Tekiperäkärry ei ole läheskään yhtä liikuteltava, kuin yksitelinen peräkärry, jota pystyy käsin liikuttamaan, vaikka olisi kuormaa päällä.
Teliperäkärryä ei niin vaan käännetä käsivoimin kahden telin takia edes tyhjänäkään.
Teliperäkärry
8
242
Vastaukset
- Anonyymi
Aloittaja tarkoitti yksiAKSELISTA peräkärryä ja on aiheessaan täysin oikeassa. Jarruttoman kevytperävaunun kohdalla kaksiakselisuudesta on enemmän haittaa kuin hyötyä. Laillinen kantavuus pienenee, kärryn pyörät murtaa käännettäessä ja kärry on tyhjänäkin vaikea käsin liikutella.
Ainoa etu on se että kärry pysyy koukusta irrotettuna paremmin vaakasuorassa ilman nokkapyörää. Juuri tuon kahden akselilla varustetun perävaunun pyöriin kärryä käännettäessä kohdistuva murto hajottaa pyöränlaakerit ja renkaat nopeammin verrattuna yksiakseliseen perävaunuun.
Vasta noin 1800 kilogramman kokonaispainon ylittävän jarrullisen perävaunun olleessa kyseessä tulee kaksiakselinen kyseeseen ja tarpeellisemmaksi. Alle 1800 kg kokonaispainon omaavat kärryt useinkin järkevää varustaa yhdellä akselilla.
T. Kärryvalmistaja vuodesta 1988- Anonyymi
1 akselisiin liittyen, mitä pienempi omapaino jarruttomissa perävaunuissa niin sitä huonompi todellinen kantavuus, koska rakenne ei kestä todellista painoa ja että se paine tulee jousien päällä ja heiluu.
Pienimmän paperikantavuuden jarruton hitsattu, V putkiaisainen vaunu 1000kg akselilla kestää eniten TODELLISTA PAINOA parhaiten kunnossa, eikä väsymistä näy. - Anonyymi
mitä helvettiä sitä kärriä pitää paljain käsin naapuriin työnnellä ,,,ihmettelee kärryvalmistaja vuodesta 1988
- Anonyymi
Laillisuus on se kysymys joka on hankala käytännössä. Tahtoo useinkin otettua ylikuormaa ihan satunnaisesti ja ostin jo vuosia sitten telikärryn kantavuden tähden. 800-1100 kg on se johon maksimi osuu. ja totta on että on hanakalempaa siirtä tyhjää kärryä jostain ahtaasta mihin kärryn käsin siirrän ja ian vaan pihamaalla jos pitää siirrellä. Mutta ei ole kestäviä ei telejä oikein olemassa ilman jarruja. Tuli laittettua 2 akselia linkkuun kun eivät kestä ylikuormaa ja siksi ostin teliperäkärryn ja ongelmat on poissa. Jarrullisia kärryjä en aio koskaan ostaa. Jos tietää että pikkukuormilla pärjää silloin ehdottomatasti vain yksi akselinen juuri hanaklemman käytön vuoksi. Pikku neuvo : älkää ikinä koskaan ajako kuormaa jossa on aisaa nostava vaikutus. Sitä ei hallitse kukaan maanpäällä ei kukaan. Vain jossain voi siirtää pois edestä semmoisen kuorman muutamia metrejä vain.
- Anonyymi
Yksiakselinen jarruton on täällä kestänyt parikymmentä vuotta. Renkaat on oltava
c- renkaita. Omassa kärryssä 185x14 C.
Rengasparin laillinen kantavuus n. 1800 kg.
Välillä ollut kuormaa jopa 2 tonnia.
Ja ei, kärry ei ole kyläpajan huonekaluputkesta tehty eikä mikään ns. tehdasvalmisteiseksi mielletty, ei edes ulkomaalainen. Sarjakärryt tehdään bisneksenä ohuista materiaaleista ja kevyille kuormille. - Anonyymi
4 pyörää alkaa harrittamaan myös helpommin, painoa enemmän, jos ruostuvia putkia ja ajeltu hiekkateillä monttuihin niin kovaa vääntöä osiin. Osia pitää uusia jossakin vaiheessa vielä ehjänä.
- Anonyymi
minä vedän yleensä kärriä auton perässä en työntele käsineen ,kyllä teli kärri paras otas kärri irti autosta kun tonni kuormaa päällä
- Anonyymi
Ei jarruttomassa kärryssä saa olla tonnia kuormaa . Etkö pysty tajuamaan yksinkertaisia sääntöjä ? Huono on telikärry, jos lakeja noudatetaan .
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Häiriköinti
Sinä joka rälläsit viime yönä aamuun klo. 00 :04 koulun pihassa ja pitkin kyliä. Rekkari ylhäällä. Terv. Kerrostalon as593166Askanmäessä Huippu esitys
Kävimme Ystävien kanssa Askanmäen kesäteatterissa. Kaikki tykättiin esityksestä aivan valtavasti. En varmaan koko vuonna232964- 512862
- 562668
Mä sanon tän suoraan.
Se on sun käytös mikä ajaa pois. Et välitä muitten tunteista kun omistasi.582548Kerro jotakin hauskaa. :)
Kirjoita jotakin mukavaa vaikka kaivatustasi. :) Ei törkytekstejä kiitos. :)482530On olemassa tiettyjä sääntöjä!
Ja jos aiot pärjätä mun kanssa niin teet vain niinkuin mä sanon. Mieheltä Naiselle532301Pohdinttavaksi
No siis, saiko yrityksen toimitusjohtaja potkut vaiko älysi ihan itse jättää nimellisen tittelin ettei maine enää enempä782188- 452082
- 692078