Mikroliikkumista koskeva lakimuutos on tarkoitus tulla voimaan 1.5.2025 - tuleeko oma laki?

Anonyymi-ap

Tuleeko asian suhteen oma laki, vai ympätäänkö asiat tieliikennelakiin?

40

363

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Mikroliikkuminen? Puhutaanko nyt jostain mikrobeista.

      • Anonyymi

        KVG, niin selviää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        KVG, niin selviää.

        Okei, mikrobit aiheuttavat tauteja. Ja niitä nämä lasten katukiiturit tosiaan nostavat kävely- ja pyöräteillä, jollaista ei tapahtuisi ilman näitä lasten leluja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Okei, mikrobit aiheuttavat tauteja. Ja niitä nämä lasten katukiiturit tosiaan nostavat kävely- ja pyöräteillä, jollaista ei tapahtuisi ilman näitä lasten leluja.

        Osaamattomuutesi ei muita kiinnosta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Osaamattomuutesi ei muita kiinnosta.

        Ehkä 70 - 75 % kev.liike.väylien alkuvuoden katupölystä nousee näistä melko leveärenkaisista ja erittäin suurilla nopeuksilla pyörivistä katukiitureiden pyöristä -
        Oma lukunsa ovat ns. Harley Davidson malliset sähköajoneuvot, joilla ei pitäisi olla mitään asiaa kevyenliikenteenväylille. Nyt hallitus kertoo esityksessään että näitä hevosen kokoisia ja auton renkaan levyisillä pyörillä varustettuja ajoneuvoja saisi pysäköidä 1 - 1.5 m levyisillä kävely- ja pyöräteillä. Kaiken maailman löpinät "kohtuuttomien haittojen kiellosta" ovat pelkkää huulten lätinää tuulessa, kukaan ei pysty sanomaa mitä on "kohtuuton haitta". -
        pölyn määrän lisäys on arviolta 250 - 300 %, se on kumuloituva terveyshaitta, ja tälläisenä kansanterveydellinen ongelma, eikä kukaan pidä hiekasta suussa ja silmissä, puhumattakaan astmaatikoista ja keuhko ja verisuonisairaista.

        Laitetaan lakiin vielä kohta koko ajoneuvoluokkaa koskien, että kadun pölytessä ei näillä ajoneuvoilla ole asiaa kävelyteille. Se on myös perustuslain vaatimus lainsäädännölle, turvallisuuteen kuuluvan terveyden ja terveellisen ympäristön edistäminen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ehkä 70 - 75 % kev.liike.väylien alkuvuoden katupölystä nousee näistä melko leveärenkaisista ja erittäin suurilla nopeuksilla pyörivistä katukiitureiden pyöristä -
        Oma lukunsa ovat ns. Harley Davidson malliset sähköajoneuvot, joilla ei pitäisi olla mitään asiaa kevyenliikenteenväylille. Nyt hallitus kertoo esityksessään että näitä hevosen kokoisia ja auton renkaan levyisillä pyörillä varustettuja ajoneuvoja saisi pysäköidä 1 - 1.5 m levyisillä kävely- ja pyöräteillä. Kaiken maailman löpinät "kohtuuttomien haittojen kiellosta" ovat pelkkää huulten lätinää tuulessa, kukaan ei pysty sanomaa mitä on "kohtuuton haitta". -
        pölyn määrän lisäys on arviolta 250 - 300 %, se on kumuloituva terveyshaitta, ja tälläisenä kansanterveydellinen ongelma, eikä kukaan pidä hiekasta suussa ja silmissä, puhumattakaan astmaatikoista ja keuhko ja verisuonisairaista.

        Laitetaan lakiin vielä kohta koko ajoneuvoluokkaa koskien, että kadun pölytessä ei näillä ajoneuvoilla ole asiaa kävelyteille. Se on myös perustuslain vaatimus lainsäädännölle, turvallisuuteen kuuluvan terveyden ja terveellisen ympäristön edistäminen.

        Asiassa on syytä huomata myös, että kunnat ovat viimevuosina jakaneet aikaisempia yhdistettyjä pyörä-kävelyteitä, leveydeltään 2.5 - 3.5 m, rinnakkaisiksi kävely ja pyöräteiksi, jolloin kävelytien osuudeksi on jäänyt 1 - 1.75 m. Kun tälläiselle kävelytielle pysäköidään sähköpotkulautoja tai mitä hyvänsä ajoneuvoja, jää avoimeksi tien leveydeksi alle 1 m. Ei tälläistä kävelytietä voi hyötyliikuntaan käyttää täysipainosesti, eikä varsinkaan vastaan kulkeva liikenne onnistu, kun ei se onnistu näillä ohjeistusten vastaisen kapeilla teillä ilman ajoneuvojen pysäköimistäkään. Ja kyllähän *ituttaa kun kilometrin suoralla on 10 potkulautaa joiden ohitteluun täytyy "vetää vinoon" reittiään eikä voi vain rennosti antaa kävelyn mennä "flow" tilassa. Tälläinenhän ei ole lainkaan alueiden käyttölain mukainen "viihtyisä" katu.

        Oma lukunsa ovatkin sitten ympäriinsä hortoilevat koiran taluttajat, jotka kulkevat koko tien leveydeltä, seilaavat milloin milläkin puolella katua, pysähtelevät ja lähtevät kulkemaan ohitustilanteessa. Kunnat voisivatkin rakentaa erillisiä yhdistettyjä sähköpotkulauta ja koirateitä, siellä sopu varmasti antaisi sijaa. Ja mikä parasta hyötyliikkujat saisivat käyttökelpoiset, sujuvat sekä terveelliset kadut käyttöönsä, kaikkina vuodenaikoina.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ehkä 70 - 75 % kev.liike.väylien alkuvuoden katupölystä nousee näistä melko leveärenkaisista ja erittäin suurilla nopeuksilla pyörivistä katukiitureiden pyöristä -
        Oma lukunsa ovat ns. Harley Davidson malliset sähköajoneuvot, joilla ei pitäisi olla mitään asiaa kevyenliikenteenväylille. Nyt hallitus kertoo esityksessään että näitä hevosen kokoisia ja auton renkaan levyisillä pyörillä varustettuja ajoneuvoja saisi pysäköidä 1 - 1.5 m levyisillä kävely- ja pyöräteillä. Kaiken maailman löpinät "kohtuuttomien haittojen kiellosta" ovat pelkkää huulten lätinää tuulessa, kukaan ei pysty sanomaa mitä on "kohtuuton haitta". -
        pölyn määrän lisäys on arviolta 250 - 300 %, se on kumuloituva terveyshaitta, ja tälläisenä kansanterveydellinen ongelma, eikä kukaan pidä hiekasta suussa ja silmissä, puhumattakaan astmaatikoista ja keuhko ja verisuonisairaista.

        Laitetaan lakiin vielä kohta koko ajoneuvoluokkaa koskien, että kadun pölytessä ei näillä ajoneuvoilla ole asiaa kävelyteille. Se on myös perustuslain vaatimus lainsäädännölle, turvallisuuteen kuuluvan terveyden ja terveellisen ympäristön edistäminen.

        Esityksessä lukee mm. seuraavaa:

        "Tieliikennelain liitteeseen 4.3 (Muut tiemerkinnät) lisättäisiin kevyt sähköajoneuvo – tiemerkintä M20, jota voitaisiin käyttää osoittamaan kevyille sähköajoneuvoille tarkoitettu pysäköintipaikka taikka niille osoitettu muu reitti tai kulkupaikka. Tiemerkintää voitaisiin käyttää ilman liikennemerkkiä."

        Liikennemerkillä osoitettaisiin kevyille sähköajoneuvoille tarkoitettu pysäköintipaikka. Eikö se ole vain hyvä asia?


    • Anonyymi
      • Anonyymi

        "Mikroliikkumisen käsitettä ei ole määritelty Suomen lainsäädännössä. Kansainvälisestikään määritelmä ei ole vakiintunut. "

        Eli persu-ministeriö on ihan itse keksinyt uuden suomenkieltä raiskaavan "käsitteen", osana korruptoitunutta sähköpotkulauta-firmojen bisnestä.


        "Polkupyörän ja kevyen sähköajoneuvon saa pysäyttää tai pysäköidä jalkakäytävän tai pyörätien reunaan."
        Mutta kun ei saa.
        TLL 53 §:
        "Kevyttä sähköajoneuvoa ja moottorilla varustettua polkupyörää ajettaessa on noudatettava polkupyöräilijää koskevia liikennesääntöjä ja liikenteenohjauslaitteita."

        Pysäköiminen ei ole "polkupyörän ajamista".

        Jos lakia näin törkeästi vääristellään, on vastuullisen tahon paikka valtakunnanoikeudessa.


        "Pysäyttämistä ja pysäköintiä koskevien sääntöjen noudattamiseen liittyy sama ongelma kuin mikroliikenteen liikennesääntöjen noudattamiseen yleensäkin. Kaikki tienkäyttäjät eivät aina tunne tai noudata polkupyöräilyn tai kevyen sähköajoneuvon kuljettamista koskevia liikennesääntöjä riittävän hyvin. "

        Kyse ei ole tienkäyttäjistä vaan rahaa tekevien sähköpotkulauta-firmojen rahantekovälineiden lainvastaisesta kävely ja pyöräteillä säilyttämisestä.


        "Esitetyt toimenpiteet vähentäisivät sähköpotkulaudoilla tapahtuvaa matkustamista kaupallisten palvelujen ääreen enintään marginaalisesti"

        Nyt on senverran häiriintynyttä esitystä, että voi kysyä, kuka sekoittaa liikenneturvallisuuden, jonkun rättipajan liikevaihtoon.


        "Arviomuistiossa sähköpotkulautailun ja mikroliikkumisen ratkaisu- ja sääntelyvaihtoehdoista esitettiin yhtenä ratkaisuna mallia, jossa kevyiden sähköajoneuvojen pysäköinti jalkakäytävällä ja pyörätiellä kiellettäisiin kokonaan."
        "Ruotsin tieliikenneasetukseen lisättiin syksyllä 2022 uusi säännös sähköpotkulautojen pysäköinnistä. Sähköpotkulaudan pysäköinti jalkakäytävälle ja pyörätielle on nykyisin kielletty lukuun ottamatta pyörätelineitä tai muita erikseen osoitettuja pysäköintipaikkoja."
        "Vuonna 2021 voimaan tulleiden uusien säännösten perusteella polkupyörät ja sähköpotkulaudat saadaan pysäköidä lähtökohtaisesti vain merkityille pysäköintipaikoille kävelytiellä. Monet Puolan kaupungeista ovatkin tienpitäjinä merkinneet sähköpotkulaudoille ja pyörille yhteisiä pysäköintipaikkoja kävelyteille. "
        "Tanskassa on säädetty sähköpotkulaudan pysäköintipaikkaa osoittavasta tiemerkinnästä."
        "5.2.7 Kansainvälisen vertailun vaikutukset esitykseen
        (ei mainintaa kansainvälisistä pysäköimiskielloista)"

        Että tällä linjalla mennään peräpohjolan pöpilässä, jossa ei mitään järkeä mihinkään asiaan pyritä saamaan, vaan ylläpitämään korruptiota ja joidenkin rikastumista.


        "Liite 3.8. Uusi lisäkilpi mahdollistaisi kevyiden sähköajoneuvojen liikenteenohjauksen erillään polkupyöristä."

        Tarkoitus on sallia sähköpotkulautailu jalkakäytävillä.


        "Liite 4.3. voitaisiin käyttää osoittamaan kevyille sähköajoneuvoille tarkoitettu pysäköintipaikka"

        Koko esitys on logiikaltaan virheellinen ja koska sen mukaan "kevyen sähköajoneuvon saa pysäyttää tai pysäköidä jalkakäytävän tai pyörätien reunaan", mihin tarvitaan tiemerkintöjä joilla ei ole merkitystä.


        Kaiken kaikkiaan koko esitys on jalka ja pyöräteille pysäköimisen suhteen on ns. nolla-esitys, joka ei millään tavoin pyri parantamaan nykyistä korruptoitunutta näille teille pysäköimistä.
        Poliisi on tähän rikokseen valjastettu, se ei valvo lakia lainvastaisen kävely- ja pyöräteille pysäköimisen suhteen.

        Tämä on tietenkin vain pieni *akka-murunen koko vajaa-älyisen *aksa-hallinnon mielenvikaisuutta ja yhteiskunnnallista rikosta.


      • Anonyymi

        Kyseessä siis sähköpotkulauta-bisness laki, jolla yritetään varmistaa että lainvastaisiin bisneksiin ei puututa. Jo esitys "mikroliikkuminen" on säälittävä yritys peitellä asiaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyseessä siis sähköpotkulauta-bisness laki, jolla yritetään varmistaa että lainvastaisiin bisneksiin ei puututa. Jo esitys "mikroliikkuminen" on säälittävä yritys peitellä asiaa.

        Kyseessä on tietenkin nousevien kokoomuslaisten talousnerojen mikrobisnekset, ja harjoittelu rahan tekemiseen sekä korruptioon kansan kustannuksella.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyseessä on tietenkin nousevien kokoomuslaisten talousnerojen mikrobisnekset, ja harjoittelu rahan tekemiseen sekä korruptioon kansan kustannuksella.

        "Mikroyritys -termi sai vakiintuneemman suunnan vuonna 2003, kun Euroopan Unionissa havahduttiin erilaisten yritystuki-instrumenttien lähtökohdista siihen, että ”on tarpeen määritellä tarkemmin mikroyritykset, jotka muodostavat sellaisen pienyritysten luokan, joka on erityisen tärkeä yrittäjyyden edistämisen ja työpaikkojen luomisen kannalta.” Osana laajempaa yrityskokoluokkien määrittelyä EU linjasi, että mikroyritys on riippumaton yritys, jonka palveluksessa on vähemmän kuin 10 työntekijää ja jonka vuosiliikevaihto ja/tai taseen loppusumma on enintään 2 000 000 euroa."
        https://www.oulu.fi/fi/blogit/kerttu-saalasti-instituutin-blogi/mika-mikroyritys-tarkoilla-kasitteilla-tutkimuksesta-selkeampaa


      • Anonyymi

        Lakiehdotukset löytyvät hallituksen esityksestä vasta sen loppupäästä. Ennen sitä on kauheasti selostuksia aiheeseen liittyen ja miten nykytilanne on ja miten mahdollisesti muissa maissa asiat ovat jne.

        Lakiehdotukset
        https://finlex.fi/fi/hallituksen-esitykset/2025/12#bills

        Jos linkki ei toimi, niin voi hakea sanalla "Ponsi", niin Lakiehdotukset alkavat heti sen jälkeen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lakiehdotukset löytyvät hallituksen esityksestä vasta sen loppupäästä. Ennen sitä on kauheasti selostuksia aiheeseen liittyen ja miten nykytilanne on ja miten mahdollisesti muissa maissa asiat ovat jne.

        Lakiehdotukset
        https://finlex.fi/fi/hallituksen-esitykset/2025/12#bills

        Jos linkki ei toimi, niin voi hakea sanalla "Ponsi", niin Lakiehdotukset alkavat heti sen jälkeen.

        Okei, "bill" tarkoittaa Suomen kouluissa opetetussa englannin-englannissa "laskua".
        Se juuri onkin oikeisto-vallan käsitys laista, sillä tienataan, ei muuta, lukuun ottamatta oman aseman suojelua.
        Samalla kun oikeisto-valta leikkaa sosiaaliturvasta, esim. asumistuesta 100 miljoonaa / vuosi, hankkii kela uuden tietokone-ohjelmiston ulkomaiselta yhtiöltä hintaan 600 miljoonaa.
        Sama koskee yleisesti "oikeutta", sen on oltava oikeiston yksinomaisuutta, ja sen hinta alkaa 500 €/h. Kaikki lainsäädäntö sekä myös sen esittäminen valjastetaan tähän kapitalistiseen tehtävään.

        Kommentoijan kannattaa huomioida myös että nämä esitykset käsitellään eduskunnassa ja sen eri valiokunnissa, jolloin ne saattavat muuttua eivätkä nämä hallituksen esityksessä esitetyt perusteet silloin päde muuttuneen lain osalta. Siksi, ja myös lain "ketjuttamisen" perusteluineen seurauksena, lain sisällön selvittäminen on erittäin työlästä, ja usein yleiskäsitteitä ja muita epämääräisyyksiä ole edes missään tarkennettu. Tämä on seuraus siitä että Suomi on vuosisataisesti ollut vieraan vallan ja hallinnon alla, eikä tämä hallintokulttuuri ole mihinkään kadonnut, laki kirjoitetaan sellaiseksi että sitä voidaan "tulkita"; tämä ei tietenkään tarkoita etteikö kansan ja sen edun vastainen hallinto rikkoisi lakia, ja tekisi sitä systemaattisesti ja lähtökohtaisesti, ei hallinto noudata lakia. Pääsääntöisesti laki on merkityksetön ja todellisuuden peittävä kaunis "esirippu" vailla todellista merkitystä.


      • Anonyymi kirjoitti:

        "Mikroliikkumisen käsitettä ei ole määritelty Suomen lainsäädännössä. Kansainvälisestikään määritelmä ei ole vakiintunut. "

        Eli persu-ministeriö on ihan itse keksinyt uuden suomenkieltä raiskaavan "käsitteen", osana korruptoitunutta sähköpotkulauta-firmojen bisnestä.


        "Polkupyörän ja kevyen sähköajoneuvon saa pysäyttää tai pysäköidä jalkakäytävän tai pyörätien reunaan."
        Mutta kun ei saa.
        TLL 53 §:
        "Kevyttä sähköajoneuvoa ja moottorilla varustettua polkupyörää ajettaessa on noudatettava polkupyöräilijää koskevia liikennesääntöjä ja liikenteenohjauslaitteita."

        Pysäköiminen ei ole "polkupyörän ajamista".

        Jos lakia näin törkeästi vääristellään, on vastuullisen tahon paikka valtakunnanoikeudessa.


        "Pysäyttämistä ja pysäköintiä koskevien sääntöjen noudattamiseen liittyy sama ongelma kuin mikroliikenteen liikennesääntöjen noudattamiseen yleensäkin. Kaikki tienkäyttäjät eivät aina tunne tai noudata polkupyöräilyn tai kevyen sähköajoneuvon kuljettamista koskevia liikennesääntöjä riittävän hyvin. "

        Kyse ei ole tienkäyttäjistä vaan rahaa tekevien sähköpotkulauta-firmojen rahantekovälineiden lainvastaisesta kävely ja pyöräteillä säilyttämisestä.


        "Esitetyt toimenpiteet vähentäisivät sähköpotkulaudoilla tapahtuvaa matkustamista kaupallisten palvelujen ääreen enintään marginaalisesti"

        Nyt on senverran häiriintynyttä esitystä, että voi kysyä, kuka sekoittaa liikenneturvallisuuden, jonkun rättipajan liikevaihtoon.


        "Arviomuistiossa sähköpotkulautailun ja mikroliikkumisen ratkaisu- ja sääntelyvaihtoehdoista esitettiin yhtenä ratkaisuna mallia, jossa kevyiden sähköajoneuvojen pysäköinti jalkakäytävällä ja pyörätiellä kiellettäisiin kokonaan."
        "Ruotsin tieliikenneasetukseen lisättiin syksyllä 2022 uusi säännös sähköpotkulautojen pysäköinnistä. Sähköpotkulaudan pysäköinti jalkakäytävälle ja pyörätielle on nykyisin kielletty lukuun ottamatta pyörätelineitä tai muita erikseen osoitettuja pysäköintipaikkoja."
        "Vuonna 2021 voimaan tulleiden uusien säännösten perusteella polkupyörät ja sähköpotkulaudat saadaan pysäköidä lähtökohtaisesti vain merkityille pysäköintipaikoille kävelytiellä. Monet Puolan kaupungeista ovatkin tienpitäjinä merkinneet sähköpotkulaudoille ja pyörille yhteisiä pysäköintipaikkoja kävelyteille. "
        "Tanskassa on säädetty sähköpotkulaudan pysäköintipaikkaa osoittavasta tiemerkinnästä."
        "5.2.7 Kansainvälisen vertailun vaikutukset esitykseen
        (ei mainintaa kansainvälisistä pysäköimiskielloista)"

        Että tällä linjalla mennään peräpohjolan pöpilässä, jossa ei mitään järkeä mihinkään asiaan pyritä saamaan, vaan ylläpitämään korruptiota ja joidenkin rikastumista.


        "Liite 3.8. Uusi lisäkilpi mahdollistaisi kevyiden sähköajoneuvojen liikenteenohjauksen erillään polkupyöristä."

        Tarkoitus on sallia sähköpotkulautailu jalkakäytävillä.


        "Liite 4.3. voitaisiin käyttää osoittamaan kevyille sähköajoneuvoille tarkoitettu pysäköintipaikka"

        Koko esitys on logiikaltaan virheellinen ja koska sen mukaan "kevyen sähköajoneuvon saa pysäyttää tai pysäköidä jalkakäytävän tai pyörätien reunaan", mihin tarvitaan tiemerkintöjä joilla ei ole merkitystä.


        Kaiken kaikkiaan koko esitys on jalka ja pyöräteille pysäköimisen suhteen on ns. nolla-esitys, joka ei millään tavoin pyri parantamaan nykyistä korruptoitunutta näille teille pysäköimistä.
        Poliisi on tähän rikokseen valjastettu, se ei valvo lakia lainvastaisen kävely- ja pyöräteille pysäköimisen suhteen.

        Tämä on tietenkin vain pieni *akka-murunen koko vajaa-älyisen *aksa-hallinnon mielenvikaisuutta ja yhteiskunnnallista rikosta.

        Taitaa "ketuttaa" kirjoittajaa hyvin pahasti nuo vuokrattavat sähkölaudat ja ei näytä kelpaavan vaikka lainsäädännöllä koitetaan kyseistä liikkumismuotoa saamaan paremmalle tolalle. Mutta lakimuutokset ovat käytännössä valmiit ja valiokuntakuulemisissa niihin tuskin isompia muutoksia on tiedossa joten noilla muutoksilla/lisäyksillä lainsäädäntöön mennään ainakin muutama lähivuosi vaikka sinua kuinka paljon kiukututtaisia asia.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kyseessä siis sähköpotkulauta-bisness laki, jolla yritetään varmistaa että lainvastaisiin bisneksiin ei puututa. Jo esitys "mikroliikkuminen" on säälittävä yritys peitellä asiaa.

        Miten asia on lainvastaista jos kyseisestä asiasta tehdään laki?


      • Anonyymi
        santtu_1975X kirjoitti:

        Miten asia on lainvastaista jos kyseisestä asiasta tehdään laki?

        Ole hyvä ja lue kommentti ja mitä siinä sanotaan, ja kommentoi kyseisiä asioita, kirjoita vaikka kommentin joka kohtaan oma kommentti ASIASTA, henkilöön käyvät "kiukuttelut" eivät ole keskustelua-

        "Miten asia on lainvastaista"
        Kommentissa edellä on hyvin selkeästi kerrottu, että kävely- ja pyöräteille sähköajoneuvojen pysäköinen on LAIN VASTAISTA. Onko muuta kysyttävää.


    • Anonyymi

      Pysäköiminen ei ole "polkupyörän ajamista".

      Jos lain olisi tarkoitus sallia sähköajoneuvojen pysäköiminen jalkakäytävälle ja/tai pyörätielle, lain 37 § 4 mom ei kuuluisi
      "Polkupyörän tai mopon saa pysäyttää tai pysäköidä jalkakäytävälle ja pyörätielle."
      vaan
      Polkupyörän, mopon tai kevyen sähköajoneuvon saa pysäyttää tai pysäköidä jalkakäytävälle ja pyörätielle."

      tai vaihtoehtoisesti lain 52 § kuuluisi
      "Kevyttä sähköajoneuvoa ajettaessa JA PYSÄKÖISTÄESSÄ on noudatettava polkupyöräilijää koskevia liikennesääntöjä ja liikenteenohjauslaitteita."
      eikä niin kuin nyt
      "Kevyttä sähköajoneuvoa AJETTAESSA on noudatettava polkupyöräilijää koskevia liikennesääntöjä ja liikenteenohjauslaitteita."


      Politisoituneelle lain säätämiselle lain kirjoittaminen on usein ylivoimaista
      https://keskustelu.suomi24.fi/t/18899647/oikeustiede-normiristiriita#comment-135220230
      ja toisinaan se on myös tarkoituksellista, kuten nyt on tarkoitus jarruttaa vakiintuneen lainvastaisen tilanteen korjausta lakiin kirjatulla yksiselitteisellä kiellolla.
      Edellä olevasta kommentista huomataan kuinka laki oli ensiksi terminologisesti soveltamiskelvotonta, sähköpotkulautailijan sääntöjä ei velvoitettu kuljettajan vastuulle, vaan nämä säännöt asetettiin kuljettajaan jotain ulkoapäin määrittelemättömältä taholta, ikäänkuin vastuu olisi deterministisesti jolla kulla maailman demoonilla, joka taas on kaiken subjektiivisen vastuun ohittavaa, ja samalla esimerkiksi rikosoikeudellisen vastuun mitätöivää.
      Sähköpotkulautailijat, bisneksen rajoittajat näin ollen vapautettiin kaikesta vastuusta noudattaa pysäköimisen tai minkään muunkaan suhteen lakia.
      Vuonna 2018 lakia oikaistiin, mutta vakiintunut lainvastainen käytäntö oli iskostettu lainvalvontaan sekä yleiseen kansalais-asenteeseen.
      Edelleenkään porvari-hallinto ei pyri lainmukaistamaan kansalle haittaa ja vahinkoa aiheuttavaa tilannetta, muutaman mikroyrityksen tähden.

      Tietenkin porvari aina pyrkii hajoittamaan ja hallitsemaan, ja sen tosiaan porvari on jo sata vuotta tehnyt ja nyt vauhti on maailman muuttumisen myötä päässyt rajoittamattomaan vauhtiin, kansan omaisuus on myyty, nyt käytännössä myös kansan rakastamat kevyenliikenteenväylät, ovat lasten bisnesten ja lasten leikkikenttiä. Liberaali-kapitalistisessa maailmankuvassaan porvari pyrkii tuhoamaan kaiken yhteisen, sosialistisen. Sellainen se porvari on. Voisiko asialle tehdä jotain, vai haluaako kansa sulkeutua koteihinsa viimeisenä linnanaan.

      • Anonyymi

        Asiassa huomataan kuin järjestelmällistä, harkittua ja suunnitelmallista tämä lain sabotaashi on. Jos laissa olisi kirjaus sähköpotkubisneksen pysäköimisoikeudesta jalkakäytäville ja pyörätielle, herättäisi tämä keskustelua lain muuttamisen tarpeesta, nyt kun tälläistä kohtaa laissa ei ole, ja asia on lain mukaan kielletty, luodaan edellä kuvatulla hallituksen lakia väärentämään pyrkivällä hallituksen esityksen kertomuksella:
        "Polkupyörän ja kevyen sähköajoneuvon saa pysäyttää tai pysäköidä jalkakäytävän tai pyörätien reunaan.""
        sekaannusta ja ikäänkuin velvoitetaan hallintoa ja lakia lainvastaisuuteen. Oksymoron, kuinka oksettavaa juonittelua.

        Tätä häiriintynyttä kansan vastaista juonittelua kansa kustantaa veroillaan, näiden poliittisten epärehellisten tahojen pillin mukaan tanssivien virkamiesten palkat maksamalla.
        Itse nämä poliittiset broilerit eivät saisi ensimmäistäkään lakia kirjoitettua niin että niitä kukaan pystyisi lukemaan, puhumattakaan että niitä millään lailla voitaisiin lain perustana soveltamaan.


    • Anonyymi

      Itku, kitinä ja valittaminen. Suomalaisen perusosaaminen on niihin kiteytetty.

      • Anonyymi

        Toinen vaihtoehto on niputtaa lain määritelmissä polkupyörä, mopo ja kevyt sähköajoneuvo "kevyeksi ajoneuvoksi", ja käyttää sitten tätä käsitettä muualla lakitekstissä.

        Tässä kohtaa tien täytyy täyttää alueidenkäyttölain 85 § vaatimus:
        "Katu on suunniteltava ja rakennettava siten, että se sopeutuu asemakaavan mukaiseen ympäristöönsä ja täyttää toimivuuden, turvallisuuden ja viihtyisyyden vaatimukset."

        Jos nykyisiä kävely- ja/tai pyöräteitä aiotaan yhteiskunnan puolelta luovuttaa sähköpotkulauta-firmojen pysäköintialueiksi, on valtaosa näistä teistä rakennettava uudelleen alueidenkäyttölain 85 § "toimivuuden, turvallisuuden ja viihtyisyyden" vaatimukset täyttääkseen. Toisin sanoen tieliikennelaki sekä alueidenkäyttölaki on tältä osin ennen tälläisen mandaatin antamista sovitettava yhteen.

        Tällä hetkellä toimitaan törkeästi lain vastaisesti.


      • Anonyymi

        TLL:
        "176 §.Vastuu ajoneuvokohtaisesta liikennevirhemaksusta. Pykälän 1 momentin mukaan liikennerikkomuksen seurauksena määrätystä ajoneuvokohtaisesta liikennevirhemaksusta vastaisivat ajoneuvon rekisteriin merkitty omistaja, haltija, tilapäinen käyttäjä tai käyttövastaava. Edelleen säädettäisiin, että ajoneuvon omistaja, haltija tai tilapäinen käyttäjä olisivat kuitenkin vastuusta vapaita, jos he saattaisivat todennäköiseksi, että eivät olleet tehneet liikennerikkomusta tai että virhemaksun määräämiselle ei ollut muuten edellytyksiä. Käyttövastaavalta edellytettäisiin vastuusta vapautumiseksi, että hän ilmoittaa, kenen käytössä ajoneuvo oli rikkomuksen tekohetkellä taikka ajoneuvo tai sen rekisterikilpi oli anastettu."

        Toisin sanoen sähköpotkulaudan käyttäjä on vastuussa lain vastaisesta jalkakäytävälle tai pyörätielle pysäköimisestä.

        Entä voiko sähköpotkulautafirma jatkaa toimintaansa jos sen laudat säännönmukaisesti pysäköidään lainvastaisesti? Onko viranomaisella keinoa puuttua tähän asian juurisyyhyn.
        Ehkä asiaan löytyy vastaus yrityslainsäädännöstä, mutta helpoin ja selkein keinoa asiaan puutumiseen on kieltää kokonaan sähköpotkulautojen vuokraustoiminta lailla.


        Kyseisessä hallituksen esityksessä on tästä säännös:
        Liikennepalvelulaki 2 a luku
        "Yhteiskäyttöisten ajoneuvolain 28 §:n 1 momentissa ja 29 §:ssä tarkoitettujen ajoneuvojen sekä moottorilla varustettujen polkupyörien ammattimaisen vuokralle tarjoamisen edellytyksenä kunnan hallinnoimalla alueella on, että palveluntarjoajalla on voimassa oleva mikroliikennelupa ."
        "Jos luvanhaltija ei noudata mikroliikenneluvan lupaehtoja, kunta voi antaa luvanhaltijalle huomautuksen ja kehottaa luvanhaltijaa korjaamaan puutteet määräajassa. Jos luvanhaltija ei noudata kehotusta ja havaittua puutetta on pidettävä olennaisena, kunta voi peruuttaa luvan."

        Tämä ei poista virhepysäköimistä, koska vastuu on tieliikennelain mukaan sähköpotkulaudan käyttäjällä. Ei kunta voi veloittaa yhtiötä vastuuseen sen asiakkaiden tekemisistä.

        Näin oikeisto-hallinto pitkittää mikrobisneksiä taas yhdellä silmänkääntötempulla.

        Tämä asia ratkeaa asettamalla kyseiseen liikennepalvelulakiin kielletyt palvelut, joihin luetaan sähköpotkulautojen vuokraaminen.


      • Anonyymi

        Tietenkin on kysyttävä mihin asti vastuu virhepysäköimisestä on asiakkaalla, kun nämä sähköpotkulautojen sijainnit ovat mobiili-datana yhtiöiden tiedossa.
        Ehkä laissa pitäisi olla säännös että 24 h pysäköimisestä vastuu virhepysäköimisestä siirtyy ajoneuvon vuokraajalle.


      • Anonyymi

        Röyhkeys, kusipäisyys, ja omaan napaan tuijottaminen. Rikollisten perusosaaminen on niihin kiteytetty.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Röyhkeys, kusipäisyys, ja omaan napaan tuijottaminen. Rikollisten perusosaaminen on niihin kiteytetty.

        Kuvailet tuossa rikkaita. Rikkaus (kuten myös valta) muuttaa ihmistä. Mitä rikkaampi ihmisestä tulee, tai muita rikkaammaksi itsensä tuntee, sitä itsekeskeisemmäksi ja itsekkäämmäksi ihminen muuttuu. Rikkaat ja hyväosaiset ovat myös köyhiä taipuvaisempia epäeettiseen ajatteluun, kuten esim. että ahneus on hyvästä. Rikkaat ovat taipuvaisempia rikkomaan sääntöjä, kuin vähävaraiset tai keskituloiset.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuvailet tuossa rikkaita. Rikkaus (kuten myös valta) muuttaa ihmistä. Mitä rikkaampi ihmisestä tulee, tai muita rikkaammaksi itsensä tuntee, sitä itsekeskeisemmäksi ja itsekkäämmäksi ihminen muuttuu. Rikkaat ja hyväosaiset ovat myös köyhiä taipuvaisempia epäeettiseen ajatteluun, kuten esim. että ahneus on hyvästä. Rikkaat ovat taipuvaisempia rikkomaan sääntöjä, kuin vähävaraiset tai keskituloiset.

        Porvaria kommentissa juurikin kuvailtiin.


      • Anonyymi kirjoitti:

        TLL:
        "176 §.Vastuu ajoneuvokohtaisesta liikennevirhemaksusta. Pykälän 1 momentin mukaan liikennerikkomuksen seurauksena määrätystä ajoneuvokohtaisesta liikennevirhemaksusta vastaisivat ajoneuvon rekisteriin merkitty omistaja, haltija, tilapäinen käyttäjä tai käyttövastaava. Edelleen säädettäisiin, että ajoneuvon omistaja, haltija tai tilapäinen käyttäjä olisivat kuitenkin vastuusta vapaita, jos he saattaisivat todennäköiseksi, että eivät olleet tehneet liikennerikkomusta tai että virhemaksun määräämiselle ei ollut muuten edellytyksiä. Käyttövastaavalta edellytettäisiin vastuusta vapautumiseksi, että hän ilmoittaa, kenen käytössä ajoneuvo oli rikkomuksen tekohetkellä taikka ajoneuvo tai sen rekisterikilpi oli anastettu."

        Toisin sanoen sähköpotkulaudan käyttäjä on vastuussa lain vastaisesta jalkakäytävälle tai pyörätielle pysäköimisestä.

        Entä voiko sähköpotkulautafirma jatkaa toimintaansa jos sen laudat säännönmukaisesti pysäköidään lainvastaisesti? Onko viranomaisella keinoa puuttua tähän asian juurisyyhyn.
        Ehkä asiaan löytyy vastaus yrityslainsäädännöstä, mutta helpoin ja selkein keinoa asiaan puutumiseen on kieltää kokonaan sähköpotkulautojen vuokraustoiminta lailla.


        Kyseisessä hallituksen esityksessä on tästä säännös:
        Liikennepalvelulaki 2 a luku
        "Yhteiskäyttöisten ajoneuvolain 28 §:n 1 momentissa ja 29 §:ssä tarkoitettujen ajoneuvojen sekä moottorilla varustettujen polkupyörien ammattimaisen vuokralle tarjoamisen edellytyksenä kunnan hallinnoimalla alueella on, että palveluntarjoajalla on voimassa oleva mikroliikennelupa ."
        "Jos luvanhaltija ei noudata mikroliikenneluvan lupaehtoja, kunta voi antaa luvanhaltijalle huomautuksen ja kehottaa luvanhaltijaa korjaamaan puutteet määräajassa. Jos luvanhaltija ei noudata kehotusta ja havaittua puutetta on pidettävä olennaisena, kunta voi peruuttaa luvan."

        Tämä ei poista virhepysäköimistä, koska vastuu on tieliikennelain mukaan sähköpotkulaudan käyttäjällä. Ei kunta voi veloittaa yhtiötä vastuuseen sen asiakkaiden tekemisistä.

        Näin oikeisto-hallinto pitkittää mikrobisneksiä taas yhdellä silmänkääntötempulla.

        Tämä asia ratkeaa asettamalla kyseiseen liikennepalvelulakiin kielletyt palvelut, joihin luetaan sähköpotkulautojen vuokraaminen.

        Ei tuota sähköpotkulautojen vuokraamista haluta kieltää (ohjata kylläkin sen käyttöä/käyttäjiä parempaan toimintaan), koska katsotaan että se on hyödyllinen osa/lisä liikkumispalveluita.
        Kyseisillä laudoilla ajetaan suhteellisen suuri matkasuorite vuodessa, joten katsotko ettei niille olisi tarvetta?
        Itse olen ottanut nuo laudat ainakin omaan liikkumiskäyttöön kohtuullisessa määrin. Korvaavat monessa tapauksessa itselläni esim, lyhttä taksimatkaa yms.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Tietenkin on kysyttävä mihin asti vastuu virhepysäköimisestä on asiakkaalla, kun nämä sähköpotkulautojen sijainnit ovat mobiili-datana yhtiöiden tiedossa.
        Ehkä laissa pitäisi olla säännös että 24 h pysäköimisestä vastuu virhepysäköimisestä siirtyy ajoneuvon vuokraajalle.

        Niin, nuo sijainnit ovat tiedossa, mutta ei niin tarkasti että sijaintitiedosta voisi päätellä että onko lauta jätetty vaikkapa jalkakäytävälle muun liikenteen tielle vaiko sivussa jossa ei mitään haittaa.

        Kyllähän tuossa vastuussa pitää olla henkilö joka laudalla viimeksi ajoi, että hän jättää laudan paikkaan johon sen saa jättää.
        Ongelmana tietysti se että tämän rekisteöidyn ajon ja laudän pysäköinnin jälkeen joku toinen saattaa siitää laudan toiseen paikkaan (kaataa sen yms.), mutta tuo tieto olisi varmastikkin helposti selvittetävissä jälkikäteen liikeanturien yms. avulla.


      • Anonyymi
        santtu_1975X kirjoitti:

        Ei tuota sähköpotkulautojen vuokraamista haluta kieltää (ohjata kylläkin sen käyttöä/käyttäjiä parempaan toimintaan), koska katsotaan että se on hyödyllinen osa/lisä liikkumispalveluita.
        Kyseisillä laudoilla ajetaan suhteellisen suuri matkasuorite vuodessa, joten katsotko ettei niille olisi tarvetta?
        Itse olen ottanut nuo laudat ainakin omaan liikkumiskäyttöön kohtuullisessa määrin. Korvaavat monessa tapauksessa itselläni esim, lyhttä taksimatkaa yms.

        Käsiaseilla ammutaan Amerikassa runsaasti, katsotko ettei niille ole tarvetta?


    • Anonyymi

      Pelilasit ei oo mitää kun pitää olla microuuni päässä.

    • Anonyymi

      Jos puhutaan pölystä, ja muista pienhiukkasista niin se liittyy pitkälti vuodenaikaan, ellei esimerkiksi tien pintamateriaaleista liikenne irrota hiukkasia.
      Iso osa suomea on yhä maaseutua, peltojen muokkaus myös pölisee, samoin viljankorjuu.
      Teitten pölisemiseen voidaan heti keväällä vaikuttaa taajamissa, harjaamalla tiet veden kanssa, maaseutualueiden sorateillä mahdotonta.

      • Anonyymi

        Maaseudulla ei varmasti voikkaan elää ilman autoa, nyt kuitenkin julkinen valta on kehoittamassa pienituloisia, perustuslain 9 § "Liikkumisvapaus" vastaisesti, siirtymään kaupungista korpeen jos sopivaa asuntoa ei löydy.

        Toki näin on kaupungeissakin pahimpaa katupölyaikaan, se ei kuitenkaan kestä koko vuotta.

        "Suomen kansalaisella ja maassa laillisesti oleskelevalla ulkomaalaisella on vapaus liikkua maassa ja valita asuinpaikkansa."
        https://www.finlex.fi/fi/lainsaadanto/1999/731


    • Anonyymi

      Ei ne tiet harjaamalla puhdistu kuin isommasta liasta, vasta runsaat sateet sen pölyävimmän osan huuhtelee. Ainoastaan perusteellinen tien pesu tämän pölyn poistaisi.

      Tähän kun yhdistetään vielä osittainen nurmikon harjaamien ja mullan levitys asvaltille, yhdistettynä taajamateiden suolakemikaalien kulkeutumiseen kävely- ja pyöräteille, jotka sitovat pölyä katuun, kestää tämä pölykausi helposti elokuuhun asti.
      Oma lukunsa ovat nyt joka paikassa pyörivät internet-kaapelin kaivuu-firmat, joiden jäljiltä tie on pahemmassa kunnossa kuin pahimpaan katupölyaikaan, eivätkä nämä firmat tee mitään tien putsaamiseksi, eikä kunta sellaista velvoita tai sitten valvo asiaa, jotka toki molemmat ovat mahdollinen vaihtoehto - ja monin muin vastaavin osin vallitseva asiaintila.

      Tyypillisesti taajamatiet puhdistuvat keväisin vähitellen autojen renkaiden nostaman pölyn vaikutuksesta - on hyvin nähtävissä kuinka Etelä-Suomessa tällä hetkellä asvaltoitujen taajamateiden ajourat ovat puhdistuneet, mutta ajourien ulkopuoliset kohdat ovat sitkeän likamönjän peittämiä.
      Linja-autopysäkeillä tämä pöly nousee aina asiakkaiden autoon noustessa ja poistuessa.

      Nyt sama ilmiö tapahtuu myös sähköpotkulautojen ja muiden leveärenkaisten ajoneuvojen renkaiden kohdalla, ja tuulesta riippuen tämä pöly jää hyvinkin pitkäksi aikaa leijailemaan kulkuväylille.

      Itse koko pölyongelman ratkaisu, sekä perustuslain terveysturvallisuuden vaatimus, on kirjata tieliikennelakiin kielto pölyn nostattamisesta, ja kun pölyn nousemista kaikkien liikennemuotojen osalta voi estää, kieltää osa liikenteestä katupölyn aikaan.

      Jo nyt tieliikennelaki kertoo:
      "Tienkäyttäjän on sovitettava oma toimintansa turvallisen liikenteen edistämiseksi." (4 §)
      "Ajoneuvon nopeus on sovitettava sellaiseksi kuin (liikenne)turvallisuus edellyttää huomioon ottaen tien kunto, sää, keli sekä muut olosuhteet." (5 §)
      Lain purusteluissa ei kuitenkaan määritellä turvallisuutta.
      https://www.finlex.fi/fi/hallituksen-esitykset/2017/180

      Laissa ja perusteluissa kyllä puhutaan "ilman pilaantumisesta" ja "häiritsevästä pölyämisestä" (6 §), mutta tämä koskee itse ajonouvoja, ei niiden kulkemisesta aiheutuvia seurauksia.

      Aiempi laki kertoi:
      "Kuljettajan on sovitettava ajoneuvonsa nopeus sellaiseksi, etteivät muut tienkäyttäjät joudu kohtuuttomasti lian tai soran roiskumiselle alttiiksi." (23 §)
      https://www.finlex.fi/fi/lainsaadanto/saadoskokoelma/1981/267
      Lainkohdan perustelu kertoo:
      "Säännös nopeuden sovittamisesta, milloin iian tai soran roiskumisvaara on olemassa, vastaa voimassa olevan tieliikenneasetuksen säännöstä (TLA 15 § 3 mom.)."
      https://s3-eu-west-1.amazonaws.com/eduskunta-asiakirja-original-documents-prod/suomi/1979/A_1979_2.pdf
      Valitettavasti Suomen valtio ei ole kyennyt saattamaan lainsäädäntöään ja sen säännöskokoelmaa sähköiseen muotoon:
      "Hakemaasi dokumenttia ei löytynyt." (TLA 1957)
      https://www.finlex.fi/fi/lainsaadanto/saadoskokoelma/1957/331

      Joten emme voi tietää mitä tämä "lian tai soran roiskuminen" on sisältänyt kokonaisuudessaan, ja onko katupölyä pidetty "roiskumisena". Toki "roiskuminen" yleisesti tarkoittaa nesteitä, ja pölyäminen "kiintoaineita".
      On myös huomioitava että vuonna 1957 ei varmaankaan pölyn hengittämisen haitallisuutta vielä tarkemmin ymmärretty; tupakoiminenkin oli hyvin yleistä, mukaan lukien virastot ja julkiset tilat.

      Rikoslain vahingonteosta sanotaan:
      "Vahingoittamisella tarkoitetaan puolestaan esineen tai muun omaisuuden rikkomista, turmelemista tai likaamista."
      https://s3-eu-west-1.amazonaws.com/eduskunta-asiakirja-original-documents-prod/suomi/1988/A_1988_2.pdf
      Tieliikennelain 1981 "lian roiskuminen" siten saattaa johtaa rikoslain mukaiseen vahingontekoon omaisuuden likaantumisen tai turmeltumisen muodossa.
      Myös pölyäminen johtaa likaantumiseen, kuitenkin huomaamattomampaan ja vähäisempään kuin roiskuminen. Moni liikenneväylien lähellä asuva on kuitenkin varmaan huomannut keväisin kuinka esimerkiksi ikkunalaudoilta saa pyyhkiä rohisevaa hiekkapölyä, joten on kyse kumuloituvasta ilmiöstä.

      Pien- sekä myös suurempien hiukkasten, ja kun kyseessä on myös asvaltin sekä ajoneuvojen osasten irtoamat, sekä eläinten jätökset ja muu mikrobiaines, tiedetään olevan terveydelle haitallisia, ne kulkeutuvat verenkierron myötä kaikkialle elimistöön hiussuonistoa myöten.

      Kyse on siten perustuslaillisen omaisuuden suojan lisäksi turvallisuudesta, josta perustuslaissa todetaan:
      "Jokaisella on oikeus turvallisuuteen."
      Perustuslain perustelu kuuluu:
      "Ehdotuksessa on mainittu erikseen hallitusmuodon nykyisestä 6 §:stä poiketen myös henkilökohtainen turvallisuus. Tältä osin säännös vastaa kansainvälisiä ihmisoikeussopimuksia."
      https://finlex.fi/fi/hallituksen-esitykset/1993/309

      Turvallisuus on hyvin monitahoinen käsite, ja käsitteellisesti se tarkoittaa jonkin asiain tilan rikkomattomuutta, tässä mielessä terveys lukeutuu turvallisuuden käsitteeseen.

    • Anonyymi

      Itse terveys on perustuslaissa sisällytetty "sosiaaliturvaan":
      "Julkisen vallan on edistettävä väestön terveyttä."
      Perusteluna:
      "sosiaaliturvan kannalta ovat merkittäviä taloudellisia, sosiaalisia ja sivistyksellisiä oikeuksia koskevan kansainvälisen yleissopimuksen 9―12 artiklat"
      "Säännös julkisen vallan velvollisuudesta edistää väestön terveyttä viittaa yhtäältä sosiaali- ja terveydenhuollon ehkäisevään toimintaan ja toisaalta yhteiskunnan olosuhteiden kehittämiseen julkisen vallan eri toimintalohkoilla yleisesti väestön terveyttä edistävään suuntaan. Säännöksellä on läheinen yhteys oikeutta elämään turvaavaan 6 §:ään"

      YK:n TSS-sopimus toteaa:
      "sopimusvaltiot tunnustavat jokaiselle oikeuden nauttia korkeimmasta saavutettavissa olevasta ruumiinterveydestä." (12 artikla)
      "sopimusvaltioiden tulee ryhtyä tämän oikeuden täydellisen toteuttamisen saavuttamiseksi toimenpiteisiin, jotka ovat välttämättömiä: b) kaiken ympäristöhygienian piiriin kuuluvan parantamiseksi;"
      https://finlex.fi/fi/valtiosopimukset/sopimussarja/1999/63

      Turvallisuuden ja terveyden suhteen, rikoslain 21 luvun otsikko on "Henkeen ja terveyteen kohdistuvista rikoksista". Luvun 7 § mukaan
      "Jos pahoinpitely, huomioon ottaen väkivallan, ruumiillisen koskemattomuuden loukkauksen tai terveyden vahingoittamisen vähäisyys taikka muut rikokseen liittyvät seikat ...".
      Aivan ilmiselvästi pahoinpitelyssä puututaan toisen turvallisuuteen. Rikoslaissa terveys ja turvallisuus on niputettu samaan perustuslain "henkilökohtaisen koskemattomuuden ja turvallisuuden kategoriaan", kun taas itse perustuslaissa terveyttä ei mainita turvallisuuden yhteydessä, vaan terveys on perustuslaissa turvallisuudesta erillään sosiaaliturvassa.

      Tässä kohtaa tullaan suurempien periaatteiden äärelle, sekä pidempien kausalitteettiketjujen vaikeuteen.
      Jos turvallisuus on asiantilan rikkomattomuutta, on helppoa sanoa että "kertalaakista" rikkoo turvallisuutta, mutta jokin osoitettavissa oleva terveyden "haitta", terveyshaitta, ja sen terveyttä "rikkovuus", ei ole "kerta laakista" selvillä, vaan vaatii pidempiä kausaliteetteja.
      Ympäristö- ja terveydensuojelu-lainsäädäntö, kuten alansa, koskee yleisesti tälläisiä vaikeammin todettavia kausaliteetti-ketjuja.
      Suomessa olemme kuulleet ympäristö- ja terveysviranomaisten suusta, kuinka homehtunut talo ei ole terveysriski, koska homeen kausaliteettia sairauteen ei ole (muka) osoitettu. Sama koskee kaikkea elämänalan asiain tarkastelua. Tässä kohtaa kohdataan asian esittäjän tarkoitusperät, jotka eivät suinkaan ole aina ole moraaliltaan asian edistämisen mukaisia, tai asian käsittelyyn vaadittavaa kompetenssia ei ole.
      https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_fallacies

      Holistisen kokonaisvaltaisesti tarkastellen on selvää että on terveyttä ylläpitäviä asiaintiloja sekä terveyteen haitallisesti ja vahingollisesti vaikuttavia vastaavia, eikä pienhiukkasten, ja itse koostumukseltaan vahingollisten aineiden ja partikkeleiden, ole missään tutkimuksissa todettu edistävän terveyttä, päin vastoin on lukuisia tutkimuksia näiden yhteydestä sairauksiin ja "terveyden rikkoontumiseen".

      Tätä sivuaakin myös perustuslaki:
      "Julkisen vallan on pyrittävä turvaamaan jokaiselle oikeus terveelliseen ympäristöön"
      Asian perustelu kuuluu:
      "Ympäristön terveellisyyden vaatimus on ymmärrettävä laajasti. Ihmisten elinympäristön tulee luonnollisesti olla sillä tavoin elinkelpoinen, ettei sen tila aiheuta välittömästi tai välillisesti ihmisille sairastumisriskiä."

    • Anonyymi

      Edellä olevasta oikeusvaltioon lukeutuvasta lainsäädännöstä havaitaan:
      - Julkisen vallan on edistettävä korkeinta saavutettavissa olevaa ruumiinterveyttä. (TSS-sopimus)
      - Julkisen vallan on paranettava "ympäristöhygieniaa" korkeimman ruumiin terveyden edistämiseksi. (TSS-sopimus)
      - Julkisen vallan on edistettävä väestön terveyttä. (Perustuslaki)
      - Terveys on osa sosiaaliturvaa ja liittyy läheisesti oikeuteen turvallisuuteen. (Perustuslaki)
      - Julkisen vallan on turvattava terveellinen ympäristö. (Perustuslaki)
      - Tienkäyttäjän on sovitettava toimintansa ja nopeutensa (liikenne)turvallisuuden edellyttämällä tavalla.

      Tämä tarkoittaa julkisen vallan että tienkäyttäjän velvollisuutta ehkäistä katupölyn muodostumista.
      Koska vastuuta (liikenne)turvallisuudesta ei voida jättää yksittäisten kansalaisten vastuulle, on perustuslain turvallisuuden, terveyden, ja terveellisen ympäristön vaatimus totetutettava tieliikenteen osalta tieliikennelaissa:
      - Alentamalla nopeusrajoituksia tien pölyävyyden aikaan.
      - Kiellettävä moottoriajoneuvojen käyttäminen kävely- ja pyöräteillä tien pölyävyyden aikaan.

      Nyt on menty tieliikennelaissa ihan eri suuntaan virkavastuulla toimivien porvariministerien taholta; on kaikin keinoin tuotu mahdollisimman paljon "katukiitureita" ja muita menopelejä kävely/pyöräteille, ja tämä toiminta alkaa aina pahimpaan katupölyaikaan.

      Toinen vaihtoehto on katujen peseminen pölyämättömiksi, mutta tähän eivät kunnat ole ryhtyneet, yleisen "rahapulansa" sekä kaiken yhteisen, yhteisten liikuntamahdollisuuksien sekä oikeistolaisen anti-sosialisminsa seurauksena.

    • Anonyymi
      • Anonyymi

        "Esityksessä ehdotetaan muutettavaksi liikenteen palveluista annettua lakia, tieliikennelakia, ajoneuvolakia ja ajoneuvojen siirtämisestä annettua lakia. Esityksen pääasiallisena tavoitteena on parantaa liikenneturvallisuutta."

        Useampaa eri lakia koskee.


    • Anonyymi

      Kolmansista sektoreista uutiset on kokolailla hälvenneet, liekö sotepommien aikaansaamaa sitten.

      • Anonyymi

        Ja miten kolmannen sektorin toimijoiden, eli yhdistyksien, osuuskuntien ja säätiöiden uutiset liittyvät aiheeseen?


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Moikka rakas

      Oon miettinyt meidän välistä yhteyttä viime aikoina. En ihan osaa pukea sanoiksi, mitä kaikkea tunnen, mutta halusin vaa
      Ikävä
      35
      10151
    2. Malmin tapaus on järkyttävä

      Kolme ulkomaalaistaustaista miestä raiskasi nuoren tytön tavalla, jota ei meinaa uskoa todeksi. Mikä voisi olla oikeampi
      Maahanmuutto
      616
      2890
    3. Mitä haluaisit kysyä

      Kaivatultasi?
      Ikävä
      152
      2053
    4. HS: Kuka vielä uskaltaa mennä sairaalan ensiapuun?

      https://www.hs.fi/mielipide/art-2000011212025.html Tässä on hyvin ajankohtainen mielipidekirjoitus koskien Malmin sairaa
      Maailman menoa
      164
      1616
    5. Mitkä asiat teidän elämässänne on

      Tällä hetkellä parasta?
      Ikävä
      105
      1499
    6. Ökyrikas Kurkilahti mussuttaa veroistaan

      Pakeni aikoinaan veroja Portugaliin mutta joutui palaamaan takaisin kun Suomi teki verotussopimuksen Portugalin kanssa.
      Maailman menoa
      109
      1232
    7. Mitä haluaisit nähdä

      Kaivatullasi päällä?
      Ikävä
      75
      1117
    8. Yhdysvalloissa työllisyys paranee, Suomessa työttömyys kasvaa, missä vika?

      Miten tämä on mahdollista että 177 000 uutta työllistä tuli USAssa yhdessä kuukaudessa, vaikka Trump on ruorissa? Orpon
      Maailman menoa
      253
      1084
    9. Kaupunki ostaa Kauppamatin

      Joutuukohan yrittäjät lähteen muualle?
      Haapavesi
      37
      1024
    10. Jos tämän vaan sulkee ja avaa 5 vuoden päästä

      Täällä on luultavasti edelleen näitä ihan samoja juttuja. On kuin kauniit ja rohkeat samat jutut junnaa. Heips. 👋🏻 E
      Ikävä
      10
      1003
    Aihe