Kerron siitä 26 vuoden aktiivisella kokemuksella ja 50 vuoden kiinnostuksella ja opiskelulla.
Vaikka siinä on ollut välissä vuosia ettei loukkaantumisten ja arkikiireiden vuoksi ole voinut otella, niin treenattu on aina sitä mitä pystyy treenaamaan. Joka päivä jotakin.
Lisäksi se on sekä mielessä että selkärangassa tuo taistelun ja kamppailun filosofia.
Urheilua seuraan myös melkein mitä vaan laidasta laitaan, missä miehet, naiset, nuoret ja lapset yltävät hienoihin suorituksiin. Seuraan myös kilpatanssia. Siellä on uskomattomia lahjakkuuksia varsinkin nuorissa ja notkeissa.
Olen kokeillut joskus kendoa ja laji auttaa ymmärtämään millaista oikeiden ammattisotureiden treeni ja elämä on ollut. Se on ollut äärimmäisen kurinalaista, mutta myös aggressiivista.
Toisin kuin Posson kattilassa asuva Senssu luulee, taistelutaidot on kehitetty tappamista ja sotaa varten. Länsimaisessa urheilussa niistä on karsittu pois vaaralliset ja tuhoisat tekniikat.
Tekniikan tietämisellä ei tee yhtään mitään, jos se ei ole selkärangassa ankarasti treenattuna tai ei ole voimaa siihen. Voimalla taas ei tee juurikaan mitään, jos ei ole motoriikkaa ja tekniikkaa treenattuna, joka palvelee kamppailu-urheilua.
Bodarit eivät ole taistelijoita. He ovat vain bodareita. Ja heikko on heikko, vaikka hän mielestään osaa taistelutaitoja. Kumpikaan näistä ei pärjää.
Tämän Immun ja Takalan ottelun suhteen en ymmärrä miksi amatööriottelijoita päästetään ammattilaisiltaan nyrkkeilemään, kun kumpikaan ei ole nyrkkeilijä, toinen on vielä ikämies joka on pudottanut painoa 26 kiloa lyhyessä ajassa.
Joku olisi voinut kertoa kamppailun oikeasta historiasta sellaisen asian, että sarjan ja- tai painon rankka pudottaminen ennen ottelua johtaa 95% varmuudella murskatappioon.
Kevyemmissä sarjoissa jo 5-8 kilon pudotus vie voimat ja johtaa nestehukkaan, puhumattakaan että ikämies pudottaa 26 kiloa painoaan ennen matsia.
Nestehukka vaikuttaa monella tapaa. Lihakset ei saa energiaa, hermotus ei toimi, reaktioaika pitenee, motoriikka katoaa, voimat on poissa, aivot ei saa verta riittävästi ja ajatus on hukassa.
Nestehukka on todellisuudessa ylivoimaisesti suurin äkillinen kuolinsyy. Se johtaa infarkteihin, lämpöhalvauksiin, tukoksiin, rytmihäiriöihin, kroonisten sairauksien puhkeamiseen, diabetekseen jne. Kuumissa maissa tämä korostuu.
Immua haastateltiin tappion jälkeen Iltalehteen:
-Tuliko Takala-tappiosta kolaus ”gangstakuiskaajan” maineelle?
Tähän Immu miettii vastaustaan hetken pidempään kuin muihin kysymyksiin.
– Mähän oon 54-vuotias keski-ikäinen äijä, ihan vitun punkero rikostoimittaja. Se, että joku pitää jonain kovana jätkänä, niin ne on ihan hassuja juttuja, hän hymähtää.
– Kovat jätkät – ne on nuoria vetreitä kavereita. Ei ne oo mitään tämmöisiä vanhoja setiä"
Olen sekä samaa mieltä että eri mieltä. Esimerkiksi Mike Tysonia, Floyd Pattersonia, ja Jose Torresia valmentanut Cus D’Amato oli käsittämättömän terävä nyrkkeilijä vielä seiskavitosena joka olisi pistänyt käytännössä jokaisen tavallisen parikymppisen tallaajan kanveesiin.
Hänellä oli se homma selkärangassa. Myös monet senseit ovat olleet vielä kasikymppisinä erittäin kovia luita. Jalka ei ehkä enää heillä nouse vanhaan malliin, mutta terävyyttä ja ajoitusta on tallella niin paljon, että se riittää miltei ketä vain vastaan.
Palaan siihen että Immu ei ole nyrkkeilijä. Ei ole koskaan ollut. Hän on kuitenkin lukkopainin Euroopan mestari ollut ja MMA- ottelut on aivan eri asia kuin nyrkkeily. Siinä on tärkeää olla hyvä lattiassa.
Immu ei ollut vuosikymmeniin treenannut juuri mitään ennen tätä matsia. Heikko, jäykkä ikämies. Heikkous ja jäykkyys tekee kömpelöksi ja hitaaksi.
Tuohon lisätään painonpudotus, niin hän ei kertakaikkiaan ollut valmis mihinkään otteluun, mutta teki sen rahasta ja myös julkisuuden vuoksi, joka hänen kohdallaan tarkoittaa lisää rahaa.
Hienoa että mies näyttää toipuneen hienosti henkisesti. Nyt vaan Immu leuka ylös ja iloiselle lomalle nauttimaan rahoista!
Minä olen sen täällä moneen kertaan omalta kohdaltani sanonut, etten ole saavuttanut mitään suurta missään lajissa. Karatessa lajiliiton nuorten MM ei ole mikään suuri saavutus. Lupaava se oli mutta ei suuri.
Mutta olen erittäin kokenut ja treenannut elämäni aikana enemmän kuin useimmat ammattilaiset. Lyöntien ja potkujen voimaa on ylistetty neljänä vuosikymmenenä.
Silloisen maailman korkea-arvoisin karateka nosti vain minun nimen esiin vyökokeessa. Ei maininnut nimeltä ketään muuta niistä noin sadastakahdestakymmenestä osallistuneesta.
Nykyään olen setämies jolta varmasti aika on kullannut muistoja. Tiedän tasan tarkkaan että saisin pataani kehässä parikymppiseltä vahvalta ja nopealta kontaktilajin aktiiviharrastajalta.
Mutta taviksilla, eli lajia harrastamattomilla ei vieläkään ole mitään jakoa. Ei auta saliharrastus eikä muuta tanhuharrastus sitä tosiasiaa.
Pidän säälittävän ja huvittavan sekoituksena sitä että tämä Possolainen kuvittelee että joku ei "uskalla" tavata.
2010
Koutsi-iskä kertoo kamppailu-urheilusta
20
147
Vastaukset
- Anonyymi
Kysehän ei ole uskaltamisesta varmaankaan kenelläkään, vaan siitä että ei ole mitään järjellistä syytä tavata häntä ja toisekseen siitä saattaa seurata ikävyyksiä.
Mitä jos hän on yhtä ärsyttävä muIkku luonnossa, niin häntä olisi pakko tirvaista?
Liikuntaa harrastamaton heikko sairas vanha punkero kaatuu vääjäämättä ja lyö päänsä lattiaan tai asfalttiin ja hänestä saa saman tuomion kuin ihmisestä.
Niin piti sanomani noista kendoilun mestareista elikäs samuraista sen verran, että heidän kunniakoodinsa oli sellainen, että jos katsoit heitä epäkunnioittavasti, he silpoi sinut siihen paikkaan.
He eivät vältelleet taitojensa käyttämistä laisinkaan ja ottivat aina haasteen heti vastaan. He olivat niitä oikeita väkivallan ammattilaisia, jotka opiskelivat ahkerasti tullakseen täydelliseksi taistelijaksi.
Ensimmäinen ja tärkein oppi heille oli se että on oltava valmis kuolemaan. Kun siihen oli valmis, sitä ei tarvinnut enää taistelussa pelätä, vaan se oli kunniakas tapa lähteä.
2010 - Anonyymi
https://www.facebook.com/reel/654318404244260
Kysymys kuuluu että missä kohtaan Nikki Hämälä hävisi matsin? Painosti koko matsin ajan ja käytti kanveesissa ja köysissä turkkilaista monta kertaa.
Se oli selkeä voitto, mutta kun sattui olemaan turkkilainen ilta, turkkilainen promoottori, turkkilainen tyttö turkkilaisen promoottorin tallista niin tuomarit olivat julistaneet turkkilaisen voittajaksi jo ennen matsia.
Erittäin noloa ja toivottavasti jengi osaa jatkossa boikotoida näitä karvaisten apinoiden iltamia.
2010- Anonyymi
Eikös sun elannon turvaa jotkut hieman erilaiset erilaisesta kulttuurista kelan kanssa?
Oliko niitä jopa 35 perhettä joilla lampaita parvekkeella? - Anonyymi
Kiitos Kymppi linkistä.
Kaunis ottelija tämä Nikki.
Kauneudella tarkoitan kehäilmettään, sitä miten monipuolisilla ja kauniilla tekniikoilla ottelee. - Anonyymi
Senssu loukkaantuu kommentistasi, sillä hän tykkää tummista karvaisista miehistä, joilla on siistit peukalot.
- Anonyymi
Harry Vardon: "There are only two types of player. -Those who keep their nerves under control and win championships, and those who do not.”
Sama pätee kamppailussa. Se joka menettää hermonsa, häviää. Immun ja Stagalan matsissa oli vaikeaa sanoa kumpi oli enemmän pihalla ennen matsia. Immulla oli siihen hyvä syy, mutta Stagalaan yksinkertaisesti vaan pelotti.- Anonyymi
Uskalsi sentään mennä pelipaikalle, eikä huudellut vain puskista.
- Anonyymi
Pidäppäs 2010 suutasi hieman soukemmalla, olet kaksi asiaa täällä kertonut joihin on uskomista osakaslaina, ja ammattitaidottomuutesi, kummastakin on mittavasti näyttöä, sinun pitää ensisijaisesti hakea apu itsellesi, vaikka olisit miten hyvässä kunnossa psyykkinen epätasapaino valuttaa kaikki kertomasi viemäriin sinne samaan viemäriin mitä olit pattayalla alipaineistamassa.
By NumBall 64v.- Anonyymi
Ja on ihan yleistä että kaltaisesi ei kanna mitään vastuuta tekemistään, vaan piiloudut niin hyvin kuin vain osaat, anona, vpn palvelun kautta on turvallista huudella, puskista niin kauan kun se on turvallista, ei ihan ensimmäinen kerta keskustelupalstoilla.
By Sama - Anonyymi
Vahvin teoria Senssusta on edelleen että hän on se edesmennyt Hua Hinin Jokke-pappa, jonka paperit jäi kuolinpesään ja sinä kylähullu otit ne talteen ja esiinnyt veljenäsi. Saattaa olla velipuolikin kyseessä, oli nimittäin niin dorka juoppohullu, että hänen on pakko olla Pasasten sukua.
- Anonyymi
Sitä sait mitä tilasit, et mitään muuta.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Vahvin teoria Senssusta on edelleen että hän on se edesmennyt Hua Hinin Jokke-pappa, jonka paperit jäi kuolinpesään ja sinä kylähullu otit ne talteen ja esiinnyt veljenäsi. Saattaa olla velipuolikin kyseessä, oli nimittäin niin dorka juoppohullu, että hänen on pakko olla Pasasten sukua.
Vahvin teoria, just just... Kuulemani kukaan hän kuoli Pattayalla maksan vajaatoimintaan, joskus 2008-2012 välisenä aikana... alkoholismi on paha sairaus vai mitä 2010 sinulla on enemmän kokemusta kuin minulla.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Vahvin teoria, just just... Kuulemani kukaan hän kuoli Pattayalla maksan vajaatoimintaan, joskus 2008-2012 välisenä aikana... alkoholismi on paha sairaus vai mitä 2010 sinulla on enemmän kokemusta kuin minulla.
Pasanen on taas kännissä ja pahalla päällä koska Senssun olemassaoloon ei usko kukaan.
Anonyymi kirjoitti:
Pasanen on taas kännissä ja pahalla päällä koska Senssun olemassaoloon ei usko kukaan.
Nuo kännijutut alkaa jo olemaan varsin kuivia.
Usko mihin uskot mutta pääasia että ajattelet minua joka päivä ja niinhän sinä teetkin, se on sun kohtalos.- Anonyymi
SENSSU kirjoitti:
Nuo kännijutut alkaa jo olemaan varsin kuivia.
Usko mihin uskot mutta pääasia että ajattelet minua joka päivä ja niinhän sinä teetkin, se on sun kohtalos.Sieltä se tulee kuin tilauksesta paikalle. Kännijutut eivät koskaan ole kuivia, vaan ne on varsin märkiä, vai joko loppui se takuueläke tässä kahden viikon kohdalla jo?
Anonyymi kirjoitti:
Tuossa olis ajokortti jonka uusin 15.04.2024. onkohan sekin mun kuolinpesästä?
Teorioita olen lukenut lukuisia, varsin idioottimaisia kuten sinäkin 24/7.- Anonyymi
SENSSU kirjoitti:
Tuossa olis ajokortti jonka uusin 15.04.2024. onkohan sekin mun kuolinpesästä?
Teorioita olen lukenut lukuisia, varsin idioottimaisia kuten sinäkin 24/7.Ai missä?
Anonyymi kirjoitti:
Ai missä?
Ai että missäkö mun ajokortti on, no kuules minä pidän sitä lompakossani, missä sinä?
Harvemmin taitaa asiat olla niin että kuollut kuolinpesästään juttelee sun kanssas, mutta sullehan kaikki on mahdollista.- Anonyymi
SENSSU kirjoitti:
Ai että missäkö mun ajokortti on, no kuules minä pidän sitä lompakossani, missä sinä?
Harvemmin taitaa asiat olla niin että kuollut kuolinpesästään juttelee sun kanssas, mutta sullehan kaikki on mahdollista.Tuossa luki että "Tuossa olis ajokortti jonka uusin 15.04.2024" mutta mitään ei näy.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tuossa luki että "Tuossa olis ajokortti jonka uusin 15.04.2024" mutta mitään ei näy.
Pasasen dementia teki oharit ja hän muistelee juuri laittaneensa kuvan ajokortista mutta tajusikin että se on sama ajokortti hänen itsensä kanssa jonka hän postitteli syksyllä.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Moikka rakas
Oon miettinyt meidän välistä yhteyttä viime aikoina. En ihan osaa pukea sanoiksi, mitä kaikkea tunnen, mutta halusin vaa6516973Mitä tapahtunut
Poliiseja monta autoa+panssariauto Porista kpäähän päin tänään klo n.20 kuka hurjistunut ?414694HS: Kuka vielä uskaltaa mennä sairaalan ensiapuun?
https://www.hs.fi/mielipide/art-2000011212025.html Tässä on hyvin ajankohtainen mielipidekirjoitus koskien Malmin sairaa2982676- 1381954
Ökyrikas Kurkilahti mussuttaa veroistaan
Pakeni aikoinaan veroja Portugaliin mutta joutui palaamaan takaisin kun Suomi teki verotussopimuksen Portugalin kanssa.1321569Yhdysvalloissa työllisyys paranee, Suomessa työttömyys kasvaa, missä vika?
Miten tämä on mahdollista että 177 000 uutta työllistä tuli USAssa yhdessä kuukaudessa, vaikka Trump on ruorissa? Orpon3961512- 161429
Jos tämän vaan sulkee ja avaa 5 vuoden päästä
Täällä on luultavasti edelleen näitä ihan samoja juttuja. On kuin kauniit ja rohkeat samat jutut junnaa. Heips. 👋🏻 E101293Lakea konkurssiin. Asukkaat menettävät asuntonsa
Kuntarahoitus on tänään jättänyt konkurssihakemuksen lakean kaikista kiinteistö osakeyhtiöistä. Kassa on tyhjä, kaikki191155mahdollista, että olet ollut iltavuorossa
Ja kotiin päästyäsi tulit palstalle etsimään merkkiä minusta, jos kaipaat yhtään minua niin kuin minä sinua Ei mennyt k101079