleiselle liikenteelle tarkoitettu taikka yleisesti liikenteeseen käytetty alue on siten tie. Kyseessä on tie, kuten 2 § määritelmästä voi todeta.

        KKO
        Huoltoaseman piha katsottiin yleisesti liikenteeseen käytetyksi alueeksi, jossa tapahtuvaan liikenteeseen oli sovellettava tieliikennelakia ja sen nojalla annettuja säännöksiä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        KKO
        Huoltoaseman piha katsottiin yleisesti liikenteeseen käytetyksi alueeksi, jossa tapahtuvaan liikenteeseen oli sovellettava tieliikennelakia ja sen nojalla annettuja säännöksiä.

        Ja kun huoltoaseman piha katsottiin yleisesti liikenteeseen käytetyksi alueeksi, niin kyseessä on tie. Tieliikennelaissa tarkoitetaan tiellä maantietä, katua, yksityistä tietä, moottorikelkkailureittiä tai muuta yleiselle liikenteelle tarkoitettua taikka yleisesti liikenteeseen käytettyä aluetta.


      • Anonyymi

        Lisätään vielä se, että tieliikennelaki koskee liikennettä tiellä. Jos ei ole tie, niin tieliikennelaki, sen säännöt ja liikennemerkit eivät ole voimassa. Esim. metsän pystytetty Stop liikennemerkki ei velvoita mihinkään.

        1 §
        Soveltamisala

        Tämä laki koskee liikennettä tiellä, jos tässä laissa ei toisin säädetä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja kun huoltoaseman piha katsottiin yleisesti liikenteeseen käytetyksi alueeksi, niin kyseessä on tie. Tieliikennelaissa tarkoitetaan tiellä maantietä, katua, yksityistä tietä, moottorikelkkailureittiä tai muuta yleiselle liikenteelle tarkoitettua taikka yleisesti liikenteeseen käytettyä aluetta.

        Mites sitten jos tuollainen kokoomatie luokitellaan parkkipaikaksi niin miten parkkipaikalla olevat suojatien maalaukset?
        Onko parkkipaikalle maalailtu suojatien viivat muuta kuin kivoja viivoja?
        Saako niitä ylipäätään maalailla parkkipaikoille?

        Kuten huomataan ei ole ihan helppoa määritellä mikä on parkkipaikka ja mikä on tie ja miten siellä kuuluu liiikkua ja mitä sinne saa maalailla ja onko maalailuilla mitään arvoa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mites sitten jos tuollainen kokoomatie luokitellaan parkkipaikaksi niin miten parkkipaikalla olevat suojatien maalaukset?
        Onko parkkipaikalle maalailtu suojatien viivat muuta kuin kivoja viivoja?
        Saako niitä ylipäätään maalailla parkkipaikoille?

        Kuten huomataan ei ole ihan helppoa määritellä mikä on parkkipaikka ja mikä on tie ja miten siellä kuuluu liiikkua ja mitä sinne saa maalailla ja onko maalailuilla mitään arvoa.

        Nyt jotenkin sotket asioita. Ei nuo kokoojatiet ole pysäköintipaikkoja, vaan ovat pysäköintialuetta, jossa on myös "sivuteitä", joiden varrella ovat pysäköintiruudut.
        Suojatiet on tarkoitettu noiden teiden ylitykseen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lisätään vielä se, että tieliikennelaki koskee liikennettä tiellä. Jos ei ole tie, niin tieliikennelaki, sen säännöt ja liikennemerkit eivät ole voimassa. Esim. metsän pystytetty Stop liikennemerkki ei velvoita mihinkään.

        1 §
        Soveltamisala

        Tämä laki koskee liikennettä tiellä, jos tässä laissa ei toisin säädetä.

        Uskottava on lakia ja liikennemerkkejä. Tuostakin alkaa tie;
        https://maps.app.goo.gl/64Cu9VRmod93YfTc6


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mites sitten jos tuollainen kokoomatie luokitellaan parkkipaikaksi niin miten parkkipaikalla olevat suojatien maalaukset?
        Onko parkkipaikalle maalailtu suojatien viivat muuta kuin kivoja viivoja?
        Saako niitä ylipäätään maalailla parkkipaikoille?

        Kuten huomataan ei ole ihan helppoa määritellä mikä on parkkipaikka ja mikä on tie ja miten siellä kuuluu liiikkua ja mitä sinne saa maalailla ja onko maalailuilla mitään arvoa.

        Parkkipaikka on tietä ja pysäköintiruudut ovat sitten erotettu ajoradasta.

        M3 Pysäköintialue (tiemerkintä)
        Liikennemerkillä osoitettu pysäköintialue erotetaan ajoradasta yhtenäisellä valkoisella viivalla. Samanlaisella viivalla voidaan osoittaa ajoneuvojen sijoitus alueen sisällä. Pihakadulla pysäköintialue voidaan osoittaa ilman liikennemerkkiä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Parkkipaikka on tietä ja pysäköintiruudut ovat sitten erotettu ajoradasta.

        M3 Pysäköintialue (tiemerkintä)
        Liikennemerkillä osoitettu pysäköintialue erotetaan ajoradasta yhtenäisellä valkoisella viivalla. Samanlaisella viivalla voidaan osoittaa ajoneuvojen sijoitus alueen sisällä. Pihakadulla pysäköintialue voidaan osoittaa ilman liikennemerkkiä.

        Juu mutta ei kai suojatiemaalauksille pysäköidä?
        Ymmärrän kyllä parkkiruutujen maalaukset mutta jos kokoomatie on parkkipaikkaa niin mitä siellä tekee suojatiemaalaukset?
        Näitä suojatiemaalauksia on kuitenkin lähes kaikissa kokoomateissä.
        Ei kai suojatietä tehdä muualle kuin ajoradalle?

        Tyypillisesti kokoomatiellä on pysäköintikieltomerkit ja suojatiemaalaukset jopa korotetut suojatiet mutta ne eivät ole tulkinnan mukaan eriarvoisia kuin varnsinaiset parkkipaikat.

        Eli voimakas singnaali että ajat tietä pitkin joka yllätys yllätys ei olekkaan tie, vaan parkkipaikka-alue.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Uskottava on lakia ja liikennemerkkejä. Tuostakin alkaa tie;
        https://maps.app.goo.gl/64Cu9VRmod93YfTc6

        Eipä tuo polun pahanen tieltä vaikuta , eikä se varmaan sitä myöskään ole.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eipä tuo polun pahanen tieltä vaikuta , eikä se varmaan sitä myöskään ole.

        Kyllä se vaan on tieliikennelain mukaan tie, moottorikelkkareitti, liikennemerkkikin on virallisen kokoinen, halkaisijaltaan 200 mm.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Juu mutta ei kai suojatiemaalauksille pysäköidä?
        Ymmärrän kyllä parkkiruutujen maalaukset mutta jos kokoomatie on parkkipaikkaa niin mitä siellä tekee suojatiemaalaukset?
        Näitä suojatiemaalauksia on kuitenkin lähes kaikissa kokoomateissä.
        Ei kai suojatietä tehdä muualle kuin ajoradalle?

        Tyypillisesti kokoomatiellä on pysäköintikieltomerkit ja suojatiemaalaukset jopa korotetut suojatiet mutta ne eivät ole tulkinnan mukaan eriarvoisia kuin varnsinaiset parkkipaikat.

        Eli voimakas singnaali että ajat tietä pitkin joka yllätys yllätys ei olekkaan tie, vaan parkkipaikka-alue.

        Kuten voi havaita, niin parkkipaikan määritelmä on puutteellinen. Ei ole mitää selkeää linjaa. Jokainen parkkipaikka on omanlaisensa. Joissakin on suojateitä, toisilla taas ei jne.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä se vaan on tieliikennelain mukaan tie, moottorikelkkareitti, liikennemerkkikin on virallisen kokoinen, halkaisijaltaan 200 mm.

        Moottorikelkkareitti kyllä, ei kuitenkaan tie.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Moottorikelkkareitti kyllä, ei kuitenkaan tie.

        TLL 2 § Määritelmät

        Tässä laissa tarkoitetaan: tiellä maantietä, katua, yksityistä tietä, moottorikelkkailureittiä tai muuta yleiselle liikenteelle tarkoitettua taikka yleisesti liikenteeseen käytettyä aluetta.

        Maantie on tie. Katu on tie. Yksityinen tie on tie. Moottorikelkkailureitti on tie. Muu yleiselle liikenteelle tarkoitettu taikka yleisesti liikenteeseen käytetty alue on tie.


    • Anonyymi

      Paree on vaan väistää, kun parkista lähtee. Prismoilla on jostain kumman syystä ongelmaparkkikset. Ovatko tehneet ketkumaisen sakotusdiilin valtion kanssa?

    • Anonyymi

      Pysäköintialue tiemaalauksen (M3) osalta sanotaan seuraavaa:

      "Liikennemerkillä osoitettu pysäköintialue erotetaan ajoradasta yhtenäisellä valkoisella viivalla. Samanlaisella viivalla voidaan osoittaa ajoneuvojen sijoitus alueen sisällä. Pihakadulla pysäköintialue voidaan osoittaa ilman liikennemerkkiä."

      Pihakadulla pysäköintialue voidaan osoittaa ilman liikennemerkkiä, mutta ilmeisesti muualla ei. Onko tulkinta oikein? Jos ei ole P-liikennemerkkiä, niin kohta ei ole pysäköintialue, vaikka miten paljon sellaiselta näyttäisi, vai miten on?

      • Anonyymi

        Olkoon sitten vaikk piha, johon on maalattu pysäköintiruutuja. Paikallislehdessä on joskus ilmoitus, että pullakauppias myy tuotteitaan Salen pihassa, samoin pikkujoulun aikaan päiväkotilapset sytyttävät valot kuuseen kunnantalon pihassa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olkoon sitten vaikk piha, johon on maalattu pysäköintiruutuja. Paikallislehdessä on joskus ilmoitus, että pullakauppias myy tuotteitaan Salen pihassa, samoin pikkujoulun aikaan päiväkotilapset sytyttävät valot kuuseen kunnantalon pihassa.

        Laki määrittää asiat. Pitää tietää onko parkkipaikka, vai näyttääkö vaan siltä, muttei ei ole. Asia vaikuttaa väistämisvelvollisuuteen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Laki määrittää asiat. Pitää tietää onko parkkipaikka, vai näyttääkö vaan siltä, muttei ei ole. Asia vaikuttaa väistämisvelvollisuuteen.

        Ja, höpön pöpön vaikuttaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja, höpön pöpön vaikuttaa.

        Pysäköintiruutu on esim. ajoradan ulkopulista aluetta. Parkkipaikalta lähdettäessä on myös väistämisvelvollinen. Tietenkin vaikuttaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pysäköintiruutu on esim. ajoradan ulkopulista aluetta. Parkkipaikalta lähdettäessä on myös väistämisvelvollinen. Tietenkin vaikuttaa.

        No eihän vaikuta. On yhdentekevää onko kaupan pihassa P-merkki vai ei, aina tuollaisella yleisesti liikenteeseen käytetyllä alueella on tieliikennelaki voimassa, jolloin mm. pysäköintiruudusta lähtevä väistää muuta liikennettä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No eihän vaikuta. On yhdentekevää onko kaupan pihassa P-merkki vai ei, aina tuollaisella yleisesti liikenteeseen käytetyllä alueella on tieliikennelaki voimassa, jolloin mm. pysäköintiruudusta lähtevä väistää muuta liikennettä.

        Tieliikennelaki on voimassa joo, mutta jos P-liikennemerkki on joka rivissä erikseen, eikä liikennemerkkiä ole koko alueella ajettaessa, niin sitten jokainen rivi muodostaa oman parkkialueen kyseisen alueen sisällä. Silloin kokoamisväylä ei ole osa parkkipaikkaa ja parkkipaikalta lähtevä väistää kokoajaväylää ajavia.


      • Anonyymi

      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tieliikennelaki on voimassa joo, mutta jos P-liikennemerkki on joka rivissä erikseen, eikä liikennemerkkiä ole koko alueella ajettaessa, niin sitten jokainen rivi muodostaa oman parkkialueen kyseisen alueen sisällä. Silloin kokoamisväylä ei ole osa parkkipaikkaa ja parkkipaikalta lähtevä väistää kokoajaväylää ajavia.

        Tässä samassa ketjussa on jo aiemmin linkattu poliisin kanta asiaan, joka on aivan selvä:

        "Pysäköintialueillakin väistäminen perustuu tieliikennelain 24. pykälän 1. momentin pääsääntöön. Sen mukaisesti myös pysäköintialueilla väistetään oikealta lähestyvää ajoneuvoa, jos liikenteenohjauksella ei muuta ole osoitettu. Toisin sanoen, vaikka pysäköintialueilla on useimmiten yksi leveämpi ajoväylä, ei sillä kulkevalla ole etuajo-oikeutta, mikäli sivuväylillä ei ole väistämisvelvollisuutta osoittavia liikennemerkkejä."

        https://poliisi.fi/-/poliisi-muistuttaa-pysakointialueiden-vaistamissaannoista


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tässä samassa ketjussa on jo aiemmin linkattu poliisin kanta asiaan, joka on aivan selvä:

        "Pysäköintialueillakin väistäminen perustuu tieliikennelain 24. pykälän 1. momentin pääsääntöön. Sen mukaisesti myös pysäköintialueilla väistetään oikealta lähestyvää ajoneuvoa, jos liikenteenohjauksella ei muuta ole osoitettu. Toisin sanoen, vaikka pysäköintialueilla on useimmiten yksi leveämpi ajoväylä, ei sillä kulkevalla ole etuajo-oikeutta, mikäli sivuväylillä ei ole väistämisvelvollisuutta osoittavia liikennemerkkejä."

        https://poliisi.fi/-/poliisi-muistuttaa-pysakointialueiden-vaistamissaannoista

        Ei tuota vastaan väitetä. Pointti on se, että mistä se pysäköintialue alkaa. Jos ajoväylä ei ole pysäköintialuetta, niin se vaikuttaa väistämissääntöön. Pysäköintialueen sisäpuolella väistetään perussäännön mukaisesti oikealta tulevia, mutta jutun juoni on se, mikä on pysäköintialuetta, eli missä menee alueen rajat ja mikä määrittää pysäköintialueen alkaneeksi?

        "Pihakadulla pysäköintialue voidaan osoittaa ilman liikennemerkkiä." lauseen näkökulmasta asiaa pähkäillään. Pitääkö muualla sitten aina olla liikennemerkki. Jos ei ole P-liikennemerkkiä, niin muuttuuko tilanne jotenkin?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei tuota vastaan väitetä. Pointti on se, että mistä se pysäköintialue alkaa. Jos ajoväylä ei ole pysäköintialuetta, niin se vaikuttaa väistämissääntöön. Pysäköintialueen sisäpuolella väistetään perussäännön mukaisesti oikealta tulevia, mutta jutun juoni on se, mikä on pysäköintialuetta, eli missä menee alueen rajat ja mikä määrittää pysäköintialueen alkaneeksi?

        "Pihakadulla pysäköintialue voidaan osoittaa ilman liikennemerkkiä." lauseen näkökulmasta asiaa pähkäillään. Pitääkö muualla sitten aina olla liikennemerkki. Jos ei ole P-liikennemerkkiä, niin muuttuuko tilanne jotenkin?

        Edellä olleen poliisin linkin kuvatekstistä:

        "Oikealta tulevaa väistetään, keskiviivoitus tai pysäköintipaikkamerkit eivät tilannetta muuksi muuta."

        Jokaisen luulisi tajuavan, että kaupan pihalla oleva parkkipaikka on pysäköintialuetta vaikka pysäköintipaikkamerkki jostain syystä puuttuisikin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Edellä olleen poliisin linkin kuvatekstistä:

        "Oikealta tulevaa väistetään, keskiviivoitus tai pysäköintipaikkamerkit eivät tilannetta muuksi muuta."

        Jokaisen luulisi tajuavan, että kaupan pihalla oleva parkkipaikka on pysäköintialuetta vaikka pysäköintipaikkamerkki jostain syystä puuttuisikin.

        Outo väite, että pysäköintipaikkamerkit eivät tilannetta muuksi muuta. Kaikenlaiset kohdat ja väylät olisivat tuon väitteen perusteella pysäköintipaikkaa, jos P-liikennemerkillä ei ole vaikutusta asiassa. Tuskin niin on.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Edellä olleen poliisin linkin kuvatekstistä:

        "Oikealta tulevaa väistetään, keskiviivoitus tai pysäköintipaikkamerkit eivät tilannetta muuksi muuta."

        Jokaisen luulisi tajuavan, että kaupan pihalla oleva parkkipaikka on pysäköintialuetta vaikka pysäköintipaikkamerkki jostain syystä puuttuisikin.

        Liikenteen osalta ei voi, eikä pidä olettaa. Kaikki pitää olla määritelty. Tieltä näyttävä väylä ei välttämättä ole tie, vaikka tieltä näyttää. Ei voi olettaa asioita. Se on koko keskustelun pääaiheita, että parkkipaikkaa ei ole tarpeeksi tarkasti määritelty.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Liikenteen osalta ei voi, eikä pidä olettaa. Kaikki pitää olla määritelty. Tieltä näyttävä väylä ei välttämättä ole tie, vaikka tieltä näyttää. Ei voi olettaa asioita. Se on koko keskustelun pääaiheita, että parkkipaikkaa ei ole tarpeeksi tarkasti määritelty.

        Kaupan piha ja parkkialue on yleisesti liikenteeseen käytettävä alue, joten siellä liikkumisessa sovelletaan tieliikennelakia ja sen nojalla annettuja säännöksiä. Oikealta tulevaa väistetään. Ei voi olla noin vaikeaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Liikenteen osalta ei voi, eikä pidä olettaa. Kaikki pitää olla määritelty. Tieltä näyttävä väylä ei välttämättä ole tie, vaikka tieltä näyttää. Ei voi olettaa asioita. Se on koko keskustelun pääaiheita, että parkkipaikkaa ei ole tarpeeksi tarkasti määritelty.

        Nykyään kuitenkin mennään yhä enemmän siihen olettamiseen.
        Esimerkiksi nämä korotetut jalkakäytävät, ainakin talviaikaan pitää olettaa kun mitään faktaa ei ole.
        Sama juttu suojatiestä, suojatien liikennemerkki ei enään osita suotajien paikkaa vaan se voi olla missä hyvänsä.
        Meidän lähialueella on suojatien merkki vain toisella puolen katua ja suojatien merkit ovat aikaa sitten kuluneet pois, on haastetta havaita suojatietä näin kesäaikaan mutta talvella se on täysin mahdotonta.

        Eli pakosta joudutaan olettamaan faktan puuttuessa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Liikenteen osalta ei voi, eikä pidä olettaa. Kaikki pitää olla määritelty. Tieltä näyttävä väylä ei välttämättä ole tie, vaikka tieltä näyttää. Ei voi olettaa asioita. Se on koko keskustelun pääaiheita, että parkkipaikkaa ei ole tarpeeksi tarkasti määritelty.

        Jo on taas porukka hirttäytynyt sanaan pysäköintialue, vaikka sillä ei oikein mitään merkitystä ole väistämiseen. Kaikille on kuitenkin selvää, että siellä K-marketin pihassa olevista kolmesta ruudusta lähtevä väistää muita pihassa ajavia vaikkei sitä P-merkkiä olekaan. Enkä nyt sitä pihaakaan miksikään pysäköintialueeksi kutsuisi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jo on taas porukka hirttäytynyt sanaan pysäköintialue, vaikka sillä ei oikein mitään merkitystä ole väistämiseen. Kaikille on kuitenkin selvää, että siellä K-marketin pihassa olevista kolmesta ruudusta lähtevä väistää muita pihassa ajavia vaikkei sitä P-merkkiä olekaan. Enkä nyt sitä pihaakaan miksikään pysäköintialueeksi kutsuisi.

        Ei siihen sanaan, vaan itse alueeseen. Pitää tietää, että alue on oikeasti pysäköintialue, että pitää noudattaa pysäköintialueen väistämissääntöjä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kaupan piha ja parkkialue on yleisesti liikenteeseen käytettävä alue, joten siellä liikkumisessa sovelletaan tieliikennelakia ja sen nojalla annettuja säännöksiä. Oikealta tulevaa väistetään. Ei voi olla noin vaikeaa.

        Ei tuota vastaan ole edes väitetty. On jopa sanottu, että noin se juurikin on. Parkkipaikalla/pysäköintialueella noudatetaan normaaleja väistämissääntöjä, ellei esim. liikennemerkein ole toisin osoitettu.

        Juttu onkin se, että mikä on pysäköintialueen raja. Jos toinen väylä ei ole pysäköintialuetta ja toinen on, niin sitten sieltä pysäköintialueelta toiselle väylälle/tielle tullessa pitää väistää. Sekin on normaali väistämissääntö.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei tuota vastaan ole edes väitetty. On jopa sanottu, että noin se juurikin on. Parkkipaikalla/pysäköintialueella noudatetaan normaaleja väistämissääntöjä, ellei esim. liikennemerkein ole toisin osoitettu.

        Juttu onkin se, että mikä on pysäköintialueen raja. Jos toinen väylä ei ole pysäköintialuetta ja toinen on, niin sitten sieltä pysäköintialueelta toiselle väylälle/tielle tullessa pitää väistää. Sekin on normaali väistämissääntö.

        Eikös tuollainen paikka ole hyvinkin harvinainen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eikös tuollainen paikka ole hyvinkin harvinainen.

        En tiedä onko miten harvinainen. Ylempänä on yksi Google Maps esimerkkikuva , jossa alueelle ajettaessa ei ole P-liikennemerkkiä ilmoittamassa, että ajetaan parkkipaikalle. P-liikennemerkkejä on sitten siellä riveissä erikseen. Kysymys onkin, että onko se sivulla kulkeva väylä silloin parkkipaikalla sijaitseva väylä vai ei?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En tiedä onko miten harvinainen. Ylempänä on yksi Google Maps esimerkkikuva , jossa alueelle ajettaessa ei ole P-liikennemerkkiä ilmoittamassa, että ajetaan parkkipaikalle. P-liikennemerkkejä on sitten siellä riveissä erikseen. Kysymys onkin, että onko se sivulla kulkeva väylä silloin parkkipaikalla sijaitseva väylä vai ei?

        Nyt on menneet tiet ja parkkipaikat sekaisin.
        Mennään yhtä tietä pitkin, tullaan risteykseen, jossa vaikkapa oikealle lähtee tie. Tämän tien alussa on molemmin puolin merkki P, pysäköintipaikka, merkin alapuolella lisäkilpi "ajoneuvojen sijoitus P-paikalla, ja maalatut ruudut. Näin mennään risteys risteykseltä.
        Siellä ne P-paikat ovat teiden molemmilla puolilla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En tiedä onko miten harvinainen. Ylempänä on yksi Google Maps esimerkkikuva , jossa alueelle ajettaessa ei ole P-liikennemerkkiä ilmoittamassa, että ajetaan parkkipaikalle. P-liikennemerkkejä on sitten siellä riveissä erikseen. Kysymys onkin, että onko se sivulla kulkeva väylä silloin parkkipaikalla sijaitseva väylä vai ei?

        Jos viittaat lähimpään edelliseen Mapsin kuvaan, niin se kaupan pihalla P-kylttien vieressä kulkeva (nimetön(?)) väylä on parkkipaikan kokoojaväylä ja lasketaan siten osaksi pysäköintialuetta eli risteykset ovat tasa-arvoisia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos viittaat lähimpään edelliseen Mapsin kuvaan, niin se kaupan pihalla P-kylttien vieressä kulkeva (nimetön(?)) väylä on parkkipaikan kokoojaväylä ja lasketaan siten osaksi pysäköintialuetta eli risteykset ovat tasa-arvoisia.

        Miten tiedät kyseisen nimettömän väylän olevan osa parkkipaikkaa. Alueelle ajettaessa ei ole parkkipaikan liikennemerkkiä. Mistä alkaa parkkipaikka, on pohdinnan aihe.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miten tiedät kyseisen nimettömän väylän olevan osa parkkipaikkaa. Alueelle ajettaessa ei ole parkkipaikan liikennemerkkiä. Mistä alkaa parkkipaikka, on pohdinnan aihe.

        Lopeta pohdiskelu, ja lue uudestaan ajatuksella kokonaan läpi aloituksen artikkeli - tässä pari poimintaa:

        "Suojatiemerkinnöin varustettu kokoojaväylä muistuttaa tietä, mutta on korkeimman oikeuden linjauksen mukaan tasa-arvoinen parkkirivien välistä tulevien väylien kanssa."

        "- Olen itse kenttätyössä, opettajana poliisikoululla ja nyt Poliisihallituksessa pyrkinyt käyttämään omana ohjenuoranani tässä asiassa sitä, että teiden eriarvoisuuden pitää olla todellakin jotenkin poikkeuksellisen ilmeinen, että voitaisiin poiketa tuosta tasa-arvoista risteystä koskevasta pääsäännöstä, Katajisto painottaa."


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Lopeta pohdiskelu, ja lue uudestaan ajatuksella kokonaan läpi aloituksen artikkeli - tässä pari poimintaa:

        "Suojatiemerkinnöin varustettu kokoojaväylä muistuttaa tietä, mutta on korkeimman oikeuden linjauksen mukaan tasa-arvoinen parkkirivien välistä tulevien väylien kanssa."

        "- Olen itse kenttätyössä, opettajana poliisikoululla ja nyt Poliisihallituksessa pyrkinyt käyttämään omana ohjenuoranani tässä asiassa sitä, että teiden eriarvoisuuden pitää olla todellakin jotenkin poikkeuksellisen ilmeinen, että voitaisiin poiketa tuosta tasa-arvoista risteystä koskevasta pääsäännöstä, Katajisto painottaa."

        Edelleenkään parkkipaikan liikennesäännöt eivät koske aluetta tai väylää, joka ei ole parkkipaikkaa.


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Edelleenkään parkkipaikan liikennesäännöt eivät koske aluetta tai väylää, joka ei ole parkkipaikkaa.

        Aina hullummaksi menee jutut. Vai on olemassa parkkipaikan liikennesäännöt, jotka eivät ole voimassa parkkipaikkojen ulkopuolella. Anna mun kaikki kestää.


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Aina hullummaksi menee jutut. Vai on olemassa parkkipaikan liikennesäännöt, jotka eivät ole voimassa parkkipaikkojen ulkopuolella. Anna mun kaikki kestää.

        Takuulla ymmärrät, mitä tarkoitetaan. Et vain halua ymmärtää. Parkkipaikalla on voimassa normaalit liikennesäännöt, eli oikealta tulevia väistetään. Pitää tietenkin olla parkkipaikka kyseessä. Se on koko asian ydin, että mikä alue on parkkipaikkaa, eli rajat sille.


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Lopeta pohdiskelu, ja lue uudestaan ajatuksella kokonaan läpi aloituksen artikkeli - tässä pari poimintaa:

        "Suojatiemerkinnöin varustettu kokoojaväylä muistuttaa tietä, mutta on korkeimman oikeuden linjauksen mukaan tasa-arvoinen parkkirivien välistä tulevien väylien kanssa."

        "- Olen itse kenttätyössä, opettajana poliisikoululla ja nyt Poliisihallituksessa pyrkinyt käyttämään omana ohjenuoranani tässä asiassa sitä, että teiden eriarvoisuuden pitää olla todellakin jotenkin poikkeuksellisen ilmeinen, että voitaisiin poiketa tuosta tasa-arvoista risteystä koskevasta pääsäännöstä, Katajisto painottaa."

        Ajoneuvolla on aina väistettävä: muita tienkäyttäjiä tultaessa tielle kiinteistön pihasta, pysäköintipaikalta, huoltoasemalta tai muulta vastaavalta tiehen liittyvältä alueelta, taikka tien ulkopuolelta. Pakkohan on tietää, missä menee parkkipaikan raja, että voi oikealla tavalla väistää, kun sen alueelta ajaa pois.


    • Anonyymi
      UUSI

      Joo, ongelma on kai lähinnä siinä että vakiintunut käytäntö menee monin paikoin päin vastoin kuin viralliset väistämissäännöt. Ei siinä oikein voi muuta kuin ajaa vain varovasti ettei kopsahtele, kun joskus joku voi "yllättäen" ajaakin oikean säännön mukaan, jos ei vaikkapa tunne paikallista käytäntöä.

      • Anonyymi
        UUSI

        Paikallisia sääntöjä ei pidä olla edes olemassa. Suomessa on kaikkialla voimassa Suomen tieliikennelaki, eli samat liikennesäännöt joka puolella.


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Paikallisia sääntöjä ei pidä olla edes olemassa. Suomessa on kaikkialla voimassa Suomen tieliikennelaki, eli samat liikennesäännöt joka puolella.

        Siinäpä pointti.
        Parkkipaikka on muu alue kuin tie.
        Hyvänä esimerkkinä voi ottaa terästehtaan, siellä on katuja ja jopa katujen nimet, on kolmioita ja suojateitä.
        Näillä alueilla noudatetaan aika pitkälle tieliikennelain sääntöjä.
        Mutta yllättäen keltahehkuisen senkan kuljetusautolla onkin etuajo-oikeus, eli poikkeava sääntö tieliikennelaista.

        Mutta turhapa näistä on tingata.


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Siinäpä pointti.
        Parkkipaikka on muu alue kuin tie.
        Hyvänä esimerkkinä voi ottaa terästehtaan, siellä on katuja ja jopa katujen nimet, on kolmioita ja suojateitä.
        Näillä alueilla noudatetaan aika pitkälle tieliikennelain sääntöjä.
        Mutta yllättäen keltahehkuisen senkan kuljetusautolla onkin etuajo-oikeus, eli poikkeava sääntö tieliikennelaista.

        Mutta turhapa näistä on tingata.

        Parkkipaikka ei ole mikään muu alue. Parkkipaikka on tie, jossa on voimassa tieliikennelaki ja sen kaikki liikennesäännöt ja liikennemerkit. Jos ei olisi tie, niin ei olisi voimassa tieliikennelaki, eikä lain määrittämät liikennesäännöt.

        TLL 1 §
        Soveltamisala
        Tämä laki koskee liikennettä tiellä, jos tässä laissa ei toisin säädetä.

        Tieliikennelaissa tarkoitetaan: tiellä maantietä, katua, yksityistä tietä, moottorikelkkailureittiä tai muuta yleiselle liikenteelle tarkoitettua taikka yleisesti liikenteeseen käytettyä aluetta.

        Maantie on tie.
        Katu on tie.
        Yksityinen tie on tie.
        Moottorikelkkailureitti on tie.
        Yleiselle liikenteelle tarkoitettu taikka yleisesti liikenteeseen käytetty alue on tie.


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Siinäpä pointti.
        Parkkipaikka on muu alue kuin tie.
        Hyvänä esimerkkinä voi ottaa terästehtaan, siellä on katuja ja jopa katujen nimet, on kolmioita ja suojateitä.
        Näillä alueilla noudatetaan aika pitkälle tieliikennelain sääntöjä.
        Mutta yllättäen keltahehkuisen senkan kuljetusautolla onkin etuajo-oikeus, eli poikkeava sääntö tieliikennelaista.

        Mutta turhapa näistä on tingata.

        Tehtaan alue tai vastaava alue ei suurella todennäköisyydellä ole yleiselle liikenteelle tarkoitettu eikä yleisesti liikenteeseen käytetty alue, joten ei ole tie, eikä siellä ei päde tieliikennelaki, vaikka tieltä näyttääkin.

        "Vilkasliikenteellinenkin alue voidaan todeta tien ulkopuoliseksi, jos yleistä kulkuoikeutta sinne on selvästi osoitetulla tavalla rajoitettu, kuten kieltotauluin varustettu varuskunta-alue (KKO 1987:60) tai tehdasalue, jonne pääsi vain vartioidun portin kautta (KKO 1987:60)."

        https://tekniikanmaailma.fi/mika-on-yleista-tieta/


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Paikallisia sääntöjä ei pidä olla edes olemassa. Suomessa on kaikkialla voimassa Suomen tieliikennelaki, eli samat liikennesäännöt joka puolella.

        Niinpä juuri sanoinkin, että on sellainen ongelma, että on ns. paikallisia sääntöjä. Joo, ei pitäisi olla mutta kun vaan on.


    • Anonyymi
      UUSI

      Ei niillä niin väliä kun tehdään risteyksettömiä teitäkin. Nehän käy laittomuuksiinkin. Vaikka rajattomaan rahastukseen esim.

      • Anonyymi
        UUSI

        Ei ole koskaan nähnyt risteyksetöntä tietä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mihin kaivattusi

      Ja sinun juttusi kaatui?
      Ikävä
      190
      8647
    2. En löydä sinua

      En löydä sinua täältä, etkä sinä varmaankaan minua. Ennen kirjoitin selkeillä tunnisteilla, nyt jätän ne pois. Varmaan k
      Ikävä
      26
      4808
    3. Ketä julkkista

      kaivattunne muistuttaa?
      Ikävä
      50
      4268
    4. Tunniste

      Jonka vain sinä ja kaivattusi tietää. ⬇️
      Ikävä
      62
      3837
    5. Opettelen sun jokaisen virheen

      ja rakastan sua.
      Ikävä
      51
      3236
    6. Miten, milloin

      Se onnistuisi sun luona
      Ikävä
      50
      3030
    7. Ne oli ne hymyt

      Mitä vaihdettiin. Siksi mulla on taas niin järjetön ikävä. Jos haluat musta eroon päästä niin älä huomioi mua. Muuten kä
      Ikävä
      26
      2696
    8. Haluan huomiota sulta

      nainen…tiedoksi. 😥❤️ -M-
      Ikävä
      43
      2501
    9. Miten mä olisin

      Rohkeampi lähestymään häntä. En tiedä. En osaa nykyään edes tikusta tehdä asiaa vaan käyttäydyn päin vastoin välttelen.
      Ikävä
      48
      2479
    10. Anteeksi kun käyttäydyn

      niin ristiriitaisesti. Mä en usko että haluaisit minusta mitään, hyvässä tapauksessa olet unohtanut minut. Ja silti toiv
      Ikävä
      38
      2243
    Aihe