Artemis Seilaa Intian valtameren ylitys

Anonyymi-ap

Siellä on nyt Hessulla ylitys käynnissä, startannut 7. 5. Johonkin Malesiaan täräyttää? Vai onko tuolla jotain saaria?

"27 27.287s 113 44.086e
Intian Valtamerelle
Wed May 07 2025 22:30:00 GMT+0300 (Itä-Euroopan kesäaika)

N. klo 10 loc. lähdettiin Geraldtonista. vaihteleva, mutta enimmäkseen hyvä keli. Puoleltapäivin pieni plägähetki ja nyt aamuyöstä tuulee 13m/s sivulta."



https://forecast.predictwind.com/tracking/display/SV_Artemis_2/

68

2843

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Hessumaisia päivityksiä...🙂

      "25 23.296s 112 27.533e
      Heikot tuulet jatkuu
      Fri May 09 2025 10:36:00 GMT+0300 (Itä-Euroopan kesäaika)

      Hitaasti mennään genaakkerilla, mutta nyt maininki ja merenkäynti on lempeää. Valtameri, kaiken elämän äiti."

    • Anonyymi

      Just nyt myötäiseen 7,1 knotsii..matka taittuu

      24 37.093s 111 33.593e
      Tuulet paranee
      Sat May 10 2025 00:08:00 GMT+0300 (Itä-Euroopan kesäaika)

      Illalla ja yöllä tuulet patani. Ensin sivutuuli, sitteen lanteelle ja viimein mentiin cruiserin virsarilla, Jonkun verran laivoja näkyy AISissa ja jokunen ihan silmin.

    • Anonyymi

      Kelissä vedellään näköjään

      "23 57.658s 110 38.608e
      Reivattuna myötäiseen
      Sat May 10 2025 10:06:00 GMT+0300 (Itä-Euroopan kesäaika)

      Tuulet alkaa olla 10-13m/s, mutta takana ja suht. tasaista tuulta. Vähän ravistaa, mutta hyvin mennään. Muuten on lämmintä ja kirkasta."

    • Anonyymi

      Katsoinkin eilen ennusteista että vähä ylempää vois olla hyvä vetäistä.

      "22 03.754s 109 11.988e
      Käännyttiin
      Sun May 11 2025 10:14:00 GMT+0300 (Itä-Euroopan kesäaika)

      Aamuyöstä pimeässä tehtiin jiippi ja känyttiin enemmän pohjoiseen ja edelleen cruiserin virsarilla, mutta toisella halssilla. Tämä ihan sään vuoksi. Ehkä täten voidaan väistää ne kovimmaxt tuulet edessäpäin. Iltapäivällä näytti, että se oli oikea päätös"

    • Anonyymi

      Kookossaarille menossa

      • Anonyymi

        Juu sopisi reitille. Nyt saattaa osua puolireipasta keliä hetken, mutta loppumatka hyvinkin nättiä näyttäisi olevan jos ennuste pitää kutinsa. Hyvin kyllä väisti keliä täs aiemmin pienellä kurssin muutoksella.


    • Anonyymi

      Genuan sauma taas revennyt, mutta kuulemma reivattuna jää piiloon.
      Jos tulee heikkotuulisia tai tyyniä päiviä, siinä on tekemistä ommellessa kuntoon.

      Ainakin pari seuraavaa päivää näyttää tuulevan kokolailla takaa, pelkkä genua olisi kiva varsinkin nukkuessa, luulisin?

      Päiväsaikaan voi mennä hyvin virsarilla tai pelkällä isollakin, mutta varmaan nukkuu paremmin, jos tietää ettei mitään vahinkojiippejä pääse tapahtumaan....
      Varmaankin parin päivän päästä nähdään, meneekö Kookossaarille vai painaako ohi Malesiaan saakka?

      • Anonyymi

        Taitaa vuorokauden tuulla niin lujaa ettei paljoo tarvi olla genua auki..toivottavasti ei repeä lisää. On se varmaan yöllä kelissä ehdoton. Tuuliperäsin olis kova, no hyvin tultu mutta yksin ja vanhempi mies, ni kyllä kelissä tuuliperäsin kai paremmin toimisi kuin pinnapilotti...ni sais vähä enempi nukkua..

        "18 05.268s 106 40.346e
        Kovemmat tuulet
        Tue May 13 2025 10:23:00 GMT+0300 (Itä-Euroopan kesäaika)

        Tulihan ne kovemmat puuskat, mutta lähinnä ennusteen mukaisina."


    • Anonyymi

      Kovaa keliä kuulostaa olevan...

      "17 16.690s 105 31.410e
      Edelleen tuulee kovaa
      Wed May 14 2025 00:37:00 GMT+0300 (Itä-Euroopan kesäaika)

      Yön yli n.11-14m/s. Siihen nähden merenkäynti kohtuullista ja yö kirkas ja lämmin. Ravistelee kuitenkin melkoisesti. Ketään ei näy, paitsi joitain anturikellukkeita AISissa. Nekin niin pieniä ja valaisemattomia, ettei ainakaan pimeässä näy suhteellisen läheltäkään."

    • Anonyymi

      Hessun kurssi näyttää tällä hetkellä olevan jonkin verran Kookossaarten eteläpuolitse ohi?

      Meinaako Malediiveille mennä yhdellä vedolla vai onko purjeen repeäminen ja tuuli- ja aallokko-olosuhteet sellaiset, että laskee myötäisempään kelin rauhoittumiseen asti?

      Jännityksellä seuraamme.
      18 m/s puuskissa ja yksin viikkokausia valtamerellä on kyllä seitsemänkymppiseltä ukolta melkoinen suoritus....

    • Anonyymi

      Nyt näyttää kurssi oudolta?

      Seychelleillekö suuntaa vai peräti Mauritiukselle?

    • Anonyymi

      Isoympyrää pitkin menisi Malediiveille?

    • Anonyymi

      Joo siellä on keliä, ja toisaalta suoraan edessä ehkä pläkää. Siellä pitää linjata kokonaisuutta ajatellen. Ihme on jos ei kookossaarille mene. Kova jekku kuitenkin toikin legi, eilen keskiviikkona tuli jo viikko täyteen. On toi yksin niin paljon kovempi laji ettei voi juuri verrata miehistön kera seilaamiseen. Hyvä tuuliperäsin kyllä kelissä olis kova sana. Lisäisi lepäämisen mahdollisuuksia, toimisi ratkaisevasti pinnapilottia paremmin siellä rajapinnassa kun alkaa tulla käsinohjaus kyseeseen. Jos pärjää vuorokaudessa tunnin tai kaks enemmän tiuliperäsimellä niin jo se on iso etu, kun alkaa olla paljon vuorokaudessa käsinohjausta. En toki tiedä tarviiko tuolla nyt vielä lainkaan käsin ohjata. Ehkä aunakin tänään on tarvinnut..

      "15 36.891s 102 22.183e
      Pahenee
      Thu May 15 2025 11:25:00 GMT+0300 (Itä-Euroopan kesäaika)

      Tasoittuminen oli väliaikaista. Sataa ja puuskittelee ad 18m/s"

    • Anonyymi

      Siellä miehemme painaa menemään lämmössä. Tosiaankin ei liiemmin kannata pukea, helpoin pyyhettä näyttää sissän palatessa. Lämmin vesisade on positiivinen varmasti, muutoin kuulostaa vähän kovalle kelille

      "15 20.106s 101 01.495e
      Pimeää, kosteaa, lämmintä ja kovia puuskia
      Fri May 16 2025 00:51:00 GMT+0300 (Itä-Euroopan kesäaika)

      Pilvinen yö. Kovat puuskat tulee saateen kanssa, mutta niin lämmin, että paras hyökätä alasti autopilootin avuksi, niin tuo vähiten vettä salonkiin, Varsin reivattuna mennään. Edessä on trooppinen matala, mutta näyttäisi nyt, että siitä ei tule syklonia."

    • Anonyymi

      Hessun seilaus on saavutus. Saa nähdä, kiertääkö Afrikan vai uskaltautuuko Punaisen meren kautta.

      • Anonyymi

        Joo on toi aika hienoa tekemistä. Ja aukoton säännöllinen videoiden kautta raportointi. Uskallan väittää että rohkaisee monia reissuun nää Hessun realistiset videot. Mä en usko että Hessu riskeeraisi Punaisen meren kautta, on älykäs ja rationaalisesti ratkaisuja tekevä, niin eiköhän kierrä Afrikan.


    • Anonyymi

      Afrikan kierrosta seuraa pakollinen Atlantin ylitys Etelä-Amerikkaan ja taas ylitys Eurooppaan.

      Afrikan länsirannikolla Namibiasta ylöspäin ei näet ole mitään satamia ja pirusti rosvoja lähempänä rannikkoa.....siellä menee henki.

      Se on oikeasti sellaista periferiaa, että Punaisenmeren ja Suezin kautta läpi meneminen on ihan todellinen vaihtoehto.
      Pitää vain liittyä isompaan eskaaderiin mukaan.
      Välimerellä on sitten mukavaa viettää vaikka vuosi ennen kotiinpaluuta, jos nyt aikoo Suomeen koskaan palata.

    • Anonyymi

      Nyt ainakin menee ohi kookossaarista, ja pläkässä just nyt. Vähän yllätti, ettei ota stoppia tohon. Jo 10 päivää legiä alla kuitenkin.

    • Anonyymi

      Onkohan tonne tulossa jotain ihan kausittaista huonoa keliä tms ja siksi rientää suoraan malediiveille? Joku about tollanen peruste oltava kun jättää ton oletetun stopin väliin..? Onko Malediivit seuraava oletettu määränpää? Tulee pitkä legi. Pian 12 päivää jo ollu merellä..

    • Anonyymi

      Nyt kurssi näyttäisi olevan kohti Seychellejä?

      Tosin voi muuttua tuulten ja aallokon takia.....

      • Anonyymi

        Juu, ehkä väistää pläkää, ei halua joutua sinne..


    • Anonyymi

      Huomenna jo 2 viikkoa legiä täynnä ja lähes toinen mokoma jäljellä...aikamoista touhua

      • Anonyymi

        Pitkä legi ja iso plägä. Mikäs sen mukavampaa.


    • Anonyymi

      Miehemme maailman merillä..miltä näyttää mahdollisuus päästä eteenpäin? Ehkä tuohon vähä lähipäivinä viriää tuulta. Isoja on pläkäalueet. Ja silti kovia tuulia kintereillä

    • Anonyymi

      Malediivien alapuolella on https://fi.m.wikipedia.org/wiki/Brittiläinen_Intian_valtameren_alue

      Sinne ainakin kurssi on. Joku 5 päivää sinnekin seilaa. Tai voihan olla että suoraan Madagasgarille? Tiheään päivittää kyllä tonne predictwindiin tilanteita

    • Anonyymi

      Noh, valistuneita aavisteluja? Ei tuo vielä näytä sille että stoppia oltaisiin ottamassa? Suoraan Madagascarin tuntumaan painetaan? Seychellit tms? Keskiviikkona jo 3 viikkoa legiä täynnä

    • Anonyymi

      Nyt menee taas luoteeseen, ei osu Madagaskarille eikä Seychelleille.
      Tuolla kurssilla menee Somaliaan :).

    • Anonyymi

      Joo outoa on meno. Ei näytä kelpaavan edes toi "Brittiläinen Intian valtameren alue". Näyttää että siitäkin päästellään ohi vaikka hetken oli kurssilla..on se Hessu kova luu. Ollu keliäkin tällä legillä ja yli 3 viikkoa jo tultu

    • Anonyymi

      Seychellit on vähän siinä ja siinä. Jos ei kurssi kohta muutu lännemmäs, päätyy oikeasti Arabianmerelle tai Somalian rannikolle.

      Afrikan kierto eteläkautta alkaa olla pois suljettu?

      • Anonyymi

        Juu tossa jotain isompaa on nyt päällänsä. Ylipäätään jätti koko Aasian väliin. Olisin voinut itsekkin jättää. Kova jekku kuitenkin jättää kaikki välietapit omaan arvoonsa ja painaa vaan eteenpäin. En tiedä kiinnostaako Afrikka Hessua. Hän ollut jossain vaiheessa myös siellä SPR tms sotakirurgina, tietää jo sitä kautta millaista jälkeä viidakkoveitsi aiheuttaa luuhun sekä pehmytkudoksiin. Luulisin siksi ettei sentään tonne Afrikan sarveen ole menossa vaikka kurssi sinne vedättääkin...


    • Anonyymi

      Seychellit lähestyy mutta onko kipparilla päivät sekaisin kun nythän käydään jo keskiviikkoa...vai missä se Victoria sijaitsee mihin halutaan saapua vasta maanantaina?? 🤔

      "6 57.494s 60 11.591e
      Hieno päivä Valtamerellä
      Wed Jun 04 2025 09:22:00 GMT+0200 (Keski-Euroopan kesäaika)

      Aurinkoinen, kuuma päivä, sopivan rento tuuli, merenkäyntikin kohtuullistunut. Pelkällä reivatulla isolla mennään myötäiseen. Kovempaakin päästäis. Tahallaan hidastellaan. Parempi tulla Victoriaan maanantain vastaisena yönä tai sen jälkeen kuin viikonloppuna, joka on epämukavuusaikaa viranomaisille siellä."

    • Anonyymi

      Ilmeisesti matkaa vielä sen verran että vasta maanantaina ollaan perillä? Onhan matkaa vielä tosiaan useiden päivien rupeama, tuossa Valtamerellisessä mittakaavassa

    • Anonyymi

      Seychellit on hieno paikka.
      Siellä on hyvä palautua kuukauden purjehduksesta.

    • Anonyymi

      No nyt sitten viikonlopulle kovaa kyytiä luvassa. Artemis painaakin täysin purjein lopun legiä

      "6 33.835s 59 07.180e
      Kohti Victoriaa
      Wed Jun 04 2025 22:17:00 GMT+0200 (Keski-Euroopan kesäaika)

      Usien säätietojen mukaan kelit kovenee viikonlippuna, joten ehkä vielä ei ole aika hidastella. Käännyttiin ja lisättiin purjeita yöksi"

    • Anonyymi

      Siellä on Land Ho! Seychellit kutsuu.

    • Anonyymi

      Eilen perjantaina saapui onnistuneesti Artemis Victoriaan. Ajoitus nappiin, pois kovempien tuulten alta. 31 päivää on melkoinen legi. Muistaakseni tyynellä valtamerellä venyi 40 päivään joku legi Hessulla. Onko miten yleistä tulla noilla vesillä kertalinttuulla Ausseista Seychelleille saakka?

      • Anonyymi

        Ei taida ola enää Victorialla. Näyttäisi siirtyneen naapurisaarelle syystä tai toisesta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei taida ola enää Victorialla. Näyttäisi siirtyneen naapurisaarelle syystä tai toisesta.

        Joo Hessu aika aktiivinen tolleen. Voi myös olla että siirtyi kalliista marinasta johonkin ankkurilahteen.

        Nyt tuo Iranin tilanne taitaa vesittää pitkäksi aikaa Suezin kautta menon mahdollisuudet? Joutuu Atlantille vielä..jouluksi Canarialle? 😊


    • Anonyymi

      Tuskin Iranin tilanne Adeninlahdelle saati Punaisellemerelle vaikuttaa mitään.
      Välimatkaa on reilusti parituhatta kilometriä.
      Ei Iranilla ole mitään syytä alkaa ohjuksia Afrikan sarvea tai Egyptiä kohti ammuskelemaan,

      Somalian merirosvot ovat ongelma, mutta ne voi välttää menemällä joko eskaaderissa muiden huvialusten kanssa tai sitten keskeltä Adeninlahtea.
      Enemmän ne isoja saaliita hakevat kuin näkisivät vaivaa vanhan purjepaatin putsaamiseksi 150km Somalian rannikolta. Siinä pitää jo olla melkoinen kumivene.

      Luulen, että Hessu suuntaa Hurghadan kautta Suezille ja siitä Välimerelle talveksi.
      Varmaan Kreetan etelärannikko (Ierapetra, Paleohora tms.) valikoituu keskitalvella yhdeksi etapiksi.
      Siellä on syviä ja suojaisia satamia, sähköä ja polttoainetta sekä vettä saatavilla, eikä talvikuukausina maksa välttämättä mitään.
      Hyviä tavernoja löytyy ja kreikkalaisten kanssahan suomalainen tulee loistavasti juttuun, kokemusta on.
      Kreikan saaristossa riittäisi koluamista, sitten Italian saappaankärki ja Sisilia, siitä ehkä Korsika ja Ranskan Riviera.

      Gibraltarin läpi kenties ensi kesänä ja siitä syksyllä 2026 Kotkaan?

      No, tämä on arvailua kaikki :).

      Seychelleillä ei paljoa näkemistä ole, ymmärrettävistä syistä Hessu koluaa saaria läpi nähdäkseen muutakin kuin varsin pienen Victorian kaupungin.
      Turistipalveluita tuolla riittää, ruokaa, vettä ja polttoainetta löytyy.

      Tosiaan jos tuolta lähtee kohti Suezia, se on taas kuukauden siivu. Ennen Hurghadaa ei näet pahemmin pysähdyspaikkoja Punaisellamerellä ole.....

      • Anonyymi

        Ei taida nuo tiedot Afrikan sarven veneilyturvallisuudesta perustua käytännön faktoihin.
        Siellä on nykyisin sen verran monta toimijaa, että tuskin kukaan lähtee sinne onneaan koettamaan.


      • Anonyymi

    • Anonyymi

      On siinä nyt riskinsä , erityisesti Jemen niin kytköksissä Iraniin että itse kiertäisin vaikka mistä ennenkuin Suezille nyt pyrkisin..

    • Anonyymi

      Täytyy olla aikamoinen vesi ja ruoka varrasto

      • Anonyymi

        Ja oluttakin. Hessu ei ole ongelmakäyttäjä mutta käsittääkseni legillä kaksi olutta vuorokaudessa kuluu. Puolenpäivän ja iltapäivän oluet tarkkaan kellonaikaan. ,62 kpl on täytynyt olla mukana vähintään. Semmoisen kolme lavaa. Tai kymmenen sixpackia


    • Anonyymi

      Erikoista toimintaa sivuston pitäjiltä.
      Tästä on poistettu useita kommentteja koskien veneilyä Suezin kanavan kautta.
      Olisi mielenkiintoista tietää mikä niissä vaivasi ylläpitoa.

      Joka tapauksessa minun mielestäni niille seuduille ei pidä mennä missään tapauksessa.
      Kaikki ovat kiertäneet Afrikan eteläpuolelta jo yli 15 vuotta.

      • Anonyymi

        Ketkä "kaikki"?


      • Anonyymi

        Peeniskateus vaivasi ylläpitoa


    • Anonyymi

      Kyllä on syytä vetää joditabletteja nyt ja istua sisällä yksin maski naamalla.
      Ja tietenkin pelastusliivit päällä ja mieluiten vielä foliohattu päässä.

      Jemeniläisetkään eivät ole pommittamassa Punaista merta.
      Hormuzinsalmi ei ole todellakaan lähelläkään noita mestoja.

      Ja jos ydinohjukset alkaisivat lentää, on täysin samantekevää, oletko Afrikan länsi-, itä- vai pohjoispuolella, Suomessa tai missä tahansa.
      Tuulet levittävät radioaktiivisen laskeuman joka tapauksessa kaikkialle.

      Toisekseen - ikuista elämää meillä ei ole kellään ja kaikkea varomalla ja pelkäämällä se elämä jää lopulta elämättä.

      10m suomalaisen purjeveneen joutuminen Jemeniläisten, Jenkkien, Israelin tai Iranin hyökkäyksen kohteeksi Afrikan rannikolla on jo melkoinen teoria.

      Todennäköisyys moiselle on likipitäen sama kuin lottovoitto vuoden ajan joka arvonnassa ja päälle salamanisku saunan lauteilla istuessa.

      Voihan sitä tietysti kuvitella kaikenlaista, kuten esimerkiksi että eduskuntavaaleissa äänestämällä saisi Arkadianmäelle rehellisiä ihmisiä....

      • Anonyymi

        Tuolla edellä kirjoitin, että kaikki kiertävät Hyvän toivon niemen. Se ei pidä paikkaansa, sillä veneitä kuljetetaan laivoilla ympäri maailmaa ja jotkut ovat kulkeneet saattueina Punaisen meren kautta.

        ”Transiting the Suez Canal is now a rarely followed path by circumnavigating yachts. The threat of piracy around the Gulf of Aden has long been a concern”.

        Tuo on lainaus Yachting World lehdestä, josta luin saattueena kulkeneesta veneporukasta.

        Kaikesta tuosta ”positiivisesta” viestinnästä huolimatta en usko, että kukaan järkevä lähtee sinne purjehtimaan omalla veneellään.


      • Anonyymi

        Tiedätkö sinä miten kaukana mantereelta nämä Afrikan rosvot on hyökkäillyt aluksiin? Vastaus on että erittäin kaukana mantereelta. Uhka ei ole liioiteltu


    • Anonyymi

      Joo vanhan suomalaisen purjeveneen ryöstämiseksi kannattaa ajaa satoja kilometrejä kumiveneellä rannikolta avomerelle riskillä, että tulee sotalaivan upottamaksi :).

      Eivät ne somalitkaan eläimiä ole.
      200hv Yamahat kumiveneen perässä maksavat niin paljon, että 1980-luvun resuisia purjeveneitä ei pahemmin kannata ryöstellä.
      Eri asia on joku miljoonapaatti - tai rahtilaivojahan nuo pääasiassa yrittävät kaapata.

      Pistäpä linkkejä uutisiin ryöstetyistä yksityisistä pikku purtiloista noilla vesialueilla :).

      Satuja voi aina kertoa ja niitä miekkavalaitakin voi pelätä niin perkeleesti, ettei Portugalin rannikolle uskalla ollenkaan.
      Kuitenkin loppujen lopuksi suurempi riski on jäädä auton alle Prisman parkkipaikalla jo huomenna.

    • Anonyymi

      Hmmm. No jokainen tekee omat ratkaisunsa. Itse en tuota reittiä ehkä käyttäisi

    • Anonyymi

      Somalirosvoilla oli isompia tukialuksia, joista käsin tekivät täsmäiskuja ympäristöön.

      Aluksen arvolla ei ole niille merkitystä, jos ovat päättäneet ottaa panttivankeja, joiden avulla kiristetään sitten rahaa.
      Toisekseen, miten ne kaukaa katsottuna tietävät kuinka kallis jahti siellä seilaa?

      Olisi mielenkiintoista nähdä miten tuo rehvastelija itse toimisi, jos tuonne pitäisi mennä.

      Sen verran karmeita tarinoita niistä hyökkäyksistä on saanut lukea, että kukaan tolkuissaan oleva ei sinne lähde riskeeraamaan.

      • Anonyymi

        No oletko koskaan kuullut kiikareista?
        Noillahan on AIS:it, tutkat sun härvelit.

        Eivät ne todellakaan lähde muutaman appelsiinin takia ryöstöretkelle.

        Jos noin paljon pelottaa, en lähtisi kyllä millään veneellä edes Itämerelle.
        Siellähän voi vaikka salama iskeä tai tulla merihätä, kun polttoaine loppuu ja purjeita ei osata käyttää.
        Näitähän on nähty ihan oikeastikin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No oletko koskaan kuullut kiikareista?
        Noillahan on AIS:it, tutkat sun härvelit.

        Eivät ne todellakaan lähde muutaman appelsiinin takia ryöstöretkelle.

        Jos noin paljon pelottaa, en lähtisi kyllä millään veneellä edes Itämerelle.
        Siellähän voi vaikka salama iskeä tai tulla merihätä, kun polttoaine loppuu ja purjeita ei osata käyttää.
        Näitähän on nähty ihan oikeastikin.

        Kommenteistasi päätellen taidat olla ns. nettipurjehtija.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No oletko koskaan kuullut kiikareista?
        Noillahan on AIS:it, tutkat sun härvelit.

        Eivät ne todellakaan lähde muutaman appelsiinin takia ryöstöretkelle.

        Jos noin paljon pelottaa, en lähtisi kyllä millään veneellä edes Itämerelle.
        Siellähän voi vaikka salama iskeä tai tulla merihätä, kun polttoaine loppuu ja purjeita ei osata käyttää.
        Näitähän on nähty ihan oikeastikin.

        Mitä ne kiikarit auttaa? Artemiksen vene olis suupala.


    • Anonyymi

      Vaarallisempi reissu se Afrikan kierto on kuin Suezin läpi tuleminen.
      Kokemusta on, molemmista.

      • Anonyymi

        Mikä olikaan se vuosi kun kuljit sieltä punaisen meren kautta?
        Minun tuttavani olivat liikkeellä Intian valtamerellä 2011 ja päättivät tulla Hyvän toivon niemen ympäri.


    • Anonyymi

      Taitaa Hessu latailla Viktorialla omaa ja veneen ”akkuja”, kun aika hiljaista on ollut. Varmaan tarpeen, kun Intian valtameren ylitys oli tosi pitkä legi. Onneksi onnistui hyvällä suunnittelulla väistellä pahimmat myrskyt.

      • Anonyymi

        Juu oli hienon oloinen ylitys jossa tuulta riitti! Uusissa videoissa jo onkin sieltä materiaalia. Yllättävän paljon silti Hessu paikallispurjehtinut Seychellillä, useamman kertaa siirtyillyt. Mielenkiintoista, itse uskon että Atlantin kautta käy reitti.


    • Anonyymi

      Tänään 24.7 näyttää Artemis purjehtivan Praslin saaren ja pääsaaren Mahen väliä. Tehnyt sitä aiemminkin. Victoriassa on enemmän asukkaita ja paremmat palvelut.

    • Anonyymi

      Alkaa varmaan seuraavan legin valmistelupuuhat.

      Saapa nähdä, mihin suuntaan tuosta lähdetään.

    • Anonyymi

      Alusta asti seuranneena minulle oli yllätys että Heikki blokkasi väkirikkaan Etelä-Aasian kokonaan. Turvallisuus edellä mennään, sää ja ihmiset etukäteen huomioonottaen.
      Heikki on selvä ekstrovertti, joka kääntyi introvertiksi Aasian kohdalla.
      Mahtaako kiinnostaa jatkossa Mauritius tai Reunion?

      • Anonyymi

        Toisaalta vaikea kuvitella että seiluu loppuisi, kiertääkö toisen kierroksen ja silloin Papua ja Aasian maita ym


    • Anonyymi

      Ei tuu montaa mieleen jotka olis tolleen todellakin seiluussa, ilmeisesti ei ole Suomeen lentänyt reissun aikana ehkä kertaakaan? Asunut veneessä koko ajan eikä tunnu kiire olevan mihinkään. Ei oo sitä tyypillistä kikkailua ja miehistön vaihtoa ja vene ylös ja kotiin välillä jne. Useimmat pallonkierrot sitä kun tahtoo olla, lähinnä suoritetaan legi kerrallaan ja ikävöidään kotiin. No mutta jokainen omalla tyylillään, moni asia vaikuttaa ja itsensä näköinen tyyli syytä valita. Ei mitään pois keltään. Mutta on silti otettava hattu päästä Hessun kohdalla. On erityisen hienosti raportoinut koko ajan viikoittain. Ja varmasti toiminut monelle jo nyt lähteneelle osaltaan innoittajana!

    • Anonyymi

      Hessu on tavannut reissun aikana kuitenkin perhettään, varmaan nytkin Seychelleillä.

      Sinänsä herralla on sen verran ikää ja kilsoja mittarissa, että mihinkäs tuossa kiire olisikaan.
      Voi olla että tuosta tulee viimeinen reissu, tai sitten ei?

      Hessuhan jo ihan reissun alussa totesi, että nyt kun on mahdollisuus tällaiseen ryhtyä, niin hän on sen päättänyt tehdä.

      Pitkään oli Australiassa ja pitkään on ollut Seychelleilläkin.
      Saattaa hyvin olla, että odottaa eteläisen pallonpuoliskon kevään alkamista ja tuulten muuttumista suotuisammiksi.

      Eiköhän se jossain vaiheessa selviä - videot ovat vielä matkalla Seychelleille, vaikka on siellä jo pian kaksi kuukautta perillä ollutkin.

    • Anonyymi

      Olen vuosia seurannut Heikki Riikosen ja Afrikkaa kiertävän ranskalaisen insinöörin Kino Yvesin matkantekoa eri kulkupeleillä.
      Sattumalta he ovat samaan aikaan Seychelleillä, Praslinilla ja Mahella, mikä tietysti minua yhtymäkohtana kiinnosti.
      Kinoa ärsytti erityisesti se että turisti on tuolla lypsylehmä.
      Youtube:Kino Yves humiliated by the richest country in Africa. Kokee nöyryytyksenä.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tukalaa kuumuutta

      Tietäisitpä vaan kuinka kuumana olen käynyt viime päivät. Eikä johdu helteestä, vaan sinusta. Mitäköhän taikoja olet teh
      Ikävä
      42
      2652
    2. Mansikkatiloilla hyväksikäytetään ukrainalaisia

      Työolot ovat surkeita ja palkka kelvoton. https://yle.fi/a/74-20172942
      Maailman menoa
      330
      2345
    3. Sinä, ihastukseni

      Mitä haluaisit tehdä kanssani ensimmäisenä?
      Ihastuminen
      34
      2059
    4. Ensi kesänä

      Näin kesän viimeisenä minuutteina ajattelen sinua. Olisiko seuraava kesä "meidän" kesä? Tänä vuonna ei onnistuttu, mutta
      Ikävä
      47
      1726
    5. Tiedät ettei tule toimimaan.

      Mielenterveys ei kummallakaan kestä.
      Ikävä
      24
      1665
    6. Okei, myönnetään,

      Oisit sä saanut ottaa ne housutkin pois, mutta ehkä joskus jossain toisaalla. 😘
      Ikävä
      25
      1549
    7. Onko kaivatullasi

      himmeä kuuppa?
      Ikävä
      43
      1419
    8. Sokea "ystävälle"

      Oletko oikeasti noin sokea?
      Ikävä
      100
      1399
    9. En ymmärrä käytöstäsi

      Se on ollut eräänlaista hyväksikäyttöä. Että seura kyllä kelpaa palstan välityksellä silloin kun ei ole parempaakaan tek
      Ikävä
      139
      1345
    10. On jo heinäkuun viimeinen päivä.

      En taida nähdä sinua koskaan.
      Rakkaus ja rakastaminen
      36
      1136
    Aihe