Suomen metsät

Anonyymi-ap

Suomalainen metsäaktivismi sai alkunsa vuonna 1987. Kyseessä oli Kessin metsien suojelu. Helsingin Sanomat kritisoi Metsähallitusta tuolloin pääkirjoituksessaan. Lehti vaatii Metsähallitukselta itsetutkiskelua, muistuttaen sitä huonosta isänmaan parturin maineesta, joka metsähallitukselle oli tullut 1950-luvulla laajoista avohakkuista, jotka yhä 1987 haittasivat Pohjois-Suomen metsien kasvua.

Metsäaktivismia tarvitaan yhä. Vaikka suomalaiset luulevat tietävänsä metsistä paljon, hyvin harva meistä on käynyt aidosti vanhassa metsässä tai nähnyt metsää joka on kyllin pitkään ollut luonnontilainen ja rauhassa hakkuilta.

Hakkuita sallitaan siksi, että ajatellaan puiden kasvavan takaisin ja metsänomistajalla onkin taimettamisvastuu. Mutta metsä muuttuu ja köyhtyy hakkuun yhteydessä. Sen lakkaa olemasta lajistoltaan niin monimuotoinen kuin sen pitäisi olla.

Suomessa on myös pitkät perinteet sille, että talousmetsien oheen on jätetty alue, johon ei ole koskettu, sillä on haluttu suojella metsää ja kunnioittaa luontoa. Niinpä on surullista, että uutisissa on nyt ollut juttuja, joissa halutaan hakata juuri se vanha metsä ja rikkoa tämä vanha perinne.

Nykyisen metsäaktivismin jalon tavoitteen tulee olla, että kaikki 100 vuotiaat metsät suojellaan. Tietyt eläinlajit häviävät, kun niille soveltuvat metsät muuttuvat yhä pienemmiksi tai katoavat kokonaan. Myös ekologiset käytävät eri vanhojen metsäalojen välistä puuttuvat.

2

112

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Kärsämäen seurakunta voisi nyt havahtua tähän asiaan ja suojella vanhimmat metsänsä osat.

• Anonyymi

Tämä asia koskee Hausjärven kuntaa ja sen perintömetsiä. Pitäisi ymmärtää että ilmastonmuutos on jo täällä. Se pitäisi ottaa huomioon kaikessa päätöksenteossa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mistä puhuitte viimeksi kun näitte

Kerro yksi aiheista
      Ikävä
      61
      4127
    2. Olenko saanut sinut koukkuun?

Hyvä. Rakastan sua.
      Ikävä
      105
      3445
    3. ROTAT VALTAAVAT ALUEITA

Asukkaat nyt loukkuja tekemään ja kiireellä, jätehuolto kuntoon, jätteet niille kuuluville paikoille, huomioikaa yrittäj
      Äänekoski
      35
      2954
    4. Miten minusta tuntuu että kaikki tietää sun tunteista mua kohtaan

Paitsi suoraan minä itse, vai mitä hlvettiä täällä tapahtuu ja miksi ihmiset susta kyselee minulta 🤔❤️
      Ikävä
      26
      2518
    5. Se on hyvästi

Toivottavasti ei tavata.
      Ikävä
      45
      2117
    6. Sisäsiittosuus

Tämän kevään ylioppilaista 90% oli sama sukunimi?
      Suomussalmi
      20
      1929
    7. Alavuden sairaala

Säästääkö Alavuden sairaala sähkössä. Kävin Sunnuntaina vast. otolla. Odotushuone ja käytävä jolla lääkäri otti vastaan
      Ähtäri
      5
      1899
    8. Kerro todelliset motiivit

kaivattuasi kohtaan?
      Ikävä
      186
      1807
    9. Reuters: Ukraina on iskenyt Venäjän strategisia pommikoneita vastaan. Jopa 40 konetta vahingoittunut

Ukrainan turvallisuuspalvelu SBU on iskenyt Venäjän strategisia pommikoneita vastaan, kertoo Reuters. Uutistoimiston läh
      NATO
      391
      1498
    10. Huomenta kulta

En mä halunnut sulle ilkeillä,päinvastoin. Miks mä niin tekisin ku rakastan sua ❤️ mut anteeksi jos ilmaisin itseäni huo
      Ikävä
      9
      1288
    Aihe