Hybridi Corollaa pidetään meluisana autona, mutta tuskin kukaan on kunnolla tutkinut sitä, millä tavalla häiritsevän terävät rengasäänet siirtyvät kabiiniin. Olen vuosia miettinyt asiaa, mutta vasta muutama viikko sitten lopullisesti tajusin rengasäänien kulkureitin. Onneksi asia on kohtuullisen helposti ja erittäin halvalla korjattavissa. Jos nouatatte seuraavaa toimintaohjetta, niin ihan omin voimin voitte saada pahimpia rengasääniä kohtuullisesti vaimennettua. Tämä sama ohje löytyy myös aiemmasta keskustelusta
https://keskustelu.suomi24.fi/t/18936767/meluongelma-mahdollisesti-ratkaistu
SUPPEA TOIMINTAOHJE RENGASÄÄNIEN VAIMENTAMISEKSI
(Takuuta onnistumisesta ei anneta)
Kokeilin eilen aloituksessa mainitun intohimoisen Toyota-miehen antamia ohjeita terävien rengasäänien vaimentamiseksi. Tein kaikki temput saamieni ohjeiden mukaisesti, ja nyt olen aika tyytyväinen lopputulokseen. Aivan selvästi nyt ollaan oikealla tiellä. Terävintä rengasmelua saadaan yksinkertaisella konstilla sen verran alemmaksi, että se ei enää ajoa häiritse. Temppu on niin yksinkertainen ja halpa, että jokaisen DIY-miehen kannattaa sitä kokeilla. Mikäli lopputulos ei tyydytä, niin kaikki on äärimmäisen helposti palautettavissa ennalleen.
Olen joskus aiemminkin maininnut siitä, että ajossa ikävin korkeataajuinen rengasmelu tuntuu tulevan suunnilleen turvavöiden ylemmän kiinnityskohdan paikkeilta. Etu- ja takaovien välissä oleva pylväs johtaa siis rengasmelun jollakin konstilla kabiiniin. Toyota-miehemme esitti ajatuksen, että pylväs on alapäästä muotoiltu niin, että se toimii tavallaan mikrofonikalvona, joka alkaa karhealla tienpinnalla ajettaessa värähdellä resonanssitaajuudellaan. Koska pylväs on tehty ohuehkosta pellistä, niin silloin pellin värähtely pääsee helposti välittymään värähtelevän peltialueen välityksellä onton pylvään sisälle, jolloin ääni pääsee vapaasti etenemään pylvään sisällä turvavöiden kiinnityskohtaan ja ylemmäksikin. Toyotamiehemme mukaan terävät rengasäänet saadaan riittävästi vaimennettua, kun pylvään mikrofoniset alueet vaimennetaan jollakin sopivalla materiaalilla. Silloin resonanssi ei enää herää, eivätkä rengasäänet pääse pylvään sisälle ja sitä kautta kabiiniin asti.
Näiden mikrofonisten eli herkästi resonanssiin menevien alueiden etsiminen on hyvin helppoa ihan korvakuuloltakin. Pylvään alapäätä kannattaa koputella kevyesti jollakin pyöreäreunaisella puupalikalla ja samalla voi kuunnella syntynyttä ääntä. Mikäli koputtelu aiheuttaa kellomaista metallista sointia, niin se on merkki siitä, että aluetta pitäisi vaimentaa soinnin estämiseksi. Vaimennus on kaikkein helpointa suorittaa itseliimautuvalla taipuisalla vettä kestävällä vaimennusmatolla, koka on se helppo leikata saksilla oikeaan muotoon. Ainakin Biltemasta saa ostaa sellaista 1,5 mm paksua itseliimautuvaa vaimennusainetta, jota minä käytin kokeilussani. Aine saisi kyllä olla vähän paksumpaa ja painavampaa, jotta sen vaimennusteho olisi parempi. Liimasin tällaista ainetta värähteleviin kohtiin, ja sen jälkeen kiinnitin vaimennusaineen päälle Sicaflex massalla vanhasta kuorma-auton sisärenkaasta leikatun samanmuotoisen palasen. Tällä konstilla sain mikrofoniset alueet hyvin tehokkaasti vaimennettua. Nyt kevyt koputtelu puupalikalla ei aiheittanut yhtään metallista sointia, joten vaimennus onnustui.
Tein vaimennuskokeilut vm 2017-mallisella farmari Auriksella, joka on rakenteeltaan melkein samanlainen kuin myöhemmät Corolla-mallit.
Värähtelevät alueet löytyvät helposti kynnyskotelon ylälaidan ja takaoven rajoittimen väliseltä alueelta eli noin 40 cm matkalta. Pahin värähtelyalue on noin 6 cm kynnyskotelon ylälaidasta alkava kohouma, joka on erityisen tehokas värähtelevä membraani. Seuraavaksi pahin alue on takaoven saranan ja rajoittimen välinen alue, joka soi myös erittäin hyvin. Näille alueille kannattaa liimata vaimennusainetta, niin metallinen sointi lakkaa. Jokainen voi itse kokeilla koputtelemalla, mikä alue missäkin autotyypissä kannattaisi vaimentaa. Vaimennusmattoa kannattaa kiinnittää vain tasaisille alueille, sillä muutoin se ei pysy kauaa kiinni.
Vaimentimien asennuksen jälkeen ajelin autolla erilaisilla teillä, ja mielestäni vaimennus onnistui ihan kohtuullisesti. Mitään järisyttävää parannusta näin kevyellä vaimennuksella ei tietenkään voi saada, mutta se pahin korkeataajuinen rengasääni näytti vaimentuneen riittävästi. Kyllähän rengasäänet aina kantautuvat auton sisälle, mutta nyt äänet eivät tulleet turvavöiden kiinnityskohdasta vaan paljon laajemmalta alueelta. Jätän siis vaimentimet paikoilleen, koska niistä tuntui olevan apua ainakin Auriksessa.
Koputustestin tulokset seuraavassa viestissä
Corollan rengasmelu hallintaan
48
455
Vastaukset
- Anonyymi
Jatkoa aloituskirjoitukseen
Tänään kävin naapurikaupungin isossa autoliikkeessä koputtelemassa käytettyjä autoja ohjeessa esitetyllä tavalla. Koputtelin kaikkia automerkkejä, mutta eniten kuitenkin koputtelin muutamia Toyotan malleja. Koputtelujen perusteella tein summittaisen arvion eri automallien tarvitsemasta vaimennuksesta, mikäli rengasäänet halutaan kuriin.
Avensis: Koputusten perusteella Avensin on suhteellisen hyvä. Pieni lisävaimennus ei tee pahaa, mutta aika helpolla selvitään
Auris vm 2017: Auris vaatii vähän enemmän vaimennusta kuin Avensis, mutta ilman vaimennustakin se on parempi kuin myöhemmät Corolla-mallit.
Corolla Farmari: Koputtelujen perusteella Corolla on paljon meluisampi kuin vanhempi Auris. Corollassa pylväs on erittäin herkkä resonansseille alhaalta ylös asti, joten se vaatisi vaimennuksen koko matkalle, jos rengasäänet halutaan riittävästi vaimentaa.
Yaris: Viimeisissä Yaris-malleissa pylväs on erittäin resonanssiherkkä koko matkalla, mutta pylvään alaosa on aivan kauhea. Pienikin koputtelu aiheuttaa voimakkaan peltisen soinnin. Yaris vaatii tehokkaan vaimennuksen
RAV4: Pylväs on erittäin resonanssiherkkä koko matkalla, mutta varsinkin pylvään alaosa antaa liian voimakkaan peltisen soinnin. RAV4:ssä pylväs pitäisi vaimentaa tehokkaasti koko matkalta.
Koputtelin myös muitakin merkkejä. Pylvään resonanssiherkkyys oli monessa merkissä melkoisen suuri. Yhdessä uudehkossa Mersussakin oli hyvin paha resonanssialue, joten ei Toyota ole ainoa automerkki, joka on unohtanut tämän asian. Poikkeuksellisen hyvin tässä pikaisessa koputustestissäni pärjäsi yksi vaatimaton KIA-malli sekä yksi halpa Rellu.- Anonyymi
Eniten olisi tehnyt mieli koputella Toyota Camrya, mutta sellaista ei autokaupasta löytynyt. Jotenkin perinteiseen tapaan rakennettu Camry miellyttää minua hyvin paljon.
- Anonyymi
Toyotasi heikko kohta, koska katkeaa siitä turvallisuus syistä.
- Anonyymi
Koputtelu tepsii aina kaikkea tutkittaessa!
- Anonyymi
Kun ensin nätisti koputtelee sievän neitosen ovea, niin saataa siinä lopuksi päästä makuuhuoneeseen asti "koputtelemaan".
- Anonyymi
Mitähän automyyjä tuumaisi jos menisin uutta esittelyautoa koputtelemaan? Katsoisi varmaan pitkään ja koputtaisi omaa ohimoaan.
- Anonyymi
Miten oikealla tavalla suoritettu kevyt koputtelu voisi pilata auton?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Miten oikealla tavalla suoritettu kevyt koputtelu voisi pilata auton?
Kevyestä koputtelusta ei jää autoon mitään jälkiä. Pelko on ihan turhaa. Tietysti koputtelijan täytyy ymmärtää aika paljon erilaisista metallirakenteista. Tyhmeliini saattaisi tehdä koputuskokeen pajavasaralla, ja silloinhan auto menisi heti korjaukseen.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kevyestä koputtelusta ei jää autoon mitään jälkiä. Pelko on ihan turhaa. Tietysti koputtelijan täytyy ymmärtää aika paljon erilaisista metallirakenteista. Tyhmeliini saattaisi tehdä koputuskokeen pajavasaralla, ja silloinhan auto menisi heti korjaukseen.
Vastahan oli uutinen, jossa haettiin katsastajalta korvauksia, kun oli tylpällä rengasraudalla koputellut Corollan helmoja. Meni läpi monesta kohdin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Miten oikealla tavalla suoritettu kevyt koputtelu voisi pilata auton?
Kuka on puhunut mistään auton pilaamisesta, vaan asiakkaan henkisestä tasosta?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kevyestä koputtelusta ei jää autoon mitään jälkiä. Pelko on ihan turhaa. Tietysti koputtelijan täytyy ymmärtää aika paljon erilaisista metallirakenteista. Tyhmeliini saattaisi tehdä koputuskokeen pajavasaralla, ja silloinhan auto menisi heti korjaukseen.
Yleensä koputtelu suoritetaan etusormen toisella nivelellä. Toyotisteille tuli heti huoli vaurioista joita moinen kovakourainen käsittely saattaisi sydänkäpysilleen tuottaa. Siirtomaatavarakaupoissa käydessäni minäkin tutkin jokaisen tuotteen piimäpurkista jauhelihapakettiin koputtelemalla. Asiantuntevuutta viinakaupan myyjien silmissäkin nostaa kun koputtelen vuosikertaviinien kylkiä tarkasti kulostellen. Koputtelemisiin!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Yleensä koputtelu suoritetaan etusormen toisella nivelellä. Toyotisteille tuli heti huoli vaurioista joita moinen kovakourainen käsittely saattaisi sydänkäpysilleen tuottaa. Siirtomaatavarakaupoissa käydessäni minäkin tutkin jokaisen tuotteen piimäpurkista jauhelihapakettiin koputtelemalla. Asiantuntevuutta viinakaupan myyjien silmissäkin nostaa kun koputtelen vuosikertaviinien kylkiä tarkasti kulostellen. Koputtelemisiin!
Kyllä viinin laadukkuus selviää vain maistamalla. Vain maistamalla se Koskenkorvan tehokin selviää.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kuka on puhunut mistään auton pilaamisesta, vaan asiakkaan henkisestä tasosta?
Kertoisitko oikein selkokielellä, mitä asiakkaan henkisestä tasosta kertoo se, jos hän autoliikkeessä kevyesti koputteleen uuden automallin ovia ja muita rakenteita?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kertoisitko oikein selkokielellä, mitä asiakkaan henkisestä tasosta kertoo se, jos hän autoliikkeessä kevyesti koputteleen uuden automallin ovia ja muita rakenteita?
Tekeekö TM autotestinsä koputtelemalla vai tieteellisesti kuvaten ja mitaten? Kop, kop, kop, avaa hakas!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tekeekö TM autotestinsä koputtelemalla vai tieteellisesti kuvaten ja mitaten? Kop, kop, kop, avaa hakas!
Olen paljon tutkinut ja mittaillut liian lerppujen autonovien resonansseja. Olen käyttänyt koputteluun 65 g painavaa pientä etusormen ja peukalon välissä pidettävää kumivasaraa (varren pituus 23 cm) , jossa iskupinta on päällystetty pehmeällä sametilla. Tällä konstilla saadaan pienillä taajuuksilla esiintyvät resonanssikohdat ovista parhaiten esiin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Miten oikealla tavalla suoritettu kevyt koputtelu voisi pilata auton?
Välillä kannattaa koputtaa puuta.
- Anonyymi
Minä laitoin eristevaahtoa Biltemasta ostin ja suihkauttelin joka kohtaan ympäri corollan runkoa porasin reikiä helmapelteihin ja tavaratilasta lokareihin ja sinne vaan saumavaahtoa! Corolla 2021 hiljeni kerralla!
- Anonyymi
Turhia reikiä autoihin ei olisi syytä porailla korroosiovaaran vuoksi. Tietysti jokainen voi tehdä maksetulle autolleen mitä haluaa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Turhia reikiä autoihin ei olisi syytä porailla korroosiovaaran vuoksi. Tietysti jokainen voi tehdä maksetulle autolleen mitä haluaa.
Niihin pistin kumitulpat, ei ruostu muutenkaan nykyajan kalvanoidut pellit.
- Anonyymi
No nyt on poika nähnyt vaivaa kun on melkoisen huuhaan kirjoittanut.
- Anonyymi
Onko reikien poraaminen autoon huu-haata?
- Anonyymi
Tuossa on ihan mahdollinen syy ja ääni tulee juurikin korvan kohdalle tosin Toyotat pitäisi purkaa ihan pellille ja eristää kokonaan koska koko kori voi resonoida ohuesta pellistä johtuen
- Anonyymi
Ei Toyotaa tarvitse kokonaan purkaa. Terävimpiä rengasääniä saa riittävästi vaimennettua, kun käy parkkipaikalla liimaamassa palaset sopivaa vaimennusainetta pahiten resonoiviin paikkoihin. Helpommaksi homma ei enää tule, mutta uskoa asian onnistumiseen ei kaikilla näytä olevan.
- Anonyymi
Yksinkertaisinta on jättää Toyota ostamatta ja ostaa länsimainen auto.
- Anonyymi
Moni haluaa kuitenkin ostaa mainion itselataavan hybridi-Toyotan, sillä HYBRID SYNERGY DRIVE voimalinja on edelleenkin markkinoiden paras ja kestävin. Kaupunkiajossa hybridi-Toyota on täysin lyömätön.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Moni haluaa kuitenkin ostaa mainion itselataavan hybridi-Toyotan, sillä HYBRID SYNERGY DRIVE voimalinja on edelleenkin markkinoiden paras ja kestävin. Kaupunkiajossa hybridi-Toyota on täysin lyömätön.
Tuo on jo mennyttä vaparipolttisaikaa. Huutoa kun polkaisee.
- Anonyymi
Länsimainen auto on todellakin monta kertaa hiljaisempi, mutta pajalla lukuisia kertoja useammin. Volkkarin ns. omistaneet ovat usein työsuhdeautoilijoita, jotka eivät tiedä todellisuutta autostaan. Kolme vuotta kivasti ja auto on ihmeellinen. Ostapa tuo itsellesi ja kerro sitten sama toisille, jonka tiedän noista autoista. Jopa automerkin omat edustajat illanvietossa ryhtyvät myöhemmin illalla kertomaan suorituksiaan vikojen kanssa. Volkkarin omistaja aivan varmasti tietää autojen vioista enemmän kuin itäisten autojen omistajat. Teitä ei voita kukaan tuossa asiassa, mutta kenties joku Alfa tai Fiat lyö teidätkin ällikällä.
- Anonyymi
Pelkkä rengasmelun pieni vaimentaminen ei poista kurjuutta. Suuret melut tulee alustan rakenteista suoraan koriin, surkeat tiivisteet suhisee ovissa ja ikkunoissa ja äänieritysmassan puute kierroskoneen iloisen huudatuksen lisäksi kruunaa melun.
- Anonyymi
" Pelkkä rengasmelun pieni vaimentaminen ei poista kurjuutta. Suuret melut tulee alustan rakenteista suoraan koriin, surkeat tiivisteet suhisee ovissa ja ikkunoissa ja äänieritysmassan puute kierroskoneen iloisen huudatuksen lisäksi kruunaa melun. "
Kun voimakkaat rengasäänet pääsevät liian helposti kabiiniin, niin silloin muita melunlähteitä on vaikea hahmottaa. Kokeiluisani havaitsin, että pelkkien alustaäänien suhteen Toyota on aika hiljainen. Tiivisteistäkään ei kuulunut pahaa suhinaa.
Voimakkaat rengasäänet antava ajajalle sen vaikutelman, että alustasta kuuluu kauheasti ääniä ja tiivisteetkin suhisevat mahdottomasti. Kun terävimmät rengasäänet poistetaan, niin alustaäänet ja suhinatkin tuntuivat poistuvan siinä samalla. Toyotan paha meteli on osittain psyykkinen juttu. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
" Pelkkä rengasmelun pieni vaimentaminen ei poista kurjuutta. Suuret melut tulee alustan rakenteista suoraan koriin, surkeat tiivisteet suhisee ovissa ja ikkunoissa ja äänieritysmassan puute kierroskoneen iloisen huudatuksen lisäksi kruunaa melun. "
Kun voimakkaat rengasäänet pääsevät liian helposti kabiiniin, niin silloin muita melunlähteitä on vaikea hahmottaa. Kokeiluisani havaitsin, että pelkkien alustaäänien suhteen Toyota on aika hiljainen. Tiivisteistäkään ei kuulunut pahaa suhinaa.
Voimakkaat rengasäänet antava ajajalle sen vaikutelman, että alustasta kuuluu kauheasti ääniä ja tiivisteetkin suhisevat mahdottomasti. Kun terävimmät rengasäänet poistetaan, niin alustaäänet ja suhinatkin tuntuivat poistuvan siinä samalla. Toyotan paha meteli on osittain psyykkinen juttu.Kyllä Toyotan melut on mitattu autolehtien testeissä ihan mittareilla ja desibelit kertoo totuuden.
- Anonyymi
Nyt kaikki voivat ajella hiljaisella Corollalla.
- Anonyymi
Kyllä siinä naapurien kateellisuus entisestään lisääntyy.
- Anonyymi
Miten yksi viritys josta on vain harhaisia juttuja tekee kaikista hiljaisia?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Miten yksi viritys josta on vain harhaisia juttuja tekee kaikista hiljaisia?
" Miten yksi viritys josta on vain harhaisia juttuja tekee kaikista hiljaisia? "
Tyhmä kysymys. Jos viritys tehdään oikealla tavalla ja testimittauksiin perustuen, niin kyllä se silloin toimii kaikissa saman tyypin autoissa. Olen tarkistanut virityksen toimivuuden ensin, ja vasta sen jälkeen uskalsin laittaa jutun palstalle. Harmillista asiassa on vain se, että Suomessa kenelläkään muulla kuin minulla ei ole käytössään vastaavia mittalaitteita.
- Anonyymi
Toyotan melu pienenee vain omistajan iän myötä.
- Anonyymi
En kyllä ymmärrä. Asiakas ostaa uuden auton ja ensimmäiseksi sitä pitää alkaa modifioimaan, että sillä voi ajaa. Ostat Tojolta puolivalmisteen muiden merkkien ajokelpoisia autoja kalliimmalla hinnalla, näet aikaa ja vaivaa sekä käytät rahaa saadaksesi siitä kelvollisen käyttöauton. Hoh hoijaa....
- Anonyymi
Minä ainakin ostin käytettynä itselataavan hybridi-Toyotan siksi, että sen HYBRID SYNERGY DRIVE voimalinja on niin mainio tavallisessa taajama-ajossa, ja sen lisäksi auton toimintamatka on pitkä. Mikään muu merkki ei tarjoa näitä ominaisuuksia samassa paketissa. Auto ei kuitenkaan ole kaikkein hiljaisin, joten siksi terävimpiä rengasääniä kannattaa hiukan vaimentaa helpoilla ja halvoilla konsteilla. Tietenkään autoa ei kannata rakentaa uudestaan.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Minä ainakin ostin käytettynä itselataavan hybridi-Toyotan siksi, että sen HYBRID SYNERGY DRIVE voimalinja on niin mainio tavallisessa taajama-ajossa, ja sen lisäksi auton toimintamatka on pitkä. Mikään muu merkki ei tarjoa näitä ominaisuuksia samassa paketissa. Auto ei kuitenkaan ole kaikkein hiljaisin, joten siksi terävimpiä rengasääniä kannattaa hiukan vaimentaa helpoilla ja halvoilla konsteilla. Tietenkään autoa ei kannata rakentaa uudestaan.
Toyotan toimintamatka on pitkä, saako hauskempaa lukea.
Onko tankattavalle autolle isokin asia?
Toisaalta Toyota on merkki jolla ajetaan kovin vähän.
- Anonyymi
Avaus on mitä hauskin vitsi, mutta varmasti jo lähtee hakemaan näitä "kohtia" joita hän tuossa vitsissään mainitsee, 6cm sieltä ja 40cm alueelta värähtelyt jne... repesin täysin kun luin.
- Anonyymi
" Avaus on mitä hauskin vitsi, mutta varmasti jo lähtee hakemaan näitä "kohtia" joita hän tuossa vitsissään mainitsee, 6cm sieltä ja 40cm alueelta värähtelyt jne... repesin täysin kun luin. "
Mitähän nauramista siinä on, jos osaan hyvin etsiä haitalliset resonanssikohdat metallirakenteista. Työelämässä ollessani haitallisten ja hyödyllisten resonssipaikkojen hyvä hallinta kuului tehtäviini. Niissä hommissa jouduin antamaan asentajille hyvinkin seikkaperäiset ohjeet resonanssikohtien löytämiseksi ja vaimentamiseksi. Tietysti minä nyt eläkemiehenäkin toimin täsmälleen samalla tavalla.
Turha sinun on repiä pelihousujasi sen vuoksi, että minä hallitsen niin hyvin kaikki resonanssihommelit. Minulla on kotona käytössäni erittäin hyvät mittalaitteet näiden resonanssokohtien etsimiseksi. Sanoisin ihan kohteliaasti sinulle, että nyt taas soitat suuta resonansseista ja niiden vaikutuksesta täysin väärälle miehelle, mutta omapa on asiasi. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
" Avaus on mitä hauskin vitsi, mutta varmasti jo lähtee hakemaan näitä "kohtia" joita hän tuossa vitsissään mainitsee, 6cm sieltä ja 40cm alueelta värähtelyt jne... repesin täysin kun luin. "
Mitähän nauramista siinä on, jos osaan hyvin etsiä haitalliset resonanssikohdat metallirakenteista. Työelämässä ollessani haitallisten ja hyödyllisten resonssipaikkojen hyvä hallinta kuului tehtäviini. Niissä hommissa jouduin antamaan asentajille hyvinkin seikkaperäiset ohjeet resonanssikohtien löytämiseksi ja vaimentamiseksi. Tietysti minä nyt eläkemiehenäkin toimin täsmälleen samalla tavalla.
Turha sinun on repiä pelihousujasi sen vuoksi, että minä hallitsen niin hyvin kaikki resonanssihommelit. Minulla on kotona käytössäni erittäin hyvät mittalaitteet näiden resonanssokohtien etsimiseksi. Sanoisin ihan kohteliaasti sinulle, että nyt taas soitat suuta resonansseista ja niiden vaikutuksesta täysin väärälle miehelle, mutta omapa on asiasi.Eikös resonanssi ja melun johtuminen rakenteessa ole ihan eri juttu.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
" Avaus on mitä hauskin vitsi, mutta varmasti jo lähtee hakemaan näitä "kohtia" joita hän tuossa vitsissään mainitsee, 6cm sieltä ja 40cm alueelta värähtelyt jne... repesin täysin kun luin. "
Mitähän nauramista siinä on, jos osaan hyvin etsiä haitalliset resonanssikohdat metallirakenteista. Työelämässä ollessani haitallisten ja hyödyllisten resonssipaikkojen hyvä hallinta kuului tehtäviini. Niissä hommissa jouduin antamaan asentajille hyvinkin seikkaperäiset ohjeet resonanssikohtien löytämiseksi ja vaimentamiseksi. Tietysti minä nyt eläkemiehenäkin toimin täsmälleen samalla tavalla.
Turha sinun on repiä pelihousujasi sen vuoksi, että minä hallitsen niin hyvin kaikki resonanssihommelit. Minulla on kotona käytössäni erittäin hyvät mittalaitteet näiden resonanssokohtien etsimiseksi. Sanoisin ihan kohteliaasti sinulle, että nyt taas soitat suuta resonansseista ja niiden vaikutuksesta täysin väärälle miehelle, mutta omapa on asiasi.Hihii, juu gauhiasti tehty mittauksia ja resonoinnin kartoitusta mittarien ja tunteen tulkkina ja tietenkin isketty niihin herkkiin kohtiin ja sitten onkin tapahtunut suuri ihme.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Hihii, juu gauhiasti tehty mittauksia ja resonoinnin kartoitusta mittarien ja tunteen tulkkina ja tietenkin isketty niihin herkkiin kohtiin ja sitten onkin tapahtunut suuri ihme.
Kyllä Toyotan ohutpelti ja ohutmuovi resonoivat mitä ihmellisimmistä paikoista. Kuskin penkkikin resosoi, kun vähän töräyttää.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
" Avaus on mitä hauskin vitsi, mutta varmasti jo lähtee hakemaan näitä "kohtia" joita hän tuossa vitsissään mainitsee, 6cm sieltä ja 40cm alueelta värähtelyt jne... repesin täysin kun luin. "
Mitähän nauramista siinä on, jos osaan hyvin etsiä haitalliset resonanssikohdat metallirakenteista. Työelämässä ollessani haitallisten ja hyödyllisten resonssipaikkojen hyvä hallinta kuului tehtäviini. Niissä hommissa jouduin antamaan asentajille hyvinkin seikkaperäiset ohjeet resonanssikohtien löytämiseksi ja vaimentamiseksi. Tietysti minä nyt eläkemiehenäkin toimin täsmälleen samalla tavalla.
Turha sinun on repiä pelihousujasi sen vuoksi, että minä hallitsen niin hyvin kaikki resonanssihommelit. Minulla on kotona käytössäni erittäin hyvät mittalaitteet näiden resonanssokohtien etsimiseksi. Sanoisin ihan kohteliaasti sinulle, että nyt taas soitat suuta resonansseista ja niiden vaikutuksesta täysin väärälle miehelle, mutta omapa on asiasi.Vai resonoi taas se Tojosi. Aina Tojossa on kojelaudan resonoinnit korjattu hammastikuilla.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Vai resonoi taas se Tojosi. Aina Tojossa on kojelaudan resonoinnit korjattu hammastikuilla.
Tojossa kojelauta ei yleensä resonoi.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Hihii, juu gauhiasti tehty mittauksia ja resonoinnin kartoitusta mittarien ja tunteen tulkkina ja tietenkin isketty niihin herkkiin kohtiin ja sitten onkin tapahtunut suuri ihme.
Oikeita mittauksia tehtiin, ja ongelma pystyttiin selvittämään. Korjausohjekin laitettiin näkyville, joten hyvää työtä olen tehnyt.
- Anonyymi
Toyotan melun vaimentaminen on kuin homekoulun korjaus. Kokonaan uuden tekeminen on helpompaa ja halvempaa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kumpi vetoaa enemmän sinuun
Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?961886- 881340
- 1101143
- 761037
- 1191010
Okei nyt mä ymmärrän
Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘57873- 47791
- 36782
Olen huolissani
Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis48741- 33693