Hybridi on tosipurjehtijan ainoa tulevaisuus

Anonyymi-ap

Etenkin suuremmissa veneissä ainoa tulevaisuus on sellainen, että moottorilla ladataan suurta akustoa, josta potkuria pyörittävä sähkömoottori ottaa virtansa.

Näin saadaan sekä käyttösähköä että liikuttavaa sähköä. Purjehtiessa virtaa tehdään potkurilla lisää, joskin sitä tulee niin vähän, ettei se riitä kuin käyttösähköksi.

27

494

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Ja sitten akusto syttyy palamaan ja täyttää sisätilat HF-pitoisella savulla. Sitten syttyy sisätilan verhoilu ja laminaatti. Lopuksi palaa EPIRB ja pelastuslautta.

    • Anonyymi

      Purjeiden tilalle tuulimylly. Asiaa!👍

    • Anonyymi

      Eikös Balticin uusissa megajahdeissa ole jo tällainen listalta rastittavana?

    • Anonyymi

      En tiedä miten tämä tosipurjehtijoihin liittyy, mutta onhan sähkömoottori selkeä kehityssuunta nyt, kun akkuteknologia on kehittynyt tuohon pisteeseen. Lyhyitä reissuja sähköverkon lähistöllä tekevä ei tarvitse sitä generaattoriakaan, ja omavaraisuutta kaipaaville se on paljon parempi ratkaisu kuin veneen liikuttaminen isolla diesel-moottorilla, jonka onnettomalla apulaitelaturilla sitten yritetään saada muuhun tarvittava sähkö tuotettua.

      • Anonyymi

        Kyllä ison dieselmoottorin avulla on mahdollista käyttää myös isoa ja tehokasta "apulaitelaturia"!


      • Anonyymi

        Tuo onneton apulaitelaturi on vanhanakin versiona n. 60-65A tuottava. Katsoppa vastaavaan pystyvä verkkovirtalaturi.


      • Anonyymi

        Yanmar 1 GM 10 ei ole iso moottori. Se painaa 98kg, ja kuluttaa 1,5 litraa dieseliä tunnissa, kuljettaa venettä helposti tuntikausia myös vastatuuleen, vuosikymmeniä vain öljyt ja suodatin sekä sinkit vaihtamalla.

        Lataa samalla käyttöakuston ja haluttaessa makeavesisarjalla myös käyttöveden.
        Koko systeemi painaa täyden polttoainetankin kanssa alle 200kg.

        Siihen ja vastaavaan huoltovapauteen ei pysty yksikään sähkömoottoriviritelmä.

        Toisekseen - jo pelkästään niiden akkujen valmistus tuottaa enemmän CO2- (puhumattakaan muista) päästöjä kuin pieni dieselmoottori.

        Se siitä ja sähköräpättimien autuudesta.


    • Anonyymi

      Pitää olla varovainen, kun puhuu ainoasta vaihtoehdosta.
      Historia on yllättänyt.

    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Sähkö on varmasti yksi tapa liikuttaa.
      Uskon, että tulee olemaan myös muita. Polttoaineet kehittyvät nollapäästöisiksi ja uusina polttoaineina tulee käyttöön ammoniakki ja vety.
      Lisäksi polttokennosta tulee yksi vaihtoehto.

      Tulevaisuuden liikkumisesta tullee monimuotoisempaa ja tehonlähde valitaan sopivaksi käyttökohteen ja energian saatavuuden perusteella.

      • Anonyymi

        Milloin nämä "uudet" polttoaineet tulevat "normi veneilijöiden" saataville, tai siis "venepaketti" joka polttaa niitä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Milloin nämä "uudet" polttoaineet tulevat "normi veneilijöiden" saataville, tai siis "venepaketti" joka polttaa niitä.

        Katso otsikkoa: tulevaisuudessa


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Katso otsikkoa: tulevaisuudessa

        Eli urhaa lässytystä taas!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Milloin nämä "uudet" polttoaineet tulevat "normi veneilijöiden" saataville, tai siis "venepaketti" joka polttaa niitä.

        E85 on jo nyt saatavilla, eikä sinä olevaa etanolia fossiilisista tehdä, vaan Suomessa biojätteistä. Toki se 15 %bensaa on fossiilista alkuperää.
        Etanolin oktaaniluku on ainakin108, joten voi olla sekä ahdettu että korkea puristussuhde, eikä silti nakuta. Seurauksena korkea hyötysuhde, jota Flexfuelissa ei ole, koska niiden pitää toimia myös pelkällä bensalla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        E85 on jo nyt saatavilla, eikä sinä olevaa etanolia fossiilisista tehdä, vaan Suomessa biojätteistä. Toki se 15 %bensaa on fossiilista alkuperää.
        Etanolin oktaaniluku on ainakin108, joten voi olla sekä ahdettu että korkea puristussuhde, eikä silti nakuta. Seurauksena korkea hyötysuhde, jota Flexfuelissa ei ole, koska niiden pitää toimia myös pelkällä bensalla.

        Dieseleihinkin saa HVO polttoainetta.
        Ei ole pakko odottaa tulevaisuutta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Dieseleihinkin saa HVO polttoainetta.
        Ei ole pakko odottaa tulevaisuutta.

        "uusina polttoaineina tulee käyttöön ammoniakki ja vety."
        Kysyinkin uusina polttoaineina näistä?
        Saako vene asemilta hvo polttoainetta tai käykö normi perämoottori E 85 polttoaineella ongelmitta?


    • Anonyymi

      Nykyisessä setupissa ei ole mitään vikaa. Tuulen voimalla kuljetaan pitkiä matkoja, ja sitten välillä ajetaan koneella. Ihan on hyvä hybridi tällainen.

      • Anonyymi

        Ihan hyvä nykyinenkin, mutta kyllä sähköisellä voimansiirrolla päästään vielä parempaan.
        - Purjeveneellä konetta tarvitaan usein vain muutamaksi minuutiksi lähtiessä ja rantautuessa. Sarjahybridissä nämä voisi hyvin hoitaa polttomoottoria käynnistämättä. Polttomoottori ei tykkää lyhyistä sykleistä.
        - Pelkkään polttomoottoriin perustuvassa veneessä moottori joudutaan mitoittamaan mahdollisesti jossain pahassa paikassa joskus tarvittavan maksimitehon perusteella. Hybridissä voidaan mitoittaa matkatehon mukaan, koska lyhyisiin maksimitehoihin saadaan potkua akuista. Polttomoottori voi olla siis huomattavasti pienempi.
        - Akkujen lataaminen polttomoottorilla käy paljon tehokkaammin varsinaisella generaattorilla kuin dieselmoottorin kyljessä olevalla laturilla.
        - Moottori-generaattoripaketti voidaan eristää rungosta ihan eri tavalla kuin moottori, josta välitetään voimaa mekaanisesti pohjan toiselle puolelle. Hiljaista ja tärinätöntä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ihan hyvä nykyinenkin, mutta kyllä sähköisellä voimansiirrolla päästään vielä parempaan.
        - Purjeveneellä konetta tarvitaan usein vain muutamaksi minuutiksi lähtiessä ja rantautuessa. Sarjahybridissä nämä voisi hyvin hoitaa polttomoottoria käynnistämättä. Polttomoottori ei tykkää lyhyistä sykleistä.
        - Pelkkään polttomoottoriin perustuvassa veneessä moottori joudutaan mitoittamaan mahdollisesti jossain pahassa paikassa joskus tarvittavan maksimitehon perusteella. Hybridissä voidaan mitoittaa matkatehon mukaan, koska lyhyisiin maksimitehoihin saadaan potkua akuista. Polttomoottori voi olla siis huomattavasti pienempi.
        - Akkujen lataaminen polttomoottorilla käy paljon tehokkaammin varsinaisella generaattorilla kuin dieselmoottorin kyljessä olevalla laturilla.
        - Moottori-generaattoripaketti voidaan eristää rungosta ihan eri tavalla kuin moottori, josta välitetään voimaa mekaanisesti pohjan toiselle puolelle. Hiljaista ja tärinätöntä.

        Ja kaikki tuo lopulta tekee vehkeestä niin kalliin, ettei taviksella ole siihen varaa, saa aikaan mahdottoman määrän mahdollisia vikakohteita ja tekee ylläpidosta ja omistamisesta saatanallisen kallista.

        Lisäksi tuollaista vehjettä ei käytettynä osta kukaan.
        Akuston uusiminen 10 vuoden kuluttua maksaa enemmän kuin koko vene.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ihan hyvä nykyinenkin, mutta kyllä sähköisellä voimansiirrolla päästään vielä parempaan.
        - Purjeveneellä konetta tarvitaan usein vain muutamaksi minuutiksi lähtiessä ja rantautuessa. Sarjahybridissä nämä voisi hyvin hoitaa polttomoottoria käynnistämättä. Polttomoottori ei tykkää lyhyistä sykleistä.
        - Pelkkään polttomoottoriin perustuvassa veneessä moottori joudutaan mitoittamaan mahdollisesti jossain pahassa paikassa joskus tarvittavan maksimitehon perusteella. Hybridissä voidaan mitoittaa matkatehon mukaan, koska lyhyisiin maksimitehoihin saadaan potkua akuista. Polttomoottori voi olla siis huomattavasti pienempi.
        - Akkujen lataaminen polttomoottorilla käy paljon tehokkaammin varsinaisella generaattorilla kuin dieselmoottorin kyljessä olevalla laturilla.
        - Moottori-generaattoripaketti voidaan eristää rungosta ihan eri tavalla kuin moottori, josta välitetään voimaa mekaanisesti pohjan toiselle puolelle. Hiljaista ja tärinätöntä.

        Sarjahybridissä ei ole mitään etua rinnakkaishybridiin verrattuna. Jälkimmäisessä riittää hieman pienempi kone paremman hyötysuhteen takia, mutta se ero voi olla aika pieni jos akkuja ei samalla ladata eikä pureta. Akkujen hyötysuhde on koko systeemin toiseksi huonoin, heti polttovoimakoneen jälkeen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ihan hyvä nykyinenkin, mutta kyllä sähköisellä voimansiirrolla päästään vielä parempaan.
        - Purjeveneellä konetta tarvitaan usein vain muutamaksi minuutiksi lähtiessä ja rantautuessa. Sarjahybridissä nämä voisi hyvin hoitaa polttomoottoria käynnistämättä. Polttomoottori ei tykkää lyhyistä sykleistä.
        - Pelkkään polttomoottoriin perustuvassa veneessä moottori joudutaan mitoittamaan mahdollisesti jossain pahassa paikassa joskus tarvittavan maksimitehon perusteella. Hybridissä voidaan mitoittaa matkatehon mukaan, koska lyhyisiin maksimitehoihin saadaan potkua akuista. Polttomoottori voi olla siis huomattavasti pienempi.
        - Akkujen lataaminen polttomoottorilla käy paljon tehokkaammin varsinaisella generaattorilla kuin dieselmoottorin kyljessä olevalla laturilla.
        - Moottori-generaattoripaketti voidaan eristää rungosta ihan eri tavalla kuin moottori, josta välitetään voimaa mekaanisesti pohjan toiselle puolelle. Hiljaista ja tärinätöntä.

        Vetolaite/diesel paketin voi eristää akustisesti rungosta aivan yhtä hyvin kuin aggregaatin. Niin vain ei ole yleensä tehty, vaan halvempi asennus metelöi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ihan hyvä nykyinenkin, mutta kyllä sähköisellä voimansiirrolla päästään vielä parempaan.
        - Purjeveneellä konetta tarvitaan usein vain muutamaksi minuutiksi lähtiessä ja rantautuessa. Sarjahybridissä nämä voisi hyvin hoitaa polttomoottoria käynnistämättä. Polttomoottori ei tykkää lyhyistä sykleistä.
        - Pelkkään polttomoottoriin perustuvassa veneessä moottori joudutaan mitoittamaan mahdollisesti jossain pahassa paikassa joskus tarvittavan maksimitehon perusteella. Hybridissä voidaan mitoittaa matkatehon mukaan, koska lyhyisiin maksimitehoihin saadaan potkua akuista. Polttomoottori voi olla siis huomattavasti pienempi.
        - Akkujen lataaminen polttomoottorilla käy paljon tehokkaammin varsinaisella generaattorilla kuin dieselmoottorin kyljessä olevalla laturilla.
        - Moottori-generaattoripaketti voidaan eristää rungosta ihan eri tavalla kuin moottori, josta välitetään voimaa mekaanisesti pohjan toiselle puolelle. Hiljaista ja tärinätöntä.

        Mitähän ne lyhytaikaiset maksimitehoa vaativat tilanteet oikein ovat?
        Itse olen käyttänyt maksimitehoja ainoastaan pitkäaikaisesti, esim vuorovesivirtapaikoissa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vetolaite/diesel paketin voi eristää akustisesti rungosta aivan yhtä hyvin kuin aggregaatin. Niin vain ei ole yleensä tehty, vaan halvempi asennus metelöi.

        Kyllä se eristetty diesel genu silti tuntuu ja kuuluu, kun sitä pöristää, vaikka onkin "hiljainen" itsellä sellainen northenlight merkkinen kolmisylinterinen matala kierroksinen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitähän ne lyhytaikaiset maksimitehoa vaativat tilanteet oikein ovat?
        Itse olen käyttänyt maksimitehoja ainoastaan pitkäaikaisesti, esim vuorovesivirtapaikoissa.

        Itselleni vuorovesivirtapaikat ovat vieraita, kuten varmasti valtaosalle tämän palstan lukijoista. Täällä Suomen rannikolla täyttä tehoa olen tarvinnut vain muutaman kerran puskiessani kovaan vastatuuleen ja -aallokkoon. Ja nimenomaan hetkellisesti, kunnes pääsi sen turvalliseen kohtaan purjeiden nostamiseksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Itselleni vuorovesivirtapaikat ovat vieraita, kuten varmasti valtaosalle tämän palstan lukijoista. Täällä Suomen rannikolla täyttä tehoa olen tarvinnut vain muutaman kerran puskiessani kovaan vastatuuleen ja -aallokkoon. Ja nimenomaan hetkellisesti, kunnes pääsi sen turvalliseen kohtaan purjeiden nostamiseksi.

        Vastatuuleen ja aallokkoon etenemiseksi ei paljoa tehoa tarvita, mutta voimaa tarvitaan. Ja sitä löytyy pienemmälläkin teholla kunhan propulsiohyötysuhde on korkea myös silloin.


    • Anonyymi

      Jos potkurissa on hydrauliveto, se ei paljoa poikkea sähköhybridistä. Molemmissa moottorin pyörimisnopeus voidaan pitää optimaalisena tehokkuuden ja sähkön tuotannon kannalta.

      • Anonyymi

        Hydrauli propulsio ei ole tehokastapa siirtää voimaa akselille


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. S-kaupoissa on nykyään ihanaa käydä

      Kun niissä ei enää käy satuolentoihin uskovat hihhuIit eivätkä persut. Asiakaskunta on huomattavasti siistiytynyt muutam
      Maailman menoa
      271
      14476
    2. Riikka runnoo! Uutta velkaa tänä vuonna 17 mrd. euroa

      Tirsk. Nyt kyllä hihityttää kuin pientä eläintä. Riikka takoo maailmanennätyksiä tasaiseen tahtiin. " [Riikka] joutuu
      Maailman menoa
      69
      7320
    3. Jens Ihlen (ex Kukka) poika todistaa oikeudessa

      10:49 "Välit ovat olemattomat" Minkälainen isäsi ja sinun välinen suhde on tällä hetkellä? "Minulla ei ole minkäännäkö
      Maailman menoa
      211
      7141
    4. Kela maksoi etuuksia 17,3 mrd. eur, yritykset sai 10,6 mrd.

      Tuohon päälle vietiin vielä palkansaajilta työeläkeloisille 27,5 miljardia euroa. Etenkin Suomen Sosialistiset Yrittäjä
      Maailman menoa
      65
      5167
    5. K-kaupassa on mukava käydä, kun ei tarvitse katsella köyhiä

      vasemmistolaisia, joista monet myös varastavat. Mielellään maksaa vähän enemmän tuotteista K-kaupassa, jotka ovat paljon
      Maailman menoa
      115
      4900
    6. Näin tyhmä vasemmistolainen on: "S-kaupoissa on nykyään ihanaa käydä

      kun siellä ei ole hihhuleita eikä persuja." Vain tyhmä eli heikkoälyinen vasemmistolainen voi tehdä noin lapsellisia ju
      Maailman menoa
      75
      4734
    7. Suomeen ei kuulu ihmiset jotka ei halua kätellä toisia ihmisiä, koska tämä on vääräuskoinen

      Nainen joka ei halunnut kätellä Stubbia on selvästi ääripään muslimi, eli sitä sakkia josta niitä ongelmia koituu. Ulos
      Maailman menoa
      101
      4515
    8. PS:n Purra teki -JÄTTI-VELAT

      * * PS:n Purra teki -JÄTTI-VELAT - ! ja jätti MaksuHuolet -Kansan Maksettavaksi -! *
      Maailman menoa
      22
      4439
    9. Suomessa on ollut suurtyöttömyyttä ennenkin, ja lääkäriin pääsee nykyäänkin

      Täällähän oli jonkun sekopään(vas.) juttu, että ennen ei ollut työttömyyttä ja lääkäriin pääsi. Siihen alkoi tietysti ko
      Maailman menoa
      78
      4187
    10. Kysymys: Kuinka moneen maahan neuvosto-venäjä on hyökännyt

      viimeisten 90-vuoden aikana? Ja lähinnä on siis kyse neuvosto-venäjän naapurimaista - kuten Suomesta. Lista on huomatta
      Maailman menoa
      102
      3978
    Aihe