Liiallinen riippuvuus uusiutuvasta aurinkosähköstä, josta on toistuvasti varoitettu Espanjassa sen sähköjärjestelmän vakauteen liittyvien ongelmien vuoksi, on syynä laajalle levinneisiin sähkökatkoihin maassa ja osissa naapurimaita Portugalia ja Ranskaa.
Espanjalainen sähköntoimittaja Red Electrica vahvisti lehdistötilaisuudessa, ettei kyberturvallisuusmurtoa ollut tapahtunut. Toimitusjohtaja Eduardo Prieton mukaan syynä on se, että osa sähköntuotannosta on tukkinut järjestelmän.
Kuten Espanjassa on usein viime aikoina tapahtunut, maanantaina 28. huhtikuuta 2025 markkinat olivat jälleen yli 70-prosenttisesti riippuvaisia aurinkosähköstä.
Sähköjärjestelmä tarvitsee jännitettä. Asiantuntijat selittävät, että ”tarvitaan sähköistä vakautta, jota tarjoavat vain turbiinien avulla energiaa tuottavat teknologiat”, eli vesivoimalaitokset, ydinvoimalaitokset ja yhdistetyn syklin voimalaitokset. Maanantaina aurinkoenergialla tyydytettiin 75-prosenttisesti markkinoiden kysyntää ja perinteiset tai turbiiniteknologiat olivat hyvin pieni osa maan energialähteiden valikoimasta, energiaoperaattorin verkkosivuilla julkaistut tiedot vahvistavat.
Tämä on jo aiheuttanut ongelmia viimeisen kuukauden aikana, mutta ei tässä mittakaavassa. Yhden Euroopan suurimmista dieselin tuottajista, Repsolin jalostamo Cartagenassa, jouduttiin sulkemaan muutama viikko sitten sähkönjakeluongelmien vuoksi.
Kohta meilläkin edessä?
Anonyymi-ap
1
71
Vastaukset
- Anonyymi
Me ei asuta Espanjassa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Immu otti pataan
Olen pettynyt, hänen piti viedä Stagalaa kuin litran mittaa - mutta kuinka kävikään? Voi hemmetti sentään.... Ääääääh!1452525Näetkö feminismin uhkana
Vai mahdollisuutena kun deittailet naisia? Mitä miehet mieltä feminismistä?2031190Tykkäätkö halaamisesta?
Minä en. Tänään tuttava, jolle olen maininnut että en pidä halaamisesta, yritti halata minua ja olen vieläkin ihan raivo1131091Hinduilu on suurta eksytystä
tekosyvällinen tarina uppoaa moneen. Harhautusta todellisen Jumalan yhteydestä. Kuka haluaisi nähdä sielunvaelluksessa389940Malmin tapaus on järkyttävä
Kolme ulkomaalaistaustaista miestä raiskasi nuoren tytön tavalla, jota ei meinaa uskoa todeksi. Mikä voisi olla oikeampi299923- 100896
- 66878
- 53851
- 46839
- 60832