Mua vituttaa nykyisin pikkusen kaikki,
vituttaako teitä muita koskaan,
mikä minussa on vikana kun vituttaa ?
Voiko vitutukseen kuolla ?
48
234
Vastaukset
- Anonyymi
ilimaki niin kylmä että vituttaa,
uloskaa ei uskalla lähteä,- Anonyymi
Kuolkaa rauhassa!
Muut iloisemmat tyypit ovat hyvillään, kun ette oo koko aikaa täällä pilaamassa hyvää tuulta muilta!
- Anonyymi
Vitutus voi pitää sisällään monia tunteita, kuten turhautumista, ärsyyntymistä ja vihaa.
Vitutusta on jopa kuvailtu suomalaisten kansallistunteeksi, sillä muissa kielissä
ei ole edes vastaavaa sanaa
Miksi sitten vituttaa?
Vitutus on siten vihan kaltainen tunne, että sillä on tyypillisesti kohde, jonka pystyy nimeämään. Vitutus on usein toisiin ihmisiin tai heidän toimintaansa kohdistuvaa.
Tilannetekijät voivat myös vaikuttaa vitutuksen ilmenemiseen. Esimerkiksi stressi, kuormitus tai fysiologisten perustarpeiden täyttymättömyys voivat johtaa negatiivisiin tunteisiin ja siihen, että ihmisen huomio kiinnittyy negatiivisiksi koettuihin asioihin.
Esimerkiksi väsyneenä tai nälkäisenä poimimme ympäristöstä helpommin niitä tekijöitä, jotka lietsovat jo valmiiksi ärtynyttä olotilaa.
Oman vitutuksen jatkuva purkaminen muihin ihmisiin voi kertoa tunnetaitojen puutteesta (kuten Purralla empatiakyvyttömyys)
Pitkäaikaisen vitutuksen taustalla syy voi olla se, että omat voimavarat eivät kohtaa ulkoisten vaatimusten kanssa. Tämä johtaa stressiin ja kuormitustilaan. Lisäksi jotkin mielenterveydelliset häiriöt, kuten masennus ja uupumus voivat oireilla myös vitutuksena.
Miten vitutuksesta pääsee eroon?
Päällä olevaa vitutusta ei voi välttää, vaikka moni saattaakin pyrkiä sivuuttamaan ikävät tunteet.
Kaiken lähtökohta on omien tunteiden tunnistaminen ja ymmärtäminen:
mistä tässä tunteessa on pohjimmiltaan kyse?
Ensisijaista on pyrkiä rauhoittumaan, kyetä tunnistamaan ja sanoittamaan oma tunne ja sitten esimerkiksi ohjaamaan huomiotansa tietoisesti toisaalle.- Anonyymi
Epäilen, että kyseessä on joku "ukko", on mielenterveyspalstoja ja terapeutteja, painukoon sinne.
Oma onni ja asenne on ITSE rakennettava.
Jokainen itse on Oman Onnensa Seppä!
Eli ihan on oma vikansa, korjatkoon mielenlaatunsa itse.!
Kirjoittakoon tänne:
https://keskustelu.suomi24.fi/terveys/henkinen-hyvinvointi-ja-mielenterveys/yleista-mielenterveydesta - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Epäilen, että kyseessä on joku "ukko", on mielenterveyspalstoja ja terapeutteja, painukoon sinne.
Kirjoittakoon tänne:
https://keskustelu.suomi24.fi/terveys/henkinen-hyvinvointi-ja-mielenterveys/yleista-mielenterveydestaKiellät sitten tämänkin aiheen ?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kirjoittakoon tänne:
https://keskustelu.suomi24.fi/terveys/henkinen-hyvinvointi-ja-mielenterveys/yleista-mielenterveydestaSinua itseäsi 12:01 voisi ko. palsta hyödyttää ?
- AnonyymiUUSI
Vilttuiman vilttusossun häiriköinti viltuttaa jopa vähälyisiä elidemareita
- Anonyymi
Kumpi on raskaampaa, vitutus vai kyrpiintyminen?
Minusta tuo jälkimmäinen siinä on latausta paljon voimakkaammin. Vitutus on menettänyt osan voimastaan eräälaisen inflaation, kulumisen kautta.- Anonyymi
Ehkä jälkimmäinen on raskaampaa, siinä on jo mukana vähän "murhahimoa"
(että per**le tekisi mieli näyttää mistä kana kusee) - AnonyymiUUSI
Eikö muta sanoja ole ilmaisemaan mielialojen. Aika kyllästyttävää sinänsä,nuo sanat niin ettei huvita osallistua edes keskusteluun .
- Anonyymi
Olipa hyvät selitykset,
heti huomasin
vitutus lähtee mun omasta huonosta olotilasta,
ruoka ei maistu, pakko jotain syödä, seurauksena yökötys ja tunkkanen onotila,
tehdä pitäisi vaikka mitä
ei vaan huvita
vituttaa kuitenki nykyinen sekava polittinen ilmapiiri suomen sisälläki,
talouspolitiikka erityisesti,
siinä vituttaa tyhmyys
vaikutta kuin kukaan yksikää ainoa neuvonantaja ja politikko ei olisi ollenkaan perillä miten suomen talous oikeesti saadaan tasapainoon,
samoin tervyspolitiikka on varmasti maailman sekvinta nyky suomessa,
hännän huippunva vanhushoivan täydellinen FIASKO
omat vanhukset ovat käytännössä jätetty täysin heitteille,
eipä teidä loppuuko vitutus ennen kuin vasta haudassa,
ainaki siellä se loppuu !- AnonyymiUUSI
Ööööö ... Sinäkö tässä kerrot ja esität, että ruokahalusi menee valtiovallan / päättäjien osaamattomuuden ja huonojen päätösten takia. Kyllä on kaukaa haettu tekosyy. Tutki tarkemmin itseäsi.
- Anonyymi
Ennenkuin vitutuksen aihe poistuu on vaikea päätä eroon vitutuksesta.
Muutos on ainoa vaihtoehto omaan vitutukseeni, hallituksen on
vaihduttava.- Anonyymi
Hallitus edustaa epäoikeudenmukaisuutta. Epäoikeudenmukaisuus vituttaa,
kun sitä jatkuu pitemmän päälle.
- Anonyymi
Mitä eroa on oluella ja Orpon hallituksella.Olut kyllä kusettaa mut ei vituta.
- AnonyymiUUSI
Mitä eroa on lyhtypylväällä ja Purralla ? Lyhtypylvään yläpäässä on valoa.
- AnonyymiUUSI
Säälittää aloittaja.
Jos/kun jos v......., niin se on ihan varmasti OMA VIKA/ONGELMA.
Kas, kun me itse jokainen luomme oman maailman kuvamme.¨
OK. Ehkä oot haijjannut ja että nyt on sinulla ihan mukavasti?
Kaikki hyvin!
Hyvää ja iloista Vappua! Kesä on tulossa! - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Säälittää aloittaja.
Jos/kun jos v......., niin se on ihan varmasti OMA VIKA/ONGELMA.
Kas, kun me itse jokainen luomme oman maailman kuvamme.¨
OK. Ehkä oot haijjannut ja että nyt on sinulla ihan mukavasti?
Kaikki hyvin!
Hyvää ja iloista Vappua! Kesä on tulossa!Säälittää sinut.
- AnonyymiUUSI
Vitutus ok.
Tahtoohan se ainakin joskus vituttaa jokaista, ihan suomalainen perustunne.
Se jotenkin lähellä kateutta, joka sekin perustunne.
Ihminen ei ole terve, jos sitä ei joskus vituttais.
Mä koitan ajatella vitutuksen positiivisena, eteenpäin viemänä voimavarana. Kun tarpeeks vituttaa, sitä jotenkin löytää voimaa viemään jotain asiaa.eteenpäin. Ehkä vähän hampaat irvessä ja väkisellä, mutta kuitenkin.
Tavallaan sama juttu, kuin kateudessa. Jos naapurilla parempi auto, kuin mulla. Koitan saada itelleni parrmman kulkupelin kuin sillä on.
Tai sitten, jos käy liikaa kateeks, käy viiltämään sen oveen naarmun, että lakkais vosottamasta ja mun vanha kosla oiskin parempi kuin sen auto..
Siis vitutus ehkä vaarallinenkin tunne, mutta on siinä eteenpäin vievät puolensa. Siis hyvätkin. Paljon ois suomi kehnonpi maa elää, jollei kansalaisia vituttuttais välillä niin paljon, et eteenpäinki .mennään.
Vitutus liittyy paljon käsitteeseen "sisu". Sanat ei ole synonyymejä, muttakumpikin niinleimallisia osia suomalaisestamielestä ja mielenmaisemasta
Ilman vitutusta suomi ei olis suomi.
=DW=- AnonyymiUUSI
Oletpas sinä ikävä naapuri. Tai oikeastaan ikävä on liian laimea ja pehmeä ilmaisu laillasi toimiville / ajatteleville.
- AnonyymiUUSI
vitutus EI kuitenkaan saa olla fyysisesti lähimmäistä vahingoittavaa,
semmonen vitutus on jo sairasta,
kaikkia meitä joskus vituuttaa kun kokee vääryyttä
jota ei voi kutenkaan mietnkää poistaa kokemuksestaan,
voi korkeentaan sanallisesti ilmoittaa että on VÄÄRIN ja että on loukkaanunu vääryydestä,
ja jos voi asiasta jotenki ilmoittaa eteenpäin niin tekee sen,
tietnki vitutus vituutaa ja tuntuu pahalta, mutta onnkeksi kaikki paha mieli menee joskus ohi,
aikoinaan nuorena esm. jostyöpikalla tai jossain koko vääryyttä tai lokatuksi tulemista,
ajattelin että huomenna on parempi päivä,
jos ei huomenna niin viikon kuluttua on kaikki paremmin, jos ei viikon kuluttua niin kuukauden kulutta jo on
jos ei vielä silloinkaan vuoden kulutta taatusti jo helpottaa,,,,, heh heh,
se oli minun konsiti selvitä vitutuksesta,
kai se on vieläki nyt vaan harvemmin sillee vitutta , nyt vituttaa oma vanhuus ja heikkous, ja niistä en kyllä ikinä pääse helpommalla vasta kuin haudassa.
- AnonyymiUUSI
On kiinni mielen hallinnasta mikä saa ihmisen käymään "yli". Minä en nykyään enää anna sellaisten asioiden vaikuttaa mieleeni joihin en voi vaikuttaa, joten elän mieleltäni aika rauhallista elämää. Tällä saitilla huomaa, että aika monelta puuttuu maltti ja mielen hallinta, otetaan murheita asioista joihin ei ole syypää tai voi vaikuttaa. Turha tuhlata elämäänsä "käyden kuumana", se kuluttaa valtavasti voimia ja niitä kun tarvitaan tarpeellisempiinkin asioihin elämässä kuin tuo "kuumana touhotus".
- AnonyymiUUSI
Tunteensa saa olla ja niiden saa antaa tulla, terveellä ihmisellä on tunteita.
Se, että vituttaa ei tarkoita, että käy kuumana eikä hallitse tunteitaan.
Tunteettomat, joiden elämään ei kuulu esimerkiksi empatia ovat yleensä psykopaatteja
eli luonnehäiriöisiä. He ovat tunteettomia. He eivät kärsi pahanteosta muille.
Heidän uhriensa kärsimykset eivät kosketa häntä. - AnonyymiUUSI
Hyvä kommentti, terve asenne, kehittynyt ajatusmaailma.
- AnonyymiUUSI
No eiköhän tuohonkin löydy pillereitä nykyaikana.
- AnonyymiUUSI
Ei sinussa ole mitään vikaa. Tämä maailma on niin sekaisin. Suomea ei tunne enää omakseen. Joo, kyllä vituttaa täälläkin.
- AnonyymiUUSI
just noin, et ole ainoa
tuntuu kuin omalta kansalata olisi vedetty matto jalkojen alta äkisti pois, niin sekasortoiseksi meni sisä politiikka. - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
just noin, et ole ainoa
tuntuu kuin omalta kansalata olisi vedetty matto jalkojen alta äkisti pois, niin sekasortoiseksi meni sisä politiikka.siellä Lidmanniki VAAHTOSI ja UHOSI joten tiedossa on PAHAT RISTIRIITA TILANTEET sisäpolitiikassa,
kyllä vituttaa tommonen sdp:n DEMOKRATIA
kun SDP ei osaa muuta kuin RIIDELLÄ
SDP:ltä puuttuu täysin yhteistyökyky ja sovittelu taito, ja normaali käsitys KOKONAISUUKSISTA suomen taloudessa,
ja täysin kyvytön pelastamaan suomi täydeliseltä konkurssilta,
kyllä VITUTTAA !
- AnonyymiUUSI
Eniten tämä vituttaa.....
https://yle.fi/a/74-20159030
Toiseksi eniten vituttaa ihan kaikki :))- AnonyymiUUSI
todellakin vituttaa
nyt tuli todella suuri huolenaihe,
onko työ-eläkerahastot VAARASSA ?????????
JO MENI VITURAKSI !
- AnonyymiUUSI
Ei tavoitteita enää. Kekkosen ajan alkuosa rakennettiin kansallisvaltiota tavoitteita riitti ja jälkiosa opetti loisimaan hyvinvointivaltiossa
Vasemmisto opetti lisää passiiviseksi ja se ei olekaan kivaa
Lopulta hyvinvointivaltio myytiin ulkomaisten loisijoiden turvapaikaksi joista rysätjamus ovat vaarallisimmat. Ja niitä on niin paljon ettei kukaan niiden kanssa jaksa aloittaa valtion rakentamista 1960-luvun malliin
Yhteenveto. Avuttomuus päämäärättömyys ..
tuottaa angstin. Vanhana on vaikea keksiä työtä jos ei ole harjoitellut aikaisemmin. Voi vain seurata. Alkaa viltuttaa- AnonyymiUUSI
SITÄ MIELTÄ,
siinä on menty pieleen kun kouluissa on lopetettu yhteiskuntaoppi,
sodan jälkeen kouluissa opetettiin YHTEENHIILEEN puhalamista siis kaikki kansalaiset yhdessä pyrki rakentamaan rehellisen turvallisen suomen,
jo yksistään USKONTO TUNNIT oli sota-ajan lapsille tärkeä oppitunti jo yksistään 10 käskyä SELITYKSINEEN
oli hyvä opetusta kunnioittamaan omaa maatataan ja omia kansalaisiaan
ja se kasvatti KORKEAN MORAALIN YHTEIKUNNA jossa kaikki teki töitä auttoivat toisiaan,
EI ollu semmosia ristiriitoja POLITIIKASSA kuin nykyisin,
koko kansa oli työlistety ja suomesta tuli KEKKOSEN IDEOLOGILLA
YKSI MAAILMAN RIKKAIMMISTA VALTIOISTA
kuten kaikki tietää, ja sen kaiken tuhosi SDP kun pääsi valtaan, alkoin lakot ja ristiriita politiikass ihan kaikilla sektoreilla,
kyllä VITUTTAA
sen kakiken tuoaminen, - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
SITÄ MIELTÄ,
siinä on menty pieleen kun kouluissa on lopetettu yhteiskuntaoppi,
sodan jälkeen kouluissa opetettiin YHTEENHIILEEN puhalamista siis kaikki kansalaiset yhdessä pyrki rakentamaan rehellisen turvallisen suomen,
jo yksistään USKONTO TUNNIT oli sota-ajan lapsille tärkeä oppitunti jo yksistään 10 käskyä SELITYKSINEEN
oli hyvä opetusta kunnioittamaan omaa maatataan ja omia kansalaisiaan
ja se kasvatti KORKEAN MORAALIN YHTEIKUNNA jossa kaikki teki töitä auttoivat toisiaan,
EI ollu semmosia ristiriitoja POLITIIKASSA kuin nykyisin,
koko kansa oli työlistety ja suomesta tuli KEKKOSEN IDEOLOGILLA
YKSI MAAILMAN RIKKAIMMISTA VALTIOISTA
kuten kaikki tietää, ja sen kaiken tuhosi SDP kun pääsi valtaan, alkoin lakot ja ristiriita politiikass ihan kaikilla sektoreilla,
kyllä VITUTTAA
sen kakiken tuoaminen,Joo tavoitteeton loisiminen ja matumelskaus ei ollutkaan niin kivaa
Olisi vain pitänyt Pohjoismaissa tajuta Trumpin kaltaisten tulo jo Rooseveltin veljeilystä Stalinin kanssa
Palme, Merkel ... ja niiden perintö ovat karmeita tuholaisia
- AnonyymiUUSI
Jopas on teillä kirjoituksia. Täällä pohjoisessa keljuttaa tammikuun kylmät ja pimeät ajat. Ei voi pakkasen takia nauttia liikunnasta ja pimeys luo lievää masennusta. Maaliskuun alussa kaikki muuttuu kun ainoastaan kylmä estää nautintaa. En ole köyhä enkä rikas vaan sen verran rahaakin sukanvarressa että käyn joka marraskuu etelänmailla. Se antaa voimia ainakin alkutalveen. Vanhetessa sosiaalinen elämä ja seuratoiminta alkaa olla nolla. Se taitaa olla virhe. Näen vain sukulaisia. Ennen oli aina kerran viikossa harrasteilta ja näki tuttuja ja seuratovereita. Se on nyt ollut loppu. Huomaan että pullonkorkki on ollut talvella löyhemmässä ja krapuloitakin on kestetty. Vaimo ainakin soimaa terävästi. Kesän tullessa mielialani nousee ja mielessä on pyhät matkat. Siis kalaan ja reissuihin lapsien luo satojen kilometrien päähän. Vuoden paras aika.
- AnonyymiUUSI
Missä käyt etelänmailla
Viltuiletko siellä kiintiön täyteen ja ikään kuin vapaudut viltuilusta silläkurin
Miksi joitakin vituttaa,, vaikea ymmärtää minua saattaa joskus harmittaa mutta ei mene vitutus asteelle.
- AnonyymiUUSI
Rumaa kieltä kirjoitat, joka ei ole kivaa luettavaa.
Sitä aloittaja tarkoitti " Vituttaa " tarkoittaa nähtävästi ottaa hirveästi päähän, keljuttaa hirveästi.
- AnonyymiUUSI
Pertikki kirjoitti:
Sitä aloittaja tarkoitti " Vituttaa " tarkoittaa nähtävästi ottaa hirveästi päähän, keljuttaa hirveästi.
Vitutus on muutaman asteen voimakkaampi tunne, mutta se on tunne,
ei se raivokohtausta tarkoita älykkäästi ajattelevalla ihmisellä.
- AnonyymiUUSI
Pertikki harjoittaa vilttuilupostauksia täällä kun ottanut huikan ja vilttuuntuu
Minäkö viinaa, viime syksynä vähän maistoin viimeeksi, kaapissa on viinaa jos tulee mieli.
- AnonyymiUUSI
Saitko tänään Tampereella mätiä munia päin pläsiä ?
- AnonyymiUUSI
Aloittajalle, paljon voimia. En osaa oikein mitään muuta sanoa. Joskus nyppii ja närkästyttää hirveästi joku asia mutta ei minulla jää päälle. Aikansa kestää ja hälvenee. Ei ole kokemusta noin voimakkaasta että ruokahalukin menee eikä harmitus mene lopu. Toivon vain että sinulla loppuisi ja sinulle tuli vähintään keskinkertainen olo, jollei peräti peräti jotain ilonpilkahduksia. Niitäkin sinulle toivon.
- AnonyymiUUSI
Aloittaja, ei sinussa ole mitään vikaa. Sinulla on normaali reaktio
ehkä johonkin asiaan, jota pidät epäoikeudenmukaisena.
Normaali-ihmisessä on voimakas oikeudenmukaisuuden vaatimus.
Vai olisiko elämässäsi joku asia, jonka haluaisit muuttaa, mutta se ei onnistu
syystä tai toisesta ja se kalvaa sinua ?
Vanheneminenkin voi vituttaa, varsinkin jos on tullut terveydellisiä
esteitä elää niinkuin haluaisi ja tehdä mitä haluaisi. Siihen asiaan voi
kestää sopeutua. - AnonyymiUUSI
Neutralointi. Aloittajassa on yleinen vika. Passiivinen viltutus, jota ei pysty lieventämään millään osaamisalueellaan kun ei osaa mitään
En tällä pskalistalla viitsi neuvoa mutta minulla on menetelmiä joilla neutraloin esimerkiksi Trumpin tai sosdemien pskapuheet etteivät vilttuunnu mielessä
Neutralointi vaatii vastapainona osaamista ja aktiivisuutta jolla passiivitutus laimentuu ja aktiivisuus lisääntyy rakentavasti- AnonyymiUUSI
Sosdemien pskapuheet, jätit mainitsematta halonen, vai mitä hallaahonäänestäjä44.
- AnonyymiUUSI
Persu näköjään kuolee.
- AnonyymiUUSI
Stressi jatkuvana on haitaksi, muttei välitön hengenvaara kai kuitenkaan.
Löysä pipo on hyvä varuste.
Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1012016
- 401852
Sinkkujen kommentti järkyttävään raiskaukseen
Mikä on kommenttisi tähän järkyttävään raiskaukseen? https://www.is.fi/uutiset/art-2000011204617.html Malmin kohuttu sa4301586Susanna Laine, 43, pohtii tätä muutosta itsessään iän karttuessa: "En tiedä, onko se vähän ikäjuttu"
Susanna Laine on kyllä nainen paikallaan Farmi-juontajana ja myös Tähdet, tähdet -juontajana, eikös vaan! Lue Susanna191391- 291350
- 1021169
- 151156
- 171128
Hyvää yötä
Söpöstelen kaivattuni kanssa haaveissani. Halaan tyynyä ja leikin että hän on tässä ihan kiinni. *olet ajatuksissani61014Vanhemmalle naiselle
Kirjoitan tällä vanhalla otsikolla vaikka se joku toinen anonyymi naisen kaipaaja innostuukin tästä ja käyttää taas sam37981