3.5.2025 Iltalehti
Masennuslääkkeiden vaietut haitat
Yhä useampi suomalainen käyttää masennuslääkkeitä. Ne aiheuttavat erittäin usein seksuaalisia haittavaikutuksia. Joillain ihmisillä karmivat haitat pysyvät, vaikka lääkkeen lopettaisi. Potilaat ovat järkyttyneitä: ”Elän koko loppuelämäni pelkkänä ihmiskuorena.”
SSRI-ja SNRI-lääkkeillä karmiva kääntöpuoli- Potilaat ovat järkyttyneitä: "Miksei tämä ole rikos?"
48
309
Vastaukset
- Anonyymi
Huvittava kommentti
- AnonyymiUUSI
Mistä tuo " erittäin usein " on napattu tekstiin ?
- AnonyymiUUSI
Siinähän tuo klikkiotsikossa seisoo. Ihan niin paljon ei kiinnosta että ostaisin ja katsoisin että onko asiaa korjattu leipätekstissä.
Ja vaikka jokainen yksittäinen tapaus onkin trakedia, niin onhan se aika rohkea väittämä niin marginaaliselle ilmiölle jonka kokoa ei vielä edes kunnolla tiedetä. - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Siinähän tuo klikkiotsikossa seisoo. Ihan niin paljon ei kiinnosta että ostaisin ja katsoisin että onko asiaa korjattu leipätekstissä.
Ja vaikka jokainen yksittäinen tapaus onkin trakedia, niin onhan se aika rohkea väittämä niin marginaaliselle ilmiölle jonka kokoa ei vielä edes kunnolla tiedetä.Marginaalinen ilmiö jonka kokoa ei tiedetä..
Uskon että se on suurempi kuin luullaan,mitä olen seurannut nettikeskusteluja.
Olen löytänyt jopa jostain paikallisista someviestintäkanavista keskustelua aiheesta, jos se olisi niin harvinainen miten se voi olla mahdollista että jopa ihan lähiseudulla asustelee ihmisiä joilla on tämä. Useilla tuttavapiirissä on kokemuksia käytön aikaisista seksuaalihäiriöistä, ne vaikuttaa olevan monilla enemmän sääntö kuin poikkeus.
Se voi olla myös spektrillä eli ei nolla tai sata. Ihmiselle jää esim orgasmivaikeus. Hankalaksi pssd.n tekee se kun seksin harrastaminen jää kokonaan pois. Silloin käytännössä siitä ei saa enää mitään joten se on tasolla vakava. Uskon että seksuaalihäirioitä ja pssdtä on monentasoisia. Itsellänikin on ainekäytön ajalta kokemuksia seksistä jossa orgasmi on laimea tai tuntoaisti ei toimi mutta kuitenkin aivot toimii niin että halu toimii ja voi saada jonkinlaista iloa seksistä. Myös seksistä jossa isommalla annoksella tuntuu kuin genitaalit olisi puudutettu ja tuntemukset seinän takana vaimeina ja olemattomina. Ja lopulta pssdstä missä riippumatta mistään mielialasta vuosia ei ole normaaleja tuntemuksia mielessä tai genitaaleissa seksiin liittyen ja kivuliaita tuntemuksia lähinnä mistä johtuu että seksin harrastaminen jää pois. Uskon että pssdtäkin on spektrillä monentasoisena. Osalla on se vaikka pärjäilevätkin paremmin esim lopetuksen jälkeen orgasmi ei ole tullut takaisin tai tunnottomuutta genitaaleissa - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Marginaalinen ilmiö jonka kokoa ei tiedetä..
Uskon että se on suurempi kuin luullaan,mitä olen seurannut nettikeskusteluja.
Olen löytänyt jopa jostain paikallisista someviestintäkanavista keskustelua aiheesta, jos se olisi niin harvinainen miten se voi olla mahdollista että jopa ihan lähiseudulla asustelee ihmisiä joilla on tämä. Useilla tuttavapiirissä on kokemuksia käytön aikaisista seksuaalihäiriöistä, ne vaikuttaa olevan monilla enemmän sääntö kuin poikkeus.
Se voi olla myös spektrillä eli ei nolla tai sata. Ihmiselle jää esim orgasmivaikeus. Hankalaksi pssd.n tekee se kun seksin harrastaminen jää kokonaan pois. Silloin käytännössä siitä ei saa enää mitään joten se on tasolla vakava. Uskon että seksuaalihäirioitä ja pssdtä on monentasoisia. Itsellänikin on ainekäytön ajalta kokemuksia seksistä jossa orgasmi on laimea tai tuntoaisti ei toimi mutta kuitenkin aivot toimii niin että halu toimii ja voi saada jonkinlaista iloa seksistä. Myös seksistä jossa isommalla annoksella tuntuu kuin genitaalit olisi puudutettu ja tuntemukset seinän takana vaimeina ja olemattomina. Ja lopulta pssdstä missä riippumatta mistään mielialasta vuosia ei ole normaaleja tuntemuksia mielessä tai genitaaleissa seksiin liittyen ja kivuliaita tuntemuksia lähinnä mistä johtuu että seksin harrastaminen jää pois. Uskon että pssdtäkin on spektrillä monentasoisena. Osalla on se vaikka pärjäilevätkin paremmin esim lopetuksen jälkeen orgasmi ei ole tullut takaisin tai tunnottomuutta genitaaleissaYksi hyvä puoli: lääkkeitä ei ole pakko syödä.
- AnonyymiUUSI
Olen nähtävästi ainoa jolle ei tullut mitään haittavaikutuksia vaikka aikoinaan kokeiltiin kymmenkunta eri masennuslääkettä.
Harmi ettei ihmiset saa muuta hoitoa masennukseen mitään kautta.Kuitenkin on paljon tukipalveluja tarjolla.- AnonyymiUUSI
Kova kaveri kai olet. Kyllä niitä haittoja useimmille tulee, osa niistä pienempiä, huomaamattomampia, osa pahempia. Kyllä ne muut avut tärkeitä. Ihminen ihmisen kanssa auttaa masentunutta. Ei mitään lääkeaineita. Liikunta luonnossa auttaa. Tästä dystymiastakin auttaa jotkut päivät valoisina ja kivoina menee muistiin. Auttaa kotona muistella kivoja hetkiä.
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Kova kaveri kai olet. Kyllä niitä haittoja useimmille tulee, osa niistä pienempiä, huomaamattomampia, osa pahempia. Kyllä ne muut avut tärkeitä. Ihminen ihmisen kanssa auttaa masentunutta. Ei mitään lääkeaineita. Liikunta luonnossa auttaa. Tästä dystymiastakin auttaa jotkut päivät valoisina ja kivoina menee muistiin. Auttaa kotona muistella kivoja hetkiä.
Kyllä oikea masennus tarvitsee pientä lääkitystä.
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Liikunta luonnossa ehkä on sinun tapauksessasi ollut asia joka on toimit sinun tapauksessasi
Mutta masennuksessa on. On monia eri asteita . Alakuloisuus ei ole masennusta kuten moni luulee sen olevat, masennus on ihan toinen asia joka esiintyy eri muodoissa . Luonnossa oleminen ei kaikkiin pure edes vaan silloin on hyvä olla olemassa tehokkaita lääkkeitä jotka auttavat ihmisen takaisin siihen olotilaan mikä on normaali.
Sitten se että kirjoitetaan nii; kovasti mediassa näistä asioista on ainoastaa aihe jonka tietävät kiinnostavan monia ihmisiä ja tienaavat ihmisten kustannuksella koska lähe lukevat näitä juttuja. .l
Lääketiede taas selittää nämä asiat kuten ne ovat , ja eivät tarvitse mainontaa avukseen ,ja kaikenmaailman tarinoita lääkkeiden vaikutuksesta . - AnonyymiUUSI
Et ole ainoa. Tämän foorumin tietojen mukaan lähes puolimiljoonaa ihmistä käyttää mielen lääkkeitä, ja täällä on vain viisi epäonnistujaa.
Sillä mittarilla mitattuna, lääkkeet ovat täydellisiä...
Itselläni lääkkeiden hyödyt ja haitat meni jotenkin tasoihin, ja ajanoloon lopetin niiden käyttämisen, koska elämä meni eteenpäin. Eikä niistä jäänyt mitään pysyvää haittaa, huomattavasti enemmän jäi haittaa niistä kaikista elämänvalinnoista joita masennuksen aikana tein, tai jätin tekemättä. - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Minä olen niin vi*** täynnä tätä liikuntaa luonnossa lässytystä.
Jos pelkkä liikunta luonnossa riittäisi, niin olisiko meillä edes masennusta olemassa? - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Kyllä oikea masennus tarvitsee pientä lääkitystä.
Sinä ja sinun oikeat masennukset. Itse olin valavasti masentunut kun aloin huolehtia terveydestä ja muuta ja pääsin paljon parempaan olotilaan. Toki saattoi olla että psykiatria kuittasi harmejani vieroituksesta ja sinä aikana määrätyistä pillereistä ja reaktiota harmeihin masennuksena. Uskon että ssri aineiden välttämättömyys on täysin ylimitoitettua
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Sinä ja sinun oikeat masennukset. Itse olin valavasti masentunut kun aloin huolehtia terveydestä ja muuta ja pääsin paljon parempaan olotilaan. Toki saattoi olla että psykiatria kuittasi harmejani vieroituksesta ja sinä aikana määrätyistä pillereistä ja reaktiota harmeihin masennuksena. Uskon että ssri aineiden välttämättömyys on täysin ylimitoitettua
No jos näkee sen epäonnistumiseksi että on kamppaillut itseään työkuntoon neurologisten harmien jälkeen psykiatrian aineista ja pyrkii maksamaan verojansa.
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Se, miten sinulla on mennyt, miten sinulle on käynyt, ei tarkoita, että kaikilla muilla asiat olisivat samalla tavalla.
Jos joku on eri mieltä, anna hänen olla sitä. - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
No jos näkee sen epäonnistumiseksi että on kamppaillut itseään työkuntoon neurologisten harmien jälkeen psykiatrian aineista ja pyrkii maksamaan verojansa.
Tuossa vaiheessa ei pitäisi enää tuntea minkäänlaista epäonnistumista, päinvastoin. Tulisi olla ylpeä omasta itsestään, että on selvinnyt.
- AnonyymiUUSI
Minä tunnen vain yhden joka avoimesti kertoo saaneensa pysyviä seksuaalihaittoja lääkkeistä.
- AnonyymiUUSI
Olen vuosien varrella tuntenut monia, jotka ovat käyttäneet noita lääkkeitä, eikä yksikään ole puhunut mistään haitoista, jotka olisivat jääneet vielä käytön jälkeen vaivaamaan. Vaikka paljon tuli puhuttua noiden ihmisten kanssa, myös lääkityksistä, hyödyistä ja haitoista.
Vaan eipä täällä palstoilla varmaan kovin monet heistä kirjoittele, jotka eivät ole haittoja saaneet. Heillä ei ole tapana valitella, vaan jatkaa elämäänsä. - AnonyymiUUSI
Sen verran arka aihe että ei varmasti kaikki edes kehtaa puhua että on PSSD.
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Sen verran arka aihe että ei varmasti kaikki edes kehtaa puhua että on PSSD.
Ei varmaankaan kaikki kehtaa, mutta osa kuitenkin.
- AnonyymiUUSI
Minä olen kokenut tämän haittavaikutuksen yhdestä SSRIaineesta. Perkel minä selvisin kovista haitoista. Minulla oli hyvä lähipiiri, joka auttoi minut avullaan mahdollisuuksien tielle.
Ihmettelen ensinnäkin, miten Suomessa näitä myrkkyjä kirjottaa lääkärit voi nuorille jo 15v. Näin ei ole jokamaassa, vaan ikäraja on 18/20. Kaikkea tutkitaan, vaan ei tutkita tätä, miten kehittyviin aivoihin vaikuttaa tämä myrkky. Lisäkysymys on, miten raskaana olevat siirtävät näitä myrkkyjä eteenpäin aiheuttaen haittoja lapselleen. Minä jos olisin jotain päättämässä, niin kieltäisin nämä myrkyt pois. Vähitään K40.- AnonyymiUUSI
Ihmettele vaan ihan rauhassa . Mutta yleensä lääkkeet tutkitaan hyvin monilla testeillä ennenkö ne pääsee niin pitkälle että niitä saa myydä .
Tavallinen päänsärky tablettikin on valitettavasti aiheiuttanut ihmisessä asioita, jopa kuolemaakin . Ensinmäkin on potilaita jotka eivöt ota lääkkeitään kuten lukee lääkärin määräyksessä . Jotkut puolittelevat tablettejaan ymmärtämättä että milligrammat on laskettu juuri ko potilaan tarpeeseen ,jopa joku muka ottaa vaan neljäsosan tabletista jonkun kumman olettamuksen kanssa että mitä vähemmän milligrammoja sitä parempi .
Sitten on niitä jotka juovat olutta tai viiniä lääkityksen aikana , ja eivät ymmärrä että niin. Lääke kun. Alkoholikin kolaroivat toistensa kanssa koska vaikuttavat samaan osaan aivoja , joten ei ihme että lääke ei toimi kuten on ajateltu.
Niin että monenlaisia ottajia on, ja kun asiat ei luista kuten on ajateltu niin syytetään lääkettä
Pelätään seksi kyvyn menetystä, vaikka jokainen tietää että alkoholisiteilla se on aina , ovat juoneet kykynsä mutta syyttävät lääkkeitä .
Lääke toimii tavallisesti ihan hyvin kun se otetaan siten kun lääkäri on sen kirjoittanut
Joten kaikki jotka ovat lääkevastaisia , miksi mennään lääkäriin ollenkaan, juoskaa vaan siellä luonnossa takinhelmat putkella ja lukekaa skandaali artikkeleita lääkkeiden vaarallisuudesta.
Niin näette mikä on tulos .
Siis miksi haukutaan asiaa mikä on auttanut niin monta ihmistä samaan elämänsä takaisin,ja kenelläkään haukkujalla ei ole lääketieteellistä koulutusta sen kummemmin kun journalisteilllakaan . Mutta skandaali artikkelit antaa aina klirriä kassaan. - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Ihmettele vaan ihan rauhassa . Mutta yleensä lääkkeet tutkitaan hyvin monilla testeillä ennenkö ne pääsee niin pitkälle että niitä saa myydä .
Tavallinen päänsärky tablettikin on valitettavasti aiheiuttanut ihmisessä asioita, jopa kuolemaakin . Ensinmäkin on potilaita jotka eivöt ota lääkkeitään kuten lukee lääkärin määräyksessä . Jotkut puolittelevat tablettejaan ymmärtämättä että milligrammat on laskettu juuri ko potilaan tarpeeseen ,jopa joku muka ottaa vaan neljäsosan tabletista jonkun kumman olettamuksen kanssa että mitä vähemmän milligrammoja sitä parempi .
Sitten on niitä jotka juovat olutta tai viiniä lääkityksen aikana , ja eivät ymmärrä että niin. Lääke kun. Alkoholikin kolaroivat toistensa kanssa koska vaikuttavat samaan osaan aivoja , joten ei ihme että lääke ei toimi kuten on ajateltu.
Niin että monenlaisia ottajia on, ja kun asiat ei luista kuten on ajateltu niin syytetään lääkettä
Pelätään seksi kyvyn menetystä, vaikka jokainen tietää että alkoholisiteilla se on aina , ovat juoneet kykynsä mutta syyttävät lääkkeitä .
Lääke toimii tavallisesti ihan hyvin kun se otetaan siten kun lääkäri on sen kirjoittanut
Joten kaikki jotka ovat lääkevastaisia , miksi mennään lääkäriin ollenkaan, juoskaa vaan siellä luonnossa takinhelmat putkella ja lukekaa skandaali artikkeleita lääkkeiden vaarallisuudesta.
Siis miksi haukutaan asiaa mikä on auttanut niin monta ihmistä samaan elämänsä takaisin,ja kenelläkään haukkujalla ei ole lääketieteellistä koulutusta sen kummemmin kun journalisteilllakaan . Mutta skandaali artikkelit antaa aina klirriä kassaan.Ja sinä sitten teilaat ihmisten omakohtaisia kokemuksia tuolla psykiatriaa sokeasti ihailevalla tyylillä. Kyllä se jonkinlaisen diagnoosin täyttää sekin. Sitä en tiedä, mikä se sitten onkaan.
Kuinkahan paljon muuten oikeasti näiden lääkkeiden käytön hyödyt ovat sittenkin vain plaseboa? - AnonyymiUUSI
Ka minä jos olisin päättämässä niin luottaisin lääketieteeseen , ja jos tarvitsisi mt lääkkeitä niin ottaisin niitä myös, koska minulla ei ole mitään sitä vastaan että ihmiset paranee , on niitäkin jotka eivät parane koskaan koska heidän kaiken mailman epäilebåva elämäntyylinsä on sellainen asia ettei siihen ole mitään lääkettä, ja miksi ihmiset joilla ei ole edes lääketieteellistä koulutusta huutavat eniten sillä juuri sellaiset ihmiset ovat aina olleet rasitus yhteiskunnalle .
Riittää jos eivät itse ota ko lääkkeitä , mutta että huutelevat läkkeestö oman kokemuksensa perusteella josta ei tiedä onko vika siinä että masennus on aina vaan päällä vai vika siinä että ihmisten ainaiset ennekoluulot ovat ainetta journalisteille kirjoitella asioita mitä eivät hallitse. Siis että Google esim ei ole aina mikään turvallinen tiedon lähde , sinnekin on ainoastaa ihmise5 syöttäneet tietojaan ja luulojaan - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Ja sinä sitten teilaat ihmisten omakohtaisia kokemuksia tuolla psykiatriaa sokeasti ihailevalla tyylillä. Kyllä se jonkinlaisen diagnoosin täyttää sekin. Sitä en tiedä, mikä se sitten onkaan.
Kuinkahan paljon muuten oikeasti näiden lääkkeiden käytön hyödyt ovat sittenkin vain plaseboa?Teoriassa plasebon teho on tasan sama kuin nosebon.
Siitä vain mittaamaan. - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Siis miksi haukutaan asiaa mikä on auttanut niin monta ihmistä samaan elämänsä takaisin,ja kenelläkään haukkujalla ei ole lääketieteellistä koulutusta sen kummemmin kun journalisteilllakaan . Mutta skandaali artikkelit antaa aina klirriä kassaan.Onko itselläsi sitä lääketieteellistä koulutusta ?
Vähän siltä kyllä vaikuttaa, kun olet täällä aina kovasti puolustelemassa kaikkea, mikä psykiatriaan liittyy. Sekä väittämässä monia ihmisiä, joita et täällä edes tunne, olevaksi muka sairaita ja tarvitsevansa sitä ja tätä ja tuota.
Omituista meininkiä. - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Ja sinä sitten teilaat ihmisten omakohtaisia kokemuksia tuolla psykiatriaa sokeasti ihailevalla tyylillä. Kyllä se jonkinlaisen diagnoosin täyttää sekin. Sitä en tiedä, mikä se sitten onkaan.
Kuinkahan paljon muuten oikeasti näiden lääkkeiden käytön hyödyt ovat sittenkin vain plaseboa?Aika monet ovat tyytyväisiä, kun saavat lääkkeistä apua arjessa pärjäämiseen.
Niin se vain on, vaikka joidenkin on se vaikea ymmärtää, mutta kai heilläkin on siihen omat syynsä. - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Ka minä jos olisin päättämässä niin luottaisin lääketieteeseen , ja jos tarvitsisi mt lääkkeitä niin ottaisin niitä myös, koska minulla ei ole mitään sitä vastaan että ihmiset paranee , on niitäkin jotka eivät parane koskaan koska heidän kaiken mailman epäilebåva elämäntyylinsä on sellainen asia ettei siihen ole mitään lääkettä, ja miksi ihmiset joilla ei ole edes lääketieteellistä koulutusta huutavat eniten sillä juuri sellaiset ihmiset ovat aina olleet rasitus yhteiskunnalle .
Riittää jos eivät itse ota ko lääkkeitä , mutta että huutelevat läkkeestö oman kokemuksensa perusteella josta ei tiedä onko vika siinä että masennus on aina vaan päällä vai vika siinä että ihmisten ainaiset ennekoluulot ovat ainetta journalisteille kirjoitella asioita mitä eivät hallitse. Siis että Google esim ei ole aina mikään turvallinen tiedon lähde , sinnekin on ainoastaa ihmise5 syöttäneet tietojaan ja luulojaanOn olemassa myös heitä/teitä, jotka eivät anna ihmiselle tilaisuutta parantua, vaan väittävät toista sairaaksi, tietämättä hänen elämäntilanteestaan yhtään mitään.
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Onko itselläsi sitä lääketieteellistä koulutusta ?
Vähän siltä kyllä vaikuttaa, kun olet täällä aina kovasti puolustelemassa kaikkea, mikä psykiatriaan liittyy. Sekä väittämässä monia ihmisiä, joita et täällä edes tunne, olevaksi muka sairaita ja tarvitsevansa sitä ja tätä ja tuota.
Omituista meininkiä."heidän kaiken mailman epäilebåva elämäntyylinsä on sellainen asia ettei siihen ole mitään lääkettä, ja miksi ihmiset joilla ei ole edes lääketieteellistä koulutusta huutavat eniten sillä juuri sellaiset ihmiset ovat aina olleet rasitus yhteiskunnalle ."
Katsos kun joillakin on kultapieni syynsä kyseenalaistaa harmin myötä huttua mitä heille syötettiin. Itse seuraan kriittisiä asiantuntijoita joilla on lääketieteellinen koulutus jotka ovat opettaneet minulle sen mitä minun enää psykiatrian aineista tarvii tietää. En koskaan enää tule luottamaan psykiatriaan joka määrää vuosiksi vasta markkinoille tulleita aineita vailla pitkittäistutkimusta, aineita päällekkäin vailla kunnon pitkittäistutkimuksia etenkään aiheesta vielä vähäisemmillä tiedoilla, joka ei tarjoa informoitua suostumusta ja esittelee käytön syyksi lääkeyhtiöiden markkinointilauseita tieteen sijaan. Se ei ole aukotonta tiedettä eikä sitä tee sen tieteellisemmäksi valkotakkinen lukenut ihminen joka niitä määrää jos koko prosessissa on niin paljon vikoja esim vieroitusongelmien ymmärryksestä alkaen. Se on enemmän jonkintason venäläistä rulettia.
Mulle määrättiin aineita nuorena joita käytetään, siis ihan oikeasti joidenkin seksuaalirikollisten halujen heikentämiseen. Nuorena ja puolustuskyvyttömänä. Toi on vaan tollaista henkistä copetusta joltakin että luottakaa vaan asiantuntijoihin. He varmaan hyppäisi syvään kaivoonkin - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Kuinkahan paljon muuten oikeasti näiden lääkkeiden käytön hyödyt ovat sittenkin vain plaseboa?Sillä taitaa olla diagnoosina. Alan ammattilainen ( nykyinen tai ex ).
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
"heidän kaiken mailman epäilebåva elämäntyylinsä on sellainen asia ettei siihen ole mitään lääkettä, ja miksi ihmiset joilla ei ole edes lääketieteellistä koulutusta huutavat eniten sillä juuri sellaiset ihmiset ovat aina olleet rasitus yhteiskunnalle ."
Katsos kun joillakin on kultapieni syynsä kyseenalaistaa harmin myötä huttua mitä heille syötettiin. Itse seuraan kriittisiä asiantuntijoita joilla on lääketieteellinen koulutus jotka ovat opettaneet minulle sen mitä minun enää psykiatrian aineista tarvii tietää. En koskaan enää tule luottamaan psykiatriaan joka määrää vuosiksi vasta markkinoille tulleita aineita vailla pitkittäistutkimusta, aineita päällekkäin vailla kunnon pitkittäistutkimuksia etenkään aiheesta vielä vähäisemmillä tiedoilla, joka ei tarjoa informoitua suostumusta ja esittelee käytön syyksi lääkeyhtiöiden markkinointilauseita tieteen sijaan. Se ei ole aukotonta tiedettä eikä sitä tee sen tieteellisemmäksi valkotakkinen lukenut ihminen joka niitä määrää jos koko prosessissa on niin paljon vikoja esim vieroitusongelmien ymmärryksestä alkaen. Se on enemmän jonkintason venäläistä rulettia.
Mulle määrättiin aineita nuorena joita käytetään, siis ihan oikeasti joidenkin seksuaalirikollisten halujen heikentämiseen. Nuorena ja puolustuskyvyttömänä. Toi on vaan tollaista henkistä copetusta joltakin että luottakaa vaan asiantuntijoihin. He varmaan hyppäisi syvään kaivoonkinEn ole koskaan pitänyt sanonnasta " katsos kulta pieni ".
Se alentaa toisen ihmisen lausujan silmissä, siis lausuja haluaa näyttää olevansa tätä " kulta pientä " ylempänä.
Joskus ammattilaiset ovat käyttäneet tuollaista tapaa. Onkin harvinaista, että juuri sinä noin mainitsit, koska oletettavasti olet itsekin ollut potilaspuolella, kommentistasi päätellen. - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Riittää jos eivät itse ota ko lääkkeitä , mutta että huutelevat läkkeestö oman kokemuksensa perusteella josta ei tiedä onko vika siinä että masennus on aina vaan päällä vai vika siinä että ihmisten ainaiset ennekoluulot ovat ainetta journalisteille kirjoitella asioita mitä eivät hallitse. Siis että Google esim ei ole aina mikään turvallinen tiedon lähde , sinnekin on ainoastaa ihmise5 syöttäneet tietojaan ja luulojaanSinulla ei siis itselläsi ole edes kokemusta lääkkeistä ? Ja siltikin täällä kovasti neuvomassa ja opastamassa muita ? Osin myös teilaamassa ?
Mikä oikeuttaa tuollaiseen, hyödytkö itse asiasta jotain, tuleeko hyvä olo ?
- AnonyymiUUSI
Monellakaan lääkkeiden käyttäjällä ei ole lääketieteellistä koulutusta, mutta "lääkkeiden" haitat koetaan. Täytyisikin näiden koulutuksen omaavien lääkäreiden koekäyttää näitä aineita urallaan, ennen kun niitä muille määräävät.
- AnonyymiUUSI
Ihan varmaan monet ammattilaisetkin lääkkeitä käyttävät, mutta he tietävät, mitä ottaa, ja mitä ei. Taitaa se ero olla siinä.
- AnonyymiUUSI
SSRI, ja SNRI-lääkkeiden määrääminen kenelle tahansa pitäisi olla rikos.
Koska ( toisen merkittävän haitan, tai sairauden aiheuttaminen ) ei ole millään tavalla oikeutettavissa, perusteltavissa eettisestä ja moraalisesta näkökohdasta katsoen ajateltuna. Ei edes oikeutettavissa edes minkään psyykkisen sairauden hoitamisen verukkeella.- AnonyymiUUSI
On aika surkuhupaisaa että menetin seksuaalisuuteni aineelle jonka teho on tutkimuksissa heikko plaseboon verrattuna. Ja aloin käyttää ainetta josta en tiennyt yhtikäs mitään ja opin kaiken kantapään kautta ali-informoituna silleen ei helkkari mitä nämä aivosähköiskut on. Mitä tämä genitaalialueen tunnottomuus on. Miksi kun yritän laskea annosta jokaisen silmänliikahduksen myötä muljahtaa sähköisku päässä ja on pöhnäinen olo. Olen aika vahva kun näin jälkikäteen mietin kun kahlasin läpi tuon systeemin.
Se oli taistelu fyysisestä lääkeriippuvuudesta eli dependencestä eroon,ilman tietoa luullen pitkään että käytän aivohyödyllistä lääkettä joka hoitaa minua. Kuinka väärässä olin
Lääkeyhtiöt tehtailee massiivisesti rahaa tällä tiedonpuutteella, vallinneella misinformaatiolla ainwwn vaikutusmekanismista ja dependencellä mikä saa aineen vaikuttamaan hyödyllisemmältä kuin se onkaan kun joka päivä pilleri otettaessa vältellään vieroitusoireita ja jopa pitkäaikaisia seuraamuksia niistä. Vuosisadan kusetus.
Kaikki voidaan niputtaa vielä psyyken piikkiin ja voijaan tunkea lisää. Oikeasti mahtava kusetus.
- AnonyymiUUSI
Aloitin ensimmäisen kerran elämässäni SSRI-lääkkeen (Sertralin) käytön vasta 50-vuotiaana, jolloin aloitin myös psykoterapian. Olin noin 40 vuotta enemmän tai vähemmän masentunut, ahdistunut ja kärsin sosiaalisista peloista ja paniikkihäiriöstä. Mietin terapian aloittamista vuosikymmeniä, mutta en uskonut sen hyödyttävän minua. Joitain kertoja kävin psykiatrilla unettomuuden vuoksi, jolloin kirjoitettiin erilaisia mielialaa parantaviakin lääkkeitä - ei kuitenkaan koskaan SSRI-lääkettä. Kokeilemistani lääkkeistä ei koskaan ollut mitään hyötyä ja menetin täysin uskoni lääkkeisiin. Viime syksynä (50-vuotiaana) tilanteeni kriisiytyi, ja pyysin lähetettä terapiaan. Silloin lääkäri sanoi, että kuntoutuspsykoterapian myöntämiseksi Kela yleensä edellyttää, että myös lääkitystä on kokeiltu. Ekaa kertaa mulle kirjoitettiin SSRI-lääkettä. En olisi ikinä uskonut, miten paljon lääke voi auttaa - ja että minunkin olotilani ja elämäni voi alkaa normalisoitua. Lääkkeestä on ollut valtavasti hyötyä, vaikkakin alussa myös sivuoireita. Aloitin 50 mg:n annoksella, joka viikon kuluttua nostettiin 100 mg:aan.
Nyt olen muutaman viikon ajan käyttänyt ihan minimiannosta (25 mg). Käyttöä on nyt yhteensä reilu 7 kuukautta takana. En jatka syömistä loppuelämääni, vaan pyrin näistä eroon parin vuoden sisällä. Mitään haittavaikutuksia en ole näin pienellä annoksella huomannut - vain ja ainoastaan olon ja elämänlaadun paranemista.
Minusta pitäisi melkein olla rikos mustamaalata näitä lääkkeitä! Itse olen hukannut kymmeniä vuosia elämästäni, kun en saanut apua ja lääkitystä aiemmin. Epäilemättä vuosikaudet isolla annoksella eivät ole hyvästä, mutta lääkkeet todellakin voivat auttaa toipumisessa ja muutoksessa siihen asti, että alkaa pärjätä ilman niitä...- AnonyymiUUSI
On hyvä, että näitä positiivisiakin kommentteja täällä näkee, harva niitä kirjoittelee tänne.
Ei ne lääkkeet kaikilla elämää tuhoa, päinvastoin. Mistä sitten mahtanee johtua, ehkä sitäkin olisi itse kunkin hyvä miettiä. - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
On hyvä, että näitä positiivisiakin kommentteja täällä näkee, harva niitä kirjoittelee tänne.
Ei ne lääkkeet kaikilla elämää tuhoa, päinvastoin. Mistä sitten mahtanee johtua, ehkä sitäkin olisi itse kunkin hyvä miettiä.Niin ehkä sillä on osansa ja arpansa ettei niitä määrätä nuorelle jonka aivojen ja seksuaalisuuden kehitys on kesken opettaen hänet ratkomaan ongelmiaan aineilla.
Joku ottaa jonkin myönteisetkin kirjoitukset syyksi gaslightata muita.
Tule kertomaan kahden vuoden päästä kokemuksesi myös vieroitus mukaanlukien. Ja muista aina psykoaktiivisten aineiden lait: vieroitusoireet, fyysinen riippuvuus ja potentiaali tehon menemiseen ja muuttumiseen eli toleranssi. Mullakin oli honeymoon vielä tuolloin lääkkeen kanssa. Sanonta "on liian hyvää ollakseen totta" monesti elämässä pätee.
Tervehenkinen ssri määräys lähtee ajatuksesta jo alussa alustava purkusuunnitelma, isojen annosten ja polyfarmasian kriittisesti suhtautumisesta sekä realistisesta informaatiosta mitä moni meistä ei saanut. Ns informed consent. Ei, lääke ei korjaa kemiallista epätasapainoa tai serotoniinivajetta ja neuroplastisuutta syntyy myös erinäköisten insulttien myötä aivoille (esim infarkti, aivovamma) todennäköisesti kompensoimaan aivojen toiminnan häiriöitymistä. Hyvä lääkäri tiedostaa erityisen hyvin tiedon rajansa vieroituksesta ja suhtautuu varovaisesti pitkäaikaiskäyttäjän vieroittamiseen jolla on etenkin ollut isompia annoksia. Hyvä lääkäri suhtautuu kyynisesti annosten nosteluun kun aine ei toimi ja jatkuvaan karuselliin missä määrää ssri aineita putkessa toinen toistensa jäljeen ja tiedostaa riskit kehon homeostaasin muutoksesta muutellessa, nostellessa, purkaessa aineita ja ymmärtää iatrogeneesin.
Kun nämä asiat toteutuu määräämisessä, riskit vähenee. - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Niin ehkä sillä on osansa ja arpansa ettei niitä määrätä nuorelle jonka aivojen ja seksuaalisuuden kehitys on kesken opettaen hänet ratkomaan ongelmiaan aineilla.
Joku ottaa jonkin myönteisetkin kirjoitukset syyksi gaslightata muita.
Tule kertomaan kahden vuoden päästä kokemuksesi myös vieroitus mukaanlukien. Ja muista aina psykoaktiivisten aineiden lait: vieroitusoireet, fyysinen riippuvuus ja potentiaali tehon menemiseen ja muuttumiseen eli toleranssi. Mullakin oli honeymoon vielä tuolloin lääkkeen kanssa. Sanonta "on liian hyvää ollakseen totta" monesti elämässä pätee.
Tervehenkinen ssri määräys lähtee ajatuksesta jo alussa alustava purkusuunnitelma, isojen annosten ja polyfarmasian kriittisesti suhtautumisesta sekä realistisesta informaatiosta mitä moni meistä ei saanut. Ns informed consent. Ei, lääke ei korjaa kemiallista epätasapainoa tai serotoniinivajetta ja neuroplastisuutta syntyy myös erinäköisten insulttien myötä aivoille (esim infarkti, aivovamma) todennäköisesti kompensoimaan aivojen toiminnan häiriöitymistä. Hyvä lääkäri tiedostaa erityisen hyvin tiedon rajansa vieroituksesta ja suhtautuu varovaisesti pitkäaikaiskäyttäjän vieroittamiseen jolla on etenkin ollut isompia annoksia. Hyvä lääkäri suhtautuu kyynisesti annosten nosteluun kun aine ei toimi ja jatkuvaan karuselliin missä määrää ssri aineita putkessa toinen toistensa jäljeen ja tiedostaa riskit kehon homeostaasin muutoksesta muutellessa, nostellessa, purkaessa aineita ja ymmärtää iatrogeneesin.
Kun nämä asiat toteutuu määräämisessä, riskit vähenee.En siis saisi kehua, jos joku on positiivinen ja myönteinen ?
En tule kertomaan, ihan vain kerron, että käytin itse hyvin monenlaisia lääkkeitä noin 20 vuotta, että kokemusta on. On lääkitysten nostoista, vaihdoista, lopetuksista.
Ja jos joku on hyötynyt lääkkeistään, hyvä niin, se ei kuulu minulle. Itselläni on kenties hieman erilaisia kokemuksia, mutta ne ovatkin omiani.
Jos jotain toista kehuu myönteisyydestä, tuskin se sinulta on mitään pois, vaikka se saattaa sinusta ikävältä tuntuakin.
On olemassa ihmisiä, jotka eivät tykkää, jos jotain muuta kuin heitä itseään sattuu joku kehumaan. No se on toki jokaisen oma asia.
Ymmärrettävää on sekin, että juuri sinulle on seurannut lääkkeistä ja vieroituksista, mitä on, se on ikävää.
Kuitenkin jokaisella on vain se oma kokemus, kun toisten puolesta ei voi kokea. - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Ei ne lääkkeet kaikilla elämää tuhoa, päinvastoin. Mistä sitten mahtanee johtua, ehkä sitäkin olisi itse kunkin hyvä miettiä.Kukapa tietää onko tuokaan tarina totta.
Voi olla ihan vaan psykiatrian alalla toimivan keksitty tarina.
- AnonyymiUUSI
Ei iltalehden reportterilla ole lääketieteellistä koulutusta , ovat taas vauhdissa siksi etttä kevät on masennusten aikaa monille, ja siinä sitten peloitellaan kovasti ihmisiä.kuinka moni ihminen esim on kuollut paracetamoli myrkytykseen, miten monelle ei sovi verenpaine lääkkeet , jokunen sai valtavia allergisia oireita jostain ihosalvasta äsiis aiheita riittää joka lääkkeestä jos niitä alkaa etsimään . On muistettava että ihmiset jotka tekevät artikkeleita luettavaksi eivät ole lääkäreitä eikä heistä sellaista koskaan tule edes
Kun jokainen vaan ottaa heille kirjoitetut lääkkeet kuten ne on otettava niin paraneekin äkkiämpää .- AnonyymiUUSI
Sillä on voimakas psykologinen vaikutus, kun lööppi-lehdessä on isolla: tämä auttaa siinä ja siinä.Olen vuosien varrella huomannut, että se on vain asiakkailla rahastusta. Lehti myy.
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Sillä on voimakas psykologinen vaikutus, kun lööppi-lehdessä on isolla: tämä auttaa siinä ja siinä.Olen vuosien varrella huomannut, että se on vain asiakkailla rahastusta. Lehti myy.
Onneksi Iltalehti hoitaa tehtävän minkä lääkärin pitäisi hoitaa. Informoida PSSD:n riskistä.
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Onneksi Iltalehti hoitaa tehtävän minkä lääkärin pitäisi hoitaa. Informoida PSSD:n riskistä.
Kohta varmaan lehdistöä kielletään kirjoittelemasta, kun se voi tehdä hallaa lääkeyhtiöille, myyntituotoille.
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Kohta varmaan lehdistöä kielletään kirjoittelemasta, kun se voi tehdä hallaa lääkeyhtiöille, myyntituotoille.
Kyllä lääkeyhtiöt on päässyt niin kovaan vauhtiin että ei sitä pysäytä enää mikään.
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Kyllä lääkeyhtiöt on päässyt niin kovaan vauhtiin että ei sitä pysäytä enää mikään.
Sairainta on että satutetut potilaat ei jonkun näkökulman vuoksi saisi kertoa edes kokemuksiaan koska joku pelästyy haittakirjoituksista. Eli heidän pitäisi olla ilman tukea, pahimmillaan gaslightattuna terveydenhuollossa, pahimmillaan ilman diagnoosia haitasta (nuppiongelmaiseksi leimattuna) koska se on sellaista mitä ei kunnolla ymmärretä tutkimuksessa koska sitä ei ole tehty paljoa itse henkisesti auttaa itsensä eteenpäin tai terapeutin tuella joka ei ymmärrä hittoakaan koko asiasta ja jopa ei usko potilasta.
Ja joku pahoittaa mielensä "sensaatiolööpeistä". Samat varmaan jonkun viallisen lentokonetyypinkin kohdalla kieltäisi onnettomuudesta selviytyjien kokemuksien jakamista ja kieltäisi sen että turvallisuutta tarkastellaan valvovan viranomaisen toimesta tutkien asiaa. - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Sairainta on että satutetut potilaat ei jonkun näkökulman vuoksi saisi kertoa edes kokemuksiaan koska joku pelästyy haittakirjoituksista. Eli heidän pitäisi olla ilman tukea, pahimmillaan gaslightattuna terveydenhuollossa, pahimmillaan ilman diagnoosia haitasta (nuppiongelmaiseksi leimattuna) koska se on sellaista mitä ei kunnolla ymmärretä tutkimuksessa koska sitä ei ole tehty paljoa itse henkisesti auttaa itsensä eteenpäin tai terapeutin tuella joka ei ymmärrä hittoakaan koko asiasta ja jopa ei usko potilasta.
Ja joku pahoittaa mielensä "sensaatiolööpeistä". Samat varmaan jonkun viallisen lentokonetyypinkin kohdalla kieltäisi onnettomuudesta selviytyjien kokemuksien jakamista ja kieltäisi sen että turvallisuutta tarkastellaan valvovan viranomaisen toimesta tutkien asiaa.Vaaditko lääketieteen kokemusta esim tutkimusartikkeleista kirjoittelevilta toimittajilta jotka julkaisee tutkimuksia jotka ei välttämättä ole edes niin relevantteja tai tuo mitään uutta? Ja jotka lähinnä saa positiiviset puolet lääkkeistä esiin. Toimittajilla on ammattietiikkaa ja siinä on haastateltu psykiatreja ja neurologia
- AnonyymiUUSI
Älkää syökö sitten lääkkeitä
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Olet toisen kanssa
...ja minä yhä vain sinua kaipaan. Tiedän ettet ole onnellinen siellä. Älä hukkaa aitoa onnea ja rakkautta hukkaan vain2742012- 421801
Immu otti pataan
Olen pettynyt, hänen piti viedä Stagalaa kuin litran mittaa - mutta kuinka kävikään? Voi hemmetti sentään.... Ääääääh!1011709Kuka teistä on paras nainen
A-nainen? J-nainen? K-nainen? M-nainen? S-nainen? Vai kenties joku muu...? 😊631419Osaako joku selittää tätä
Että miksi mulle on joka toinen ventovieras ihminen tyly ainakin ilmeillään ja eleillään?791304- 781264
Jos me joskus nähtäisiin
niin ei kai sen vielä tarvitsisi merkitä sen enempää? Ja voihan olla ettei kumpikaan enää siinä vaiheessa edes haluaisi1031243Persun suusta:"Köyhät on luusereita ja ansaitsevat köyhyyden"
Ministeri Juuston apulainen näin uhoaa. Mitäs siinä. Kyllä on jo tiedetty muutaman vuoden hallitustyön pohjalta että per2181132- 571125
Näetkö feminismin uhkana
Vai mahdollisuutena kun deittailet naisia? Mitä miehet mieltä feminismistä?171990