Huijausviesti tuli IS-digitilauksen nimissä

Anonyymi-ap

Varoitukseksi muillekin IS:n digiversion tilanneille. Tällainen huijarien viesti pukkasi postilootaan:

"Hei,
Sanoma Media Finlandin tilaukseen liitetyn maksukortin viimeinen voimassaolopäivä lähestyy. Jotta voisit jatkaa tilaustasi, tulee sinun
päivittää maksukorttisi tiedot.
Kirjaudu sisään verkkopalvelun tunnuksillasi osoitteessa oma.sanoma.fi. Kirjautumiseen tarvitset Sanoma -tilisi käyttäjätunnuksen ja salasanan. "

Tuo on sikäli oikeassa tiedoiltaan, että maksukorttini tosiaan vanhenee 10.5.2025. Samoin että olen maksanut Digi-IS:n tilauksen maksukortilla.

Mistähän kautta ovat mahtaneet onkia kortini päättymisajan? Ja myös sen tiedon, että olen Sanoma Oy:n asiakas?

4

243

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Olisin sitä mieltä, että olet vainoharhaisesti tulkinnut tuon huijaukseksi. Sanoma-konserin verkko-osoite nimittäin on juurikin tuo oma.sanoma.fi.

• Saman minäkin sain joskus. Maksoin VISAlla. Visalla esillä kortin vanhenemispäivä. Kyllä Sanoma noteeraa, jos on tarvetta päivittää kortti.

• Anonyymi

Tuo sähköpostin tarjoama kirjautumissivu oli tällainen:
      https://t.viesti.sanoma.fi/r/
      Osoitteen alussa oleva ylimääräisen tuntuinen "t." -kirjain oli epäilyttävä. Osoite kaikkineen vaikutti aivan joltakin muulta, kuin Sanoma Oy:n tunnetulta osoitteelta.

Viesti saattaa tosiaan olla HS:ltä itseltään tullut. Mutta sen ulkoasu ja sanamuoto yllätti. Se muistutti sisällöltään ja sanamuodoltaan kaikenlaisia Tullin, Kanta.fi, Trafin yms. nimissä tulleita huijausviestejä. Niissäkin pyydetään pikaisesti kirjautumaan omilla pankkitunnuksilla, ja päivittämään tiedot.

Olen ainoastaan etukäteen tilannut 12 kk jakson IS-Digiä, ja maksanut sen saman tien, ja tilaus päättyy vasta lokakuulla. Mitään kuukausittaisia maksuja HS-konsernille ei ole kortiltani menossa.

HS-konsernilla ei pitäisi olla mitään syytä lähetellä tällaisia e-maileja tänne.

• Anonyymi

Minulla on aivan normaali puhelinliittymätilaus Elisalta, eikä muita palveluita. Ottaa kupoliin, kun nuo käyttävät sinne (pakolla) rekisteröityä syntymäpäivääni omassa e-mailin roskauksen markkinoinnissaan.

”ELISA OYJ
      Osallistu mahtavaan synttäriarvontaan – voit voittaa toiveidesi lahjan!

Haluamme olla mukana juhlistamassa päivääsi, joten järjestimme sinulle
      yllätyksen: kerro meille mitä sinä haluaisit syntymäpäivälahjaksi.
      Toivotko tuliterää älypuhelinta, sisustuslahjakorttia vai kenties jotain
      muuta?
      Osallistu arvontaan ja toiveesi saattaa toteutua!”

Tuo on kyllä rekisteritietojen väärinkäyttöä minun mielestäni. Miksi Elisan laskutuksen puolelle annettu syntymäpäivän tietoni on luovutettu Elisan markkinoinnin osastolle tällä tavalla käytettäväksi?

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kalajoen hukkuneet pojat olivat tummaihoisia

Jälleen kerran, hukkuneet tai heikon uimataidon vuoksi vaaraan joutuneet olivat muita kuin suomalaisia. Turha viisastell
      Maailman menoa
      342
      7558
    2. Kysymys muille miehille

Onko teille varattu nainen ongelma? Mikään muu naisessa ei töki kun se että hän on varattu. Kamppailen houkutuksen kanss
      Ikävä
      79
      5016
    3. Sinä eräs, pyydän......

AUTA mua ole kiltti. Ei mun takia vaan.... Miten saan sut kiinni?
      Ikävä
      208
      3255
    4. Kohta katson sun kuvaasi

ja päästän ajatukseni liitämään. Jo kuvasi näkeminen rauhoittaa, ja pistää hyrräämään vähän muutakin. Ihanan kaunista sa
      Ikävä
      24
      3207
    5. Nimikirjaimet

Kuka kaipaa ketä 🥰
      Ikävä
      76
      2046
    6. VOI TÄTÄ ILON

JA ONNEN PÄIVÄÄ 😂
      Tuusniemi
      155
      1934
    7. Ahneus iski Fazeriin, suklaalevy kutistuu 180 grammaan

Kun mikään ei riitä. Shrinkflaatio. Mitä isot (Marabou) edellä, sitä pienet (Fazer) perässä. Pienikin voi siis olla a
      Maailman menoa
      222
      1871
    8. Jos kaivattusi on perääntynyt lähestyessäsi

jossain tilanteessa, ymmärrätkö miksi hän saattoi tehdä sen?
      Ikävä
      167
      1636
    9. Minkä asian haluaisit muuttaa kaivatussasi?

Mikä kaivattusi luonteessa tai ulkonäössä ärsyttää sua?
      Ikävä
      120
      1568
    10. Mies, ajattelemmekohan toisiamme juuri nyt?

Olet mielessäni, vanhempi mies
      Ikävä
      90
      1514
    Aihe