Väistämisvelvollisuus parkkipaikalla riippuu täysin parkkipaikasta ja on parkkipaikkakohtainen asia.
Prisman parkkipaikalla tapahtui outo kolari – Poliisihallitus arvioi, menikö sakko väärälle kuskille
https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/b737a4c5-5752-492f-a7d9-d108c2f8c46f
Jos parkkipaikan "pääväylä" on eriarvoisessa asemassa, niin se lasketaankin eriarvoiseksi "päätieksi" ja parkkipaikalta tuleva väistää tullessa tielle. Tuossa Tampereen tapauksessa kyseessä saattaa kenties olla Linnainmaan Prisma, jonka parkkipaikan läpi kulkevat kaupungin viralliset tiet (Liikekatu ja Länkinotkonraitti).
https://maps.app.goo.gl/NXGx6weYy422NCoo7
Molemmilta puolilta teitä on siis parkkipaikat ja tullessa niiltä tielle, niin pitää väistää tiellä ajavia. Koko parkkialue ei Linnainmaan Prisman tapauksessa ole samanarvoinen, vaan sen halkaisevat nuo viralliset tiet.
Parkkipaikalla väistetään oikealta tulevaa, mutta...
17
134
Vastaukset
- AnonyymiUUSI
Itse väistän aina poistuessani tuollaiselle kokoamisväylälle. Ihan oman turvallisuuden takia.
- AnonyymiUUSI
Ei ole niin kiire, ettenkö ottaisi iisisti parkkipaikoilla. Väistän jos näyttää siltä, että muuten kolahtaa.
- AnonyymiUUSI
Joo eipä noissa oikein voi muuta kuin edetä varovasti niin ettei törmäile muihin, kun tilanne on kuitenkin jossain määrin epämääräinen, niin kuin tuosta linkitetystä tapauksestakin näkyy. Edes eri oikeusasteet eivät ole samaa mieltä, kenen olisi pitänyt väistää.
- AnonyymiUUSI
Liikenteessä kuskin pitää suunnilleen sekunnissa tehdä päätös kenen kuuluu väistää. Ja jos oikeudessa ei lakitietäjät saa edes asiaan selvyyttä, niin olisko ehkä syytä jotenkin selkeyttää noiden parkkialueiden tilannetta?
- AnonyymiUUSI
Siksi liikenteessä onkin velvoite sovittaa nopeus tilanteisiin sopivaksi.
- AnonyymiUUSI
Tässä poliisin uutisointia aiheesta:
https://poliisi.fi/-/poliisi-muistuttaa-pysakointialueiden-vaistamissaannoista
Itse kun olen ajanut kaupan kokoojaväylää ja parkkipaikalta oikealta tuleva on pysähtynyt väistääkseen, niin olen kyllä ajanut varovasti ensin enkä jäänyt neuvottelemaan/ viittoilemaan asiasta. Mutta se on siis näemmä väärin. Tuossa IL:n tapauksessa jos tosiaan on ollut vain merkki E4.2 (ajoneuvojen sijoitus pysäköintipaikalla), niin silloinhan molemmat autoilijat ovat kai jo parkkialueen sisällä, joten tapaus on vieläkin selkeämpi.- AnonyymiUUSI
Omasta etuaj-oikeudesta saa luopua. Ei ole lain mukaan kiellettyä. Jos joku niin tekee, niin pitää itse varovasti edetä, ettei se toinen sitten yhtä-äkkiä muuta mieltään ja ajaa päin.
- AnonyymiUUSI
Ihanaa kun nämä Iltapaskojen jutut pitää aina ensimmäisenä linkittää Suoleen kun ei itse keksi mitään?
- AnonyymiUUSI
Tee joku oikein hyvä keskustelunavaus, niin päästään juttelemaan oikein kunnolla.
- AnonyymiUUSI
Pointti on siis jollain tapaa eriarvoiset väylät. Jutun yhden kuvan kuvatekstissä mainitaan seuraavaa:
"Kuva toisen liikekeskuksen pysäköintialueelta, jonka reunoilla kulkee kokoojaväylä. Väylällä ei ole nimeä, mutta se on erotettu parkkipaikoista korotuksin ja istutuksin. Lisäksi väylän yli kulkee suojateitä."
Tuollaisesta pitäisi pystyä tulkitsemaan, että väylä on eriarvoisessa asemassa suhteessa niihin vähäarvoisempiin väyliin, jonka yhteydessä parkkiruudut sijaitsevat. Väitän, että aika harva katselee istutuksia tai reunakivityksiä sillä mielellä ja siksi on syytä aina varoa parkkipaikoilla.- AnonyymiUUSI
Niin ja lainauksen yhteydessä sanotaan, että KKO:n mukaan väylät ovat tasa-arvoisia, eivät eroarvoisia. Istutuksilla ja reunakivityksillä ei ole tuossa merkitystä.
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Niin ja lainauksen yhteydessä sanotaan, että KKO:n mukaan väylät ovat tasa-arvoisia, eivät eroarvoisia. Istutuksilla ja reunakivityksillä ei ole tuossa merkitystä.
Aloituksessa mainitussa Linnainmaan Prisman tapauksessa parkkipaikan läpi kulkevat kaupungin viralliset tiet. Ero on, että väylillä on nimet. Nimet ilmeisesti muuttavat tilannetta?
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Aloituksessa mainitussa Linnainmaan Prisman tapauksessa parkkipaikan läpi kulkevat kaupungin viralliset tiet. Ero on, että väylillä on nimet. Nimet ilmeisesti muuttavat tilannetta?
Ovathan nuo nyt muutenkin "ylempiarvoisia" teitä, koska ne eivät ole vain pysäköintialueen käytössä, vaan niitä pitkin pääsee myös mm. asuntoalueelle.
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Ovathan nuo nyt muutenkin "ylempiarvoisia" teitä, koska ne eivät ole vain pysäköintialueen käytössä, vaan niitä pitkin pääsee myös mm. asuntoalueelle.
Eivät aloituksessa mainitut Liikekatu ja Länkinotkonraitti minnekään asuinalueille vie. Ne kulkevat parkkipaikan läpi.
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Eivät aloituksessa mainitut Liikekatu ja Länkinotkonraitti minnekään asuinalueille vie. Ne kulkevat parkkipaikan läpi.
? Kun seurasin tietä aloituksen linkin kohdasta eteenpäin, niin kyllä sieltä Liikekadun suunnalta vaan asuintaloja tuli vastaan.
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
? Kun seurasin tietä aloituksen linkin kohdasta eteenpäin, niin kyllä sieltä Liikekadun suunnalta vaan asuintaloja tuli vastaan.
Tulee siellä taloja vastaan, mutta kadun nimi vaihtuu ennen niitä taloja.
- AnonyymiUUSI
Käsittääkeni sillä, onko jokin väylä "virallinen" ei ole merkitystä. Mutta olen itse jossakin keskusteluketjussa, joka koski tätä paikaa tulkinnut aiemmin, että tässä pääväylä on eriarvoinen pysäköitipaikoilta tuleviin liittymiin nähden. Siten pääväylää ajava on etuajo-oikeutettu. Se johtuu rakenteellisista tekijöistä.
Paikka ei ole kuitenkaan kovinkaan selvä, joten varovaisuutta kannattanee kaikkien noudattaa alueella.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Olet minua
vanhempi, mutta se ei vaikuta tunteisiini. Tunnen enemmän kuin ystävyyttä. Olo on avuton. Ikävöin koko ajan. Yhtäkkiä va1192695Jos tapaisimme uudelleen?
niin luuletko että mikään muuttuisi vai toistuuko meidän historia? Ehkä vähän eri tavalla mutta samoin tuloksin J701111Mies pyysi rahaa
Jälkikäteen kun tarjosi kyydin yhteisestä harrastuksesta kotiini. Mitä vi**... Ei ihastunut mies noin toimi?2141098- 401015
Mites nyt suu pannaan
Kitkiöjoki ja Järvinen solmivat Attendon/Terveystalon kanssa sopimuksen, jonka mukaan sopimuksen irtisanomisoikeus on va38941- 5928
- 36906
- 47904
Taas Lieksassa tyritty
Suomalaisten kansallismaisemaa juntit pilaamassa. Nuori tyttö kaupunginjohtajana ei ole sen viisaampi. *S-ryhmän hanke123873Nähdäänkö ensi viikolla
paikassa joka alkaa samalla kirjaimella kuin etunimesi? Ikävä on sinua. Fyysistä läsnäoloasi.36827