Vai mikä on suosikki- vappujuomanne ? Entä ruokapuoli vai menettekö
buffetin puolelle ... ?
Joko olette vappusimat laittaneet tulemaan ?
62
537
Vastaukset
- Anonyymi
En vietä vappua.
Mutta simasta kyllä pidän. Mulla hyvä resepti:
-25 litraa vettä
-2 sitruunaa
-5 kg sokeria
-1 pussi fariinisokeria
-1 pussipikaviivaa
Annetaan käydä lämpimässä muutama päivä ja maukas ja virkistävä sima on valmista nautittavaksi.
Tippaleivistä en pidä. Vois grillata sikaa, jos muistaa ostaa kasleria
=DW=- Anonyymi
Tuo riittää juhannukseen asti.
- Anonyymi
Ihan tavallista kotiruokaa ilman simaa ja munkkejakaan. Näillä mennyt jo vuosia kun ei viitsi itseä varten laittaa. Jos kaupasta saisi yhden pienen tölkin simaa se riittäisi ja yksi tippaleipä.
- Anonyymi
Samoin itsellä. Vapun aikaan nuoremmat viettävät vappunsa omalla tavalla. Kuten itekin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Samoin itsellä. Vapun aikaan nuoremmat viettävät vappunsa omalla tavalla. Kuten itekin.
Joo, marssitkin on muuttunu.
- Anonyymi
Simaa ostin jo 1,5, litran pullon kaupasta, ruoka samaa kuin normaalisti muutenkin eli paljon kasviksia ja kalaa tai broileria.
- Anonyymi
Coopin sima on halvinta, mut ehkä ei hääviä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Yleensä halvalla ei saa hyvää.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Maksan mieluummin enemmän kuin ostan Coopin surkeita tuotteita.
- Anonyymi
Kaupasta saa simaa, jos tarttee ja haluaa.
- Anonyymi
Saa, mutta yhdelle liian isoissa pulloissa
- Anonyymi
Saa, mutta yhdelle liian isoissa pulloissa kun haluaisi vain sen lasillisen.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Saa, mutta yhdelle liian isoissa pulloissa kun haluaisi vain sen lasillisen.
Juo lasillinen aattona ja toinen päivänä.
- Anonyymi
En pidä mistään sokerisesta juomasta. Viinaryypynkin aikanaan hörppäsin ruokaryyppylasista. Tai laitoin kylmää vettä sekaan. Hirveän makuista se oli mutta sain mitä hain, lievän hurlumhei-olon hetkeksi.
Mutta skoolaan maitolasillani kaikille simanjuojille. Vappua kannattaa juhlia.- Anonyymi
Hyvä kun muistutit!
Pittääpä laittaa.
- Anonyymi
Ehhei, en enää moneen vuoteen. Lapsiperhe aikana simaa tehtiin mutta tosiaan ei nyt vuosiin.
Kuohuva on Vapun lempijuomani ja se kulautetaan yhdessä ystävien kanssa. - Anonyymi
Perinteinen pikasima, lasi kossua ja rusina.
- Anonyymi
Ei maistu, ei.
- Anonyymi
Kotisima olisi hyvää, muttei jaksa tehdä. Joku muu juoma on parempi kuin
kaupan sima. Tippaleivät on kamalia. Kuka ja milloin nekin on keksinyt ?
Normaali menu on vappuna. Ei mitään erikoisempaa.- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tippaleipä ei ole ihan uusi keksintö.
https://fi.wikipedia.org/wiki/TippaleipäPerinteenä aivan mahtava.
- Anonyymi
Kaupasta ostan pari pulloa samoin munkit.
- Anonyymi
Kaskein Juhlasimaa tai Vanhan Fabriikin Simaa ostan kaupasta, Vanhan Fabriikin simaa saa näköjään myös pikkutökissä nykyään. Melko lailla nämä ovat kotisiman makuisia, hyviä. Paras on Kaskein Luomusima, oikeaa simaa rusinoilla, kunhan sitä onnistuu kaupan kylmähyllystä löytämään.
Tippaleivistä en välitä, eivät maistu miltään.- Anonyymi
Kiitos vinkistä ! Tuota simaa voisi kokeilla jos kaupasta löytyy - ja munkkeja.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kiitos vinkistä ! Tuota simaa voisi kokeilla jos kaupasta löytyy - ja munkkeja.
Kokeile rohkeasti! Jos Kaskein Luomusimaa et löydä kylmähyllystä, harkitse tuon Kaskein Juhlasiman tai Vanhan Fabriikin Siman ostamista, ne ovat lämpimässä, ja yleensä löytyy helposti läheltä juomahyllyjä. Niitä paljon ostetaan, ja hyviä ovat, siman makuisia.
Pullot ovat myös kierrätettäviä joten ei kannata heittää roskiin vaan palauttaa kauppaan.
- Anonyymi
Periteisen kotisiman tarpeet mutta sokeri/vesi suhde oikeaksi. Puolet sokerista muuttuu käydessään alkoholiksi.
Eläessäni nyt raittiuslinjalla teen simani 20 litran korkilliseen pänikkään.
Kuihukäynti huoneen lämmössä pari päivää. Sen jälkeen vesilukon alla useita päiviä, eli niin kauan kuin kuplia tulee.
Sen jälkeen kylmiöön kirkastumaan.
Lapolla pullotus muinoin hankkimiini litran limsapulloihin.
Ensin pohjalle hieman käymisastian pohjahiivaa ja pari teelusikallista sokeria.
Putelit vajaan viikon huoneen lämmössä ja sitten kylmiöön asettumaan.
Parin viikon kuluttua voi avata ensimmäisen putelin. Varaan kaksi puolen litran tuoppia ja kaadan siman pulputtamatta niihin varoen pohjan jälkikäyntihiivan tulemista kirkkaan juoman sekaan.
Vaatii aikaa yli kuukauden ja kannattaa tehdä peräkkäin. Yksi ryhmä nautittavana. Seuraava ryhmä pullotettuna muhimassa ja kolmas ryhmä tekeillä materiaalihankinnassa tai kuohukäynnin valmistelussa.
Samalla menetelmällä myös uuteolutta.
Aina on kirkasta, kuohuvaa, maistuvaa ja sopivan vaikuttavaa juomaa valmiina.
Oluen sökerimäärän sovitan siten, että kaikki sokru muuttuu alkoksi.
Simaan hieman enemmän sokrua jotta tuote on puolimakeaa.- Anonyymi
Tänään on ollut huono päivä, syömmestä on puristanut. En ole jaksanut tehdä mitään. Parit pyyhkeet silittänyt vain ja köllötellyt sängyssä. Ei aina jaksa.
Jos huomenna pääsisi kauppaan ostamaan sitruunoita. Kyllä minulle riittäisi ihan vaikka kaksi simapulloa. Jos laittaa kuivahiivaa, niin antaa ai vähän voimaa. Ja rusinoita. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tänään on ollut huono päivä, syömmestä on puristanut. En ole jaksanut tehdä mitään. Parit pyyhkeet silittänyt vain ja köllötellyt sängyssä. Ei aina jaksa.
Jos huomenna pääsisi kauppaan ostamaan sitruunoita. Kyllä minulle riittäisi ihan vaikka kaksi simapulloa. Jos laittaa kuivahiivaa, niin antaa ai vähän voimaa. Ja rusinoita.Käviskö yhtä hyvin limellä tai appelsiinillä?
Teen aika usein appelsiinimarmelaatia.
- Anonyymi
Iso pullo Pommaccia ja munkkeja.
- Anonyymi
Joo, Vappuna voi vähä repästä....!
- Anonyymi
Tänään kattelin kaupan tarjontaa ,
vappu simaa oli monenlaista ja monen hintasta,
en osannu ostaa,
hinnat oli niin vauhdikaita että en osannu päättää mikä niistä olisi ollu mun makuun sopivaa.
älyttömiä hintoja huh ,- Anonyymi
Ei kai yksi simapullo köyhäksi tee, kunpa osaisi valita mahdollisimman hyvänmakuisen.
Yhden simapullon ostan,l en kuitewkaa kaupasta vaan vaikka seurakunnan myyjäisistä. Ja ehkä pari munkkia. Tarve on niin pieni ettei maksa vaivaa alkaa itse tekemään enää.
- Anonyymi
Ostan kaupan alkoholitonta Mehukatti-simaa.
- Anonyymi
Kuohuviini on kiva vaihtoehto.
- Anonyymi
Se on yllättävän hyvän makuista.
- Anonyymi
Olen jo kaupassa katellu simapulloja
oli vaan niin monenlaista etten vielä osannu ostaa,
ja hinnatki oli minen sorttista kallista ja halvempaa, kuka niitten laadusta mitään tietäis, näyttivät väriltään melkein samanlaisilta,- Anonyymi
Pommacci pullo riittää minulle, vähän vaivaa, eikä tarvii kantaasokeria kotiin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Pommacci pullo riittää minulle, vähän vaivaa, eikä tarvii kantaasokeria kotiin.
Siinei oo liikaa sokeria, joo.
- Anonyymi
Simojen aika on nyt, kaupasta saa eri makuisia, valintaa piisaa.
- Anonyymi
jos lempijuomana joku nin single malt, Macacallan tai peräti Oban tai Talisker -viski.
janoonsakin juo jonkin 25-vuotta vanhan Macallan-viski-pullon nam ;:D - Anonyymi
Pullo luomusimaa lähes 5e kaupassa.
- Anonyymi
Mistä kaupasta löysit? Oliko rusinat mukana? Itse just etsin Prismasta vaan ei löytynyt.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mistä kaupasta löysit? Oliko rusinat mukana? Itse just etsin Prismasta vaan ei löytynyt.
CMs oli, en rusinoita nähnyt siinä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
CMs oli, en rusinoita nähnyt siinä.
Kiitos. Käyn huomenna katsomassa josko meidän cittarissa olisi myös. Kaskein Juhlasimaa siellä on, mutta Luomusimaa en ole nähnyt toistaiseksi.
- Anonyymi
Kuka jaksaa itse alkaa, kaupasta saa hyviä simoja.
- Anonyymi
Helppo olisi itse tehdä ja olen aikanaan tehnytkin. Nyt ei mahdu jääkaappiin simapullot valmistumaan, mutta ihan siman makuista on tuo Kaskein.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Helppo olisi itse tehdä ja olen aikanaan tehnytkin. Nyt ei mahdu jääkaappiin simapullot valmistumaan, mutta ihan siman makuista on tuo Kaskein.
Kalliitaa ovat, ikävä kyllä.
- Anonyymi
Godorniu tietysti.
- Anonyymi
En laita.
Turhaa pullojen pesemisiä.
- Anonyymi
Tein pääsiäis-kotikaljaa ja sitä on vielä jäljellä. Alkoholitonta.
- Anonyymi
Vappu on amatöörien juhla.
- Anonyymi
Jo löytyi Kaskein Luomusima, tuhlasin yhden pullon verran.
- Anonyymi
Meikän vappusima: 2 - 3 rusinaa kossupulloon. Nopeaa ja helppoa, heti valmis nautittavaksi.
- Anonyymi
Aurinko näyttää ilmaantuvan pilvien takaa. Jaksaisikohan pukeutua ja lähteä pihalle istumaan?
- Anonyymi
Joohan. Kossuun kaks rusinaa ja siinä se!
Juuri kävin torilla syömässä munkkirinkilän ja juomassa lasillisen siellä myynnissä olevaa simaa. Kiva auringonpaiste ja ilmakin hieman lämmennyt.
- Anonyymi
Iltaauriinko yhä lämmittää.
- Anonyymi
Juomapuoleen liittyy Lehtolan kolumnikin vapusta IS:ssa. Kerrassaan mainio!
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000011199129.html- Anonyymi
Ei tullu juotua simaa.
Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 856284
Nikkalassa vauhdilla nokka kohti taivasta
Mitähän Darwin sanoisi näistä 4 suomalaisesta, jotka kävivät Haparandan puolella näyttämässä, kuinka Suomi auto kulkee t303783törniöläiset kaaharit haaparannassa
isäpapan autolla kaahatta 270 km/h metsään https://www.lapinkansa.fi/nsd-kaksi-suomalaista-kuoli-kolarissa-haaparannall/283130Sitä saa mitä tilaa Perussuomalaiset!
https://yle.fi/a/74-20160212 SDP:n kannatus se vain nousee ja Keskusta on kolmantena. Kokoomus saanut pienen osan persu3691696- 331388
- 271320
Anteeksi kulta
En oo jaksanut pahemmin kirjoitella, kun oo ollut tosi väsynyt. Mut ikävä on mieletön ja haluisin kuiskata korvaasi, hyv11936Eelin, 20, itsemurhakirje - Suomalaisen terveydenhuollon virhe maksoi nuoren elämän
Yksikin mielenterveysongelmien takia menetetty nuori on liikaa. Masennusta sairastava Eeli Syrjälä, 20, ehti asua ensi46929Perttu Sirviö laukoo täydestä tuutista - Farmi Suomi -kisaajista kovaa tekstiä "Pari mätää munaa..."
Ohhoh, Farmilla tunteet alkaa käydä kuumana, kun julkkiksia tippuu jaksosta toiseen! Varo sisältöpaljastuksia: https:11870- 42849