Hybridi on tosipurjehtijan ainoa tulevaisuus

Anonyymi-ap

Etenkin suuremmissa veneissä ainoa tulevaisuus on sellainen, että moottorilla ladataan suurta akustoa, josta potkuria pyörittävä sähkömoottori ottaa virtansa.

Näin saadaan sekä käyttösähköä että liikuttavaa sähköä. Purjehtiessa virtaa tehdään potkurilla lisää, joskin sitä tulee niin vähän, ettei se riitä kuin käyttösähköksi.

27

429

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Ja sitten akusto syttyy palamaan ja täyttää sisätilat HF-pitoisella savulla. Sitten syttyy sisätilan verhoilu ja laminaatti. Lopuksi palaa EPIRB ja pelastuslautta.

    • Anonyymi

      Purjeiden tilalle tuulimylly. Asiaa!👍

    • Anonyymi

      Eikös Balticin uusissa megajahdeissa ole jo tällainen listalta rastittavana?

    • Anonyymi

      En tiedä miten tämä tosipurjehtijoihin liittyy, mutta onhan sähkömoottori selkeä kehityssuunta nyt, kun akkuteknologia on kehittynyt tuohon pisteeseen. Lyhyitä reissuja sähköverkon lähistöllä tekevä ei tarvitse sitä generaattoriakaan, ja omavaraisuutta kaipaaville se on paljon parempi ratkaisu kuin veneen liikuttaminen isolla diesel-moottorilla, jonka onnettomalla apulaitelaturilla sitten yritetään saada muuhun tarvittava sähkö tuotettua.

      • Anonyymi

        Kyllä ison dieselmoottorin avulla on mahdollista käyttää myös isoa ja tehokasta "apulaitelaturia"!


      • Anonyymi

        Tuo onneton apulaitelaturi on vanhanakin versiona n. 60-65A tuottava. Katsoppa vastaavaan pystyvä verkkovirtalaturi.


      • Anonyymi

        Yanmar 1 GM 10 ei ole iso moottori. Se painaa 98kg, ja kuluttaa 1,5 litraa dieseliä tunnissa, kuljettaa venettä helposti tuntikausia myös vastatuuleen, vuosikymmeniä vain öljyt ja suodatin sekä sinkit vaihtamalla.

        Lataa samalla käyttöakuston ja haluttaessa makeavesisarjalla myös käyttöveden.
        Koko systeemi painaa täyden polttoainetankin kanssa alle 200kg.

        Siihen ja vastaavaan huoltovapauteen ei pysty yksikään sähkömoottoriviritelmä.

        Toisekseen - jo pelkästään niiden akkujen valmistus tuottaa enemmän CO2- (puhumattakaan muista) päästöjä kuin pieni dieselmoottori.

        Se siitä ja sähköräpättimien autuudesta.


    • Anonyymi

      Pitää olla varovainen, kun puhuu ainoasta vaihtoehdosta.
      Historia on yllättänyt.

    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Sähkö on varmasti yksi tapa liikuttaa.
      Uskon, että tulee olemaan myös muita. Polttoaineet kehittyvät nollapäästöisiksi ja uusina polttoaineina tulee käyttöön ammoniakki ja vety.
      Lisäksi polttokennosta tulee yksi vaihtoehto.

      Tulevaisuuden liikkumisesta tullee monimuotoisempaa ja tehonlähde valitaan sopivaksi käyttökohteen ja energian saatavuuden perusteella.

      • Anonyymi

        Milloin nämä "uudet" polttoaineet tulevat "normi veneilijöiden" saataville, tai siis "venepaketti" joka polttaa niitä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Milloin nämä "uudet" polttoaineet tulevat "normi veneilijöiden" saataville, tai siis "venepaketti" joka polttaa niitä.

        Katso otsikkoa: tulevaisuudessa


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Katso otsikkoa: tulevaisuudessa

        Eli urhaa lässytystä taas!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Milloin nämä "uudet" polttoaineet tulevat "normi veneilijöiden" saataville, tai siis "venepaketti" joka polttaa niitä.

        E85 on jo nyt saatavilla, eikä sinä olevaa etanolia fossiilisista tehdä, vaan Suomessa biojätteistä. Toki se 15 %bensaa on fossiilista alkuperää.
        Etanolin oktaaniluku on ainakin108, joten voi olla sekä ahdettu että korkea puristussuhde, eikä silti nakuta. Seurauksena korkea hyötysuhde, jota Flexfuelissa ei ole, koska niiden pitää toimia myös pelkällä bensalla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        E85 on jo nyt saatavilla, eikä sinä olevaa etanolia fossiilisista tehdä, vaan Suomessa biojätteistä. Toki se 15 %bensaa on fossiilista alkuperää.
        Etanolin oktaaniluku on ainakin108, joten voi olla sekä ahdettu että korkea puristussuhde, eikä silti nakuta. Seurauksena korkea hyötysuhde, jota Flexfuelissa ei ole, koska niiden pitää toimia myös pelkällä bensalla.

        Dieseleihinkin saa HVO polttoainetta.
        Ei ole pakko odottaa tulevaisuutta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Dieseleihinkin saa HVO polttoainetta.
        Ei ole pakko odottaa tulevaisuutta.

        "uusina polttoaineina tulee käyttöön ammoniakki ja vety."
        Kysyinkin uusina polttoaineina näistä?
        Saako vene asemilta hvo polttoainetta tai käykö normi perämoottori E 85 polttoaineella ongelmitta?


    • Anonyymi

      Nykyisessä setupissa ei ole mitään vikaa. Tuulen voimalla kuljetaan pitkiä matkoja, ja sitten välillä ajetaan koneella. Ihan on hyvä hybridi tällainen.

      • Anonyymi

        Ihan hyvä nykyinenkin, mutta kyllä sähköisellä voimansiirrolla päästään vielä parempaan.
        - Purjeveneellä konetta tarvitaan usein vain muutamaksi minuutiksi lähtiessä ja rantautuessa. Sarjahybridissä nämä voisi hyvin hoitaa polttomoottoria käynnistämättä. Polttomoottori ei tykkää lyhyistä sykleistä.
        - Pelkkään polttomoottoriin perustuvassa veneessä moottori joudutaan mitoittamaan mahdollisesti jossain pahassa paikassa joskus tarvittavan maksimitehon perusteella. Hybridissä voidaan mitoittaa matkatehon mukaan, koska lyhyisiin maksimitehoihin saadaan potkua akuista. Polttomoottori voi olla siis huomattavasti pienempi.
        - Akkujen lataaminen polttomoottorilla käy paljon tehokkaammin varsinaisella generaattorilla kuin dieselmoottorin kyljessä olevalla laturilla.
        - Moottori-generaattoripaketti voidaan eristää rungosta ihan eri tavalla kuin moottori, josta välitetään voimaa mekaanisesti pohjan toiselle puolelle. Hiljaista ja tärinätöntä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ihan hyvä nykyinenkin, mutta kyllä sähköisellä voimansiirrolla päästään vielä parempaan.
        - Purjeveneellä konetta tarvitaan usein vain muutamaksi minuutiksi lähtiessä ja rantautuessa. Sarjahybridissä nämä voisi hyvin hoitaa polttomoottoria käynnistämättä. Polttomoottori ei tykkää lyhyistä sykleistä.
        - Pelkkään polttomoottoriin perustuvassa veneessä moottori joudutaan mitoittamaan mahdollisesti jossain pahassa paikassa joskus tarvittavan maksimitehon perusteella. Hybridissä voidaan mitoittaa matkatehon mukaan, koska lyhyisiin maksimitehoihin saadaan potkua akuista. Polttomoottori voi olla siis huomattavasti pienempi.
        - Akkujen lataaminen polttomoottorilla käy paljon tehokkaammin varsinaisella generaattorilla kuin dieselmoottorin kyljessä olevalla laturilla.
        - Moottori-generaattoripaketti voidaan eristää rungosta ihan eri tavalla kuin moottori, josta välitetään voimaa mekaanisesti pohjan toiselle puolelle. Hiljaista ja tärinätöntä.

        Ja kaikki tuo lopulta tekee vehkeestä niin kalliin, ettei taviksella ole siihen varaa, saa aikaan mahdottoman määrän mahdollisia vikakohteita ja tekee ylläpidosta ja omistamisesta saatanallisen kallista.

        Lisäksi tuollaista vehjettä ei käytettynä osta kukaan.
        Akuston uusiminen 10 vuoden kuluttua maksaa enemmän kuin koko vene.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ihan hyvä nykyinenkin, mutta kyllä sähköisellä voimansiirrolla päästään vielä parempaan.
        - Purjeveneellä konetta tarvitaan usein vain muutamaksi minuutiksi lähtiessä ja rantautuessa. Sarjahybridissä nämä voisi hyvin hoitaa polttomoottoria käynnistämättä. Polttomoottori ei tykkää lyhyistä sykleistä.
        - Pelkkään polttomoottoriin perustuvassa veneessä moottori joudutaan mitoittamaan mahdollisesti jossain pahassa paikassa joskus tarvittavan maksimitehon perusteella. Hybridissä voidaan mitoittaa matkatehon mukaan, koska lyhyisiin maksimitehoihin saadaan potkua akuista. Polttomoottori voi olla siis huomattavasti pienempi.
        - Akkujen lataaminen polttomoottorilla käy paljon tehokkaammin varsinaisella generaattorilla kuin dieselmoottorin kyljessä olevalla laturilla.
        - Moottori-generaattoripaketti voidaan eristää rungosta ihan eri tavalla kuin moottori, josta välitetään voimaa mekaanisesti pohjan toiselle puolelle. Hiljaista ja tärinätöntä.

        Sarjahybridissä ei ole mitään etua rinnakkaishybridiin verrattuna. Jälkimmäisessä riittää hieman pienempi kone paremman hyötysuhteen takia, mutta se ero voi olla aika pieni jos akkuja ei samalla ladata eikä pureta. Akkujen hyötysuhde on koko systeemin toiseksi huonoin, heti polttovoimakoneen jälkeen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ihan hyvä nykyinenkin, mutta kyllä sähköisellä voimansiirrolla päästään vielä parempaan.
        - Purjeveneellä konetta tarvitaan usein vain muutamaksi minuutiksi lähtiessä ja rantautuessa. Sarjahybridissä nämä voisi hyvin hoitaa polttomoottoria käynnistämättä. Polttomoottori ei tykkää lyhyistä sykleistä.
        - Pelkkään polttomoottoriin perustuvassa veneessä moottori joudutaan mitoittamaan mahdollisesti jossain pahassa paikassa joskus tarvittavan maksimitehon perusteella. Hybridissä voidaan mitoittaa matkatehon mukaan, koska lyhyisiin maksimitehoihin saadaan potkua akuista. Polttomoottori voi olla siis huomattavasti pienempi.
        - Akkujen lataaminen polttomoottorilla käy paljon tehokkaammin varsinaisella generaattorilla kuin dieselmoottorin kyljessä olevalla laturilla.
        - Moottori-generaattoripaketti voidaan eristää rungosta ihan eri tavalla kuin moottori, josta välitetään voimaa mekaanisesti pohjan toiselle puolelle. Hiljaista ja tärinätöntä.

        Vetolaite/diesel paketin voi eristää akustisesti rungosta aivan yhtä hyvin kuin aggregaatin. Niin vain ei ole yleensä tehty, vaan halvempi asennus metelöi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ihan hyvä nykyinenkin, mutta kyllä sähköisellä voimansiirrolla päästään vielä parempaan.
        - Purjeveneellä konetta tarvitaan usein vain muutamaksi minuutiksi lähtiessä ja rantautuessa. Sarjahybridissä nämä voisi hyvin hoitaa polttomoottoria käynnistämättä. Polttomoottori ei tykkää lyhyistä sykleistä.
        - Pelkkään polttomoottoriin perustuvassa veneessä moottori joudutaan mitoittamaan mahdollisesti jossain pahassa paikassa joskus tarvittavan maksimitehon perusteella. Hybridissä voidaan mitoittaa matkatehon mukaan, koska lyhyisiin maksimitehoihin saadaan potkua akuista. Polttomoottori voi olla siis huomattavasti pienempi.
        - Akkujen lataaminen polttomoottorilla käy paljon tehokkaammin varsinaisella generaattorilla kuin dieselmoottorin kyljessä olevalla laturilla.
        - Moottori-generaattoripaketti voidaan eristää rungosta ihan eri tavalla kuin moottori, josta välitetään voimaa mekaanisesti pohjan toiselle puolelle. Hiljaista ja tärinätöntä.

        Mitähän ne lyhytaikaiset maksimitehoa vaativat tilanteet oikein ovat?
        Itse olen käyttänyt maksimitehoja ainoastaan pitkäaikaisesti, esim vuorovesivirtapaikoissa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vetolaite/diesel paketin voi eristää akustisesti rungosta aivan yhtä hyvin kuin aggregaatin. Niin vain ei ole yleensä tehty, vaan halvempi asennus metelöi.

        Kyllä se eristetty diesel genu silti tuntuu ja kuuluu, kun sitä pöristää, vaikka onkin "hiljainen" itsellä sellainen northenlight merkkinen kolmisylinterinen matala kierroksinen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitähän ne lyhytaikaiset maksimitehoa vaativat tilanteet oikein ovat?
        Itse olen käyttänyt maksimitehoja ainoastaan pitkäaikaisesti, esim vuorovesivirtapaikoissa.

        Itselleni vuorovesivirtapaikat ovat vieraita, kuten varmasti valtaosalle tämän palstan lukijoista. Täällä Suomen rannikolla täyttä tehoa olen tarvinnut vain muutaman kerran puskiessani kovaan vastatuuleen ja -aallokkoon. Ja nimenomaan hetkellisesti, kunnes pääsi sen turvalliseen kohtaan purjeiden nostamiseksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Itselleni vuorovesivirtapaikat ovat vieraita, kuten varmasti valtaosalle tämän palstan lukijoista. Täällä Suomen rannikolla täyttä tehoa olen tarvinnut vain muutaman kerran puskiessani kovaan vastatuuleen ja -aallokkoon. Ja nimenomaan hetkellisesti, kunnes pääsi sen turvalliseen kohtaan purjeiden nostamiseksi.

        Vastatuuleen ja aallokkoon etenemiseksi ei paljoa tehoa tarvita, mutta voimaa tarvitaan. Ja sitä löytyy pienemmälläkin teholla kunhan propulsiohyötysuhde on korkea myös silloin.


    • Anonyymi

      Jos potkurissa on hydrauliveto, se ei paljoa poikkea sähköhybridistä. Molemmissa moottorin pyörimisnopeus voidaan pitää optimaalisena tehokkuuden ja sähkön tuotannon kannalta.

      • Anonyymi

        Hydrauli propulsio ei ole tehokastapa siirtää voimaa akselille


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Useita puukotettu Tampereella

      Mikäs homma tämä nyt taas on? "Useaa henkilöä on puukotettu Tampereen keskustassa kauppakeskus Ratinan lähistöllä." ht
      Tampere
      148
      2879
    2. Asiakas iski kaupassa varastelua tehneen kanveesiin.

      https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/33a85463-e4d5-45ed-8014-db51fe8079ec Oikein. Näin sitä pitää. Kyllä kaupoissa valtava
      Maailman menoa
      367
      2037
    3. Leipivaaran päällä on kuoleman hiljaista.

      Suru vai suuri helpotus...
      Puolanka
      40
      1767
    4. Kuka rääkkää eläimiä Puolangalla?

      Poliisi ampui toistakymmentä nälkiintynyttä eläintä Puolangalla Tilalta oli ollut karkuteillä lähes viisikymmentä nälkii
      Puolanka
      37
      1722
    5. Meneeköhän sulla

      oikeasti pinnan alla yhtä huonosti kuin mulla? Tai yhtä huonosti mutta jollain eri tyylillä? Ei olisi pitänyt jättää sua
      Ikävä
      32
      1411
    6. Jos ei tiedä mitä toisesta haluaa

      Älä missään nimessä anna mitään merkkejä kiinnostuksesta. Ole haluamatta mitään. Täytyy ajatella toistakin. Ei kukaan em
      Ikävä
      94
      1213
    7. Määpä tiijän että rakastat

      Minua nimittäin. Samoin hei! Olet mun vastakappaleeni.
      Ikävä
      54
      1173
    8. Muutama kysymys ja huomio hindulaisesta kulttuurista.

      Vedakirjoituksia pidetään historiallisina teksteinä, ei siis "julistuksena" kuten esimerkiksi Raamattua, vaan kuten koul
      Hindulaisuus
      328
      955
    9. Jumala puhui minulle

      Hän kertoi sinusta asioita, joiden takia jaksan, uskon ja luotan. Hän kuvaili sinua minulle ja pakahduin onnesta kuulles
      Ikävä
      110
      938
    10. Annan meille mahdollisuuden

      Olen avoimin mielin ja katson miten asiat etenevät. Mutta tällä kertaa sun on tehtävä eka siirto.Sen jälkeen olen täysil
      Ikävä
      53
      782
    Aihe