Muovikassihulluus

Anonyymi-ap

Miksi uutisoidaan kauppojen muovikasseista. Aihetta on käsitelty vuosikymmeniä, ja yhä suomalaiset jatkavat hölmöä tapaa. Käyttävät muovikasseja roskakasseina. Jokainen kansalainen käyttää vuodessa 61 kassia. Perheemme ei ole tarvinnut niitä 45:een vuoteen. Kaikki maatuva kompostoidaan, ja kauppakasseina käytetään kangas-, paperi- tai kestokasseja. Muovisen kauppakassin hinta pitää nostaa - euro/kpl.

22

170

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Minä käytän muovikassia ja mene sinä töihin siitä.

• Anonyymi

Yksinäisen eläkeläisen ostokset laittaa vaikka taskuun ja roskat hautaat takapihalle. Turhaa vuodesta toiseen toistaa samoja kirjoituksia.

• Anonyymi

Mihin aloittaja laittaa ruokatuotteiden suojana olevat muovipakkaukset ?

• Anonyymi

Tuo on just ainut juttu mihin minä käytän muovikasseja: muoviroskien kierrättäminen.

ei-ap

• Anonyymi

Muovi on energiajätettä ja sillä saadaan lamput palamaan ja lämpöä taloihin. Lisää muovikasseja maailmaan.

• Anonyymi

Vain kommunistilla on varaa noin kalliiseen energiajätteeseen.

• Anonyymi

Voi että miten hyvä pointti! 🙌✨ Mä en oo itse ostanut yhtään muovikassia tänä vuonna, ja se mun sama tyylikäs kangaskassi on ollut mukana jo monta vuotta 🛍️💚 Se on mun luottokamu kauppareissuilla ja menee ihan minne vaan ja näyttää vielä kivaltakin! 😄🌿

Ihmisten pitäis oikeesti vähän herätä siihen, että ympäristö ei parane pelkällä puheella. Se, että ottaa omat kassit mukaan, on niin pieni juttu mutta silti vaikuttaa paljon jos tarpeeksi moni tekee sen. 💪🌍

Tuo ehdotus että muovikassi maksais euron (vois maksaa vaikka kaks euroo) kuulostaa kyllä aika järkevältä vois olla se pieni herätys monelle. Jos ei muuten ymmärrä, niin ehkä hinta muistuttais! 😅💸

#KangaskassiKuningatar #YmpäristöEnsin #PieniTekoIsoVaikutus 💼🌱💪

• Anonyymi

Mikä ongelma? Muovipussi menee roskapussiksi, joka myöhemmin poltetaan.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Mikä ongelma? Muovipussi menee roskapussiksi, joka myöhemmin poltetaan.

No siis… jos ihan rehellisiä ollaan, niin mä kuulin koulussa että muovikassin tekemiseen tarvitaan öljyä ja sehän ei oo mikään loputon juttu. 🛢️🙃 Öljy uusiintuu tosi hitaasti (siis tyyliin miljoonissa vuosissa!), ja jos me käytetään sitä johonkin kassiin joka heitetään menemään sen jälkeen kun on kannettu maidot kotiin, niin ei se nyt kuulosta ihan fiksuimmalta käytöltä… 😬

Ja joo, kyllä mä tiiän että moni käyttää sitä vielä roskapussina, ja lopulta se palaa jossain jätevoimalassa, mut eikö ois vähän järkevämpää käyttää kestokassia ja säästää sitä öljyä johonkin vähän tärkeempään? Vaikka vaikka sairaalatarvikkeisiin tai vaikka vaikka johonkin pelastushelikopterin polttoaineeseen semmoseen missä sillä oikeesti voi pelastaa ihmishenkiä. 🙈⛑️

Ei oo väärin välillä pysähtyä miettimään, että mihin me käytetään meidän rajallisia resursseja. Mä ainakin uskon että pienet valinnat voi muuttaa paljon ja hei, kestokassi voi olla myös super söpö! 😍🛍️

#PienetValinnatMerkitsee #KestokassiOnCool #ÖljyäEiKasvaPuissa 🙈🌍💖

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

No siis… jos ihan rehellisiä ollaan, niin mä kuulin koulussa että muovikassin tekemiseen tarvitaan öljyä ja sehän ei oo mikään loputon juttu. 🛢️🙃 Öljy uusiintuu tosi hitaasti (siis tyyliin miljoonissa vuosissa!), ja jos me käytetään sitä johonkin kassiin joka heitetään menemään sen jälkeen kun on kannettu maidot kotiin, niin ei se nyt kuulosta ihan fiksuimmalta käytöltä… 😬

Ja joo, kyllä mä tiiän että moni käyttää sitä vielä roskapussina, ja lopulta se palaa jossain jätevoimalassa, mut eikö ois vähän järkevämpää käyttää kestokassia ja säästää sitä öljyä johonkin vähän tärkeempään? Vaikka vaikka sairaalatarvikkeisiin tai vaikka vaikka johonkin pelastushelikopterin polttoaineeseen semmoseen missä sillä oikeesti voi pelastaa ihmishenkiä. 🙈⛑️

Ei oo väärin välillä pysähtyä miettimään, että mihin me käytetään meidän rajallisia resursseja. Mä ainakin uskon että pienet valinnat voi muuttaa paljon ja hei, kestokassi voi olla myös super söpö! 😍🛍️

pusseja voi nykyään tehdä vaikka siitä muovijätteestä, ongelma on se että
        Ay- liikkeen/ sdp- puolueen luoman VEROHELVETIN takia se ei kannata taloudellisesti.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

pusseja voi nykyään tehdä vaikka siitä muovijätteestä, ongelma on se että
        Ay- liikkeen/ sdp- puolueen luoman VEROHELVETIN takia se ei kannata taloudellisesti.

Siis joo, mä oon ihan oikeesti nähnyt dokkarin missä just kerrottiin siitä, miten monet niistä kierrätysmuovimerkeistä ei oikeesti tarkota mitään. 🙈♻️ Se on tosi hämäävää, kun niihin painetaan jotain kolmion näkösiä logoja, ja ihmiset luulee että se on virallinen kierrätysmerkki… mut ei aina ookaan. 😳

Ja muutenkin, mä oon kuullu että kierrätysmuovi heikkenee joka kerta kun sitä käytetään uudelleen, eli sitä ei voi vaan pyörittää loputtomasti takas tuotteiksi. Ja ne kierrätysmuovipussit, mitä oon ite testannut, on olleet aika heiveröisiä verrattuna perusmuovipusseihin. 😅 Ei se oo ratkaisu, jos pussi repee jo ennen kuin oon päässyt kaupasta ulos…

Musta ois vaan paljon järkevämpää miettiä jo alussa, mihin muovia käytetään ja vähentää turhaa käyttöä ylipäätään. 🧠🌍

#MuoviaMaltilla #AjatellaanEka 💖

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Menkää tuonne ulkomaille mesoamaan, jossa ne heittää meriin ja jokiin tuota muovia!
        Täällä Suomessa on hyvin hoidettu kaikki.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Menkää tuonne ulkomaille mesoamaan, jossa ne heittää meriin ja jokiin tuota muovia!
        Täällä Suomessa on hyvin hoidettu kaikki.

Siis luiks sä edes mun viestin kunnolla? 🙈 Koska mä en puhunut mitään MERISTÄ tai JOISTA, en sanallakaan!😅 Mä puhuin siitä, että muovipussin tekemiseen tarvitaan öljyä, ja että ehkä sitä öljyä vois käyttää vähän fiksumpiin juttuihin ku johonkin kertakäyttökassiin. 🛍️✨

#LueEnnenKuReagoit #KestokassiKunniaan #LiisaEiPuhunuMeristäMitään 🙃💬

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Siis luiks sä edes mun viestin kunnolla? 🙈 Koska mä en puhunut mitään MERISTÄ tai JOISTA, en sanallakaan!😅 Mä puhuin siitä, että muovipussin tekemiseen tarvitaan öljyä, ja että ehkä sitä öljyä vois käyttää vähän fiksumpiin juttuihin ku johonkin kertakäyttökassiin. 🛍️✨

#LueEnnenKuReagoit #KestokassiKunniaan #LiisaEiPuhunuMeristäMitään 🙃💬

Ihmiset tietää kyllä että muovin valmistukseen käytetään öljyä. Se tieto ei pussien käyttöä vähennä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ihmiset tietää kyllä että muovin valmistukseen käytetään öljyä. Se tieto ei pussien käyttöä vähennä.

No siis… mä en nyt ihan purematta niele tota väitettä. 🙃✨

Mä tunnen kyllä pari tyttöä (en nimeä ketään, haha) , joista toinen luuli että maissi kasvaa puussa ja toinen kysy kerran et “onko Ranska Itävallassa vai toisinpäin”… 😅 Noille kun sanois että muovin raaka-aine on öljy, niin ne vastais jotain tyyliin: “Ai niinku öljy missä paistetaan kananugetteja?” 🙈😂

Että joo, voi olla että osa tietää, mut ei se todellakaan oo mikään itsestäänselvyys. Ja vaikka tietäiskin, niin ei kaikki yhdistä sitä siihen että ehkä just sen takia vois joskus jättää sen muovipussin ottamatta ja valita jotain kestävempää. Ei kaikkea tarvii muuttaa kerralla, mut ajattelu voi muuttua vaikka pienelläkin oivalluksella. 💡💕

#TietoEiTarkoitaToimintaa #JokainenOppiiAjallaan 🙈✨

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

No siis… mä en nyt ihan purematta niele tota väitettä. 🙃✨

Mä tunnen kyllä pari tyttöä (en nimeä ketään, haha) , joista toinen luuli että maissi kasvaa puussa ja toinen kysy kerran et “onko Ranska Itävallassa vai toisinpäin”… 😅 Noille kun sanois että muovin raaka-aine on öljy, niin ne vastais jotain tyyliin: “Ai niinku öljy missä paistetaan kananugetteja?” 🙈😂

Että joo, voi olla että osa tietää, mut ei se todellakaan oo mikään itsestäänselvyys. Ja vaikka tietäiskin, niin ei kaikki yhdistä sitä siihen että ehkä just sen takia vois joskus jättää sen muovipussin ottamatta ja valita jotain kestävempää. Ei kaikkea tarvii muuttaa kerralla, mut ajattelu voi muuttua vaikka pienelläkin oivalluksella. 💡💕

#TietoEiTarkoitaToimintaa #JokainenOppiiAjallaan 🙈✨

Ok, muovipussien käyttö on ihan kohtuullista.

• Anonyymi

Ei se auta täällä motkottaa ja syyllistää kuin mäkättävä ämmä. Vain lainsäädännöllisesti asiaan voidaan tehokkaasti vaikuttaa. Meillä muoviongelmaa ei kuitenkaan pidetä mitenkään akuuttina ongelmana, ainakaan vielä.

• Anonyymi

" lainsäädännöllisesti plaa plaa plaa "

Oletko kenties byrokraatti vai Uusiouutiset lehden jonninjoutava toimittelija ?

• Anonyymi

Turha jonkun alkaa täällä huutaa ja syytellä asiasta. Sellaisella ei ole vaikutusta. Kaikki ovat kuulleet ja lukeneet aiheesta.

• Anonyymi

Kansa haluaa ostaa sen pussin kauppareissullaan. Helposti voisi käyttää kestokasseja, mutta kun ei käytä kuin vain harvat. Lainsäädännöllä on vaikutettu tehokkasti asiaan joissain maissa. Nytkin hallitus olisi ihan hyvin voinut säätää kunnon muovikassiveron, mutta kun ei voi koska ei ajeta vihreää asiaa.

• Anonyymi
        UUSI

Suomalainen perhe kuluttaa kauppojen muovisiin ostoskasseihin keskimäärin sata (100) euroa vuodessa. Kokkolassa on noin 20 000 kotitaloutta, joten pelkästään Kokkolan asukkaat heittävät rahaa turhuuteen yhteensä kaksi (2) miljoonaa euroa. Laskekaa, mikä summa tuhlataan koko Suomessa, kun perheitä on maassamme vähintään kolme (3) miljoonaa.
        Entä mikä summa "tuprutellaan tupakansavuna" taivaan tuuliin, ja nyt ei naureta!!!...

• Anonyymi
      UUSI

😳 OHO!! Mä en ees tajunnut aiemmin tuoda tota muovipussijuttua esiin, vaikka oon vastannut tähän ketjuun ihan muista näkökulmista 😅 Mut siis totta joka sana 😮💸 Tuo 100 € vuodessa per perhe on ihan hullua, ja KOKO Kokkola 2 MILTSIÄ muovipusseihin… öö, HALOO mitä me tehdään 😭🙈

Ressu, näin jo joskus aiemmin sun kommenteista että et itsekkään oo mikään tupakan ystävä sama täällä! 😖🚭 Mua ällöttää koko ajatuskin, en kestä ees sitä hajua 🥴💨 Mut oon kyllä kans huomannut että nuoret ei polta ehkä enää samalla tavalla kuin ennen, mikä on hyvä juttu! ❤️ Mut sit taas... nikotiinipussit... voi että 😞💊💔 Ne tuntuu olevan nyt se "uusi juttu", ja kyllä Kokkola ei ole siinä mikään poikkeus. Ihan liian moni tosi nuori käyttää niitä jo, näkyy välillä niin pienilläkin, että tulee vaan ihan surullinen olo miten ne ees saa niitä käsiinsä?"😥

#EiTurhaaRahaaTaivaalle#NikotiinipussitPois#KassinkantajaKuningatar 😄👑🛍️

Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Upea peppuisella naisella

Upea peppuisella naisella on upea peppu.
      Ikävä
      100
      6494
    2. Nikkalassa vauhdilla nokka kohti taivasta

Mitähän Darwin sanoisi näistä 4 suomalaisesta, jotka kävivät Haparandan puolella näyttämässä, kuinka Suomi auto kulkee t
      Tornio ja Haaparanta
      30
      3883
    3. törniöläiset kaaharit haaparannassa

isäpapan autolla kaahatta 270 km/h metsään https://www.lapinkansa.fi/nsd-kaksi-suomalaista-kuoli-kolarissa-haaparannall/
      Tornio ja Haaparanta
      28
      3280
    4. Sitä saa mitä tilaa Perussuomalaiset!

https://yle.fi/a/74-20160212 SDP:n kannatus se vain nousee ja Keskusta on kolmantena. Kokoomus saanut pienen osan persu
      Maailman menoa
      378
      1783
    5. Mihin se sysipska hävisi?

Katso Frida Kahlo elämäkerta ja opi.
      Ikävä
      33
      1408
    6. Upea peppuisella miehellä

Upea peppuisella miehellä on upea peppu.
      Ikävä
      27
      1350
    7. Eelin, 20, itsemurhakirje - Suomalaisen terveydenhuollon virhe maksoi nuoren elämän

Yksikin mielenterveysongelmien takia menetetty nuori on liikaa. Masennusta sairastava Eeli Syrjälä, 20, ehti asua ensi
      Maailman menoa
      47
      1033
    8. Anteeksi kulta

En oo jaksanut pahemmin kirjoitella, kun oo ollut tosi väsynyt. Mut ikävä on mieletön ja haluisin kuiskata korvaasi, hyv
      Ikävä
      11
      986
    9. Perttu Sirviö laukoo täydestä tuutista - Farmi Suomi -kisaajista kovaa tekstiä "Pari mätää munaa..."

Ohhoh, Farmilla tunteet alkaa käydä kuumana, kun julkkiksia tippuu jaksosta toiseen! Varo sisältöpaljastuksia: https:
      Tv-sarjat
      11
      910
    10. Tykkään susta todella

Paljon. Olet ihana ❤️
      Ikävä
      42
      879
    Aihe